MENNEISYYDEN KAIPUU !

Anonyymi-ap

Nyt se on tapahtunu
vanhuus on totta
" kaikki kaunis kerran häipyy pois "
ja
vanhuuden päivien yksinäisyydessä
tapahtumat nuoruudessa
ja pitkin tervettä elämänvaihetta nousee kaipuuna pintaan,

yksinäisyyden syövereissä haluisi tietää nuoruuden kaverista
mitä kuuluu
ovatko vielä elossa,
varsinki niistä jotaka tahoivat saatille , mutt esm. pyörän kumit oli puhkaistu, eikä parinkymmenen kilometrin saattomatka onnistunukkaa, heh,

tietenki
suurinosa kavereista nukkuu ijäistä untaan, kuten oma puolisoki,
mutt uskoisin jokut juurevat terveemmän elämän eläneet
voi ehkä olla vielä elossa jossaki, kenties,

.. maailman sota uutisia ei jaksaisi enään edes lukea, ahdistaa,,,

mieluummin piehtaroi menneisyyden turvallisemmassa elämänvaihessa,
muistot suo siihen pienen tuokion
vanhuksen elämään,

itsenäisyyspäivän juhlat ja joulu tunnelmat täyttää
loppuvuoden aatokset ja muistelot,
kiitollisena muistaen Suomen veteraaneja ,,,,,

61

532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täältä olen löytänyt valtaosan ent. kavereistani:
      https://www.hautahaku.fi/fi

      Olen pääkaupunkiseudulta ja niin oli myös valtaosa tutuistanikin. Mutta monethan ovat voineet muuttaa muuallekin Suomeen.

      Tuonne ei kuitenkaan ole laitettu esim. monien pikkupaikkakuntien hautaustietoja. Saisivat kaikki paikkakunnat herätä asialle.

      Eikä esim. ortodoksien hautatietoja löydy.

      • Anonyymi

        Olen 70-v. Omasta mielestäni... no. Ehkä vielä puoliterävä?

        Hiukan ylikypsäksi koen kyllä myös itseni = jo erilaisia vanhuuden oireita, raihnaisuutta.

        Kuolemaa en pistäisi pahakseni. Olisin jo ihan valmis. Huokaisisin vaan: "Tässä se sitten oli" ja, mikäli mahd. ja kelpaan: lähtisin Taivaankotiin.
        🪿...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 70-v. Omasta mielestäni... no. Ehkä vielä puoliterävä?

        Hiukan ylikypsäksi koen kyllä myös itseni = jo erilaisia vanhuuden oireita, raihnaisuutta.

        Kuolemaa en pistäisi pahakseni. Olisin jo ihan valmis. Huokaisisin vaan: "Tässä se sitten oli" ja, mikäli mahd. ja kelpaan: lähtisin Taivaankotiin.
        🪿...

        Niin,,,, samanlaisia aatoksia on täälläki,
        jokunen aika sitten toivoin hartaasti että kuolisin,
        nyt olen jotenki hiukan paremmassa kunnossa,
        kun samaa toivetta ei niin voimakkaasti joka aamu enään olekkaan,
        oliskohan vitamiini parantanu ,
        olen alkanu syömään " calsium " pillereitä, siinä on C a + D vitamiinia,
        olen syöny nyt noin ehkä 1 kuukauden
        kipu selässä on lievittyny ja jotenki olen hiukan piristyny,
        tuo kuoleman halu on lievittyny,
        välliin tuntuu etten kuole koskaan,,, heh,

        en tiedä mistä johtuu mutta olen hiukan paremmassa kunnossa kuin piiiiiiitkiiin aikoihin,

        mutta
        olen alkanu kaipaamaan meneisyyden ihania tapahtumia ja kavereita,
        luultavasti he kaikki on jo kuolleet,
        tiedänki suurin osa on jo ikuisuudessa,

        mutta
        tällä mennään nyt loppusuoraa, renkaat vienkuen ,,, heh, iloiten välliin nyykien,,

        ja ollaan kiitollisia rikaasta moni vivahteisesta elämästä
        nyt on poislähdön aika,
        kunnes luoja suuressa armossaan muistaa hakea pois,


    • Anonyymi

      Onkohan palstalla muita vanhoja ihmisiä kuin vain alottaja,
      nämä muut näyttelee niin terävää että,
      ihan äimistyttää,
      koittavat väkisin vääntää asiaa ajankohtaista tapahtumista,
      kaikkia vanhuksia ei enään kiinosta paremminki ahdistaa nyky sekoilu euroopassa ja maailmalla,

      alottaja on oivaltanu olevansa yli-kypsä ihmiseksi,
      parree palata menneisyyteen,
      nyky meni aiheuttaa vain ahdistusta,

    • Anonyymi

      Tunne on tuttu tulee nuoruuden kaverit mieleen ja kun googletin niin huomasin että monta heistä ei enää ollut elävien kirjossa .
      Paras koulukaveri oli hiljattain kuollut joten korona vei osan heistä ja toisilla sairaus jollain muulla tavalla .
      Ei tunnu kivalta ainoastaan surulliselta . Ne nuoruuden muistotkin ovat jotenkin lohduttavia , samalla kun ei voi soittaa ystäville ja muistella enää yhdessä niitä aikoja . Loppusuoralla ollaan tahdoimme sitä tai emme .

      Mutta pitää vaan elää ne päivät mitä meillä on vaikka enää ei paljon saman ikäisiä edes ole olemassa . Iloa tuovat toki lastenlapset jotka ovat täynnä elämää ja käyvät katsomassa aina välillä. Yksi heistä on sellainen joka haluaa kovasti tietää asioita miten minä olen ollut nuori
      Ihmetteli kovasti sitä ettei minun nuoruudessani ollut pesukoneita , ja näytin hänelle kuvaa pyykkilaudasta jolla ennen pestiin pyykkiä !mutta minun nuoruudessani kyllä alkoivat jo pesukoneet tehdä tuloaan.
      Tyttö ei voinut ymmärtää miten sellaisella pyykkilaudallam oikein pestiin , no kerroin tietysti ja hän ihmetteli.

      Toinen juttu oli ihmeellinen hänelle myös kun kerroin miten puhelimella soitettiin Ennenvanhaan ja keskus tyttö vastasi ja yhdisti puhelun sille jolle soitettiin. Ja hön sanoi että sittenhän se keskus tyttökin on vissiin kuullut mitä toiset puhuivat.
      Kerroin että moni heti puhelun alussa jo huusi puhelimeen että linnut pois langalta kun tiesivät että keskustyttö oli uteliasta sorttia. Joten paljon meillä iäkkäillä on kerrottavaa nuorille ,polville miten meidän aikana elettiin esim että sokerkakkukin paistettiin puu hellan vieressä olevassa uunissa. Tyttö ihmetteli että mitenme tiesimme että oli oikea lämpö tila, sanoin säettä kättä käytettiin uunissa siitä, tiesi että lämpö oli sopiva, ei meidän ikäisillä mitää lämpöaste mittareita ollut, vaikka joihinkin uuneihin niitäkin oli kyllä laitettu.
      Tyttö sanoi tehän olette olleet paljon taitavampia kun mitä he ovat.sanoin hänelle että hänen sukupolvensa taas on hyvin taitavia esim digitaalisten asioiden kanssa joita me iäkkäät hallitsimme rajoitetusti . Niin että joka sukupolvella on omat osaamis alueensa

      • Anonyymi

        Ihan kiva muistelo juttu,
        sinulla on vielä suhteellisen nuoria lapsenlapset,

        pienenä minunki lapsenlapset kävi viikonloppuisin mummolassa,
        se oli ihanaa aikaa, nykyisin heki ovat jo keski ikäisiä ,

        harvoin jos koskaan enään käyvät mummoa kattomassa,

        rakkaita ovat jokatapauksessa siellä jossakin missä sitten ovatkaan,

        onhan vanhat valokuvat mummolan muistona, silloin kun elämä oli vielä ihanaa ja elämää oli olemassa,
        nyt mummo yksin viettää aikaa , melkein unohdettuna, ,, nyyh,
        muistot vain jäljellä,
        toiveena olisi kuitenkin, ennen kuolemaa vielä saisin nähdä kaikki lapselapset ja kuulla kuinka voivat,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan kiva muistelo juttu,
        sinulla on vielä suhteellisen nuoria lapsenlapset,

        pienenä minunki lapsenlapset kävi viikonloppuisin mummolassa,
        se oli ihanaa aikaa, nykyisin heki ovat jo keski ikäisiä ,

        harvoin jos koskaan enään käyvät mummoa kattomassa,

        rakkaita ovat jokatapauksessa siellä jossakin missä sitten ovatkaan,

        onhan vanhat valokuvat mummolan muistona, silloin kun elämä oli vielä ihanaa ja elämää oli olemassa,
        nyt mummo yksin viettää aikaa , melkein unohdettuna, ,, nyyh,
        muistot vain jäljellä,
        toiveena olisi kuitenkin, ennen kuolemaa vielä saisin nähdä kaikki lapselapset ja kuulla kuinka voivat,

        Minua harmittaa, kun ne vanhat asiat, kuten mainittu pyykkilauta ovat täysin hukassa tämän päivän ihmisiltä.
        Joskus osuu silmiin kirjoitus, joka osoittaa, kuinka tietämättömiä nuoret ovat meidän nuoruutemme ajoista. Tuli näin äkkiseltään mieleeni teksti, jossa kerrottiin, kuinka pula-aikana kaikkea oli vähän, kahvikin oli kortilla.
        Oli kyllä moni muukin asia!
        Perimätieto katoaa. Pitäisi videoida arkielämää tuleville polville tämän päivän oloista. Kohta arkemme on unohtunut. 😀
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua harmittaa, kun ne vanhat asiat, kuten mainittu pyykkilauta ovat täysin hukassa tämän päivän ihmisiltä.
        Joskus osuu silmiin kirjoitus, joka osoittaa, kuinka tietämättömiä nuoret ovat meidän nuoruutemme ajoista. Tuli näin äkkiseltään mieleeni teksti, jossa kerrottiin, kuinka pula-aikana kaikkea oli vähän, kahvikin oli kortilla.
        Oli kyllä moni muukin asia!
        Perimätieto katoaa. Pitäisi videoida arkielämää tuleville polville tämän päivän oloista. Kohta arkemme on unohtunut. 😀
        Mkr.

        Sodan jälkeinen aika siis meidän lapsuus ja nuoruus
        oli psyykkisesti virikkeellisempää ja monipuolisempaa kuin nykyajan lasten, nuorten ja ihmisten aikakausi,

        sodanjälkeen piti itse osata tehdä kaikki, ihan kaikki
        mitä taloudessa ja ihminen elääkkeesn tarvitsi,
        kengät vaatteet, jopa koneet korjata pajoissa ,, ym

        joskus olen nähny dokumentteja muinaisesta aikakaudesta, olin kovin ilahtunu, sen ajan taltioinnista,

        siinä oli kaikki mahdollinen ,, kuten kangaspuut joilla kudottiin kankaita ja mattoja, oli myös pellavan kasavatusta, ja sen monivaiheista käsittelyä , kuten loukutusta, liottamista karstaamista ja langaksi kehräämistä,
        joten luulen että senajan alkeellista elämää on dokumentoitu jälkipolvien tutkittavaksi,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sodan jälkeinen aika siis meidän lapsuus ja nuoruus
        oli psyykkisesti virikkeellisempää ja monipuolisempaa kuin nykyajan lasten, nuorten ja ihmisten aikakausi,

        sodanjälkeen piti itse osata tehdä kaikki, ihan kaikki
        mitä taloudessa ja ihminen elääkkeesn tarvitsi,
        kengät vaatteet, jopa koneet korjata pajoissa ,, ym

        joskus olen nähny dokumentteja muinaisesta aikakaudesta, olin kovin ilahtunu, sen ajan taltioinnista,

        siinä oli kaikki mahdollinen ,, kuten kangaspuut joilla kudottiin kankaita ja mattoja, oli myös pellavan kasavatusta, ja sen monivaiheista käsittelyä , kuten loukutusta, liottamista karstaamista ja langaksi kehräämistä,
        joten luulen että senajan alkeellista elämää on dokumentoitu jälkipolvien tutkittavaksi,

        "....joten luulen että senajan alkeellista elämää on dokumentoitu jälkipolvien
        tutkittavaksi".

        Tavallaan se ei ollut ollenkaan "alkeellista", vaan ihmiset olivat hyvin taitavia
        ja monipuolisia osaamisessaan, erittäin kyvykkäitä ja neuvokkaita.

        Kyllä kai ihmiset ovat nykyäänkin taitavia, mutta erilaisissa asioissa.
        Vanhoja taitoja ei tarvita enää, koska yhteiskunta on teollistunut,
        melkein kaiken saa ostaa valmiina ja palveluita voi ostaa.
        Laitteet ja kapineet ovat niin monimutkaisia, ettei niitä pysty enää itse korjaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sodan jälkeinen aika siis meidän lapsuus ja nuoruus
        oli psyykkisesti virikkeellisempää ja monipuolisempaa kuin nykyajan lasten, nuorten ja ihmisten aikakausi,

        sodanjälkeen piti itse osata tehdä kaikki, ihan kaikki
        mitä taloudessa ja ihminen elääkkeesn tarvitsi,
        kengät vaatteet, jopa koneet korjata pajoissa ,, ym

        joskus olen nähny dokumentteja muinaisesta aikakaudesta, olin kovin ilahtunu, sen ajan taltioinnista,

        siinä oli kaikki mahdollinen ,, kuten kangaspuut joilla kudottiin kankaita ja mattoja, oli myös pellavan kasavatusta, ja sen monivaiheista käsittelyä , kuten loukutusta, liottamista karstaamista ja langaksi kehräämistä,
        joten luulen että senajan alkeellista elämää on dokumentoitu jälkipolvien tutkittavaksi,

        Voi, sinun kuvaamasi pellavan kasvatus työvaiheineen toi mieleeni juuri sen ajan kun olin 18 vuotias kihlattu morsian ja kudoin 20 metriä pyyheliinakangasta, mallin nimi oli lumihiutale.
        Niitä itse kutomiani on vielä tallella vaatearkussa, jossa on käsin virkatuin pitsein koristellut lakanat ja tyynyliinat itse nimikoituina. En ole raatsinut heittää poiskaan koska ovat ihanan pehmeäksi kuluneita ja ehjiä.
        Kiitos sinulle tämän muiston elvyttämisestä!
        Tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "....joten luulen että senajan alkeellista elämää on dokumentoitu jälkipolvien
        tutkittavaksi".

        Tavallaan se ei ollut ollenkaan "alkeellista", vaan ihmiset olivat hyvin taitavia
        ja monipuolisia osaamisessaan, erittäin kyvykkäitä ja neuvokkaita.

        Kyllä kai ihmiset ovat nykyäänkin taitavia, mutta erilaisissa asioissa.
        Vanhoja taitoja ei tarvita enää, koska yhteiskunta on teollistunut,
        melkein kaiken saa ostaa valmiina ja palveluita voi ostaa.
        Laitteet ja kapineet ovat niin monimutkaisia, ettei niitä pysty enää itse korjaamaan.

        se oli virheelinen ilmaisu,
        kömpelö, sori
        tarkotin siinämielessä alkeelinen, kun ei ollu sähköjä eikä autoja
        oli vain hevoset auttamassa tavaran viennissä ja postin kulussa,

        olen samaa mieltä siihen aikaan ihmisten piti olla älykkäitä tiettää ja tehdä
        fyysisesti paljon enemmän kuin yky ihmisten

        tietenki nykyihmisten aikakausi on huippu älykästä tietotekniikka ja eko-äly menee ihmisen älyn edelle jo monissa asioissa,

        jotenki vaan tuntuu että sen ajan ihmisten piti tietää i t s e enemmän, kuin nyt,
        nyt tekoäly kertoo kaiken valmiiksi ihmisille kuinka toimia,
        olenko väärässä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi, sinun kuvaamasi pellavan kasvatus työvaiheineen toi mieleeni juuri sen ajan kun olin 18 vuotias kihlattu morsian ja kudoin 20 metriä pyyheliinakangasta, mallin nimi oli lumihiutale.
        Niitä itse kutomiani on vielä tallella vaatearkussa, jossa on käsin virkatuin pitsein koristellut lakanat ja tyynyliinat itse nimikoituina. En ole raatsinut heittää poiskaan koska ovat ihanan pehmeäksi kuluneita ja ehjiä.
        Kiitos sinulle tämän muiston elvyttämisestä!
        Tepa

        Juu muinoin just meidän nuoruudessa
        oliki tapana morsiamen ommella liinavaatteet tulevaan kotiin,
        itse muistaaksen ostin pitsiä ja ompelin kaupan pitsiä lakanoihin ja tyynyliinoihin,
        mutta tiesin jotkut tyttö kaveri virkkas itse pitsiä ja ompeli niitä lakanoihin,
        ilman muuta itsetehty pitsi oli todella kaunista ja taatusti arvostettumpaa kuin kaupan pitsit,
        mutten olen kyllä virkannu pöytäliinoja ym.
        olen tehny paljon käsitöitä,
        mutta pitsin " nyplääminen " ei ollu minun puuhaa, tommosta hienompaa kaunista pitsintekoa sanottiinki " nypläämiseksi "
        se on heiman erilaista kuin virkkaaminen, siihen erilaiset ,,, en muista niitten nimiä, mutta sitä ei sanottu viruukoukuksi, ne oli aivan erilaisia jännästi semosia kapuloita heiteltiin toistensa yli, harmi kun mulla ei ole muistissa niitten nimiä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se oli virheelinen ilmaisu,
        kömpelö, sori
        tarkotin siinämielessä alkeelinen, kun ei ollu sähköjä eikä autoja
        oli vain hevoset auttamassa tavaran viennissä ja postin kulussa,

        olen samaa mieltä siihen aikaan ihmisten piti olla älykkäitä tiettää ja tehdä
        fyysisesti paljon enemmän kuin yky ihmisten

        tietenki nykyihmisten aikakausi on huippu älykästä tietotekniikka ja eko-äly menee ihmisen älyn edelle jo monissa asioissa,

        jotenki vaan tuntuu että sen ajan ihmisten piti tietää i t s e enemmän, kuin nyt,
        nyt tekoäly kertoo kaiken valmiiksi ihmisille kuinka toimia,
        olenko väärässä,

        Ei ollut kömpelö ilmaisu, ymmärsin kyllä mitä tarkoitit,
        meillä kaikillahan on tapana pitää entisiä aikoja "alkeellisempina",
        vaikka silloin aikoinaan se on ollut kehityksen huippua
        ja on osattu olla erittäin monipuolisia.
        Nykyihmiset eivät pystyisi siihen samaan.

        Nythän me jo saatamme pitää lankapuhelintakin alkeellisena ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minua harmittaa, kun ne vanhat asiat, kuten mainittu pyykkilauta ovat täysin hukassa tämän päivän ihmisiltä.
        Joskus osuu silmiin kirjoitus, joka osoittaa, kuinka tietämättömiä nuoret ovat meidän nuoruutemme ajoista. Tuli näin äkkiseltään mieleeni teksti, jossa kerrottiin, kuinka pula-aikana kaikkea oli vähän, kahvikin oli kortilla.
        Oli kyllä moni muukin asia!
        Perimätieto katoaa. Pitäisi videoida arkielämää tuleville polville tämän päivän oloista. Kohta arkemme on unohtunut. 😀
        Mkr.

        "Joskus osuu silmiin kirjoitus, joka osoittaa, kuinka tietämättömiä nuoret ovat meidän nuoruutemme ajoista. "
        Olenkin miettinyt, kannattaisko kerto jälkikasvulle entis- ajoista, Jotenkin tuntuu että he eivät oikein ymmärrä mitä yritän kertoa. Tytär vielä ymmärtää, mutta hänen lapsensa eivät sisäistä ainakaan minun puhumaani.
        Ymmärrän toisaalta, minun lapsuuteni ja heidän, sama kun ajattelisin 1800 luvulla syntynyttä mummoani.
        Isän äiti sai isän lähes 50-vuotiaana, muistan hänet, oli syntynyt 1873, joten oli melkein yhtä vanha kun minä nyt silloin kun olin lapsi. Hän kuoli 80-vuotispäivänsä aamuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se oli virheelinen ilmaisu,
        kömpelö, sori
        tarkotin siinämielessä alkeelinen, kun ei ollu sähköjä eikä autoja
        oli vain hevoset auttamassa tavaran viennissä ja postin kulussa,

        olen samaa mieltä siihen aikaan ihmisten piti olla älykkäitä tiettää ja tehdä
        fyysisesti paljon enemmän kuin yky ihmisten

        tietenki nykyihmisten aikakausi on huippu älykästä tietotekniikka ja eko-äly menee ihmisen älyn edelle jo monissa asioissa,

        jotenki vaan tuntuu että sen ajan ihmisten piti tietää i t s e enemmän, kuin nyt,
        nyt tekoäly kertoo kaiken valmiiksi ihmisille kuinka toimia,
        olenko väärässä,

        Niinhän se on kaikki asiat ovat tietokoneiden hallussa ja tämä viimeisin AI joka on tulossa ottaa ihmiseltä sekin vähän mitä on omaa tietoa.
        Vaikka monet neurologit sentään ovat varoittaneet siitä että ihmisen oma ajatusmuoto surkastuu kun kaikki on valmiina kun painaa nappia
        Autot ajavat ilaman kuskia Ai hoitelee ajamisen saa vaan isyåtui autossaan ja katsella maisemia .
        Robotteja suunnitellaan vanhusten hoitoon jotka tekevät ihmisen työt , niille on oikein suunniteltu kasvotkin jotka näyttävät oikeilta.
        Kaikki asiat muka helpottuu , luulen vaan että ihmisen on jossain vaiheessa laitettava rajat siihen ettei ihmisyyttä laiteta koneiden käsiin kokonaan .
        Nykyään on pölyimuritkin tällä uudella systeemillä , ihmettelin kun yksi lastenlapsista tuli töistä päin käymään ja käynnisti pölyimurinsa kun juotiin kahvia siis hän asuu 20 km päässä meiltä ja käynnistää kännyllä pölyimurin talossaan että on valmiiksi imuroitu kun hän tulee kotiin.
        Näytti sitten kännystä kuinka se imuri hänen olohuoneessaan ihan yksin teki töitä ., ja kun oli valmis niin meni omaan paikkaansa missä kone tyhjensi pölyt ja puhdisti imurin.

        Meikäläisellä ei oikein tahdo mahtua päänuppiin tuollaiset asiat , niin että itse kyllä ainakin en ala sellaisia hommaamaan vaan olen tyytyväinen vanhaan imuriin missä minä ohjaan miten mitäkin paikka imuroidaan .
        Sama juttu kun menin hakemaan pojan talosta jotain tavaraa joka oli siellä ja soitin että nyt olen portailla miten menen sisälle niin hän vaan aukaisi oven töistä, käsin minulle kännyn kautta .
        Siis ei avaimiakaan enää tarvita muuta kun kännyn kautta hoidellaan asioita.

        Niin että sanoin tänään ystävälle että kuinkahan. Kauan me pysytään mukana näiden uusien asioiden kanssa. Ennenkö pudotaan kärryiltä .kun ei aivot enää ota vastaan uutta tietoa.mutta nämä tekniikka kauden lapset eivät pärjäisi mitenkään hyvin jos tulisi esim maata käsittävä sähkökatko ,
        mutta meille vanhemmille se ei haittaisi mitään kun ollaan sen ajan lapsia ettei sähköä tarvittu oikein monissa asioissa , me kyllä tiedettäisiin miten kahvit keitetään ilman sähköä . Siis emme saisi siitä paniikkia, mutta nuorille tuottaisi vaikeuksia

        Muistuu mieleen sähkö katkosta kun oli TV ssä jääkiekko ottelu käynnissä jota mieheni katsoi innokkaana kun oli oman seuran poikia mukana , meni sähköt pois yhtä äkkiä ja olohuoneesta alkoi kuulumaan kiroilua mies meni toivottomana; tilaan kun ei ollut sähköä talossa ja TV mustana ,
        hänen vanha tätinsä oli meillä, kylässä ja täti sanoi että älä huoli kyllä sähköt tulee takaisin aikanaan , keitetään kahvit tässä odotellessa , mies kirosi entistä enemmän sillä täti ressukka ei siinä oikein ymmärtänyt ettei meillä kahvia voi keittää Ilman sähköä no lopulta tuli sähköt takaisina vaikka jääkiekkomatsi kyllä oli jo loppunut miehen harmiksi
        Mutta me naiset nautittiin juuri tehdystä kahvista miehen murjottaessa menetettyä matsia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu muinoin just meidän nuoruudessa
        oliki tapana morsiamen ommella liinavaatteet tulevaan kotiin,
        itse muistaaksen ostin pitsiä ja ompelin kaupan pitsiä lakanoihin ja tyynyliinoihin,
        mutta tiesin jotkut tyttö kaveri virkkas itse pitsiä ja ompeli niitä lakanoihin,
        ilman muuta itsetehty pitsi oli todella kaunista ja taatusti arvostettumpaa kuin kaupan pitsit,
        mutten olen kyllä virkannu pöytäliinoja ym.
        olen tehny paljon käsitöitä,
        mutta pitsin " nyplääminen " ei ollu minun puuhaa, tommosta hienompaa kaunista pitsintekoa sanottiinki " nypläämiseksi "
        se on heiman erilaista kuin virkkaaminen, siihen erilaiset ,,, en muista niitten nimiä, mutta sitä ei sanottu viruukoukuksi, ne oli aivan erilaisia jännästi semosia kapuloita heiteltiin toistensa yli, harmi kun mulla ei ole muistissa niitten nimiä,

        Ne olikin kauniita lakanoita ja tyynyliinoja ennen vanhaan uutena hieman karheita ihoa vastaan , vaan kun niitä pestiin niin muuttuivat pehmoisiksi ja vitsi valkoisiksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se on kaikki asiat ovat tietokoneiden hallussa ja tämä viimeisin AI joka on tulossa ottaa ihmiseltä sekin vähän mitä on omaa tietoa.
        Vaikka monet neurologit sentään ovat varoittaneet siitä että ihmisen oma ajatusmuoto surkastuu kun kaikki on valmiina kun painaa nappia
        Autot ajavat ilaman kuskia Ai hoitelee ajamisen saa vaan isyåtui autossaan ja katsella maisemia .
        Robotteja suunnitellaan vanhusten hoitoon jotka tekevät ihmisen työt , niille on oikein suunniteltu kasvotkin jotka näyttävät oikeilta.
        Kaikki asiat muka helpottuu , luulen vaan että ihmisen on jossain vaiheessa laitettava rajat siihen ettei ihmisyyttä laiteta koneiden käsiin kokonaan .
        Nykyään on pölyimuritkin tällä uudella systeemillä , ihmettelin kun yksi lastenlapsista tuli töistä päin käymään ja käynnisti pölyimurinsa kun juotiin kahvia siis hän asuu 20 km päässä meiltä ja käynnistää kännyllä pölyimurin talossaan että on valmiiksi imuroitu kun hän tulee kotiin.
        Näytti sitten kännystä kuinka se imuri hänen olohuoneessaan ihan yksin teki töitä ., ja kun oli valmis niin meni omaan paikkaansa missä kone tyhjensi pölyt ja puhdisti imurin.

        Meikäläisellä ei oikein tahdo mahtua päänuppiin tuollaiset asiat , niin että itse kyllä ainakin en ala sellaisia hommaamaan vaan olen tyytyväinen vanhaan imuriin missä minä ohjaan miten mitäkin paikka imuroidaan .
        Sama juttu kun menin hakemaan pojan talosta jotain tavaraa joka oli siellä ja soitin että nyt olen portailla miten menen sisälle niin hän vaan aukaisi oven töistä, käsin minulle kännyn kautta .
        Siis ei avaimiakaan enää tarvita muuta kun kännyn kautta hoidellaan asioita.

        Niin että sanoin tänään ystävälle että kuinkahan. Kauan me pysytään mukana näiden uusien asioiden kanssa. Ennenkö pudotaan kärryiltä .kun ei aivot enää ota vastaan uutta tietoa.mutta nämä tekniikka kauden lapset eivät pärjäisi mitenkään hyvin jos tulisi esim maata käsittävä sähkökatko ,
        mutta meille vanhemmille se ei haittaisi mitään kun ollaan sen ajan lapsia ettei sähköä tarvittu oikein monissa asioissa , me kyllä tiedettäisiin miten kahvit keitetään ilman sähköä . Siis emme saisi siitä paniikkia, mutta nuorille tuottaisi vaikeuksia

        Muistuu mieleen sähkö katkosta kun oli TV ssä jääkiekko ottelu käynnissä jota mieheni katsoi innokkaana kun oli oman seuran poikia mukana , meni sähköt pois yhtä äkkiä ja olohuoneesta alkoi kuulumaan kiroilua mies meni toivottomana; tilaan kun ei ollut sähköä talossa ja TV mustana ,
        hänen vanha tätinsä oli meillä, kylässä ja täti sanoi että älä huoli kyllä sähköt tulee takaisin aikanaan , keitetään kahvit tässä odotellessa , mies kirosi entistä enemmän sillä täti ressukka ei siinä oikein ymmärtänyt ettei meillä kahvia voi keittää Ilman sähköä no lopulta tuli sähköt takaisina vaikka jääkiekkomatsi kyllä oli jo loppunut miehen harmiksi
        Mutta me naiset nautittiin juuri tehdystä kahvista miehen murjottaessa menetettyä matsia

        juuu, tuota oonki miettiny,
        menee jo liian tekniseksi koko maailma,
        noista " äly-taloista " onki ollu paljon ohjelmia TV-ssä

        viimenen hullutus kun kuuntelin joku suunitteli muuttavansa kuuhun, , heh
        kuten tiedämme avaruus tutkimukset ovat olleet jo vuosia käynnissä, aattelimpa, menköön vaan, eiköhän tule ikävä maanpäällistä elämää siellä , aiko jäädä sinne asmaan,
        en tiedä oliko vitsi vai totta, mutta ohjelma oli radiossa,

        ei meidän tarvikkaa enään pysyä kaiken tuon tekniikan matkassa,
        menköön maailma menojaa,
        mä kaipaan menneisyyttä varsinki niitä kaverita joita ei enään ole,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua harmittaa, kun ne vanhat asiat, kuten mainittu pyykkilauta ovat täysin hukassa tämän päivän ihmisiltä.
        Joskus osuu silmiin kirjoitus, joka osoittaa, kuinka tietämättömiä nuoret ovat meidän nuoruutemme ajoista. Tuli näin äkkiseltään mieleeni teksti, jossa kerrottiin, kuinka pula-aikana kaikkea oli vähän, kahvikin oli kortilla.
        Oli kyllä moni muukin asia!
        Perimätieto katoaa. Pitäisi videoida arkielämää tuleville polville tämän päivän oloista. Kohta arkemme on unohtunut. 😀
        Mkr.

        Minäkin olen kertonut lastenlapsien sodan aikaisista kortilla ostamisesta ja miten määrät oli säännöstelty . Yritä kertoa sitä mukaa kun muistan ja kyllä he kuuntelevat mielellään
        Joskus ajattelen että olenkohan aikaisemmin kertonut jo saman jutun etten vaan ala vetelemään uusintoja .tapaankin kysyä jo jutun alussa että olenko jo kertonut tämän jutun , mutta koskaan ei vielä olla sanottu että Olet niin että toivon että sanovat sinä päivänä kun alan uusintoja vetelemään


    • Todella elävästi muistan nuoruuttani. Ihan tuntuu kuin olisi totta, vaikka asuin paikkamme on purettu ajat sitten eikä kaikenlaisten mullistusten takia edes pääse lähelle.
      Oikeasti, välillä tuntuu kun eläisin niitä aikoja vielä.
      Nautin muistoistani, ne ovat minulle arvokkaita.
      Olen vielä ajan tasalla, ainakin uskon niin?
      Mutta ei olisi paha asia jos taantuisin lapsuuteeni hetkeksi. Jotenkin tuntuu että elämä on kuitenkin hyvin nopeasti ohimeneviä muistikuvia ja tapahtumia.
      Onneksi ei nuorena ajattele näin, sitä oli kuolematon, niin pitää ollakin.

      • Anonyymi

        Tämänhetkinen maailman tilanne aiheuttaa ahdistusta,

        siksi mieluummin alkaa kaipaamaan meneisyyttä,
        ei jaksa noita huonoja sota uutisia euroopassa kokoaikaa kulla,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämänhetkinen maailman tilanne aiheuttaa ahdistusta,

        siksi mieluummin alkaa kaipaamaan meneisyyttä,
        ei jaksa noita huonoja sota uutisia euroopassa kokoaikaa kulla,

        En tiedä "kaipaanko" mennyttä, ehkä. Mutta näen niitä mielessäni kuin kuvina. 50-lukua. Muistan kuinka naapurin Eevan äiti vei meidät, muutamat pihan pienet tyttölapset äitienpäiväaamuna metsään keräämään valkovuokkoja äidille.

        Samaten syksyllä keräämään sieniä. Hän sitten seuloi keräämämme sienet, ettei ollut myrkyllisiä joukossa.

        Pääsiäisenä laitoimme liinat päähän ja äidin isot essut, maalasimme vesivärillä kasvomme ja kahvipannut ja pajunkissat käsissämme kiersimme kerjäämässä pääsiäiskarkkeja.

        Koulun joulu- ja kevätjuhlat muistan sekä itsenäisyyspäivän juhlan, jossa lauloimme Lippulaulun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämänhetkinen maailman tilanne aiheuttaa ahdistusta,

        siksi mieluummin alkaa kaipaamaan meneisyyttä,
        ei jaksa noita huonoja sota uutisia euroopassa kokoaikaa kulla,

        Itse en lue noita sotauutisia ollenkaan. Otsikotkin vain vilkaisen. En juurikaan kuuntele telkkariuutisia. Elän omaa elämääni.


      • Anonyymi

        Mökkiläiset, jotka viettävät lomansa "mummonmökissä", pysyvät taitavina ja käsillään tekevinä, kun kantavat vedet ja puut, pilkkovat klapeja ja kitkevät porkkanapenkkejä. opettelevat ehkä työväenopistossa kutomaan mattoja ja tekemään puutöitä ihan mökkielämää ajatellen. Mökillä pitää opetella tekemään korjauksia, siivoamaan luutulla ja lämmittää saunan padassa tiskivedet.
        Mökkiläisyys muistuttaa tämänkin päivän lapselle, millaista eläminen isovanhempien aikaan ihan oikeasti oli. Mökiltä pääsee kaupunkiin, jos kylmä ja sateinen sää jatkuu, mutta taidot opitaan, järvessä uinti ja soutaminen, verkot ja uistimet.
        Osa mökeistä on nykyisin vapaa-ajan asunto. jossa on sähköt ja vesijohdot, kaupunkiasunnon laitteet ja patterilämmitys. Mökillä ollaan kuin kaupungissa, vähän se tuntuu hassulta.
        Mkr.


    • Anonyymi

      Sinulle, joka kirjoitat

      "oliskohan vitamiini parantanu ,
      olen alkanu syömään " calsium " pillereitä, siinä on C a + D vitamiinia,
      olen syöny nyt noin ehkä 1 kuukauden
      kipu selässä on lievittyny ja jotenki olen hiukan piristyny,"

      Ihanaa, että olet hiukan piristynyt ja kipu lievittynyt,
      mieli paranee, kun kipu vähänkään lievittyy.
      Ehkä tulee syötyäkin paremmin, sekin kohentaa lisää oloa.
      Kun on oikein kivulloinen ei halua syödä.
      Ca eli calsium on hyväksi luille ja se tehoaa yhdessä D-vitamiinin kanssa
      eikö se niin ole ? D-vitamiini on talvella tärkeä ottaa purkista,
      kun sitä ei auringosta saa.
      Jatka ihmeessä pillerin ottamista.

      • Anonyymi

        Kalsium (calsium) ja D-vitamiini on hyödyllistä ottaa yhdessä.
        Siksi ne onkin monesti yhdessä ja samassa pillerissä jo valmiiksi.
        D- vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä.

        Sekä kalsium että D-vitamiini ovat luustolle tärkeitä.

        Puute aiheuttaa mm. luustosairauksia kuten riisitautia ja osteoporoosia.


      • Anonyymi

        lupaan käyttää, muuten voin huonommin,


    • Anonyymi

      Mitä tapahtuu jos ei saa tarpeeksi kalsiumia?
      Vastaus:
      Jos elimistö ei saa riittävästi kalsiumia ravinnon kautta, sitä irrotetaan luustosta, jossa sitä on aina saatavilla verenkiertoon. Kalsiumin puute aiheuttaa luuston heikentymistä ja haurastumista.

    • Anonyymi

      Menneisyyteen vaipuminen on todellisuudesta pakenemista,

      ikävä-kyllä on totta,
      nyky elämä ahdistaa,

    • Anonyymi

      Maitoa juon joka päivä ja juustoa leivän päällä, ei ole nivelkipuja ollu vielä

    • Anonyymi

      Menneisyyteen voi myös mennä kun muistaa ne ihanat ajat kun oli lapset pieniä. Ihan normaalia muistella.

      • Anonyymi

        Niin,,, se olikea elämä kun on menneisyydessä,

        ja
        olihan se lapsuus maalla sota-aikana ihanaa,
        oli heinäpellot
        jokiranta
        silta
        uimapaikka
        koski josta ongittiin kaloja, ja muutenki seikailtiin koskessa ja joenrannassa,
        oli perhosia, kukkia, lintuja kissoja ja kaikenlaisia kotieläimiä, lampaineen, hevoisia, kaikkia mahdollisia pupujussista alkaen hiiriin , koiriin,
        pikku sikaki joskus juoksi tuvan lattialla
        kun oli niin pienia ja söpö, vasta syntyny, heh,
        onkimatoja tonngittiin maasta,
        rapuja pyydystettiin ja myytiin saatiin pientä rahaaki siitä,
        kaikkea mahdollista jota ei tähän jaksa kirjoittaa,
        mutta lapsena maailma oli ja elämä oli iiiiihanaaaa,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin,,, se olikea elämä kun on menneisyydessä,

        ja
        olihan se lapsuus maalla sota-aikana ihanaa,
        oli heinäpellot
        jokiranta
        silta
        uimapaikka
        koski josta ongittiin kaloja, ja muutenki seikailtiin koskessa ja joenrannassa,
        oli perhosia, kukkia, lintuja kissoja ja kaikenlaisia kotieläimiä, lampaineen, hevoisia, kaikkia mahdollisia pupujussista alkaen hiiriin , koiriin,
        pikku sikaki joskus juoksi tuvan lattialla
        kun oli niin pienia ja söpö, vasta syntyny, heh,
        onkimatoja tonngittiin maasta,
        rapuja pyydystettiin ja myytiin saatiin pientä rahaaki siitä,
        kaikkea mahdollista jota ei tähän jaksa kirjoittaa,
        mutta lapsena maailma oli ja elämä oli iiiiihanaaaa,,

        Kaikki tuo on nykyisin kauhistus, sillä lapset tarvitsevat suojaa ja turvallisuutta, aikuisten ohjausta, uimaliivit, turvakengät, hygieniaa jäykkäkouristusrokotukset , aurinkorasvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki tuo on nykyisin kauhistus, sillä lapset tarvitsevat suojaa ja turvallisuutta, aikuisten ohjausta, uimaliivit, turvakengät, hygieniaa jäykkäkouristusrokotukset , aurinkorasvaa.

        jooo,, heh,

        oi niitä aikoija,
        silloin oli elämä luonnon ehdoilla elämistä,
        lasuus oli ihanaa kuin satua siihen aikaan,

        heh, muistan erään talvi päivän kun olimme laskettelassa mäkiä pyllykelkalla joen rinteessä,
        no,,, siinä rinteessä oli yksi suuri kouhu puu ja rinne oli kyllä suuri ja tilaa olisi ollu vaikka kuinka paljon,
        kuinkas ollakkaa minä laskin mäkeä j u u r i siihen yhteen suureen puuhun pahki, oijoi ja nokka veressä itkiä rääkyin ja köpitin äidin hoiviin,
        mutttt ei se mäen lasku siinen päättyny, nokka hoidettiin kuntoon ja taas mäkiä laskemaan,
        olihan se meilla kylän lapsille riemukasta aikaa,


    • Anonyymi

      Ihania muistoja minulla myös lapsuudesta, pakkaspäivänä jään yli oikastiin vaikka jää puron kohdalla ritisi, silloin oltiin varovaisia eli opittiin itse varomaan.

      • Anonyymi

        meillä oli lapsena joenjäällä joku " hoijakka "

        isot pojat tai olisko isämme aina rakentaneet sen häkkyrän lasten iloksi,

        siellä kylän lapset sai pyöriä hoijakan kyytissä talvipäivät iloiten ja riemuiten
        silloin ei ollu huolenhäivääkää,
        elämä oli ihmeellistä,


    • Anonyymi

      Maailman rikkaimpiin kuuluvalta mieheltä kysyttiin, milloin olet ollu onnellisin ja hän vastas et lapsena kelkkamäessä!😊

      • Anonyymi

        heh ei kai häääääkii puuhun laskenu kelkkamäessä


    • Anonyymi

      silloin vasta naurettiinkin kun mentiin "mukkelismakkelis", oi niitä aikoja 😊

      • Anonyymi

        totta,
        miten se silloin elämä olikaaaaaa niiiiin hauskaa, ja riemukasta


      • Anonyymi

        Olihan se melkonen näku
        kun me 80-90-100 vuotiaat mentäis vielä siihen pulkkamäkeen
        pyllymäkeä lasketteleen,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan se melkonen näku
        kun me 80-90-100 vuotiaat mentäis vielä siihen pulkkamäkeen
        pyllymäkeä lasketteleen,

        Kyllähän se mäkeen kellahtaminen onnistuisi, mutta kuka meidät kampeaisi pystyyn mäen alla!
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se mäkeen kellahtaminen onnistuisi, mutta kuka meidät kampeaisi pystyyn mäen alla!
        Mkr.

        joo mutta olishan se hauskaa,

        meidät pitäs kärrätä jonnekki maalais maisemaan
        jossa on laskettelu mahdollisuus,

        jonnekki jossa olisvain meitä vanhuksia
        jotka voisi osallistua pulkkamäen laskemiseen,


        jokunen aika sitten kun sotaveteraat oli vielä keskuudessamme,
        minunki isä sai kerran vuodessa vai oliko se kasikertaa vuodessa kuntoutusloman maalaismaisemaan kylpylään,
        sotaveteraaneista me pidimme hyvää huolat, ja hoivaa, ne sai lääkäri ja sairaala palvelut, heille myös järjestettiin näitä kuntoutuslomia,
        olihan niilla luxus vanhuus meihin verrattuna,
        me suuret ikäluokat, suurin osa meisstä unohdettu yksinäisyyteen ja palvelut ja hulenpito näytttää olevan kiven alla,
        moni on löytynykki kotoaan kuolleena,

        puistttaa tämä oma vanhuus
        alkaa kokea heitteille jätetystä,
        huolettaa suuresti vanhsten nyky kohtalo,


    • Anonyymi

      Eipä norena terveenä osannu kuvitellakkaa
      kuinka ikävää on olla vanhus suomessa,

      onko sittenki tietotekniikka kaikkeen syyllinen
      että vanhuksetki on unohdettu
      ja yksinäisyys yleistyny yhteiskuntaamme ,

      jokin on menny pieleen yhteiskunnassamme ,,,

      olisko kehitys,, liikaa kehitetty yhteiskuntaamme kaikilla sektoreilla,

      ennen lääkäiin pääsy oli automaattisen helppoa, heti sai hoidon tai heti ohajttiin sairaalaan jos niin tarvi,

      nyt ei pääse lääkäriin, ei saa hoitoja,
      ja vanhukset ovat priorisoinnin kohteena kaikein huonommassa asemassa,
      ennen oli toisin, sotaveteraaneja hoidettiin viimesen päälle hyin ja arvostettiin heidän työtään, mutta nyt suurtenikäluokkien työtä ei arvoteta
      mieluummin kaikessa syrjitään, jopa unohdetaan yksinäisyyteen ,,kuolemaan ilman hoitoja,

      jokin on pahasti pielessä yhteiskunnassamme,

      • Anonyymi

        Mitä hoitoa tarvitsisit, jota et ole saanut ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hoitoa tarvitsisit, jota et ole saanut ?

        mistä tuon tietää
        kun kunto laskee kuin lehmän häntä,
        eihän tavallinen tollukka ole opiskellu lääkäriksi,
        sehän on lääkärin tehtävä ottaa selvää mikä auttais,
        kun kunto romahtaa,

        on se nykyään hullua, kun potilaan pitäs ensin opikella lääkäriksi, ja sitten vasta mennä lääkäriin vaivojaan valittamaa ja kertomaamaan mitä hoitoa tarvii, höh, niinkö sinä teet,, oletko opiskellu lääkäriksi, ???


    • Anonyymi

      potkurin kyydissä olis hyvä ulkoilla, viltti korvilla

      • Anonyymi

        niin ois
        se vasta kivaa ois kun joku tulis hakemaan ja sitten mentäis potkurilla että hippulat vinkuu,


      • Anonyymi

        Olin parisen vuotta sitten Lapissa muutaman päivän talvilomalla. Siellä sain kokea niin poroajelua kuin husky-valjakon kyydissä menoa. Huskyjen kyydissä olo oli hurjaa. Retken jälkeen ne tulivat minua tervehtimään: "Mitäs tykkäsit?" 🫠


    • Anonyymi

      Joko mennään nukkumaan,,,,
      väsyttää,,,

      viimeyönä taas oli hengitysvaikeuksia ja rintaa puristi, kumma kun en heränny kärsin vain niitä kohtauksia oli kolmekertaa,

      nyt pittää muistaa ottaa nukkumaan mennässä kunnon annos nitroja
      eilen unohtui,
      nykyisin unohdan koko nitrot, vasta sitten muistan kun alkaa puristaa rinnasta,

      kuoleekohan sitä nukkuissa,
      se olisi pettymys,
      kun mä ITSE haluan KOKEA SEN HETKEN kun kaikki katoaa
      siis haluan tajuta sen hetken,,,

      • Anonyymi

        Vakaasti uskon, että jokainen meistä tulee tajuamaan tuon tärkeän hetken, valvoi silloin, tai oli unessa.

        Uskon myös, että "kaikki ei katoa", vaan tajuntamme pikemminkin rikastuu uusilla tulevaisuuden näkymillä.

        Hyvillä tai huonoilla, riippuu siitä kuinka asiansa täällä maan päällä ennalta petasi.

        Niin kauan kun on elossa, voi asiaan vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakaasti uskon, että jokainen meistä tulee tajuamaan tuon tärkeän hetken, valvoi silloin, tai oli unessa.

        Uskon myös, että "kaikki ei katoa", vaan tajuntamme pikemminkin rikastuu uusilla tulevaisuuden näkymillä.

        Hyvillä tai huonoilla, riippuu siitä kuinka asiansa täällä maan päällä ennalta petasi.

        Niin kauan kun on elossa, voi asiaan vaikuttaa.

        jooo mutta-ku vaikka kuinka hyvää elämää on ihminen eläny
        maanpäällä, tehny hyvää ollu vilpitön rehellinen, antanu rahaa kykynsä mukaan hyväntekeväisyyteen,
        siis mutta-ku se ei jumalalle riitä,

        jumalalle riittää vain ihminen joka myöntää olevansa heikko ja syntinen
        siis pahaki ihminen kaikessa hyvyydessään
        ihminen itse luulee olevansa hyvä
        mutta todellisuudessa se pahuus lymyää kaikissa ihmiissä
        sielun sopukoissa
        siksi täydellistä ihmistä ei maanpäällä olekkaan,
        ja
        VAIN JUMALN SUURESTA ARMOSTA
        ihminen pelastuu,
        jos JUMALA niin katsoo oikein olevan,

        ihminen itsessään on paha vajavainen ja syntinen, vaikka kuinka tekis
        maanpäällä hyvää,

        on vain ainoa mahdollisuus pyytää anteeksiantoa ja armoa,

        uskoa ja luottaa JEESUKSEN olemassaoloon ja sanomaan,,,

        sitten ehkä pääsemme näkemään taivitten hyvyyden,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jooo mutta-ku vaikka kuinka hyvää elämää on ihminen eläny
        maanpäällä, tehny hyvää ollu vilpitön rehellinen, antanu rahaa kykynsä mukaan hyväntekeväisyyteen,
        siis mutta-ku se ei jumalalle riitä,

        jumalalle riittää vain ihminen joka myöntää olevansa heikko ja syntinen
        siis pahaki ihminen kaikessa hyvyydessään
        ihminen itse luulee olevansa hyvä
        mutta todellisuudessa se pahuus lymyää kaikissa ihmiissä
        sielun sopukoissa
        siksi täydellistä ihmistä ei maanpäällä olekkaan,
        ja
        VAIN JUMALN SUURESTA ARMOSTA
        ihminen pelastuu,
        jos JUMALA niin katsoo oikein olevan,

        ihminen itsessään on paha vajavainen ja syntinen, vaikka kuinka tekis
        maanpäällä hyvää,

        on vain ainoa mahdollisuus pyytää anteeksiantoa ja armoa,

        uskoa ja luottaa JEESUKSEN olemassaoloon ja sanomaan,,,

        sitten ehkä pääsemme näkemään taivitten hyvyyden,,

        Onneksi sinulla on taivas uskosi joka kannattelee sinua läpi elämäsi.

        Oma uskoni on että tämä elämä oli tässä ja hyvä näin. Olen saanut elää vaiherikkaan ja hyvän elämän iloineen ja suruineen.

        Olen ollut hyvin lähellä kuolemaa ja elvytetty henkiin. En pelkää kuolemaa koska koin syvää rauhaa ennen kuin menetin tajuntani. Kun heräsin todellisuuteen sairaalassa ,tuli vain lievä pettymys siitä rankasta hoidosta leikkauksineen joka olisi edessä.

        Tapahtumasta on nyt kolme vuotta ja olen kuntoutunut niin hyvin, että pystyn itsenäiseen elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jooo mutta-ku vaikka kuinka hyvää elämää on ihminen eläny
        maanpäällä, tehny hyvää ollu vilpitön rehellinen, antanu rahaa kykynsä mukaan hyväntekeväisyyteen,
        siis mutta-ku se ei jumalalle riitä,

        jumalalle riittää vain ihminen joka myöntää olevansa heikko ja syntinen
        siis pahaki ihminen kaikessa hyvyydessään
        ihminen itse luulee olevansa hyvä
        mutta todellisuudessa se pahuus lymyää kaikissa ihmiissä
        sielun sopukoissa
        siksi täydellistä ihmistä ei maanpäällä olekkaan,
        ja
        VAIN JUMALN SUURESTA ARMOSTA
        ihminen pelastuu,
        jos JUMALA niin katsoo oikein olevan,

        ihminen itsessään on paha vajavainen ja syntinen, vaikka kuinka tekis
        maanpäällä hyvää,

        on vain ainoa mahdollisuus pyytää anteeksiantoa ja armoa,

        uskoa ja luottaa JEESUKSEN olemassaoloon ja sanomaan,,,

        sitten ehkä pääsemme näkemään taivitten hyvyyden,,

        Uskonnot eivät salli ihmiselle itsekunnioitusta ja oikeutta puolustaa itseään, kamppailla paremman elämän puolesta ja puolustautua pahansuopaisuutta vastaan.
        Uskonnot on laadittu tekemään ihmisestä manipuloitavan ja alistuvan olennon, joka nöyrtyy käskijän edessä, ei vastusta itselleen kohdistuvaa vääryyttä, kääntää toisen posken, antaa anteeksi ja silti pelkää, ettei jumalalleen kelpaa. Ja uskonnon edustajat lisäävät pelkoa omilla saarnoillaan ja uhkauksillaan jumalan vihasta.
        Vuosisatoja on kansaa hallittu näillä menetelmillä, ja siihen pyritään tänäkin päivänä, vaikka käskijöillä onkin nykyisin ase kädessä - ei uskonnon pyhä kirja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi sinulla on taivas uskosi joka kannattelee sinua läpi elämäsi.

        Oma uskoni on että tämä elämä oli tässä ja hyvä näin. Olen saanut elää vaiherikkaan ja hyvän elämän iloineen ja suruineen.

        Olen ollut hyvin lähellä kuolemaa ja elvytetty henkiin. En pelkää kuolemaa koska koin syvää rauhaa ennen kuin menetin tajuntani. Kun heräsin todellisuuteen sairaalassa ,tuli vain lievä pettymys siitä rankasta hoidosta leikkauksineen joka olisi edessä.

        Tapahtumasta on nyt kolme vuotta ja olen kuntoutunut niin hyvin, että pystyn itsenäiseen elämään.

        "Onneksi sinulla on taivas uskosi joka kannattelee sinua läpi elämäsi."

        Tätä minäkin joskus ihmettelen "melkein kuoleman kokenut" kanssasi, koska minun uskoni on hiipunut, vaikka ei ole kadonnut, sillä se lapsuudessa saatu uskonto ei katoa.

        Jotain taikauskoakin on siihen, että jos kirjoitan nyt mielipiteeni, niin se lentää kuin räkä tuulisella ilmalla rinnuksille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onneksi sinulla on taivas uskosi joka kannattelee sinua läpi elämäsi."

        Tätä minäkin joskus ihmettelen "melkein kuoleman kokenut" kanssasi, koska minun uskoni on hiipunut, vaikka ei ole kadonnut, sillä se lapsuudessa saatu uskonto ei katoa.

        Jotain taikauskoakin on siihen, että jos kirjoitan nyt mielipiteeni, niin se lentää kuin räkä tuulisella ilmalla rinnuksille.

        Useat meistä, jotka kirjoitamme näille keskustelupalstoille, teemme sen anonyymeina koska emme halua ilkeitä kommentteja omasta mielestämme asiallisiin kirjoituksiimme.

        Ihailen tällekin palstalle omalla nimimerkillään kirjoittavia fiksuja ihmisiä, jotka saavat ilkeääkin palautetta. Siitä huolimatta he jatkavat rohkeasti kommentointejaan.

        Kiitos teille, älkää lannistuko, tehkää uusia mielenkiintoisia aloituksia, joihin me anonyymitkin voimme kommentoida.


    • Anonyymi

      Tänään taas on se päivä ,,,,,, nyt jos koskaan
      lapsuus ja lapsuuden muistot nousee pintaan,,,,
      ikävä menneeseen aikaan korostuu,
      onhan Suomen itsenäisyys päivä,

      me olimme silloin lapsia sodan pauhatessa,

      lapsen elämä oli ihmeellistä kaikesta huolimatta
      maalla luonnon keskellä
      kun äidit piti maatiloista huolen ja hankki ruokaa sotaa käyvälle suomen kansalle,
      silloin pistettiin lapsetki maalistöihin,
      jokainen lapsi kykynsä mukaan
      ja tietenki lapsen elämä oli riemukasta, turvassa maalla
      kaukana sodan pauhatessa,

      • Anonyymi

        Minulle on jäänyt mieleen jatkosodan ajalta eräs kesäinen, kaunis päivä kotipihalla, kun kuuntelin idästä kuuluvaa tasaista jytinää, kuin kaukaista ukkosta. Jossakin oli jatkuva keskitys, joka kuului satojen kilometrien päähän.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle on jäänyt mieleen jatkosodan ajalta eräs kesäinen, kaunis päivä kotipihalla, kun kuuntelin idästä kuuluvaa tasaista jytinää, kuin kaukaista ukkosta. Jossakin oli jatkuva keskitys, joka kuului satojen kilometrien päähän.
        Mkr.

        Äiti kertoi, että Kannaksen pommitukset tuntuivat maan töminänä Heinolassa asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle on jäänyt mieleen jatkosodan ajalta eräs kesäinen, kaunis päivä kotipihalla, kun kuuntelin idästä kuuluvaa tasaista jytinää, kuin kaukaista ukkosta. Jossakin oli jatkuva keskitys, joka kuului satojen kilometrien päähän.
        Mkr.

        Oli meidänki kylällä poika jotka kuunteli ja ihmetteli
        kun taivaanranta leimusi
        venäjä pommitti silloin kuulemma Oulun kaupunkia,
        taivaanranta leimusi noin parinsadan kilomertinpäähän,
        Rovaniemenhän venäjä pommitti maantasalle,
        olihan se kauheeta aikaa Suomelle,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli meidänki kylällä poika jotka kuunteli ja ihmetteli
        kun taivaanranta leimusi
        venäjä pommitti silloin kuulemma Oulun kaupunkia,
        taivaanranta leimusi noin parinsadan kilomertinpäähän,
        Rovaniemenhän venäjä pommitti maantasalle,
        olihan se kauheeta aikaa Suomelle,

        Katsoin Helsingin suurpommituksia keittiön ikkunasta. Taivas oli punaisena, matkaa linnuntietä 40 km.
        Lapsi ei osaa pelätä, ihmettelee vain aikuisten outoa maailmaa.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoin Helsingin suurpommituksia keittiön ikkunasta. Taivas oli punaisena, matkaa linnuntietä 40 km.
        Lapsi ei osaa pelätä, ihmettelee vain aikuisten outoa maailmaa.
        Mkr.

        Minä ja vuoden vanhempi veljeni pelkäsimme kesällä -44 Kannaksen suurhyökkäyksen aikana.
        Kotimme oli muutaman kilometrin päässä rintamalinjasta. Evakuointia varten oli hevoskärry lastattu välttämättömin tavaroin.

        Yötä päivää jatkunut tykistön jylinä ja pommikoneitten lento Immolan lentokentältä kesäyönäkin raskaassa pommilastissa, aiheutti unettomuutta meille lapsillekin.
        Imatran kupeessa ollut Enso jäi uuden rajalinjan taakse ja kotimme sen mukana.

        Nyt katsoin itsenäisyyspäivän paraatia ja tuli turvallisuuden tunne, Suomi on varautunut, emme ole yksin!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1942
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      147
      1544
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1207
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe