Mistä ruutanoita?

ruutana

Tarvitsisin ruutanoita lammelleni,ötököitä syömään. Ovat kuulemma sen verran sitkeitä kaloja, että pysyvät elossa vaikka lampi jäätyisi pohjaan saakka.
Olisin valmis maksamaan pienen vaivanpalkan jos niitä muutaman saisin.
Mielellään Uusikaupunki/Lokalahti suunnalta.

8

8900

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruutanat

säilyy tosi hyvin hengissä ja ne on myös mainioita syöttikaloja. Mulla on niitä lammessa, mut taitaa olla Somero hiukan kaukan Ukista.

• sanoo

että ne sotkee sitten veden, eli jos on kirkas vesi, älä laita niitä lampeen!

• Anonyymi

Onko sinulla vielä noita ruutanoita? Voisin sopivana ajankohtana tulla hakee asukkaita meidän metsälampeen/ 0405067603 /Tumppi

• Anonyymi

Moikka!
        Olisi tarvetta ruutanoille nyt kesällä 2022 pieneen pihalammikkoon. Asustellaan Turun lähistöllä. Oisko kellään lähistöllä myydä? Laita spostia vaikka jounikoivula(att)gmail.com

• tietoa

Mitäs ruutanoita on Töölönlahdessa ?

Suomessa kaksi muotoa: järviruutana 25-45 cm ja lampiruutana 10-15 cm. Näiden sisävesikalojen erot johtuvat erilaisista elinympäristöistä. Lampiruutana on laajemmin levinnyt ja sitä on istutettu moniin paikkoihin. Tulee toimeen pienen happipitoisuuden sisältävissä vesissä. Erittäin sitkeä-henkinen kala.Carassius carassius eli ruutana kuuluu särkikalojen heimoon. Tällä ruskeankultakylkisellä kalalla on erikoisia kykyjä. Se selviää vähähappisessa vedessä. Vielä erikoisempi ruutanan omaama kyky on selvitä lammissa, jotka talvella jäätyvät pohjaan saakka. Ruutana kaivautuu pohjamutiin ja sen elimistö alkaa kehittää alkoholia(etanolia).

Monet luulevat että on kaksi eri ruutana-lajia: Lampiruutana sekä järviruutana. Todellisuudessa nämä kaksi ovat sama laji, mutta toinen niistä on sopeutunut järveen ja toinen lampeen. Järviruutanalla on korkeampi selkä kuin lampiruutanalla ja sillä on niin kutsuttu kyrmyniska. Näin se näyttää suuremmalta saalistajien silmissä. Lampiruutana on pienikoisempi ja matalaselkäisempi, kuin järviruutana.

Jos käy hakemassa lampiruutanoita ja laittaa ne sellaiseen vesistöön, missä on järviruutanoita, niin lampiruutana alkaa hiljalleen muuttaa ulkonäköä enemmän ja enemmän järviruutanan kaltaiseksi. Tämä todistaa sen, että ne ovat yksi ja sama laji.
      Ruutana syö pohjan tuntumassa ja siksi sen voi luokitella pohjakaloihin. Ruutana syö muun muassa planktonia, pohjaeläimiä, surviaissääsken toukkia sekä kasvinosia.

• Jari63

No ainakin täällä pohjanmaalla on ruuttanoita todella paljon ja ei tartte olla kuin 5m halkaisijaltaan oleva lätäkkö niin jo löytyy ruutanoita ja viekkaisinpa että kyllä niitä eteläsuomeskin on tutki lähistöllä olevat matalat lammet ja myöskin ihan pikku lätäkötkin ja ei muuta kuin tiheä silmäinen haavi joukkoon jolla niitä on helppo napata ,pienessäkin lammessa niitä saattaa olla satoja.

• akvaariokaloina
    • Noruutana

Hernes, itse kalastin katiskalla pikkujärvestä ruutanoita, ämpärillä koti lampeen ja ei ole ollut lammessa sen jälkeen hyttysiä, sammakoita eikä muitakaan ölliäisiä. Toimii kuin vanhan junan vessa. Eikä pirut kuole edes talvella, kaikki muut kalat heitti veivinsä, ahven, hauki ja särki. Miinuksena on niiden tapa tonkia pohjamutia. Itselläni savipohjainen lampi ja koko ajan sameana. Toinen pienempi lampi jossa ei ole kaloja on huomattavasti kirkkaampi.
      Et silleen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6484
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3352
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2676
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2308
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1861
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1822
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1600
    8. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1452
    9. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1448
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1423
    Aihe