Jyväskylän murteen sanoja?

Anonyymi-ap

Hei, olen 11v Poika ja asun Jyväskylässä ja yritin Googlailla Jyväskylän murteen sanoja mutta mitään Jyväskylän murteen sanoja ei löytynyt niin mitä sanoja Jyväskylän murteesta käytetään? Tiedän kyllä että Jyvääskylän murteesta venyytetään sanoja mut joo..

24

1175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Savon Murre on eläinkauppa Kuopiossa.

• Anonyymi

Savon esileikki kiäänny Saab eestä ja Saab takkaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Savon esileikki kiäänny Saab eestä ja Saab takkaa

Jaaha, vai niin.

• Anonyymi

Kyllä Jyväskylän murteesta löytyy helpostikin sanoja kuten: homo, pimpsloora, tumputus, vemputus, vitjapallit yms

• Anonyymi

Jaaha, vai niin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaaha, vai niin.

Ööööö

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaaha, vai niin.

hirmu kiinnostunnu,
        moikelis moi.

• Anonyymi

Laittakaas lisää näitä Jyväskylän "murresanoja"

• Anonyymi

Sun äitis

• Anonyymi

Jaaha, vai niin.

• Anonyymi

Joo o

• Anonyymi

Nyt on tämä sellainen keskustelu käynnissä että tällaista minä olen aina kaivannut tänne Jyväskylän palstalle.
      Taitaa täällä kuitenkin olla muitakin akateemisia enkä vain minä! Olenhan lisäksi aatelissukua.

• Anonyymi

Von Toilettiko se siinä tervehtii?

• Anonyymi

Jyväskylässä ei ole omaa murretta, vaan se kieli on sekoitus tänne tulleista ihmisistä, pohjoisoisesta, lännestä, idästä ja etelestä. Samaa mietin kun muutin tänne 20 v. sitten.

• Anonyymi

Jyväskylän murre sekoitetaan Savolaismurteissin ja Jyvääskylässä venyytettetään sanoja niinkuin täälle

• Anonyymi

Savolaispakolaiset saapuivat suureen maailmaan, kun ensimmäinen Pönttövuoren tunneli puhkaistiin yli sata vuotta sitten. Sekoittuminen Jyväskylässä asuneisiin suomalaisiin alkoi pikkuhiljaa ja sivistuspaikkana tunnettu Jyväskylä alkoi saada puhekieleen oman erikoisen murrelajin. Myöhemmin Karjalasta ryssää paenneet suomalaiset sekoittivat puhekieltä lisää ja syntyi murre jossa kävellään käet taskussa.

• Anonyymi

Minut kyllä tunnistettiin Hesassa Jyväskylästä tulevaksi, kun puhuin linkistä milloin tulee heh jo kauan sitte

• Anonyymi

Pesenpä käet sanoin, niin kaikki katsoi mitä jäbä duunaa

• Anonyymi

Ihana Jykylä terkkuja ehkä eläke päivinä muutan takaisin sinne heh

• Anonyymi

Kaikki kännissä, vai?

• Anonyymi

Moi olen nuorimies konginkankaalta muuttamassa jkl mistä päin kannattatteis ehtiä asuntoa Kuokkala kokemuksia hintataso yksillä yms... Tetve poika 25v

• Anonyymi

Populaatio Jyväskylässä on sekoitun karjalaispakolaisia, savolaisia hillonetsijöitä Pönttövuoren tunnelin takaa, jokunen lappilainen pätkäjalka ja pohjanmaalta karkoitettuja epäisänmaallisia. Näin ollen mitään paikallista murretta ei ole päässyt syntymään, vaan kieli on sekalaista mongerrusta eri alueilta. Siihen sotkettu lontoon murre tekee kyläläisten puheesta karmeaa kuunneltavaa.

• Anonyymi

Oliko niin että Laukaan seudulla puhutaan puhtainta suomea, eli keskisuomalainen puheenparsi on aikoinaan otettu kirjakielen malliksi.

• Anonyymi

Laukaa on ikivanha nk. emäpitäjä, johon Jyväskyläkin kuului muinoin. Laukaaseen asutettiin sotien jälkeen Sortavalan alueen pakolaisia, joten puheeseen on sekoittunut sen mukaisia sanoja.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      147
      4774
    2. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      82
      2724
    3. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      85
      1717
    4. Kyllä mä suren

Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko
      Ikävä
      9
      1196
    5. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      48
      934
    6. Jos vielä joku päivä nähtäis...

Miten suhtautuisit minuun, mies?
      Ikävä
      66
      902
    7. Nyt se on varmaa kuntajakoselvitys

Ensi viikolla tuöee kuntaministeri ulos ja kertoo asiasta.
      Ähtäri
      21
      883
    8. Olet mies aika ailahteleva luonteeltasi

Olen nähnyt kuinka olet iloinen, sosiaalinen ja osallistuva. Autat ja kannustat muita. Ja sitten olen nähnyt kuinka istu
      Ikävä
      122
      873
    9. Yhteen hiileen velanottoveljet V P K

Tytäryhtiöissä palaa julkista rahaa ja vastuuttomuuden takia -ei pakollisten -kuntalain edellyttämien asioiden takia! N
      Pyhäjärvi
      75
      862
    10. Olisin valmis tutustumaan uudelleen

En menneisyyden kautta vaan haluaisin tutustua ihmiseen, jollaiseksi olet kasvanut.
      Ikävä
      50
      799
    Aihe