Ottomoottoreiden täyskunnostus.

Takavuosina oli tapana, että mikäli auton kori oli hyvä, sen moottori
kannatti yleensä kunnostaa.
Puhun ajasta, jolloin 4-syl. moottoreissa oli vain 3 runkolaakeria.
Ranskalaisilla valmistajilla oli tapana lisäksi tehdä putkitettavia
lohkoja, jolloin työtä oli vähemmän.
Myöhemmin japanilaiset kai ensimmäisinä lisäsivät käntinopeuksia,
jolloin laakerointia oli pakko parantaa.
Lopettivatko kenties kaikki pikkupajat toimintansa?
Voisiko joku valaista asiaa hieman?

43

716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo siis tota noin. Sanoisin, että "ennenwanhaan" nuo koneet olivat niin paljon yksinkertaisempia, että tuo moottorin "kunnostaminen" (jos se tarkoittaa, että sylinterit porataan tai putkitetaan ja laakerit uusitaan ja venttiilit hiotaan) oli niin paljon yksinkertaisempi homma.

      Nykyiset moottorit jakopäineen ja suorasuihkutusjärjestelmineen ja moottorin perään yhdistetyine tasauspyörästöinen ja vaihteistoineen ovat sen verran työläämpiä, että vaatii paljon aikaa ja tupakkaa alkaa remontoimaan.

      Nykyajan vastaus ongelmaan on vaihtokone.

      • Anonyymi

        "Ennen wanhaan" esim. Moskvitshin moottorin elinikäsuorite oli n. 40 000 km max jonka jälkeen se oli täysin loppu, Jalta -autolla puolet siitä


      • Anonyymi

        Kunnostettujahan ne vaihtomoottoritkin on, mutta kunnostustyö on tehty halvemman työn maissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ennen wanhaan" esim. Moskvitshin moottorin elinikäsuorite oli n. 40 000 km max jonka jälkeen se oli täysin loppu, Jalta -autolla puolet siitä

        Jos olet noinkin pitkään kestäneitä naapurin valmisteita löytänyt, voin vain onnitella!
        Terv. vanha autonasentaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ennen wanhaan" esim. Moskvitshin moottorin elinikäsuorite oli n. 40 000 km max jonka jälkeen se oli täysin loppu, Jalta -autolla puolet siitä

        Mistä Mossemallista puhut? Kenties 402/407?
        408 ja 412 olivat jo parempia.
        Täällä on liuta kiinnostuneita, jotka näitä uudempiakaan Mosseja ole koskaa
        edes nähneet. Viimeiset myytiin Elite-nimellä, koska Mosse-nimi oli
        lokaantunut.
        Luin jostain, että autolla oli tapana "polttaa" venttiilit, mikäli täyskaasulla
        ajoi pidempään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä Mossemallista puhut? Kenties 402/407?
        408 ja 412 olivat jo parempia.
        Täällä on liuta kiinnostuneita, jotka näitä uudempiakaan Mosseja ole koskaa
        edes nähneet. Viimeiset myytiin Elite-nimellä, koska Mosse-nimi oli
        lokaantunut.
        Luin jostain, että autolla oli tapana "polttaa" venttiilit, mikäli täyskaasulla
        ajoi pidempään.

        Nimenomaan 402-407 ponttoonimallit
        Mutta ne kuulemma toimi 80-oktaanisella polttoaineella ok mitä ei Suomessa myyty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnostettujahan ne vaihtomoottoritkin on, mutta kunnostustyö on tehty halvemman työn maissa.

        Myynnissä on myös purkamoilla moottoreita jotka ovat siinä kunnossa kuin jäivät esim. kolarin sattuessa. Halpoja mutta kunnosta ei tiedä kuin ehkä ajetut kilometrit.


      • Anonyymi

        Vielä muutama vuoso sitten vaihdoin männänrenkaat ja laakerit 2l masdan koneeseen vajaa 300 tkm ajettuna.


      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        🍒 ­­N­­y­­­m­f­­­o­­­m­­­a­­­a­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Toyotan moottoreita ei voi korjata, vaan ne on kertakäyttöisiä ja pitää vaihtaa.
      Kyllä moottorit noin yleensä on korjattavia, mutta se on aika kallista. Tekniikka ja kaikki sen koneen ympärillä teettää paljon työtä.

      • Anonyymi

        Älä Klongswagenin Tero valehtele kun et edes osaa.


    • Anonyymi

      Ennen vanhaan koneet kestivät 100tkm ja olivat yksinkertaisia ja siksi suhteessa halpoja korjata.

      • Anonyymi

        "Ennen vanhaan koneet kestivät 100tkm"

        Sitä voi miettiä että paljonko samat moottorit kestäisivät nykyisillä öljyillä...
        Veikkaan että tuplamäärän.


      • Anonyymi

        Nyrkkisääntö oli, että moottorit kestivät 100.000 x sylinteritailavuus, eli 1,6 kone kesti 160.000 km ennen täyttä remonttia. Kansiremppa usein siinä puolessa välissä.
        Öljyjä vaihdeltiin 5000 km välein ja monien mallien alistaa rasvattiin tonnin välein.
        On se nykyautoilu huoletonta.


      • Anonyymi

        Koska "ennen" ?


      • Anonyymi

        Yleinen laskentasääntö oli 100×kuutiotilavuus. Litrainen kone kesti 100.000 km ja 2 litrainen 200.000 km. Kansirempan joutui joskus tekemään puolivälissä. Jos ei muuta, niin ainakin venttiilinohjaimen kumit vaihtamaan joustavampiin.


    • Anonyymi

      Täyskunnostus varmaan todella harvinaista että sellainen tulisi eteen. Johonkin vanhempaan autoon erikoisella koneella ja kilpa-autoon tietenkin.
      Laakereita, kiertokankia, mäntiä, männänrenkaita vaihdetaan, kannen kunnostuksia tehdään jos tarve tulee 2005-2023 autoihin.

      Edullisesti öljyä liikaa polttava A4 bensa B8, uudet männät, jakopää, myyntiin. Uudempaan auto joissa jakohihna ajettu rikki, kannen kunnostus, venttiilit. Ei ollut kannattavaa laittaa enemmän rahaa tuntemattoman koneen tilaukseen ja vanhan irroittamiseen.


      Kyllähän autot joista katsastus vanhenee ja jää pois liikennekäytöstä ovat pääosin kaikki erittäin hyväkuntoisia, kori, alusta, moottori ja manuaali. Auton omistaja ei vain laita mahdollista vikaa kuntoon.

    • Anonyymi

      Itsekin olen porauttanut yhden Escortin koneen. 1,1 litraisella koneella tuli sen aikaisen taulukon mukaisesti kilometrit täyteen 110 000 km kohdalla. Nyrkkisääntö koneen koon ja kilometrien suhteen piti tarkalleen paikkansa.
      Nykyisillä litran ahdetuilla koneilla voi ajella 300 000 km ja ahtamattomilla vielä pidemmälle, mutta yleensä halpa pikkuauto paalataan jo ennen kuin moottorin kilometrit tulisivat vastaan, ellei nyt puhuta jostain moottorin komponentista kuten jakohihnan katkeamisesta tai kampiakselin tiivisteen pulputtamisesta. Näissä tapauksissa paalauspäätös tulee konehuoneen suunnalta, mutta ei varsinaisesta moottorin "loppumisesta"

    • Anonyymi

      Nykymittapuulla pikkuauton (5 h perheauto, paino reilusti alle tonnin) kilometrit 550 000. Syö öljyä ja joka tiiviste tihkuu öljyä tai pakkasnestettä. Pitäis ottaa kone pois, purkaa ja kunnostaa. Ei siinä mitään, mutta kun pitäisi koko moottori-voimansiirtopaketti ottaa pois tämän takia. Ja vielä alakautta! Ei onnistu kotioloissa ja korjaamolla jo pelkät työkustannukset tästä ovat moninkertaiset auton arvoon nähden. Itse korjaustyö kyllä onnistuisi, olenhan koulut käynyt ammattimies, mutta se irrotus... Ja kun se paketti olisi irti, niin sitä koria ei voisi edes hinata muualle tilaa viemästä! On tehty vaikeaksi...
      Tässä yksi näkökulma romuttamisesta.

      • Anonyymi

        Mutta kannattaa kuitenkin pyytää korjaus- ja kustannusarvio voi olla että joihinkin autoihin se käy hetkessä ei se moottori-voimansiirtopaketin irrottaminen nyt mikään maailmanlopun projekti ole asiantuntevalle liikkeelle,.....


    • Tässä aloittaja.
      Kiitos kaikista näkemyksistä!
      Katselen valikoiden aikani kuluksi useita, nyt jo uusintoina lähetettäviä
      "auto-ohjelmia"!
      Eivät ne "purkamiset ja kokoamiset" kuitenkaan mene kuten Strömsössä,
      vaikka vaimoni aika usein niin luulee.
      Tekijöitäkin häärii auton ympärillä aina koko komppania, kuvausryhmästä nyt puhumattakaan.
      Joskus huomaa sattumalta, ettei työtä aina tehdä loppuun, pakoputkesta tulee
      joskus harmaata öljynsekaista pakokaasua, jota leikkaaja ei ole osannut nipsasta pois.

      • Anonyymi

        Nuo ohjelmat ovat varsinaista näytelmää!
        Ei ole osat kura- ja öljykerroksen alta kaivettavia vaan puhtaita. Ei tipu asentajan päälle jäätä ja likavettä autosta. Eikä yksikään pultti tai mutteri ole ruostunut jumiin tai kanta pyöristynyt osaamattoman tunarin jakoavaimesta. Yksikään pultti ei katkea eikä muutkaan osat ole ruostuneet jumiin. Kaikki mahdolliset työkalut ovat käytettävissä ja käden ulottuvilla. Pultit ja mutterit ajetaan auki ja kiinni koneilla, joita ei oikeasti ole muualla kuin studiossa ja autotehtaalla. Työt tehdään hyvin valaistussa ja tilavassa studiossa eikä todellisessa verstaassa enemmän tai vähemmän puutteellisissa ja ahtaissa tiloissa huonossa valaistuksessa.
        Vaan ainahan hyvä ja kaunis viihde tylsät faktat voittaa ja vakuuttaa katsojat siitä, että korjaamo/korjaaja fuskaa ja laskuttaa liikaa pikku jutuista.
        Terv, vanha asentaja.


    • Anonyymi

      Nykyautot on tehty enemmänkin kertakäyttöisiksi. Ei ne japsit ensimmäisinä käyttäneet viittä runkolaakeria moottoreissaan. Kopiovat vielä 60-luvulla eurooppalaisia. Esim. Datsunin moottorit olivat vanhan BMC:n (Austin/Morris) kopioita kolmella runkolaakerilla..

      • Kiitos korjauksesta, mitä runkolaakerien määrään tulee.
        Olin vain ollut siinä käsityksessä, että runkolaakereita värinöiden
        vuoksi on oltava se viisi, mikäli jatkuvia kierrosnopeuksia nostetaan
        lähelle 6.000 rpm. Tosin yläpuolisia nokka-akseleita oli harvassa.
        Uskon myös sen, että brittimoottoreita kopioitiin Japanissa niinkin
        myöhään kuin -60 luvulla.
        Myös saksalaisia ns. peilikameroita kopioitiin surutta ja vasta lähes-
        tyttäessä vuosikymmenen puoliväliä, kaikilla kameranvalmistajilla oli
        omaan suunnitteluun perustuvat mallit.


      • Anonyymi
        ZJJ kirjoitti:

        Kiitos korjauksesta, mitä runkolaakerien määrään tulee.
        Olin vain ollut siinä käsityksessä, että runkolaakereita värinöiden
        vuoksi on oltava se viisi, mikäli jatkuvia kierrosnopeuksia nostetaan
        lähelle 6.000 rpm. Tosin yläpuolisia nokka-akseleita oli harvassa.
        Uskon myös sen, että brittimoottoreita kopioitiin Japanissa niinkin
        myöhään kuin -60 luvulla.
        Myös saksalaisia ns. peilikameroita kopioitiin surutta ja vasta lähes-
        tyttäessä vuosikymmenen puoliväliä, kaikilla kameranvalmistajilla oli
        omaan suunnitteluun perustuvat mallit.

        "Uskon myös sen, että brittimoottoreita kopioitiin Japanissa niinkin
        myöhään kuin -60 luvulla."

        60-luvun puolivälissä nissanin moottori oli mersun kopio. Oli vielä niin huono että joutuivat sunnittelemaan uuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uskon myös sen, että brittimoottoreita kopioitiin Japanissa niinkin
        myöhään kuin -60 luvulla."

        60-luvun puolivälissä nissanin moottori oli mersun kopio. Oli vielä niin huono että joutuivat sunnittelemaan uuden.

        Se ensimmäisen Datsun Bluebirdin moottori oli kyllä BMC:n kopio muutamin parannuksin, esimerkiksi pakoventtiilit oli stelliittihitsattuja. Muita parannuksia en nyt muista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ensimmäisen Datsun Bluebirdin moottori oli kyllä BMC:n kopio muutamin parannuksin, esimerkiksi pakoventtiilit oli stelliittihitsattuja. Muita parannuksia en nyt muista.

        L-sarjan moottorit oli mersun moottorista muuteltuja


      • Anonyymi

        Onneksi se kertakäyttö on nykyautoilla moninkertainen vanhoihin jatkuvasti korjattaviin verrattuna.


    • Anonyymi

      Jos moottorin kokoaminen ei mene kuin Srömsöössä, on se täydellistä ammattitaidon puutetta.

    • Anonyymi

      Nykyään autojen moottorit ja manuaalivaihdelaatikot kestävät kauemmin kuin auton kori kiitos täyssynteettisten öljyjen. Ei ole tarvetta koneistaa.

      • Anonyymi

        "Nykyään autojen moottorit ja manuaalivaihdelaatikot kestävät kauemmin kuin auton kori kiitos täyssynteettisten öljyjen."

        Ehkä ne manuaalilaatikot kestääkin, mutta polttomoottoreiden kulta-aika keston kannalta sijoittuu vuosiin 1995 - 2005.


      • Anonyymi

        Ei todellakaan kestä, asia on päinvastoin.


    • Kiitos, tässä aloittaja:
      Synteettiset öljytkö se viisaudenkivi tässä onkin!
      Öljyn vaihtovälit pitenivät.
      Vaikuttaisi välillä jopa siltä, että lukiessaan näitä kynnelle kykenevien kir-
      joituksia erilaisista öljyistä, niiden ominaisuuksista ja niiden käytöstä,
      sekä niiden hinnoista, niin siitä huolimatta siihen autoon ollaan aina valmii-
      ta tunkemaan aina kaikkein halvinta mineraaliöljyä, kun kerran muutaman
      €centin säästää.
      Autoilussa öljy on kuitenkin häviävän pieni menoerä.

      • Anonyymi

        Joo se on outoa kun öljy ja varsinkin hyvälaatuinen öljynsuodatin ei ole mikään kustannustekijä autoilussa, miksi juuri noista kriittisimmistä pitää alkaa "säästää?"


      • Anonyymi

        Joo se on outoa kun öljy ja varsinkin hyvälaatuinen öljynsuodatin ei ole mikään kustannustekijä autoilussa, miksi juuri noista kriittisimmistä pitää alkaa "säästää?"


    • Anonyymi

      Kun perusmoottori (jossa ei siis ole tyyppivikoja) ja manuaalivaihdelaatikko kestää sen 400 000 km, auto ehtii Suomen olosuhteissa ruostua ympäriltä ennen kuin tekniikka vaatii kunnostusta.



      Eri asia sitten, jos on Volswagenin TSI, TSI tai DSG. Silloin saa seistä pajalla vähän väliä.

      • Anonyymi

        Kori kestää reippaasti yli 30 vuotta jos se ruostesuojataan asiallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kori kestää reippaasti yli 30 vuotta jos se ruostesuojataan asiallisesti.

        Peugeotkin muuttui aivan eri autoksi kun aloittivat korien sinkitykset 80-luvun puolivälissä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peugeotkin muuttui aivan eri autoksi kun aloittivat korien sinkitykset 80-luvun puolivälissä

        Olisko ollut 1982 kun 205 sai galvanoinnin.

        Juu, ihan eri autoja ovat, ajelen 1997 mallisella pösöllä, pikkasen on helmoja pitänyt hitsata mutta muuten ihan ruostevapaa auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko ollut 1982 kun 205 sai galvanoinnin.

        Juu, ihan eri autoja ovat, ajelen 1997 mallisella pösöllä, pikkasen on helmoja pitänyt hitsata mutta muuten ihan ruostevapaa auto.

        Milloinkas sinä sillä Pösöllä ajelit, 2017 vai myöhemmin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloinkas sinä sillä Pösöllä ajelit, 2017 vai myöhemmin?

        olen nykyisen pösön ostanut vuonna 2008 ja ajan sillä edelleen

        pääasiassa pösöillä olen ajanut vuodesta 1993 lähtien


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko ollut 1982 kun 205 sai galvanoinnin.

        Juu, ihan eri autoja ovat, ajelen 1997 mallisella pösöllä, pikkasen on helmoja pitänyt hitsata mutta muuten ihan ruostevapaa auto.

        Minä ajelen vm -89 Pösöllä. Ei ole peltejä tarvinnut vielä hitsailla. Kuskin ovi kyllä jo rumasti kukkii alaosasta... Kilometrejä vasta 550 000.


    • Anonyymi

      Nykyautoissa niin valtava määrä kalliita hajoavia osia ympäristö ja turvallisuusvaatiusten takia ettei mitenkään kannattavaa rempata moottoria. Toki myös kori ruostuu ympäriltä. Tai jos remppa tehdään, auto on yleensä silloin vielä niin uusi että menee takuuseeen tai ainakin osittain myyjän piikkiin.

      Jenkkiauton kone kerran rempattu, tehtiin kahdessa vaiheessa, ensin kannet sitten alakerta.

      Kannet vietiin koneistamoon missä tasoitettiin, tarkistettiin tiiveys, venttiilit hiottiin ja tarpeen mukaan vaihdettiin esim väljät venttiiliputket. Venttiilikoneistossa uusittiin kaikki liikkuvat osat kuten nostimet, työntötangot ja keinuvivut. Jousia ei vaihdettu koska olivat kunnossa.

      Alakerran osalta lohko koneistamoon missä sylinterit porattiin ja kampiakseli tasapainotettiin uusine laakereineen. Männät + renkaat uusiksi ja loput laakerit. Myös nokka-akselin uusittiin kun huomattiin kulumaa. jakoketju + rattaat myös uudet koska vanha oli venynyt.

      Suurin ongelma rempassa oli kampiakselin päätytiiviste joka oli vanhanaikainen narutyyppinen, ei mitenkään saanut pyörimään vapaasti kun kiristi kampiakselin kiinni. vaihtui modernimpaan kumitiivisteeseen ja homma onnistui.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2138
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2078
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1377
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1196
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      145
      1170
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1153
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      864
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      834
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      811
    Aihe