Harjoittelijan palkka yksin ajaessa

Anonyymi-ap

Anonyymi on työharjoittelussa jätehuoltoyrityksessä. Kolmatta vuotta ammattikoulussa ja viimeinen topp-jakso menneillään. Nyt ollut puhetta että yksin pääsisi kohta ajamaan ja alkaisi tulemaan palkkaa. Saako harjoittelija TESsin mukaista palkkaa vai saako ne maksaa jotakin naurettavaa paskapalkkaa?

39

585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvin erikoinen kirjoitus tulevalta harjoittelijalta jos suoraan sanon. Mistä tällainen negatiivinen raivo työharjoittelukohdetta kohtaan.Tulevalla harjoittelijalla on suu ja omat aivot. Jos on fiksu ihminen ottaa itse yhteyttä tulevaan harjoittelupaikkaan ja kysyy asiallisesti millainen palkkaus on harjoittelujaksolla tehdystä työstä. Vaikka palkka tuntuisi pieneltä niin ei kannata heti menettää hermoja. Kun harjoittelujakso päättyy niin jos olet onnistunut työssäsi hyvin sinulla on mahdollisuus saada hyvä työpaikka tai jos et jatka hyvät suositukset. Aina pitää suhtautua tulevaan positiivisesti.

      • Anonyymi

        Alkuperäisen kirjoittajan asenteesta paistoi silkka "vitutus" koko alaa kohtaan. Joka vuosi koulutan näitä tulokkaita kesätöihin omalle työnantajalleni ja ainoat tosi motivoituneet kuljettajan alut tulevat armeijasta. Siellä koulutetaan ammattipäteviä kuljettajia sellaisia jotka todellisuudessa haluavatkin tehdä näitä raskaita töitä. He ovat itse hakeneet armeijassa kuljettajaksi. Nuoria miehiä ja naisia joilla on motivaatio todella korkealla tasolla.Into oppia työtehtävä on valtava joten homma sujuu helposti ja yritys saa kelpo kuljettajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuperäisen kirjoittajan asenteesta paistoi silkka "vitutus" koko alaa kohtaan. Joka vuosi koulutan näitä tulokkaita kesätöihin omalle työnantajalleni ja ainoat tosi motivoituneet kuljettajan alut tulevat armeijasta. Siellä koulutetaan ammattipäteviä kuljettajia sellaisia jotka todellisuudessa haluavatkin tehdä näitä raskaita töitä. He ovat itse hakeneet armeijassa kuljettajaksi. Nuoria miehiä ja naisia joilla on motivaatio todella korkealla tasolla.Into oppia työtehtävä on valtava joten homma sujuu helposti ja yritys saa kelpo kuljettajan.

        On monia ammatteja joissa harjoittelujaksoista ei makseta palkkaa ollenkaan tarjotaan päivällinen tai annetaan lounassetelit. Mutta mitä sitten jos tämän jälkeen saa hyvän työpaikan niin taivas vain on rajana. Kuten hyvä sanonta kertoo. Elämä on todella pitkä,mutta harjoittelujakso tähän verrattuna tosi lyhyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On monia ammatteja joissa harjoittelujaksoista ei makseta palkkaa ollenkaan tarjotaan päivällinen tai annetaan lounassetelit. Mutta mitä sitten jos tämän jälkeen saa hyvän työpaikan niin taivas vain on rajana. Kuten hyvä sanonta kertoo. Elämä on todella pitkä,mutta harjoittelujakso tähän verrattuna tosi lyhyt.

        Niin näin vanhana partana siis tosi vanhana kerron,että jos pääsee harjoittelemaan hyvään työpaikkaan jossa on asialliset ajoneuvot, työt ovat asialliset niin harjoittelujaksolla ei kannata nipottaa turhista asioista kuten harjoittelun mahdollisesta pienestä palkasta.
        Niin se on pieni osa pienen pieni ihmiselämässä. Papan on vaikea ymmärtää näiden tosi nuorten tarve kilahtaa pienistä asioista mm. harjoittelun palkasta, miksi se on niin tärkeää ,jos onnistuneen harjoittelun jälkeen pääsee kyseiseen yritykseen ansiotyöhön ja itten kunnon palkoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuperäisen kirjoittajan asenteesta paistoi silkka "vitutus" koko alaa kohtaan. Joka vuosi koulutan näitä tulokkaita kesätöihin omalle työnantajalleni ja ainoat tosi motivoituneet kuljettajan alut tulevat armeijasta. Siellä koulutetaan ammattipäteviä kuljettajia sellaisia jotka todellisuudessa haluavatkin tehdä näitä raskaita töitä. He ovat itse hakeneet armeijassa kuljettajaksi. Nuoria miehiä ja naisia joilla on motivaatio todella korkealla tasolla.Into oppia työtehtävä on valtava joten homma sujuu helposti ja yritys saa kelpo kuljettajan.

        ette vain tiedä miten nuoret puhuu nykyään :D


      • Anonyymi
        UUSI

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        😍 ­­­N­­­y­­m­­f­­o­m­a­­­a­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Jätekuskina pääsee helposti 6-7 tonnin bruttotuloille ja jos jaksaa ajaa niin ylityöt lisineen päälle
      Kyllä harjoittelusta yleensä palkka maksetaan,prässiajo on raskainta ja siinä tienaa eniten.
      Ajan itse vaihtolavoja ja päivävuoro 8 tuntia ja kokemuslisillä palkka 5400 brutto .kk.

      • Anonyymi

        Nyt on todellinen satusetä asialla tai sitten jossain jätehuollon hallinnossa on jotain tosi pahasti vialla. 7000 eur /kk . Kansanedustaja tienaa 5800 eu/kk , mutta tämän mukaan paskakuski 7000 eur /kk ajamalla jäteautoa. Täyttä huttua kaverin kertomus. Kuorma-autokuljettajan palkka AKT alkaen alkupalkka 2300 eur /kk siihen ikälisät maksimi 12 vuotta lopullinen peruspalkka2700 eur / kk. Niin tylyä on todella raskaasta työstä, siksi nuorisolla ei ole tunkua alalle. Todellisuus kuljetusalalla on se ,että hyvä työntekijä,ahkera ja jos työpaikka on todella hyvä ja haluaa arvostaa työtekijänsä työpanosta niin vuosiansio +ylityöt voi olla 50 000 eur. Se tarkoittaa 4100 eur /kk ansioita. Todella arvostettava homma, raha ei tuo onnea, työssä pitää olla myös hauskaa. Kun vertaa ansioita , niin sairaanhoitajan vuosi ansio 28 000 eur raskaasta vastuullisesta työstä.Mitään ylityökorvauksia ei makseta. Onko tämä oikein?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on todellinen satusetä asialla tai sitten jossain jätehuollon hallinnossa on jotain tosi pahasti vialla. 7000 eur /kk . Kansanedustaja tienaa 5800 eu/kk , mutta tämän mukaan paskakuski 7000 eur /kk ajamalla jäteautoa. Täyttä huttua kaverin kertomus. Kuorma-autokuljettajan palkka AKT alkaen alkupalkka 2300 eur /kk siihen ikälisät maksimi 12 vuotta lopullinen peruspalkka2700 eur / kk. Niin tylyä on todella raskaasta työstä, siksi nuorisolla ei ole tunkua alalle. Todellisuus kuljetusalalla on se ,että hyvä työntekijä,ahkera ja jos työpaikka on todella hyvä ja haluaa arvostaa työtekijänsä työpanosta niin vuosiansio ylityöt voi olla 50 000 eur. Se tarkoittaa 4100 eur /kk ansioita. Todella arvostettava homma, raha ei tuo onnea, työssä pitää olla myös hauskaa. Kun vertaa ansioita , niin sairaanhoitajan vuosi ansio 28 000 eur raskaasta vastuullisesta työstä.Mitään ylityökorvauksia ei makseta. Onko tämä oikein?

        Kansanedustajan palkka on kyllä n.7800 kk +verottomat kulukorvaukset joiden kanssa kevyesti yli 10 tuhatta kk.
        Jätekuski ei tänä päiivänä tienaa kuin ehkä 2700-3 tonnia kk lisineen.
        1980 luvulla jätekuskin työ oli arvossaan ,silloin tienasi melkein 50% yli akt tessin nykyrahassa 80 luvun jätekuski tienasi 4500 euroa kk ja prässiautossa oli apumies mukana,ala ei ollut tuolloin kilpailutettu.
        Kilpailutuksen jälkeen akoivat palkat pudota ja apumies lähti autosta ja työtahti kiihtyi ennen urakalla ajo päivä alkoi kello 6 ja kotiin kello 12 ja täysi palkka ja pelkkä aamuvuoro.
        T.pitkään Ajanut.


    • Anonyymi

      Koronan jälkeen vaihdoin ammattia, nyt olen melkein vuoden ajanut jakeluautoa. Siinäkin menee joka kk bruttopalkka yli 3000 e, vaikka olisi ihan normitunnit 160 h. Lisiä on joka sorttia, joista en edes tiennyt aikaisemmin. Työtä hakiessa olin jäteauton mukana päivän harjoittelussa työntämässä astioita ja käyttämässä kippiä, enkä saanut sitten työtä. Tämä oli ehkä onni, kun vertaa työn raskautta nykyiseen. Liian kova vauhti ja jatkuva hytistä ylös alas kiipeäminen tuntui kyllä negatiivisena. Jos ei muuta ole kuin 5 % jätelisä, niin en ehkä tällä tiedolla enää lähtisi jätealalle.

      • Anonyymi

        Jäteauton apumiehenä/apukuskina oli hyvät hommat 3500/kk brutto ja perjantaivuorot aloitin aina kalja ja lonkeron voimalla ja päivällä lisää Alkosta ja ruokatauolla pari pitkää safkan kanssa.
        Oli työ mukavaa varsinkin perjantaina,sovittiin kuskin kanssa ettå maanantaiaamu olen ajokunnossa jos kuskilla ollut pitkä viikonloppu.
        Raskaassa työssä jaksoi näin paremmin vaikka oli 100 paikkaa perjantai niin hymysuussa juoksin ja kärräsin mutta en toki suosittele muille tätä ei kaikille sovi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäteauton apumiehenä/apukuskina oli hyvät hommat 3500/kk brutto ja perjantaivuorot aloitin aina kalja ja lonkeron voimalla ja päivällä lisää Alkosta ja ruokatauolla pari pitkää safkan kanssa.
        Oli työ mukavaa varsinkin perjantaina,sovittiin kuskin kanssa ettå maanantaiaamu olen ajokunnossa jos kuskilla ollut pitkä viikonloppu.
        Raskaassa työssä jaksoi näin paremmin vaikka oli 100 paikkaa perjantai niin hymysuussa juoksin ja kärräsin mutta en toki suosittele muille tätä ei kaikille sovi.

        Enää ei taideta paljonkaan kahteen mieheen ajaa. Tuo kuulostaa ihan hyvältä, työssäviihtyvyys on varmaan kohtuullinen, kun voidaan sopia asiat työkaverin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enää ei taideta paljonkaan kahteen mieheen ajaa. Tuo kuulostaa ihan hyvältä, työssäviihtyvyys on varmaan kohtuullinen, kun voidaan sopia asiat työkaverin kanssa.

        Tässä välillä oli esim. Helsingissä ,että yksin ajeltiin, mutta viime aikoina on jälleen alkanut yhä useammin varsinkin REMEON autoissa olemaan tuplamiehitys. Kyllä silloin hommat sujuvat tosi nopeasti, mutta ei alkoholin voimalla ei todellakaan. En ole nähnyt yhtään alkoholistia alalla ,sillä alkoholisti ei näin raskaita hommia jaksaisi tehdä ja jos jotain sattuu työssä niin on henkilökohtaisesti täysin kuseessa . Potkut ja vahinkojen osalta ikuisessa velka vankeudessa vakuutusyhtiöille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä välillä oli esim. Helsingissä ,että yksin ajeltiin, mutta viime aikoina on jälleen alkanut yhä useammin varsinkin REMEON autoissa olemaan tuplamiehitys. Kyllä silloin hommat sujuvat tosi nopeasti, mutta ei alkoholin voimalla ei todellakaan. En ole nähnyt yhtään alkoholistia alalla ,sillä alkoholisti ei näin raskaita hommia jaksaisi tehdä ja jos jotain sattuu työssä niin on henkilökohtaisesti täysin kuseessa . Potkut ja vahinkojen osalta ikuisessa velka vankeudessa vakuutusyhtiöille.

        Kuljetusala ei tarvitse alkoholistien työpanosta. Nykyisin työtehtävissä humalassa ajamisesta tulee välittömästi potkut jos jää kiinni. Vapaa-ajalla narahtaminen on kiikun kaakun, mutta jos saa jatkaa yrityksessä kortin takaisin saatuaan niin edellytyksenä on osallistuminen työterveyshuollon päihdekuntoutukseen. Todella näin pitää toimia. 1 narahtaminen ,annetaan mahdollisuus. 2 narahtaminen, lopputilikouraan ja heti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljetusala ei tarvitse alkoholistien työpanosta. Nykyisin työtehtävissä humalassa ajamisesta tulee välittömästi potkut jos jää kiinni. Vapaa-ajalla narahtaminen on kiikun kaakun, mutta jos saa jatkaa yrityksessä kortin takaisin saatuaan niin edellytyksenä on osallistuminen työterveyshuollon päihdekuntoutukseen. Todella näin pitää toimia. 1 narahtaminen ,annetaan mahdollisuus. 2 narahtaminen, lopputilikouraan ja heti.

        Tässähän ei ollut kyse ajamisesta, vaan jäteastioiden työntämisestä ja tyhjentämisestä, sitä ei humalatila estä, ellei nyt sitten aivan konttauskunnossa ole. Firmalla voi toki olla sääntöjä, joiden mukaan alkoholin vaikutuksen alaisena ei saisi tehdä töitä, mutta kuka senkin saa tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässähän ei ollut kyse ajamisesta, vaan jäteastioiden työntämisestä ja tyhjentämisestä, sitä ei humalatila estä, ellei nyt sitten aivan konttauskunnossa ole. Firmalla voi toki olla sääntöjä, joiden mukaan alkoholin vaikutuksen alaisena ei saisi tehdä töitä, mutta kuka senkin saa tietää.

        Silloin vanhaan hyvään aikaan ajettiin hönössäkin ei ollut autoissa eikä firmassa alcometrejä.
        Jätteenkeräilyssä sai olla apumiehenä kännissä ja homma hoitui.
        Ajelin myöhemmin Sompasaaresta ja jätkästä täysperävaunulla kuormia keskisuomeen ja joskus oli maitti päällä ja pienessä hutikassa peruutin kärryn kertaheitolla laituriin lipan alle ja moni kuski katseli vierestä että on toi jätkä ennenkin ajanut.
        Tänä päivänä en tekisi enkä suosittelle kellekään alkoholia ajohommiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin vanhaan hyvään aikaan ajettiin hönössäkin ei ollut autoissa eikä firmassa alcometrejä.
        Jätteenkeräilyssä sai olla apumiehenä kännissä ja homma hoitui.
        Ajelin myöhemmin Sompasaaresta ja jätkästä täysperävaunulla kuormia keskisuomeen ja joskus oli maitti päällä ja pienessä hutikassa peruutin kärryn kertaheitolla laituriin lipan alle ja moni kuski katseli vierestä että on toi jätkä ennenkin ajanut.
        Tänä päivänä en tekisi enkä suosittelle kellekään alkoholia ajohommiin.

        Kyllä nyt vanha alkoholisti kannattaisi pitää asioista ihan suu kiinni. Alkoholismi on todella vakava kansansairaus. Matti Nykänen kuoli tähän sairauteen .Myös tämä hiihtäjä legenda kuoli tähän samaan. Ei ole mitään elvistelyn aihetta tämän asian tiimoilta.
        Edellisellä kirjoittajalla on edelleen alkoholiongelma päällä , hän ei myönnä , mutta näin on.
        Jos kirjoitetaan ,että kännissä perutellaan kärryä laituriin ja vielä elvistellään asiasta. Niin se on suora kertomus ,että kännissä on hyvä olla ja olen kova äijä.Toivottavasti olet jo nyt eläkkeellä, muuten olet riski kaikilla Suomen teillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nyt vanha alkoholisti kannattaisi pitää asioista ihan suu kiinni. Alkoholismi on todella vakava kansansairaus. Matti Nykänen kuoli tähän sairauteen .Myös tämä hiihtäjä legenda kuoli tähän samaan. Ei ole mitään elvistelyn aihetta tämän asian tiimoilta.
        Edellisellä kirjoittajalla on edelleen alkoholiongelma päällä , hän ei myönnä , mutta näin on.
        Jos kirjoitetaan ,että kännissä perutellaan kärryä laituriin ja vielä elvistellään asiasta. Niin se on suora kertomus ,että kännissä on hyvä olla ja olen kova äijä.Toivottavasti olet jo nyt eläkkeellä, muuten olet riski kaikilla Suomen teillä.

        Eläkkeellä olen ollut jo 10 vuotta pääsin eläkkeelle jo 50 vuotiaana.
        Myönnän virheeni ja kyllä kalja maistui mutta en koskaan ajanu kolaria ja ajokortti aina tallella ja on yhä,voisin keikkaa ajaa vieläkin kun direktiivit voimassa.
        Nykyään juon enää 5-8 olutta viikossa ja juhlapyhinä konjakkia.
        Ajotaito ollut aina verissä siksi ajoin humalassakin niin hyvin olin akt taitoajoissakin sekä täysperä että puoliperä sarjoissa Suomen mestari.
        Älkää te ikinä menkö humalassa rattiin seuraukset voivat olla kohtalokkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeellä olen ollut jo 10 vuotta pääsin eläkkeelle jo 50 vuotiaana.
        Myönnän virheeni ja kyllä kalja maistui mutta en koskaan ajanu kolaria ja ajokortti aina tallella ja on yhä,voisin keikkaa ajaa vieläkin kun direktiivit voimassa.
        Nykyään juon enää 5-8 olutta viikossa ja juhlapyhinä konjakkia.
        Ajotaito ollut aina verissä siksi ajoin humalassakin niin hyvin olin akt taitoajoissakin sekä täysperä että puoliperä sarjoissa Suomen mestari.
        Älkää te ikinä menkö humalassa rattiin seuraukset voivat olla kohtalokkaat.

        Olen täysin 100 % varma ,että tämä "kuljetusalan Matti Nykänen" ei ole suorittanut AKT:n taitoajokisoja humalassa, vaan hän on tsempannut ja ihan selvinpäin suorittanut nuo tehtävät mallikkaasti maaliin ja Suomen mestariksi. Tämä kaikki on mahdollista moni tosi lahjakas ihminen millä tahansa osa-alueella voi olla täysin uskomattoman lahjakas,mutta
        samalla täysin haavoittuvainen esim. päihteiden suhteen. Viihdetaiteilijoissa tämä tulee selvimmin esiin. Juice Leskinen, Albert Järvinen, Olavi Virta ja monet muut. Heillä elämä päättyi täysin ennen aikojaan . Me muut duunarit tunnemme omissa ammateissa tosi monia joiden elämä on mennyt pieleen ja hautaan ennen aikojaan vaikka ovat olleet rautaisia kuskeja nuorena ,mutta meno on hyytynyt täysin keski-iässä. Hieno homma ,että olet jaksanut käydä direktiivikurssit vaikka olet eläkkeellä, mutta mitä varten? aiotko palata alalle.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen täysin 100 % varma ,että tämä "kuljetusalan Matti Nykänen" ei ole suorittanut AKT:n taitoajokisoja humalassa, vaan hän on tsempannut ja ihan selvinpäin suorittanut nuo tehtävät mallikkaasti maaliin ja Suomen mestariksi. Tämä kaikki on mahdollista moni tosi lahjakas ihminen millä tahansa osa-alueella voi olla täysin uskomattoman lahjakas,mutta
        samalla täysin haavoittuvainen esim. päihteiden suhteen. Viihdetaiteilijoissa tämä tulee selvimmin esiin. Juice Leskinen, Albert Järvinen, Olavi Virta ja monet muut. Heillä elämä päättyi täysin ennen aikojaan . Me muut duunarit tunnemme omissa ammateissa tosi monia joiden elämä on mennyt pieleen ja hautaan ennen aikojaan vaikka ovat olleet rautaisia kuskeja nuorena ,mutta meno on hyytynyt täysin keski-iässä. Hieno homma ,että olet jaksanut käydä direktiivikurssit vaikka olet eläkkeellä, mutta mitä varten? aiotko palata alalle.?

        Yksi asia harmittaa pitkänlinjan kuljettajaa. Kerrotaan ,että on ajeltu kännissä ja ollaan mestareita. Miksi tämä henkilö ei pyydä anteeksi koko Suomen kansalta,että hän on ajellut kännissä. Itseasiassa hän kehuu kuinka hyvä on ajaessaan humalassa. Hänellä ei ole mitään katumusta . Hän on täysimittainen alkoholisti hautaan asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi asia harmittaa pitkänlinjan kuljettajaa. Kerrotaan ,että on ajeltu kännissä ja ollaan mestareita. Miksi tämä henkilö ei pyydä anteeksi koko Suomen kansalta,että hän on ajellut kännissä. Itseasiassa hän kehuu kuinka hyvä on ajaessaan humalassa. Hänellä ei ole mitään katumusta . Hän on täysimittainen alkoholisti hautaan asti.

        Olen täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Mitään katumusta ei ole. Paska työkaveri muille saman firman työntekijöille. Jos ei ole katumusta alkoholin käytön suhteen niin silloin on ikuinen alkoholisti. Työkyvytön.


    • Anonyymi

      Surullista mutta totta Bussihommissa oli aikoinaan 70-80 luvulla kuljettajia jotka istuivat pitkän päivätaukonsa kapakassa, oli kaksiosainen työpäivä ja esim 6 tuntia taukoa päivällä ja heksingissä kampissa oli ravintola ilves siellä nämä sankarit istuivat kaljalla 4-6 tuntia ja sen jälkeen ajamaan iltaruuhkapätkän.
      Moni ajoi vuosia näin kunnes kärhäti ratista tai joi muuten työpaikkansa osa saattoi ajaa eläkkeelle asti ja moni kuoli ennenaikaisesti.Pitkiä olivat päivät aamu alokoi kello 5.00 ajoa 4 tuntia tauko kello 9-15 ja sen jälkeen ajoa kello 15-19 ja mitään taukolisää ei maksettu 70 luvulla ja väsyneet sankarit ajoivat töpöhännän pöydässä taukonsa viinan ja kaljan voimalla ja sen jälkeen taas baanalle

      • Anonyymi

        Kova on kyllä kunto. Mulla ei tulisi töistä mitään, jos päivätauon aikana joisin kahta tuoppia enempää. En usko, että yksinkertaisesti pysyisin hereillä tai jaksaisin keskittyä enää hommaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kova on kyllä kunto. Mulla ei tulisi töistä mitään, jos päivätauon aikana joisin kahta tuoppia enempää. En usko, että yksinkertaisesti pysyisin hereillä tai jaksaisin keskittyä enää hommaan.

        Tämä kertomus on tosi 1970-luvun lopulta. Isossa Helsinkiläisessä leipomossa kuskeilla oli tapana kokoontua kuskien taukotilaan keikkojen jälkeen istuskelemaan ennen kuin voi kellokortin leimata 8 tuntia. Aikaa kulutettiin jutustelemalla ja Sorbusta tuota Alkon ilolientä nauttien. Kas yllättäen tulikin extra keikka. Kuskit tillin trallin, kuka lähtee, no pitkää tikkua vedettiin. Pitää muistaa ettei tällöin kuskeilla huonoilla palkoilla ollut varaa ostaa omaa autoa, joten kotimatka sujui hyvin kännissä julkisilla kulkuneuvoilla.Kyllä kuljetusala oli todentotta 1970-80 luvulla alkoholilla kyllästetty ja se on aivan tosiasia. Ajat ovat nykyisin toiset ja vain ainakin työaikana raittiit pärjäävät tässä kovassa työelämässä jakelutyössä.Mutta esim. Inva- ja koulukuljetukset on todettu niin alkoholilla kyllästetyiksi aloiksi,että kuskin pitää puhaltaa säännölisin väliajoin laitteeseen jottta voi jatkaa työntekoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kertomus on tosi 1970-luvun lopulta. Isossa Helsinkiläisessä leipomossa kuskeilla oli tapana kokoontua kuskien taukotilaan keikkojen jälkeen istuskelemaan ennen kuin voi kellokortin leimata 8 tuntia. Aikaa kulutettiin jutustelemalla ja Sorbusta tuota Alkon ilolientä nauttien. Kas yllättäen tulikin extra keikka. Kuskit tillin trallin, kuka lähtee, no pitkää tikkua vedettiin. Pitää muistaa ettei tällöin kuskeilla huonoilla palkoilla ollut varaa ostaa omaa autoa, joten kotimatka sujui hyvin kännissä julkisilla kulkuneuvoilla.Kyllä kuljetusala oli todentotta 1970-80 luvulla alkoholilla kyllästetty ja se on aivan tosiasia. Ajat ovat nykyisin toiset ja vain ainakin työaikana raittiit pärjäävät tässä kovassa työelämässä jakelutyössä.Mutta esim. Inva- ja koulukuljetukset on todettu niin alkoholilla kyllästetyiksi aloiksi,että kuskin pitää puhaltaa säännölisin väliajoin laitteeseen jottta voi jatkaa työntekoa.

        Olen kyllä tietoinen siitä tosiasiasta , että 1970- 80 luku oli varsin alkoholisoitunutta aikaa kuljetusalalla . E i ollut habitus kovin korkealla. Mitään arvostusta ei ollut koko alaa kohtaan. Pohjasakkaa koko porukka. 1970- 80 luvulla ei ymmäretty kuljetusalan tärkeyttä elimme Kekkosen aikaa, ei ymmärretty tehokkuuta, polttoaineen säästämistä ja sen tärkeyttä. Onko kuljettaja tärkeä ihminen... no ei ymmärretty silloin yksi saatanan sekatyömies kansan silmissä. Ei ole tuolloin hyvä olla kuski vaikka olisi tosi hyvä sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kertomus on tosi 1970-luvun lopulta. Isossa Helsinkiläisessä leipomossa kuskeilla oli tapana kokoontua kuskien taukotilaan keikkojen jälkeen istuskelemaan ennen kuin voi kellokortin leimata 8 tuntia. Aikaa kulutettiin jutustelemalla ja Sorbusta tuota Alkon ilolientä nauttien. Kas yllättäen tulikin extra keikka. Kuskit tillin trallin, kuka lähtee, no pitkää tikkua vedettiin. Pitää muistaa ettei tällöin kuskeilla huonoilla palkoilla ollut varaa ostaa omaa autoa, joten kotimatka sujui hyvin kännissä julkisilla kulkuneuvoilla.Kyllä kuljetusala oli todentotta 1970-80 luvulla alkoholilla kyllästetty ja se on aivan tosiasia. Ajat ovat nykyisin toiset ja vain ainakin työaikana raittiit pärjäävät tässä kovassa työelämässä jakelutyössä.Mutta esim. Inva- ja koulukuljetukset on todettu niin alkoholilla kyllästetyiksi aloiksi,että kuskin pitää puhaltaa säännölisin väliajoin laitteeseen jottta voi jatkaa työntekoa.

        Olin myös itse 70-80 luvulla vastaavissa ajoissa, istuimme pukuhuoneessa usien pitkään ja siellä meni kaljaa ja lonkeroa ja vahvaakin viinaa ja sen jälkeen usien porukalla läheiseen kapakkaan, itse ykleensä vain perjantaisin olin mukana kun oli viikonloppu vapaa mutta osa kuskeista tuli seuraavana päivänä ajoon.
        Erään kaverin tiedän kun ajoi nopeasti piirinsä ja meni auton kanssa kapakkaan ottamaan olutta 3-4 isoa A.ta ja vasta sen jälkeen ajoi auton halliin.
        Oli värikästä aikaa,


    • Anonyymi

      Mitä puhutaan vittu sairaanhoitajien palkoista jotka mitään sanomattomia, tekeevät aivan jäätävää duunia päivästä toiseen, se että ajat autoo, pysähdyt ja tyhjennät on ihan vitun helppoo hoitajiin verrattuna,

      • Anonyymi

        Joku syy palkkaeroihin aina on, löytyisikö kuljettajia nykyään, jos palkat olisi reilusti huonompia, vaikka siellä lähihoitajan tasolla ?

        Sairaanhoitajan lapsena väitän, että homma on sisätyötä, ei toki aina siistiä, mutta joka asiaan on joku ratkaisu olemassa, eikä mahdottomia tarvitse tehdä. Kuljetusalalla taas voi tulla eteen tilanne, ettei tavara liiku, vaikka siihen miten nojaisi, ihan itse saat keksiä ratkaisun, etenkin yöllä, kun ei kukaan vastaa mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku syy palkkaeroihin aina on, löytyisikö kuljettajia nykyään, jos palkat olisi reilusti huonompia, vaikka siellä lähihoitajan tasolla ?

        Sairaanhoitajan lapsena väitän, että homma on sisätyötä, ei toki aina siistiä, mutta joka asiaan on joku ratkaisu olemassa, eikä mahdottomia tarvitse tehdä. Kuljetusalalla taas voi tulla eteen tilanne, ettei tavara liiku, vaikka siihen miten nojaisi, ihan itse saat keksiä ratkaisun, etenkin yöllä, kun ei kukaan vastaa mihinkään.

        Nyt pitää viheltää keskustelussa peli poikki, koska " musta tuntuu" ja tosiasiat eivät kohtaa ollenkaan. Kuljettaja ja sairaanhoitaja varsinkin lähihoitaja ovat molemmat matalapalkka-aloja eli molemmilla aloilla lähtöpalkka on 2100 eur /kk. Hoiva-alalla työtä tehdään sopimusten mukaan korkeintaan 7. 5 tuntia päivässä( ettei pekkasvapaita tarvitse maksaa)
        Kuljettajan palkka on 12 vuoden jälkeen korkeintaan 2600 euroa. Hoiva-alalla työntekijät tekevät säännöllisesti normipäivää. Kuljettajat tekevät vapaaehtoisesti/ tai pakosta pitkää päivää joista maksetaan ylityökorvauksia. Siitä seuraa tuloerot näillä aloilla.Se ,että kuski tienaa 4000 eur / kk on kovan työn tulos. Se syö miestä, mitä vanhempi kuski niin sitä enemmän se syö miestä, se on ihmisen elämänlaadusta pois,myös vuosista vanhuudesta.Kun kuski pääsee eläkkeelle niin on raihnainen vanhus. Kun taas sairaanhoitaja on reipas eläkeläinen ja elelee lähes 100 vuotiaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt pitää viheltää keskustelussa peli poikki, koska " musta tuntuu" ja tosiasiat eivät kohtaa ollenkaan. Kuljettaja ja sairaanhoitaja varsinkin lähihoitaja ovat molemmat matalapalkka-aloja eli molemmilla aloilla lähtöpalkka on 2100 eur /kk. Hoiva-alalla työtä tehdään sopimusten mukaan korkeintaan 7. 5 tuntia päivässä( ettei pekkasvapaita tarvitse maksaa)
        Kuljettajan palkka on 12 vuoden jälkeen korkeintaan 2600 euroa. Hoiva-alalla työntekijät tekevät säännöllisesti normipäivää. Kuljettajat tekevät vapaaehtoisesti/ tai pakosta pitkää päivää joista maksetaan ylityökorvauksia. Siitä seuraa tuloerot näillä aloilla.Se ,että kuski tienaa 4000 eur / kk on kovan työn tulos. Se syö miestä, mitä vanhempi kuski niin sitä enemmän se syö miestä, se on ihmisen elämänlaadusta pois,myös vuosista vanhuudesta.Kun kuski pääsee eläkkeelle niin on raihnainen vanhus. Kun taas sairaanhoitaja on reipas eläkeläinen ja elelee lähes 100 vuotiaaksi.

        Hieno kirjoitus, Pitäisi aina miettiä asioita monelta kantilta. Jos peruspalkka on jotain niin se ei kerro koko totuutta. 2100 eur / kk on todella huono palkka,mutta näin on hoiva-alalla ja myös kuljetusalalla. Hoitajat kituutelevat pienellä palkalla eläkkeelle. Kuskit joutuvat tekemään pitkää päivää.ja näin ollen tienaavat ylitöillä ihan kelpo palkkoja. Silti hinta tästä on kova. Työpäivän jälkeinen ainainen väsymys kaverina Yötyö ja todella pitkät päivät syövät miestä ja siksi kuljettajat elävät keskimäärin 72 vuotiaaksi. Ei hyvä , mutta miten muutat ihmisten käsityksiä asiassa mikä on tärkeintä. Silti kyllä nämä lähi/ sairaanhoitajat elävät keskimääräisesti todella pitkän elämän. Kuskit taas kuolevat keskimäärin 72 vuotiaina. Kumman tien valitset ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno kirjoitus, Pitäisi aina miettiä asioita monelta kantilta. Jos peruspalkka on jotain niin se ei kerro koko totuutta. 2100 eur / kk on todella huono palkka,mutta näin on hoiva-alalla ja myös kuljetusalalla. Hoitajat kituutelevat pienellä palkalla eläkkeelle. Kuskit joutuvat tekemään pitkää päivää.ja näin ollen tienaavat ylitöillä ihan kelpo palkkoja. Silti hinta tästä on kova. Työpäivän jälkeinen ainainen väsymys kaverina Yötyö ja todella pitkät päivät syövät miestä ja siksi kuljettajat elävät keskimäärin 72 vuotiaaksi. Ei hyvä , mutta miten muutat ihmisten käsityksiä asiassa mikä on tärkeintä. Silti kyllä nämä lähi/ sairaanhoitajat elävät keskimääräisesti todella pitkän elämän. Kuskit taas kuolevat keskimäärin 72 vuotiaina. Kumman tien valitset ??

        Siinä meille kuskeille pohdittavaa. Itse lopetin juuri 12 tunnin työpäivän. Mikä on elämässä tärkeää. Kun meistä kuskeista puhutaan niin monesti työ vie mennessään ja pitkää päivää tehdään ihan huomaamatta . Kuten rekkakuskit Suomi ohjelmassa todettiin kuljettajan työ ei ole työ vaan elämäntapa.


    • Anonyymi

      Moro,5-6 tonnia brutto tienasin kuussa jätekuskina kun oli urakkahinnoittelu ja painoin sairaan kovaa päivää vain pieni tauko 15 minuuttia 9 tunnin päivässä ja yli 100paikkaa päivä.
      Juoksin 6 vuotta pyttyjen perässä ja sitten firma ilmoitti että tulee uusi hinnoittelu eli tes palkka ja sama työmäärä,palkka putosi yli puolet.
      Otin loparit ja ajan nyt jakelua 8 tunnin päivillä ja tauot pidän palkka n.2700 kk.
      Kyllä työmiestä kusetetaan.

    • Anonyymi

      Kokeilin aikanaan jäteauton ajamista, ei ole mun juttu. Se on kumma että työaikalakia rikotaan monessa jätefirmassa. Juostaan koko päivä. Järjetöntä touhua. Nyt ajan jakelua ja noudatan työ ja ajoaikalakia.

      • Anonyymi

        Eli mitä opimme tästä. Kuskina voi tienata ihan sievoisen tilin kovalla työnteolla jos työnantaja ei rajoita mitenkään jos yritys ei noudata lakeja, kuski ajaa oman terveytensä loppuun kovan palkan toivossa, painetaan pitkää päivää niin sanotusti hautaan asti.
        Sitten perushoitajat ja sairaanhoitajat elävät tosi pienellä palkalla läpi elämänsä,mutta jäävät eläkkeelle terveinä ja virkeinä. Tekevät sitten vapaaehtoistyötä vanhusten parissa ja elävät todella pitkän elämän eläkkeellä ollessa. Mikä on omassa elämässä tärkeintä ? se on meidän jokaisen itse pääteltävissä. Pitää olla oman elämänsä herra ja tehdä sellaiset päätökset ,että itsellä on varmasti hyvä vanhuus, ei raha tuo onnea. Köyhäkin voi olla hyvin onnellinen ihminen.


    • Anonyymi

      Itse väittäisin, ettei kova työmäärä tai pitkä työaika ole itsessään pahasta, mutta niistä selviytyminen vaatisi melko terveet elämäntavat. Vähän alkoholia, sopivasti ruokaa ja unta.

      • Anonyymi

        Arvostan suuresti ,että haluat kommentoida aihetta, mutta kirjoituksesi on pahasti ristiriidassa
        työn ja lepoaikojen suhteen.Ylipitkät työpäivät eivät tarkoita välttämättä pitkiä ajoaikoja(niitä aina tuijotetaan) Voi olla aivan kohtuullinen ajoaika, mutta se muu työ(piirturissa työkalut ristissä) kun se "muu työ" täyttää sinun työpäiväsi hyvinkin raskasta fyysistä työntekoa ilman apulaitteita ja kun työpäivät venyvät 12 jopa 15 tuntisiksi. Sitten raahaudut kotiin ja uusi työpäivä alkaa ihan hetken kuluttua . Niin ei tulisi mieleeni käyttää mitään alkoholituotetta tuollaisen työpäivän jälkeen. Ruokailu on mitä on ja unen määrä on minimi, no viikonloppuna nukutaan pitkään. Edellisen kirjoittajan ohje ei takaa pitkää elämää. 72 v. on oletus kuljettajille.
        Oma isäni jo edesmennyt kertoi tärkeän viisauden 8 tuntia työtä,8 tuntia vapaa-aikaa ja 8 tuntia lepoa. Näillä eväillä saatutetaan pitkä elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvostan suuresti ,että haluat kommentoida aihetta, mutta kirjoituksesi on pahasti ristiriidassa
        työn ja lepoaikojen suhteen.Ylipitkät työpäivät eivät tarkoita välttämättä pitkiä ajoaikoja(niitä aina tuijotetaan) Voi olla aivan kohtuullinen ajoaika, mutta se muu työ(piirturissa työkalut ristissä) kun se "muu työ" täyttää sinun työpäiväsi hyvinkin raskasta fyysistä työntekoa ilman apulaitteita ja kun työpäivät venyvät 12 jopa 15 tuntisiksi. Sitten raahaudut kotiin ja uusi työpäivä alkaa ihan hetken kuluttua . Niin ei tulisi mieleeni käyttää mitään alkoholituotetta tuollaisen työpäivän jälkeen. Ruokailu on mitä on ja unen määrä on minimi, no viikonloppuna nukutaan pitkään. Edellisen kirjoittajan ohje ei takaa pitkää elämää. 72 v. on oletus kuljettajille.
        Oma isäni jo edesmennyt kertoi tärkeän viisauden 8 tuntia työtä,8 tuntia vapaa-aikaa ja 8 tuntia lepoa. Näillä eväillä saatutetaan pitkä elämä.

        Niin ... en ole voinut noudattaa hänen hyviä ohjeita koska elämä kuljetusalalla harvoin on 8+8+8= 24 vuorokaudessa kuljettajilla. Jos nyt työnantajat sopisivat yhdessä hengessä ja iso halu olisi toteuttaa kuljettajille normaaleja työaikoja ja kuskien perheille laatuaikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ... en ole voinut noudattaa hänen hyviä ohjeita koska elämä kuljetusalalla harvoin on 8 8 8= 24 vuorokaudessa kuljettajilla. Jos nyt työnantajat sopisivat yhdessä hengessä ja iso halu olisi toteuttaa kuljettajille normaaleja työaikoja ja kuskien perheille laatuaikaa.

        8+8+8 = 24 h olisi paras lahja lapsiperheille ja paras uudenvuoden lupaus kuljetusalalla.
        Jos joskus voisi toteuta tuo ihana aate 8 tuntia töitä ja 8 tuntia vapaa-aikaa ja 8 tuntia todellista lepoa niin se olisi todellinen lahja koko ihmiskunnalle ja ihmisten terveydelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvostan suuresti ,että haluat kommentoida aihetta, mutta kirjoituksesi on pahasti ristiriidassa
        työn ja lepoaikojen suhteen.Ylipitkät työpäivät eivät tarkoita välttämättä pitkiä ajoaikoja(niitä aina tuijotetaan) Voi olla aivan kohtuullinen ajoaika, mutta se muu työ(piirturissa työkalut ristissä) kun se "muu työ" täyttää sinun työpäiväsi hyvinkin raskasta fyysistä työntekoa ilman apulaitteita ja kun työpäivät venyvät 12 jopa 15 tuntisiksi. Sitten raahaudut kotiin ja uusi työpäivä alkaa ihan hetken kuluttua . Niin ei tulisi mieleeni käyttää mitään alkoholituotetta tuollaisen työpäivän jälkeen. Ruokailu on mitä on ja unen määrä on minimi, no viikonloppuna nukutaan pitkään. Edellisen kirjoittajan ohje ei takaa pitkää elämää. 72 v. on oletus kuljettajille.
        Oma isäni jo edesmennyt kertoi tärkeän viisauden 8 tuntia työtä,8 tuntia vapaa-aikaa ja 8 tuntia lepoa. Näillä eväillä saatutetaan pitkä elämä.

        Jossain Kauko-idässä haastateltiin yli 70-vuotiasta riksakuskia, joka teki töitä yleensä 7 päivänä viikossa 12 tuntia kerrallaan, vapaata piti joskus päivän, jos oli tarvetta. Kunto oli vielä hyvä tuolloinkin. Täällä länsimaissa on vaan totuttu pääsemään liian helpolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe