En tarvitse kaasoa

miksi tarvitsisin?

Niinpä, mihin niitä tarvitsee..
Kutsukortit (50kpl) olen vääntäny ite ja muut järjestelyt parilla puhelulla, en ees keksi mitä tehtäviä olisin voinut sälyttää kaason harteille..
Jos ei iso nainen osaa ite järjestää häitään ja tarvii mielipiteitä asioista, niin mun puolesta olkoon menemättä naimisiin.. (tästä nyt on turha laittaa vihasta viestiä ja kommenttia takas, jos joku kaason ottaa niin siitä vaan, ei mulla mitään sitä vastaan ole. Kunhan ihmettelen ja omalta kohdalta asiaa pähkäilin ääneen).

Onko täällä muuten muita morsiamia jotka eivät ole kaasoa kaivanneet? Olisi kiva kuulla teidänkin mielipiteitä!

33

4341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on,

mutta itse olen tehnyt lähes kaiken. En kai luota, että kukaan muu osaisi tehdä yhtä hyvin kuin minä... ;O) Ja tietää tarkalleen mitkä asiat on hoidettu ja mitkä hoitamatta, kun itse hoitaa. Eli ilmankin olisin ihan hyvin pärjännyt. Olisin kai säästynyt tulevilta polttareilta, jos en olisi kaasoja valinnut. Itse otin kaasot lähinnä muodon vuoksi. Sä olit rohkea ja uskalsit jättää kaason valitsematta ja poiketa "vanhoista kaavoista". Itse (hölmö kun olin) pidin sitä itsestään selvyytenä, että kaaso(t) pitää olla...

• touhuan häitäni

Minäkin askartelin reilut 50kpl kutsukortteja itse. Yhdessä mieheni kanssa olemme huolehtineet myös muista hääjärjestelyistä. Kaaso kuitenkin on, lähinnä henkisenä tukena. Ja voi olla, että kaipaan hänen apuaan vielä tässä loppusuoralla (esim. hääkarkkiaskartelut).

Eräs myös tänä kesänä avioituva tuttuni ei valinnut ketään kaasokseen. Hänkin väitti, ettei tarvitse sellaista, mutta minusta on vähän vaikuttanut siltä, ettei hänellä ole sellaista ystävää, jolle voisi/uskaltasi kaason hommaa ehdottaa. Oma kaasoni järjestää täyttä päätä minulle polttareita yhdessä muun ystäväpiirini kanssa. Myös tämä kaasoton tuttuni on kutsuttu polttareihin/kysytty haluaako osallistua, mutta hän ei ole ilmoitellut itsestään mitään. Ajattelin sen kenties johtuvan siitä, ettei kukaan järjestä hänelle polttareita. Ei olisi minustakaan mukava katsella toisen morsiammen polttarijuhlimista, kun itselläkin olisi aihetta, mutta kukaan ei järjestä polttareita.

Vähän käy sääliksi tämä tuttavani.

• kaasoa

Ei ole tullut mieleen, ettei hän halua mitään polttareita? Minulla ei ole kaasoa, koska en tarvitse. Haluan muutenkin, että vieraat nauttisivat häistämme, en haluaisi kasata yhdelle ihmiselle valtavaa määrää työtä ja stressiä. Kutsut tein itse 50 henkilölle ja sulhanenkin auttaa askarteluhommissa.

En tarkoita, että vaikka kaasoa ei olisikaan tarvitsisi kaikki tehdä itse. Jos tarvitsen apua, aion sitä myös pyytää ja organisoida tehtäviä eri ihmisille. Ei niin, että yksi ja sama henkilö joutuu hoitamaan kaiken. Näin toivon, ettei kukaan joudu liiallisen työtaakan alle, vaan voi nauttia häistä täysillä.

Niin ja polttareita en todellakaan halua viettää. Ystäviä haluan tavata muun takia kuin polttareiden varjolla ja jos joku tarkoittaa polttareilla "viimeistä poikamies iltaa", niin hän ei ole edes valmis naimisiin vielä.

• ainoa! :O)
        kaasoa kirjoitti:

Ei ole tullut mieleen, ettei hän halua mitään polttareita? Minulla ei ole kaasoa, koska en tarvitse. Haluan muutenkin, että vieraat nauttisivat häistämme, en haluaisi kasata yhdelle ihmiselle valtavaa määrää työtä ja stressiä. Kutsut tein itse 50 henkilölle ja sulhanenkin auttaa askarteluhommissa.

En tarkoita, että vaikka kaasoa ei olisikaan tarvitsisi kaikki tehdä itse. Jos tarvitsen apua, aion sitä myös pyytää ja organisoida tehtäviä eri ihmisille. Ei niin, että yksi ja sama henkilö joutuu hoitamaan kaiken. Näin toivon, ettei kukaan joudu liiallisen työtaakan alle, vaan voi nauttia häistä täysillä.

Niin ja polttareita en todellakaan halua viettää. Ystäviä haluan tavata muun takia kuin polttareiden varjolla ja jos joku tarkoittaa polttareilla "viimeistä poikamies iltaa", niin hän ei ole edes valmis naimisiin vielä.

Ihana kuulla, että joku muukaan ei halua polttareita. Luulin jo olevani epänormaali tai jotenkin tylsä ihminen. Yritin kaasoilleni tolkuttaa, että en halua polttareita, mutta he ei ottaneet sitä kuuleviin korviinsa. Kovasti ovat suunnitelleet jotain, muttaa saa nähdä toteutanko heidän ideoitaan... Tuskin.
        Mielummin lähtisin kaveriporukalla baariin (tms.) pitämään hauskaa, ihan niin kuin normalisti (=muut umpitunnelissa ja minä selvinpäin).

• kaasoa

Minäkään en oo valinnut kaasoa itselleni. Olen halunnut itse askarrella ja järjestää kaikki itse jotta kaikki olisi just niinkuin itse haluan. Haluan että kaikki jotka on kutsuttu ovat vieraita joidenka ei tartte ottaa stressiä meidän häistä, kunhan tulevat paikalle ja pitävät hauskaa. Jos tarvitsen apua joissain asioissa niin sitten pyydän apua. Polttareitakaan en halua ja tuskimpa niitä kukaan on järjestämässä.

• tiuhti
        kaasoa kirjoitti:

Polttarithan voivat olla myös mukava tapa viettää iltaa ystävien kanssa. Miksi ihmiset tuntuvat ajattelevan, että polttareissa aina ryypätään ja petetään?

Erään tuttavani polttareissa olivat vain saunoneet ja tehneet mm. yrttihoitoja ja hemmotelleet toisiaan. Minusta tuo olisi varsin mukavaa. Saisi kaiken hulinan keskellä rentoutua kunnolla ja hyvässä seurassa. Omat polttarini tulevat luultavasti olemaan tulevaisuudessa tuollaiset, koska tuleva kaasoni on hyvin saman henkinen kuin minäkin.

• kevään morsian

Hoitelin kaikki järjestelyt, koristeiden, korttien, paikkakorttien yms. tekemiset sulhasen kanssa itse, kaaso oli mukana kerran hääpukuja katsomassa.

Hääpäivän aamuna kaaso ja 4 bestmania sekä joukko muita ystäviä auttoivat juhlatilan koristelussa, kaaso vei kampaajallle ja meikkiin (ja kävi välillä kotonaan suihkussa ja meikkaamassa kampaajalla istuessani). Olisin itse voinut ajaa, mutta kaason mielestäoli parempi että istun rentona shampanjalasi kädessä kampaajalla.

Kaaso haki koristekukat tukusta aamulla, otti bestmanien kanssa vieraita vastaan ja hoiti lahjapöytää, vieraat kun haluavat yleensä nähdä lahjat myös avattuina.

Kaaso ja bestmanit hoitivat myös juhlakoristeiden purkamisen ja niiden sekä loppujen juomien, ruokien, lahjojen yms. kotiin kuljetuksen.

Bestmaneista yksi ajoi hääautoa (taksilla mentiin kotiin), valokuvaaja-bestman otti kuvia, ravintoloitsija-bestmanit hakivat kimpun ja vieheet, kattoivat pöydät, hoitivat maksut tarjoilijoille, bändille yms. ja vähän juonsivatkin juhlaa, vaikkei varsinasita ohjelmaa ollut tanssin lisäksi.

Kaiken tämän tietenkin voi hoitaa joku/jotkin palkattukin henkilö, jollei kaasoa/bestmania halua. Juhla vain sujuu paremmin kun on joku joka hieman opastaa vieraita illan kulusta ja auttaa juhlaa ennen/aikana/jälkeen käytännön asioissa ettei hääpari joudu itse koristelemaan edellisen illan/saman aamun kiireessä, juontamaan juhlaansa, avaamaan lahjansa, korjaamaan jälkensä ja kuskaamaan kaiken pois. Kaikki tämä itse tehtynä vie hieman hohtoa "suuresta päivästä" eikä aikaa jää juhlasta nauttimiseen ja vieraiden kanssa seurusteluun...

• Kikka

Monella kaasolla taitaa olla enemmän tehtäviä sitten loppusuoralla ja itse hääpäivänä. Jotkut kyllä osallistuvat enemmänkin matkan varrella.

Parin ystävän häiden järjestelyihin olen osallistunut, koristeita ja hääkarkkeja oli väsäämässä useampikin ystävä. (En ollut siis itse kaaso). Ja polttarit suunniteltiin isommalla porukalla, kaaso oli kyllä "vetäjänä". Ja häissä hän piti jonkun puheen ja oli järjestänyt tietokilpailun yms. yhdessä bestmanin kanssa.

Jos valitsen kaason se tulee olemaan henkilö, jolla on pieniä lapsia ja ei asu lähellä. Joten hän ei ehtisi kovin paljon järjestelyihin osallistua. Kai se minullakin tulisi olemaan "muodon vuoksi" ja pienenä apuna.

Mutta varmaan kyllä pärjää ilmankin kaasoa. Ja monelle on vaikea valita kuka se olisi, joten kun ei ole kaasoa ollenkaan pääsee siitäkin ongelmasta!

• Tuleva hääpari

Itse teen sulhaseni kanssa kortit(40kpl), karkit(200kpl), kotisteet jne.(kaikki siis omasta päästä "tiimarin" välineistä!)^_^

Kaaso tukee minua varmasti henkisesti, koska kaasoksi valitsin lähimmän ystäväni kiitokseksi ja kunnioitukseksi häntä kohtaan. Meillä kaasolle ja bestmanille kasautuu illan ohjelma, polttarit, kyyditykset ja kuvaaminen juhlapaikalla. Koen kyllä että tahdon ehdottomasti kaason, koska olen jännittävä ihminen ja tämä kaveri kyllä saa minut rentoutumaan tilanteessa kuin tilanteessa(sulho kyllä vinkkailee siihen suntaan että riehaannun hänen seurassaan, mut ei se mitn) n_n

Kaasoa tarvitsen varmasti eniten hääpäivän aamuna. O_o

• jenna-05

Kaason tehtävähän on kunniatehtävä. Ei se tarkoita sitä että kaason niskaan kaadetaan hirvittävä määrä työtä ja stressiä. Minusta on ihanaa "hössötää" hääasioita jonkun läheisen, muunkin kun sulhasen kanssa. Minä en ainakaan kuormita kaasoani tehtävillä, teeme paljon juttuja yhdessä ja hän on innolla mukana. Kaasoni on myös siskoni, joten olemme hyvin läheisiä muutenkin.

Ja sitten hääpäivän aamuna on mukava mennä hänen kanssa kammattavaksi ja meikattavaksi, fiilistellä tyttöjen tapaan :) Myös hääpuvun pukeminen saattaa olla hankalaa ilman apua. Hän on myös henkisenä tukena, jos hieman jännittää :) Toivon, että joskus voin tehdä vastapalveluksen ja toimia hänen kaasonaan. Se olisi kunnia-asia.

• Kaasollinen morsian

Viestisi tuntui vähän katkeranmakuiselta... Onko sinulle kenties käynyt niin, ettet omista yhtään hyvää ystävää, sellaista, jolle olisit voinut ja uskaltanut kaason kunnia(!)tehtävän antaa...? Ja nimenomaan KUNNIAtehtävän. Ei se, että on olemassa kaaso henkisenä tukena tarkoita, ettet voi/pysty/osaa tehdä esim. noita askartelujuttuja itse. Itse minäkin askartelin (ehken luota muihin siinä asiassa :)).

Ai niin, tuskin tarvitset edes henkistä tukea, koska "jos ei iso nainen osaa te järjestää häitään ja tarvii mielipiteitä asioista, niin mun puolesta olkoon menemättä naimisiin". Ehkä oletkin juuri sellainen ihminen, joka ei osaa/halua ottaa toisten mielipiteitä huomioon (missään asiassa). Tuskin kukaan sellaisen kaasoksi haluaisikaan.

Toivottavasti hääsi kuitenkin onnistuvat etkä aivan väsy työtaakan alle (sinä kun yksin ja itse järjestät hääsi).

Onnellista hääpäivää :)

• kaasoton

En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, ettei kaikki halua kaasoa/bestmania! Miks heti oletetaan, ettei löydy ystäviä. Ystävät kyllä pystyy auttamaan ilman kaaso-nimikettäkin, paitsi tietenkin (kärjistäen) jos ei ole todellisia ystäviä, niin täytyy nimittää joku kaasoksi, että saisi edes jonkun apuun. Ilmeisesti itse et saisi apua muilta kuin nimittämältäsi kaasolta.

Ymmärrän tavallaan alkuperäisen kirjoittajan henkinen-tuki hommankin. Häihin menosta ovat päättäneet morsian ja sulhanen jo joskus aikaisemmin. Jos morsiammen täytyy jatkuvasti kysyä kaasolta pitäisikö hänen mennä naimisiin ja onko sulhanen oikea, niin silloin ei varmaan kannattaisi mennä naimisiin.

En kuitenkaan "kiellä", ettei kaasoa saisi pitää. Ottakoon kaason sellainen, joka sellaisen haluaa ja tarvitsee. Minua vain ärsyttää se (ja erittäin paljon), että nykyaikaan oletetaan, että kaikilla on kaaso/bestman ja pidetään polttarit. Ja jos ei ole, niin sitten ei ole ystäviä. Ei kaikki halua pitää samanlaisia häitä. Ja polttarit ovat mielestäni ajanhukkaa, eivätkä liity naimisiinmenoon millään tavalla. Häitä ennen on ihan muutakin tekemistä.. :-)

• Kaasollinen morsian
        kaasoton kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, ettei kaikki halua kaasoa/bestmania! Miks heti oletetaan, ettei löydy ystäviä. Ystävät kyllä pystyy auttamaan ilman kaaso-nimikettäkin, paitsi tietenkin (kärjistäen) jos ei ole todellisia ystäviä, niin täytyy nimittää joku kaasoksi, että saisi edes jonkun apuun. Ilmeisesti itse et saisi apua muilta kuin nimittämältäsi kaasolta.

Ymmärrän tavallaan alkuperäisen kirjoittajan henkinen-tuki hommankin. Häihin menosta ovat päättäneet morsian ja sulhanen jo joskus aikaisemmin. Jos morsiammen täytyy jatkuvasti kysyä kaasolta pitäisikö hänen mennä naimisiin ja onko sulhanen oikea, niin silloin ei varmaan kannattaisi mennä naimisiin.

En kuitenkaan "kiellä", ettei kaasoa saisi pitää. Ottakoon kaason sellainen, joka sellaisen haluaa ja tarvitsee. Minua vain ärsyttää se (ja erittäin paljon), että nykyaikaan oletetaan, että kaikilla on kaaso/bestman ja pidetään polttarit. Ja jos ei ole, niin sitten ei ole ystäviä. Ei kaikki halua pitää samanlaisia häitä. Ja polttarit ovat mielestäni ajanhukkaa, eivätkä liity naimisiinmenoon millään tavalla. Häitä ennen on ihan muutakin tekemistä.. :-)

Halusin "antaa kaaso-nimikkeen" hyvälle ystävälleni, koska pidän sitä kunnianosoituksena häntä kohtaan, en siksi että pakottaisin hänet hääavuksi. Kaasoni toki auttaa mielellään muutenkin, samoin kuin muut ystäväni, vaikkei heitä ole tehtäviinsä erikseen nimetty.

Enkä todellakaan ottanut kaasoa sitä varten, että varmistelisin häneltä, että onhan minun nyt järkevää mennä naimisiin! Sen päätöksen olen tehnyt jo aikoja sitten, eikä minun tarvitse sitä enää muilta kysellä. Luulitko, että kaaso on vain tätä varten, etkä siksi uskaltanut ottaa kaasoa?? Siis että jos vaikka joku luulisi sinun olevan epävarma naimisiin menostasi, kun kerta kaason tarvitset??

Ymmärrän toki, etteivät kaikki halua pitää samanlaisia häitä, eivätkä viettää polttareita (en itsekkään vaatinut, ystävät halusivat järjestää "tyttöjenillan"). Mutta ei niiden polttareidenkaan tarvitse olla älytöntä ryyppäämistä, strippareiden katsomista ja tulevan puolisonsa pettämistä... Luulitko niin? Siksikö et halunnut polttareitakaan? Mielikuvituksen puutettahan se on jos ei keksi muuta hauskan(?)pitoa kuin nuo edellä mainitut.

Toivotan sinulle onnellista, kaasotonta hääpäivää. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ilman läheistä ystävää, jonka kanssa jakaa juhlapäivä.

• kaasoton
        Kaasollinen morsian kirjoitti:

Halusin "antaa kaaso-nimikkeen" hyvälle ystävälleni, koska pidän sitä kunnianosoituksena häntä kohtaan, en siksi että pakottaisin hänet hääavuksi. Kaasoni toki auttaa mielellään muutenkin, samoin kuin muut ystäväni, vaikkei heitä ole tehtäviinsä erikseen nimetty.

Enkä todellakaan ottanut kaasoa sitä varten, että varmistelisin häneltä, että onhan minun nyt järkevää mennä naimisiin! Sen päätöksen olen tehnyt jo aikoja sitten, eikä minun tarvitse sitä enää muilta kysellä. Luulitko, että kaaso on vain tätä varten, etkä siksi uskaltanut ottaa kaasoa?? Siis että jos vaikka joku luulisi sinun olevan epävarma naimisiin menostasi, kun kerta kaason tarvitset??

Ymmärrän toki, etteivät kaikki halua pitää samanlaisia häitä, eivätkä viettää polttareita (en itsekkään vaatinut, ystävät halusivat järjestää "tyttöjenillan"). Mutta ei niiden polttareidenkaan tarvitse olla älytöntä ryyppäämistä, strippareiden katsomista ja tulevan puolisonsa pettämistä... Luulitko niin? Siksikö et halunnut polttareitakaan? Mielikuvituksen puutettahan se on jos ei keksi muuta hauskan(?)pitoa kuin nuo edellä mainitut.

Toivotan sinulle onnellista, kaasotonta hääpäivää. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ilman läheistä ystävää, jonka kanssa jakaa juhlapäivä.

Jäi vähän ajatus kesken siitä henkinen tuki-hommasta. En tarkoittanut, että pelkästään varmistettaan, että pitäisikö mennä naimisiin, vaan kysellään vielä makuasioista. Tai siis itse mainitsit, että ihminen joka ei ota kaasoa itselleen ei osaa/halua ottaa toisten mielipiteitä huomioon (missään asiassa). En vaan ymmärrä miten kaasokaan voi tietää kaikkien vieraiden mielipiteet. Ilmeisesti sinä aiot järjestää kaasosi/vieraiden unelmien häät (et varmaan osaa ajatella itse). Minulla on kyllä tarkoitus juhlia omia häitäni ja tehdä niistä sellaiset, joista itse pidän. Kaasot juhlikoon omia häitään. Minulla on aika vahvat käsitykset siitä mitä itse haluan esim. minkälaisen puvun, ei minun tarvitse kaikilta vierailta kysyä, että minkälaisessa puvussa haluaisitte nähdä morsiammen.

Ja kuten jo aikaisemmin sanoin, minulla ei yksinkertaisesti ole tarvetta kaasolle. Sinä et ilmeisesti ymmärrä, että toiset henkilöt EIVÄT tarvitse kaasoa. Miksi siihen pitää keksiä aina jotain ihme syitä, että miksi ei ole kaasoa. Eihän sitäkään tarvitse perustella miksi on kaaso. Kaason ottaminen ei taida nykyään olla uskaltamisesta kiinni, vaan pikemminkin jos ei ota kaasoa vaatii rohkeutta. Kuten tämä viestiketjukin todistaa. Jos ei ole kaasoa, joutuu puolustautumaan. Eräs ystäväni on suunnitellut ohjelmaa häihin, toiset ystäväni ovat lupautuneet auttamaan lahjapöydän parissa. Itse askartelin kutsukortit ja karkkirasiat, mutta niidenkin valmistamiseen olisin halutessani saanut apua. Jos tarvitsen johonkin hommaan jonkun henkilön, löydän kyllä sellaisen. Niin että mihinkä minä kaasoa tarvitsisin?
        Minä nään hääni sellaisena, ettei kenenkään tarvitse stressata tai tehdä liika työtä niiden eteen. Ihmiset saavat rentoutua ja nauttia juhlasta.

Enkä todellakaan luullut, että polttarit ovat pelkästään: älytöntä ryyppäämistä, strippareiden katsomista ja tulevan puolisonsa pettämistä. Enkä itse asiassa edes maininnut mitään noista, sinä mainitsit. Eikä kyseinen hauskan(?) pito edes kuulu elämääni. Ilmeisesti itsellesi on tulossa sellaiset polttarit... Mutta tässäkään asiassa et ilmeisesti ymmärrä, etteivät kaikki halua polttareita. Kasvaisit aikuiseksi ja oppisit ymmärtämään, että ihmiset ovat erilaisia.

Minulla on kaikki läheiset ystävät kutsuttu häihin, joten vietämme kyllä hauskan hääpäivän ja jaamme juhlapäivän iloisesti juhlien ja nauttien päivästä. Sinun stressaantunut kaasosi juoksee juhlapäivän missä milloinkin ja toivoo, että olisi ilta ja pääsisi vihdoinkin lepäämään.

Toivotan sinulle myöskin onnellista hääpäivää ja kaasollesi voimia, että kestäisi sinua.

• kaasollinen morsian
        kaasoton kirjoitti:

Jäi vähän ajatus kesken siitä henkinen tuki-hommasta. En tarkoittanut, että pelkästään varmistettaan, että pitäisikö mennä naimisiin, vaan kysellään vielä makuasioista. Tai siis itse mainitsit, että ihminen joka ei ota kaasoa itselleen ei osaa/halua ottaa toisten mielipiteitä huomioon (missään asiassa). En vaan ymmärrä miten kaasokaan voi tietää kaikkien vieraiden mielipiteet. Ilmeisesti sinä aiot järjestää kaasosi/vieraiden unelmien häät (et varmaan osaa ajatella itse). Minulla on kyllä tarkoitus juhlia omia häitäni ja tehdä niistä sellaiset, joista itse pidän. Kaasot juhlikoon omia häitään. Minulla on aika vahvat käsitykset siitä mitä itse haluan esim. minkälaisen puvun, ei minun tarvitse kaikilta vierailta kysyä, että minkälaisessa puvussa haluaisitte nähdä morsiammen.

Ja kuten jo aikaisemmin sanoin, minulla ei yksinkertaisesti ole tarvetta kaasolle. Sinä et ilmeisesti ymmärrä, että toiset henkilöt EIVÄT tarvitse kaasoa. Miksi siihen pitää keksiä aina jotain ihme syitä, että miksi ei ole kaasoa. Eihän sitäkään tarvitse perustella miksi on kaaso. Kaason ottaminen ei taida nykyään olla uskaltamisesta kiinni, vaan pikemminkin jos ei ota kaasoa vaatii rohkeutta. Kuten tämä viestiketjukin todistaa. Jos ei ole kaasoa, joutuu puolustautumaan. Eräs ystäväni on suunnitellut ohjelmaa häihin, toiset ystäväni ovat lupautuneet auttamaan lahjapöydän parissa. Itse askartelin kutsukortit ja karkkirasiat, mutta niidenkin valmistamiseen olisin halutessani saanut apua. Jos tarvitsen johonkin hommaan jonkun henkilön, löydän kyllä sellaisen. Niin että mihinkä minä kaasoa tarvitsisin?
        Minä nään hääni sellaisena, ettei kenenkään tarvitse stressata tai tehdä liika työtä niiden eteen. Ihmiset saavat rentoutua ja nauttia juhlasta.

Enkä todellakaan luullut, että polttarit ovat pelkästään: älytöntä ryyppäämistä, strippareiden katsomista ja tulevan puolisonsa pettämistä. Enkä itse asiassa edes maininnut mitään noista, sinä mainitsit. Eikä kyseinen hauskan(?) pito edes kuulu elämääni. Ilmeisesti itsellesi on tulossa sellaiset polttarit... Mutta tässäkään asiassa et ilmeisesti ymmärrä, etteivät kaikki halua polttareita. Kasvaisit aikuiseksi ja oppisit ymmärtämään, että ihmiset ovat erilaisia.

Minulla on kaikki läheiset ystävät kutsuttu häihin, joten vietämme kyllä hauskan hääpäivän ja jaamme juhlapäivän iloisesti juhlien ja nauttien päivästä. Sinun stressaantunut kaasosi juoksee juhlapäivän missä milloinkin ja toivoo, että olisi ilta ja pääsisi vihdoinkin lepäämään.

Toivotan sinulle myöskin onnellista hääpäivää ja kaasollesi voimia, että kestäisi sinua.

Olen jo kolmenkymmenen paremmalla puolella, avoliitossa oltu 12vuotta, joten enköhän ole jo aikuinen.

Minkäs ikäinen valittava pentu itse mahdat olla...??

• jenna-05
        kaasoton kirjoitti:

Miksi tuollainen hyökkäys..? On typerää laittaa sanoja toisen "suuhun" asioista joista ei mitään tiedä. Tuskin hänen(kään) kaasonsa stressaantuneena odottaa häiden olevan ohi.

Kaason rooli on kunniatehtävä. Mutta jos et sellaista halua, niin se on ihan sun oma valinta. Mulle oli itsestään selvää että siskoni on kaasoni. Näin hänkin jo osasi odottaa heti kun häistä kuuli. Eikä hän ole tippaakaan stressaanutnut. Ei kaaso ole mikään palvelija, jota vain käskytetään. Ei ainakaan saisi olla.

Eikä kukaan varmasti järjestä hääjuhlaa kaasolleen/vieraille. Ihan typerä edes mainita sellaista! Ehkä sinulle ei merkitse mitään se, että saa jakaa valmistautumisen elämän ihanimpaan päivään jonkin läheisen kanssa. Tämäkään ei tarkoita tehtävien jakoa. En tiedä ymmärrätkö mitä tarkoitan...

Sitten on pari ihan käytännön juttua. Morsiuskimppu lasketaan johonkin vihkimisen ajaksi. Kaaso sen perinteisesti ottaa (seisoo lähettyvillä). Jos häntä ei siinä ole, niin lattialleko sen laittaa? Vai ryntääkö joku kirkonpenkistä sitä ottamaan? Entä morsiuspuvun pukeminen, osa niistä on sellaisia, jotka on lähes mahdoton itse pukea. Toki sen voi tehdä joku muukin, mutta kaason kanssa se on mukavinta, valmistautua yhdessä :)

• kaasoton
        jenna-05 kirjoitti:

Miksi tuollainen hyökkäys..? On typerää laittaa sanoja toisen "suuhun" asioista joista ei mitään tiedä. Tuskin hänen(kään) kaasonsa stressaantuneena odottaa häiden olevan ohi.

Kaason rooli on kunniatehtävä. Mutta jos et sellaista halua, niin se on ihan sun oma valinta. Mulle oli itsestään selvää että siskoni on kaasoni. Näin hänkin jo osasi odottaa heti kun häistä kuuli. Eikä hän ole tippaakaan stressaanutnut. Ei kaaso ole mikään palvelija, jota vain käskytetään. Ei ainakaan saisi olla.

Eikä kukaan varmasti järjestä hääjuhlaa kaasolleen/vieraille. Ihan typerä edes mainita sellaista! Ehkä sinulle ei merkitse mitään se, että saa jakaa valmistautumisen elämän ihanimpaan päivään jonkin läheisen kanssa. Tämäkään ei tarkoita tehtävien jakoa. En tiedä ymmärrätkö mitä tarkoitan...

Sitten on pari ihan käytännön juttua. Morsiuskimppu lasketaan johonkin vihkimisen ajaksi. Kaaso sen perinteisesti ottaa (seisoo lähettyvillä). Jos häntä ei siinä ole, niin lattialleko sen laittaa? Vai ryntääkö joku kirkonpenkistä sitä ottamaan? Entä morsiuspuvun pukeminen, osa niistä on sellaisia, jotka on lähes mahdoton itse pukea. Toki sen voi tehdä joku muukin, mutta kaason kanssa se on mukavinta, valmistautua yhdessä :)

Tarkoitukseni ei ollut hyökätä häntä vastaan, vaan vastailla hänen asettamiinsa kohtiin (kärjistäen). Olen jo aikaisemminkin sanonut, ettei minulla ole sitä mitään vastaan jos jollakin on kaaso. Mut miksi minullakin pitäisi olla? Miksi minä en voi järjestää kaasotonta hääpäivää? Miksi minua vastaan hyökätään?

Sitä asiaa minä en tässä ymmärrä, että miksi minun täytyy puolustautua siitä, ettei minulla ole kaasoa. Yritin esittää asiat kaasolliselle, että on ihmisiä jotka eivät tarvitse kaasoa. Kun hän ei tuntunut ymmärtävän, että ihmiset on erilaisia. Olisiko minun pitänyt olla vastaamatta ja antaa ihmisten olettaa, että en ota kaasoa, koska luulen muiden luulevan minua epävarmaksi avioliiton suhteen, jne.
        Tarkoituksenani ei ollut hyökätä kaasollisia kohtaan, mutta miksi sitten saa hyökätä kaasotonta kohtaan. Tämä kaasollinen henkilöhän hyökkäsi alkuperäistä kirjoittajaa kohtaan, pitäen häntä katkerana henkilönä (lue uudelleen kohta "Kuulostaa katkeralta"). Miksi hän sai hyökätä? Pistähän hänellekin "take it easy" viesti.
        Ja morsiuskimppuhan ei ole pakko laittaa vihkimisen ajaksi minnekään. Asia on tullut myös tässä viestiketjuissa esille. Nykyajan puvut ovat semmoisia, että ne onnistuu itsekin pukemaan (ei ainakaan itselläni ole mitään ongelmia) ja jos ei itse saa, niin eiköhän siinä jonkun apuun saa, kuten itsekin mainitsit.

PS. Kaasolliselle: ikä ei aina kerro, onko joku aikuinen vai ei (ainakin joissakin tapauksissa tullut esille, jotkut ovat ikuisia lapsia)

• Kaasollinen morsian
        kaasoton kirjoitti:

Tarkoitukseni ei ollut hyökätä häntä vastaan, vaan vastailla hänen asettamiinsa kohtiin (kärjistäen). Olen jo aikaisemminkin sanonut, ettei minulla ole sitä mitään vastaan jos jollakin on kaaso. Mut miksi minullakin pitäisi olla? Miksi minä en voi järjestää kaasotonta hääpäivää? Miksi minua vastaan hyökätään?

Sitä asiaa minä en tässä ymmärrä, että miksi minun täytyy puolustautua siitä, ettei minulla ole kaasoa. Yritin esittää asiat kaasolliselle, että on ihmisiä jotka eivät tarvitse kaasoa. Kun hän ei tuntunut ymmärtävän, että ihmiset on erilaisia. Olisiko minun pitänyt olla vastaamatta ja antaa ihmisten olettaa, että en ota kaasoa, koska luulen muiden luulevan minua epävarmaksi avioliiton suhteen, jne.
        Tarkoituksenani ei ollut hyökätä kaasollisia kohtaan, mutta miksi sitten saa hyökätä kaasotonta kohtaan. Tämä kaasollinen henkilöhän hyökkäsi alkuperäistä kirjoittajaa kohtaan, pitäen häntä katkerana henkilönä (lue uudelleen kohta "Kuulostaa katkeralta"). Miksi hän sai hyökätä? Pistähän hänellekin "take it easy" viesti.
        Ja morsiuskimppuhan ei ole pakko laittaa vihkimisen ajaksi minnekään. Asia on tullut myös tässä viestiketjuissa esille. Nykyajan puvut ovat semmoisia, että ne onnistuu itsekin pukemaan (ei ainakaan itselläni ole mitään ongelmia) ja jos ei itse saa, niin eiköhän siinä jonkun apuun saa, kuten itsekin mainitsit.

PS. Kaasolliselle: ikä ei aina kerro, onko joku aikuinen vai ei (ainakin joissakin tapauksissa tullut esille, jotkut ovat ikuisia lapsia)

"Olisiko minun pitänyt olla vastaamatta ja antaa ihmisten olettaa, että en ota kaasoa, koska luulen muiden luulevan minua epävarmaksi avioliiton suhteen, jne."

Kuka sinua täällä tunnistaa? Ja ketä OIKEASTI kiinnostaa, miksi olet menossa naimisiin? Nämä jutut unohtuvat ihmisten mielistä melko pian. Minullem ainakin on samantekevää onko juuri sinulla kaasoa vai ei. Eiköhän täällä keskustella mielipiteistä yleisellä tasolla eikä tarkoitus ole mennä henkilökohtaisuuksiin.

• Mies vaan
        Kaasollinen morsian kirjoitti:

Kirjoitit..."Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ilman läheistä ystävää, jonka kanssa jakaa juhlapäivä."

Ystäväsi, siis sen kaasonko kanssa sinä oletkin menossa naimisiin? Ennen oli häiden ideana se että morsian ja SULHANEN jakaisivat sen juhlapäivän, joka on lähtölaukaus yhteiselolle, aina siihen asti kunnes kuolema erottaa (toisaalta jos uskot että eroatte muutaman vuoden sisään, kuten moni nykyajan pari tekee, onkin ehkä ihan viisasta sinun panostaa henkiseen symbioosiin kaasosi kanssa).

• katja

Minullakaan ei kaasoa ole. Häät ovat elokuussa ja ovat sen verran pienet (ja meidän näköiset) että valmisteluista on tähän asti selvitty itsekin. Toki minulla on monta hyvää ystävää, joista yksi on seremoniamestarina, pari tulee askartelemaan kortteja, pari järjestää polttareita...jne. Näin ei kaikki vastuu kaadu yhden harteille vaan kaikki minulle läheiset ihmiset ovat auttamassa luomaan meille tärkeää päivää - innolla ja vapaaehtoisesti.

• Vapaaehtoinen kaaso05

Eihän kaasoksikaan voi ketään pakottaa! Kyllä siihen suostutaan omasta vapaasta tahdosta.

• katja
        Vapaaehtoinen kaaso05 kirjoitti:

Eihän kaasoksikaan voi ketään pakottaa! Kyllä siihen suostutaan omasta vapaasta tahdosta.

Kaasous on kyllä vapaaehtoista. Eri asia on se kehtaavatko ihmiset siitä kieltäytyä ja miten paljon hommia se tuottaa. Yksi syy miksi en halunnut yhtä kaveriani kuormittaa, on se millaisia juttuja olen edellisten kesien kaasoilta kuullut. Eräillä morsiammilla on ilmeisesti sellainen käsitys että kaaso on heidän palvelijansa ja jokaisen oikkunsa toteuttaja, jolla ei häitä edeltäviksi kuukausiksi ole mitään muuta tekemistä kuin puhua häistä ja toteuttaa niitä. Eikä siinä vaiheessa enää oikein kehtaa sanoa vastaan. Jutut olivat aivan kamalia! Kaikki morsiammet eivät toki ole tällaisia, ja jotkut kaasotkin ovat varmasti onnessaan järjestellessään ystävänsä tärkeää päivää. Tiedän vain että monet ystäväni haluavat aikaansa lahjoittaa, mutta heilläkin on kiireensä, joten tämä ratkaisu oli mielestäni paras.

• tieto tehtävistä
        katja kirjoitti:

Kaasous on kyllä vapaaehtoista. Eri asia on se kehtaavatko ihmiset siitä kieltäytyä ja miten paljon hommia se tuottaa. Yksi syy miksi en halunnut yhtä kaveriani kuormittaa, on se millaisia juttuja olen edellisten kesien kaasoilta kuullut. Eräillä morsiammilla on ilmeisesti sellainen käsitys että kaaso on heidän palvelijansa ja jokaisen oikkunsa toteuttaja, jolla ei häitä edeltäviksi kuukausiksi ole mitään muuta tekemistä kuin puhua häistä ja toteuttaa niitä. Eikä siinä vaiheessa enää oikein kehtaa sanoa vastaan. Jutut olivat aivan kamalia! Kaikki morsiammet eivät toki ole tällaisia, ja jotkut kaasotkin ovat varmasti onnessaan järjestellessään ystävänsä tärkeää päivää. Tiedän vain että monet ystäväni haluavat aikaansa lahjoittaa, mutta heilläkin on kiireensä, joten tämä ratkaisu oli mielestäni paras.

Se on totta, että moni ei kehtaa kieltäytyä.

Kun jotain pyytää kaasoksi siinä voisi varmaan kertoa ensiksi, että mitä odottaa kaasolta. Millaisia tehtäviä ja kuinka paljon. Ja korostaa, että saa kieltäytyä, jos tuntuu että ei aika riitä tms.

Tai sitten tehtäviä voi jakaa useammalle henkilölle. Jos kaaso ei ehdi, jaksa, halua tehdä kaikkea.

Tietysti silti voi tulla yllätyksiä. Mutta luulisin, että ystävän tuntisi niin hyvin että onko hän joku kauhea hössöttäjä jolle hääjuhlat on pakkomielle ja menee överiksi.

Ja luulisi, että morsiamet itsekkin haluavat jotain tehdä eikä teetä kaikkea kaasolla.

Mutta tietysti ilman kaasoakin voi mennä naimisiin. Ja jos se on kunnia tehtävä niin kaikki ei halua valita ystävistään yhtä jolle sen antaa. Tietysti voi olla useampi kaaso tai kaaso olla sukulainen. Mutta hyvin siis voi olla ilman.

Eihän kaikkia muitakaan "perinteitä" aina noudateta. Jokainen pitää mieleisensä häät.

• kaisa

Meinasin olla ilman kaasoa samoilla perusteilla kun sinä. Alkuvaiheessa mietin samoin minne kaasoa tarvitsen. Lopulta kuitenkin päädyin kaasoon. Mietin muutamaa asiaa
      - Minne pistä alttarilla morsiuskimpun?
      - kuka hoitaa/juontaa hääohjelman?
      jne.

Päädyin lopulta kaason valintaan. Kyse ei ollut siitä että minulla ei olisi ystäviä. Siinä olikin vaikeus että kenet valitsee kunniatehtävään. Kaaso on ollut minulle todellakin henkinen tuki ja ideoiden antaja. Itse olemme sulhon kanssa tehneet kutsut ja muut asiat, mutta kaasosta on ollut apua vaikka vielä hänen ei olekaan tarvinnut tehdä mitään.

Juhlassa kaasolla ja bestmanilla sitten on vasta niitä luottotehtäviä. Ilman kaasoakin pärjää, eikä se ole osoitus ydtävien puutteesta, mutta jälkeenpäin olen ollut todella tyytyväinen että muutin mieleni. Kukin tyylillään.

• Manna

Mä en nyt tajua? "..minne pistän kukkakimpun alttarilla..?" Minne se pitäisi laittaa? Mä pidin sitä kädessäni toimituksen ajan, ja vaihdoin sitten puskan vasemmasta kädestä oikeaan, kun sulho oujotti sormuksen.
        Apua!! Olikohan häämme nyt "täydelliset"ja kestääkö liittomme kun puuttui tuo niin kertakaikkiaan tarpeellinen välttämättömyys, kaaso, häistämme!? Ja kaikki vieraat varmaan muistavat häämme, "ne häät jossa morsiammella ei ollut kaasoa.." ;)!!! Hyviä häävalmisteluja kaikille "kollegoille"joka tapauksessa, ja älkää stressatko liikaa ihanista juhlistanne!!

• Hyvä
        Manna kirjoitti:

Mä en nyt tajua? "..minne pistän kukkakimpun alttarilla..?" Minne se pitäisi laittaa? Mä pidin sitä kädessäni toimituksen ajan, ja vaihdoin sitten puskan vasemmasta kädestä oikeaan, kun sulho oujotti sormuksen.
        Apua!! Olikohan häämme nyt "täydelliset"ja kestääkö liittomme kun puuttui tuo niin kertakaikkiaan tarpeellinen välttämättömyys, kaaso, häistämme!? Ja kaikki vieraat varmaan muistavat häämme, "ne häät jossa morsiammella ei ollut kaasoa.." ;)!!! Hyviä häävalmisteluja kaikille "kollegoille"joka tapauksessa, ja älkää stressatko liikaa ihanista juhlistanne!!

Hyvä, että täällä on järkeviäkin ihmisiä. Toivottavasti teillä oli onnistunut hääpäivä ja onnea liitolle! =)

• kaisa
        Manna kirjoitti:

Älä lue kirjaimellisesti. Häät pystyy hoitamaan ilman kaasoa. Mutta halusin lopulta kaason, olisin pätjännyt ilmankin. Taidan vaihtaa maisemia kun täällä aina tuomitaan heti kun kertoo omia ajatuksiaan

• Älkää tuomitko!
        kaisa kirjoitti:

Älä lue kirjaimellisesti. Häät pystyy hoitamaan ilman kaasoa. Mutta halusin lopulta kaason, olisin pätjännyt ilmankin. Taidan vaihtaa maisemia kun täällä aina tuomitaan heti kun kertoo omia ajatuksiaan

Näillä hääkeskustelupalstoilla ei uskalla sanoa omia mielipiteitään kun aina hyökätään vastaan. Toki mielipiteitä on monia, mutta tarvitseeko sen takia riidellä?

• Kesämorsian
        Älkää tuomitko! kirjoitti:

Näillä hääkeskustelupalstoilla ei uskalla sanoa omia mielipiteitään kun aina hyökätään vastaan. Toki mielipiteitä on monia, mutta tarvitseeko sen takia riidellä?

Me vietämme kesällä alle 40 hengen häitä, emmekä ole valinneet itsellemme kaasoa tai bestmania. Kyse ei ole siitä, etteikö sopivia henkilöitä löytyisi, emme vain tarvitse ohjelman juontajia tms., meillä kun on pääasiassa hyvä ruoka ja vapaamuotoinen seurustelu. Virallista ohjelmaa ei häävalssin lisäksi ole.

Häiden valmisteluja olemme hoitaneet enimmäkseen sulhon kanssa kahdestaan. Hääpäivän touhuissa sitten vanhemmat ja ystävät ovat apuna. Polttaritkin saatamme saada kaasottomuudesta/bestmanittomuudesta huolimatta...

Ei meillä silti mitään kaasoja ja bestmaneja vastaan ole, mukavasta perinteestähän siinä on kysymys ja isommissa virallisemmissa häissä heitä varmasti kaivataan. Meillä vain tehtävät jakautuvat sillä tavalla eri ihmisille, että ei ole ollut tarvetta nimetä ketään erikseen kaasoksi tai bestmaniksi. Kaiken lisäksi järjestämme häät ulkomailta käsin, joten on ollut helpointa pitää langat omissa tassuissa.

Onnellista hääpäivää niin kaasollisille kuin kaasottomillekin morsiuspareille!

• jenna-05

Täällä saa sellaisen käsityksen, että kaaso mielletään vain tehtäviä suorittamaan. "Työt jaetaan, ettei yhden tarvii kaikkea tehdä.." jne... Mun mielestä kaason rooli on jotain muuta. Kuten sanoit, ilman kaasoakin varmasti pärjää, MUTTA ainakin minun tapauksessa kaasoni on iloinen tästä kunniatehtävästä. Hän on aidosti innostunut ja siten minunkin on entistä mukavampi valmistella häitä. Saan häneltä tarvittaessa apua käytännön juttuihin, mutta ihanaa että on olemassa joku, jonka kanssa intoilla tuosta ihanasta päivästä. En halua että muut ystäväni ajattelevat että eikö se muusta jaksa puhua :) On kiva kun yhden ihmisen kanssa se on niin luontevaa :)

• samaa mieltä
        kaisa kirjoitti:

Mene tänne, täällä on ihanempia, kivempiä ja järkevämpiä ihmisiä
        http://www.naimisiin.info/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi

• kaisa
        samaa mieltä kirjoitti:

Mene tänne, täällä on ihanempia, kivempiä ja järkevämpiä ihmisiä
        http://www.naimisiin.info/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi

Kävinkin jo vilkaisemassa. Oli hyvä paikka, paljon asiallisempaa viestittelyä kun täällä. Enemmän omien ajatusten ja ideoiden vaihtoa. Juuri semmoista paikkaa kaipaankin. Adios.

• Leyla

Mutta apua tarvitsee varmasti.
      Höpöhöpö etteikö alttarilla pärjäisi ilman kaasoakin :) Yksi kukkakimppu nyt pysyy aikaihmisen kädessä vihkimisen ajan.

Minä menin naimisiin ilman kaasoa, apua minulla kyllä kuitenkin oli niihin 120 vieraan juhliin. Äitee, sisko, serkku, lauma kavereita. Lisäksi oli palkattu työvoimaa, neljä tarjoilijaa, emäntä ja siivooja, juonnot hoiti bändin laulaja. En minä hyvänen aika voinut kuormittaa omilla häilläni "vieraita" ihmisiä jotka myös halusivat nauttia juhlista, heillehän me ne järjestimme. Naimisiin pääsee ilman hääjuhlaakin.

Tänäsyksynä menee sisko naimisiin, pähkäili myös tätä kaaso-kysymystä. Paras kaveri asuu kaukana eikä sitten lähelläasuvista keksinyt kenelle tätä tehtävää esittäisi. Päätti ettei nimitä kaasoa mutta apua hän silti saa monelta taholta. Puvunsovituksessa olin minä mukana ja varmaan menen mukaan kampaajallekin tippalinssissä kun "pikkuinen" sisko menee naimisiin. Ystävät järjestävät polttarit yhteistuumin. Hääjuhlassa on catering joka tarjoilee ja tiskaa. Lahjapöydän nyt varmaan saamme sukulaislikkojen voimin järjestettyä.

Kaasoa ei tarvitse, mutta apua aina tarvitsee. Eri asia on jos HALUAA kaason. Nauttikaa häistänne mutta muistakaa että vieraatkin haluavat nauttia ja näin tulevat juhlapäivänne muistamaan myöhemminkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9534
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      3020
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      41
      2789
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2601
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      198
      2028
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      103
      1929
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1873
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      51
      1433
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1266
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1241
    Aihe