kaikki tieto punkeista

punkki

Olen ihan punkki tässä punkki asiassa, joten kysymyksiä olisi ja kertokaa muutakin jos tulee mieleen

Minkälainen punkki on? miten tunnistan sen koirasta? (minkä kokoinen värinen ym?)
Mitä punkki tekee koiralle? etenkin jos punkki on saanut asustaa koirassa kauankin, mitä tästä voi seurata/ seuraa?
Miten punkki irroitetaan oikeaoppisesti?
Mistä tietää että punkki irtosi kokonaan?
Ja jos punkki ei irtoa kokonaan, mistä sen tietää ja mitä sitten pitää tehdä?
Ja missä vaiheessa punkki asiassa pitää mennä lääkäriin?

Kiitoksia!

26

25035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuule
      • marilyn878

Oltiin mökillä tällä viikolla pari päivää ja punkit tuli tutuksi. Kaksi koiraa oli meillä mukana ja ainakin 10 punkkia ollaan irrotettu punkkipinsettien avulla pois.

Punkki on aluksi pieni, mutta kun se kasvaa niin kyllä sen huomaa. Kun irrottaa ison punkin, niin kannattaa katsoa, ettei sen alla ole pienenpää punkkiä, koska punkki munii.
        Jos punkkien annetaan imeä paljon koirista niin voi tulla tulehdus.
        Jos koirassasi ollut punkki on levittänyt borreoloosia, niin punkin pureman ympärille muodostuu punainen rengas.

Muuta hyvää tieto nyt tulikin noilla sivuilla.

Itse irrotin eilen vielä kaksi punkkia toiselta koiraltani. En tiedä veikö se punkki vähän ihoakin mukanaan, kun koiralleni jäi pieni haava. Puhdistin sitä sitten septidinillä.

• enolepunkki!
        marilyn878 kirjoitti:

Oltiin mökillä tällä viikolla pari päivää ja punkit tuli tutuksi. Kaksi koiraa oli meillä mukana ja ainakin 10 punkkia ollaan irrotettu punkkipinsettien avulla pois.

Punkki on aluksi pieni, mutta kun se kasvaa niin kyllä sen huomaa. Kun irrottaa ison punkin, niin kannattaa katsoa, ettei sen alla ole pienenpää punkkiä, koska punkki munii.
        Jos punkkien annetaan imeä paljon koirista niin voi tulla tulehdus.
        Jos koirassasi ollut punkki on levittänyt borreoloosia, niin punkin pureman ympärille muodostuu punainen rengas.

Muuta hyvää tieto nyt tulikin noilla sivuilla.

Itse irrotin eilen vielä kaksi punkkia toiselta koiraltani. En tiedä veikö se punkki vähän ihoakin mukanaan, kun koiralleni jäi pieni haava. Puhdistin sitä sitten septidinillä.

Minun koirallani on ollut muistaakseni 5 punkkia. Ensimmäiset neljä olivat sellaisia vaaleanruskeita ja tänä keväänä oli ihan minipieni musta punkki silmäkulmassa. Minä olen irrottanut "punkkikynällä". Saa eläinkaupoista.

• Koirakko

omalle koiralleni. Painorajoitus on 5kg ja kissoille ei saa antaa lainkaan, eikä päästää kissoja nuolemaan ainetta. Apteekissa tietävät annostuksen. Koirani on vajaat 40kg ja annostus oli 2ml ja hinta n. 13e. Lääke laitetaan pään taakse lonkkien väliin. Karvat jakaukselle ja ainetta tiputetaan iholle. Toinen jakaus hännäntyveen selkäpuolelle ja iholle lääkettä. Uimista pitää välttää jonkin aikaa, että aine ehtii levitä. Lääkitys on voimassa kuukauden kerrallaan. Jos on punkki jossain kiinni valmiiksi, se halvaantuu ja tippuu lääkkeen vaikutuksesta. Päähän ei saa lääkettä laittaa.
      Punkki imee verta koirasta ja pullistuu siintä. Punkki poistetaan kiertämällä, jotta se irtoaa kokonaan.

• muuten

ei oo pään takana lonkat vaan lavat.Takana on lonkat.

• Tupu
        muuten kirjoitti:

Olen itse käyttänyt koirallani expot liuosta ja hyvin toimii..aineen käyttö on helppoa ja eipä ole punkeista haittaa. Itselläni on vielä hyvin karvaks-rotu, joten jos siellä karavviidakossa on punkki, sitä ei välttämättä edes löydä, paitsi suurella työllä!
        Suosittelen expotia kaikille! Tosin jos koirasi on kova uimaan, joutuu liousta laittaa useammin, mutta kuitenkin 7 vuorokauden jälkeen edellisestä kerrasta.
        Hyvää ja punkitonta kesää kaikille!

• Koirakko
        muuten kirjoitti:

minä vaan toistin, mitä apteekkari sanoi;)

• punkki

Entä jos se imukärsä jää koiraan, mitäs sitten pitää tehdä?

• apteekista

heissan,
      omalle koiralleni ei sovi expot liuos joten ostin viime kesänä apteekista punkkipannan. Suosittelen! Erehdyin kuitenkin ensin ostamaan eläinkaupan yrttipannan ja kappas, ei antanut tarpeeksi tehokasta suojaa vaan punkkeja löytyi koirasta. Noh, onneksi oli punkkipihdit mutta sen jälkeen kun ostin apteekin pannan ei ole tarvinnut huolehtia punkeista. Huolettomia kesäpäiviä!

• Weilssi

Ostin koiralleni Hi-Craft myrkyttömän punkkipannan ja koirastamme on löytynyt noin 12 punkkia kolmen vuorolauden aikana. (Osa kuolleita.) Mutta täys P**** toi panta, en voi suositella kenellekkään. Panta on ollut yli viikon koiran kaulassa niin kuin ohjeet kertoo. Huomenna ostamaan jotain parempaa tököttiä tai ainetta.

• muuten,
        Weilssi kirjoitti:

Ostin koiralleni Hi-Craft myrkyttömän punkkipannan ja koirastamme on löytynyt noin 12 punkkia kolmen vuorolauden aikana. (Osa kuolleita.) Mutta täys P**** toi panta, en voi suositella kenellekkään. Panta on ollut yli viikon koiran kaulassa niin kuin ohjeet kertoo. Huomenna ostamaan jotain parempaa tököttiä tai ainetta.

ihmiset ja koirat tuli toimeen ennenvanhaan kun ei ollut punkkipantoja, eikä nuita muita tököteitä? Eikö silloin ollut muka punkkeja lainkaan?

• Mulla on apteekin punkkipanta toiminut hyvin siitä asti kun markkinoille tulivat. Ei ole enää tarvinnut irrotella punkkeja. Koira on jo 12v ja ongelmia myrkkypannasta ei ole tullut vuosienkaan käytön takia.
        Hyvä ostos. Maksoi n. 23 e tänä vuonna ja kestää monta kuukautta. Koirani ei ui, joten panta on pitkälle syksyyn yhtäjaksoisesti paikallaan.

Helppo ja tehokas valinta on scalibor ollut koko ajan.

• sadies3
        muuten, kirjoitti:

ihmiset ja koirat tuli toimeen ennenvanhaan kun ei ollut punkkipantoja, eikä nuita muita tököteitä? Eikö silloin ollut muka punkkeja lainkaan?

No ennenvanhaan koirista ei yleensäkään pidetty näin hyvää huolta, olivat vaan esineitä ihmiselle ja eipä niistä punkkejakaan etsitty...
        Eli oho koira kupsahti millon mistäkin syystä kun ei niin ihmisiä kiinnostanu.

• KLJDSFHNENJH

Voiko punkki olla vaaleahko? Koirallani on vaalea pikku möykky niskassa, enkä tiedä varmasti onko se punkki.

• Kyllä voi

Niitä voi todellakin olla miltei minkä värisiä tahansa. Itse olen poistanut suunnilleen ihmisen ihon värisen, oranssin sekä violettiinkin vivahtavan. Muiden värien ohella.

Kyllä ne äkkiä oppii tunnistamaan. Ja googlen kuvahaku on hyvä apukeino varmuuden lisäämiseksi.

• jaajaa333

Lyhyesti: Ensin punkki on pikkiriikkinen tumma ja kun se on imenyt verta se paisuu/kasvaa suuremmaksi harmahtavaksi palloksi.

• punkithyi
    • hteahneea

En ole varma, onko koirani turkissa oleva pitkä tumma patti punkki, kun en näe sillä jalkoja. Pitäisiköhän mennä suoraan eläinlääkärille, voivatko he poistaa sen jos se on punkki?

• Moi!Mun koiralla oli punkki koitettiin kyl saada sitä irti mut ei lähteny kun vaan puolet..Sit mentiin seuraavana päivänä eläinlääkärille ja se laittoi siihen jotain punkkisalvaa,mutta jäljelle jäi vaan pieni patti.Sit kului tosi monta päivää ja se patti oli vaan kasvanut!
      Mitä pitäisi tehdä,ja onko muilla kokemuksia samasta asiasta,ja mitkä voisi olla seuraukset!?PLEASE HELP ME:--)

• Aapo112

Miten toimia jos punkin jalat jää vielä koiran ihoon?

• präst

Rukoile! (ettei olisi borrelioosia)

• Osaakokukaansanoa

Eikö kukaan teistä osaa alottajalle vasata että mitä tehdään jos punkin pää/muut osat jäävät vielä koiraan?
      Itse en tiedä ja kiinnostais itseäkin

• tiinuska-

Minullakin on kerran jäänyt omaan koiraan punkin pää. Siihen kohtaan kannattaa laittaa päivittäin tai enemmän kirvelemätöntä desifiointiainetta tai -rasvaa. Tässä kohdassa näkyi edelleen musta rupi, joka oli punkin pää.. Kun olin laittanut koiralle puhdistusainetta jo monesti, niin sain itse repäistyä pään kokonaisena pois. Kannattaa rasvata koiraa usein noilla aineilla, sillä ihoon jääneet osat lähtevät kyllä sitten pois, jos niitä ei saa repäistyä.

• Punkiton
        tiinuska- kirjoitti:

Minullakin on kerran jäänyt omaan koiraan punkin pää. Siihen kohtaan kannattaa laittaa päivittäin tai enemmän kirvelemätöntä desifiointiainetta tai -rasvaa. Tässä kohdassa näkyi edelleen musta rupi, joka oli punkin pää.. Kun olin laittanut koiralle puhdistusainetta jo monesti, niin sain itse repäistyä pään kokonaisena pois. Kannattaa rasvata koiraa usein noilla aineilla, sillä ihoon jääneet osat lähtevät kyllä sitten pois, jos niitä ei saa repäistyä.

Punkki, eli puutiainen: voi olla aaainoastaan muutaman millin kokoinen silloin väriltään musta/punainen, olessaan kiinni koirassa se imee verta ja on muutaman päivän päästä vaaleanharmaa noin mustikan kokoinen, irtoavat itsestään muutaman päivän kuluttua. Punkkia kannattaa kuitenkin poistaa heti sen huomattua, ettei tauteja tulisi.

EHDOTTOMASTI paras väline siihen on punkki- "haarukka" . Haarukka asetetaan kokonaan ja kunnolla punkin alle , katsotaan ettei turhaa karvaa ole välissä, ja naps vedetään ylös ! Haarukan alapuolelle jää punkin pää ja jalat hyvin näkyviin joten samalla voi tarkistaa että punkki on irronnut kokonaisena. Meillä on kaikenlaista pinsettiä ym. ollut vuosien (30 v.) aikana mutta haarukka on ehdoton !!!. Esim .pinseteillä kun yrittää pyörittää punkin pois niin silloinhan pää usein jää kiinni ihoon. Pyötittämällä punkkin saa harvoin kokonaisena pois, samoin on punkin rasvaaminen vihoviimeinen konsti, silloin punkki tukehtuu ja "oksentaa" pöpöt ihoon !!!
        Kaikki punkkipannat ym on kokeiltu, ainoa hyväksi todettu on valkosipuli.
        Eläinkaupoista saa ostaa valkosipulijauhetta mitä sekoitetaan ruokaan (koiramme eivät tykkää siitä joten ruokasekoituksen täytyy myyten olla maistuvaa).
        Vakosipulin kanssa täytyy kuitenkin muistaa olla TARKKANA koska liian SUURI annos aiheuttaa koirille anemiaa !!!
        JOS kävisi niin että punkin pää jää kiinni ihoon niin kannatta desinfioida muutama kerta päivässä ja parin päivän kuluttua raapia pois.

Punkkien karkoitukseen on myös hyväksi todettuja homeopaattisia valmisteita. Itse en ole vielä ehtinyt niitä kokeilla...

• punkitontoistaiseksi

Tapansa kullakin.Meillä on apteekista ostetut pihdit,jotka aukeavat puristettaessa.Eli otetaan niillä tukeva ote punkista,ja pyöritetään punkki irti.Ei ole kertaakaan jäänyt päätä koiraan.Varmaan käyttäjästä ja pihdeistäkin kiinni.Olen koirasta ottanut useita kymmeniä punkkeja .Ei auttaneet meillä punkkipannat,nykyään käytän valkosipulia koiran ruuassa päivittäin.Eläinlääkäri sitä ehdotti,jospa samalla auttaisi vastustuskykyyn.Viellä ei ole punkkeja näkynyt.kop.kop...puuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16483
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      38
      4417
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2587
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1888
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1533
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      389
      1486
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      14
      1309
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1263
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      972
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      955
    Aihe