Kantamerkinnät

Anonyymi-ap

Mitä kaikkia asioita terveydenhuoltohenkilökunta kirjoittaa kantaa? Saako merkintöjä ikinä pois ja näkyykö ne kaikille lääkäreille? Onko myöhemmin kohtelu huonompaa, kun on saanut merkintöjä psyykkisistä ongelmista?

91

664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sairastuin aikoinaan krooniseen sydänlihastulehdukseen ja, kun tulehdusta ei alkuvaiheessa tehdyissä tutkimuksissa saatu varmistettua(joskin verikoearvot viittasivat vahvasti tähän), alkoi epäilyt siitä, että oireet johtuisivat masennuksesta ja paniikkihäiriöstä.
      Sittemmin tulehdus saatiin todennettua yksityisellä puolella, mutta julkisella puolella tätä ei jotenkin koskaan suostuttu hyväksymään. Ajan saatossa tietoihini ilmestyi mm. juttua, että henkilön ongelmat johtuvat aspergerin oireyhtymästä ja, että henkilö on ollut yksityisellä puolella psykiatrisessa hoidossa aspergerin takia. Ihan ihmeellinen juttu, kun minulle ei ole koskaan aspergeria diagnosoitu, enkä ole koskaan ollut psykiatrisessa hoidossa.
      Kun yritin korjata asioita, niin eräs nuori naislääkäri ei tähän suostunut, vaan hän kuulemma uskoo, että valehtelen. Kun juttelin asiasta sairaanhoitajan kanssa yrittäessäni tavoittaa lääkäriä, alkoi sairaanhoitaja huutamaan puhelimessa, että "ei teillä ole mitään oikeuksia, te olette psykopaattisella tavalla väkivaltainen".
      Siinä selvisi sitten, että ulkopuolinen henkilö oli ollut yhteyksissä julkiseen terveydenhoitoon ja kertoillut sinne perättömiä juttuja minuun liittyen. Täällä suomi24:ssa näitä perättömiä terveystietojani levitteli myös joku nimelläni ja kuvallani 4,5 vuoden ajan. Tietojen levittelijä oli naisystäväni raiskannut virolainen narkomaani.
      Kun juttelin asiasta julkisen terveydenhoidon kanssa, oli vastaus, että "ei tänne kukaan soittele vahingontekotarkoituksessa, kyllä tässä ihan sinun parastasi on ajateltu".
      Tein asiasta rikosilmoituksen, mutta poliisit eivät alkaneet tutkimaan tätä juttua ollenkaan.

      • Anonyymi

        Törkeää. Monullekin on sairaahoitajat olleet töykeitä. Puhelut sairaanhoitajien ja lääkärien kanssa saa nauhoittaa, mutta kannattaa pysyä itse asiallisena. Huonosta ja epäasiallisesta kohtelusta kannella tai tehdä muistutuksen. Tein kerran muistuksen mutta koska äänite puuttui, niin minua ei uskottu. Tästä lähin olen aina äånittänyt puhelut ja käynnit kännykällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Törkeää. Monullekin on sairaahoitajat olleet töykeitä. Puhelut sairaanhoitajien ja lääkärien kanssa saa nauhoittaa, mutta kannattaa pysyä itse asiallisena. Huonosta ja epäasiallisesta kohtelusta kannella tai tehdä muistutuksen. Tein kerran muistuksen mutta koska äänite puuttui, niin minua ei uskottu. Tästä lähin olen aina äånittänyt puhelut ja käynnit kännykällä.

        Entä jos ei nauhota, niin sittenhän ei itsekkään tarvitse pysyä asiallisena. :P


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei nauhota, niin sittenhän ei itsekkään tarvitse pysyä asiallisena. :P

        Jos ei itse pysy asiallisena, niin palvelun laatu ei ainakaan parane, usein päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei itse pysy asiallisena, niin palvelun laatu ei ainakaan parane, usein päinvastoin.

        Kun itse elää esim. jonkin sairauden kanssa ja näkee esimerkiksi kovan vaivan jonkin itselle ja myös monen elämää muuttavan asian eteen korjatakseen sen. Ja sitten saa vastaukseksi vaikka miten kohteliaan viestin, mutta jos itse asia ohitetaan, niin siitä tulee olo, ettei ko. asialla ja sen esittäjällä ole mitään merkitystä. Jos asia on vielä itselle tärkeä ja myös jopa merkittävä epäkohta, tuntuu lievästi sanoen pahalta. Kun vielä itsellä tuo toinen suunta, niin ei se tämän asian edistämisessä auta. Ja on helpompi pysyä viileänä, kun asia ei henkilökohtaisesti kosketa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun itse elää esim. jonkin sairauden kanssa ja näkee esimerkiksi kovan vaivan jonkin itselle ja myös monen elämää muuttavan asian eteen korjatakseen sen. Ja sitten saa vastaukseksi vaikka miten kohteliaan viestin, mutta jos itse asia ohitetaan, niin siitä tulee olo, ettei ko. asialla ja sen esittäjällä ole mitään merkitystä. Jos asia on vielä itselle tärkeä ja myös jopa merkittävä epäkohta, tuntuu lievästi sanoen pahalta. Kun vielä itsellä tuo toinen suunta, niin ei se tämän asian edistämisessä auta. Ja on helpompi pysyä viileänä, kun asia ei henkilökohtaisesti kosketa.

        Tiedän kyllä tunteen, että tuntuu pahalta, kun käy niin kuin itsekin kirjoitat, et ole ainoa.
        Minullakin joskus tuntuu tosi pahalta, kun ei kuunnella, uskota, tai juurikin asia ohitetaan.
        Siltikin, jos olen johonkin instanssiin yhteydessä puhelimitse, tai kasvokkainkin, niin olen sitä mieltä, että kuitenkin pystyn olemaan asiallinen ja rauhallinen ( vaikka sisäinen tunne ei niin rauhallinen olisikaan ).
        Paljonhan tuo on luonteesta ja käytöksen säätelystäkin kiinni, pysyykö tilanteissa viileänä, vai hermostuuko täysin ja menettää itsehillinnän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Törkeää. Monullekin on sairaahoitajat olleet töykeitä. Puhelut sairaanhoitajien ja lääkärien kanssa saa nauhoittaa, mutta kannattaa pysyä itse asiallisena. Huonosta ja epäasiallisesta kohtelusta kannella tai tehdä muistutuksen. Tein kerran muistuksen mutta koska äänite puuttui, niin minua ei uskottu. Tästä lähin olen aina äånittänyt puhelut ja käynnit kännykällä.

        Yhden ainoan kerran elämässäni minäkin olen kokenut sairaanhoitajan ilkeyden puhelimessa . Tunsin itseni todella typeräksi kun edes soitin varatakseni aikaa.
        Sitten menin nettiin ja katsoin lääkäriaseman recensiot, ja kaikki kehuvat lääkäreitä kovasti kuten minäkin , mutta niin moni oli tehnyt lausunnan tästä hoitajasta nettiin miten epäystävällinen hän on , joten hieman helpotti ajatus ettei se ollut ainoastaan minä joka niin koin asian. En ole ollut lääkärissä neljään vuoteen ja en tiedä onko tämä ihminen vielä siellä töissä edes. Mutta ilkeä hän oli todella. Äaina jossain näitä mätämuna , jotka tekevät enemmän haittaa kun hyötyä
        Luulisi että hyvämaineinen lääkäri asema antaisi potkut sellaiselle oliolle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei itse pysy asiallisena, niin palvelun laatu ei ainakaan parane, usein päinvastoin.

        Vaikka potilas olisikin epäasiallinen niin sekin on hoitopuolella otettava huomioon , saattaa olla että potilas on kauan kamppaillut oireittensa kanssa ja on hermostuksissaan kun ei saa apua .
        Yleensä hyvä Lääkärikeskus tekee työtä niin että kaikki tulevat huomioiduksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän kyllä tunteen, että tuntuu pahalta, kun käy niin kuin itsekin kirjoitat, et ole ainoa.
        Minullakin joskus tuntuu tosi pahalta, kun ei kuunnella, uskota, tai juurikin asia ohitetaan.
        Siltikin, jos olen johonkin instanssiin yhteydessä puhelimitse, tai kasvokkainkin, niin olen sitä mieltä, että kuitenkin pystyn olemaan asiallinen ja rauhallinen ( vaikka sisäinen tunne ei niin rauhallinen olisikaan ).
        Paljonhan tuo on luonteesta ja käytöksen säätelystäkin kiinni, pysyykö tilanteissa viileänä, vai hermostuuko täysin ja menettää itsehillinnän.

        Yleensä se tunne ettei kuunnella tarpeeksi kauan on potilaalla. Lääkärillä taas on aika äkkiä jo diagnoosi valmis , siksi yrittää ehkä jarruttaa hiema piuhetulvaa potilaan taholta. Äniitä in sellaisiakin potilaita jotka puhuvat ainoastaan asian vierestä koko ajan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä se tunne ettei kuunnella tarpeeksi kauan on potilaalla. Lääkärillä taas on aika äkkiä jo diagnoosi valmis , siksi yrittää ehkä jarruttaa hiema piuhetulvaa potilaan taholta. Äniitä in sellaisiakin potilaita jotka puhuvat ainoastaan asian vierestä koko ajan,

        En tarkoittanut kommentissani mitenkään ajallisesti, kun kirjoitin tuosta kuuntelemisesta.
        Mikä edes on " tarpeeksi kauan " ? Vastaanoton aika saattaa olla 20 minuuttia, ehkä puolisen tuntia, ja siihen on mahdutettava asia, jonka vuoksi on lääkäriin hakeutunut.
        Diagnoosi ei ole joka kerta " aika äkkiä valmis ".
        Taannoin kävi niin, kun valittelin maksan ongelmia, ei kuunneltu, tai oikeastaan kuultu, lieneekö edes uskottu.
        Parin vuoden sitkeän yrityksen jälkeen tuntematon lääkäri, jota en ollut koskaan tavannut, laittoi asiaa eteenpäin, ja selvisihän heti, ettei maksassa ollut ihan kaikki kunnossa.

        Joo, ja on sellaisia ja tällaisia potilaita, toiset puhuvat asian vierestä, toiset asiaa, yleensä kuitenkin haluavat tulla kuulluksi ja saada vaivansa hoidetuksi, jos ne hoitoa vaativat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun itse elää esim. jonkin sairauden kanssa ja näkee esimerkiksi kovan vaivan jonkin itselle ja myös monen elämää muuttavan asian eteen korjatakseen sen. Ja sitten saa vastaukseksi vaikka miten kohteliaan viestin, mutta jos itse asia ohitetaan, niin siitä tulee olo, ettei ko. asialla ja sen esittäjällä ole mitään merkitystä. Jos asia on vielä itselle tärkeä ja myös jopa merkittävä epäkohta, tuntuu lievästi sanoen pahalta. Kun vielä itsellä tuo toinen suunta, niin ei se tämän asian edistämisessä auta. Ja on helpompi pysyä viileänä, kun asia ei henkilökohtaisesti kosketa.

        Sano vaan suoraan, et olet psyykkisesti saoras ihminen, ku katsoo mitä kirjoittelet tänne 24/7!


    • Anonyymi

      En ole maisa,en oma kanta. Pydän terveyskeskus tulostetun version ja saan A4 paperilla merkinät käynistäni.Jos niissä huomautamista? Huomautan sen a-4 paperin tyhjälle puolele ja pydän oikaisua. Postitan huom postin kautta sen.Pällä terveyskeskus nimi,ja Hallinto osasto. 1kk,päästä menen pyyttä vimeset tiedtoni paerilla ja taas saan tiedon.Siellä asia on oikaistu. Sama pätee sairaalaty.mm. Oikasu pydetän paperilla ja se todella toimii! Jos ei valviraan yhteys tai potilasasia mieheen/ naiseen ,autaa potilasasia mies/ nainen ainakin oikasun teossa.

      • Anonyymi

        Minä laitoin 2 oikaisua samalla, mytta vain toinen käsiteltiin. Euroopan tietosuojalain mukaan pitää tulla ilmoitus, mutta tästä toisesta ei mitään vastausta tai korjaiksia. Laitan sen menemään uudellee vedoten lakiin


    • Anonyymi

      Kannassa pitäisi löytyä kaikki kontaktisi terveydenhuollon kanssa, niiden syyt ja toimenpiteet sekä mahdolliset diagnoosit. Tiedot pysyvät ja ovat terveydenhuollon käytettävissä. Sen lisäksi sinä itse pääset lukemaan tietosi.

      Minusta on hyvä, että jokainen lääkäri voi lukea koko terveyshistoriani. Ei tarvitse aina itse selittää kaikkea juurta jaksain alusta alkaen. Lääkäri tekee omat päätelmänsä ja valitsee kulloisessakin tilanteessa tarvittavat tutkimukset ja hoidon kaiken käytettävissään olevan tiedon perusteella.

      Lääkärin, hammaslääkärinkin, on tiedettävä esimerkiksi kaikki käytössäni oleva lääkitys, sillä se vaikuttaa moneen asiaan. Jos tällaisia asioita ei otettaisi huomioon, seuraukset voisivat olla kohtalokkaat.

    • Anonyymi

      Valitettavasti on sanottava, että ne psyykkisen puolen merkinnät voivat joskus haitata somaattisen puolen terveydenhuollossa.
      Niinhän ei saisi olla, mutta kun on.

      Joskus joitain oireita väitetään johtuviksi psyykkisistä syistä, kehotetaan juttelemaan psykiatrille, pahimmassa tapauksessa voidaan laittaa jopa lähete.
      Ja jos/kun jotakin somaattista vikaa löytyy, ihminen ikävä kyllä jää aika yksin ongelmansa kanssa, ei sen kummemmin hoideta, ei ole seurantaa, ym.

      Omakohtaista kokemusta on, sekä tunnen myös mt-puolelta ihmisiä, joilla on samanlaisia vaikeuksia terveydenhuollon viidakossa. Parin psyykkisesti sairaan ihmisen somaattisia terveydenhoidollisia asioita pääsin seuraamaan aika läheltä joitain vuosia sitten, eikä siinä voinut kuin päätä pyöritellä, millaista se kohtelu oli, ja paljolti välinpitämättömyys.

      On tullutkin mietittyä, kun mielenterveysongelmat näköjään lisääntyvät aika hurjaa vauhtia, niin mitä kaikilla heillä tulee olemaan edessään, kun joskus mahdollisesti sairastuvat johonkin fyysiseen sairauteen. Pelkät merkinnät saavat näköjään hoitopuolen ammattilaiset varpailleen, vaikka eivät tiedä potilaastaan mitään muuta kuin mitä lukevat koneiltaan.
      En halua pelotella ketään millään, ilokseni voin sanoa, että enemmän on kuitenkin hyviä ja täysin inhimillisiä kohtaamisia, vaikkakin silti ongelmat voivat jäädä vähemmälle huomiolle. Vaivat ja oireet saavat jatkua, odotellaan vaan, meneekö mahdollisesti pahemmaksi. Sitten jotain tehdään, kun on pakko, jokin muuttuu akuutiksi, välitöntä hoitoa vaativaksi.

      Vaikka kyllä nyt on jo vuosia tullut selväksi muidenkin ihmisten kohdalta tyytymättömyys terveydenhuoltoon, palveluun, kohteluun, tutkimuksiin pääsyyn, hoidon tasoon, ym.
      Eniten näistä kertovat sellaiset, jotka joutuvat asioimaan julkisessa terveydenhuollossa.
      Mitä on tullut juteltua, niin työssä käyvät ihmiset ovat suurin osa tyytyväisiä työterveyshuoltoon. On toki sielläkin joskus epäkohtia ollut.

      • Anonyymi

        Minulla oli ennen ystävä jolla oli selkä kipeänä hänet tutkittiin ja kuvattiin, mitään vikaa ei ollut
        Joten , ja lääkäri oli sanonut häntä haastatellessaan että hönellä on psyykkinen diagnoosi .äsiitäkös tämä pillastui ja alkoi meluamaan ettei hänmikään hullu olen ävietiin hoitoon pakolla kun ei rauhoittunut puhumalla. Psykiatrisella osastolla sai lääkkeet ja selkä kipukynnys hävisi sen tien.
        Joten kyllä monella saattaa olla psyykkisiä vaivoja jotka kokevat fyysisenä särkyjä . Mutta monet eivät sitä ymmärrä vaan ollaan peloissaan että ” hullunko paperit ”
        Mutta psyykkinen sairaus ei ole mitään hulluutta mitenkään , ainoastaa sairaus muiden sairauksien joukossa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli ennen ystävä jolla oli selkä kipeänä hänet tutkittiin ja kuvattiin, mitään vikaa ei ollut
        Joten , ja lääkäri oli sanonut häntä haastatellessaan että hönellä on psyykkinen diagnoosi .äsiitäkös tämä pillastui ja alkoi meluamaan ettei hänmikään hullu olen ävietiin hoitoon pakolla kun ei rauhoittunut puhumalla. Psykiatrisella osastolla sai lääkkeet ja selkä kipukynnys hävisi sen tien.
        Joten kyllä monella saattaa olla psyykkisiä vaivoja jotka kokevat fyysisenä särkyjä . Mutta monet eivät sitä ymmärrä vaan ollaan peloissaan että ” hullunko paperit ”
        Mutta psyykkinen sairaus ei ole mitään hulluutta mitenkään , ainoastaa sairaus muiden sairauksien joukossa .

        Minulla oli ( " hulluna " ) selkä oikeasti kipeä seitsemän vuotta, kaikki ne vuodet haitaten elämänlaatua.
        Meni seitsemän vuotta, ennen kuin asia otettiin tosissaan, pääsin leikkaukseen, ja vaiva hoitui sillä. Elämänlaatu parani huomattavasti.


    • Anonyymi

      🇫🇮 trilla on sanelukone, jonne he runoilee itsestään selvyyksiä tai sadistinen tohtori akitoi pilkkaan, ivaan ja sadismiin myös muut tohtorit, solvaten potilaan päänsärkyä mielisairaudeksi ja tukeakseen sadismiaan akitoi ylipäätään vainoharhaisen konsultoivan psykiatrin, jotka näkevät kaikien muiden krhon kivut mielisairautena, paitsi omansa.
      Akitoitu vainoharhainen konsultoiva psykiatri tietenkin lähtee mukaan vainoharhaan, jossa kaikki kehon kivut on mielisairauta päästä varpaisiin.

      Näin vainoharhaiseksi kouluttua tohtori sakkia on helpppo höynäyttää joile kaikki oudot moninaiset oireet, jotka kuuluu joka ikiseen tautiin.
      Eikä ole yhtä ainutta tautia jossa olisi psykiatrien kategoriaan sopiva yksi oire.

      "psyykkevikaa"loukkauksia potilaasta, jotka estää ikuisesti terveydenhoidon verovaroin.
      Näitä diaknooseja ladellaan aivokasvaimista, syövistä, kilpirauhas ongelmista tutkimatta.
      Tämä johti 🇫🇮 tilastoissa planeetan hulluimmaksi, vain siksi ettei valtio maksa veroilla vakuutusterveyttä, joka saa rahaa vain siitä, jos se tutkii (kk palkkaa ei ole)

      Julkisjärjestelmä on siis hulluuden markkinointi keskus, koska sitä ei ole koskaan tarkoitettukaan kaikille, (valehtelee hoitavasa kaikki, että saa verorahat yksin itselleen)

      Kun viet yksityiseltä viet oikean diaknosin aivokalvo tulehduksesta, kilpirauhas tai syöpä patista, julkinen ei koskaan korjaa millän kantelulla, eikä vaayimuksella perusteetomia ja/poliittisia hullun papruja, koska politiikkaa varten psykiatrit on listanneet joka kivun MT sairaudeksi, mukana on rotuhygieniaa, "evoluutiossa vahvat ei sairastele".

      Musta maalausta varten kehon kivuista väännetään tahallaan pöpi paprui, että yksilö ei koskaan saa.
      -kykyjään vastavaa opiskelu-tai työpaikkaa.
      -ei voi osallistua korkean tason politiikkaan, eduskunta ehdokkaiden MT diaknoosit eli aivokasvain (joka jo leikattu) päänsärystä tehdyt vale psykoosit uskottavia valheita, joita koko yht kunta uskoo faktana.
      Ei niitä korjata, koska ne on tahallaan tehty.
      Että yksilöstä joka pystyy sanomaan vain; koskee, koskee, koskee.

      Halutaan tehdä
      -naurettava
      -pilkattava
      -julkisterveyteen kelpaamaton
      -yhteiskuntaan kelpaamaton
      -virallinen sadismin tikkataulu eli hullu.

      Jos hullun paprut tendään valtion viranomaisten
      Tai yleislääkäri käynti visiitillä, kyse on poliittisista hullun papruista,
      Joihin ei tahallaan ole tehty korjaus järjestelmää,
      Koska niiden tavoite on jksilölle max kulujen tekeminen yksityishoitoina lopun ikää.
      Max traumat musta maalaus tarkoituksessa tehdyistä pöpi papruista vangitsemista varten, jonka tavoite on traumatisoida yksilö pelkäämään julkisen brutalismia, jossa näytetään, kenet tahansa, joka ei ole rikosta tehnyt voidaan pidättää valtion terveydessä, että ihminen ikänsä muistaa että sinne ei mennä vaivoja valittelemaan,

      Julkinen on poliittisten pidätysten keskus.
      Se ei välitä tippaakaan millaiset ikuiset traumaat se synnyttää, että jo julkis terveyden ohiajaminen tekee 2 viikon vahvat post trauma syndroomat, joka on sekoitus vihaa, sitä kohtaan kuinka he käsittelee poliittisesti eri näkemyksin varustettuja tai aiheellisen
      kantelun tehneitä, joille kollektiivisesti kostetaan kantelu tekemällä seuraavalla terkkari kerralla heti pöpi paprut ja vangitseminen.

      Valitettavasti valtio itse tuottaa terveyden hoidon suomessa ja vain soitto virkakolonnalta ja kyyti pahaan paikkaan lukkojen taa alkaa.

      Henkilölle joka ei hiirtäkään voi vahingoittaa,
      .
      Valtio ei tule koskaan myöntämään tai korjaamaan polittisia hullun paprujaan,
      Koska se myöntäisi olevansa ihmisoikeus rikollinen.
      Ja osoittaisi psykiatrien olleen siinä tapauksessa poliittinen työkirves.
      Korjaus pyyntöihin vastataan, ei käsitellä.
      Tällä tavoin avi ja muut nukke oikeusöaitokset kannustaa poliittisiin pidätyksiin rauhallisia ihmisiä vastaan, jotka ei ole koskaan rikosta tehaneet, heitä valtio koduttaa pidättää traumatisoi suomi inhoon asti, että he muuttaisivat maasta pois,
      Koska kyseiset käsittelyt tekee heistä julkisterveys ja psykiatrian vastustajia.

      Valtiota ei kukaan voi vetää oikeuteen.
      Eikä julkis hallinto kilpailuton koneisto koskaan muutu.
      He ovat jatkaneet samaa sata vuotta ja jatkavat seuraavan tuhat vuotta jos
      Julma sieluton, säälitön ja tunteeton julkishallinto diktaattori hoitaa terveyden
      Hoidon.

      Korjauksia ei siis julkishallinto tee kirjauksiin koskaan,
      Valehtelee, ettei ole korjaus teknilkaa, velvolisuutta tai kukaan toinen lääkäri ei saa korjata toisen lääkärin tahallisia poliittisiä hullun paprui.

      Nää on kaikki valheita.
      Kyllä lait löytyy jos julkishallinto haluaa tedä ne
      Ja olla ihminen kansalle ja myöntää poliittiset traumatisoivat pidätykset, joihon hyödynnetään päänsärkyjä ja julkisterveyttä.

      Se on traumatisoiva ja raaka, jota herkkien ihmisten on kierrettävä
      Ja julkishallinto tietää, jos ihmisiä pidätetään kuten allekirjoittanut kokenut, he kiertää valtion terveyden, ei veroista ole heille edes 1€ hyötyä.

      • Anonyymi

        Nyt on niin että usein kaikki nuo asiat ovat ainoastaan johtuviaihmisen heikosta itseluottamuksesta. Jos ihminen itse on aina nimitellyt jotain hulluksi tai leuhkana alentanut jotain ihmistä niin ajatuksetkin on sillä tasolla. Lääkäri ei koskaan toimi ihan yksin. Yleensä heillä on tiimi työtä ja siten ei tee mitään ns ” ilkitekoja” mitenkään.
        Mutta eräät potilaat kyllä ajattelevat asiosta väärällä tavalla.•kyllä psyykkinen tila näkyy ihmisestä jopa fyysisten oireiden takaa. Äpieni poika tarhassa alkoi kärsimään hiusten lähdöstä , kävi selville tåettä vanhemmatolivat eronneet ja Piia kaipasi toista vanhempaansa niin paljon että hiukset alkoivat pudota päästä . Isä ja äiti kutsuttiin paikalle ja heille selitettiin että poika tarvitsee tukea surunsa kanssa.
        Vanhemmat alkoivat tapailla tosiaan ja poika joukossa aina ja hiusten lähtö loppui. Niin että psyykkiset oireet ovat toisinaan fyysisiä ongelmia täynnä, yleisesti vatsan kipuja heillä on paljon! Sydämmen epätasainen Lyönti on stressin syy ei ole sydänvika aina vaan psyykkinen oire.
        Selkäsairaudet myös ovat usein psyykkisiä , ja ihmiset kulkevat lääkäristä toiseen kun eivät usko että heillä saattaa ainoastaan masennus aiheuttaa selkäsäryt. Niin että lääkäreitä sitten vaan haukutaan kuorossa vaikka syy on usein ettei hyväksytä psyykkistä diagnoosia Sekin sairaus sinänsä . Niin että jos uskottaisiin mitä lääkäri sanoo niin paraneminenkin alkaisi , vaan kun päässä on vaan yksi asia ” en ole hullu” niin kuka silloin voi auttaa ketään kun ollaa niin kaukana toistensa ajatusmaailmasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on niin että usein kaikki nuo asiat ovat ainoastaan johtuviaihmisen heikosta itseluottamuksesta. Jos ihminen itse on aina nimitellyt jotain hulluksi tai leuhkana alentanut jotain ihmistä niin ajatuksetkin on sillä tasolla. Lääkäri ei koskaan toimi ihan yksin. Yleensä heillä on tiimi työtä ja siten ei tee mitään ns ” ilkitekoja” mitenkään.
        Mutta eräät potilaat kyllä ajattelevat asiosta väärällä tavalla.•kyllä psyykkinen tila näkyy ihmisestä jopa fyysisten oireiden takaa. Äpieni poika tarhassa alkoi kärsimään hiusten lähdöstä , kävi selville tåettä vanhemmatolivat eronneet ja Piia kaipasi toista vanhempaansa niin paljon että hiukset alkoivat pudota päästä . Isä ja äiti kutsuttiin paikalle ja heille selitettiin että poika tarvitsee tukea surunsa kanssa.
        Vanhemmat alkoivat tapailla tosiaan ja poika joukossa aina ja hiusten lähtö loppui. Niin että psyykkiset oireet ovat toisinaan fyysisiä ongelmia täynnä, yleisesti vatsan kipuja heillä on paljon! Sydämmen epätasainen Lyönti on stressin syy ei ole sydänvika aina vaan psyykkinen oire.
        Selkäsairaudet myös ovat usein psyykkisiä , ja ihmiset kulkevat lääkäristä toiseen kun eivät usko että heillä saattaa ainoastaan masennus aiheuttaa selkäsäryt. Niin että lääkäreitä sitten vaan haukutaan kuorossa vaikka syy on usein ettei hyväksytä psyykkistä diagnoosia Sekin sairaus sinänsä . Niin että jos uskottaisiin mitä lääkäri sanoo niin paraneminenkin alkaisi , vaan kun päässä on vaan yksi asia ” en ole hullu” niin kuka silloin voi auttaa ketään kun ollaa niin kaukana toistensa ajatusmaailmasta

        Turhan usein käy niin, ettei mitään mahdollista somaattista sairautta edes suljeta tutkimalla pois, kun jo väitetään vian olevan korvien välissä.
        Näin käy vielä useammin mt-ongelmaisille, mutta myös niin sanotusti normaaleille, yleisesti ottaen hyväkuntoisille ihmisille.


    • Anonyymi

      Silloin onkin hankala tilanne, kun kehotetaan juttelemaan psykiatrille, ja sitten hakeutuu sinne juttelemaan.
      Psykiatri toteaa, ettei potilaalla ole tarvetta psyykkisen puolen hoitoon, asiat ovat kunnossa sillä puolella.
      Ja kuitenkin somaattinen puoli jaksaa toistuvasti hokea, että vain psykiatri pystyy auttamaan.
      Mitä silloin voi tehdä mielenterveyssyistä leimaa kantava ihminen ? Siinä tulee aika neuvoton olo. Turhautuminen olisi ehkä paras sana kuvaamaan tunnetta.

    • Anonyymi

      Näistä Kanta kokemuksia täytyisi tuoda enemmän julkisuuteen koska mielestäni tämä Kanta järjestelmä alkaa tuottaa paperipotilaita joiden sairausidentiteettiä on muutettu lääkäreiden toimesta.
      Terveydenhoitojärjestelmässä potilaita käsitellään nykyisin papereiden kautta. Joku lääkäri joskus menneisyydessä on arvioinut minussa olevan jotain psyykkistä ongelmaa ja kirjoittaa sen potilastietoihini ja kirjoittaa myös diagnoosin minulle ja ne kaikki tiedot menevät Kantaan. Jos hän kirjoittaa jotain psyykeläkettä lääkärin arvio muuttuu sairaudeksi mahdollisten seuraavien lääkäreiden kohdalla.

      Kun menen seuraavan kerran lääkärin vastaanotolle hän lukee kaikki mitä minusta on kirjoitettu ja tietää jo etukäteen millainen potilas sieltä on tulossa. Minua käsitellään nyt näiden edellisten lääkäreiden kirjoittamien tekstien kautta, vaarana on että kukaan ei pysty näkemään minua todellisena minänä. Minä olen nyt heille diagnoosi, jota hoidetaan tästä lähtien paperipotilaana, jota kierrätetään hoitojärjestelmässä vuosikausia lääkittynä.

      Tämä kaava. on hyvin karkea pelkistys siitä miten meitä hoidetaan tai jätetään hoitamatta. Olen pyörinyt hoitojärjestelmässä kun lähdin hakemaan apua sisäilmasta sairastuneena jota ei osattu (haluttu) hoitaa koska kaikki oli psyykkistä. Kantamerkinnöistä tämän pystyin lukemaan vaikka sitä ei suoraan siellä sanottukaan.
      Kunnes löysin lääkärin joka ymmärsi ja astmainhalaatio korjasi tilanteen. Myöhemmin sain myös uniapnea laitteen ja nyt voin paremmin kuin koskaan.
      Mutta tämä paperipotilas ilmiö tuli tutuksi. Toivottavasti moni muukin havahtuu.

      • Anonyymi

        Tuo edellinen pitkä teksti oli niin tuttua, melkein kuin olisin itse kirjoittanut.
        Ongelma on juuri se, että seuraavat ja sitä seuraavat lääkärit lukevat edellisten lääkäreiden kirjoitukset, ja tekevät heti arvionsa potilaasta lukemansa perusteella.

        Toinen ongelma on se, kun potilaalle saatetaan niin sanotusti laittaa sanat suuhun, eli kirjoitetaan jostain, jota potilas ei ole edes sanonut tai tarkoittanut. Tällaista on silloin tällöin tapahtunut psykiatrian puolella, toki joskus myös somaattisellakin.
        Kaikki sekin johtaa harhaan seuraavia lääkäreitä, jotka potilas mahdollisesti kohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo edellinen pitkä teksti oli niin tuttua, melkein kuin olisin itse kirjoittanut.
        Ongelma on juuri se, että seuraavat ja sitä seuraavat lääkärit lukevat edellisten lääkäreiden kirjoitukset, ja tekevät heti arvionsa potilaasta lukemansa perusteella.

        Toinen ongelma on se, kun potilaalle saatetaan niin sanotusti laittaa sanat suuhun, eli kirjoitetaan jostain, jota potilas ei ole edes sanonut tai tarkoittanut. Tällaista on silloin tällöin tapahtunut psykiatrian puolella, toki joskus myös somaattisellakin.
        Kaikki sekin johtaa harhaan seuraavia lääkäreitä, jotka potilas mahdollisesti kohtaa.

        Minullakin oli kummallisia oireita kun olin nuori enkä oikein osannut selittääkkän niitä järkevästi lääkärille. Mutta meni muutama vuosi oireiden kanssa ja sitten vihdoin todettiin vika kilpirauhasessa . Sain siihen lääkkeet ja huono olo häipyi vähitellen


    • Anonyymi

      Kannattaa estää ja kieltää ne kaikki tietojen luovutukset, niin käy sitten samalla tavalla kun sille yhdelle julkkikselle, jonka sydänvaivat eivät koskaan tulleet ilmi kun aika koitti.

    • Anonyymi

      Terveydenhuoltohenkilöstö kirjoittaa potilaasta mitä nyt sattuu itse hänen tilastaan ajattelemaan, tai tekee päätelmiä, jotka eivät aina välttämättä edes pidä paikkaansakaan. Tätä tapahtuu etenkin mt-diagnosoitujen kohdalla. Sama koskee myös somaattisten sairauksien tutkimista ja somaattisten sairauksien hoitamista. Eli, jos olet saanut mt-diagnoosin, olet mt-potilas koko lopunikääsi, ja se leima pysyy koko loppuelämän ajan. Potilaita myös priorisoidaan terveydenhuollossa. Joten se siitä ns. " tasa-arvosta". Sitähän ei tässä maassa ole ollenkaan. Kaikista väittämistä huolimatta.

      • Anonyymi

        Mitäpä tuohon enää lisäämään, on niin totta kuin olla voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä tuohon enää lisäämään, on niin totta kuin olla voi.

        mt-diagnoosi on nykyään lähes ainoa toivo saada työkyvyttömyyseläke.Ei sen puoleen ole mitään mentettävää kun se on jo.


      • Anonyymi

        mt-diagnoosi on nykyään lähes ainoa toivo saada työkyvyttömyyseläke.Ei sen puoleen ole mitään menetettävää kun se on jo.Ja se indeksikorotus tuloo.


      • Anonyymi

        Näin ei ole asiat. Kun potilas tulee vastaanotolle , niin häneltä kysytään oireet miksi tuli. Ja ne jos on vatsahaavat niin saa lääkkeet, jos on vika lonkissa niin lähetys röngteniin, jos on niskat kipeänä nii saa treenaus paperin kotiin missä on ohjeet mitä liikkeitä Hämeen tulisi tehdä jne
        Joten siinä vaiheessa kun lääkäri näkee että potilas alkaa veivata samaa asiaa ja muuttelee kpukohtiaan koko ajan niin on aika katsoa sairaskertomusta ja saa sitten myös oikean avun
        Joten ei eåainakan meidän terveyskeskuksessa ajatella kuten sinä sen näytät luulevan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mt-diagnoosi on nykyään lähes ainoa toivo saada työkyvyttömyyseläke.Ei sen puoleen ole mitään mentettävää kun se on jo.

        Usein juuri silloin on todella mt diagnoosi paikallaan. Moni puhuu että ” saa” työkyvyttömyyseläkettä eläkkeen , hoito henkilökunta taas puhuu että ” joutuu ” työkyvyttömyyseläkettä eläkkeelle . Siinäkin on hieman eroa miten ihminen kokee täten eläkkeen sanoilla ” saa” , normaalisti se joka ei halua mitään eläkettä sanoo ettei halua joutua työkyvyttömyys eläkkeelle . Siis mosetsta asiasta nähdään potilas josta potilas ei näköjään itse ole edes tietoinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ei ole asiat. Kun potilas tulee vastaanotolle , niin häneltä kysytään oireet miksi tuli. Ja ne jos on vatsahaavat niin saa lääkkeet, jos on vika lonkissa niin lähetys röngteniin, jos on niskat kipeänä nii saa treenaus paperin kotiin missä on ohjeet mitä liikkeitä Hämeen tulisi tehdä jne
        Joten siinä vaiheessa kun lääkäri näkee että potilas alkaa veivata samaa asiaa ja muuttelee kpukohtiaan koko ajan niin on aika katsoa sairaskertomusta ja saa sitten myös oikean avun
        Joten ei eåainakan meidän terveyskeskuksessa ajatella kuten sinä sen näytät luulevan

        Teillähän on sitten loistava tilanne siellä terveyskeskuksessanne.
        Meillä päin ei ole läheskään noin hyvä tilanne.
        Vaikka potilaalla on historian varrella ollut vakavampaakin ongelmaa ihan somaattisella statuksella, siltikin pompotetaan edestakaisin, ja vähät välitetään, millaista on elämänlaatu terveyteen liittyvien ongelmien kanssa.
        Mutta kun tarpeeksi sitkeästi valittelee, samaakin vaivaa, niin kyllä parin kolmen vuoden kuluttua jotakin selville saadaan, kun joku vain edes yksi lääkäri pysähtyy kuuntelemaan, ja kuulee sekä uskoo potilasta, ja tekee asioille jotain.
        Näin pidetään meidän kansalaiset maailman onnellisimpana.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein juuri silloin on todella mt diagnoosi paikallaan. Moni puhuu että ” saa” työkyvyttömyyseläkettä eläkkeen , hoito henkilökunta taas puhuu että ” joutuu ” työkyvyttömyyseläkettä eläkkeelle . Siinäkin on hieman eroa miten ihminen kokee täten eläkkeen sanoilla ” saa” , normaalisti se joka ei halua mitään eläkettä sanoo ettei halua joutua työkyvyttömyys eläkkeelle . Siis mosetsta asiasta nähdään potilas josta potilas ei näköjään itse ole edes tietoinen

        Sekin on täysin ymmärrettävää, että on ihmisiä, jotka eivät halua eläkkeelle vielä siinä iässä, mikä nyt työläisillä yleensä on ( alle 65 v. suunnilleen ).
        Jos ihminen ei halua eläkkeelle ja niin kuitenkin käy, silloin hän yleensä sanoo joutuvansa/joutuneensa eläkkeelle.
        Kun taas on heitä, jotka suostuvat tyytyväisinä jäämään eläkkeelle, he käyttävät termiä pääsee/pääsi eläkkeelle.
        Simppeliä, eikö ?


    • Anonyymi

      Tässä maassa harjoitetaan valehtelemista, asioiden kääntämistä päälaelleen, potilaiden priorisoimista, leimaamista ja hoidotta jättämistä. Suurin osa mt-diagnosoiduista ei saa somaattisiin oireisiinsa mitään apua, tutkimista ja hoitoa. Siis onko Suomi tosiaan maailman kärkiluokkaa terveydenhuollossa ja toimiiko täällä tasa-arvo ja kohdellaanko potilaita ihmisoikeuksia ja ihmisarvoa kunnioittavasti?

      • Anonyymi

        Olen tullut jo vuosia sitten siihen tulokseen että on tämä Suomen terveydenhuolto ehkä liiaksi ylikehuttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tullut jo vuosia sitten siihen tulokseen että on tämä Suomen terveydenhuolto ehkä liiaksi ylikehuttu.

        Moniin muihin maihin verrattuna, se on ainakin MT puolella hyvin passivoiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moniin muihin maihin verrattuna, se on ainakin MT puolella hyvin passivoiva.

        Joo.Ois vaan kiva tietää miten muissa maissa somattisella puolella suhtaudutaan jos on psyykkisensairauden diagnoosi.Suomessa suhtaudutaan niin että pssyykkinensairaus on käytännössä jopa immuuni somattisenpuolen sairauksille.


      • Anonyymi

        Hoidotta jättäminen ja priorisointi ovat noista tutuimpia.
        Olin kerran tehohoidossa muutaman viikon ajan, vuoteessa letkuissa, pidettynä keinotekoisessa koomassa. Kaiken kaikkiaan makasin vuoteessa reilut viisi viikkoa.
        En saanut minkäänlaista kuntoutusta sen jälkeen. Osastollakaan ei tullut tehohoidon jälkeen fysioterapeutti kuin pari kertaa kyselemään, pystynkö liikuttamaan varpaitani, ja vähän käänteli ja väänteli jalkojani.
        Itse siinä täytyi alkaa ns. ensiaskeleita ottamaan pikkuhiljaa. Oli pitkä toipuminen.
        Mutta olinhan myös psykiatrian potilas siihen aikaan.....
        En pysty sanomaan, johtuiko kuntoutuksen poisjäänti juuri siitä syystä, mutta eipä tuohon oikein muutakaan syytä pystynyt keksimään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo.Ois vaan kiva tietää miten muissa maissa somattisella puolella suhtaudutaan jos on psyykkisensairauden diagnoosi.Suomessa suhtaudutaan niin että pssyykkinensairaus on käytännössä jopa immuuni somattisenpuolen sairauksille.

        No nyt on joku täysin samaa mieltä itseni kanssa.
        Olen myös sanonut aina, että ilmeisesti ne mt-diagnoosit estävät minkään somaattisten sairauksien puhkeamista, näin ainakin vaikuttaa, kun tietää miten terveydenhuollossa kohdellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo.Ois vaan kiva tietää miten muissa maissa somattisella puolella suhtaudutaan jos on psyykkisensairauden diagnoosi.Suomessa suhtaudutaan niin että pssyykkinensairaus on käytännössä jopa immuuni somattisenpuolen sairauksille.

        Matkailu avartaa.

        Uskallan väittää että maailmalla rima on aikapaljon korkeammalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt on joku täysin samaa mieltä itseni kanssa.
        Olen myös sanonut aina, että ilmeisesti ne mt-diagnoosit estävät minkään somaattisten sairauksien puhkeamista, näin ainakin vaikuttaa, kun tietää miten terveydenhuollossa kohdellaan.

        Jos sulla on jo eläke mt-syistä niin kannattaa olla tyytyväinen sen suhteen.Somattisen sairauden diagnoosilla eläke ei tulekaan niin helposti.


      • Anonyymi

        Somaattisesti oireetkin on liian usein juuri psyykkisiä , sitä on potilaan vaikea uskoa kun vaikka selkään koskee ja kunnolla. Mutta jos ei mitkään tutkimukset näytä fyysistä vikaa niin miten sillon; autetaan potilasta, Sanoppas se


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo.Ois vaan kiva tietää miten muissa maissa somattisella puolella suhtaudutaan jos on psyykkisensairauden diagnoosi.Suomessa suhtaudutaan niin että pssyykkinensairaus on käytännössä jopa immuuni somattisenpuolen sairauksille.

        Joka maassa tutkitaan potilas että voi poissulkea asioita mitkä eivät viittaa sairauteen . Joten kaikissa Pohjoismaissa ainakin on sama systeemi .ämutta usein lääkärit kyllä näkevät vian aika äkkiä jos se on fyysinen ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoidotta jättäminen ja priorisointi ovat noista tutuimpia.
        Olin kerran tehohoidossa muutaman viikon ajan, vuoteessa letkuissa, pidettynä keinotekoisessa koomassa. Kaiken kaikkiaan makasin vuoteessa reilut viisi viikkoa.
        En saanut minkäänlaista kuntoutusta sen jälkeen. Osastollakaan ei tullut tehohoidon jälkeen fysioterapeutti kuin pari kertaa kyselemään, pystynkö liikuttamaan varpaitani, ja vähän käänteli ja väänteli jalkojani.
        Itse siinä täytyi alkaa ns. ensiaskeleita ottamaan pikkuhiljaa. Oli pitkä toipuminen.
        Mutta olinhan myös psykiatrian potilas siihen aikaan.....
        En pysty sanomaan, johtuiko kuntoutuksen poisjäänti juuri siitä syystä, mutta eipä tuohon oikein muutakaan syytä pystynyt keksimään.

        Kai sitäkin pitää nykyaikana itse pyytää sitä kuntoutusta nykyään !en tiedä moni on kyllä sanonut samaa ettei ole tyytyväinen siihen hoitoon jossa ei kuntoutusta saanut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt on joku täysin samaa mieltä itseni kanssa.
        Olen myös sanonut aina, että ilmeisesti ne mt-diagnoosit estävät minkään somaattisten sairauksien puhkeamista, näin ainakin vaikuttaa, kun tietää miten terveydenhuollossa kohdellaan.

        No ei se kai niinkään voi ola aina , usein on monet mt oireilut somaattisia esin vatsakipu, rinnassa ahtauden tunne, sydämmen nopea lyönti, selkä vaivat, ripulit ja ummetuksesta, ainainen päänkipu jne ja mun lääkäri tutkii niin poiesulkee siten epäilyt jostai somaattisesti viasta mikä on hänen tehtävänsä , ja silloin voi ilmetä masennus tila joka aiheuttaa fyysisiä vaivoja jos ei esim selästä löydetä eläimellistä vikaa vaikka potilaalla on kovat säryt
        Niin että psyyke kulkee aina käsikädessä somaattisten sairauksien kanssa ja kukkaan ei leimaa ihmistä hulluksi jos hänellä on masennus . Sillä se on sairaus muiden mukana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sulla on jo eläke mt-syistä niin kannattaa olla tyytyväinen sen suhteen.Somattisen sairauden diagnoosilla eläke ei tulekaan niin helposti.

        Niin ja jos ollaan eläkettä toibåvomassa niin se ei onnistu mitenkään jos ei syytä löydetä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se kai niinkään voi ola aina , usein on monet mt oireilut somaattisia esin vatsakipu, rinnassa ahtauden tunne, sydämmen nopea lyönti, selkä vaivat, ripulit ja ummetuksesta, ainainen päänkipu jne ja mun lääkäri tutkii niin poiesulkee siten epäilyt jostai somaattisesti viasta mikä on hänen tehtävänsä , ja silloin voi ilmetä masennus tila joka aiheuttaa fyysisiä vaivoja jos ei esim selästä löydetä eläimellistä vikaa vaikka potilaalla on kovat säryt
        Niin että psyyke kulkee aina käsikädessä somaattisten sairauksien kanssa ja kukkaan ei leimaa ihmistä hulluksi jos hänellä on masennus . Sillä se on sairaus muiden mukana

        Ei kaikissa tapauksissa varmaankaan ole kysymys masennuksesta.Osassa tapauksissa on me/cfs tai fibromyalgia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Somaattisesti oireetkin on liian usein juuri psyykkisiä , sitä on potilaan vaikea uskoa kun vaikka selkään koskee ja kunnolla. Mutta jos ei mitkään tutkimukset näytä fyysistä vikaa niin miten sillon; autetaan potilasta, Sanoppas se

        No sanoppas ( oikeasti sanopas ), sinä se, kun tutkimukset vaikka näyttävätkin jotain, eikä siltikään tehdä, eikä välitetä yhtään mitään. Mistäs se sitten johtuu ?
        Tai se, kun on sairaus todettu, siis fyysinen, ja jätetään ihminen asian kanssa täysin yksin, välittämättä mahdollisesta sairauden seurannasta tms. Miksi näin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se kai niinkään voi ola aina , usein on monet mt oireilut somaattisia esin vatsakipu, rinnassa ahtauden tunne, sydämmen nopea lyönti, selkä vaivat, ripulit ja ummetuksesta, ainainen päänkipu jne ja mun lääkäri tutkii niin poiesulkee siten epäilyt jostai somaattisesti viasta mikä on hänen tehtävänsä , ja silloin voi ilmetä masennus tila joka aiheuttaa fyysisiä vaivoja jos ei esim selästä löydetä eläimellistä vikaa vaikka potilaalla on kovat säryt
        Niin että psyyke kulkee aina käsikädessä somaattisten sairauksien kanssa ja kukkaan ei leimaa ihmistä hulluksi jos hänellä on masennus . Sillä se on sairaus muiden mukana

        Toki ne kulkevat käsi kädessä.
        Kun on fyysisesti sairaana ja huonossa kunnossa pitkään, ottaa se jossain vaiheessa psyykenkin päälle, ei kukaan jaksa liian pitkään.
        Se onkin perin kummallinen tilanne, kun yleislääkäri väittää, että vika on korvien välissä, mutta psykiatri on asiasta täysin eri mieltä, korvien välissä ei ole vikaa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki ne kulkevat käsi kädessä.
        Kun on fyysisesti sairaana ja huonossa kunnossa pitkään, ottaa se jossain vaiheessa psyykenkin päälle, ei kukaan jaksa liian pitkään.
        Se onkin perin kummallinen tilanne, kun yleislääkäri väittää, että vika on korvien välissä, mutta psykiatri on asiasta täysin eri mieltä, korvien välissä ei ole vikaa....

        Jos on korvien välissä vikaa niin siihen erikoistunut lääkäri on parempi kuin yleislääkäri arvioimaan vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on korvien välissä vikaa niin siihen erikoistunut lääkäri on parempi kuin yleislääkäri arvioimaan vikaa.

        Tästä täysin samaa mieltä.
        Joskus yleislääkärit ovat vain kovin hanakoita yrittämään sitä arviointia.


    • Anonyymi

      Koko Omakanta pitäisi lakkauttaa kokonaisuudessaan!

      • Anonyymi

        Silloin on kanssa hoitonsa ansainnut, jos ei ymmärrä miksi Kanta järjestelmä on olemassa.


    • Anonyymi

      Näet mitä sinusta on kirjoitettu kun kirjaudut OmaKantaan. Jos siellä on virheellistä tai epäasiallista tietoa voit tehdä oikaisupyyntöjä.

      • Anonyymi

        Niitä nyt on turha tehä.Varsinki jos niitä psykiatrian puolella on tullut.


      • Anonyymi

        Voi tehdä ja voi tehdä.
        Jonkin verran enemmän tullut takavuosina käytettyä terveydenhuollon palveluita, ja oma mielipide on se, ettei kaikesta jaksa alkaa oikaisupyyntöjä tekemään.
        Jotenkin en jaksa nähdä vaivaa kaiken maailman pyyntöjen kanssa. Tulisi kai isompi määrä tekstiä, jotka pitäisi oikaista, kirjoittelevat turhan usein mitä sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä nyt on turha tehä.Varsinki jos niitä psykiatrian puolella on tullut.

        Olen muutaman kerran psykiatrin tekstejä pyytänyt korjaamaan. Ja asia hoitui aivan hyvin.
        Silloin kun aihetta on, niin ei sillä ole väliä, onko se psykiatria vai somaattinen puoli.
        Ei psykiatria ole mikään hirmuvalta, väärin ilmaistuja asioita voi oikaista. Potilaalla on oikeus siihen, vaikka saattaa tuntua, etteivät usko mitään, mutta kyllä hekin uskovat.
        Pelko pois ja korjaamaan vääryydet, jos niitä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen muutaman kerran psykiatrin tekstejä pyytänyt korjaamaan. Ja asia hoitui aivan hyvin.
        Silloin kun aihetta on, niin ei sillä ole väliä, onko se psykiatria vai somaattinen puoli.
        Ei psykiatria ole mikään hirmuvalta, väärin ilmaistuja asioita voi oikaista. Potilaalla on oikeus siihen, vaikka saattaa tuntua, etteivät usko mitään, mutta kyllä hekin uskovat.
        Pelko pois ja korjaamaan vääryydet, jos niitä on.

        En yritä korjaamaan psykiatrian tekstejä.Se on niin monta kertaa nähty jos psykiatrian arviointeja rupiaa kyseenalaistaan niin sitä ollaan pahimmassa tapauksessa pakkohoidossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En yritä korjaamaan psykiatrian tekstejä.Se on niin monta kertaa nähty jos psykiatrian arviointeja rupiaa kyseenalaistaan niin sitä ollaan pahimmassa tapauksessa pakkohoidossa.

        Ihan taas turha kuvitella että yhteiskunta maksaa joku 500€ vuorokausi vain siitä ilosta että et ole samaa mieltä jonkun tekstin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan taas turha kuvitella että yhteiskunta maksaa joku 500€ vuorokausi vain siitä ilosta että et ole samaa mieltä jonkun tekstin kanssa.

        Ei ole mitään turhaa kuvittelua.Vaan nähtyjä tosi tapauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan taas turha kuvitella että yhteiskunta maksaa joku 500€ vuorokausi vain siitä ilosta että et ole samaa mieltä jonkun tekstin kanssa.

        Kyllä jotkut psykiatrit uhkailee toisinaan pakkohoidolla aika mitättömistäkin asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään turhaa kuvittelua.Vaan nähtyjä tosi tapauksia.

        Näytä ihmeessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytä ihmeessä.

        En mä ny näytä asioita jotka ei muille kuulu nähtäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan taas turha kuvitella että yhteiskunta maksaa joku 500€ vuorokausi vain siitä ilosta että et ole samaa mieltä jonkun tekstin kanssa.

        Yks tässä paikkakunnalla on yli 20vuotta tehnyt kaikenlaista uhkailua ties kenellekkin ja koskaan ei ole toteuttanut,Mutta tuon tuosta pakkohoitoon viedään.Pitäs jo hälytyskellot soida ettei ole mistään aidosta uhkailusta kysymys.Taitaa haluta vaan valmiiseen ruokapöytään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jotkut psykiatrit uhkailee toisinaan pakkohoidolla aika mitättömistäkin asioista.

        Uhatahan kyllä voi, on sitten eri asia toteuttavatko he uhkauksensa.
        Minullekin lääkkeen käytön lopetettuani psykiatri ihan ensimmäiseksi sanoi " no jos avohoito ei riitä...", ja jätti lauseen kesken.
        Pitkä keskustelu aiheesta käytiin, siis lääkityksestä, ja kannasta näin, että kyseinen lääkäri oli kirjannut sinne, ettei pakkohoidon kriteerit täyttyneet.
        Että tällä tavalla, ja asia on jo jäänyt unholaan, eikä ole enää ajankohtainenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yks tässä paikkakunnalla on yli 20vuotta tehnyt kaikenlaista uhkailua ties kenellekkin ja koskaan ei ole toteuttanut,Mutta tuon tuosta pakkohoitoon viedään.Pitäs jo hälytyskellot soida ettei ole mistään aidosta uhkailusta kysymys.Taitaa haluta vaan valmiiseen ruokapöytään.

        Uhkaukset pitäisikin aina ottaa ihan tosissaan, koska ikinä ei voi tietää kuinka mahdollisesti tulee käymään.
        Joskus voi ajatukset ja suunnitelmat, pelkät uhkauksetkin, kääntyä myös teoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En mä ny näytä asioita jotka ei muille kuulu nähtäväksi.

        Kai sie ymmärrät että täällä on ihmisiä jotka on vetäny sen mankelin läpi ilman psykoosia ja tietää miten se homma toimii. Ei todellakaan ole yhden ihmisen pilkun viilausta vaan siinä saa "epäonnistua" aika monta kertaa että saa niitä viissatasia kulumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uhkaukset pitäisikin aina ottaa ihan tosissaan, koska ikinä ei voi tietää kuinka mahdollisesti tulee käymään.
        Joskus voi ajatukset ja suunnitelmat, pelkät uhkauksetkin, kääntyä myös teoiksi.

        Mieiti ny vähä.Yli 20vuotta uhkaillut eikä koskaan niitä ole toteuttanut.Lääkkeet muka ottaa mutta ei se niele niitä.Sylkee ne pihalle sitte kun hoitajat ei nää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai sie ymmärrät että täällä on ihmisiä jotka on vetäny sen mankelin läpi ilman psykoosia ja tietää miten se homma toimii. Ei todellakaan ole yhden ihmisen pilkun viilausta vaan siinä saa "epäonnistua" aika monta kertaa että saa niitä viissatasia kulumaan.

        Järkevä kun on niin saa ne viisataset omalle tilille tuplattuna omaan käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uhatahan kyllä voi, on sitten eri asia toteuttavatko he uhkauksensa.
        Minullekin lääkkeen käytön lopetettuani psykiatri ihan ensimmäiseksi sanoi " no jos avohoito ei riitä...", ja jätti lauseen kesken.
        Pitkä keskustelu aiheesta käytiin, siis lääkityksestä, ja kannasta näin, että kyseinen lääkäri oli kirjannut sinne, ettei pakkohoidon kriteerit täyttyneet.
        Että tällä tavalla, ja asia on jo jäänyt unholaan, eikä ole enää ajankohtainenkaan.

        Jos potilas on tarpeeksi herkkä ja ahistuu ja masentuu.Kyllä uhkaus voi toteutakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos potilas on tarpeeksi herkkä ja ahistuu ja masentuu.Kyllä uhkaus voi toteutakin.

        Toki voi toteutuakin.
        Ihmisen voinnistahan se on kiinni, laitetaanko pakkohoitoon vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki voi toteutuakin.
        Ihmisen voinnistahan se on kiinni, laitetaanko pakkohoitoon vai ei.

        Niin.Psykiatriassa vaan lisätään pahoinvointia ei suinkaan vähennetä sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan taas turha kuvitella että yhteiskunta maksaa joku 500€ vuorokausi vain siitä ilosta että et ole samaa mieltä jonkun tekstin kanssa.

        Raha voi olla hyvin vaikea konsepti käsittää, jos on koko ikänsä elänyt jonkun toisen kukkarolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jotkut psykiatrit uhkailee toisinaan pakkohoidolla aika mitättömistäkin asioista.

        Potilas ei voi päätellä mikä on mitätön oire , lääkäri sen paremmin tietää. Sillä usein on niin ettei potilaalla ole edes sairautensa tunnetta.yksikin sellainen tapaus meidän asumis paikalla nainen puhui selvästi asioita ja pikku hiljaa huomattiin että hän valehtelee asioita ja kun siitä hänelle sanottiin niin alkoi tehdä kanteluita joka puolelle. Alkoi syyttelemään avoimesti netissä viattomia ihmisiä asioista ja riehumaan isänsä hoitopaikan kurjuudesta vaikka isänsä oli itse tyytyväinen .jne lopulta poliisi hakivat hänet. Pakkohoito oli ajankohtainen . Siis kaikki eivöt todellakaan itse tiedosta sairauttaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yks tässä paikkakunnalla on yli 20vuotta tehnyt kaikenlaista uhkailua ties kenellekkin ja koskaan ei ole toteuttanut,Mutta tuon tuosta pakkohoitoon viedään.Pitäs jo hälytyskellot soida ettei ole mistään aidosta uhkailusta kysymys.Taitaa haluta vaan valmiiseen ruokapöytään.

        Jos lääkäri sanoo potilaalle että hänen tulisi syödä jotain lääkettä ja potilas sanoo ettei halua, niin lääkäri voi sanoa että hönelle voi myöhemmin tulla vaikeuksia sairauden kanssa ja joutuu niistä pakkohoitoon, niin se on fakta ei uhkaus mitenkään, ja kuten kaikki tietää niin niin monelle pahasti sairaalle on niin käynyt .äei lääkärit uhkaile sanovat vaan sen minkä ovat nähneet niin monet kerrat tapahtuvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uhkaukset pitäisikin aina ottaa ihan tosissaan, koska ikinä ei voi tietää kuinka mahdollisesti tulee käymään.
        Joskus voi ajatukset ja suunnitelmat, pelkät uhkauksetkin, kääntyä myös teoiksi.

        Uhka ja ehdotus hoitoon ei ole sama asia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos potilas on tarpeeksi herkkä ja ahistuu ja masentuu.Kyllä uhkaus voi toteutakin.

        Yleensä on lääkärillä jo paljon syitä vaatia että potilas söisi lääkkeensä .
        Siis potilaan parhaaksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin.Psykiatriassa vaan lisätään pahoinvointia ei suinkaan vähennetä sitä.

        No älä mene ollenkaan psykiatrille koska et haluakkaaan parantua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No älä mene ollenkaan psykiatrille koska et haluakkaaan parantua.

        En mene.Kyllä sitä henkistä hyvinvointia ja terveytta voi edistää ilman psykiatriaakin jos niin vaan haluaa.
        Psykiatriassa tuhotaan hyvinvointi terveys ja lopulta koko loppuelämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin.Psykiatriassa vaan lisätään pahoinvointia ei suinkaan vähennetä sitä.

        Juuri noin minäkin luulin alkuun turhan monet vuodet, mutta loppujen lopuksi kuitenkin psykiatria oli ainoa, jonka avulla sain itseni taas kuntoon.
        Pakko se on myöntää, ja näin jälkeen päin aika helppokin myöntää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uhka ja ehdotus hoitoon ei ole sama asia

        Ei olekaan.
        Mutta kun lääkitystä ehdotetaan, ja potilas siitä kieltäytyy, niin siinä vaiheessa saatetaan uhata pakkohoidolla.
        Itse en kyllä ole varma, että tuotakaan tapahtuisi kovin usein.
        Omalla kohdallani on kerran noin käynyt. Siis en tosin sinne hoitoon joutunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olekaan.
        Mutta kun lääkitystä ehdotetaan, ja potilas siitä kieltäytyy, niin siinä vaiheessa saatetaan uhata pakkohoidolla.
        Itse en kyllä ole varma, että tuotakaan tapahtuisi kovin usein.
        Omalla kohdallani on kerran noin käynyt. Siis en tosin sinne hoitoon joutunut.

        En usko että pakkohoidolla uhataan jos kieltäytyy lääkkeistä mutta jos käytös on arvaamaton ja puheet puutaheinää ja on vaaraksi itselle tai sivullisille niin silloin joutuu pakkohoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että pakkohoidolla uhataan jos kieltäytyy lääkkeistä mutta jos käytös on arvaamaton ja puheet puutaheinää ja on vaaraksi itselle tai sivullisille niin silloin joutuu pakkohoitoon.

        Kerroin takavuosina psykiatrille lopettaneeni lääkityksen omin päin, kun eivät lääkärit olleet suostuneet siihen.
        Ensimmäinen lause, jonka psykiatri sanoi, oli " no jos avohoito ei riitä...".
        Yllättäen kyllä jätti lauseen kesken.
        Oli myös kirjannut käyntitekstiin " keskustelun aikana pakkohoidon kriteerit eivät täyttyneet ".
        Jos olisin vastaanotolla puhunut puuta heinää, olisi varmaan ollut menoa...


    • Anonyymi

      Ei ne tiedot paina siellä mitään ajankohtaista sairautta kaikki tutkitaan ainoastaan siitä miksi olet mennyt vastaanotolle.
      Mutta jos esim joudut jostain; vakavasta asiasta sairaalaan niin heidän on hyvä tietää taustat että tietävät lääkitä oikein
      Ja miten ne psyykkiset asiat muka pitäisi ottaa pois , sillä nehän ovat olleet ajankohtaisia joskus, siis sinun sairaskertomustasi. Ja psyykkinen sairaus on myös ihan vaan hyvin tavallinen asia jonka jokainen sairastaa ainakin pari kertaa elämänsä aikana , siis itse teet siitä siitä stigman ei hoitopuolta sitä katso samalla tavalla kun sinä teet.

      Se mikä on historiaa on ollut diagnoosi sinulla eikä sitä saa tekemättömäksi .
      En ymmärrä että joku yleensä miettii tuollaisia asioita . ei sinun elämäsi siitä mitenkään muutu vaikka ottaisivat sen diagnoosin pois. Joten sinulla on todella väärä asenne asioihin mitä tapahtuu ja levität stigmaa kun kuvittelet turhia

      • Anonyymi

        Onkohan sinulle kovinkin tuttua, onko itselläsi diagnooseja psykiatrian puolelta ?
        Se diagnoosi leimaa ihmisen menneisyyden takia juuri sillä tavalla, että ihminen kuvitellaan sellaiseksi, minkälainen diagnosoidun sairauden mukainen ihminen muka on.
        Vaikka ihminen voi muuttua, voi toipua, voi parantua.
        Kun ventovieras lääkäri lukee potilaan tiedot, ennen kuin pyytää potilaan sisälle huoneeseen, tekee hän mielikuvan potilaasta sen mukaan, mitä hän lukee. Jos siellä lukee psykiatrinen diagnoosi, tulee mielikuva sen perusteella, mitä se kyseinen lääkäri siitä sairaudesta tietää, sen oireista, saattaa olla tavannut potilaita, joilla sama diagnoosi ja sairaus akuutissa vaiheessa tapaamishetkellä.

        En väitä, että näin olisi joka ikisen lääkärin kohdalla, mutta tällaista kyllä on olemassa, valitettavasti. Joskus se saattaa jopa näkyä tai kuulua vastaanotolla tylynä ja välinpitämättömänä kohteluna.
        Ottakaapa asioista selvää, ennen kuin väitätte, mitä oikeassa elämässä tapahtuu, ja mitä ei.
        Arvailulla se ei selviä, tai luulemalla jostain jotakin tietämättä siitä mitään.


    • Anonyymi

      Valitettavasti voivat kirjoittaa mitä vaan. En ole saanut asiallista palvelua erään kirjoituksen vuoksi ja en ole syyllistynyt mihinkään.

    • Anonyymi

      Kannassa on ehkä viime vuoden (2023) jälkeen tullut uusi hyväksyntälomake sisäänkirjaukseen. Pitää ehkä mennä esimerkiksi uudestaan kieltämään kaikkien tietojen luovutus, antaa hyväkyntä vain niille mitä oikeasti tarvitsee, ym. Eli käykää läpi ne kannan asetukset, kieltäkää vaikka kaikki oletuksella. Sitten jos tahdotte jakaa jotain tiettyä tietoa, niin jakakaa vain se.

      • Anonyymi

        Lisäksi hoitavalta taholta, oli se yleinen, työterveys tai yksityinen, voi erikseen pyytää kaikki heillä olevat potilasmerkinnät, lokitiedot sun muut. Kannattaa hakea ne ja katsoa mitä kaikkea sinne on kirjoitettu. Sitten voi tehtä korjauspyyntöjä heidän kirjauksiinsa. Näitä voi tehdä lain mukaan, Kannan ulkopuolella.


      • Anonyymi

        Kannattaa suorilta käsin kieltää kaikki, niin ei sitten kukaan lääkäri turhaan luule, että on jotain somaattista vaivaa kun vähän sekavasti selittää, vaikka pohjalla olisi jo kuinka monta todettua somaattista ongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi hoitavalta taholta, oli se yleinen, työterveys tai yksityinen, voi erikseen pyytää kaikki heillä olevat potilasmerkinnät, lokitiedot sun muut. Kannattaa hakea ne ja katsoa mitä kaikkea sinne on kirjoitettu. Sitten voi tehtä korjauspyyntöjä heidän kirjauksiinsa. Näitä voi tehdä lain mukaan, Kannan ulkopuolella.

        Otatko lakimiehen mukaasi jos ajattelit tehdä korjauspyyntöjä oppineiden kirjauksiin koska jäät altavastaajaksi lakimiehestä huolimatta.


    • Anonyymi

      Huomatkaa myös sen jälkeen kun hyväkyksytte sen pakollisen ilmoituksen Kantaan kirjautuessa, että jatkossa he voivat jakaa kaikki tietonne eri kuntien hyvinvointilaitiksien kanssa. Lisäksi sinne on tulossa sosiaalipuolen merkinnät samaan jaettuun kantaan, ja myös vanhat paperikirjaukset!

      Neuvon, että kieltäkää oletuksena kaikki luovutukset sieltä, ja salitte vain ne joita oikeasti tarvitsette. Muuten kuka tahansa satunnainen lääkäri tai sosiaalityöntekijä pääsee tutkimaan niitä ja tekemään niistä omia tulkintojaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      468
      3406
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      462
      3401
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      138
      2955
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2272
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2140
    6. 199
      1520
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1387
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      98
      1261
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      87
      1254
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1070
    Aihe