Minulla on Jäspi VLS 300s rst lämminvesivaraaja saunassa.

Anonyymi-ap

Haluaisin vaihtaa uuden varoventtiilin. Mitä toimenpiteitä pitää tehdä? Riittääkö veden tulon sulkeminen? Onko säiliössä paineita, pitääkö vesi päästää kylmäksi? Tuleeko vesi säiliöstä ulos, jos poistan vanhan varoventtiilin. Oraksella näyttää olevan 10 baarin varoventtiili jossa valmiina tiiviste jenkaosassa. Internetistä en oikein löytänyt vastausta ko hommaan.
Kiitti vastauksesta etukäteen.

42

628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä sen vauhdissa pystyy vaihtamaan. Tulokylmä ja kuumalähtö kiinni. Haastetta tietysti aiheuttaa kuuma vesi. Älä polta ittees.

      • Anonyymi

        Kiitti paljon. Ehkä varoksi vähän viilentelen. Hyvät Joulut!


      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        😍 ­­­N­­y­­­m­­­f­­­o­m­­­a­­a­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18180000e

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Kuinka vanha sun Jäspi?

      • Anonyymi

        Vm 2006


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vm 2006

        Pitkä ikä, onko siihen vaihdettu vastukset? Mulla 13 vuotta vanha ja olen joskus ajatellut koska tulee vaihtoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkä ikä, onko siihen vaihdettu vastukset? Mulla 13 vuotta vanha ja olen joskus ajatellut koska tulee vaihtoja.

        Hei, ei ole vastusta vaihdettu. Hyvin on toiminut tähän asti. Juuri kiinnostuin sen vaihdosta ja ajattelin, että sen voi kohtuullisen helposti itse vaihtaa jos menee rikki. Päästelee varaajan kylmäksi sähköt pois, vedet kiinni, pohjassa tyhjennysproppu. Helppo sähkökytkentä, katsoo vanhasta vastuksesta kytkentäpaikat. Muistaa täyttää säiliön vedellä ennen sähköjen päälle laittamista ja tyhjennysproppu tiivistää ja kiinnittää paikalleen sekä katsoa, että sähkövastuksen tiivistin on kunnolla laitettu ja kiristetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkä ikä, onko siihen vaihdettu vastukset? Mulla 13 vuotta vanha ja olen joskus ajatellut koska tulee vaihtoja.

        13 vuotta ja muka vanha, itsellä on Jäspi, ikää 34 vuotta. Ehjää ei kannata korjata, aina näitä laitteita pitää kuitenkin seurata, oli uusi, tai vanha.
        Tiedän tapauksen, jossa varaaja vaihdettiin uuteen, melkein heti tuli vesivahinko, kun uusi varoventtiili jumitti auki asentoon, asukkaat matkoilla, 32 lattiakaivo ei vetänyt tarpeeksi ja talon sisällä 10 cm vettä.

        En luottaisi halpaan varoventtiiliin, jossa on muovirunko, niitäkin myydään.


    • Anonyymi

      Mitä seuraavaksi ajatellaan ?

    • Anonyymi

      Varaajassa on painetta ja kuumaa vettä. Lisäksi varoventiili on vesipinnan alapuolella. Jos irroitat sen , niin kuuma vesi tulee paineella ulos. Eli sulje sähkö, sulje vesi, laske vesi pois ja vaihda venttiili. Täytä varaaja ja tarkasta vuotaako. Laita sähkö takaisin päälle. Jos tyhjennät varaajan sähköt päällä, niin vastukset yliluumenevat helposti ja rikkoontuvat.

      • Anonyymi

        Kylmällä puolella se varo on. Vettä on vaikea saada ulos varaajasta vaikka yrittäisi. Ihmettelen tosin miksi se varo pitää vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylmällä puolella se varo on. Vettä on vaikea saada ulos varaajasta vaikka yrittäisi. Ihmettelen tosin miksi se varo pitää vaihtaa.

        Varo on kuumalla puolella. Sen tehtävänä on estää paineen nouseminen varaajassa liian suureksi ja päästää vähän vettä välillä ulos. Varaajaan tulee kylmää vettä ja lämmetessään paine aina vähän nousee. Varaajan termarin rikkoontuessa varaaja saattaa alkaa keittää ja jos varo ei päästä ylipainetta ulos, varaaja halkeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylmällä puolella se varo on. Vettä on vaikea saada ulos varaajasta vaikka yrittäisi. Ihmettelen tosin miksi se varo pitää vaihtaa.

        Varo pitää vaihtaa, jos se alkaa vuotamaan tiivisteen ikäännyhtyä tai jousen kuoleennuttua. Varo pitäisi myös testata silloin tällöin kääntämällä sitä ja päästämällä vettä ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varo on kuumalla puolella. Sen tehtävänä on estää paineen nouseminen varaajassa liian suureksi ja päästää vähän vettä välillä ulos. Varaajaan tulee kylmää vettä ja lämmetessään paine aina vähän nousee. Varaajan termarin rikkoontuessa varaaja saattaa alkaa keittää ja jos varo ei päästä ylipainetta ulos, varaaja halkeaa.

        Varo on kylmällä puolelle menoputkessa. purkautuu se paine sitäkin kautta.


    • Anonyymi

      Sama se kummalla puolen varoventtiili on. Sama varaajan paine siihen kohdistuu varsinkin jos ei ole kylmäsyötössä takaiskuventtiiliä. Varoventtiiliä on hyväksi välillä testata kiertämällä nuppia jousikynnyksen yli, jolloin hukkaputkesta pitää tulla loraus vettä. Jos tulee , venttiililautanen on ok. Pitää tietysti testin jälkeen sulkeutuakin se veden tulo. Eli ei saa jäädä tippumaan.

      • Anonyymi

        Ei ole sama, varo ei saa olla kylmällä puolella, jos joku vääntää välissä olevan sulun kiinni, säiliö voi räjähtää.


    • Anonyymi

      Siellä on usean barin paine verkostosta.

      Vettä on vaikea saada ulos varaajasta vaikka yrittäisi.

      • Anonyymi

        Jos varaaja on oikein asennettu, niin putkissa on sulkuventtiilit eli vesipaineen saa pois. Itse suljen sulun ja avaan kuumavesihanan ja päästän paineen pois. Kun kuumavesihanasta ei tule enää vettä avaan varoventtiilin ja annan varaajan valua tyhjäksi. Toki sähkö pitää katkaista vastuksilta.
        Jos varaaja on väärin asennettu, niin silloin sen huoltaminen on vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos varaaja on oikein asennettu, niin putkissa on sulkuventtiilit eli vesipaineen saa pois. Itse suljen sulun ja avaan kuumavesihanan ja päästän paineen pois. Kun kuumavesihanasta ei tule enää vettä avaan varoventtiilin ja annan varaajan valua tyhjäksi. Toki sähkö pitää katkaista vastuksilta.
        Jos varaaja on väärin asennettu, niin silloin sen huoltaminen on vaikeaa.

        Ei kai kukaan niin tyhmä ole. No ansaitsee veden paisumuksensa.


    • Anonyymi

      Nyt tuli niin paljon erilaista tietoa, että pistin kyselyn Jäspille miten tehdään varoventtiilin vaihto. Vielä en ole saanut vastausta. Tässä odotellaan. Itse ajattelen, että ensimmäinen vastaus "vaihdossa vaihto" on oikein. Kylmä sulku kiinni ja lämmin samoin. Voihan sieltä kuumanpuolelta laskea ylimääräiset paineet ensin vesihanan kautta pois ja sitten sulku kiinni. Ainahan on turvallisinta vähä viileämpien vesien kanssa toimia. Joten voi pistää sähköt pois ja odottelee sopivia vesiä. Odotellaan nyt mitä Jäspi kertoo.

      • Anonyymi

        Ja sit vielä tosta tee se itse hommista. Kukas vastaa jos sun asentamas varaajan putkiliitokset pettää ja tulee vesivahinko. Oli liitokset oikein tai väärin, niin vakuutusytiöt laittaa sen takuulla sun piikkiis. Eli JÄSPIN MARMORILLA 450€ ei oo paljon tuosta työstä. Ja jos oikeen tekee kipeetä, niin voihan vettä lämmittää peltipurkissa nuotiolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sit vielä tosta tee se itse hommista. Kukas vastaa jos sun asentamas varaajan putkiliitokset pettää ja tulee vesivahinko. Oli liitokset oikein tai väärin, niin vakuutusytiöt laittaa sen takuulla sun piikkiis. Eli JÄSPIN MARMORILLA 450€ ei oo paljon tuosta työstä. Ja jos oikeen tekee kipeetä, niin voihan vettä lämmittää peltipurkissa nuotiolla.

        Kukaan ei asentajasta kysele, vaikka sattuisi vesivahinko. Toisekseen varaajan alla on lattiakaivo, ainakin pitäisi olla.


      • Anonyymi

        Yksinkertainen homma.
        1. Varaajan vastukset pois käytöstä, kuivat vastukset palavat puhki.
        2. Odottele jähtymistä tai käytä kuumaavettä, jotta se kylmenee.
        3. Sulje varaajan kylmänveden syöttö tai koko asunnon syöttö.
        4. Avaa jokin kuuman veden venttiili, jotta paineet poistuu, jätä venttiili aukki.
        5. Irroita varoventtiili, anna säiliön valua tyhjäksi, saunassahan on lattiakaivo.
        6. Asenna uusi venttiili.
        7. Avaa kylmä syöttö ja paineista systeemi ja poista ilma
        8. Jos liitos ei vuoda, niin lämmitys päälle. Kun säiliö on taas kuumana , tarkista liitos.

        -Amatööri-


      • Anonyymi

        Eivät Jäspilläkään tyhmiin kysymyksiin vastaa. Miksi vaihtaa toimiva varoventtiili.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sit vielä tosta tee se itse hommista. Kukas vastaa jos sun asentamas varaajan putkiliitokset pettää ja tulee vesivahinko. Oli liitokset oikein tai väärin, niin vakuutusytiöt laittaa sen takuulla sun piikkiis. Eli JÄSPIN MARMORILLA 450€ ei oo paljon tuosta työstä. Ja jos oikeen tekee kipeetä, niin voihan vettä lämmittää peltipurkissa nuotiolla.

        Asunnon omistaja vastaa aina, jos ottaa asentajan tulee vahinko niin taas omistaja vastaa.

        En ole kuullut, että joku liike olisi lupautunut vastuuseen ilman oikeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät Jäspilläkään tyhmiin kysymyksiin vastaa. Miksi vaihtaa toimiva varoventtiili.

        Missä vaiheessa kukaan on sanonut, että varoventtiili on toimiva?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät Jäspilläkään tyhmiin kysymyksiin vastaa. Miksi vaihtaa toimiva varoventtiili.

        Kannattaa testata edes joskus - voit yllättyä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinkertainen homma.
        1. Varaajan vastukset pois käytöstä, kuivat vastukset palavat puhki.
        2. Odottele jähtymistä tai käytä kuumaavettä, jotta se kylmenee.
        3. Sulje varaajan kylmänveden syöttö tai koko asunnon syöttö.
        4. Avaa jokin kuuman veden venttiili, jotta paineet poistuu, jätä venttiili aukki.
        5. Irroita varoventtiili, anna säiliön valua tyhjäksi, saunassahan on lattiakaivo.
        6. Asenna uusi venttiili.
        7. Avaa kylmä syöttö ja paineista systeemi ja poista ilma
        8. Jos liitos ei vuoda, niin lämmitys päälle. Kun säiliö on taas kuumana , tarkista liitos.

        -Amatööri-

        Tuskin tämäkään on oikea ohje venttiilin vaihtoon. Tämä sopii enemmän sähkövastuksen vaihtamiseen. Miten muuten putkiliike hinnoitteli varoventtiilin vaihdon noin 130 euroiseksi ja siihen sisältyy myös venttiili. Kertomasi toimenpiteet kyllä kestävät usean tunnin, jos varaaja on Jäspi vls 300. Siinä on muuten venttiili pohjassa tyhjentämistä varten.
        Aina kannattaa varsinkin saunassa, jossa on muutenkin ahtaat paikat väistellä, niin viilennellä vedet varoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinkertainen homma.
        1. Varaajan vastukset pois käytöstä, kuivat vastukset palavat puhki.
        2. Odottele jähtymistä tai käytä kuumaavettä, jotta se kylmenee.
        3. Sulje varaajan kylmänveden syöttö tai koko asunnon syöttö.
        4. Avaa jokin kuuman veden venttiili, jotta paineet poistuu, jätä venttiili aukki.
        5. Irroita varoventtiili, anna säiliön valua tyhjäksi, saunassahan on lattiakaivo.
        6. Asenna uusi venttiili.
        7. Avaa kylmä syöttö ja paineista systeemi ja poista ilma
        8. Jos liitos ei vuoda, niin lämmitys päälle. Kun säiliö on taas kuumana , tarkista liitos.

        -Amatööri-

        Ensinnäkin koko venttiiliryhmä on irrotettava ja sulku on siinä. Maksaa useita satoja pelkkä osa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä maksa. Varoventtiili lähtee kierteillä irti rungosta venttiilirungosta.

        https://www.biottori.fi/tuote/vedenlammitin-jaspi-vlk-varolaiteryhma-5f082479b85e7-5f082824a8fec-5f0829264b5c3-5f082ef40566a-5f08306301096-5f0834365009f-5f083517e612d-5f08360d06f48?gclid=CjwKCAiAs6-sBhBmEiwA1Nl8szHdJ9o-QHrpGISPt2feUwfXOkbli3lXOdf7an8-fDTiKmYDBn52FRoCC3cQAvD_BwE

        Tässä ylksi malli ja sen hinta.

        https://www.lvi-tarvikkeet.net/epages/lvi-tarvikkeet.sf/?Locale=fi_FI&ObjectPath=/Shops/2014112605/Products/00065&ViewAction=ViewProductViaPortal&gclid=CjwKCAiAs6-sBhBmEiwA1Nl8s5_g66htzGy2PhBk4Ub36L13WdAY63Dx8_6UmKWe8fHig301AFYVBhoCqisQAvD_BwE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin tämäkään on oikea ohje venttiilin vaihtoon. Tämä sopii enemmän sähkövastuksen vaihtamiseen. Miten muuten putkiliike hinnoitteli varoventtiilin vaihdon noin 130 euroiseksi ja siihen sisältyy myös venttiili. Kertomasi toimenpiteet kyllä kestävät usean tunnin, jos varaaja on Jäspi vls 300. Siinä on muuten venttiili pohjassa tyhjentämistä varten.
        Aina kannattaa varsinkin saunassa, jossa on muutenkin ahtaat paikat väistellä, niin viilennellä vedet varoiksi.

        Meinaat, että säiliön tyhjennys kestää tunteja, jotta paine on 0.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei asentajasta kysele, vaikka sattuisi vesivahinko. Toisekseen varaajan alla on lattiakaivo, ainakin pitäisi olla.

        Lattiakaivo vai sormen mentävä reikä "kaivona"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät Jäspilläkään tyhmiin kysymyksiin vastaa. Miksi vaihtaa toimiva varoventtiili.

        Ikinä en ostaisi, enkä ostanut jäspin varaajaa vaan ihan muun merkin, on kestänyt jo muutaman vuoden jäspin kahden viikon kestoon verrattuna. Oli sen verran kova kokemus ko merkin varaajasta, koko kämppä pilalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lattiakaivo vai sormen mentävä reikä "kaivona"?

        Luultavasti taloyhtiö ei ainakaan ota osaa. Omakotitalon turmeleminen on valvonnan ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikinä en ostaisi, enkä ostanut jäspin varaajaa vaan ihan muun merkin, on kestänyt jo muutaman vuoden jäspin kahden viikon kestoon verrattuna. Oli sen verran kova kokemus ko merkin varaajasta, koko kämppä pilalla.

        Jos jäspi vikaantuu kahdessa viikossa, niin takuu kattaa vian. Jos kämppä menee pilalle, niin silloin on kysessä rakenteellinen vika, joka on omaa syytäsi.
        Minulla on jäspin varaaja ja se on toiminut hyvin ja lisäksi se on oikein sijoitettu ilman pelkoa vesivahingosta.


    • Anonyymi

      Vaihda koko v***n jäspi johonkin muuhun merkkiin! Ne ei saatana kestä mitään, hajoaa uutena.

      • Anonyymi

        Jos varaaja hajoaa uutena, niin takuu kyllä kattaa hajoamisen.


    • Anonyymi

      Mitä, jos hommaisit ammattilaiset tekemään työn? Tee Se Itse Miesten "ammattitaito" on nähty.

    • Anonyymi

      Olisi pitänyt olla vanha kunnon Haato varaaja, niin ei olisi tullut varhainen raatovaraaja.

    • Anonyymi

      No niin nyt on sitten faktaa varoventtiilin vaihto Jäspi VLS 300s rst
      Tehtaan ohje: Sulje kylmänveden tuotto. Päästä paineet ulos vaikka lähimmän hanan kautta. Sulje hana ja varmista ettei säiliö saa ilmaa mitään kautta. Sen jälkeen irroita vanha varoventtiili ja laita tilalle uusi.
      Tähän malliin käy varoventtiili Oras 430150 DN15 10bar

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1385
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      164
      880
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      153
      758
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      756
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      614
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe