Ostin kesällä hieman liikaa sementtiä, 8 säkkiä ollut autotallin varastossa mutta ne ovat kovettuneet vaikka kuiva varasto. Ilmankosteus kovettunut säkit.
Voiko noita enää mihinkään tarkoitukseen käyttää?
Ehkä me eivät ihan läpikotaisin ole jämähtäneet.
Kovettuneet sementtisäkit
15
242
Vastaukset
- Anonyymi
Voi käyttää normaalisti. Kohtuullisen ilmankosteuden ei kyllä pitäisi säkkejä kovettaa, siinä kun on muovikalvo paperin alla.
- Anonyymi
Kovettunutta sementtiä ei saa liukenemaan veteen, eikä sitä voi enää käyttää.
- Anonyymi
Betoniksi muuttunutta ei voi käyttää, mutta harvoin se on muuta kuin vähän paakkuuntunutta jos säkit eivät ole ihan vedessä lilluneita.
Yleensä lievästi kovettunut säkki muuttuu jauhoksi jo pienellä pudotustestillä. - Anonyymi
No eipä sitä saa liukenemaan veteen muutenkaan.
- Anonyymi
Hienonna sementti ja voit käyttää sitä. Se heikkenee noin 30 % koska et saa sitä enää niin hienoksi, että sementtiliima toimisi entiseen tilaan.
Sementti on sellainen aine, että vaikka 10 v. vanhan betonin hienonnat ja kastelet niin se alkaa kovettua uudelleen.- Anonyymi
Sementtiliima ei koveta betonia vaan betonin kovettuminen on kemiallinen prosessi, jossa vesi sitoutuu kemiallisesti sementin ainesosiin. Jos esim. ilmankosteus on päässyt sitoutumaan sementtiin, niin osa sementin lujuudesta on menetetty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sementtiliima ei koveta betonia vaan betonin kovettuminen on kemiallinen prosessi, jossa vesi sitoutuu kemiallisesti sementin ainesosiin. Jos esim. ilmankosteus on päässyt sitoutumaan sementtiin, niin osa sementin lujuudesta on menetetty.
Ihanko itse tuon ajatuksen kehitit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanko itse tuon ajatuksen kehitit?
En, mutta jonkin verran tiedän asiasta betonitekniikan di koulutuksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En, mutta jonkin verran tiedän asiasta betonitekniikan di koulutuksella.
Tuota ei usko kakaratkaan.
Et tiennyt sementtiliimastakaan mitään. Sementti ja vesi muodostaa sementtiliiman jolla kiviaines muodostaa betonin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota ei usko kakaratkaan.
Et tiennyt sementtiliimastakaan mitään. Sementti ja vesi muodostaa sementtiliiman jolla kiviaines muodostaa betonin.Puhutaan ennemmin runkoaineen ja sementtikiven yhteistoiminnasta betonissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhutaan ennemmin runkoaineen ja sementtikiven yhteistoiminnasta betonissa.
Sementtikivi on tuoreena sementtiliima. Betoni on liimattu kiviaines rakenne.
Lasse Lampi &Raimo Honkavuori Betonitekniikan oppikirja (sivu 9)
Insinöörien opinnoissa käsitelty asia.
- Anonyymi
Tee niistä leikkurilla lastenmökki.
- Anonyymi
Ehkä parasta ennen päivämäärä oli mennyt jo säkkejä ostaessasi? Pussista pitäisi löytyä päivämäärä, en kyllä muista onko se valmistuspäivä, vai parasta ennen...
Muistelisin, että tuorettakaan tavaraa ei pitäisi säilyttää yli puolta vuotta. Toisaalta ilmatiiviisti säilöttynä säilyy vuosia, mutta mistäpä sellaista ilmatiivistä paikkaa kenelläkään.
Ei siitä ainakaan mihinkään vaativaan kohteeseen kannata betonia valmistaa, Sama homma valmisbetonisäkkien yms. laastien kanssa.
On noita sattunut itsellekin... - Anonyymi
Kovettuminen alkaa säkin pinnasta, voi käyttää vielä ihan huoletta. Kovettuman voi kompensoida vähentämällä hiekan määrää seoksessa.
- Anonyymi
Ihan hyvin voit vielä käyttää naapurin talkoissa. Laitat vaan kokkareet tyhjään sementtimyllyyn pyörimään parin kivenmurikan kanssa. Kun kokkareet on hienontuneet otat murikat pois ja käytät sementin normaalisti. Noin itse olen paljon tehnyt.
Terv. Harjakainen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465851Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki583246- 1842701
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t122524mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132219- 292161
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/151896- 161596
- 1481379
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2701247