Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Klapi on hyvä lämmönlähde

Anonyymi-ap

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/7eef3180-4c30-4539-8f9a-a7d2e5682e45

Oikeastan yllätyin, kuinka hyvä lämmönlähde puu onkaan. Oma mökki on sähkötön, joten siellä pn pakkokin tehdä klapeja, mutta nyt paremmalla mielellä.

8

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos omistaa metsää missä on polttopuuta, kannattaa valita sopivimmat isot puut pienittäviksi. Usein näkee kerättävän rankkoja, niitä pitää olla sitten tavattoman monta, aikaa ja kuluja syntyy. Siihen verrattuna täysikasvuisia riittää kymmenen kappaletta, löytyvät tien tai pellon reunoista hyvältä paikalta. Kuljetukseen riittää pieni kalusto, työ kuntoa kohottava. Pikkupuut jääkööt kasvamaan tai myyntiin konesavotalla isommassa erässä.

      • Anonyymi

        Metsästä ei voi kaataa muuta kuin mitä siellä on. Jos kaataa toisten maalta niin tulee asioita virkavallan kanssa.


      • Anonyymi

        Vähän samalla ajatuksella kasvattelen polttopuita mökkitontilla. Pienemmät jätetään lihomaan. Mutta lisäksi siivoilen pienempiä pois mökkitien ojista. Niistä saa oivat saunapuut eikä kasva tie umpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän samalla ajatuksella kasvattelen polttopuita mökkitontilla. Pienemmät jätetään lihomaan. Mutta lisäksi siivoilen pienempiä pois mökkitien ojista. Niistä saa oivat saunapuut eikä kasva tie umpeen.

        Minä olen kaadellut yleensä vanhimpia ja järeimpiä puita. Olivat ne sitten mitä lajia tahansa. Samoin kaikki lahot kerään pois, jos niitä tulee vastaan. Haluan pitää metsäni riittävän nuorena, jotta se ei ala ituhippejä kiinnostamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen kaadellut yleensä vanhimpia ja järeimpiä puita. Olivat ne sitten mitä lajia tahansa. Samoin kaikki lahot kerään pois, jos niitä tulee vastaan. Haluan pitää metsäni riittävän nuorena, jotta se ei ala ituhippejä kiinnostamaan.

        Ymmärrän hyvin. Nykyään luonnonsuojelutoimet ovat niin massiivisia ja yksityisomaisuuteen puuttuvia, ettei tavallisella metsänomistajalla ole mitään mahdollisuutta toteuttaa edes itselle mieluisia luonnonsuojelutoimia.

        Tämän takia kukaan järkevä metsänomistaja ei anna metsänsä vanhentua ns. yli-ikäiseksi. Myös isokokoiset haavat ja lahopuut ovat metsänomistajalle niin iso taloudellinen riski, että suurin osa poistaa ne mailtaan pakon sanelemana. Esim. Itse toimisin täysin toisella tavalla ilman painostusta.


    • Anonyymi

      "Oikeastan yllätyin, kuinka hyvä lämmönlähde puu onkaan."

      Oikeastaan olen yllättynyt kuinka hyvä aloitusten lähde puu onkaan !!!

      • Anonyymi

        Onhan sekin tietämättömälle varmasti yllättävää. Tulisija löytyy lähes kaikista mökeistä, joten ei ihme, että puu mökkiläisiä puhuttaa.


      • Anonyymi

        Juuri julkaistiin tutkimus suomalaisten metsätietämyksestä. Helsinkiläiset loistivat siinä tietämättömyydellään, joten ymmärrän kyllä, että Suomessa asuu iso joukko ihmisiä, jotka ovat todella vieraantuneita luonnosta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      88
      2313
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2019
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1853
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1400
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe