Kaksi 5G-wifiverkkoa - miksi?

Anonyymi-ap

Meillä on DNA:n taloyhtiönetti, WA8021V5 Mesh-reititin (+ 2 samantyyppistä tukiasemaa).

Huomasin sattumalta, että tietokone varoitti siitä, että meidän 5G-Wifi-verkon salaus on yksinkertainen WPA. Yllätyin, koska olin pari aikaisemmin tarkistanut asetussivoulta, että sekä 2.4- että 5G-verkossa oli WPA2-salaus.

Kun tutustuin syvemmin hallintasivuihin huomasin, että meillä on kaksi eri 5G-verkkovaihtoehtoa: DNA-WIFI-5Ghz-XXXX sekä DNA-WIFI-XXXX_5G. Ja huomasin, että toissa oli ainoastaan WPA-salaus.

Toinen meidän 5G-verkoista ei näy perushallintasvulla, vaan täytyy mennä Lisää->Wlan->5G-verkon perusasetukset-sivulle.

Ihan mielenkiinnosta, ja koska netti on välillä pätkinyt, haluaisin tietää, onko muillakin näin, siis kaksi 5G-avahtoehtoa.

Sen lisäksi meillä on myös verkko DNA-WIFI-XXXX, mikä ilmeisesti on joko 2.4 G-verkko tai 2.4+5-yhdistemöverkko, asetuksesta riippuen. Elikkä yhteensä meillä on 3 verkkovaihtoehtoa.

(Otin DNA:an yhteyttä, ja he eivät tarkalleen tienneet, miksi näin on, mutta sanoivat, että kaikki pitäisi olla kunnossa.)

7

549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

(olin siis "pari KUUKAUTTA aikaisemmin tarkistanut...)

• Anonyymi

Ihan normaalia tuo on

• Anonyymi

Okei, muttan hieman outoa, että asetussivujen pääsivu näyttää, että on ainoastaan kaksi verkkoa, missä on WPA2, mutta kuitenkin oli kolmas verkko, missä ei ollut.

• Anonyymi

Toi on ihan ok että on 2.4 ja 5 Ghz taajuuksilla verkot, mutta jos sulla on kaks 5G verkkoa, niin mee modeemin asetuksista poistaa toinen. Varsinkin jos siinä ei ole riittävä salaus...
      Kyllä noita wifi-verkkoja voi luoda lisääkin sieltä modeemin asetuksista, mutta harvemmin niitä tarvii montaa.
      Noita wifi verkkoja voisi käyttää esim: yrityksen sisällä, siten että asiakkaille avoin verkko ja sitten yrityksen oma salattu wifi verkko tms.... ja sitten kolmas verkko maksupäätteille tms... ja siten että asiakas verkko on rajoitettu ettei vie kaikkia kaistoja.

https://kotimikro.fi/internet/verkko/2-4-vai-5-ghz-oletko-nopealla-taajuuskaistalla

https://kotimikro.fi/internet/verkko/valitse-langattoman-verkon-taajuudeksi-2-4-tai-5-ghz

• Anonyymi
      • Anonyymi

Enpä olisi kovin huolissani. Wlanin maksimi Tx teho on 100mW, joten sillä ei pitkälle pötkitä vakoilutarkoituksessa. Tarvittaessa sähkömagneettinen säteily on helppo havaita ja blokata, jos tarvetta ilmenee. Kyllä suurimmat uhat ovat mobiililaitteissa ja niihin liittyvässä lähes hallitsemattomassa tiedonkeruussa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      222
      4266
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      69
      2745
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      393
      2421
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2353
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      42
      1629
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      545
      1377
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      57
      1330
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      96
      1324
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      76
      1311
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1196
    Aihe