Kyse on 50-luvulla rakennetusta rintamamiestalosta ja sinne joskus 80-luvulla laitetusta mäntypaneelikatosta. Kumpi on oikeasti järkevämpää maalatakko koko katto vai uusia katto jo valmiiksi valkolakatulla paneelilla? Eikös tuossa maalamisessa ole vaarana paneelin eläminen eli jossain vaiheessa "saumoissa" tulee näkyviin vanhaa panelia? Mikä on noin hinta ero lakatun ja lakkaamattoman paneelin kesken?
Paneelikaton maalus vai vaihto
7
6059
Vastaukset
- jh2
Kannattaako nyt hyvää paneelia vaihtaa uuteen
vain siksi, että se on väärän väristä?
Vanhempani maalasivat 80-luvun alun talossaan
kissankusen väriseksi kellastuneen mäntypaneelikaton
valkoiseksi 3-4 vuotta sitten, eikä siitä ainakaan
vielä pilkota saumoista männyn väriä läpi. Itse laitoin 3 vuotta sitten vanhan taloni kattoon
uutta helmiponttipaneelia ja maalasin katot,
eikä siinäkään pahempia raitoja näy. - peukku68
se katto enää juuri elää jos et erityisen kostealla säällä ala sutimaan
- Se Leena
Kyllä se elää. Puu "elää" ikuisesti, jos vain ilman kosteus vaihtelee. Jos ei vaihtele, niin ei myöskään elä. Kosteana vuodenaikana ei siis kannata maalata.
- äiskä.
maalattiin joka ikisen huoneen mäntypuulaipiot valkoiseksi about 10 v sitten, ja edelleen ovat kauniit ja valkoiset.
Kovaa hommaa , mutta kyllä kannatti!!- Maalari
Maalasin oman 20v vanhan panelikaton valkoiseksi syksyllä ja melkoinen pauke kuului kun talvella ilman kuivuttua raot nasahtelivat auki. Paneeli siis elää koko ikänsä.
Minulla asia korjaantui paikkailemalla tummat raot valkoisella maalilla. Suosittelen maalausta joulu-helmikuussa, jolloin huoneilma on kuivimmillaan ja paneelien raot siis suurimmillaan. Silloin ei pitäisi rakojen aueta missään vaiheessa.
Ensiksi kerros tartuntapohjamaalia (esim Otex) ja päälle valkoinen huonekalumaali tai lateksi. toimii ja on hieno! - Sormi suussa
Maalari kirjoitti:
Maalasin oman 20v vanhan panelikaton valkoiseksi syksyllä ja melkoinen pauke kuului kun talvella ilman kuivuttua raot nasahtelivat auki. Paneeli siis elää koko ikänsä.
Minulla asia korjaantui paikkailemalla tummat raot valkoisella maalilla. Suosittelen maalausta joulu-helmikuussa, jolloin huoneilma on kuivimmillaan ja paneelien raot siis suurimmillaan. Silloin ei pitäisi rakojen aueta missään vaiheessa.
Ensiksi kerros tartuntapohjamaalia (esim Otex) ja päälle valkoinen huonekalumaali tai lateksi. toimii ja on hieno!Vetäisitkö tartuntapohjamaalin suoraan lakkapinnalle vai hioitko vanhan lakan ensin pois ?
- säästöpossu
Tähän kysymykseen vielä lisäisin - jos joku osaa sanoa - miten se katto kannattaa maalata? Meillä vanha antiikkipaneeli, siis älytön määrä uria ja maalia kului iso määrä ja oli työlästä pelkästään 6m2 alalla. Nyt tarkoituksena vetää useampi kymmenen neliötä, ja mielessä kävi josko ruiskulla saisi hyvän jäljen noihin urapaneeleihin. Vai tela vai pensseli sittenkin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831479Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä671275Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2281246Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2041246Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121059Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041019Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍134953Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65933- 83849
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123818