Menovaraukset

Anonyymi-ap

Vaimoni pienellä perintöpalstalla tehtiin harvennushakkuu 2021, ja m-h-yhdistyksen virkamies auttoi veroilmoituksen teossa ja hoiti ilmoitusasiat. Nyt hän on eläkkeellä. Silloin tehdyssä veroilmoituksessa oli joku menovaraus, eli käsittääkseni veroja ei maksettu koko myyntitulosta., vaan jtettiin siltä varalta , että kolmen vuoden kuluessa palstalle kuluu rahaa . Sen jäkeen on plstalla ollut ainoasataan menoja: Aukoksi hakatun entisen pellon ojitus ja taimetus. Ja tammikuussa 2023 suoalueen ojitus. Ilmoitus on tehtävä helmik 2024. Milloin noita 15 prosentin poistoja tehdään, vai tekeekö verottaja sen?

8

746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa opetella käyttämään verottajan ohjesivuja, niin ei tarvitse arpoa voiko tuntemattomien anonyymien vastauksiin nettipalstoilla luottaa.
      Myös esim. Maaseudun tulevaisuuden ja eri metsälehtien veronumeroissa /-liitteissä on aina hyvää asiaa. Ne ilmestyvät yleensä tammikuun lopulla tai helmikuussa.

      https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/metsa/menovaraus-ja-tuhovaraus/

      • Anonyymi

        Tuli selväksi.
        Kiitos jämäkästä ja opettavasta vastauksesta. Meille ei ilmesty Maaseudun tulevaisuutta eikä metsäalan lehtiä, koska jouduimme lähtemään 60- luvulla leivän perään sinne, missä riitti halu työn tekemiseen, eli pois työttömyyden kurjistamalta maaseudulta vientiteollisuuden, pelveluajojen ja hoitoalojen pavelukseen. Kotinurkille jäivät ne joille riitti työtä maatoustuotteiden tuottamisessa ja metsätaloudessa. Toki metsänomistus ja sen talouden hoitaminen on nykyisin paljolti sijoittajien, ja menovarausasiantuntijoiden asiaa.
        Täytyy perehtyä tuohon muutaman hehtaarin palstan hoitoon paremmin. Palkansaajana/eläkeläisenä ei juurikaan voi venkoilla erilaisten, käteen jäävien eurojen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli selväksi.
        Kiitos jämäkästä ja opettavasta vastauksesta. Meille ei ilmesty Maaseudun tulevaisuutta eikä metsäalan lehtiä, koska jouduimme lähtemään 60- luvulla leivän perään sinne, missä riitti halu työn tekemiseen, eli pois työttömyyden kurjistamalta maaseudulta vientiteollisuuden, pelveluajojen ja hoitoalojen pavelukseen. Kotinurkille jäivät ne joille riitti työtä maatoustuotteiden tuottamisessa ja metsätaloudessa. Toki metsänomistus ja sen talouden hoitaminen on nykyisin paljolti sijoittajien, ja menovarausasiantuntijoiden asiaa.
        Täytyy perehtyä tuohon muutaman hehtaarin palstan hoitoon paremmin. Palkansaajana/eläkeläisenä ei juurikaan voi venkoilla erilaisten, käteen jäävien eurojen kanssa.

        Kyllä ne on ihan maanlaajuisesti ilmestyviä lehtiä, ja toimitetaan todennäköisesti myös teidän lähi- tai ainakin kaupunginkirjastoon.


    • Anonyymi

      Menovarauksesta ei tehdä 15% poistoja. Menovaraus on tuloa, jota ei ole vielä ilmoitettu tulona. Voit itse ilmoittaa veroilmoituksella, kuinka paljon menovarauksesta tuloutat kyseisenä vuonna. Jos et ole kolmeen vuoteen tulouttanut siitä yhtään, sinulla on kiire, sillä tuloutus on käytettävä neljän vuoden aikana (Pohjois-Suomessa aikaa on kuusi vuotta). Kätevintä on tulouttaa varausta silloin, kun sinulla on menoja, koska silloin nuo menot pienentävät veroja.

    • Anonyymi

      Vai saa suoalueita vielä ojittaa? Olen jäänyt siihen käsitykseen että kohta pitää ne edelliset vanhatkin suot ennalllistaa ja metsäojat lyödään kiinni.

      • Anonyymi

        Kyllä suolueita ojitetaan. Meilläkin ojitetaan ensi kesänä. Hyvin kasvava metsä, vesitaloutta parannetaan. Hyvä niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä suolueita ojitetaan. Meilläkin ojitetaan ensi kesänä. Hyvin kasvava metsä, vesitaloutta parannetaan. Hyvä niin.

        Ojitus toteutetaan tekniikalla jossa ojat kaivetaan mutta niihin kertyvä vesi ei mene minnekään.
        Eli ojan kaivaja saa palkkionsa, ojan kaivattaja laskun ja mahdollisesti kemeratuea. Ojat päätyvät kaivantoihin, joista vesi ei pääse vapaasti minnekään, vaan jää lillumaan ojien alapäissä oleviin kaivantoihin. Ojan kaivajan laskussa nuo kaivelut on eritelty.

        Eli ojitus on toteutettava niin, ettei mitään hiukkasia/humusta pääse vesistöihin.

        Lopputuloksena on suo, jolla on jopa puolentoista metrin levyisiä ojia ja niiden reunoilla penkat. Niiden ylittäminen on mahdotonta jalkaisin tai maataloustraktorilla, ilma siltoja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      69
      949
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      714
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      705
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      673
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      42
      671
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      89
      592
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      563
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      40
      513
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      473
    Aihe