Hei, olen 11v Poika ja asun Jyväskylässä ja yritin Googlailla Jyväskylän murteen sanoja mutta mitään Jyväskylän murteen sanoja ei löytynyt niin mitä sanoja Jyväskylän murteesta käytetään? Tiedän kyllä että Jyvääskylän murteesta venyytetään sanoja mut joo..
Jyväskylän murteen sanoja?
24
1175
Vastaukset
- Anonyymi
Savon Murre on eläinkauppa Kuopiossa.
- Anonyymi
Savon esileikki kiäänny Saab eestä ja Saab takkaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Savon esileikki kiäänny Saab eestä ja Saab takkaa
Jaaha, vai niin.
- Anonyymi
Kyllä Jyväskylän murteesta löytyy helpostikin sanoja kuten: homo, pimpsloora, tumputus, vemputus, vitjapallit yms
- Anonyymi
Jaaha, vai niin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaaha, vai niin.
Ööööö
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaaha, vai niin.
hirmu kiinnostunnu,
moikelis moi.
- Anonyymi
Laittakaas lisää näitä Jyväskylän "murresanoja"
- Anonyymi
Sun äitis
- Anonyymi
Jaaha, vai niin.
- Anonyymi
Joo o
- Anonyymi
Nyt on tämä sellainen keskustelu käynnissä että tällaista minä olen aina kaivannut tänne Jyväskylän palstalle.
Taitaa täällä kuitenkin olla muitakin akateemisia enkä vain minä! Olenhan lisäksi aatelissukua. - Anonyymi
Von Toilettiko se siinä tervehtii?
- Anonyymi
Jyväskylässä ei ole omaa murretta, vaan se kieli on sekoitus tänne tulleista ihmisistä, pohjoisoisesta, lännestä, idästä ja etelestä. Samaa mietin kun muutin tänne 20 v. sitten.
- Anonyymi
Jyväskylän murre sekoitetaan Savolaismurteissin ja Jyvääskylässä venyytettetään sanoja niinkuin täälle
- Anonyymi
Savolaispakolaiset saapuivat suureen maailmaan, kun ensimmäinen Pönttövuoren tunneli puhkaistiin yli sata vuotta sitten. Sekoittuminen Jyväskylässä asuneisiin suomalaisiin alkoi pikkuhiljaa ja sivistuspaikkana tunnettu Jyväskylä alkoi saada puhekieleen oman erikoisen murrelajin. Myöhemmin Karjalasta ryssää paenneet suomalaiset sekoittivat puhekieltä lisää ja syntyi murre jossa kävellään käet taskussa.
- Anonyymi
Minut kyllä tunnistettiin Hesassa Jyväskylästä tulevaksi, kun puhuin linkistä milloin tulee heh jo kauan sitte
- Anonyymi
Pesenpä käet sanoin, niin kaikki katsoi mitä jäbä duunaa
- Anonyymi
Ihana Jykylä terkkuja ehkä eläke päivinä muutan takaisin sinne heh
- Anonyymi
Kaikki kännissä, vai?
- Anonyymi
Moi olen nuorimies konginkankaalta muuttamassa jkl mistä päin kannattatteis ehtiä asuntoa Kuokkala kokemuksia hintataso yksillä yms... Tetve poika 25v
- Anonyymi
Populaatio Jyväskylässä on sekoitun karjalaispakolaisia, savolaisia hillonetsijöitä Pönttövuoren tunnelin takaa, jokunen lappilainen pätkäjalka ja pohjanmaalta karkoitettuja epäisänmaallisia. Näin ollen mitään paikallista murretta ei ole päässyt syntymään, vaan kieli on sekalaista mongerrusta eri alueilta. Siihen sotkettu lontoon murre tekee kyläläisten puheesta karmeaa kuunneltavaa.
- Anonyymi
Oliko niin että Laukaan seudulla puhutaan puhtainta suomea, eli keskisuomalainen puheenparsi on aikoinaan otettu kirjakielen malliksi.
- Anonyymi
Laukaa on ikivanha nk. emäpitäjä, johon Jyväskyläkin kuului muinoin. Laukaaseen asutettiin sotien jälkeen Sortavalan alueen pakolaisia, joten puheeseen on sekoittunut sen mukaisia sanoja.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lataus pakkaskelissä
En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu1474774Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?
Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv822724Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?
Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?851717Kyllä mä suren
Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko91196- 48934
- 66902
- 21883
Olet mies aika ailahteleva luonteeltasi
Olen nähnyt kuinka olet iloinen, sosiaalinen ja osallistuva. Autat ja kannustat muita. Ja sitten olen nähnyt kuinka istu122873Yhteen hiileen velanottoveljet V P K
Tytäryhtiöissä palaa julkista rahaa ja vastuuttomuuden takia -ei pakollisten -kuntalain edellyttämien asioiden takia! N75862Olisin valmis tutustumaan uudelleen
En menneisyyden kautta vaan haluaisin tutustua ihmiseen, jollaiseksi olet kasvanut.50799