Airbusin ohjaamon ergonomia ?

Anonyymi-ap

Ilmailusta kiinnostuneena kun olen Tubesta toisinaan katsellut landing ja take off-videoita, niin heräsi ajatus siitä miten luontevalta toiminnot tuntuvat Airbusin kapteenin paikalla, kun ohjain on pelkkä stick vasemmalle kädelle ja hieman sivulla.

A380: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Airbus_A380_cockpit.jpg

- https://www.youtube.com/results?search_query=A320+landing

Äkikseen tuntuisi, että Boeingin perinteisempi ohjaamon ergonomia olisi luontevampi kokonaisuus (?).

Ilmeisesti lentäjät ovat kuitenkin olleet tyytyväisiä Airbusin ohjaamon ergonomiaan.

6

522

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiköhän se ole tottumiskysymys. Esim A320:ssa joystick on ollut 80-luvulta lähtien ja uusimmassa 350 tikku löytyy myös. Ergonomia lienee kummassakin huippuluokkaa

      • Anonyymi

        Yep, eiköhän tuohon ole lentäjillä ollut aikaa tottua ja tykästyäkin, vaikka en tiedä miltä vaikkapa vain B737 lentäneestä tuntuisi siirtyä Airbusin ergonomiaan, vaikka eihän sinne ilman tyypityksiä kylmiltään loikatakaan.

        Kiinnostaisi hommata opiskeltavaksi lentäjien käsikirja ... Airbus & Boeing ... jossa on koko ohjaamo toimitoineen esitelty, sekä kaikki take off ja landing tarkistuslistat ymv.

        Plussaa olisi mikäli se olisi myös visualisesti kuvineen mukavaa ja selkeää luettavaa pelkän mustavalkoisen käsikirjaprintin sijaan. Noita on vähän eri nimillä, eikä oikein edeltä tiedä mitä sisältävät ja missä muodossa.

        Mitähän bookia ne lentäjät kuljettavat mukanaan lennoilla, joita mm. alan dokumenttiohjelmissa näkee, käyden lentoprosessien tsekkauslistoja lävitse.

        Tuollaisia löytyi:

        "Airbus A320 Pilot Handbook"

        - https://www.amazon.fr/s?k=Airbus+A320+Pilot+Handbook&i=stripbooks&__mk_fr_FR=ÅMÅŽÕÑ&crid=1OAUEIZPEICAP&sprefix=airbus+a320+pilot+handbook,stripbooks,473&ref=nb_sb_noss

        Jokin lentämisen ja ilmailusanaston / tekniikan handbookikin tulisi hommata, jotta voisi teknikikan ja toimintojen jargoniin tutustua .... no, on noita joitakin aikoinaan joskus vuonna yksi ja kaksi tullut suomeksi luettua, yksityislentäjän käsikirja, purjelento, suihkukoneet ymv. kun aihepiiri on kiinnostanut

        Ajatus hommata jossakin vaiheessa myöhemmin X-Plane 12 ja sille sopiva PC-kokoonpano.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yep, eiköhän tuohon ole lentäjillä ollut aikaa tottua ja tykästyäkin, vaikka en tiedä miltä vaikkapa vain B737 lentäneestä tuntuisi siirtyä Airbusin ergonomiaan, vaikka eihän sinne ilman tyypityksiä kylmiltään loikatakaan.

        Kiinnostaisi hommata opiskeltavaksi lentäjien käsikirja ... Airbus & Boeing ... jossa on koko ohjaamo toimitoineen esitelty, sekä kaikki take off ja landing tarkistuslistat ymv.

        Plussaa olisi mikäli se olisi myös visualisesti kuvineen mukavaa ja selkeää luettavaa pelkän mustavalkoisen käsikirjaprintin sijaan. Noita on vähän eri nimillä, eikä oikein edeltä tiedä mitä sisältävät ja missä muodossa.

        Mitähän bookia ne lentäjät kuljettavat mukanaan lennoilla, joita mm. alan dokumenttiohjelmissa näkee, käyden lentoprosessien tsekkauslistoja lävitse.

        Tuollaisia löytyi:

        "Airbus A320 Pilot Handbook"

        - https://www.amazon.fr/s?k=Airbus A320 Pilot Handbook&i=stripbooks&__mk_fr_FR=ÅMÅŽÕÑ&crid=1OAUEIZPEICAP&sprefix=airbus a320 pilot handbook,stripbooks,473&ref=nb_sb_noss

        Jokin lentämisen ja ilmailusanaston / tekniikan handbookikin tulisi hommata, jotta voisi teknikikan ja toimintojen jargoniin tutustua .... no, on noita joitakin aikoinaan joskus vuonna yksi ja kaksi tullut suomeksi luettua, yksityislentäjän käsikirja, purjelento, suihkukoneet ymv. kun aihepiiri on kiinnostanut

        Ajatus hommata jossakin vaiheessa myöhemmin X-Plane 12 ja sille sopiva PC-kokoonpano.

        PC:n lentosimujen lisäosakoneet ovat hyvin yksityiskohtaisesti mallinnettu ja niissä tulee mukana monisatasivuiset manuaalit. Suosittelen. Aikaa kannattaa opiskeluun paljon. Koneen järjestemien oppiminen kestää ja siihen päälle oikeat lentoprosedeuurit kentille laskeutuniseen ja nousuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PC:n lentosimujen lisäosakoneet ovat hyvin yksityiskohtaisesti mallinnettu ja niissä tulee mukana monisatasivuiset manuaalit. Suosittelen. Aikaa kannattaa opiskeluun paljon. Koneen järjestemien oppiminen kestää ja siihen päälle oikeat lentoprosedeuurit kentille laskeutuniseen ja nousuihin.

        Yep, tuossa on hurjasti kiinnostavaa opiskelun sarkaa lukuisiksi vuosiksi. Nykysillä simuilla pääsee melko realistisiin toimintamalleihin, joka on itselleni juurikin se asian ja kiinnostuksen kohde ... step by step.

        Vastaako nuo lisäkoneiden mukana tulevat manuaalit niitä lentäjän manuaaleja ja tulevatko sellaiset myös X-Planeen ostettaville koneille .... ovatko nuo mukana tulevat bookit toisiaan vastaavia tai samojakin: X-Plane vs. MSFS.

        Tuollaisia bookeja löytyi:

        - https://www.manualslib.com/products/Airbus-A320-Series-11294410.html

        Luin juuri, että X-Plane 12:sta valmiina olevalla A330:llä voi lentäää vain aitojen koneiden speksien raameissa / lentotiloissa. Ilmeisesti myös take off ja laskeutuminen edellyttää oikeat toimenpiteet. Tuo on juuri sitä mitä simulta haen.

        Lähinnä Airbus ja Boeing ovat ne opiskelun kiinnotuksen kohteina. Oliskohan A320/330 & B737/747 sopivat peruskohteet, sillä ajattelin yleisimmin käytössä olevia malleja.

        A380 on aikas huima kone, mutta melko rajallisesti käytössä.

        "7 Airlines, 53 Routes: Where The Airbus A380 Is Flying This Week"

        - https://simpleflying.com/airbus-a380-weekly-usage-may-2022/

        Canadair palojen sammutusoperaatioineen voisi myös olla kiinnostava.

        - https://www.cbc.ca/news/world/canadair-water-bomber-wildfire-europe-1.6553592

        Tulipa mieleen jos jossakin vaiheessa hommaisi jo ennen myöhempää simu-PC:n kasaamista ne lisäkoneet, niin pääsisi hiljalleen tutustumaan ko. kirjoihin. Ilmeisesti / toivottavasti ovat ilmailukielellä eli englaniksi.

        ps.

        Tuollainen aidon mallinen voisi olla monen virtuaalilentäjän toivelistalla ... mutta $$$.

        "Boeing 737 Cockpit Simulator | FDS B737NG"

        - https://flypfc.com/shop/training-systems/fixed-wing-simulators/jet-cockpit-systems/fds-b737ng/


    • Anonyymi

      Airbus on ollut edelläkävijä siviililentämisen digitalisoinnissa ja tosiaankin jo 80-luvulta, kuten ketjussa ylempänä mainittu.

      "Fly-by-wire"

      "The A320 is the world's first airliner with digital fly-by-wire (FBW) flight control system: input commands through the side-stick are interpreted by flight control computers and transmitted to flight control surfaces within the flight envelope protection; in the 1980s the computer-controlled dynamic system of the Dassault Mirage 2000 fighter cross-fertilised the Airbus team which tested FBW on an A300.[73] At its introduction, fly-by-wire and flight envelope protection was a new experience for many pilots."

      - https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A320_family

      A320 ja B737 ovat olleet aitiopaikoilla:

      "The Most Utilized Commercial Aircraft In August 2023"

      - https://simpleflying.com/most-utilized-commercial-aircraft-august-2023/

      Kiinnostava kirja jossa käydään läpi kaikki ohjaamon ohjaimet yksityiskohtaisesti.

      Boeing 737 panels 24 april 2023 - Facundo Conforti

      - https://www.amazon.com/Boeing-737-panels-Facundo-Conforti/dp/B0C2SQ1ZKP

      ps. En äkikseeen löytänyt X-Planelle lisäkoneita niiden mukana tulevine bookeineen. Saakohan niitä jostakin EU:n puoleleta tilattua, sillä tuolla olevat materialit tulevat Jenkeistä.

      - https://store.x-plane.org/

      Airbus (147s) : https://store.x-plane.org/Airbus-Handbook_p_1818.html

      "Flying Low: Flying the Boeing 737 (Regular and Zibo) in X-Plane 12"

      (mutta pdf-versio ei kiinnosta)

      - https://store.x-plane.org/Flying-Low-Flying-the-Boeing-737-Regular-and-Zibo-in-X-Plane-12_p_1809.html

      ap

      ap

    • Anonyymi

      Lentosimuissa kannattaa lähteä liikkeelle pienkoneilla ja opiskella peruslentäminen ensiksi. Simuissa ”kursseja” jotka kannattaa käydä läpi. Sitten lun lentäminen hallussa, voi opiskella esim mittarilentoa kuten ILS-lähestyminen.

      Kun pienkoneella lentäminen sujuu, voit hypätä simussa isoimpiin ja nopeampiin koneisiin. Ja aen jälkeen maksullisiin tarkasti mallinnettuihin koneisiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2641
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      128
      2315
    3. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2053
    4. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      129
      2010
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1764
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      149
      1276
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      29
      1152
    8. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      90
      1110
    9. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1105
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      36
      1029
    Aihe