Luetelkaapa eri sarjoja ja niiden kovuuksia.
Onko esim. GB2 -sarja Euroopan toiseksi kovatasoisin?
Onkos nissan World series lähellä GB2 -sarjan tasoa??
nuita alempana sitten
F3-eurosarja ja britannian F3-sarja??
Entä Macaon kutsukilpailu, Kutsutaanko sinne nuista F3-sarjoista??
Onko pienimpiäsarjoja sitten nuo formula
BMW-acac-sarja ja formula renault ym.
Formula-sarjat
11
1414
Vastaukset
- .......
..ei GB2 vaan GP2
- F1-fani
Kaikista suurin ja kaunein, sekä autourheilun kuninkuusluokaksikin sanottu sarja on tietysti Formula 1. Toisena tulee tämä Grand Prix 2- luokka, eli lyhyesti sanottuna GP2. GP2- luokkahan korvasi tämän vuoden puolella FIA:n kansainvälisen Formula 3000- sarjan. Formula Nissaneista aikanaan sanottiin, että ne vastasivat autoiltaan (tehoiltaan, kiihtyvyydeltään, huippunopeudeltaan ja ajettavuudeltaan) tätä FIA:n F3000-sarjaa. Formula 3- sarjaa puolestaan ajetaan useissa eri maissa, kuten Saksassa, Isossa Britanniassa, Japanissa ja Italiassa. Myös Suomessa Formula 3- sarjaa on ajettu, ajetaan ehkäpä vieläkin (en tiedä nykyhetkestä kovin tarkasti). Kuitenkin kovimmat Formula 3- sarjat ovat Saksan ja Ison Britannian sarjat. Macaon kuuluisa ja jo legendaariseksikin tullut Formula 3- kutsukilpailu on puolestaan tapahtuma, jonne kutsutaan vuosittain kaikkien eri Formula 3- sarjojen parhaimmat kuljettajat. Pienimmät Formula- luokat ovat todellakin nämä jo mainitsemasi Formula BMW ja Formula Renault, sekä näiden lisäksi Formula Palmer Audi ja Formula Ford- sarjat. Näihin kilpailuihin kuljettajat tulevat suoraan yleensä mikroautoluokista.
- Kommentaattori
Viime vuonna Kovalaisen voittaessa Nissan World Seriesin se oli "eurooppalaisista" sarjoista toiseksi nopein, heti F1:n jälkeen. F3000 jäi kolmanneksi. Täksi vuodeksi Se muuttui Renault World Seriesiksi (samaa konsernia kuin Nissan), ja Rellu pienensi moottoreiden tehoa, jotta GP2 - jolle he myös toimittavat moottorit - olisi selkeä kakkosluokka (ykkösten jälkeen siis).
Kovin F3-sarja on nykyään kylläkin Euroseries, eli eurosarja. Se syntyi, kun Saksan ja Ranskan kansalliset F3-sarjat yhdistettiin pari vuotta sitten. Saksassa ajetaan edelleen myös kansallista cuppia, kun kaikki eivät olleet tyytyväisiä tuohon yhdistämiseen.
Brittien F3 on sitten siihen lähes verrattavan tasoinen. Esim GP2-luokkaan nousi täksi vuodeksi porukkaa kummastakin.
Suomessa ajetaan kolmosia edelleen. Mukana tiettävästi edelleen mm. Sipe Santapukki Apulannasta. - F1-fani
Kommentaattori kirjoitti:
Viime vuonna Kovalaisen voittaessa Nissan World Seriesin se oli "eurooppalaisista" sarjoista toiseksi nopein, heti F1:n jälkeen. F3000 jäi kolmanneksi. Täksi vuodeksi Se muuttui Renault World Seriesiksi (samaa konsernia kuin Nissan), ja Rellu pienensi moottoreiden tehoa, jotta GP2 - jolle he myös toimittavat moottorit - olisi selkeä kakkosluokka (ykkösten jälkeen siis).
Kovin F3-sarja on nykyään kylläkin Euroseries, eli eurosarja. Se syntyi, kun Saksan ja Ranskan kansalliset F3-sarjat yhdistettiin pari vuotta sitten. Saksassa ajetaan edelleen myös kansallista cuppia, kun kaikki eivät olleet tyytyväisiä tuohon yhdistämiseen.
Brittien F3 on sitten siihen lähes verrattavan tasoinen. Esim GP2-luokkaan nousi täksi vuodeksi porukkaa kummastakin.
Suomessa ajetaan kolmosia edelleen. Mukana tiettävästi edelleen mm. Sipe Santapukki Apulannasta.Ok. Kiitos korjauksita. Taitaa nykyään se kovin Formula 3- sarja olla todellakin tuo mainitsemasi Euroseries. Mika Häkkisen ja Mika Salon aikoihinhan nuo Saksan ja Ison Britannian sarjat olivat ne kovimmat, mutta ajat ovat muuttuneet.
- Kommentaattori
F1-fani kirjoitti:
Ok. Kiitos korjauksita. Taitaa nykyään se kovin Formula 3- sarja olla todellakin tuo mainitsemasi Euroseries. Mika Häkkisen ja Mika Salon aikoihinhan nuo Saksan ja Ison Britannian sarjat olivat ne kovimmat, mutta ajat ovat muuttuneet.
Aikaisemmin F3 oli yleisestikin arvostetumpi. Nousihan sieltä sellaisa nimiä kuin Ayrton Senna, Nelson Piquet ja Häkkinen suoraan ykkösiin. Nämä siis Brittien sarjasta. Mutta nousi muistakin.
Itse asiassa jossain vaiheessa taisi Ranskan ja Italian sarjat olla parempia portaita ylöspäin kuin Saksan sarja. Toisaalta, ehkä noiden maiden kuskit myös löysivät helpommin sponsoreita kotimaistaan.
Asiaan vaikutti sekin, että silloinen F2 alkoi hiipua ja menettää mielenkiintoaan. Sittemmin on tullut kaikenlaisia muita sarjoja sotkemaan selkeää portaikkoa ja toisaalta F1-piirit myös katsovat laajemmin. Kuskeja tuodaan myös Japanin (Salo, Irvine, Sato) ja Amerikan (Montoya, da Matta, Zanardi) sarjoista, koppiautoista (Albers, M. Schumacher) ja ihan pikkuformuloista (Räikkönen). - Kommentaattori
Kommentaattori kirjoitti:
Aikaisemmin F3 oli yleisestikin arvostetumpi. Nousihan sieltä sellaisa nimiä kuin Ayrton Senna, Nelson Piquet ja Häkkinen suoraan ykkösiin. Nämä siis Brittien sarjasta. Mutta nousi muistakin.
Itse asiassa jossain vaiheessa taisi Ranskan ja Italian sarjat olla parempia portaita ylöspäin kuin Saksan sarja. Toisaalta, ehkä noiden maiden kuskit myös löysivät helpommin sponsoreita kotimaistaan.
Asiaan vaikutti sekin, että silloinen F2 alkoi hiipua ja menettää mielenkiintoaan. Sittemmin on tullut kaikenlaisia muita sarjoja sotkemaan selkeää portaikkoa ja toisaalta F1-piirit myös katsovat laajemmin. Kuskeja tuodaan myös Japanin (Salo, Irvine, Sato) ja Amerikan (Montoya, da Matta, Zanardi) sarjoista, koppiautoista (Albers, M. Schumacher) ja ihan pikkuformuloista (Räikkönen).Itse itseäni korjaten: Sato ei tullut Japanin sarjoista, vaan Brittien F3-sarjasta, jonka mestaruuden voitti 2001.
- sähköposti
fgfgfg
- Kommentaattori
Laitetaan tähän vielä tehoja eri sarjoista. Luvut ovat löytyneet eri puolilta nettiä, joten en mene oikeellisuudesta täysin takuuteen. Mukana myös missä ketäkin suomalaisia ajaa.
900 Formula 1 [Kimi Räikkönen]
750 ChampCar World Series
650 Grand Prix 2 [Heikki Kovalainen, Nico Rosberg]
650 Formula Superfund (jos toteutuu)
550 Indycar Series
540 Formula Nippon
520 A1 Grand Prix
470 Formula 3000 Italia [Toni Vilander]
425 World Series by Renault (Formula Renault 3.5)
215 F3 Euroseries kansalliset sarjat
180 Formula Renault 2000 Euroseries [Pekka Saarinen, Teemu Nyman, Atte Mustonen]
140 Formula BMW ADAC [Markus Niemelä, Henri Karjalainen, Mika Mäki]- formulaaa
Vauhdin maailmassa oli juttua Formula-1 autojen tehoista eri aikakausilla;
V-10 3.0l moottori oli 925hp
V-8 2.4l moottori 815hp
- lol
ONKO UTELIAS?
- surffari
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234881
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187