Mikä sopiva rahamäärä?

Kummit

Siis antaa vastavalmistuneelle ja ylioppilaalle?
Kertokaa!

Ps. Minua ottaa päähän, kun vain puhutaan yo:laista ja unohdetaan pitkälti ammattikoulusta itselleen jo ammatin saaneet, onko yo sitten paree, kuin ammattikoulun käynyt, jolla on ammatti, mutta yo vasta alka opintoja.
Ammattikoulun käynytkin jatkaa opintojaan.
Kertokaa..

115

41463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tänään valmistuva

      olen kanssanne samaa mieltä siitä kuinka yo:ita pidetään parempina.itse valmistun ammattikoulusta ja samalla ylioppilaaksi. itse pidän tärkeämpänä kuitenkin merkonomin lakkiani koska siihen olen 3 vuotta tähdännyt. eivät ylioppilaat ole sen parempia kuin ammattiin valmistuvat, ammattikoulusta saa ammatin valmiina eikä vältäämättä tarvitse edes jatkaa koulunkäyntiä, kun taas lukiolaisen on lähes pakko mennä jatkokoulutukseen. vähän taas sekavasti selitetty mutta kuitenkin...=)

      mitä rahamäärään tulee, niin mitä luokkakavereitani kuuntelin niin he ovat saaneet kummeiltaan ym. sukulaisilta n.100-200 euroa. itse vielä jännitän kummoisen rahasumman saan=)

      • isoja rahoja...!

        Itselläni oli tiistaina juhlat, siis sekä ylioppilasjuhlat että ammattiin valmistumisjuhlat (kaksoistutkinto). Tein siis kaksinkertaisen työn kolmen vuoden aikana, ja mitä kuulin joitain tuttuja "vaan lukiolaisia" niin olin saanut paremmat tulokset yokirjoituksista. Kyllä ammattikoulusta saa ihan saman tiedon jatkaa elämää kuin lukiostakin, ehkä jopa paremmankin, kun ei ole niin suoranäköistä.

        Niin asiaan itse sain lähisukulaisilta eli vanhemmilta, mummoilta ja kummeilta 50-100 € rahaa, ja sit muilta sain 20-50 €. Mielestäni 200€ on aivan liian suuri summa ylioppilaalle.

        Niin ja kun oli kyse kummista, niin sanoisin että kummin olisi parempi ostaa jotain muistoa ja sit vähemmän rahaa, tai sitten joku arvokkaampi muisto. Itse sain kummiltani kalevala korvakorut, ja arvostan enemmän kun rahatukkua. Muistanpahan vielä vuosien päästäkin. Sitten sain rannekorun ja kellon (jonka itse valitsin). Eli vähän muutakin kun vaan rahaa.

        Toivottavasti sait vinkkejä edes vähän.


      • ylioppilas
        isoja rahoja...! kirjoitti:

        Itselläni oli tiistaina juhlat, siis sekä ylioppilasjuhlat että ammattiin valmistumisjuhlat (kaksoistutkinto). Tein siis kaksinkertaisen työn kolmen vuoden aikana, ja mitä kuulin joitain tuttuja "vaan lukiolaisia" niin olin saanut paremmat tulokset yokirjoituksista. Kyllä ammattikoulusta saa ihan saman tiedon jatkaa elämää kuin lukiostakin, ehkä jopa paremmankin, kun ei ole niin suoranäköistä.

        Niin asiaan itse sain lähisukulaisilta eli vanhemmilta, mummoilta ja kummeilta 50-100 € rahaa, ja sit muilta sain 20-50 €. Mielestäni 200€ on aivan liian suuri summa ylioppilaalle.

        Niin ja kun oli kyse kummista, niin sanoisin että kummin olisi parempi ostaa jotain muistoa ja sit vähemmän rahaa, tai sitten joku arvokkaampi muisto. Itse sain kummiltani kalevala korvakorut, ja arvostan enemmän kun rahatukkua. Muistanpahan vielä vuosien päästäkin. Sitten sain rannekorun ja kellon (jonka itse valitsin). Eli vähän muutakin kun vaan rahaa.

        Toivottavasti sait vinkkejä edes vähän.

        on kyllä puppua, että kaksoistutkinnon saaneet ovat tehneet kaksinkertaisen työn!Käsittääkseni kaksoistutkinnon tehneet eivät saa lukion päättötoditusta, koska eivät ole suorittaneet 75 lukio kurssia.Mielestäni on vaativampaa käydä lukio kaikkine kursseineen kuin ammattikoulu ja vain kirjoitettavien aineiden kurssit.


      • suvi
        ylioppilas kirjoitti:

        on kyllä puppua, että kaksoistutkinnon saaneet ovat tehneet kaksinkertaisen työn!Käsittääkseni kaksoistutkinnon tehneet eivät saa lukion päättötoditusta, koska eivät ole suorittaneet 75 lukio kurssia.Mielestäni on vaativampaa käydä lukio kaikkine kursseineen kuin ammattikoulu ja vain kirjoitettavien aineiden kurssit.

        Itse suoritin kaksoitutkinnon; kauppiksen ja lukion, valmistuin 2000.

        On kauppiksen päästötodistus, lukion ylioppilastodistus ja todistus lukiosta, jossa näkyy suoritetut kurssit ja arvosanat ja tälläkin voi hakea kouluun.

        Itse hain jatko-opiskelemaan 2001 amk:hon kauppiksen papereilla kun oli helpompi se hakemus täyttää ;) ja pääsin. Valmistuin 2004 keväällä.

        Sinänsä "kaksinkertainen" työ on puppua, mutta varsinkin kun on ylioppilaskirjoitukset, teet päättötyötä ja kauppiksen lopputenttejä samaan aikaan ilman lukulomaa, on aika raskasta. Nykyään varmaan on sen verran kehittynyt että on lukuloma tms. Ja kun muut normaalit kauppislaiset kävi koulua ehkä 25 h /viikko, itse istui n. 35-40 h viikossa..

        Ammattiinvalmistuvat ovat paremmassa asemassa valmistuttuaan kelan/työkkärin suhteen. He alkavat saada heti pienen karenssin jälkeen työmarkkinatukea tms. kun taas lukiolaisilla on monen kuukauden karenssi kun ei ole ammattia :)


      • jee
        ylioppilas kirjoitti:

        on kyllä puppua, että kaksoistutkinnon saaneet ovat tehneet kaksinkertaisen työn!Käsittääkseni kaksoistutkinnon tehneet eivät saa lukion päättötoditusta, koska eivät ole suorittaneet 75 lukio kurssia.Mielestäni on vaativampaa käydä lukio kaikkine kursseineen kuin ammattikoulu ja vain kirjoitettavien aineiden kurssit.

        olen aikuislukiossa ja meillä on ammattikoululaisia myös. pakollisia aineita 44 tai jos on ala-ikänen niin 47 kyllä sillä saman todistuksen saa kun 75 kurssia käynyt


      • paljon ollut lomia
        suvi kirjoitti:

        Itse suoritin kaksoitutkinnon; kauppiksen ja lukion, valmistuin 2000.

        On kauppiksen päästötodistus, lukion ylioppilastodistus ja todistus lukiosta, jossa näkyy suoritetut kurssit ja arvosanat ja tälläkin voi hakea kouluun.

        Itse hain jatko-opiskelemaan 2001 amk:hon kauppiksen papereilla kun oli helpompi se hakemus täyttää ;) ja pääsin. Valmistuin 2004 keväällä.

        Sinänsä "kaksinkertainen" työ on puppua, mutta varsinkin kun on ylioppilaskirjoitukset, teet päättötyötä ja kauppiksen lopputenttejä samaan aikaan ilman lukulomaa, on aika raskasta. Nykyään varmaan on sen verran kehittynyt että on lukuloma tms. Ja kun muut normaalit kauppislaiset kävi koulua ehkä 25 h /viikko, itse istui n. 35-40 h viikossa..

        Ammattiinvalmistuvat ovat paremmassa asemassa valmistuttuaan kelan/työkkärin suhteen. He alkavat saada heti pienen karenssin jälkeen työmarkkinatukea tms. kun taas lukiolaisilla on monen kuukauden karenssi kun ei ole ammattia :)

        Niin kyllä kaksoistutkinnossa on paljon enemmän hommaa kuin vain yhden tutkinnon suorittamisessa. Itse siis valmistuin nyt, eikä meillä mitään erityisiä lukulomia ollut, miten voisi olla koska kumminkin pitää tehdä kaikki tarvittavat kurssit ja työssäoppimistakin 20ov jne.

        Itse järjestin viimeisen opiskeluvuoden niin ettei minulla ollut lomaa ollenkaan. Syyslomat, joululomat ja talvilomat painoin kovasti töitä (työssäoppiminen) jotta sain edes kirjoitusten ajaksi "lomaa". Jos en olisi näin tehnyt, olisi minun pitänyt kirjoitusten aikaan välipäivinä käydä töissä ja vielä korvata ne kirjoituspäivät iltaisin tai viikonloppuisin.

        Niin ja tuo myöskin että päivät pitenivät kyllä ihan mukavasti, muut lähti joskus kahdelta niin me kaksoistutkintolaiset jäätiin vielä puoli viiteen asti opiskelemaan lukion kursseja. Siihen aikaan ei enää jaksaisi kamalasti opiskella koulussa, mutta pakko oli jaksaa.

        Lukiolaisilla koulut loppui siis jo aikaisin eikä kirjoitusten jälkeen enää ollut mitään, mä painoin töitä kirjoitustenkin jälkeen ihan viime viikkoon asti.

        On totta et ammattiin valmistuttuaan on paremmassa asemassa työkkärissä, ei ole kuin viiden tai seitsemän päivän karenssi, ennen kun alkaa saada työmarkkinatukea tai työttömyyspäivärahaa. MUTTA jos ei ole ollut 10 kuukautta palkallisessa työssä, niin saa työmarkkinatukea, jolloin puolison tulot vaikuttavat. Itse en siis ainakaan saa mitään tukea. Meen varmaan johonkin koulutukseen tai työharjoitteluun niin sit saan ton tuen ja vähän vielä lisää, ylläpitokorvausta.

        Suomen tukijärjestelmät on ihan sieltä ja syvältä, ei kukaan elä sellasilla rahoilla, joita ne niitten rajat aina on. Kuka lie nekin rajat on asettanut, mut ei oo kyllä varmaan käytännössä testannu millä ihminen pärjää. Vuokrat on kalliita, samoin kaikki julkisenliikenteen taksat ja ei se ruokakaan nyt niin halpaa ole.


      • Teukka
        ylioppilas kirjoitti:

        on kyllä puppua, että kaksoistutkinnon saaneet ovat tehneet kaksinkertaisen työn!Käsittääkseni kaksoistutkinnon tehneet eivät saa lukion päättötoditusta, koska eivät ole suorittaneet 75 lukio kurssia.Mielestäni on vaativampaa käydä lukio kaikkine kursseineen kuin ammattikoulu ja vain kirjoitettavien aineiden kurssit.

        Kaksoistutkintoja on sellaisia, joissa suoritetaan vain ne neljä ainetta mitkä kirjoitetaan. Silloin saadaan niin ammattitutkinto kuin ylioppilastodistus. Sitten on sellaisia tutkintoja, joissa suoritetaan lukion päästötpdistukseen vaadittavat kurssit eli saadaan niin ammatti- kuin ylioppilastodistus sekä vielä lukion päättötodistus. Kaksoistutkinnot suoritetaan lukio-opintojen osalta usein aikuislukiossa, jossa lukion päättötodistukseen vaadittava kurssien määrä on 49. Elikkä siinä hieman tietoa asiasta:)


      • catzi
        isoja rahoja...! kirjoitti:

        Itselläni oli tiistaina juhlat, siis sekä ylioppilasjuhlat että ammattiin valmistumisjuhlat (kaksoistutkinto). Tein siis kaksinkertaisen työn kolmen vuoden aikana, ja mitä kuulin joitain tuttuja "vaan lukiolaisia" niin olin saanut paremmat tulokset yokirjoituksista. Kyllä ammattikoulusta saa ihan saman tiedon jatkaa elämää kuin lukiostakin, ehkä jopa paremmankin, kun ei ole niin suoranäköistä.

        Niin asiaan itse sain lähisukulaisilta eli vanhemmilta, mummoilta ja kummeilta 50-100 € rahaa, ja sit muilta sain 20-50 €. Mielestäni 200€ on aivan liian suuri summa ylioppilaalle.

        Niin ja kun oli kyse kummista, niin sanoisin että kummin olisi parempi ostaa jotain muistoa ja sit vähemmän rahaa, tai sitten joku arvokkaampi muisto. Itse sain kummiltani kalevala korvakorut, ja arvostan enemmän kun rahatukkua. Muistanpahan vielä vuosien päästäkin. Sitten sain rannekorun ja kellon (jonka itse valitsin). Eli vähän muutakin kun vaan rahaa.

        Toivottavasti sait vinkkejä edes vähän.

        Mielestäni raha on paras lahja ylioppilaalle/ammattiinvalmistuvalle.. Kun itse kirjoitin ylioppilaaksi sain muummolta esim. 2000mk.Mutta tärkeintä on kai se että muistetaan valmistuvaa.. ei se summa ratkaise.


      • rikkaat
        Teukka kirjoitti:

        Kaksoistutkintoja on sellaisia, joissa suoritetaan vain ne neljä ainetta mitkä kirjoitetaan. Silloin saadaan niin ammattitutkinto kuin ylioppilastodistus. Sitten on sellaisia tutkintoja, joissa suoritetaan lukion päästötpdistukseen vaadittavat kurssit eli saadaan niin ammatti- kuin ylioppilastodistus sekä vielä lukion päättötodistus. Kaksoistutkinnot suoritetaan lukio-opintojen osalta usein aikuislukiossa, jossa lukion päättötodistukseen vaadittava kurssien määrä on 49. Elikkä siinä hieman tietoa asiasta:)

        ..eiköhän mennä vähän budjetin mukaan...ei kaikilla ole varaa edes 20e. mun mielestä muistaminen on tärkeintä ja jopa 10e riittää.60mk on aika iso summa....


      • Zuupaadii
        isoja rahoja...! kirjoitti:

        Itselläni oli tiistaina juhlat, siis sekä ylioppilasjuhlat että ammattiin valmistumisjuhlat (kaksoistutkinto). Tein siis kaksinkertaisen työn kolmen vuoden aikana, ja mitä kuulin joitain tuttuja "vaan lukiolaisia" niin olin saanut paremmat tulokset yokirjoituksista. Kyllä ammattikoulusta saa ihan saman tiedon jatkaa elämää kuin lukiostakin, ehkä jopa paremmankin, kun ei ole niin suoranäköistä.

        Niin asiaan itse sain lähisukulaisilta eli vanhemmilta, mummoilta ja kummeilta 50-100 € rahaa, ja sit muilta sain 20-50 €. Mielestäni 200€ on aivan liian suuri summa ylioppilaalle.

        Niin ja kun oli kyse kummista, niin sanoisin että kummin olisi parempi ostaa jotain muistoa ja sit vähemmän rahaa, tai sitten joku arvokkaampi muisto. Itse sain kummiltani kalevala korvakorut, ja arvostan enemmän kun rahatukkua. Muistanpahan vielä vuosien päästäkin. Sitten sain rannekorun ja kellon (jonka itse valitsin). Eli vähän muutakin kun vaan rahaa.

        Toivottavasti sait vinkkejä edes vähän.

        Ylioppilas lahjaksi ollaan annettu normaalisti sukulaisille sellaset 150-185€ riippuen sukulais suhteista. Amatsut ei tarvi rahaa mihinkään volvolippiksiin ja jakoavaimiin.


      • minä
        ylioppilas kirjoitti:

        on kyllä puppua, että kaksoistutkinnon saaneet ovat tehneet kaksinkertaisen työn!Käsittääkseni kaksoistutkinnon tehneet eivät saa lukion päättötoditusta, koska eivät ole suorittaneet 75 lukio kurssia.Mielestäni on vaativampaa käydä lukio kaikkine kursseineen kuin ammattikoulu ja vain kirjoitettavien aineiden kurssit.

        se riippuu ihan että missä koulussa on käyny. esim. oulussa jos nyt käy kolmeen vuoteen kaksoistutkinnon niin siinä ei saa kolmea todistusta, mutta esim. vaikka rovaniemellä jos käy ammattilukion niin saa siitä saa kolme todistusta, elikkä se on tavallaan "kolmoistutkinto"..


      • Nimetön
        rikkaat kirjoitti:

        ..eiköhän mennä vähän budjetin mukaan...ei kaikilla ole varaa edes 20e. mun mielestä muistaminen on tärkeintä ja jopa 10e riittää.60mk on aika iso summa....

        Mitä saat nykyään 10:llä eurolla? Vertaa "ah niin ihanaan" markka-aikaan.


      • jee ;D
        isoja rahoja...! kirjoitti:

        Itselläni oli tiistaina juhlat, siis sekä ylioppilasjuhlat että ammattiin valmistumisjuhlat (kaksoistutkinto). Tein siis kaksinkertaisen työn kolmen vuoden aikana, ja mitä kuulin joitain tuttuja "vaan lukiolaisia" niin olin saanut paremmat tulokset yokirjoituksista. Kyllä ammattikoulusta saa ihan saman tiedon jatkaa elämää kuin lukiostakin, ehkä jopa paremmankin, kun ei ole niin suoranäköistä.

        Niin asiaan itse sain lähisukulaisilta eli vanhemmilta, mummoilta ja kummeilta 50-100 € rahaa, ja sit muilta sain 20-50 €. Mielestäni 200€ on aivan liian suuri summa ylioppilaalle.

        Niin ja kun oli kyse kummista, niin sanoisin että kummin olisi parempi ostaa jotain muistoa ja sit vähemmän rahaa, tai sitten joku arvokkaampi muisto. Itse sain kummiltani kalevala korvakorut, ja arvostan enemmän kun rahatukkua. Muistanpahan vielä vuosien päästäkin. Sitten sain rannekorun ja kellon (jonka itse valitsin). Eli vähän muutakin kun vaan rahaa.

        Toivottavasti sait vinkkejä edes vähän.

        mä sain jo rippi-lahjaks useimmilta sukulaisilta 100-200 egee ;)


      • etta
        paljon ollut lomia kirjoitti:

        Niin kyllä kaksoistutkinnossa on paljon enemmän hommaa kuin vain yhden tutkinnon suorittamisessa. Itse siis valmistuin nyt, eikä meillä mitään erityisiä lukulomia ollut, miten voisi olla koska kumminkin pitää tehdä kaikki tarvittavat kurssit ja työssäoppimistakin 20ov jne.

        Itse järjestin viimeisen opiskeluvuoden niin ettei minulla ollut lomaa ollenkaan. Syyslomat, joululomat ja talvilomat painoin kovasti töitä (työssäoppiminen) jotta sain edes kirjoitusten ajaksi "lomaa". Jos en olisi näin tehnyt, olisi minun pitänyt kirjoitusten aikaan välipäivinä käydä töissä ja vielä korvata ne kirjoituspäivät iltaisin tai viikonloppuisin.

        Niin ja tuo myöskin että päivät pitenivät kyllä ihan mukavasti, muut lähti joskus kahdelta niin me kaksoistutkintolaiset jäätiin vielä puoli viiteen asti opiskelemaan lukion kursseja. Siihen aikaan ei enää jaksaisi kamalasti opiskella koulussa, mutta pakko oli jaksaa.

        Lukiolaisilla koulut loppui siis jo aikaisin eikä kirjoitusten jälkeen enää ollut mitään, mä painoin töitä kirjoitustenkin jälkeen ihan viime viikkoon asti.

        On totta et ammattiin valmistuttuaan on paremmassa asemassa työkkärissä, ei ole kuin viiden tai seitsemän päivän karenssi, ennen kun alkaa saada työmarkkinatukea tai työttömyyspäivärahaa. MUTTA jos ei ole ollut 10 kuukautta palkallisessa työssä, niin saa työmarkkinatukea, jolloin puolison tulot vaikuttavat. Itse en siis ainakaan saa mitään tukea. Meen varmaan johonkin koulutukseen tai työharjoitteluun niin sit saan ton tuen ja vähän vielä lisää, ylläpitokorvausta.

        Suomen tukijärjestelmät on ihan sieltä ja syvältä, ei kukaan elä sellasilla rahoilla, joita ne niitten rajat aina on. Kuka lie nekin rajat on asettanut, mut ei oo kyllä varmaan käytännössä testannu millä ihminen pärjää. Vuokrat on kalliita, samoin kaikki julkisenliikenteen taksat ja ei se ruokakaan nyt niin halpaa ole.

        kaksoistutkinnon suorittaminen kannattaa nimenomaan sen takia, etta valmistuttuaan saa enemman tyottymyyskorvauksia!

        Eiko niilla papereilla pitaisi nimenomaan irrota tyo- tai jatkokoulutuspaikka? Vai mika muu pointti on suorittaa kaksoistutkinto?!

        Onnea viela kaikille valmistuneille (niin yo:t kuin ammattikoulusta valmistuneet kuin kaksoitutkinnon suorittaneetkin!)


    • niilo2

      Vuonna 1990 sopiva yo-lahjasumma oli 500 mk. Nyt voisin kuvitella, että 100 € on ihan riittävästi; sekä ylioppilaalle, että ammattikoulusta valmistuvalle.

    • ylioppilas

      Sopiva rahasumma on varmasti n. 20-50 euroa sukulaisilta. Vanhemmilta ja kummeilta sitten ehkä vähän enemmän, jos rahana antavat n. 50-100 euroa vaikkapa.

      • HÄH?!

        No onpa sinulla kitsas suku! :D Kyllä ylioppilaaksi kirjoittaminen on sellainen etappi, että minä veisin minimissään 100€ kelle tahansa, omilta vanhemmilta sain 1000€ ja pienin summa oli varmaan se 50€, mikä tuli puolitutulta naapurilta. Isoja summia, tiedän, mutta niin maksaa kaikki muukin nykyään juhlien järjestämisestä lähtien, ei 18-vuotias maailmalle valmis nuori tee mitään jollain hikisellä kahdella kympillä... Eihän sillä saa edes taksia kotiin juhlimisen jälkeen! :P


      • saa ilmaseksi
        HÄH?! kirjoitti:

        No onpa sinulla kitsas suku! :D Kyllä ylioppilaaksi kirjoittaminen on sellainen etappi, että minä veisin minimissään 100€ kelle tahansa, omilta vanhemmilta sain 1000€ ja pienin summa oli varmaan se 50€, mikä tuli puolitutulta naapurilta. Isoja summia, tiedän, mutta niin maksaa kaikki muukin nykyään juhlien järjestämisestä lähtien, ei 18-vuotias maailmalle valmis nuori tee mitään jollain hikisellä kahdella kympillä... Eihän sillä saa edes taksia kotiin juhlimisen jälkeen! :P

        Joillekkin ei mikään riitä.


      • ///
        HÄH?! kirjoitti:

        No onpa sinulla kitsas suku! :D Kyllä ylioppilaaksi kirjoittaminen on sellainen etappi, että minä veisin minimissään 100€ kelle tahansa, omilta vanhemmilta sain 1000€ ja pienin summa oli varmaan se 50€, mikä tuli puolitutulta naapurilta. Isoja summia, tiedän, mutta niin maksaa kaikki muukin nykyään juhlien järjestämisestä lähtien, ei 18-vuotias maailmalle valmis nuori tee mitään jollain hikisellä kahdella kympillä... Eihän sillä saa edes taksia kotiin juhlimisen jälkeen! :P

        ja tule sitten kertojaan kuinka paljon rahaa pitaisia muille lahjoitella - ihan kaikella respektilla ylioppilaille! Kylla minulle kelpasivat ne kaksikymppisetkin (olivat silloin tosin "vain" satasia!)!


      • nainen

        Vai vanhemmilta "enemmän", mietipäs uusi ylioppilas, mitä ne sinun juhlasi tulivat maksamaan ja kuka ne maksoi?

        Oman lapseni lakkiaiset tulivat maksamaan ruokineen, juomineen ja lakki/mekko/kengät yhteensä noin 700 euroa. Minusta se oli ihan riittävä raha lapsen lakkiaisiin,
        ilman mitään erillistä "lahjarahaa".


      • itse tienaava
        HÄH?! kirjoitti:

        No onpa sinulla kitsas suku! :D Kyllä ylioppilaaksi kirjoittaminen on sellainen etappi, että minä veisin minimissään 100€ kelle tahansa, omilta vanhemmilta sain 1000€ ja pienin summa oli varmaan se 50€, mikä tuli puolitutulta naapurilta. Isoja summia, tiedän, mutta niin maksaa kaikki muukin nykyään juhlien järjestämisestä lähtien, ei 18-vuotias maailmalle valmis nuori tee mitään jollain hikisellä kahdella kympillä... Eihän sillä saa edes taksia kotiin juhlimisen jälkeen! :P

        Pappa betalar!


    • ikäloppu

      Euron myötä nämä lahjasummat ovat saaneet ihan käsittämättämiä piirteitä. Markka aikana 100mk oli jo iso summa ja se olisi ihan riittävä nytkin eli 20euroa on riittävä. Eri asia on jos isolla porukalla kerätään rahaa. 100euroa on jo melkoinen summa, markoissa melkein 600markkaa eli huikea lahjasummaksi. En tiedä mistä moinen kulttuuri on alkanut, että älyttömiä summia hakataan lahjoihin, euro on todellakin sumentanut ihmisten suhteellisuuden tajun.

      • Nimetön

        Euron arvo on marginaalisesti sen 6mk. Mutta jos vertaat siihen mitä sait markka-aikana ja mitä saat Euroaikana niin Euron arvo pyörii jossain 3mk luokassa. Laske siitä.


      • ikäloppu
        Nimetön kirjoitti:

        Euron arvo on marginaalisesti sen 6mk. Mutta jos vertaat siihen mitä sait markka-aikana ja mitä saat Euroaikana niin Euron arvo pyörii jossain 3mk luokassa. Laske siitä.

        Ei se inflaatio nyt vajaassa neljässä vuodessa niin hurjasti ole iskeny, että se olisi otettava huomioon jossain lahjaraha summissa! Kyllä nyt olisi hiukan syytä järkeä käyttää.


      • qwertyu
        Nimetön kirjoitti:

        Euron arvo on marginaalisesti sen 6mk. Mutta jos vertaat siihen mitä sait markka-aikana ja mitä saat Euroaikana niin Euron arvo pyörii jossain 3mk luokassa. Laske siitä.

        *Euron arvo pyörii jossain 3mk luokassa. Laske siitä.*

        Ainaskin omien kokemusten mukaan 1 - 10€ on siinä 1 - 30mk

        Sitten 20€ on siinä hivenen alta satasen

        50€ on parisen sataa


      • pienempi raha summa riittäk...

        Olen ihan samaa mieltä ikälopun kanssa vaikka ikäloppu en vielä olekaan eli pienemmät rahasummat esim. 20e ovat sopivia. Eihän lahjat ja raha ole pääasia, vaan että muistetaan ja juhlitaan yhdessä! Työssä tienataan eikä juhlimalla...

        Eiköhän euron arvonlasku ole päästä kiinni. Järki mukaan ja mietitään kunnolla, mitä eri jutut todellisuudessa maksavat. Ihmisiä on helppo huijata ja hintoja on nostettu pikkuhiljaa, kun eurot tuntuvat pienemmiltä summilta kuin ovatkaan. Rahat pyöristetään enintään euron tarkkuudella kun ennen raha-asiat mietittiin markan tarkkuudella. Nykyään ollaan suurpiirteisempiä ja tuhlataan helpommin, kun ei jakseta miettiä tarkasti euron arvoa. Kumma, jos lahjarahoja pitää nostaa sen takia, että euron arvo on laskenut. Eipä vaan esim. Kela ole juurikaan nostanut esim. äitiys-, vanhempain- ja työttömyysmaksuja. Niillä pitää pärjätä, vaikka muut elinkustanuukset olisivat kohonneet huimasti.


      • Procula

        Kyllä rahaa odotetaan enoilta ym tulevan, mutta miten mahtaa olla laita muistamisesta (ilman rahaa) vastavuoroisesti näiden ikääntyneiden sukulaisten kohdaalla. Kyllä heidät unohdetaan eikä ylioppilaista ole sen koomin kuulunut mitään.


      • järki käteen
        qwertyu kirjoitti:

        *Euron arvo pyörii jossain 3mk luokassa. Laske siitä.*

        Ainaskin omien kokemusten mukaan 1 - 10€ on siinä 1 - 30mk

        Sitten 20€ on siinä hivenen alta satasen

        50€ on parisen sataa

        Neljässä vuodessa palkat eivät ole nousseet väitettyä summaa!

        Nykyisten nuorten rahankäyttötottumukset ovat ehkä muuttuneet. Elinkustannutideksin mukaan kustannusten nousu on ollut pientä euroaikana.


    • olen suorittanut

      kaksoistutkinnon ja valmistuin vuonna 2002 merkonomiksi ja ylioppilaaksi. Kaikki aina kyselevät, että oliko hankalaa tai rankkaa. No mielestäni ei ollut. Kyllä ammattikoulussakin joutuu raatamaan opintojen eteen siinä missä lukiossakin.

      Niin ja siitä rahasta...Muistelen, että itse sain rahaa lahjaksi 50-200 euroa/henkilö, mutta esimerkiksi kummini ja muutama muukin antoi tavaralahjan.

      Onko valmistunut muuttamassa esimerkiksi omaan asuntoon, joku siihen liittyvähän voisi olla ihan kiva esim. johonkin astiasarjaan kuuluvat astiat, ruokailuvälineet, kodin tekstiilejä, lahjakortti ym.

    • lost_in_a_contraption

      Joku kahdeksan tonnia on ihan mukava rahasumma jo.

    • yotyttö

      Vaikka juhlat huomenna niin sukulaisilta tullut jo postin välityksellä korttia ja rahaa. Yleensä 20/kortti. Ja se on paljon sekin.

    • sukulaisilta

      20 €, ja kummeilta 50 € on hyvä summa !
      Ei tosiaan pidä antaa euron sumentaa arvostelukykyä !

    • uudelle ylioppilaalle

      koska sattuu olemaan hyvin rakas siskon tyttö.

      Valitettavasti köyhän antama rahalahja suhteutetaan muiden rikkaiden sukulaisten lahjoihin, jolloin summasta tulee vaatimaton.

      Mielestäni hiukan kaukaisemmilta tutuilta 10 euron rahalahja on paljon parempi kuin esim. kukat. Kukat kuihtuu, mutta rahat voi käyttää vaikka opiskeluun.

    • jästi

      kyllä minusta 100€ on juuri oikea summa, jos haluaa rahana lahjan antaa. Itse en kummina, tuttuna tai kaverina vähemmän kanssa kehtaisi mennä. Ihan sama, kuinka paljon tuo on markoissa tai että euro on sokaissut meidät, mutta niin maksaa kaikki muukin kaupoissa nykyään niin paljon ja palkkaakin saadaan enemmän, että suhteutettuna markka-aikaan tuo 100€ on juuri sopiva! Ajatelkaa te 20 euron puolesta puhujat sitä, että onko teidän mielestänne kummilta tarpeeksi juhlava lahja esim. yksi kukka? Tuolla kahdella kympillä nimittäin saa yhden orkidean, tai oikeastaan Kodin ykkösillä sekin maksoi viime viikolla 22€. Kyllä kummin tulisi muistaa enemmän kuin yhden kukan hinnan verran. Ja sitäkin tulisi tosiaan miettiä, mitä lahjan saaja tuolla kahdella kympillä voi ostaa. Ei edes yhtä paitaa Vero Modasta, jos on tyttö.

      • pihi

        joo kummi tietysti voi antaa enemmän kuin 20 euroa. 50-100 euro ihan ok.
        onhan hinnat nousseet euron myötä..


      • Mimmi

        Valitettavasti palkkataso ei ole kulkenut kauppojen tuotteiden hinnannousujen kanssa suhteessa, vaan ansaitsemallasi palkalla saa tällähetkellä vähemmän kuin markka-aikana.
        Joten tuo 20 euroa on paljon suhteessa ansaitsemaasi tiliin, vaikka kaupasta sillä ei paljoa saa, =(. Vaan rahalahja on tarkoitettukin paljon suuremmille hankinnoille kuin vain tuolle 20 eurolle, se on yksi osa lahjarahojen kokonaissummasta, =).


      • jästi
        Mimmi kirjoitti:

        Valitettavasti palkkataso ei ole kulkenut kauppojen tuotteiden hinnannousujen kanssa suhteessa, vaan ansaitsemallasi palkalla saa tällähetkellä vähemmän kuin markka-aikana.
        Joten tuo 20 euroa on paljon suhteessa ansaitsemaasi tiliin, vaikka kaupasta sillä ei paljoa saa, =(. Vaan rahalahja on tarkoitettukin paljon suuremmille hankinnoille kuin vain tuolle 20 eurolle, se on yksi osa lahjarahojen kokonaissummasta, =).

        kyllä muuten on palkatkin nousseet ainakin meidän nuorten joukossa, markkojen aikaan se oli 30 mk/tunti ja nyt 8,5€/tunti, vaihtelee aloittain.. mutta siinä työssä missä nyt olen, ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisi palkka aikoinaan ollut liki 51 markkaa tunti!


      • mikki

        Kyllä on kamalaa kun täytyy antaa 100 euroa ennenkuin kehtaa mennä.
        Itse en mennyt juuri tuon takia ylioppilasjuhliin.
        Jos menisin niin en veisi senttiäkään.
        Tuntuu oudolta kun aletaan rahassa mittaamann kaveruutta. Kamalaa.


    • pihis

      Markka aikana sujautettiin kirjekuoreeseen 100 mummon markkaa ja nyt euro aikana 20 euroa on vähän... vaikka on enemmän kuin 100 mummon markkaa.
      minun mielestä 20 euroa on ihan hyvä summa!
      Vaikka se tuntuu pieneltä summalta, onhan se kuitenkin 120 markkaa.. ihan hyvä on joskus muuttaa eurot vielä markoiksi ja miettiä paljonko se tekee..

    • ----

      Itse sain postitse kolme korttia, 20e, 20e ja 50e.

      Aika "pieniä" summia, mutta en oikeastaan odottanut yhtään rahaa...

      Omat vanhempani antoivat serkulleni joka valmistui ylioppilaaksi 200e....

      Tuntuu että ylioppilaat saavat enemmän rahaa, isommat juhlat, enemmän kunniaa, kuin ammattiin valmistuvat.

      • surullinen...

        Kyllä tuntuu kummalta tämä ylioppilaiden ihannointi yli muiden koulunsa päättävien/ammattiin valmistuvien. Valmistuin itse ammattiin vuonna 2002 (merkonomiksi) ja kummivanhenpani eivät edes vaivautuneet tulemaan juhliini, sanoivat tulevansa sitten kun vihdoin valmistun joksikin...mahtaako tämä tarkoittaa sitä että he tulevat jouluna 2006 juhlimaan sitä kun valmistun tradenomiksi...jää nähtäväksi....


    • minä vain

      No tuohan nyt riippuu ihan suvusta. Rikas suku antaa 100e ja köyhä suku 50e. Meillä suku on köyhä ja yhteissumma ei mitään päätähuimaava ollut. Läheisimmätkään ei yli 200e anna. Että jokainen omalla tyylillään..

    • SAANUT

      RAHAA KUN ENSIMMÄISEN VUODEN AMIKSESSA LOPETIN!!!!! SITÄHÄN VOI VERRATA TÄHÄN YLIARVOSTETTUUN YO-SAISSEEN... KAIKKI VIELÄ KESKEN!!!!!!!

    • amikseen, jos sinnekkään

      olen käynyt vain vuoden kauppista, jonka jälkeen menin töihin ja töissä olen ollutkin tähän asti ja nyt olen 20v. Tarkoitus on kyllä jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa käydä jokin koulu, jotta palkka paranis :)
      Mutta periaatteessa muuta hyötyä ei siitä koulun käynnistä ole, ja sitten kun pitäs se opiskeluaika jollain elääkkin.
      Mutta lukioon en kyllä mene! Ei MITÄÄN hyötyä, ainakaan töihin hakiessa.

    • Kiki

      0€ koska henkilö on luuseri joka ei osaa päättää tulevaisuttaan tuossa iässää vaan menee lukioon, hän on B-ryhmää.

      Selvisi muuten ettei lukion matematiikassa opeteta edes binääri(0/1) järjestelmää, asiaa joka opetetaan amiksen ekalla...

      Ammattikoulun jäkeen käyneet menee töihin ja tienaa 5000€/kk

      • thales

        yliopistoonkin hakiessa on luuseri vai?

        amikset tienaavat enemmän rahaa, kuin ylioppilaat ja siksi ylioppilaille ei saisi antaa yhtään!?

        vaikuttavaa, että osaat numerot 0 ja 1, ehkä ammattikorkeassa opit laskemaan jo 9:n!!!

        en halua yleistää, ammattikoululainen voi olla viksukin, mutta sinä olet täysi tampio.


      • samaa mieltä

        asiasta =)


      • :P ...

        Niin, ehkä kaverisi päätti, että tulevaisuudessa hän haluaa ammatin, jota arvostetaan ja jossa tienaa rahaa ja että hänellä on yleissivistys, eikä vain juntin mutua. ;)

        Binäärijärjestelmä? Lasketaan auton osia yhteen ja sitten mietitään monta niitä on? :D Puuttuu varmaan jo siksi kurssitarjonnasta (jos edes puuttuu..), ettei sitä tarvita missään jatkokoulutuksissa, lukiosta kun olisi tarkoitus mennä vaikka yliopistoon lukemaan psykologiksi, minkä opiskelussa ei mitään auton rassaus-matikkaa kaivata. :P

        vai amiksen jälkeen 5000€/kk... ei ikinä. Ehkä jos raataa niska limassa 12h/päivä. Saman summan tienaa pari tuntia työtä päivässä tekevä kirurgi. Sitä paitsi, työtä on aikaa tehdä koko loppu elämä, miksi sinne pitäisi päästä parhaassa iässä? Amislaiset pääsee sen takia nopeasti ammattiin, että heille opetettavat asiat ovat niin yksinkertaisia, ettei koulussa mene kauaa istuessa. Kukaan tuntemistani amislaisista ei edes osaa perusenglantia puhua, muista kielistä puhumattakaan. Kyllä minulla on ainakin kovasti aikaa ja halua sivistää itseäni ja opiskella maailmaa hieman enemmän, oppia kieliä ja valmistua sitten tovin päästä ammattiin, jossa viihdyn käsiäni sotkematta.


      • .......
        samaa mieltä kirjoitti:

        asiasta =)

        Oletteko kuulleet sellaisesta asiasta kuin TILASTOLLINEN HARHA?? Siis toisin sanoen tilastoja pystyy lukemaan melkein miten vain itse haluaa niitä tulkita....jeh...


      • Paskaa

        Mene töihin ja tienaa kuten muutakin keskiansiota 2400!


      • paepirteita
        Paskaa kirjoitti:

        Mene töihin ja tienaa kuten muutakin keskiansiota 2400!

        Lukio on yleissivistävän oppimista, teoreettista opiskelua. Lukiosta ei sinänsä ole mitään hyötyä työelämään nähden, koska ammattia ei ole. Lukiolaisten on lähes pakko jatkaa opintojaan, kun taas ammattikoulusta valmistuvilla on jo ammatti ja valmiudet tehdä töitä. Ammattikoulu on myös enemmän käytännön asioita, riippuen tietysti alasta.


      • rju
        :P ... kirjoitti:

        Niin, ehkä kaverisi päätti, että tulevaisuudessa hän haluaa ammatin, jota arvostetaan ja jossa tienaa rahaa ja että hänellä on yleissivistys, eikä vain juntin mutua. ;)

        Binäärijärjestelmä? Lasketaan auton osia yhteen ja sitten mietitään monta niitä on? :D Puuttuu varmaan jo siksi kurssitarjonnasta (jos edes puuttuu..), ettei sitä tarvita missään jatkokoulutuksissa, lukiosta kun olisi tarkoitus mennä vaikka yliopistoon lukemaan psykologiksi, minkä opiskelussa ei mitään auton rassaus-matikkaa kaivata. :P

        vai amiksen jälkeen 5000€/kk... ei ikinä. Ehkä jos raataa niska limassa 12h/päivä. Saman summan tienaa pari tuntia työtä päivässä tekevä kirurgi. Sitä paitsi, työtä on aikaa tehdä koko loppu elämä, miksi sinne pitäisi päästä parhaassa iässä? Amislaiset pääsee sen takia nopeasti ammattiin, että heille opetettavat asiat ovat niin yksinkertaisia, ettei koulussa mene kauaa istuessa. Kukaan tuntemistani amislaisista ei edes osaa perusenglantia puhua, muista kielistä puhumattakaan. Kyllä minulla on ainakin kovasti aikaa ja halua sivistää itseäni ja opiskella maailmaa hieman enemmän, oppia kieliä ja valmistua sitten tovin päästä ammattiin, jossa viihdyn käsiäni sotkematta.

        kyllä se viis donaa helpolla tulee.

        Kumman ottaisit mielummin:

        Tekemään Sähköasennukset taloosi
        Kormaan rikkoutuneen televison konkan
        Vaihtamaan autosi moottorin

        Lukion tai ammatti-instituutin käyneen.

        Tosiaan on amiksessa niitä luusereitten, siis todellisten luusereitten linjoja, kuten kokki puuseppä metallimies KUSKI siivooja jne. jotka osaa, oppii hetkessä, mutta esim. transistorin peruskytkentöjä ja sovelluksia ei opi hetkessä/osaa jokainen.

        No jokainen tavallaan, mutta esim. minä miettisin jo kuusvuotiaana isäni metallipajalla miten on releillä totetututtu viiden pisteen moottorin ohjaus...

        Ja Jos lukio on niin hieno paikka niin miksei sitten pidetä muutamaa matematiikan tuntia binääristä... Ainiin en usko että esim. kokit tai autokorjaajat binääriä opettelee....


      • €€€
        Paskaa kirjoitti:

        Mene töihin ja tienaa kuten muutakin keskiansiota 2400!

        Ei ehkä kokit ja rekunnusmiehet, koska ne jutut osaa jokainen... on niitä vähän vaativimpiakin aloja...


      • coach

        niin siis missä ammatissa tienaa 5000? hyvä kun lähihoitajat saa 1600-1800 egee..et ei hyvä palkkanen kuisteskaan..


      • ...
        coach kirjoitti:

        niin siis missä ammatissa tienaa 5000? hyvä kun lähihoitajat saa 1600-1800 egee..et ei hyvä palkkanen kuisteskaan..

        Näin on!


      • niin..
        rju kirjoitti:

        kyllä se viis donaa helpolla tulee.

        Kumman ottaisit mielummin:

        Tekemään Sähköasennukset taloosi
        Kormaan rikkoutuneen televison konkan
        Vaihtamaan autosi moottorin

        Lukion tai ammatti-instituutin käyneen.

        Tosiaan on amiksessa niitä luusereitten, siis todellisten luusereitten linjoja, kuten kokki puuseppä metallimies KUSKI siivooja jne. jotka osaa, oppii hetkessä, mutta esim. transistorin peruskytkentöjä ja sovelluksia ei opi hetkessä/osaa jokainen.

        No jokainen tavallaan, mutta esim. minä miettisin jo kuusvuotiaana isäni metallipajalla miten on releillä totetututtu viiden pisteen moottorin ohjaus...

        Ja Jos lukio on niin hieno paikka niin miksei sitten pidetä muutamaa matematiikan tuntia binääristä... Ainiin en usko että esim. kokit tai autokorjaajat binääriä opettelee....

        lukioon jo pelkästään sen takia, ETTÄ OPPII KIRJOITTAMAAN! *vink, vink*


      • Kirjoittaminen
        niin.. kirjoitti:

        lukioon jo pelkästään sen takia, ETTÄ OPPII KIRJOITTAMAAN! *vink, vink*

        Opeteta jo toisel luokal tai ekal???


      • ihmettelee

        ettei nyt ole menneet sekaisin markat ja eurot, vaikka binäärit osaakin??

        Paperimisten ja ahtaajien (amislaisten aatelia) palkatkaan eivät yllä tuohon, eli voisitko kertoa mihin duuniin olet ajatellut mennä?

        Niin, ja "siihen maailma vanhmimpaan" ammattiin ei tarvita lukiota, jos kohta ei amistakaan ... siellä kun tulot joillain voisivat olla tuota luokkaa.

        Muuten, jos on päättänyt tulevaisuudestaan ja tahtoo vaikka lääkäriksi ... niin lukiohan paras vaihtoehto ... en ymmärrä argumentointiasi "osaa päättää tulevaisuudestaan"?


      • Kiki
        ihmettelee kirjoitti:

        ettei nyt ole menneet sekaisin markat ja eurot, vaikka binäärit osaakin??

        Paperimisten ja ahtaajien (amislaisten aatelia) palkatkaan eivät yllä tuohon, eli voisitko kertoa mihin duuniin olet ajatellut mennä?

        Niin, ja "siihen maailma vanhmimpaan" ammattiin ei tarvita lukiota, jos kohta ei amistakaan ... siellä kun tulot joillain voisivat olla tuota luokkaa.

        Muuten, jos on päättänyt tulevaisuudestaan ja tahtoo vaikka lääkäriksi ... niin lukiohan paras vaihtoehto ... en ymmärrä argumentointiasi "osaa päättää tulevaisuudestaan"?

        Jos en YO-lakin haluu niin voi tehä niin etä käy ammattiopstin, mutta meneekin ma-ke 14-16 lukiolle, näin on kolmen vuoden päästä sitten se YO-lakki sekä esim. Eleroniikka-asentajan koulutus, nerokasta, eikö totta?

        Niin voi sitten ruveta vaikka lääkäriksi jos ei elekroniikan kirugin tehtävät riitä!


      • R.P
        :P ... kirjoitti:

        Niin, ehkä kaverisi päätti, että tulevaisuudessa hän haluaa ammatin, jota arvostetaan ja jossa tienaa rahaa ja että hänellä on yleissivistys, eikä vain juntin mutua. ;)

        Binäärijärjestelmä? Lasketaan auton osia yhteen ja sitten mietitään monta niitä on? :D Puuttuu varmaan jo siksi kurssitarjonnasta (jos edes puuttuu..), ettei sitä tarvita missään jatkokoulutuksissa, lukiosta kun olisi tarkoitus mennä vaikka yliopistoon lukemaan psykologiksi, minkä opiskelussa ei mitään auton rassaus-matikkaa kaivata. :P

        vai amiksen jälkeen 5000€/kk... ei ikinä. Ehkä jos raataa niska limassa 12h/päivä. Saman summan tienaa pari tuntia työtä päivässä tekevä kirurgi. Sitä paitsi, työtä on aikaa tehdä koko loppu elämä, miksi sinne pitäisi päästä parhaassa iässä? Amislaiset pääsee sen takia nopeasti ammattiin, että heille opetettavat asiat ovat niin yksinkertaisia, ettei koulussa mene kauaa istuessa. Kukaan tuntemistani amislaisista ei edes osaa perusenglantia puhua, muista kielistä puhumattakaan. Kyllä minulla on ainakin kovasti aikaa ja halua sivistää itseäni ja opiskella maailmaa hieman enemmän, oppia kieliä ja valmistua sitten tovin päästä ammattiin, jossa viihdyn käsiäni sotkematta.

        Olet sinä onneton tyyppi!


      • huh huh
        :P ... kirjoitti:

        Niin, ehkä kaverisi päätti, että tulevaisuudessa hän haluaa ammatin, jota arvostetaan ja jossa tienaa rahaa ja että hänellä on yleissivistys, eikä vain juntin mutua. ;)

        Binäärijärjestelmä? Lasketaan auton osia yhteen ja sitten mietitään monta niitä on? :D Puuttuu varmaan jo siksi kurssitarjonnasta (jos edes puuttuu..), ettei sitä tarvita missään jatkokoulutuksissa, lukiosta kun olisi tarkoitus mennä vaikka yliopistoon lukemaan psykologiksi, minkä opiskelussa ei mitään auton rassaus-matikkaa kaivata. :P

        vai amiksen jälkeen 5000€/kk... ei ikinä. Ehkä jos raataa niska limassa 12h/päivä. Saman summan tienaa pari tuntia työtä päivässä tekevä kirurgi. Sitä paitsi, työtä on aikaa tehdä koko loppu elämä, miksi sinne pitäisi päästä parhaassa iässä? Amislaiset pääsee sen takia nopeasti ammattiin, että heille opetettavat asiat ovat niin yksinkertaisia, ettei koulussa mene kauaa istuessa. Kukaan tuntemistani amislaisista ei edes osaa perusenglantia puhua, muista kielistä puhumattakaan. Kyllä minulla on ainakin kovasti aikaa ja halua sivistää itseäni ja opiskella maailmaa hieman enemmän, oppia kieliä ja valmistua sitten tovin päästä ammattiin, jossa viihdyn käsiäni sotkematta.

        etkai sä oikeesti voi noin tyhmä olla??
        voin kuvitella että oot joku tyylii sormi suussa kulkeva hemmo joka osaa kyl ehkä matiikkaa laskee mut mikään muu ei onnistu..asut kotona äidin kainalossa ja meet syömään valmiiseen pöytään...sosiaalisia suhteita sul on ainoastaan sun nörtti piireis,ja hauskaa sul ei koskaa oo ku kuulostat olevan aikalailla sisäänpäin kääntynyt..


      • Realisti

        Voi kun tietäisit kuinka läpinäkyvää ja typerää tekstisi on, amisteini. Mutta ethän sinä sitä voi ymmärtää, kun kielellinen ymmärrys on luultavasti amistasoa.


      • Asnentja
        Kiki kirjoitti:

        Jos en YO-lakin haluu niin voi tehä niin etä käy ammattiopstin, mutta meneekin ma-ke 14-16 lukiolle, näin on kolmen vuoden päästä sitten se YO-lakki sekä esim. Eleroniikka-asentajan koulutus, nerokasta, eikö totta?

        Niin voi sitten ruveta vaikka lääkäriksi jos ei elekroniikan kirugin tehtävät riitä!

        Sinänsä harmillista, että iltalukioissa lukion kurssimäärä on pienempi (tai oli ainakin ennen), turhan helpolla pääsevät samaan lopputulokseen.

        Mutta "nerokkaan" ehdotukselle ei voi muuta sanoa kuin että kannattaisi ainakin opetella tuota suomen kieltä ensin, vaikka olisi mikä "eleroniikka-asentaja". Ei muuten pääse lukiota läpi... lol


      • Kiki
        Realisti kirjoitti:

        Voi kun tietäisit kuinka läpinäkyvää ja typerää tekstisi on, amisteini. Mutta ethän sinä sitä voi ymmärtää, kun kielellinen ymmärrys on luultavasti amistasoa.

        Jos lukiolaiset on kerran niin hyvii niin kysytääs muutama kysymys lukiolaisilta.

        Mikä luku on 101010001?

        Montako NPN ja PNP transistoria tarvitaan audiovahvistimessa vähintään (yksikanavaisessa)

        Mitkä värit kuuluu johtoinin N PE L1 L2 L3

        Paljonko kela aiheuttaa loistehoa?

        No vastatkaa lukiolaiset vaikka näihin ekaksi, keksitään sitten lisää kysyttävää...


      • jortsa
        :P ... kirjoitti:

        Niin, ehkä kaverisi päätti, että tulevaisuudessa hän haluaa ammatin, jota arvostetaan ja jossa tienaa rahaa ja että hänellä on yleissivistys, eikä vain juntin mutua. ;)

        Binäärijärjestelmä? Lasketaan auton osia yhteen ja sitten mietitään monta niitä on? :D Puuttuu varmaan jo siksi kurssitarjonnasta (jos edes puuttuu..), ettei sitä tarvita missään jatkokoulutuksissa, lukiosta kun olisi tarkoitus mennä vaikka yliopistoon lukemaan psykologiksi, minkä opiskelussa ei mitään auton rassaus-matikkaa kaivata. :P

        vai amiksen jälkeen 5000€/kk... ei ikinä. Ehkä jos raataa niska limassa 12h/päivä. Saman summan tienaa pari tuntia työtä päivässä tekevä kirurgi. Sitä paitsi, työtä on aikaa tehdä koko loppu elämä, miksi sinne pitäisi päästä parhaassa iässä? Amislaiset pääsee sen takia nopeasti ammattiin, että heille opetettavat asiat ovat niin yksinkertaisia, ettei koulussa mene kauaa istuessa. Kukaan tuntemistani amislaisista ei edes osaa perusenglantia puhua, muista kielistä puhumattakaan. Kyllä minulla on ainakin kovasti aikaa ja halua sivistää itseäni ja opiskella maailmaa hieman enemmän, oppia kieliä ja valmistua sitten tovin päästä ammattiin, jossa viihdyn käsiäni sotkematta.

        Voisit rueta strippariksi tai katuhuoraksi, pysyy kädet puhtaana.


      • SINULLE!
        Kiki kirjoitti:

        Jos lukiolaiset on kerran niin hyvii niin kysytääs muutama kysymys lukiolaisilta.

        Mikä luku on 101010001?

        Montako NPN ja PNP transistoria tarvitaan audiovahvistimessa vähintään (yksikanavaisessa)

        Mitkä värit kuuluu johtoinin N PE L1 L2 L3

        Paljonko kela aiheuttaa loistehoa?

        No vastatkaa lukiolaiset vaikka näihin ekaksi, keksitään sitten lisää kysyttävää...

        337

        Kaksi PNP:tä

        N Sininen

        PE Keltavihreä

        L1 Ruskea

        L2 Musta

        L3 HArmaa

        Eikös kela mahda aiheuttaa - 90 astetta

        Lisää kysymyksii kiitos


      • ???
        :P ... kirjoitti:

        Niin, ehkä kaverisi päätti, että tulevaisuudessa hän haluaa ammatin, jota arvostetaan ja jossa tienaa rahaa ja että hänellä on yleissivistys, eikä vain juntin mutua. ;)

        Binäärijärjestelmä? Lasketaan auton osia yhteen ja sitten mietitään monta niitä on? :D Puuttuu varmaan jo siksi kurssitarjonnasta (jos edes puuttuu..), ettei sitä tarvita missään jatkokoulutuksissa, lukiosta kun olisi tarkoitus mennä vaikka yliopistoon lukemaan psykologiksi, minkä opiskelussa ei mitään auton rassaus-matikkaa kaivata. :P

        vai amiksen jälkeen 5000€/kk... ei ikinä. Ehkä jos raataa niska limassa 12h/päivä. Saman summan tienaa pari tuntia työtä päivässä tekevä kirurgi. Sitä paitsi, työtä on aikaa tehdä koko loppu elämä, miksi sinne pitäisi päästä parhaassa iässä? Amislaiset pääsee sen takia nopeasti ammattiin, että heille opetettavat asiat ovat niin yksinkertaisia, ettei koulussa mene kauaa istuessa. Kukaan tuntemistani amislaisista ei edes osaa perusenglantia puhua, muista kielistä puhumattakaan. Kyllä minulla on ainakin kovasti aikaa ja halua sivistää itseäni ja opiskella maailmaa hieman enemmän, oppia kieliä ja valmistua sitten tovin päästä ammattiin, jossa viihdyn käsiäni sotkematta.

        Tiadat olla vähän kateellinen vaan kun sulle ei ole binääriä opetettu, oikein sääliksi käy, ja sitten koitat vielä vääntää vitsitä siitä koska et tiedä mikä se binääri on... SÄÄLITTÄVÄÄ


      • yksi vain
        rju kirjoitti:

        kyllä se viis donaa helpolla tulee.

        Kumman ottaisit mielummin:

        Tekemään Sähköasennukset taloosi
        Kormaan rikkoutuneen televison konkan
        Vaihtamaan autosi moottorin

        Lukion tai ammatti-instituutin käyneen.

        Tosiaan on amiksessa niitä luusereitten, siis todellisten luusereitten linjoja, kuten kokki puuseppä metallimies KUSKI siivooja jne. jotka osaa, oppii hetkessä, mutta esim. transistorin peruskytkentöjä ja sovelluksia ei opi hetkessä/osaa jokainen.

        No jokainen tavallaan, mutta esim. minä miettisin jo kuusvuotiaana isäni metallipajalla miten on releillä totetututtu viiden pisteen moottorin ohjaus...

        Ja Jos lukio on niin hieno paikka niin miksei sitten pidetä muutamaa matematiikan tuntia binääristä... Ainiin en usko että esim. kokit tai autokorjaajat binääriä opettelee....

        että moni lukiolainen osaa aika vitun hyvin korjata autoja ja vempaimia ja vaikka mitä, jos heillä siihen kiinnostusta löytyy. Mutta lukion käyneillä on huomattavasti parempi yleissivistyksen taso (reaaliaineet)ja esim kielipää ku amispaskoilla. Oman kokemukseni mukaan ne, joilla on päätä lukee ja kiinnostusta maapallon asioihin menevät lukioon, ja ne joilla on jotain ongelmia kotona tai päänsä sisällä (kuten keskittymishäiriöitä, nämä paskat jotka hakevat huomiota luokassa mölisemällä ja häiritsemällä muita) menevät amikseen koska eivät kertakaikkiaan pysty opiskelemaan sen korkeammalla tasolla. Yliopistoon heistä ei ole. Eli paremmat lukioon, huonommat amikseen.

        Ja jos kaksoistutkinnon suorittaa, esim hesan märskyssä (yo-merkonomi) niin suurin osa kursseista suoritetaan lukiossa ja ne luetaan hyväksi kauppiksessa, eli kahteen kertaan kursseja ei tarvi käydä, joten yo-merkonomin kurssimäärä ei pelkkää yo:ta paljon suurempi ole. Tottakai pitää tehdä myös kauppiksen loppututkinto mutta sehän on amistasoa joten ei kovin vaativa. Ja kaksoistutkinnon suorittavat tekevät vain sen pakolliset 75 kurssia, kun taas monet lukiolaiset suorittavat ongelmitta yli 85 tai enemmän. (Itselläni 89, ja ikäisilläni abeilla yli puolella henkilöistä yli 84 kurssia, kahdella jopa yli 100, että repikää siitä.)

        Hyvää kesää vain teille.


      • jassu
        :P ... kirjoitti:

        Niin, ehkä kaverisi päätti, että tulevaisuudessa hän haluaa ammatin, jota arvostetaan ja jossa tienaa rahaa ja että hänellä on yleissivistys, eikä vain juntin mutua. ;)

        Binäärijärjestelmä? Lasketaan auton osia yhteen ja sitten mietitään monta niitä on? :D Puuttuu varmaan jo siksi kurssitarjonnasta (jos edes puuttuu..), ettei sitä tarvita missään jatkokoulutuksissa, lukiosta kun olisi tarkoitus mennä vaikka yliopistoon lukemaan psykologiksi, minkä opiskelussa ei mitään auton rassaus-matikkaa kaivata. :P

        vai amiksen jälkeen 5000€/kk... ei ikinä. Ehkä jos raataa niska limassa 12h/päivä. Saman summan tienaa pari tuntia työtä päivässä tekevä kirurgi. Sitä paitsi, työtä on aikaa tehdä koko loppu elämä, miksi sinne pitäisi päästä parhaassa iässä? Amislaiset pääsee sen takia nopeasti ammattiin, että heille opetettavat asiat ovat niin yksinkertaisia, ettei koulussa mene kauaa istuessa. Kukaan tuntemistani amislaisista ei edes osaa perusenglantia puhua, muista kielistä puhumattakaan. Kyllä minulla on ainakin kovasti aikaa ja halua sivistää itseäni ja opiskella maailmaa hieman enemmän, oppia kieliä ja valmistua sitten tovin päästä ammattiin, jossa viihdyn käsiäni sotkematta.

        PUHUT ASIAA!!


      • täysintotta
        yksi vain kirjoitti:

        että moni lukiolainen osaa aika vitun hyvin korjata autoja ja vempaimia ja vaikka mitä, jos heillä siihen kiinnostusta löytyy. Mutta lukion käyneillä on huomattavasti parempi yleissivistyksen taso (reaaliaineet)ja esim kielipää ku amispaskoilla. Oman kokemukseni mukaan ne, joilla on päätä lukee ja kiinnostusta maapallon asioihin menevät lukioon, ja ne joilla on jotain ongelmia kotona tai päänsä sisällä (kuten keskittymishäiriöitä, nämä paskat jotka hakevat huomiota luokassa mölisemällä ja häiritsemällä muita) menevät amikseen koska eivät kertakaikkiaan pysty opiskelemaan sen korkeammalla tasolla. Yliopistoon heistä ei ole. Eli paremmat lukioon, huonommat amikseen.

        Ja jos kaksoistutkinnon suorittaa, esim hesan märskyssä (yo-merkonomi) niin suurin osa kursseista suoritetaan lukiossa ja ne luetaan hyväksi kauppiksessa, eli kahteen kertaan kursseja ei tarvi käydä, joten yo-merkonomin kurssimäärä ei pelkkää yo:ta paljon suurempi ole. Tottakai pitää tehdä myös kauppiksen loppututkinto mutta sehän on amistasoa joten ei kovin vaativa. Ja kaksoistutkinnon suorittavat tekevät vain sen pakolliset 75 kurssia, kun taas monet lukiolaiset suorittavat ongelmitta yli 85 tai enemmän. (Itselläni 89, ja ikäisilläni abeilla yli puolella henkilöistä yli 84 kurssia, kahdella jopa yli 100, että repikää siitä.)

        Hyvää kesää vain teille.

        yhdyn kirjoitukseesi, huonommat menevät amikseen paremmat lukioon, tietenkin löytyy joitakin erikoistapaus poikkeuksia


    • siltä

      että amiksia vaa vituttaa ku ei tuu valmistujaismanii niin kuin ylioppilaalle :D
      Ja taas keskustelu ajelehtii ihan missä sattuu.
      Mielestäni nyrkkisääntönä voi pitää tuon rahasumman suhteen että alle 40e on jo törkeetä. Mielellään 50e tai enemmän.

      • Tietenkin...q

        Tuollahan jo puhuttiin siitä että nolla on hyvä summa, olen samaa mieltä. Koska ne kuulema tienaa niin vitusti niin ei ne mitään lahjuksia tartte...

        Eikö totta????

        Ja niitä vituttaa varmaankin nemmän ketkä ei ysin jälkeen mennyt mihinkään!!!!!!

        Tuo Kikin kirjoittama juttu oli täyttä asiaa!

        Eihän lukiokoulutksella pääse kuin ehkä kassaan!


      • thaa

        mani mani mani....ois pitäny mennä kolmeks vuodeks lukioo nii ois sit valmistujaisis saanu rahaa...nyt kyl harmittaa:(
        mul on ammatti,hyväpalkkainen työ ja muutenki happy..kielet on parhaimmast päästä ja toikkarin avulla töita sain!!
        teillä on vaan se valkolakki...:( ja rahaa joka huomen on jo juotu:(


    • oikea jako

      Vein naapurin ylioppilastytölle 100 euroa, mutta vaadin euron takaisin, kun sanoin lahjoittavani tasan 99 euroa. No, tyttö antoi euron takaisin, ja niinpä minulla oli sopiva summa vietäväksi toisen naapurini amiksesta valmistuneelle pojallekin.

      • tero_2.0

        Tuo oli paha:)


    • poika

      Totta, ammattikoululaiset kärsivät liikaa aliarvostusta, en kiellä kyllähän lukio on vaativampi, mutta ?

      Lukio ei vain sovi kaille, tiedän monta hyvää tyyppiä jotka eivät menensty kouluelämässä, mutta sitten ne kädeentaidot ovat toistaluokkaa.

      • hohhoi

        vai myönnät, että lukio on ammattikoulua vaativampi?? ootkos käynyt molemmat? minä nimittäin olen. lukiossa pääsee kursseista läpi hyvin helpolla, jos viitsii nähdä pientä vaivaa, joka sitten auttaa myös kirjotuksissa. joskus kursseista pääsee läpi jopa neuvottelemalla hiukkasen. vasta ammattikoulussa kuitenkin jouduin tekemään töitä niin niskalimassa viimesillä voimilla parin tunnin yöunilla, etten menisi todellakaan lukiota kutsumaan vaikeammaksi. sellasta löllöttelyaikaa se oli ammattikouluun verrattuna. tosin ei kaikki ammattikoulun alat tai opettajat tai kuka siellä niitä vaatimuksia nyt esittääkään, ole yhtä vaativia. kaveri valmistui viime keväänä sillä mielellä, että eipä paljon vaivaa tarvinut nähdä.nyt kun itse valmistuin, olen aivan todella loman tarpeessa. meidän luokalla työn määrä ei mitenkään ole ollut verrattavissa lukion kirjansivujen läpsimiseen. sain kuitenkin lukiostakin aivan hyvät arvosanat.

        rahakeskustelusta sen verran, että voisitteko kiitos hiukan miettiä sitä, että kyllä siellä ammattikoulussakin töihin joutuu. ei ole mitään hiekkalaatikkoleikkiä. ylioppilaaksi päästessäni yleisin rahasumma oli 50 €. oli isot juhlat ja koko suku paikalla vaikka kuinka kaukaa. takuuvuokraanhan ne rahat sitten menivät ja siellä ovat vieläkin kiinni eli tarpeeseen tulivat. toisin kuin se yo-lakki, josta ei ole ollut mitään muuta hyötyä kuin se, että ammattikouluun sai siitä hyväksilukua yhden vuoden verran. tänä vuonna ammattikoulusta valmistuessani edes oma isäni ei vaivautunut vaatimattomille kahvikesteilleni. sain pari kirjekuorta ja paikalla olivat tasan 2 kaveriani, eno, isotäti, äidin serkku. ei mummoja, ei isää, ei tätejä. meillä on aika laaja suku kumminkin :) valmistuin perjantaina ja popula oli valmistautunut serkun yo-juhliin lauantaina......

        t. katkeroitunut saumuriin säästäjä


    • 2 äidinlyyraa

      Paljonko rahaa, eihän siihen ole vastausta, sehän on lompakosta kiinni ja siitä, mitä raha merkitsee.
      Onnea on lapsen menestys ja erityisesti se että on saanut lapsestaan empaattisen ja hyvän ihmisen, se on kiitos jonka vain ja ainoastan vanhempi voi toivoa, että lapsi olisi onnnellinen elämässään, vai oletko eri mieltä??

    • --.-

      20 - 200€ sopiva summa riippuen kuka pääsee ylioppilaaksi ja kuika lähisukulainen on.

      Ammattiin valmistuneelle 0 - 100€, jos ei tule kutsua eikä juhli, niin silloin 0€ ellei ihan lähisukulainen.

      Väheksymättä yhtään itse en vaan miellä ammattiinvalmistumista yhtä arvokkaaksi kuin ylioppilasta.


      Hauska katsoa uutisia ylioppilaista ja ala-asteen päättäneistä juttua, mut ei ammattiin valmistuneista, kertoo miten media arvostaa tutkintoja.

    • abi2006

      Mielestäni ainoastaan ne, jotka ovat "työikäisiä" ovat valmiita kommentoimaan kysymykseen lahjarahojen summista. Kouluttamattomien teinejen on turha heittää kommenttia, kun eivät vielä mitään tienaakaan. Katsotaan muuttuvatko mielipiteen sitten, kun työelämä alkaa. Kyllä se on niin, että jokainen antaa rahaa omien tulojensa mukaan. Kummallista, että ihmisten arvoa mitataan nykyään rahassa. "Tervetuloa juhliini" (voi vittu se antoi vaan viisikymppiä), säälittävää pinnallisuutta. Eipä taida nykynuorisolla olla rahan tajua ollenkaan. Itse kirjoitan ylioppilaaksi ensi vuonna ja minusta 20 euroa on ihan sopiva summa. Ihmisillä on elämässä paljon omiakin menoja. En voisi olettaa, että he panostavat minuun jotain erityisiä summia. Suomessa on tällä hetkellä suuri joukko työttömiä ja vasta valmistuneita, jotka eivät ole saaneet työtä. Miten voidaan olettaa, että nämä ihmiset panostaisivat suuria summia.

      Ja tähän amis-juttuun... Mielestäni myös he ovat summansa ansainneet. Koulujärjestelmämme kusee suurilta osin nimenomaan lukion osalta. Itse käyn lafkan ainoastaan siitä syystä, että pääsen yliopistoon. Lukio tulee kansantaloudelle erittäin kalliiksi. Samoja yleistietoja siellä kerrataan, kun on kerrattu edelliset yhdeksän vuottakin. Erikoistumista ja aikaisemmin!

      • opiskeleva nainen

        Joo, aika huimia juttuja täällä. Ihan kun olis unohtunut se, minkä takia opiskelellaan ja minkä takia kutsutaan sukua ja ystäviä...
        Pelottavaa ajatella, millaisia aikuisia osasta kirjoittajista tuleekaan....


    • miljoonia

      neljä vuotta sitten kun poikani serkku kirjoitti annoimme kolmen hengen porukalla 16.000.000 lahjaksi. Siis kuusitoista miljoonaa. Kolmeen jaettuna se nyt ei ollut kuin reilu 5.000.000 per pää. Kyseessä toki oli Turkin liirat...

      • poikani serkku

        voisko olla esim. veljeni poika


    • oli se sitten pieni tai suuri!

      Hei! Jokainen on eri tilanteessa eli rikas antakoon enemmän ja köyhä vähemmän niin kuin omalle kukkarolle parhaiten sopii. Suotavaa olisi, ettei lahjan antajaa mitattaisi rahassa. Tuloerot ovat nykyään eri perheissä huimia riippuen missä on töissä ja onko saanut töitä laisinkaan. Eikö mukavinta ole kuitenkin että muistetaan ja käy vieraita onnittelemassa. Ja pienistäkin rahamääristä tulee yhteensä jo melkoinen summa, jolla voi hankkia jotain suurempaa.

    • Kouluja KÄYMÄTÖN

      Mikä tuntuu sopivalta 10.20,30.50 euroa kyllä suuri osa nyky nuorista on niin fiksuja että osaa arvostaa sitä että muistaa jollakin tavalla.

    • minusta

      jos saa muutenkin paljon lahjoja

    • Fuckah

      Riippuu täysin vahempien/sukulaisten tuloista. Hyvän esimerkin voin ottaa omista rippijuhlistani sain yhteensä 50 €, kun taas eräs ystäväni sai viikon kreikan matkan kahdelle henkilölle. Kyllä se siinä 50 € pitäisi olla, jos joku antaa yli 100 € niin se on jo naurettavaa. Serkkupoika sai astiaston ja aterimet, sekä työkalupakin, viinapullon ja seinäkellon, kun valmistui amiksesta automekaanikoksi ja sai vielä rahaakin varmaan 20 e yhteensä.

      • Fuckah

        Sai siis vielä noin 200 € käteistä rahaa.


    • Kiki

      Se tepsii aina

    • rahaa...

      itse sain rahaa, saadessani valkolakin, n. 1300€ ( muutaman lahjakortin)
      Summa yllätti minut täydellisesti, sillä en olettanut saavani juurikaan rahaa..

      Se, saiko rahaa 10€ vai 100€, riippui siitä oliko antaja lahjoittamassa rahaa yksin vai oliko niitä kimppalahjoja.

      Ehkä mielestäni sen 10€ setelin voisi lahjanantaja kuitenkin vaihtaa vaikka muumimukiin... Itse suosin kyseisiä mukeja lahjoina.. Kestävät kauemmin kuin raha ja niillä voi tulevaisuudessa olla jopa keräyksellistä arvoa..

      =)

      • Hunner

        No markka-aikaan joltakin naapurilta (jonka ei tarvitsisi mitään antaa kuin kortti ehkä) 100 mk oli ihan hyvä, mutta näin euroaikaan 20 € tuntuu mitättömän pieneltä... Kyllä se naapurin summaksi silti käy.

        Kaukaisemmat sukulaiset 20-100 €.

        Isovanhemmat, vanhemmat 150-300 € / kpl.

        Siinäpä jotain perussummia, ei rikkaiden eikä köyhien.


      • Lampsi
        Hunner kirjoitti:

        No markka-aikaan joltakin naapurilta (jonka ei tarvitsisi mitään antaa kuin kortti ehkä) 100 mk oli ihan hyvä, mutta näin euroaikaan 20 € tuntuu mitättömän pieneltä... Kyllä se naapurin summaksi silti käy.

        Kaukaisemmat sukulaiset 20-100 €.

        Isovanhemmat, vanhemmat 150-300 € / kpl.

        Siinäpä jotain perussummia, ei rikkaiden eikä köyhien.

        Jotenkin äitinä nuoren yo-juhla vaan ihana.

        Itse ostimme tietsikan n. 1000 euroa.

        Isovanhemmilta 1000 euroa (autokoulun aloitusta varten).

        Muuten kaikki meni upeasti, eikä lahjan arvoista keskusteltu koskaan jälkeenpäin.


    • sopiva määrä

      .....

    • ylioppilasvm2003

      Kyllä ne ylioppilaat ovat hehkutuksensa ansainneet, sillä asiahan on niin, että yhteiskuntamme tulee rakentumaan pitkälti näiden oppineiden vastuulle. En tarkoita sitä, etteikö ammattiin valmistuneita tarvittaisi, mutta kyllä ne ovat ylioppilaita(jotka ovat lukeneet yliopistoissa), jotka korkeisiin virkoihin, isoihin tehtäviin ja politiikkaan mukaan lähtevät.

      No voihan ammattikoulustakin teoriassa joku serkunkaiman kaveri päästä yliopistoon, mutta näin yleisellä tasolla esimerksi teknillisille aloille, aineopettajiksi ja lääketieteeseen on mahdoton ammattikoululaisen päästä.

      • le néant

        Itseäni potuttaa nykyisin aina koulujen päättymisen aikaan. Miksi..?
        Halusin ylioppilaaksi, mutten tule koskaan pääsemään! Miksi..?
        Olen kuulemma liian tyhmä, mukamas..
        Oli kivaa, kun vuosia haaveili ja sitten OPO sanoi suoraan päin naamaa, et
        'vi**u sä oot tyhmä! Sa***na! Pidä ees jonkin verran itsekunnioitusta ja älä vaivaa muita voilla sun vi**n tyhmillä ideoilla!'
        Ja äiskä ole samaa maata.
        Nyt potuttaa, ku ei ees yrittäny hakea mennekää lukioon.
        ja ainii.. Nyt äiti voivotteleee, ku en menny lukioon ja sanoo koko ajan:
        'onhan se iltakoulukin..'
        Et kiva.. Kenelläkää samantyyppisiä kokemuksia..?

        -le néant


      • aikuinen

        Kasvahan vielä muutama vuosi niin mielipiteetkin vähän saa laajempaa näkökulmaa siitä, miten tämä yhteiskunta pyörii. Aika heikolla pohjalla ollaan jos moisella ajatusmaailmalla lukion käyneet kulkee. Kaikkia meitä tarvitaan tasapuolisesti tässä maailmassa.
        Ja jos nyt tällä teidän linjalla todellakin mennään, niin kuinkas on kansanaloudelle nyt muutamassa viikossa käynyt, kun ne amiksen käyneet paperialan ihmiset meni lakkoon. Vai mahdatko uutisia edes seurata, kunhan täällä vähän äriset. Mutta tuossa iässä ollaan niin mustavalkoisella ajatusmaailmalla liikkeellä. Kymmenen vuottakin ikää lisää niin kummasti se ajatus kypsyy, ainakin toisilla.


      • ylioppilasvm2003
        aikuinen kirjoitti:

        Kasvahan vielä muutama vuosi niin mielipiteetkin vähän saa laajempaa näkökulmaa siitä, miten tämä yhteiskunta pyörii. Aika heikolla pohjalla ollaan jos moisella ajatusmaailmalla lukion käyneet kulkee. Kaikkia meitä tarvitaan tasapuolisesti tässä maailmassa.
        Ja jos nyt tällä teidän linjalla todellakin mennään, niin kuinkas on kansanaloudelle nyt muutamassa viikossa käynyt, kun ne amiksen käyneet paperialan ihmiset meni lakkoon. Vai mahdatko uutisia edes seurata, kunhan täällä vähän äriset. Mutta tuossa iässä ollaan niin mustavalkoisella ajatusmaailmalla liikkeellä. Kymmenen vuottakin ikää lisää niin kummasti se ajatus kypsyy, ainakin toisilla.

        Voitkos aikuinen väittää, että amikset vievät tätä yhteiskuntaa eteenpäin?


      • Joakim
        ylioppilasvm2003 kirjoitti:

        Voitkos aikuinen väittää, että amikset vievät tätä yhteiskuntaa eteenpäin?

        Voitko itse väittää, että ylioppilaat sitten tekevät sen? Eiköhän siinä tarvita ihan molempia kouluja käyneitä. Oletko muuten tietoinen, että ammattikoulun käyneistä tulee pulaa kun mennään 10-15 vuotta eteenpäin.


      • aikuinen
        ylioppilasvm2003 kirjoitti:

        Voitkos aikuinen väittää, että amikset vievät tätä yhteiskuntaa eteenpäin?

        Luehan ensimmäisen kappaleen viimeinen virke. Eiköhän kantani siitä tule selväksi.


      • ei-uskonnollinen
        aikuinen kirjoitti:

        Kasvahan vielä muutama vuosi niin mielipiteetkin vähän saa laajempaa näkökulmaa siitä, miten tämä yhteiskunta pyörii. Aika heikolla pohjalla ollaan jos moisella ajatusmaailmalla lukion käyneet kulkee. Kaikkia meitä tarvitaan tasapuolisesti tässä maailmassa.
        Ja jos nyt tällä teidän linjalla todellakin mennään, niin kuinkas on kansanaloudelle nyt muutamassa viikossa käynyt, kun ne amiksen käyneet paperialan ihmiset meni lakkoon. Vai mahdatko uutisia edes seurata, kunhan täällä vähän äriset. Mutta tuossa iässä ollaan niin mustavalkoisella ajatusmaailmalla liikkeellä. Kymmenen vuottakin ikää lisää niin kummasti se ajatus kypsyy, ainakin toisilla.

        "Kaikkia meitä tarvitaan tasapuolisesti tässä maailmassa."
        No ei todellakaan tarvita. Mitä höpötystä tuo on olevinaan? Jokin kristillinen, muun uskonnon tai ideologinen näkökanta?

        Pummi ja yritysjohtaja ovat taloudellisessa tuottavuudessa maallemme aivan eri sfääreissä. Lääkäri ja taparikollinen ovat kansan hyvinvoinnin parantamisessa aivan eri sfääreissä. Hyväntekeväisyystyöntekijä ja kitsastelija ovat "maailman pelastamisessa" aivan eri sfääreissä.

        Emme todellakaan tarvitse pummeja, rikollisia ja kitsastelijoita yhteiskunnallisesti. Heitä tarvitsevat "vain" heidän omaisensa. Ja siitä eteenpäinviemisestä: yhteiskuntaamme vieväät etenpäin keksijät ja ajattelijat. Peruspalkkatyön tekeminen ohjeiden mukaan ei vie suoranaisesti yhteiskuntaamme eteenpäin, välillisesti kyllä. Jos sähköasentaja keksii uuden sähköviritelmän, niin hän on ollut osa kehitystä.

        Tietenkään kehitys (ainakaan minulle) ei ole mikään pääasia. Eikä tässä ole ihmisarvosta kysymys (joka sekin kylläkin on uskonnollinen/ideologinen käsitys). Nyt puhuttiin siitä, että ovatko kaikki ihmiset yhtä tärkeitä (oletin tietysti, että kyse on yhteiskunnalle tärkeydestä). Johon vastaus on, että vain ideologisesti.


    • Kummitäti pulassa

      Taidan olla jo ikäloppu. Aikamoiselta kuulostavat nuo nykypäivän rahasummat. Minulla on neljä kummilasta enkä ole ajatellutkaan, että näin se rahan arvo on huimasti noussut. En voi tietenkään verrata aikaa siihen kun itse kirjoitin ylioppilaaksi(v.-87), mutta jotenkin tuntuu, että arvot ovat vääristyneet ja suhteellisuudntaju kadonnut tyystin. Eikä rahan arvokaan 80-luvun lopusta ole sentään noin paljoa noussut.

      Voi vain kuvitella, että kun ne kummit ja mummit lähtevät kenties satojen kilometrien päästä kuka junalla ja kuka milläkin juhliin, niin jo pelkät matkakulutkin saattavat nousta korkeiksi. Kukatkin on tietty ostettava ja varsinainen lahjasumma on sitten esim.100-200 €. Kyllä tulee juhlat kalliiksi, niin vanhemmille jotka juhlat järjestävät kuin sukulaisillekkin.

      Tietysti valmistunutta pitää muistaa saavutuksestaan, mutta kun luin näitä kirjoituksia, niin tuntui että monet pitivät ihan itsestäänselvyytenä, että lahjasumma on esim. 100€ tai jopa ylikin. Ei kaikilla ole kertakaikkiaan varaa moiseen!
      Nyt tuntuu, että kehtaako sitä ollenkaan mennä juhliin, jospa lahjaraha kelpaakin vain paskapaperiksi. No, hyvä niinkin, kun siitäkin alkaa jo kuhta olemaan pulaa, meneepähän tarpeeseen.....

    • ex-nainen

      Rahaa se kirjoittanutkin tarttee!
      En itse kirjoittanut mutta sain rippilahjaksi 7 vuotta sitten noin 20 tuhatta markkaa joka silloin oli iso summa.
      Tosin rippijuhlissani olikin kaikki pankinjohtajasta lähtien jne. mutta tarpeeseen sekin raha tuli

    • satu e.
    • duunari

      Pitäähän lukio ressukoiden nyt rahaa saada ja paljon. Semmonen 5000€ per vieras, niin ei raukan tartte töihin mennä koska eipä ne mitään osaa tehdäkkään!!!!!!! lukio sucks

    • xboxbestgame
    • käytöksen kultainen kirja

      ....

    • make

      Rahasumma riippuu lahjan antajan ja saajan välisestä (sukulais)suhteesta ja rahatilanteesta. JOkainen voi antaa sen verran kuin sopivaksi näkee, mutta 50 eeroa ehdoton minimi, jos ystävä tai kaukainen sukulainen. Lapselle tai lapsenlapselle sopiva summa on n. 3000 € tai vähintään 1000 €.

      • hei

        kuule, kuten sanoit niin summa riippuu lahjan saajan ja antajan välisestä suhteesta sekä mainitsemastasi rahatilanteesta! Miten voit sanoa, että 50€ on EHDOTON Minimi. Se on monelle iso summa rahaa. Ja että mummoille sopiva summa olisi 3000€ tai VÄHINTÄÄN 1000€. No jo on nuoriso ahneeksi heittäytynyt.
        Minun mielestäni sopiva summa on juuri se mitä antaja antaa.


      • make
        hei kirjoitti:

        kuule, kuten sanoit niin summa riippuu lahjan saajan ja antajan välisestä suhteesta sekä mainitsemastasi rahatilanteesta! Miten voit sanoa, että 50€ on EHDOTON Minimi. Se on monelle iso summa rahaa. Ja että mummoille sopiva summa olisi 3000€ tai VÄHINTÄÄN 1000€. No jo on nuoriso ahneeksi heittäytynyt.
        Minun mielestäni sopiva summa on juuri se mitä antaja antaa.

        Se oli minun mielipide. Tässä kysyttiin nimenomaan rahasummaa ja siksi 50. Jos lahjanantaja on vähävarainen, voi hän antaa jonkun esineen, kirjan alennusmyynnistä tms.
        Mummojen kannattaa veroteknillisistä syistä alkaa siirtämään käteisvarantojaan lapsenlapsilleen jo hyvissä ajoin, perintöverojen muutosta odotellessa. Tietysti sitä voi vähän pienentää jos lapsenlapsia on paljon...


    • abi 2005-2006

      1. väite:
      "Lukion käynyt ei pääse kuin jonnekin kaupan kassalle, joten se on aivan typerää käydä"

      Vastaus: En tunne yhtäkään lukiolaista, joka suunnittelisi menevänsä työelämään suoraan lukion jälkeen. Lukion jälkeen jatketaan kouluttautumista, tavallisesti yliopistossa tai ammattikorkeassa.

      Poikkeuksia voi toki löytyä, mutta he hakevatkin lukiosta luultavasti jotain muuta kuin työhön valmistumista (esim. yleissivistys).

      2. väite:
      "Lukiokoulutuksella ei tee yhtään mitään"

      Vastaus: Yo-todistuksella saa pisteitä yliopistoihin hakiessa ja lukion päättötodistuksella ammattikorkeisiin hakiessa. Yliopistoon on amispohjalta huomattavasti vaikeampi päästä.

      Lisäksi lukiolaiselle kaikki mahdollisuudet ovat avoinna: kaikki mahdolliset alat (ammatti)korkeakouluissa ja yliopistoissa. Ammarit ovat jo erikoistuneet, joten pohjaa muille kuin omalle alalle on niukalti.

      --------------------

      Ammattikoulututkinnolla voi toki päästä (työ)elämässä pitkälle. Suurillakin johtajilla voi olla "vain" merkonomin koulutus. Lisäksi yläasteluokallani oli kaksi n. 9:n keskiarvon tyttöä, jotka hakeutuivat ammattikoulutason oppilaitoksiin (toinen näistä sai stipendin muistaakseni 9,33 päästötodistuksen keskiarvonsa johdosta). Ammattikoulun valinta ei tarkoita aina sitä, että ei vain pääsisi lukioon.

      Kyse ei olekaan pelkästä työnteosta, kun valitsee opiskelupaikkansa. Lukio on yleissivistävä, ja ainakaan minä en hae yliopistoon tulevaa työpaikkaa miettien. Haen sellaiselle alalle, jota minua KIINNOSTAA OPISKELLA. Elämä ei ole pelkkää työtä. Lukio sopii sellaisille ihmisille, jotka haluvat yleissivistää itseään, oppia kieliä ja tehdä tutkimustyötä. Ja tietysti ennen kaikkea, jos haluaa yliopistoon, eikä alaakaan ole vielä osannut itselleen valita.

      Jos tietää jo 16-vuotiaana (kunnioitettavaa mielestäni), mille alalle aikoo (eikä se ole korkeakoulututkintoa edellyttävä), haluaa nopeasti työelämään tai yleissivistys/opiskelu ei kolmea vuotta kauempaa kiinnosta, niin ammattikoulu on hyvä vaihtoehto.

      Itse en ymmärrä työelämään kiireellä hinkuvia (ajattelen, että työtä ehtii kyllä koko elämän tehdä), samoin kuin he eivät ymmärrä meitä jatko-opiskelemaan hinkuvia. Tämä on se ikuinen kiistelyn pohja. Eikä ole oikeaa tai väärää, hyvää tai huonoa ratkaisua tässä asiassa, koska nämä kaksi erilaista ihmistä tavoittelevat koulutuksella eri asioita.

    • Anonyymi

      En yli 100:aa markkaa antaisi. Nuoren pitää oppia tienaamaan palkkansa itse.

      • Anonyymi

        Joo ei MARKKOJA kannata antaa,kun ne ei ole edes käytössä nykyisin.


    • Anonyymi

      Vanhukset vois opetella rahan arvon euroissa. Sentään 17v olutu jo siinä ja vieläkin vaan jotkut papat ja mummut höpisee jostain markoista tai euron arvon markoissa.

    • Anonyymi

      Pamautat pöytään tonnin ja ylioppilas muistaa sinua lämmöllä koko ikänsä. Aina kun tulee ongelmia ja hätää (itseaiheutettuja) hän ryntää hyväntekijänsä luo kinuamaan lisää. Annat kerran annat aina pätee.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe