Takavuosina oli tapana, että mikäli auton kori oli hyvä, sen moottori
kannatti yleensä kunnostaa.
Puhun ajasta, jolloin 4-syl. moottoreissa oli vain 3 runkolaakeria.
Ranskalaisilla valmistajilla oli tapana lisäksi tehdä putkitettavia
lohkoja, jolloin työtä oli vähemmän.
Myöhemmin japanilaiset kai ensimmäisinä lisäsivät käntinopeuksia,
jolloin laakerointia oli pakko parantaa.
Lopettivatko kenties kaikki pikkupajat toimintansa?
Voisiko joku valaista asiaa hieman?
Ottomoottoreiden täyskunnostus.
43
716
Vastaukset
- Anonyymi
Joo siis tota noin. Sanoisin, että "ennenwanhaan" nuo koneet olivat niin paljon yksinkertaisempia, että tuo moottorin "kunnostaminen" (jos se tarkoittaa, että sylinterit porataan tai putkitetaan ja laakerit uusitaan ja venttiilit hiotaan) oli niin paljon yksinkertaisempi homma.
Nykyiset moottorit jakopäineen ja suorasuihkutusjärjestelmineen ja moottorin perään yhdistetyine tasauspyörästöinen ja vaihteistoineen ovat sen verran työläämpiä, että vaatii paljon aikaa ja tupakkaa alkaa remontoimaan.
Nykyajan vastaus ongelmaan on vaihtokone.- Anonyymi
"Ennen wanhaan" esim. Moskvitshin moottorin elinikäsuorite oli n. 40 000 km max jonka jälkeen se oli täysin loppu, Jalta -autolla puolet siitä
- Anonyymi
Kunnostettujahan ne vaihtomoottoritkin on, mutta kunnostustyö on tehty halvemman työn maissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ennen wanhaan" esim. Moskvitshin moottorin elinikäsuorite oli n. 40 000 km max jonka jälkeen se oli täysin loppu, Jalta -autolla puolet siitä
Jos olet noinkin pitkään kestäneitä naapurin valmisteita löytänyt, voin vain onnitella!
Terv. vanha autonasentaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ennen wanhaan" esim. Moskvitshin moottorin elinikäsuorite oli n. 40 000 km max jonka jälkeen se oli täysin loppu, Jalta -autolla puolet siitä
Mistä Mossemallista puhut? Kenties 402/407?
408 ja 412 olivat jo parempia.
Täällä on liuta kiinnostuneita, jotka näitä uudempiakaan Mosseja ole koskaa
edes nähneet. Viimeiset myytiin Elite-nimellä, koska Mosse-nimi oli
lokaantunut.
Luin jostain, että autolla oli tapana "polttaa" venttiilit, mikäli täyskaasulla
ajoi pidempään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä Mossemallista puhut? Kenties 402/407?
408 ja 412 olivat jo parempia.
Täällä on liuta kiinnostuneita, jotka näitä uudempiakaan Mosseja ole koskaa
edes nähneet. Viimeiset myytiin Elite-nimellä, koska Mosse-nimi oli
lokaantunut.
Luin jostain, että autolla oli tapana "polttaa" venttiilit, mikäli täyskaasulla
ajoi pidempään.Nimenomaan 402-407 ponttoonimallit
Mutta ne kuulemma toimi 80-oktaanisella polttoaineella ok mitä ei Suomessa myyty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunnostettujahan ne vaihtomoottoritkin on, mutta kunnostustyö on tehty halvemman työn maissa.
Myynnissä on myös purkamoilla moottoreita jotka ovat siinä kunnossa kuin jäivät esim. kolarin sattuessa. Halpoja mutta kunnosta ei tiedä kuin ehkä ajetut kilometrit.
- Anonyymi
Vielä muutama vuoso sitten vaihdoin männänrenkaat ja laakerit 2l masdan koneeseen vajaa 300 tkm ajettuna.
- Anonyymi
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
🍒 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Toyotan moottoreita ei voi korjata, vaan ne on kertakäyttöisiä ja pitää vaihtaa.
Kyllä moottorit noin yleensä on korjattavia, mutta se on aika kallista. Tekniikka ja kaikki sen koneen ympärillä teettää paljon työtä.- Anonyymi
Älä Klongswagenin Tero valehtele kun et edes osaa.
- Anonyymi
Ennen vanhaan koneet kestivät 100tkm ja olivat yksinkertaisia ja siksi suhteessa halpoja korjata.
- Anonyymi
"Ennen vanhaan koneet kestivät 100tkm"
Sitä voi miettiä että paljonko samat moottorit kestäisivät nykyisillä öljyillä...
Veikkaan että tuplamäärän. - Anonyymi
Nyrkkisääntö oli, että moottorit kestivät 100.000 x sylinteritailavuus, eli 1,6 kone kesti 160.000 km ennen täyttä remonttia. Kansiremppa usein siinä puolessa välissä.
Öljyjä vaihdeltiin 5000 km välein ja monien mallien alistaa rasvattiin tonnin välein.
On se nykyautoilu huoletonta. - Anonyymi
Koska "ennen" ?
- Anonyymi
Yleinen laskentasääntö oli 100×kuutiotilavuus. Litrainen kone kesti 100.000 km ja 2 litrainen 200.000 km. Kansirempan joutui joskus tekemään puolivälissä. Jos ei muuta, niin ainakin venttiilinohjaimen kumit vaihtamaan joustavampiin.
- Anonyymi
Täyskunnostus varmaan todella harvinaista että sellainen tulisi eteen. Johonkin vanhempaan autoon erikoisella koneella ja kilpa-autoon tietenkin.
Laakereita, kiertokankia, mäntiä, männänrenkaita vaihdetaan, kannen kunnostuksia tehdään jos tarve tulee 2005-2023 autoihin.
Edullisesti öljyä liikaa polttava A4 bensa B8, uudet männät, jakopää, myyntiin. Uudempaan auto joissa jakohihna ajettu rikki, kannen kunnostus, venttiilit. Ei ollut kannattavaa laittaa enemmän rahaa tuntemattoman koneen tilaukseen ja vanhan irroittamiseen.
Kyllähän autot joista katsastus vanhenee ja jää pois liikennekäytöstä ovat pääosin kaikki erittäin hyväkuntoisia, kori, alusta, moottori ja manuaali. Auton omistaja ei vain laita mahdollista vikaa kuntoon. - Anonyymi
Itsekin olen porauttanut yhden Escortin koneen. 1,1 litraisella koneella tuli sen aikaisen taulukon mukaisesti kilometrit täyteen 110 000 km kohdalla. Nyrkkisääntö koneen koon ja kilometrien suhteen piti tarkalleen paikkansa.
Nykyisillä litran ahdetuilla koneilla voi ajella 300 000 km ja ahtamattomilla vielä pidemmälle, mutta yleensä halpa pikkuauto paalataan jo ennen kuin moottorin kilometrit tulisivat vastaan, ellei nyt puhuta jostain moottorin komponentista kuten jakohihnan katkeamisesta tai kampiakselin tiivisteen pulputtamisesta. Näissä tapauksissa paalauspäätös tulee konehuoneen suunnalta, mutta ei varsinaisesta moottorin "loppumisesta" - Anonyymi
Nykymittapuulla pikkuauton (5 h perheauto, paino reilusti alle tonnin) kilometrit 550 000. Syö öljyä ja joka tiiviste tihkuu öljyä tai pakkasnestettä. Pitäis ottaa kone pois, purkaa ja kunnostaa. Ei siinä mitään, mutta kun pitäisi koko moottori-voimansiirtopaketti ottaa pois tämän takia. Ja vielä alakautta! Ei onnistu kotioloissa ja korjaamolla jo pelkät työkustannukset tästä ovat moninkertaiset auton arvoon nähden. Itse korjaustyö kyllä onnistuisi, olenhan koulut käynyt ammattimies, mutta se irrotus... Ja kun se paketti olisi irti, niin sitä koria ei voisi edes hinata muualle tilaa viemästä! On tehty vaikeaksi...
Tässä yksi näkökulma romuttamisesta.- Anonyymi
Mutta kannattaa kuitenkin pyytää korjaus- ja kustannusarvio voi olla että joihinkin autoihin se käy hetkessä ei se moottori-voimansiirtopaketin irrottaminen nyt mikään maailmanlopun projekti ole asiantuntevalle liikkeelle,.....
Tässä aloittaja.
Kiitos kaikista näkemyksistä!
Katselen valikoiden aikani kuluksi useita, nyt jo uusintoina lähetettäviä
"auto-ohjelmia"!
Eivät ne "purkamiset ja kokoamiset" kuitenkaan mene kuten Strömsössä,
vaikka vaimoni aika usein niin luulee.
Tekijöitäkin häärii auton ympärillä aina koko komppania, kuvausryhmästä nyt puhumattakaan.
Joskus huomaa sattumalta, ettei työtä aina tehdä loppuun, pakoputkesta tulee
joskus harmaata öljynsekaista pakokaasua, jota leikkaaja ei ole osannut nipsasta pois.- Anonyymi
Nuo ohjelmat ovat varsinaista näytelmää!
Ei ole osat kura- ja öljykerroksen alta kaivettavia vaan puhtaita. Ei tipu asentajan päälle jäätä ja likavettä autosta. Eikä yksikään pultti tai mutteri ole ruostunut jumiin tai kanta pyöristynyt osaamattoman tunarin jakoavaimesta. Yksikään pultti ei katkea eikä muutkaan osat ole ruostuneet jumiin. Kaikki mahdolliset työkalut ovat käytettävissä ja käden ulottuvilla. Pultit ja mutterit ajetaan auki ja kiinni koneilla, joita ei oikeasti ole muualla kuin studiossa ja autotehtaalla. Työt tehdään hyvin valaistussa ja tilavassa studiossa eikä todellisessa verstaassa enemmän tai vähemmän puutteellisissa ja ahtaissa tiloissa huonossa valaistuksessa.
Vaan ainahan hyvä ja kaunis viihde tylsät faktat voittaa ja vakuuttaa katsojat siitä, että korjaamo/korjaaja fuskaa ja laskuttaa liikaa pikku jutuista.
Terv, vanha asentaja.
- Anonyymi
Nykyautot on tehty enemmänkin kertakäyttöisiksi. Ei ne japsit ensimmäisinä käyttäneet viittä runkolaakeria moottoreissaan. Kopiovat vielä 60-luvulla eurooppalaisia. Esim. Datsunin moottorit olivat vanhan BMC:n (Austin/Morris) kopioita kolmella runkolaakerilla..
Kiitos korjauksesta, mitä runkolaakerien määrään tulee.
Olin vain ollut siinä käsityksessä, että runkolaakereita värinöiden
vuoksi on oltava se viisi, mikäli jatkuvia kierrosnopeuksia nostetaan
lähelle 6.000 rpm. Tosin yläpuolisia nokka-akseleita oli harvassa.
Uskon myös sen, että brittimoottoreita kopioitiin Japanissa niinkin
myöhään kuin -60 luvulla.
Myös saksalaisia ns. peilikameroita kopioitiin surutta ja vasta lähes-
tyttäessä vuosikymmenen puoliväliä, kaikilla kameranvalmistajilla oli
omaan suunnitteluun perustuvat mallit.- Anonyymi
ZJJ kirjoitti:
Kiitos korjauksesta, mitä runkolaakerien määrään tulee.
Olin vain ollut siinä käsityksessä, että runkolaakereita värinöiden
vuoksi on oltava se viisi, mikäli jatkuvia kierrosnopeuksia nostetaan
lähelle 6.000 rpm. Tosin yläpuolisia nokka-akseleita oli harvassa.
Uskon myös sen, että brittimoottoreita kopioitiin Japanissa niinkin
myöhään kuin -60 luvulla.
Myös saksalaisia ns. peilikameroita kopioitiin surutta ja vasta lähes-
tyttäessä vuosikymmenen puoliväliä, kaikilla kameranvalmistajilla oli
omaan suunnitteluun perustuvat mallit."Uskon myös sen, että brittimoottoreita kopioitiin Japanissa niinkin
myöhään kuin -60 luvulla."
60-luvun puolivälissä nissanin moottori oli mersun kopio. Oli vielä niin huono että joutuivat sunnittelemaan uuden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Uskon myös sen, että brittimoottoreita kopioitiin Japanissa niinkin
myöhään kuin -60 luvulla."
60-luvun puolivälissä nissanin moottori oli mersun kopio. Oli vielä niin huono että joutuivat sunnittelemaan uuden.Se ensimmäisen Datsun Bluebirdin moottori oli kyllä BMC:n kopio muutamin parannuksin, esimerkiksi pakoventtiilit oli stelliittihitsattuja. Muita parannuksia en nyt muista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ensimmäisen Datsun Bluebirdin moottori oli kyllä BMC:n kopio muutamin parannuksin, esimerkiksi pakoventtiilit oli stelliittihitsattuja. Muita parannuksia en nyt muista.
L-sarjan moottorit oli mersun moottorista muuteltuja
- Anonyymi
Onneksi se kertakäyttö on nykyautoilla moninkertainen vanhoihin jatkuvasti korjattaviin verrattuna.
- Anonyymi
Jos moottorin kokoaminen ei mene kuin Srömsöössä, on se täydellistä ammattitaidon puutetta.
- Anonyymi
Nykyään autojen moottorit ja manuaalivaihdelaatikot kestävät kauemmin kuin auton kori kiitos täyssynteettisten öljyjen. Ei ole tarvetta koneistaa.
- Anonyymi
"Nykyään autojen moottorit ja manuaalivaihdelaatikot kestävät kauemmin kuin auton kori kiitos täyssynteettisten öljyjen."
Ehkä ne manuaalilaatikot kestääkin, mutta polttomoottoreiden kulta-aika keston kannalta sijoittuu vuosiin 1995 - 2005. - Anonyymi
Ei todellakaan kestä, asia on päinvastoin.
Kiitos, tässä aloittaja:
Synteettiset öljytkö se viisaudenkivi tässä onkin!
Öljyn vaihtovälit pitenivät.
Vaikuttaisi välillä jopa siltä, että lukiessaan näitä kynnelle kykenevien kir-
joituksia erilaisista öljyistä, niiden ominaisuuksista ja niiden käytöstä,
sekä niiden hinnoista, niin siitä huolimatta siihen autoon ollaan aina valmii-
ta tunkemaan aina kaikkein halvinta mineraaliöljyä, kun kerran muutaman
€centin säästää.
Autoilussa öljy on kuitenkin häviävän pieni menoerä.- Anonyymi
Joo se on outoa kun öljy ja varsinkin hyvälaatuinen öljynsuodatin ei ole mikään kustannustekijä autoilussa, miksi juuri noista kriittisimmistä pitää alkaa "säästää?"
- Anonyymi
Joo se on outoa kun öljy ja varsinkin hyvälaatuinen öljynsuodatin ei ole mikään kustannustekijä autoilussa, miksi juuri noista kriittisimmistä pitää alkaa "säästää?"
- Anonyymi
Kun perusmoottori (jossa ei siis ole tyyppivikoja) ja manuaalivaihdelaatikko kestää sen 400 000 km, auto ehtii Suomen olosuhteissa ruostua ympäriltä ennen kuin tekniikka vaatii kunnostusta.
Eri asia sitten, jos on Volswagenin TSI, TSI tai DSG. Silloin saa seistä pajalla vähän väliä.- Anonyymi
Kori kestää reippaasti yli 30 vuotta jos se ruostesuojataan asiallisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kori kestää reippaasti yli 30 vuotta jos se ruostesuojataan asiallisesti.
Peugeotkin muuttui aivan eri autoksi kun aloittivat korien sinkitykset 80-luvun puolivälissä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peugeotkin muuttui aivan eri autoksi kun aloittivat korien sinkitykset 80-luvun puolivälissä
Olisko ollut 1982 kun 205 sai galvanoinnin.
Juu, ihan eri autoja ovat, ajelen 1997 mallisella pösöllä, pikkasen on helmoja pitänyt hitsata mutta muuten ihan ruostevapaa auto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisko ollut 1982 kun 205 sai galvanoinnin.
Juu, ihan eri autoja ovat, ajelen 1997 mallisella pösöllä, pikkasen on helmoja pitänyt hitsata mutta muuten ihan ruostevapaa auto.Milloinkas sinä sillä Pösöllä ajelit, 2017 vai myöhemmin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloinkas sinä sillä Pösöllä ajelit, 2017 vai myöhemmin?
olen nykyisen pösön ostanut vuonna 2008 ja ajan sillä edelleen
pääasiassa pösöillä olen ajanut vuodesta 1993 lähtien - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisko ollut 1982 kun 205 sai galvanoinnin.
Juu, ihan eri autoja ovat, ajelen 1997 mallisella pösöllä, pikkasen on helmoja pitänyt hitsata mutta muuten ihan ruostevapaa auto.Minä ajelen vm -89 Pösöllä. Ei ole peltejä tarvinnut vielä hitsailla. Kuskin ovi kyllä jo rumasti kukkii alaosasta... Kilometrejä vasta 550 000.
- Anonyymi
Nykyautoissa niin valtava määrä kalliita hajoavia osia ympäristö ja turvallisuusvaatiusten takia ettei mitenkään kannattavaa rempata moottoria. Toki myös kori ruostuu ympäriltä. Tai jos remppa tehdään, auto on yleensä silloin vielä niin uusi että menee takuuseeen tai ainakin osittain myyjän piikkiin.
Jenkkiauton kone kerran rempattu, tehtiin kahdessa vaiheessa, ensin kannet sitten alakerta.
Kannet vietiin koneistamoon missä tasoitettiin, tarkistettiin tiiveys, venttiilit hiottiin ja tarpeen mukaan vaihdettiin esim väljät venttiiliputket. Venttiilikoneistossa uusittiin kaikki liikkuvat osat kuten nostimet, työntötangot ja keinuvivut. Jousia ei vaihdettu koska olivat kunnossa.
Alakerran osalta lohko koneistamoon missä sylinterit porattiin ja kampiakseli tasapainotettiin uusine laakereineen. Männät + renkaat uusiksi ja loput laakerit. Myös nokka-akselin uusittiin kun huomattiin kulumaa. jakoketju + rattaat myös uudet koska vanha oli venynyt.
Suurin ongelma rempassa oli kampiakselin päätytiiviste joka oli vanhanaikainen narutyyppinen, ei mitenkään saanut pyörimään vapaasti kun kiristi kampiakselin kiinni. vaihtui modernimpaan kumitiivisteeseen ja homma onnistui.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162138Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842078- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101196Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811153Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63834
- 59811