Näin Helsingissä: työttömän paperit postitettiin naapurille

Anonyymi-ap

Helsingin työllisyyden kuntakokeilun tunarointi jatkuu. Työttömälle lähetetty kirje osoitettiin naapurille, ja naapurille se meni.

Olin vaatinut kuntakokeilua korjaamaan URA-tietojärjestelmään tehtyjä virheitä, jotka ovat enimmäkseen Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimiston perua. Virheet korjattiin, mutta vastaus lähetettiin naapurin osoitteeseen.

Kirjekuoreen oli nimittäin kirjoitettu osoite kynällä käsin, ja käsiala oli niin onnetonta söherrystä, että huoneistonumerosta ei saanut selvää. Numero 15 (oikea osoite) oli kirjoitettu niin epäselvästi, että se näytti numerolta ”16” (naapuri). Vastaanottajan nimi oli kyllä oikea.

Postin koneellisessa lajittelussa numero oli tulkittu väärin ja kirjekuori oli ohjattu naapurin 16 postin joukkoon. Lajittelu on nykyään automatisoitu ja postit tulevat valmiina nippuina jakajalle. Jakaja ei siis välttämättä edes huomannut, että yhdessä huoneistoon 16 lajitelluista kirjekuorista oli huoneiston 15 asukkaan nimi ja että osoitteen saattoi tulkita myös numeroksi 15.

Niin kirje meni naapurin postiluukusta joskus tällä viikolla. Naapuri oli ilmeisesti muutaman päivän poissa. Satuin kuulemaan, kun torstai-iltana naapuri tuli kotiin, kolisteli ovella, sitten oma postiluukkuni kolahti ja naapuri pamautti ovensa kiinni. Ihmettelin ja menin katsomaan. Naapuri oli toimittanut kirjeen oikealle vastaanottajalle. Onneksi näin. Hän olisi voinut pitää kirjeen ja avata sen uteliaisuuttaan.

Kirjekuoresta näet ilmeni, että lähettäjä oli Helsingin kaupungin työllisyyspalvelut, ja lain mukaan työhallinnon asiakkuus on salassa pidettävä tieto. Nyt Helsingin kaupunki tuli paljastaneeksi naapurille, että ”se hullu ukko siellä seinän takana onkin työtön”.

Kirjeen oli lähettänyt esi-ihminen ”H. T.” ja hän tai hänen alaisensa oli tuhertanut osoitteen.

Kirjeen sinänsä voi julkistaa — viranomaiset siinä huonompaan valoon joutuvat kuin vastaanottaja. Erityisesti kohdat 1 ja 2 ovat hiukan erikoisia virheitä, jotka on ehkä tehty epämieluisan asiakkaan kiusaksi. (4. kohdassa oikea vuosiluku on 2013.)

http://tinyurl.com/3tpf3xvf

Työttömän tilanne muistuttaa Herakleen ja Hydran mittelöä: kun yhden pään hakkaa poikki, kasvaa uusi tilalle. Kun yhden virheen saa oikaistua, oikaisija toheloi uuden virheen, jota ryhdyt korjauttamaan... ja paikan päällä on paikka.

Asia on edennyt Mikkelin ”keharien” käsiteltäväksi. Toivottavasti siellä osataan kirjoittaa (isolla palkalla) osoite oikein kirjekuoreen.

60

811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten saa läpi tuon, ettei koulutustarvetta ole? Kirjeessä oli mainittu, että työllisyyspalveluissa oli muutettu koodi "10 on koulutustarve" koodiksi "09 ei koulutustarvetta".

      Uuden työpaikan juuri saaneena yritettiin laittaa työnhakukurssille. Olisi kiinnostavaa tietää, millä perusteluilla tai dokumenteilla voi saada vakuutettua, ettei ole oikeasti koulutustarvetta?

      • Anonyymi

        Kaiken "saa läpi", kun käytät lakiin perustuvaa oikeuttasi suunnitelmien tarkistamiseen.

        Jos te-toimiston suunnitelmissa lukee mitä tahansa ei-sopivaa, sitten vain otat niistä suunnitelmista kopion, muutat tekstit virheellisiltä osilta paremmin itsellesi sopivaksi (esim. työnhakumäärät muutat 4:sta nollaan, koska mitään pakkohakua ei voi olla jos on lakiin perustuva oikeus vapaasti valita työnsä).... ja lopulta lähetät korjatun suunnitelman takaisin te-toimistoon, kopio myös te-toimiston kirjaamon osoitteeseen (jotta viranomainen ei postia hävitä) ja saatteeksi teksti että tässäpä tämä korjattu suunnitelma, hyvää päivänjatkoa.


        Te-toimisto ei käytännössä halua tehdä yhteistyötä, vaan he kokevat, että heidän asemansa olisi PAKOTTAA kansaa tekemään vastentahtoisia valintoja, ja tietenkin juuri sen takia on em. lakiin perustuva tarkistamisoikeuskin olemassa jotta viranomainen ei ala venkoilemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken "saa läpi", kun käytät lakiin perustuvaa oikeuttasi suunnitelmien tarkistamiseen.

        Jos te-toimiston suunnitelmissa lukee mitä tahansa ei-sopivaa, sitten vain otat niistä suunnitelmista kopion, muutat tekstit virheellisiltä osilta paremmin itsellesi sopivaksi (esim. työnhakumäärät muutat 4:sta nollaan, koska mitään pakkohakua ei voi olla jos on lakiin perustuva oikeus vapaasti valita työnsä).... ja lopulta lähetät korjatun suunnitelman takaisin te-toimistoon, kopio myös te-toimiston kirjaamon osoitteeseen (jotta viranomainen ei postia hävitä) ja saatteeksi teksti että tässäpä tämä korjattu suunnitelma, hyvää päivänjatkoa.


        Te-toimisto ei käytännössä halua tehdä yhteistyötä, vaan he kokevat, että heidän asemansa olisi PAKOTTAA kansaa tekemään vastentahtoisia valintoja, ja tietenkin juuri sen takia on em. lakiin perustuva tarkistamisoikeuskin olemassa jotta viranomainen ei ala venkoilemaan.

        "Te-toimisto ei käytännössä halua tehdä yhteistyötä, vaan he kokevat, että heidän asemansa olisi PAKOTTAA kansaa tekemään vastentahtoisia valintoja, ja tietenkin juuri sen takia on em. lakiin perustuva tarkistamisoikeuskin olemassa jotta viranomainen ei ala venkoilemaan."

        Jos sinun mielestäsi on vastentahtoista vastaanottaa TE-palveluitten viestit sähköisesti, niin älä kitise, jos paperipostisi päätyy väärään paikkaan.


      • Anonyymi

        > Miten saa läpi tuon, ettei koulutustarvetta ole?

        Saatoin vedota siihen, että (A) on valmiiksi suoritettuja korkeakoulututkintoja ja (B) virkailija oli asiointitilanteessa tullut sanoneeksi, ettei usko osaamisessani olevan puutteita.

        Myöhemmin samassa asiointitilanteessa hän kuitenkin vaati, että pitäisi lähteä ”typpiin” suorittamaan tulityökortti.

        Tunnin mittaisessa kyykytyskeskustelussa hän puhui ristiin oman itsensä kanssa, aluksi esiintyi sovinnollisesti ja koetti suostutella ”typpiin”, mutta kun ei saanut tahtoaan läpi, alkoi painostaa ja uhkailla. Ristiriitaisista lausumista valitsin sen, joka oli kannaltani edullisin.

        Olisiko kuitenkin pitänyt lähteä? Saattaahan toimistohommissakin tarvita tulitöitä: paperipinot kasvavat... liekinheitin, miten käynnistetään...


    • Anonyymi

      Onnex on nyt sähköinen asiointi käytössä, niin Postin toopet eivät sotke noitakin juttuja enää.

      • Anonyymi

        Eihän se Postin vika ole, että osoitetta ei kirjoiteta selvällä käsialalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se Postin vika ole, että osoitetta ei kirjoiteta selvällä käsialalla.

        Eihän se Postin vika olekaan, vaan ketjun aloittajan, joka ei ole ottanut sähköistä asiointia käyttöönsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se Postin vika olekaan, vaan ketjun aloittajan, joka ei ole ottanut sähköistä asiointia käyttöönsä.

        Ei se ole kenenkään velvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole kenenkään velvollisuus.

        Ei ole kyse kenenkään velvollisuudesta, vaan siitä miten asiat hoituvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kyse kenenkään velvollisuudesta, vaan siitä miten asiat hoituvat.

        Virkamiehen on hoidettava työnsä myös ilman sähköistä asiointia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virkamiehen on hoidettava työnsä myös ilman sähköistä asiointia.

        Niinhän he tekevätkin. Heille on loppujen lopuksi yhdentekevää tekeekö ns asiakas asiat itselleen hankalammiksi vai ei pitäytymällä perinteisissä systeemeissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se Postin vika olekaan, vaan ketjun aloittajan, joka ei ole ottanut sähköistä asiointia käyttöönsä.

        > Eihän se Postin vika olekaan, vaan ketjun aloittajan,
        > joka ei ole ottanut sähköistä asiointia käyttöönsä.

        Tuohan ei pidä paikkaansa ensinkään. Olisin julkistanut ”H. T:n” kirjeen joka tapauksessa, mutta kun se osoitettiin väärään huoneistoon, siitä tuli tarinaan lisäkierrettä.

        Täällä on nyt joku työvoimahallinnon edustaja yrittänyt kääntää huomiota pois olennaisesta ja alkanut jankuttaa, että kaikki on asiakkaan syytä, koska tämä ei käytä sähköisen asioinnin palveluita. Se koira älähtää, johon kalikka osuu, ja nyt näkyy osuneen kipeästi.

        Vain valtion ja kunnan työvoimahallinnon edustajat tässä ovat toheloineet. Kun sellaiseen puuttuu, suhtautuminen on ylimielistä: ”Tota ihan alkajaisiks voisin kertoa sen verran, että tääl ei oo sepitetty mitään työllistymissuunnitelmia.”

        Tämänvuotisesta tapauksesta kanneltiin Helsingin kaupungin elinkeino-osastoon, ja vastaus tuli tänään: käsiala on ”H. T:n”, eikä kantelu ”anna aihetta enempiin toimenpiteisiin”.

        Kuka sitten oli tehnyt merkinnän ”10 Koulutustarve on”, sitä ei saanut selville Mikkelin KEHAkaan:

        http://tinyurl.com/25axzn7f

        Joka tapauksessa merkintä oli tehty samana päivänä, jolloin asiointitilanteessa ensin sanottiin, ettei mitään puutteita uskota olevan, ja sitten haluttiin pakottaa ”typpiin” suorittamaan tulityökorttia.

        Jos hakee työtä kirjastosta, niin onhan se hyvä jos voi mainita erityisesti suorittaneensa tulityökortin...

        > Kyse on siitä miten helpotat omaa tilannettasi
        > em. viraston kanssa asioidessasi.

        Sähköinen asiointi on tarkoitettu helpottamaan nimenomaan virkailijoiden tilannetta: asiakas syöttää tietoja tietojärjestelmään heidän puolestaan, ja he voivat istua tyhjän panttina rupattelemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Eihän se Postin vika olekaan, vaan ketjun aloittajan,
        > joka ei ole ottanut sähköistä asiointia käyttöönsä.

        Tuohan ei pidä paikkaansa ensinkään. Olisin julkistanut ”H. T:n” kirjeen joka tapauksessa, mutta kun se osoitettiin väärään huoneistoon, siitä tuli tarinaan lisäkierrettä.

        Täällä on nyt joku työvoimahallinnon edustaja yrittänyt kääntää huomiota pois olennaisesta ja alkanut jankuttaa, että kaikki on asiakkaan syytä, koska tämä ei käytä sähköisen asioinnin palveluita. Se koira älähtää, johon kalikka osuu, ja nyt näkyy osuneen kipeästi.

        Vain valtion ja kunnan työvoimahallinnon edustajat tässä ovat toheloineet. Kun sellaiseen puuttuu, suhtautuminen on ylimielistä: ”Tota ihan alkajaisiks voisin kertoa sen verran, että tääl ei oo sepitetty mitään työllistymissuunnitelmia.”

        Tämänvuotisesta tapauksesta kanneltiin Helsingin kaupungin elinkeino-osastoon, ja vastaus tuli tänään: käsiala on ”H. T:n”, eikä kantelu ”anna aihetta enempiin toimenpiteisiin”.

        Kuka sitten oli tehnyt merkinnän ”10 Koulutustarve on”, sitä ei saanut selville Mikkelin KEHAkaan:

        http://tinyurl.com/25axzn7f

        Joka tapauksessa merkintä oli tehty samana päivänä, jolloin asiointitilanteessa ensin sanottiin, ettei mitään puutteita uskota olevan, ja sitten haluttiin pakottaa ”typpiin” suorittamaan tulityökorttia.

        Jos hakee työtä kirjastosta, niin onhan se hyvä jos voi mainita erityisesti suorittaneensa tulityökortin...

        > Kyse on siitä miten helpotat omaa tilannettasi
        > em. viraston kanssa asioidessasi.

        Sähköinen asiointi on tarkoitettu helpottamaan nimenomaan virkailijoiden tilannetta: asiakas syöttää tietoja tietojärjestelmään heidän puolestaan, ja he voivat istua tyhjän panttina rupattelemassa.

        "Sähköinen asiointi on tarkoitettu helpottamaan nimenomaan virkailijoiden tilannetta: asiakas syöttää tietoja tietojärjestelmään heidän puolestaan, ja he voivat istua tyhjän panttina rupattelemassa."

        Ruohonjuuritason logiikkaa. Sähköinen asiointi on molempien eduksi sekä virkailijoiden että asiakkaiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköinen asiointi on tarkoitettu helpottamaan nimenomaan virkailijoiden tilannetta: asiakas syöttää tietoja tietojärjestelmään heidän puolestaan, ja he voivat istua tyhjän panttina rupattelemassa."

        Ruohonjuuritason logiikkaa. Sähköinen asiointi on molempien eduksi sekä virkailijoiden että asiakkaiden.

        Ei ole asiakkaan etu, että hän joutuu tekemään ilmaiseksi virkailijoiden työtä. Se on virkailijoiden etu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole asiakkaan etu, että hän joutuu tekemään ilmaiseksi virkailijoiden työtä. Se on virkailijoiden etu.

        Kuten sanoin, ruohonjuuritason logiikkaa. Asiakas tuhlaa omaa aikaansa hitaammalla systeemillä mutta jos saat jotain nautintoa ei-sähköisestä asioista niin mikäs siinä. Ero on virkailijalle maksetaan etanasysteemistä sinulle ei.


    • Anonyymi

      Te-toimistolta on löydyttävä aina perusteet päätelmilleen, jos teitä vaaditaan esim. kuntouttavaan työtoimintaan, sitten teette asiasta selvityspyynnön, kuka, milloin, ja mistä syystä teistä on tehty päätelmä työ- tai toimintakyvyttömyydestä.

      Tämän lisäksi voitte selvityttää, minne kaikkialle ko. päätelmää teistä on levitetty eri muodoissaan, ja jos te-toimistolta ei tipahda jotakin jumalansanaa teidän viallisuudesta, sitten vain korjaustoimia vaatimaan ja saattaa joskus olla tarpeen vaatia myös kurinpitotoimia viranomaiselle, ehkä jopa rikoslaissa mainitusta kunnian loukkaamisesta rangaistusta.

      Viranomaiselle ei ole annettu työvoimapalveluissa mitään oikeutta toimia esim. rikoslain vastaisesti, ne viranomaisen palvelut on oltava aina lainmukaisia.

      • Anonyymi

        Ja tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että viestiketjun aloittaja ei vastaanota TE-palveluitten kirjeitä sähköisessä muodossa, jolloin tältäkin kommellukselta olisi vältytty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että viestiketjun aloittaja ei vastaanota TE-palveluitten kirjeitä sähköisessä muodossa, jolloin tältäkin kommellukselta olisi vältytty.

        Osa viranomaispostista on velvollisuus toimittaa kirjallisena, mutta aloittajan kitinän aihe tuskin niihin kuuluu. Samaa mieltä, järjen köyhyyttä saada posti paperisena jos sähkömuotokin on vaihtoehtona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa viranomaispostista on velvollisuus toimittaa kirjallisena, mutta aloittajan kitinän aihe tuskin niihin kuuluu. Samaa mieltä, järjen köyhyyttä saada posti paperisena jos sähkömuotokin on vaihtoehtona.

        TE-palveluilla on käytössään sähköiset viestintäkanavat ja laki on asiakkaan puolella:

        "Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta edellyttää, että viranomaisen on tarjottava jokaiselle mahdollisuus toimittaa asiointitarpeeseensa liittyvät sähköiset viestit ja asiakirjat käyttäen digitaalisia palveluita tai muita sähköisiä tiedonsiirtomenetelmiä."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2019/20190306


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa viranomaispostista on velvollisuus toimittaa kirjallisena, mutta aloittajan kitinän aihe tuskin niihin kuuluu. Samaa mieltä, järjen köyhyyttä saada posti paperisena jos sähkömuotokin on vaihtoehtona.

        Nimenomaan sähkömuoto on vaihtoehtona joten asiakas saa valita miten järjen köyhä on. Kun se on vaihtoehto niin valinta on vapaa ja kaikkien vaihtoehtojen pitää toimia. Kirjeitä kulkee hirmuinen määrä, suorastaan pikkusta vaille pirusti, ihme olisikin jos ihan kaikki kirjeet menisivät perille oikeaan osotteeseen varsinkin kun siinä on ihminen toimimassa tällä kertaa käsin kirjoitetun osotteen muodossa.
        Tuollaista ei saisi sattua mutta sattuu silti, kaatuuhan joskus jopa valtamerilaivojakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan sähkömuoto on vaihtoehtona joten asiakas saa valita miten järjen köyhä on. Kun se on vaihtoehto niin valinta on vapaa ja kaikkien vaihtoehtojen pitää toimia. Kirjeitä kulkee hirmuinen määrä, suorastaan pikkusta vaille pirusti, ihme olisikin jos ihan kaikki kirjeet menisivät perille oikeaan osotteeseen varsinkin kun siinä on ihminen toimimassa tällä kertaa käsin kirjoitetun osotteen muodossa.
        Tuollaista ei saisi sattua mutta sattuu silti, kaatuuhan joskus jopa valtamerilaivojakin.

        Paperipostin perillepääsyyn liittyy epävarmuustekijöitä ja tarjolla on sähköiset viestintäkanavat, mutta niiden käytöstä kieltäydytään.

        Työttömillä on taito tehdä valintoja, joilla vaikeutetaan omaa tilannettaan. Mikäpä siinä, mutta miksi omista huonoista valinnoistaan syytetään muita eikä omia toimintamalleja olla valmiita muuttamaan?

        Nettiä osataan käyttää, mutta paperisesta postista ei olla valmiita luopumaan. Jääräpäisyyttä joka ei kopsahda kuin omaan nilkkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paperipostin perillepääsyyn liittyy epävarmuustekijöitä ja tarjolla on sähköiset viestintäkanavat, mutta niiden käytöstä kieltäydytään.

        Työttömillä on taito tehdä valintoja, joilla vaikeutetaan omaa tilannettaan. Mikäpä siinä, mutta miksi omista huonoista valinnoistaan syytetään muita eikä omia toimintamalleja olla valmiita muuttamaan?

        Nettiä osataan käyttää, mutta paperisesta postista ei olla valmiita luopumaan. Jääräpäisyyttä joka ei kopsahda kuin omaan nilkkaan.

        En minä ainakaan rupea pankkitunnuksista maksamaan. Saati sitten, että ostaisin itselleni oman verkkoyhteyden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ainakaan rupea pankkitunnuksista maksamaan. Saati sitten, että ostaisin itselleni oman verkkoyhteyden.

        Eihän sinulla ole laskujakaan maksettavana kun asut äitisi peräkammarissa. Tulonsiirrot saa nostettua perähikiän osuuspankun tiskiltä perjantaisin klo10-14.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että viestiketjun aloittaja ei vastaanota TE-palveluitten kirjeitä sähköisessä muodossa, jolloin tältäkin kommellukselta olisi vältytty.

        Kyllä sähköpostiosoitekin voidaan kirjoittaa väärin. Kyseinen kirje ei myöskään näkynyt Omapostissa.

        Ketään ei voida tässä maassa (vielä) velvoittaa käyttämään sähköisen asioinnin palveluita. Työllistämme postilaitosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että viestiketjun aloittaja ei vastaanota TE-palveluitten kirjeitä sähköisessä muodossa, jolloin tältäkin kommellukselta olisi vältytty.

        Eihän se nyt mitenkään TE-toimiston tehtävä ole pakottaa asiakkaita käyttämään sähköisiä palveluita, asiakas saa käyttää ihan perinteistä kirjeitse asiointiakin aivan kuten tahtoo.

        Te-palveluiden kanssa sähköisesti asioiminen voi johtaa myös helposti siihen että määräajat aletaan sivuuttamaan, kun venkoilu alkaa siitä että viestit on mukamas vastaanotettu ja luettu sillä samalla hetkellä kun viranomainen on viestinsä lähettänyt.

        Ihan tyypillistä Te-toimiston pelleilyä lähetellä viestejä ja kirjeitä joihin reagoimisen määräaikakin on mennyt jo edeltävänä päivänä ohi. Mikä lie tarkoitus näissäkin, varmasti hakemalla haetaan jotakin perustetta karenssille.

        Asiasta on myös oikeusasiamies joutunut kommentoimaan, on se ihme juttu että te-toimisto ei typerää toimintaansa kykene muuttamaan lainmukaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se nyt mitenkään TE-toimiston tehtävä ole pakottaa asiakkaita käyttämään sähköisiä palveluita, asiakas saa käyttää ihan perinteistä kirjeitse asiointiakin aivan kuten tahtoo.

        Te-palveluiden kanssa sähköisesti asioiminen voi johtaa myös helposti siihen että määräajat aletaan sivuuttamaan, kun venkoilu alkaa siitä että viestit on mukamas vastaanotettu ja luettu sillä samalla hetkellä kun viranomainen on viestinsä lähettänyt.

        Ihan tyypillistä Te-toimiston pelleilyä lähetellä viestejä ja kirjeitä joihin reagoimisen määräaikakin on mennyt jo edeltävänä päivänä ohi. Mikä lie tarkoitus näissäkin, varmasti hakemalla haetaan jotakin perustetta karenssille.

        Asiasta on myös oikeusasiamies joutunut kommentoimaan, on se ihme juttu että te-toimisto ei typerää toimintaansa kykene muuttamaan lainmukaiseksi.

        Paljon pahempaa pelleilyä on olla kirjepostin varassa.tee postista kantelu kun kirje katoaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sähköpostiosoitekin voidaan kirjoittaa väärin. Kyseinen kirje ei myöskään näkynyt Omapostissa.

        Ketään ei voida tässä maassa (vielä) velvoittaa käyttämään sähköisen asioinnin palveluita. Työllistämme postilaitosta.

        "Kyllä sähköpostiosoitekin voidaan kirjoittaa väärin."

        Sähköpostiosoite haetaan henkilötiedoista, jotka sinä itse olet TE-palveluihin ilmoittanut.

        "Kyseinen kirje ei myöskään näkynyt Omapostissa."

        TE-palvelut käyttää myös Suomi.fi:tä, kuten hyvin monet muutkin viranomaiset.

        "Ketään ei voida tässä maassa (vielä) velvoittaa käyttämään sähköisen asioinnin palveluita."

        Kyse on siitä miten helpotat omaa tilannettasi em. viraston kanssa asioidessasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sinulla ole laskujakaan maksettavana kun asut äitisi peräkammarissa. Tulonsiirrot saa nostettua perähikiän osuuspankun tiskiltä perjantaisin klo10-14.

        Kyllä minulla on oma kämppä ollut jo 30 vuotta, ja pankkikortilla olen nostellut rahani automaatista sitä pitempään. Teillä murkuilla ei vain ole käsitystä muusta kuin omanlaisesta elämästä, joten mielikuvituskin jää hyvin rajalliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minulla on oma kämppä ollut jo 30 vuotta, ja pankkikortilla olen nostellut rahani automaatista sitä pitempään. Teillä murkuilla ei vain ole käsitystä muusta kuin omanlaisesta elämästä, joten mielikuvituskin jää hyvin rajalliseksi.

        Ikä ei tuo näemmä sinun tapauksessa järkevää käytännön kokemusta.rassaa sinä laskusi maksuautomaatilla tai suoraveloituksella


    • Anonyymi

      Minulle tuli joskus naapurin sakkokirje ja ulosottokirje, nimi oli kyllä oikein mutta osoite väärä..

      • Anonyymi

        Yrittikö naapuri maksattaa sakkonsa sinulle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrittikö naapuri maksattaa sakkonsa sinulle?

        Naapuri halusi kertoa sitä kautta tilanteestaan saadakseen sääliä ja/tai vertaistukea.


    • Anonyymi

      Kunnat voisivat lähettää sakkomaksunsa Purralle.

    • Anonyymi

      Hienoa kun valtio palkkaa virastoihinsa osaavaa työvoimaa ulkomailta. Kaikki sujuu kuin tanssi.

    • Anonyymi

      Ketjuun osallistui nähtävästi myös joku te-toimiston työntekijä kun tuohtui pelkästään sähköisten palvelujen käyttämättömyydestä. 🤣

      • Anonyymi

        Pikemminkin tuohtui paperisten palveluiden käyttämisestä ja siitä aiheutuneista ongelmista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikemminkin tuohtui paperisten palveluiden käyttämisestä ja siitä aiheutuneista ongelmista.

        Niin, eihän näppäilyn sikakaudella voi enää vaatia että joku työntekijä osaisi kirjoittaa kynällä.
        Eikös tästä ollut joskus joku uutinenkin kuinka kirjoitustaitokin rapistuu.


      • Anonyymi

        Vieläkö on joku, joka ei sähköisiä palveluita käytä? Jeebus sentään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö on joku, joka ei sähköisiä palveluita käytä? Jeebus sentään.

        On toki. Miksi maksaisin digi-intoilijoiden aiheuttamia lisälaskuja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On toki. Miksi maksaisin digi-intoilijoiden aiheuttamia lisälaskuja?

        Tarkoitatko ettå sinulla ei ole nettipankkitunnuksia ja siten kuvittelet ettet maksa "digi-intoilijoiden lisälaskuja"?

        Ajatteleminen on pahasta, koska se kuluttaa energiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko ettå sinulla ei ole nettipankkitunnuksia ja siten kuvittelet ettet maksa "digi-intoilijoiden lisälaskuja"?

        Ajatteleminen on pahasta, koska se kuluttaa energiaa.

        Nimenomaan. Verkkopankkitunnukset maksavat liki 3 euroa/kk. Isompi lasku tulisi toki verkkoyhteyksistä. Ja aina välillä uusittavat päätelaitteet tietoturvaohjelmistoineen siihen päälle. Sähkölaskukin kasvaisi hieman, muttei ehkä merkittävästi.

        Ajatteleminen on järkevää, sillä siten voi säästää rahaa tarpeellisempaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan. Verkkopankkitunnukset maksavat liki 3 euroa/kk. Isompi lasku tulisi toki verkkoyhteyksistä. Ja aina välillä uusittavat päätelaitteet tietoturvaohjelmistoineen siihen päälle. Sähkölaskukin kasvaisi hieman, muttei ehkä merkittävästi.

        Ajatteleminen on järkevää, sillä siten voi säästää rahaa tarpeellisempaan.

        Entäpä he joilla on verkkopankkitunnukset ja älypuhelin: Suositteletko heille sähköisten viestintäkanavien (mm. OmaKela, OmaPosti, Suomi.fi, OmaVero) käyttämistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan. Verkkopankkitunnukset maksavat liki 3 euroa/kk. Isompi lasku tulisi toki verkkoyhteyksistä. Ja aina välillä uusittavat päätelaitteet tietoturvaohjelmistoineen siihen päälle. Sähkölaskukin kasvaisi hieman, muttei ehkä merkittävästi.

        Ajatteleminen on järkevää, sillä siten voi säästää rahaa tarpeellisempaan.

        Nimenomaan. Laskun maksu pankissa vähintään 3-7e/ kpl, monessa pankissa jo enemmänkin, monet pankit vaativat nykyään ajanvarausta laskujen maksuun, soitto pankkiin ja ajanvarauksen teko puhelinlasku vähintään 5e/ajanvaraus, ajelu pankkiin julkisilla, omalla autolla... Kyllä näistäkin kuluja syntyy moni kerroin, tuo verkkopankki maksu 3e kuluu moneen kertaan.
        Ajatteleminen on järkevää, sillä siten voi säästää rahaa tarpeellisempaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä he joilla on verkkopankkitunnukset ja älypuhelin: Suositteletko heille sähköisten viestintäkanavien (mm. OmaKela, OmaPosti, Suomi.fi, OmaVero) käyttämistä?

        En minä voi suositella mitään sellaista, josta itselläni ei ole kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan. Laskun maksu pankissa vähintään 3-7e/ kpl, monessa pankissa jo enemmänkin, monet pankit vaativat nykyään ajanvarausta laskujen maksuun, soitto pankkiin ja ajanvarauksen teko puhelinlasku vähintään 5e/ajanvaraus, ajelu pankkiin julkisilla, omalla autolla... Kyllä näistäkin kuluja syntyy moni kerroin, tuo verkkopankki maksu 3e kuluu moneen kertaan.
        Ajatteleminen on järkevää, sillä siten voi säästää rahaa tarpeellisempaan.

        Ei laskuja kannata maksaa pankin tiskillä, vaan ohjata toistuvat laskut suoramaksuun, joka ei maksa mitään. Satunnaisesti tulevan yksittäisen laskun voi sitten lähettää maksupalveluun, jossa maksaminen on samanhintaista kuin kuukauden verkkopankkitunnukset (<3 euroa) eli niitä ei kannata maksaa kovin montaa vuodessa.

        Hinnoitteluun tutustuminen on järkevää, sillä siten voi säästää rahaa tarpeellisempaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei laskuja kannata maksaa pankin tiskillä, vaan ohjata toistuvat laskut suoramaksuun, joka ei maksa mitään. Satunnaisesti tulevan yksittäisen laskun voi sitten lähettää maksupalveluun, jossa maksaminen on samanhintaista kuin kuukauden verkkopankkitunnukset (<3 euroa) eli niitä ei kannata maksaa kovin montaa vuodessa.

        Hinnoitteluun tutustuminen on järkevää, sillä siten voi säästää rahaa tarpeellisempaan.

        Omaa aikaansa kannattaa säästää myös, sinulla kun ei ole verkkopankkitunnuksia viranomaisasiat joudut hoitamaan puhelimella tai paikan päällä käymällä. Noin nihilistisellä tyypillä on varmasti pre-paid liittymä jonka saldoa kuluu ja jos et asu kävelymatkan päässä niin julkisen liikenteen lippuun menee rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä voi suositella mitään sellaista, josta itselläni ei ole kokemusta.

        Et siis esimerkiksi suosittele uudelleenkouluttautumaan alalle, joka kiinnostaa ja jossa on hyvät työllistymismahdollisuudet sekä palkka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eihän näppäilyn sikakaudella voi enää vaatia että joku työntekijä osaisi kirjoittaa kynällä.
        Eikös tästä ollut joskus joku uutinenkin kuinka kirjoitustaitokin rapistuu.

        Kerrankos niitä "vahinkoja" sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eihän näppäilyn sikakaudella voi enää vaatia että joku työntekijä osaisi kirjoittaa kynällä.
        Eikös tästä ollut joskus joku uutinenkin kuinka kirjoitustaitokin rapistuu.

        "Niin, eihän näppäilyn sikakaudella voi enää vaatia että joku työntekijä osaisi kirjoittaa kynällä.
        Eikös tästä ollut joskus joku uutinenkin kuinka kirjoitustaitokin rapistuu."

        Ei tällä sikakaudella sitä vaadita työttömiltäkään mutta kirjoitustaito sekä kynällä että tietokoneella olisi hyvä olla. Luetun ymmärtämistäkään ei vaadita ainankaan perutuslaissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan. Verkkopankkitunnukset maksavat liki 3 euroa/kk. Isompi lasku tulisi toki verkkoyhteyksistä. Ja aina välillä uusittavat päätelaitteet tietoturvaohjelmistoineen siihen päälle. Sähkölaskukin kasvaisi hieman, muttei ehkä merkittävästi.

        Ajatteleminen on järkevää, sillä siten voi säästää rahaa tarpeellisempaan.

        Satutko muuten asumaan savossa tai laihialla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omaa aikaansa kannattaa säästää myös, sinulla kun ei ole verkkopankkitunnuksia viranomaisasiat joudut hoitamaan puhelimella tai paikan päällä käymällä. Noin nihilistisellä tyypillä on varmasti pre-paid liittymä jonka saldoa kuluu ja jos et asu kävelymatkan päässä niin julkisen liikenteen lippuun menee rahaa.

        Ei kaupunkilaisena kannata soitella asioiden hoitamista varten. Sen kuin astelee viranomaisen luokse virastoon hoitamaan asiat, ja paluumatkalla hakee kaupasta ruoat kotiin. Työttömänä tässä on aikaa, ja sitä paitsi arkiliikunta on terveellistäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis esimerkiksi suosittele uudelleenkouluttautumaan alalle, joka kiinnostaa ja jossa on hyvät työllistymismahdollisuudet sekä palkka?

        En suosittele, päinvastoin. Itse juurikin tuolla tavalla uudelleenkouluttauduin, mutta töihin en päässyt. Opintovelkaa vain jouduin maksamaan, mutta onneksi vanhempien tuella vähitellen selviydyin niistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En suosittele, päinvastoin. Itse juurikin tuolla tavalla uudelleenkouluttauduin, mutta töihin en päässyt. Opintovelkaa vain jouduin maksamaan, mutta onneksi vanhempien tuella vähitellen selviydyin niistä.

        Uudelleenkouluttauduit alalle, jossa on hyvät työllistymismahdollisuudet, mutta et onnistunut työllistymään. Olisiko yksi syy ollut se, ettet käynyt töissä opiskelujen aikana, vaan otit opintolainaa?

        Älä suosittele muita toimimaan samalla tavalla kuin sinä toimit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudelleenkouluttauduit alalle, jossa on hyvät työllistymismahdollisuudet, mutta et onnistunut työllistymään. Olisiko yksi syy ollut se, ettet käynyt töissä opiskelujen aikana, vaan otit opintolainaa?

        Älä suosittele muita toimimaan samalla tavalla kuin sinä toimit.

        En käynyt töissä, vaan opiskelin ahkerasti. Sitten sairastuin ammattitautiin ilman työtäkin. Kenenkään ei tarvitse maksaa korvauksia, kun en ollut missään töissä. Köyhänä elän loppuelämäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En käynyt töissä, vaan opiskelin ahkerasti. Sitten sairastuin ammattitautiin ilman työtäkin. Kenenkään ei tarvitse maksaa korvauksia, kun en ollut missään töissä. Köyhänä elän loppuelämäni.

        Esimerkillistä toimintaa!


    • Anonyymi

      Mene töihin ja lopeta vinkuminen.

    • Anonyymi

      Ei taida hissi nousta 1. kerrosta korkeammalle?

    • Anonyymi

      Typerä eläkeläisuuno

    • Anonyymi

      Muistakaa, että te-toimiston asiantuntijan asenne riippuu täysin siitä missä kunnassa tai kaupungissa olette. Pikkukunnissa työnnetään väkin kuntouttavaan työtoimintaan, vaikka kieltäytyisi siitä, tai sanoisi mitä tahansa. Kaupungeissa taas virkailijat on tyhmiä, mitään tietämättömiä ja virheitä tekeviä.

      • Anonyymi

        Eikö työttömän omalla asenteella ole väliä?


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2128
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      57
      1996
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe