Talvipäivän seisaus

Talvipäivän seisaus
Kirjoittanut Markku A. Huttunen

Ykskolmatta joulukuuta,
nimipäivä Tuomon, Tommin,
päivä Tuomahan, Tominkin,
jouluaaton aaton aaton
aatto aivan auringoton
kaamoksen on käännekohta
iloinen, iki-ihana:
pituus päivän seisahtavi,
kääntyy yö lyheneväksi,
käy päivä piteneväksi!

Se lähtee pimeydestä,
sydäntalven synkkyydestä
ja piinasta pakkasien,
luonnosta lepäilevästä,
huurteisesta, huumatusta,
talviunta uinuvasta.

Se johtaa iloon, valohon,
hohtoon hankien hopeisten.

Se lupaus on keväästä,
mi heräilee hortehesta,
silmut puiden pullistavi,
kasvuhun karauttavi,
kukkaloistoon laukaisevi.

Pian kertoo siit' vihertäin
joulupuu tupahan tuotu,
pihta pirttihin puettu,
kuusi kurja kaunisteltu,
elonpuu ehoksi saattu,
valoihinkin valjastettu.

Ystävät ja työtoverit!
Mennyt vuosi mielessäni,
aika armas aatoksissain
sydäntäin sykähdyttävä,
tontun taikatoivotuksin
joulurauhaa ma julistan,
uutta vuotta onnellista,
vuotta mahdollisuuksien!

14

329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kiitos Siili2✨🎄✨

• Hän on hyvä vaan :). Ja nyt pipareiden paistoon pikkuväelle.

• Anonyymi

Hyvää Talvipäivän seisausta.

Runo aika paska, mutta sisältö järkevä ja oikea. Kevät alkaa hiljakseen. Nyt.

=DW=

• Kiitos 😁.
        Saanen sanoa et JOS olet noin kuusikymppinen sinussa on säilynyt tuollainen teinipojan uhoava tai räväkkä itseilmaisutaito.
        Väliin huvittavakin.

• Anonyymi

Kiitos, että toit luettavaksemme tuon hienon runon!

kylmätotuus

• Kiitos! Onhan se vähän toisten tuotosten toistamista mutta kun itse ei osaa :).

• Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

Kiitos! Onhan se vähän toisten tuotosten toistamista mutta kun itse ei osaa :).

Minä,jos kuka, linkitän toisten tekemää musaa aloituksissani. Itse en ole tehnyt ensimmäistäkään laulua, joten on ollut pakko laittaa muiden teoksia aloituksiini.

Leppoisaa joulua!

kylmätotuus

• Anonyymi kirjoitti:

Minä,jos kuka, linkitän toisten tekemää musaa aloituksissani. Itse en ole tehnyt ensimmäistäkään laulua, joten on ollut pakko laittaa muiden teoksia aloituksiini.

Leppoisaa joulua!

kylmätotuus

Sekin on jotain kun kykenee nauttimaan toisten tekemistä teoksista.

Tunnelmallista joulua!

• Anonyymi

Kaunis runo.
      Vähän valontoivoa tämän pimeyden kesnkelle.
      Päivä ei juuri valjennut, kun paksut pilvet peittävät taivaan.
      Sitten on vuorossa haudoilla käynti ja joulukuusen jalkaanlaitto.
      Parempiakin joulukuusia on ollut, mutta nyt on niin paljon lunta, että kaikki kuuset on samannäköisiä.
      Hyvää Joulua aloittajalle, niin kuin kaikille lukijoille.
      Vielä hengissä ollaan tv K Kotton

• Joulukuusi valaistuna koristeineen parvekkeella. Tuukit huomiselle silitetty ja tupa siivottu. Pieni kinkku paistettu.
        Huomisaamulla haudoille kynttilät, pitää ottaa varalta lapio mukaan, lunta on tullut taasen verran. Pieni ajelu joulupukin asioilla ennen joulurauhan julistusta.

Hyvää Joulua!

• Mun ajassa aina kun päivä pitenee valo lisääntyy on odotusta kohti kevättä kesää, näin ollut eletyssä ajassa. Vuoden ajoissa hyvät puolensa kuitenkin luonnon herääminen, luonnossa alkaa valon lisääntymisessä.

• Hyvää valon lisääntymisen ja luonnon heräämisen odotusta. Talven selkä valon suhteen on taittumassa parempaan suuntaan.

• Anonyymi

Mull kun ei ole parveketta, laitoin sellaseen kolmijalkahökötykseen joulukuusen valoineen roikkumaan pihalle.
      Sii iltapäivätorkkujen aikaan ulko-ovelle koputettiin vaativasti. Tuo ulkokuusi valojen kanssa on paloturvallisuusuhka, selosti palohenkilö.

Ja että poistatko sähkön pois kuusesta, vai teenkö sen minä, se jatkoi.

- Asia selvä, poistattaneen, minä sille.
      - Välittömästi!

Kämpässä hais niin huonolle, että palohenkilö meni heti pihalle. Mää nykäsisin piuhan pois jatkokroikan päästä. Homma valmis.

Aivan pässinvarma, että joku ohiajava oli antanu tehtävän päivystävälle palohenkilölle.
      Sitä vaan, etten nähnyt siinä välitöntä tulipalovaaraa kun hankee jälellä 10-15 cm.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe