Tenox

Mari

Sain lääkäriltä Tenox-reseptin nukahtamisongelmiini.
Nyt kysyisin muilta kommentteja ko.lääkkeestä.

16

22198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi

      Itselläni toimii hyvin ja saa nukuttua yöt jotenkuten. 3 kpl/viikossa reseptissä lukee, välilevyn pullistuman takia määrättiin kun nukkuminen oli yhtä tuskaa.
      Jää kuulema helposti koukkuun,itse en ole huomannut kyseistä asia.

      • Arja

        Kärsin unettomuudesta vaihdevuosiongelmien takia. Sain Tenoxia nukahtamislääkkeeksi. Tarvitsen 1/4 tbl aamuyöllä. Ehkä en ole oikea henkilö vastaamaan sinun ongelmiisi, mutta mielestäni lääke on tehokas ja ystäväni (terveydenhuoltoalan ammattilainen) on kertonut, että kyseinen lääke poistuu verestä, eikä siitä tule riippuvaiseksi. Siksi se on NUKAHTAMISLÄÄKE. Mutta kysy omalta lääkäriltäsi lisätietoja, jos tarpeen.


      • Nina27
        Arja kirjoitti:

        Kärsin unettomuudesta vaihdevuosiongelmien takia. Sain Tenoxia nukahtamislääkkeeksi. Tarvitsen 1/4 tbl aamuyöllä. Ehkä en ole oikea henkilö vastaamaan sinun ongelmiisi, mutta mielestäni lääke on tehokas ja ystäväni (terveydenhuoltoalan ammattilainen) on kertonut, että kyseinen lääke poistuu verestä, eikä siitä tule riippuvaiseksi. Siksi se on NUKAHTAMISLÄÄKE. Mutta kysy omalta lääkäriltäsi lisätietoja, jos tarpeen.

        Tenox ei todellakaan ole nukahtamislääke, vaan unilääke! Nukahtamislääkkeitä ovat esimerkikisi Stillnocht ja Imovane.

        Sinun pienellä annostuksellasi lääkäri on voinut määrätä sen ns. udelleen "nukahtamislääkkeeksi". Lääkkeen vahvuudet ovat 10mg ja 20mg, jos käytössäsi on 20mg se on siis sama kun ottaisit puolikkaan 10mg eli saat lääkettä 5mg.

        Pienemmillä annostuksilla riippuvuusriski on pienempi, kuitenkin kyseinen lääke aiheuttaa suht. helposti riippuvuuden suuremmilla annostuksilla ja SÄÄNNÖLLISELLÄ pitkäaikaisella käytöllä.

        Ystäväsi alan ammattilaisena kannattaisi hieman kerrata tietojaan varsinkin jos on työtehtävässä jossa antaa tietoa lääkkeistä asiakkaille/potilaille ja jakaa niitä! Minkälainen lääke ei muuten loppujen lopuksi poistu verestä, aikaväli tietenkin toisilla pidempi?


      • AK1006
        Nina27 kirjoitti:

        Tenox ei todellakaan ole nukahtamislääke, vaan unilääke! Nukahtamislääkkeitä ovat esimerkikisi Stillnocht ja Imovane.

        Sinun pienellä annostuksellasi lääkäri on voinut määrätä sen ns. udelleen "nukahtamislääkkeeksi". Lääkkeen vahvuudet ovat 10mg ja 20mg, jos käytössäsi on 20mg se on siis sama kun ottaisit puolikkaan 10mg eli saat lääkettä 5mg.

        Pienemmillä annostuksilla riippuvuusriski on pienempi, kuitenkin kyseinen lääke aiheuttaa suht. helposti riippuvuuden suuremmilla annostuksilla ja SÄÄNNÖLLISELLÄ pitkäaikaisella käytöllä.

        Ystäväsi alan ammattilaisena kannattaisi hieman kerrata tietojaan varsinkin jos on työtehtävässä jossa antaa tietoa lääkkeistä asiakkaille/potilaille ja jakaa niitä! Minkälainen lääke ei muuten loppujen lopuksi poistu verestä, aikaväli tietenkin toisilla pidempi?

        Onkohan se ihminen minkäänlainen ammattilainen?? Nimenomaan, Tenox on unilääke! Toimii miten toimii. Toisilla huonommin(painajaiset)toisilla paremmin plus( ), että toleranssi kasvaa tosi nopeasti.

        Riippuvaiseksi jää, vaikka koiranruuasta, jos luonne on adiktiivinen.


      • juuri tenox 20 mg saanut
        Nina27 kirjoitti:

        Tenox ei todellakaan ole nukahtamislääke, vaan unilääke! Nukahtamislääkkeitä ovat esimerkikisi Stillnocht ja Imovane.

        Sinun pienellä annostuksellasi lääkäri on voinut määrätä sen ns. udelleen "nukahtamislääkkeeksi". Lääkkeen vahvuudet ovat 10mg ja 20mg, jos käytössäsi on 20mg se on siis sama kun ottaisit puolikkaan 10mg eli saat lääkettä 5mg.

        Pienemmillä annostuksilla riippuvuusriski on pienempi, kuitenkin kyseinen lääke aiheuttaa suht. helposti riippuvuuden suuremmilla annostuksilla ja SÄÄNNÖLLISELLÄ pitkäaikaisella käytöllä.

        Ystäväsi alan ammattilaisena kannattaisi hieman kerrata tietojaan varsinkin jos on työtehtävässä jossa antaa tietoa lääkkeistä asiakkaille/potilaille ja jakaa niitä! Minkälainen lääke ei muuten loppujen lopuksi poistu verestä, aikaväli tietenkin toisilla pidempi?

        20mg ole isompi annos kuin 10 mg ? hämy viesi sulla


    • toinen mari

      johon voi jäädä koukkuun ja toleranssi kohoaa. Itselläni oli ensin pitkään hyvin harvoin käytettynä Imovane nukahtamislääke. Kun se ei enää tehonnut, siirryin Tenoxiin (20mg). Lääkärin suositusannos on ollut puolikas tai koko tabletti. Nyt on viikon jakso kahdella, kun ei uni tule vaikka olisi se yksi otettu. Hyvä lääke, kun muistaa rauhoittua ja mennä sänkyyn unta odottamaan.

    • ikuinen uneton tyty-32

      Moikka,

      Jep, kanssa määrättiin tenox 20mg, kun imovane ei meinannut tehota enää...mutta eipä auttanut!
      Tenoxista tuli vain sekava olotila, päässä pyöri tms., eikä nukkumisesta koko yönä havaintoakaan!
      Seuraavana päivänä oli väsymys sitä luokkaa, kuin viikon valvonut. Lopetin moisen myrkyn siihen.

      Imovane on ainakin minulle riittävä "normaaleissa olosuhteissa", kovan työrumban/stresin aikana 1tbl ei tahdo yksinään riittää.

      Se mikä toiselle sopii, ei sovi taas toiselle...
      Tässä olivat kokemuksen tuomat omat kommenttini.

      Stemiä!

      t. ikuinen uneton tyty-32

    • Sunny

      Itse sain Tenoxia kun olin ensin todennut ettei imovane toimi. Mulla oli ensimmäiset pari viikkoa semmoset ettei toiminut, mutta sitten se alkoi auttamaan. Miksi näin sitä en tiedä, eikä lääkärikään osannut selittää. Mutta sen jälkeen olin ihan tyytyväinen, ei ollut kauheeta "aamupöhnää" :)
      Olen kuitenkin nyt vaihtanut merkkiä, koska toinen lääkäri ei halunnut minulle sitä enää määrätä, kai johtuen jotenkin nuoresta iästäni.. Tai jotain..

    • Raija

      Tenoxista ovat ihan hyviä, tosin ekana yönä jos otan sitä tauon jälkeen näen usein painajaisia, mistä lie johtuu, menee ohi. Ei tokkuraa aamulla, ainakaan puoliskasta. Minulle parempi kuin Imovane, se on niin yksilöllistä.

      • käyttäjä

        Käytän imovanea ja tenoxia vuoron perään,noin kerran viikossa,siis molempia.Lääkäri suositteli,ettei tulisi riippuvaiseksi niin helposti.Nukun ilman lääkkeitä tosi huonosti ja kun yritän olla ilman ,saan usein migreenikohtauksen kun muutenkin kärsin kyseisestä vaivasta.Voimia kaikille ja kauniita unia niille jotka saa nukuttua.


    • nukkuminen mahdotonta

      Itse söin tenoxia yli puolivuotta yhteenmenoon.. siihen jäi koukkuun ja toleranssi kasvoi niin suureksi, että lopulta otin neljä 20 mg tablettia yössä, ja lisäksi vielä temestaa. Nyt lääkäri onneksi määräsi minulle seroquelia, neuroleptin, johon ei jää koukkuun, niin kuin bentsodiatsebiineihin jää..

      muistan, kun multa yritettiin purkaa bentsot pois kokonaan, se oli järkyttävää.. itkin monta päivää putkeen, en kestänyt ja aloitin uudestaan bentsojen käytön..

      joten älä käytä tenoxia, jos ei ole aivan pakko, tai älä ainakaan pitkään.. vaan etsi muita vaihtoehtoja.. Tämä oli vain minun mielipiteeni ja kokemukseni asiasta..

      • ei enää kolmio lääkkeitä

        samanlaisen viestin haluaisin teille sanoa! alprox, imovane määrättiin minulle paniikki oireisiin! kokemuksesta voin sanoa,että kymmenen vuoden syönti alproksia ja sitten lopetus omasta tahdostani! alproxin vierutus hoitoon meni n.kuukausi ja sen sanon helppoa ei ollut!se oli älyttömän raskasta aikaa!mutta nyt reilu 1 vuotta on antanut minulle, takaisin ne aivot jotka oli mulla ilman lääkitystä! älkää hyvät ihmiset ruetko syömään näitä lääkkeitä ! jos ei todellisuus sitä vaadi? ei muutako suomalaisella sisulla eteen päin! eihän me niin hulluja olla! rinnakkaisia lääkkeitä on varmaan jo olemassa!( ei imovan, alprox, ja muut riippuvuutta aiheuttavat lääkkeet)


    • AK1006

      aamulla pieniä käyntihäiriöitä ja päivällä kärttyisyyttä... viikon parin päästä ei enää toimi.

    • uneton..

      mulla ei tenoxit auta nukahtamiseen ollenkaan, päinvastoin piristyn.
      Minulle niitä määrättiin nukkumiseen koska välillä saatan nukahtaa oikein hyvin illalla/yöllä mutta herään tunnin päästä ja olen oikein pirteä, sitten taas nukkumaan ja herään.. samaa rataa koko yö. nyttenkin olen nukkunut kolmen yön aikana yhteensä 9 tuntia. Käsittämätöntä miten unilääkkeet pahentaa tilannetta entisestään, mutta ilmankaan ei nukkumisesta tule mitään, pillerit siis vaihtoon!

    • tojota123

      Olen syönyt masennuslääkkeitä 10 vuotta , ei taida tuota masennusta enää edes olla ,sinä aikana on lääkkeet ja lääkärit vaihtunut moneen kertaan ja joikaisen lääkärin mielestä hänen määräämänsä lääke on se oikea. Tuohon 10 vuoteen mahtuu opamox 15mg joka sitten nostettiin 30mg ja annostus on 2 per päivä.
      Suraavia on myös: Stella, Somnor, Stilnoct, nämä ovat tsolpideemeja, jokin näistä yksi yöksi (nukahtamislääkkeitä)
      Sitten on Imovane 7.5mg, Zopinox 7.5mg. Näm ovat tsopiklooneja, solpideemin välillä vaihtamalla tulee taas uni.

      Ja Sitten asiaan Sain tänään Tenox 20mg, otan yhden yöksi ja katson nukunko sillä ,tai sitten otan 3 tai jotain muuta sen lisäksi.

      Vieroitusoireista sen verran että jos lopettaa kerralla seinnään niin ne ovat aika rankat, muisti menee, ei pysty syömään mitään , aloitekykyä ei ole ollenkaan.
      Hiki valuu kokoajan paitsi silloin kun tulee vilunväristyksiä, ei pysty olemaan paikalla ollenkaan, mikään ei kiinnosta, , ei pääse kotiovesta ulos. Tuska ja ahdistus on kovat.

      Tämä kertalopettamin on minu tapani jota en suosittele muille.
      tekee mieli vetää ranteet auki jota en kuiternkaan tee.. Joka paikassa näkee vain ongelmia nukkummisestä ei tule mtään pariin viikkoon Tai kuukauteen

      Nukun kaikilla yllmainiyuilla lääkkellä joko yhdessä tai erikseen.


      Tällä hetkellä olen koukussa kaikkiin yllämainittuihin lääkkeisiin, paitsi tenoxiin ja masennuslääkkeiisiin , nuo masennuslääkkeet voisi jo lopettaa.

      Niin unohdin mainita tuon 30mg mirtatsapiinin. Lääke on lievästi sedatiivinen ja antaa ainakin puolen vuoden ajan unen, tämä on tapaukohtausta.

      Onhan minulla vielä tuo Lamictal joka on epilepsialääke vaikka minulla ei sitä sairutta olekkaan, Joku viisas keksi että se autta kaksisuuntaisen mielialahäriöön tyyppi II , tuntuu poistavan maaniset vaiheet, mutta ei sitten muuta teekkään. Kuitenkin ne maaniset vaiheet oli juuri parempia ajanjaksoja

      Tsemppiä ja oikeita lääkkeitä..

    • Motiy

      Nam nam :) karkkia nuo tuollaiset herkut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      152
      6409
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3868
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1995
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1488
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe