Taas on omittu kulttuuria

Anonyymi-ap

Katariina Sourin maalaus esittää lappilaisnaista, poroa ja tunturia. Mutta se oli jotenkin väärin maalattu vai oliko väärän henkilön maalaama?

51

693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt ollaan tarkkoja sukujuurista. Ei niitä kuka tahansa saa kuvata. Liian romanttinen näkemys ei sovi. Ihan klisee tommonen porokin ja tunturi.
      Väärin sammutettu, sanoi entinen palopäällikkökin.
      Mkr.

      • Anonyymi

        Luultavasti tykkäisivät niistä sketsihahmoista joita Kalliala ja Petelius esittivät..
        Eiväthän ne huoli saamelaisiksi omia sukujaankaan vaikka ovat alkuperäiskansaa siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti tykkäisivät niistä sketsihahmoista joita Kalliala ja Petelius esittivät..
        Eiväthän ne huoli saamelaisiksi omia sukujaankaan vaikka ovat alkuperäiskansaa siellä.

        Peteliushan pyysi anteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peteliushan pyysi anteeksi.

        Hyvä Petelius!


    • Anonyymi

      Inarin saamelaismuseossa myydään kaikille turisteille saamelaisten lakkeja, huiveja, koruja jne. Miten joku muu uskaltaa käyttää heidän pyhiä kamppeitaan ja omia niitä ostamalla?

      • Anonyymi

        Aivan ! Miksi niitä pitäisi ostaa, samalla syyllistyy heidän kulttuurinsa omimiseen.


      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä. Niitä ei pidä mennä ostelemaan, sillä se on kulttuurin ala-arvioimista.
        Tietysti on se vaara, että eri kansanosat eivät enää kuule eivätkä opi toistensa kulttuurista ja historiasta, jos niistä ei saa puhua tai niitä kuvata, mutta sen hinnan joudumme maksamaan yksityisyydestämme.
        Myös valtaväestöllä on juurensa, perinteensä, murteensa jne. joita ei tule muiden repostella.
        Pois siis laulut Lentävästä Kalakukosta ja Savonmuan Hilimasta, puhumattakaan Raumlaisista jaarituksista. ja Stadin slangista.


    • Anonyymi

      Saamelaiset on naurettavia kulttuurisen omimisensa kanssa.
      Itse he käyttävät tavallisia suomalaisten käyttämiä vaatteita.
      Pitäiskö tehdä valitus meidän kulttuurimme omimisesta ?

      • Anonyymi

        Käyttävät moottorikelkkoja, pitäisi ajella vain porolla ja ahkiolla!


    • Anonyymi

      Nuo saamelaiset jatkuvine loukkaantumisineen ja omine vihapuheineen ovat jo kauan rieponeet ainakin itseäni. He itse kohtelevat suomalaisia rasistisesti. Esim. netissä pilkkaavat etelän turisteja.

      Souri on varmastikin halunnut kunnioittaa saamelaiskulttuuria taideteoksellaan. Mutta oliko taas hameeseen valittu väärät värisoinnut? Ei kelvannut tuolle ainaiselle valittajajoukolle.

      Itse en ollut vuosikymmeniin käynyt Lapissa ja pari vuotta sitten kyselin netissä ystävällisesti ihan arkipäiväisiä asioita, esim. kuinka pärjätä siellä keskitalvella sekä tietoja mainitun turistikylän olosuhteista. En todellakaan ollut asiantuntija. Minulle kerrottiin, että saamelaiset tunnistaa siitä, että niillä on häntä.

      Monet muutkin "tyhmät" kysymykseni aikaansaivat näin älykkäitä vastauksia. Saamelaisille suomalaiset ovat kuin vihollisia, pahoja ihmisiä. Ei auta vaikka etelän ihminen olisi kuinka ystävällinen. Pitävät turisteja pilkkanaan. Naureskelevat selän takana. Mutta rahamme ovat kyllä kelvanneet.

      Telkusta tuli aikoinaan dokumentti jonkun perä-Inarin koululaisten matkasta Helsinkiin. Kuljeksivat keskustassa autojen ja ratikoiden seassa: kyllä oli kauhea kaupunki! "Ei täällä voi elää! Paha haju. Hirveä autojen meteli. Ihmiset eivät tervehdi vastaantulijoita, toisin kuin meiän kylällä."

      Tervemenoa takaisin, muiden pitkähäntäisten joukkoon! Pysykää siellä.

      Mikseivät perusta omaa valtiota? Niinpä niin. Tätä puolta herrat Helsinginherrat kyllä kelpaavat hoitamaan. Maanpuolustuksen jne.

      • Anonyymi

        ja tässähän ei rasismista ole tietoakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja tässähän ei rasismista ole tietoakaan.

        Kyllä te jaksatte, se suomalainen kateus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja tässähän ei rasismista ole tietoakaan.

        Ei. Ei ole aiheetonta rasismia.

        Vain reaktiota saamelaisten omaan, suomalaisiin kohdistamaan törkeää käytökseen, vihaan.

        Rasismi lähtee heistä. "Niin metsä vastaa..."
        Mitä suomalaiset ovat heille tehneet?

        Ruotsalaiset ovat kohdelleet heitä törkeästi, mutta entä suomalaiset?

        Heitä suututtaa suomalaisten ystävällisyys ja omilla vihateoillaan pyrkivät lietsomaan kaunaisuutta suomalaisiin. Minun puolestani, saakoot mitä pyytävät.

        Miksi heille ei kelvannut Sourin kaunis taulu?

        Edellä ainoa rasismi on heidän itsensä halveksunta muuta Suomea kohtaan. Ja kiittämättömyys Sourin kaunista elettä kohtaan ja hänen loukkaamistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja tässähän ei rasismista ole tietoakaan.

        En ole pahemmin matkaillut Lapissa, kerran eräällä tunturilla laskettelemassa . Ihmiset ynseitä, tylyjä ,epäkohteliaita. Hinnat kalliita mäet lyhyitä, kun vertaa keski-euroopan mäkiin, lisäksi siellä oltiin ystävällisiä mikä on normaalia jos tuot rahaa maakuntaan. No lopetin vuosia sitten laskettelun, Lapissa käynnin aikaisemmin. En oikeastaan tarvitse koko lääniä .


    • Anonyymi

      Olisivatko olleet tyytyväisiä, jos Souri olisi maalannut lappilaisesta naisesta realistisen kuvan. Tanakan vääräsäärisen lyhytkasvuisen lyllerön piippu hampaissaan kuten aiemmin on taiteessakin lappilaista naista kuvattu.

      Äkäslompolossa käydessäni parikymmentä vuotta sitten jouduimme eriskummallisen rituaalin osanottajiksi seuramatkalla. Meidät vietiin johonkin paikkaan jossa nokinaamainen shamaani esitti loitsuja ja vaipui Transsitilaan loikkien villisti nuotion ympärillä, siellä sitten jotain noitajuomaa oli myös tarjolla ja ostettavissa. En juonut enkä ostanut, en pitänyt koko ohjelmasta.

      Jos Lapin kansan kulttuuri pohjautuu noituuteen ja itsensä transsitilaan vaivuttamiseen ja porojen rääkkäämiseen niin eläkööt rauhassa omissa nokinaamoissaan.

      • Anonyymi

        Ne saamelaisryhmät tappelee keskenään, kuka saa eniten tukia. Porot saa vapaina laiduntaa valtion mailla. Saako muut viedä esim. lehmät syömään puistoihin ja metsiin?


      • Anonyymi

        Itse tuolla ed. mainitulla Lapin matkallani osallistuin eräänlaiseen saamelaisretkeen: poroajelua sekä kodassa tulen ääressä istumista. Siellä saamelainen oppaamme (kuulemma Itärajan takaa) kertoi kylläkin mielenkiintoisia tarinoita ja sitten esitti jonkinlaista ääntelyä.

        Ilman esittelyä, hetken kuunneltuani, oletin sen esittävän porojen yhdyntää, miespuolinen kavioeläin naaraan selässä. Tätä ääntelyä saimme kuunnella varmasti ainakin viisi minuuttia yhtäjaksoisesti, kunnes ori / uros / koiras / hirvas, mikä lie, saip tulemaan. 🦌

        Jotenkin... en olisi välittänyt kuulla tätä esitystä.


      • Anonyymi

        Monet siirtolaiset Amerikoissa elävät yhteiskunnan normien mukaan, mutta kotona ovat vanhan kotimaan tavat ja mielipiteet vallalla. Kuinka paljon onkaan esimerkiksi näyttelijöitä ja artisteja , jotka korostavat italialaisia tai irlantilaisia juuriaan, vaikka ovat monen polven amerikkalaisia.
        Suomessa jokaista hiukankaan vierasmaalaista ihmistä katsotaan pitkään ja kysytään mistä hän on kotoisin. Kuinkahan monta polvea pitää maassa olla, ennen kuin katsotaan suomalaiseksi joku sellainen., jolla on vieraampaa verta suonissaan.
        Emme vieläkään ole oppineet , että Suomessa syntyy vuosittain satoja siirtolaisten lapsia, joiden olemus ei ole aivan sama kuin meidän härmäläisten.
        Jos heidän vanhempansa kunnioittavat vanhoja perinteitä ja asuja, suokaamme se niille perheille, samaahan me teemme itsekin omina juhlapäivinämme, kansallispukuja, isänmaallisia lauluja ja perinneruokia.
        Mkr.


    • Anonyymi

      Minä en ole vielä koskaan kuullut, että saamelaisilla olisi joskus ollut mikään asia hyvin. Saamenkieliset uutisetkin alusta loppuun pelkkää narinaa ja valitusta joka armas päivä.

    • Anonyymi

      Kuinka monta vuotta saamekäräjillä on riidelty siitä, kellä on oikeus
      kutsua itseään saamelaisiksi ? Riittääkö 10 vuotta ?

    • Anonyymi

      Kata Sourin maalaus on suorastaan kunnianosoitus Lapin naisille. Ihme ettei sekään kelpaa.

      • Anonyymi

        Liian kaunis on taulun nainen. Totuus on hyvin karu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Liian kaunis on taulun nainen. Totuus on hyvin karu.

        Vähän sama tuli mieleen. Hollywood-versio saamelaisnaisesta, koristeellinen ja kaunis, olisiko tavoiteltu omakuva-tunnelmaa lapinasuisena.
        Tauluna ei lainkaan hassumpi.
        Ja pikkuisen yliampuvaa tämä nipotus "kulttuurin omimisesta". Taiteilijan vapaus tulkita omaa näkemystään rajoittuu, jos poliittisesti korrekteja kriteereitä kohdistetaan taideteoksiin liian jyrkästi. Tai ollenkaan.


    • Mielestäni Sourin taulu sopii hyvin juuri isolle pinnalle heijastettavaksi hehkuvine väreineen eikä sen arkkityyppisyys haittaa. Souri on perustellut hyvin työnsä ja puolustautunut kulttuurin ominnan syytöksiltä, saanut siihen myös paljon tukea.

      Kulttuurin omimisesta on paljon puhuttu myös esimerkiksi intiaanien ja inuiittien kohdalla. Paheksutaan intiaanileikkejä, joissa lapset feikkisulkapäähineissään ilakoivat, rinnalle asetetaan kuva surullisista, alistetuista intiaanilapsista kaukana kotoaan vanhemmistaan erotettuina koulukodeissa, joissa ei saanut edes omaa kieltään puhua. Saamelaislapsiakin on viety asuntoloihin vielä 50-luvulla, heidän tapojaan ja vaatteitaan on pilkattu ja kielletty saamen puhumisesta.
      Tätä taustaa vasten voisi ymmärtää heidän ankaraa suhtautumistaan esimerkiksi feikkipukuihin. Kävin viime kesänä Inarin Saamelaismuseo ja luontokeskus Siidassa, jossa oli näyttely esimerkiksi saamalaisnaisten päähineistä, mitä kaikkea ne kertoivat yksityiskohtineen. Koko uusittu museo on hieno tutustumisikkuna saamelaiskulttuuriin. Museon myymälässä oli arvokkaita ja kauniita saamelaiskäsitöitä, Lapin lapaset ostin, ovat huovutetut ja ihanan lämpimät, revontulien värit hehkuvat koristeissa,

      Tuskin mikään kulttuuri on enää alkuperäinen ja koskematon , kaikki saavat vaikutteita toisiltaan, sulauttavat niitä , ja eikös se ole vain rikkaus. Norjansaamelainen kirjailija Rawdna Carita Eira sanoo runossaan :

      palmikoin tiukat paulat
      koristelen helmillä
      laskostelen silkkihuivit

      kiinalaiset silkit
      marokkolaiset brokadit

      verka ja
      hauraat sisnanpalat

      tunnen otteen
      käden hopeavyöllä
      revontulen liehunnan
      vyötärön ympärillä.

      • Anonyymi

        Tuo on totta, vaikutteita leviää kulttuurista toiseen , se ei ole mitään omimista.
        Intiaanilasten kohtalo oli surullinen, yritettiin tuhota se kulttuuri.
        Ruotsin puolella meänkielisiä lapsia estettiin koulussa puhumasta Suomen murretta.


    • Anonyymi

      Kiitos Ramoona tästä kommentistasi ja runosta.

      Suomessahan on romanikulttuuria myös käsitelty hyvinkin pilkkaavasti.
      Yleensä ivailu on kohdistunut romanimiehiin ja naisia on kuvattu taiteessa kauniina, eksoottisina viettelijättärinä.
      Mustalaisnaiset tuskin loukkaantuisivat jos Katariina Souri tekisi heistä vastaavan teoksen.

      • Anonyymi

        Rasismi on sanana menettänyt merkityksensä, koska kaikki huono käytös merkitään rasismin piikkiin. Erimielisyyttäkään ei hyväksytä, eikä näkemyseroja, ei toisenlaista mielipidettä.

        Rasismi on mielestäni syrjintää, jota valtaa pitävät osoittavat turvattomille henkilöille.
        En voi ymmärtää, enkä haluaisi uskoa niitä tarinoita, joissa kerrotaan henkilön joutuneen koulussa opettajien rasistisen kohtelun eteen. Eikö opettajankoulutuksessa korosteta jokaisen oppilaan oikeutta itsenäisyyteen ? Eikö opettajan nimenomainen tehtävä ole suhtautua jokaiseen oppilaaseen ymmärtäen? Eikö koulun tehtävä ole korostaa tasa-arvoa ja toisten kunnioittamista?
        Minun on vaikea uskoa, että oppilasta nöyryyttävä opettaja suoriutuisi kasvatustehtävästään kunnialla.
        Minä en myöskään voi ymmärtää, kuinka on mahdollista, että kouluväkivaltaa ei huomata, varsinkaan silloin, kun se kohdistuu lapseen, jolla on eri kotitausta kuin valtaosalla oppilaista.
        Miten sellainen voi jäädä huomaamatta? Miten lapsi voi selviytyä?

        Vuosikymmenet sitten meillä oli vain Suomen kansalaisia ympärillämme. Vierasmaalaiset tulijat olivat uteliaisuuden ja ihmettelyn kohde.
        Nyt torjutaan ja suhtaudutaan epäluulolla.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rasismi on sanana menettänyt merkityksensä, koska kaikki huono käytös merkitään rasismin piikkiin. Erimielisyyttäkään ei hyväksytä, eikä näkemyseroja, ei toisenlaista mielipidettä.

        Rasismi on mielestäni syrjintää, jota valtaa pitävät osoittavat turvattomille henkilöille.
        En voi ymmärtää, enkä haluaisi uskoa niitä tarinoita, joissa kerrotaan henkilön joutuneen koulussa opettajien rasistisen kohtelun eteen. Eikö opettajankoulutuksessa korosteta jokaisen oppilaan oikeutta itsenäisyyteen ? Eikö opettajan nimenomainen tehtävä ole suhtautua jokaiseen oppilaaseen ymmärtäen? Eikö koulun tehtävä ole korostaa tasa-arvoa ja toisten kunnioittamista?
        Minun on vaikea uskoa, että oppilasta nöyryyttävä opettaja suoriutuisi kasvatustehtävästään kunnialla.
        Minä en myöskään voi ymmärtää, kuinka on mahdollista, että kouluväkivaltaa ei huomata, varsinkaan silloin, kun se kohdistuu lapseen, jolla on eri kotitausta kuin valtaosalla oppilaista.
        Miten sellainen voi jäädä huomaamatta? Miten lapsi voi selviytyä?

        Vuosikymmenet sitten meillä oli vain Suomen kansalaisia ympärillämme. Vierasmaalaiset tulijat olivat uteliaisuuden ja ihmettelyn kohde.
        Nyt torjutaan ja suhtaudutaan epäluulolla.
        Mkr.

        Kyllä sitä kiusaamista ja raakaa väkivaltaa harrastavat myös vähemmistöt. Usein niin, että porukalla hyökkäävät yksin liikkuvan itseään nuoremman kimppuun.
        Opettaja ei voi olla koulumatkoilla valvomassa, ei myöskään oppilaiden vapaa ajalla. Varmasti opettaja haluaa hyvän ja turvallisen oppimisympäristön kaikille. Mutta hän ei ole poliisi eikä myöskään oppilaidensa vanhempi.


    • Anonyymi

      Minusta Sourin maalaus on erittäin kaunis. Miksi naisen puvun pitäisi olla tarkalleen yksi niistä viidestä mallista, joita heillä kuulemma on. Kyllä taiteilijalla on oikeus sekoittaa mukaan fiktiivistä näkemystään. Niinhän kirjailijatkin tekevät.

      Erään tuntemani australialaisen taiteilijan maalauksia tarjottiin kerran myyntiin suomalaiseen taidekauppaan, niin ostaja torppasi ne siksi, että ovat liian värikkäitä suomalaiseen makuun. Suomalaiset ostavat vain harmaita latomaalauksia oli perustelu.

      Mira

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä kanssasi. Sourin teos on kaunis ja jotenkin unen omainen. Tulevat lappalaispolvet saattavatkin samaistua enemmän Sourin kuvaaman naisen olemukseen kuin sata vuotta vanhaan perinteiseen lappalaisnaiseen.


    • Anonyymi

      Hörhöakka sai itse wokesta täystyrmäyksen
      Eliitin ka ka ra ura pornomallina

    • Anonyymi

      Pahinta mökää maalauksesta pitäneet ovat Helsingissä syntyneitä ja vaikuttavia sekasaamelaisia.
      Vellimäisiä puheita ollut kyllä Hesan kulttuuripomo Stuba Nikulalla.

      • Anonyymi

        Rasismista kärsiminen on nyt oikeus.
        Jokainen mihinkä tahansa vähemmistöön kuuluva on oikeutettu loukkaantumaan katseesta laulusta tai kuvauksesta, ääneen sanotusta kysymyksestä, maininnasta, huomaamisesta.
        Vaatetuksesta ei saa sanoa edes kiittävää arvostelua, kodin tavoista tai uskonnollisista toimituksista ei saa esittää kysymyksiä. Tutustuminen vähemmistön kulttuuriin on rasismia.
        Kantaväestö on arkaillut ja pelännyt vieraita kieliä puhuvia, kovaäänisiä tulijoita, joilla on erityislaatuinen vaatetus ja ehkä vain silmät näkyvissä.
        Rasismi on molemminpuolista. Epäluulo koskee kaikkia tyhmiä ristiin rastiin.
        Tällä menolla vähemmistöt eriyttävät itsensä kokonaan valtaväestöstä, joka ei osaa enää sanoa heille mitään syytösten pelossa, ei huomata ei ottaa mukaan omiin piireihinsä.
        Tavallinen sinisilmäinen hetronaisoletettu ei uskalla edes katsoa ikäistään, ruskeasilmäistä äitiä, joka huolehtii pienokaisestaan raitiovaunun sillalla, puhumattakaan, että uskaltaisi antaa apua rattaiden nostamisesta pois vaunun kyydistä.
        50-60 v. sitten ei Suomessa ollut vierasperäisiä ihmisiä, kuin Karjalan evakot, ja sanotaan, että hekin joutuivat alkuaikoina silmätikuiksi, eivätkä he tahtoneet voida sopeutua jäyhempiin asukkaisiin uusilla kotiseuduillaan. Mutta kun he asettuivat. rikastui ruokavaliomme karjalanpiirakoilla ja karjalanpaistilla sultsinoilla ja muilla paistoksilla. Ei karjalaiset varmaankaan enää tunne olevansa erilaisia kuin me muut.
        Kauanko muualta tulleet tuntevat olevansa maan kansalaisia? Sen tunteen he saavat itse sitä ei muuta heille ojenna.


    • Saamelaisuus identiteettinä vähemmistö kansa, vertaan juutalaiset ei halua sekoittua, eivät sekoittuneet vähemmistönä. Saamelaisia yhdistää kieli pohjoismaissa, kerran saamelais tutun kanssa oltiin norjan puolella hän tapasi norjan saamelaisen ja pystyivät keskustelemaan omalla kielellään. Kielen lisäksi kulttuuri yhdistää saamelaisia, alkuperäiskansat haluavat pitää puoliaan kulttuurin kautta.

      Suomalaisten kulttuuri on varsin köyhää, vanhasta jäänne kalevala, on jotain muutakin ei mitenkään ihmeellistä.

      • Anonyymi

        Pertikille kärpässientä syöneet huumehörhö shamaanit on korkeinta kulttuuria.
        Onneksi suurin osa Suomen kansasta osaa arvostaa omaa kulttuuriaan ja menneisyyttään jonka varhaisvaiheista kertoo Kansalliseepoksemme Kalevala. Se on myös erittäin arvostettu maailmanlaajuisesti.
        Kyllä ne saamelaiset puoliaan pitää, kinuaa rahallista tukea, kaiken aikaa valittamassa ja vaatimassa. Samalla tappelevat keskenään, kuka on oikea saamelainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pertikille kärpässientä syöneet huumehörhö shamaanit on korkeinta kulttuuria.
        Onneksi suurin osa Suomen kansasta osaa arvostaa omaa kulttuuriaan ja menneisyyttään jonka varhaisvaiheista kertoo Kansalliseepoksemme Kalevala. Se on myös erittäin arvostettu maailmanlaajuisesti.
        Kyllä ne saamelaiset puoliaan pitää, kinuaa rahallista tukea, kaiken aikaa valittamassa ja vaatimassa. Samalla tappelevat keskenään, kuka on oikea saamelainen.

        Rasismi on asenne, joka moni omaksuu käsittämättä sitä itsekään.
        Me suomalaiset olemme ylpeitä suomalaisuudestamme, se on meidän oikeutemme ja voimavara. Me pidämme tärkeänä tietää, mitä meistä ulkomailla ajatellaan. Me korostamme perinteitämme, tuhansia järviämme, sisua ja saunaa. Kuuntelemme Finlandian kyynel silmässä.
        Saamelaisilla on omat perinteensä ja kielensä. Heillä on oikeus omaan kulttuuriinsa. He ovat alkuperäiskansa, joiden perinteet, elämäntapa, kieli ja asut ovat kaukaa historian hämäristä.
        He eivät syö kärpässieniä. se juuri on sitä disinformatiota, jota kertomalla opetetaan monet torjuvaisiksi ja epäluuloisiksi. Kertojat eivät itsekään sitä usko, mutta haluavat torjuvalla asenteella osoittaa omaa paremmuuttaan.


    • Monet vähemmistö kansat sulautuvat valtaväestöön, valtakuntien rajat eristävät, ideologiat rodulliset näkökannat. Ei suomalaisiakaan arvostettu kovin korkealle saamalaista puhumattakaan, onko olemassa valkoista herra rotua, ihonväri erittelee.
      Pääkalloja mittailtiin arveltiinko aivoissa piilee jotain älykkyys eroja, arvelen jos kaksi lasta afrikkalainen tai eurooppalainen saavat syntymästään asti samanlaisen kasvatuksen onko heissä kovinkaan eroja, keskimäärin.

      Saamelaiset haluavat vaalia omaa identiteettiään, romanit sitkeitä vaalimaan.

      • Anonyymi

        Suomalaisten rotuominaisuuksia on tutkittu kalloja mittaamalla ja muilla tutkimuksilla, ja 100 v sitten määriteltiin meidät " mongooleiksi".
        Suomalaiset ovat päätyneet Suomeen sekä idästä että lännestä. Historian tietojen mukaan karkoitimme saamelaiset pohjoisemmaksi ja levittäydyimme joka niemeen ja notkoon mottona:
        "Ruotsalaisia emme ole, venäläisiä ei meistä tule, olkaamme siis suomalaisia".
        Se ei oikeuta meitä aliarvioimaan muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisten rotuominaisuuksia on tutkittu kalloja mittaamalla ja muilla tutkimuksilla, ja 100 v sitten määriteltiin meidät " mongooleiksi".
        Suomalaiset ovat päätyneet Suomeen sekä idästä että lännestä. Historian tietojen mukaan karkoitimme saamelaiset pohjoisemmaksi ja levittäydyimme joka niemeen ja notkoon mottona:
        "Ruotsalaisia emme ole, venäläisiä ei meistä tule, olkaamme siis suomalaisia".
        Se ei oikeuta meitä aliarvioimaan muita.

        Saamelaisten siirtyminen pohjoiseen varmaan tapahtunut luontaisesti, saamelaisiin viittaavia paikan nimiä löytyy lähiseudultani.


    • Anonyymi

      Lupa heltisi Sourin taululle.

    • Anonyymi

      Sourin maalaukset on aika kamalia. Hän on itseoppinut "taiteilija".
      Vastaava teos kirjallisuudessa olisi Hertta-sarjaa.

    • Anonyymi

      Moni itseoppinut, kuten Souri päihittää taiteellaan koulutetummankin taiteilijan.
      Hertta sarjaakin varmasti moni on lukenut. eihän sitä olisi muuten kannattanut julkaistakaan.

    • Anonyymi

      Kovinta älämölöä pitävät Hesan "heinäkengät".

    • Anonyymi

      Eiköhän pohjoisen immeiset tuosta oikeusjutun sa aikaiseksi, ensin saamelaiskäräjille ja sitten oikeaan oikeuteen. Kyllä siinä tuherruksessa jotenkin Lapin ihmistä pilkataan vaikka ei vielä ole huomattu miten?

    • Anonyymi

      On tosi hyvä, että taulua ei vedetä pois siitä kokonaisuudesta. Souri on erittäin lahjakas monella alalla, myös taidemaalarina.

    • Anonyymi

      Tämän taideteoksen väittäminen saamelaiskulttuuria halventavaksi ,on aloittanut
      vihreitten kansanedustaja Maria Ohisalon eduskunta-avustajana toiminut Petra Laiti, joka on ominut saamelaisten ylipapittaren aseman ainoana oikeana saamen kulttuurin tuntijana.
      Hänen mielipiteitään ja tekemisiään seurataan, ja jos Petra Laiti ei jostakin asiasta pidä, niin koko media on polvillaan tämän alle kolmekymppisen naisen edessä, vaatien jopa taiteilijoita poistamaan teoksistaan Lapin aiheita.

      Miten syvällistä hänen saamen kulttuurin tuntemuksensa on, kun hän on vain varhaislapsuutensa asunut Lapissa.

    • Saamelaisten parlamentti ja käräjät edustaa saamelaisten omaa kulttuuria.
      Itse tunsin tunsin useita saamelaisia vähän sukulaissuhteita, silmää pistävä eron kulttuurissa huomasi lappalaisten ja saamelaisten välillä.

    • Anonyymi

      Sanna Ukkola on kirjoittanut kolumnissaan tuosta Petra Laisista.
      Itselläni ei ole X (twitteriä), mutta ilmeisen aktiivinen on ottamaan kantaa. Näivettääkö sitten saamelaiskulttuurin, niinkuin Ukkola kaavailee.
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/328334c8-4e18-4eda-a7b5-e288b8d10be6

      Angelin tytöt ja Märät säpikkäät ovat mielestäni kauniita naisia.

      Muutaman kerran kulkenut Norjan vuonoille ja nuorempana kävin laskettelemassa.
      Pari kertaa vaeltamassa. Kaunis luonto.

      • Anonyymi

        Tästä vaellusvideosta olen tykännyt:

        Aki Lumme - Vätsärin erämaa ja Øvre Pasvik 2020, karhun kohtaaminen Vätsärissä:
        https://youtu.be/xSR23qIxTC8?si=WpsW-37vPeuvfsnr

        Suomen puoleinen Vätsäri sijaitsee itään ja koilliseen Inarista. Øvre Pasvik on Norjan puoleista erämaata (Norjan ja Venäjän rajan pohjoispuolta).

        Kateeks käy. Ihailen.
        🐻


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tästä vaellusvideosta olen tykännyt:

        Aki Lumme - Vätsärin erämaa ja Øvre Pasvik 2020, karhun kohtaaminen Vätsärissä:
        https://youtu.be/xSR23qIxTC8?si=WpsW-37vPeuvfsnr

        Suomen puoleinen Vätsäri sijaitsee itään ja koilliseen Inarista. Øvre Pasvik on Norjan puoleista erämaata (Norjan ja Venäjän rajan pohjoispuolta).

        Kateeks käy. Ihailen.
        🐻

        Totta Vätsärin eräämaa-alue, olen käynyt norjan puolelta alueella kerran. Suomen puolelta se on hankalan matkan päässä ja maasto vaikeaa kulkea ettei sinne kokematon lähde.
        Paatsjoen varrella asuu paljon suomesta aikoinaan muuttaneita, tulee toimeen suomen kielellä.


    • Anonyymi

      Koltat ovat oma lukunsa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe