Olen jumissa niin kauan kuin äitini elää

Anonyymi-ap

Suoraan sanottuna on ollut aika kusinen tilanne viimeiset pari vuotta. En ole löytänyt töitä valmistuttuani tradenomiksi ja harkitsen alan vaihtoa. Jo opiskeluaikoina tuli kyseenalaistettua omia elämänvalintoja ja minulla todettiin keskivaikea masennus. Kadun etten jättänyt opintoja kesken, mutta en tuolloin kyennyt tekemään töitäkään, joten pakotin itseni minimi effortilla valmistumaan.
Te-toimisto passitti mut tyhjentämään homekouluja ja siivoamaan tienpenkkoja 8 kk. Työkuntoutusjakson jälkeen kysyttiin, olisinko halukas jatkamaan mikä oli musta ok. Aluekunnostus oli ehkä paras työ jossa olen ollut tähän asti (aiempaa kokemusta elintarvikealan liukuhihnatyöstä). TE oli eri mieltä ja päättivät etten saisi enää jatkaa siellä, koska "mun opinnot menisivät siellä vain hukkaan". Ratkaisu: menen Työkeskukseen infotiskille hommiin 4 kk. Sen jälkeen en ole edelleenkään työllistynyt lukuunottamatta samoja paskoja kesätöitä liukuhihnalla pakon alla. Mikä itselleni henkilökohtaisesti tekee kyseisestä hommasta niin epämieluisaa on että en ole tarpeeksi ripeä tai näppäräsorminen ja mulle täytyy aina vääntää asioista rautalangasta (mulla on vahva epäilys, että olen neuroepätyypillinen, mutta en ole kyennyt hankkimaan diagnoosia. Selitys tulossa).
Viime vuoden alussa yli kuuskymppinen äitini sairastui äkillisesti. Noin 10 vuotta sitten häneltä leikattiin pala paksusuolta syöpäepäilyn vuoksi ja lopusta tehtiin uusi j-pussi. Nyt j-pussi oli revennyt, mikä johti äidin terveyden romahtamiseen. Ajan myötä äidillä todettiin syöpäpesäke, joka on muodotunut virtsarakkoon, mikä on lähes mahdoton poistaa. Tilanne vain paheni kun äidin avanteen leikkaushaava tulehtui jatkuvasti, mikä lykkäsi syöpähoitojen aloittamista. Odotuksen myötä äitini menetti kävelykyvyn ja lopulta jouduimme hankkimaan sairaalasängyn olohuoneeseen. Lääkärit arvioivat, että äiti ei tulisi näkemään seuraavaa joulua. Uusi vuosi on alkanut ja hän on vielä elossa.
Työttömänä olin tarjoutunut huolehtimaan äidistäni, kunnes löydän töitä. Kuukaudet vierivät eikä mitään kuulu. Olen henkisesti aivan loppu. Äiti vaatii jatkuvasti apua, hän vain makaa, syö tuskin mitään ja valittaa kaikesta. Tiedän että kaikki kuuluu sairauteen, mutta olen alkanut toivoa äitini pikaista kuolemaa. En kestä nähdä häntä tällaisena eikä mitään ole enää tehtävissä. En kestä miten paljon rahaa, ruokaa, lääkkeitä ja muita resursseja kuluu vain tämän pitkittämiseen. Kaipaan oman asuntoni rauhaa ja kavereitani, jotka ovat toisella paikkakunnalla. Koen eläväni jatkuvassa loopissa päivästä toiseen, odottaen ja peläten milloin äidin sydän lopulta pettää (kaliumarvojen jatkuva heittely).
Välillä jopa toivon voivani ottaa äituni paikan ja kuolla hänen sijastaan; olen sossupummi luuseri, jolla ei ole erityistaitoja tai suuntaa elämälle. Humanistiset alat kiinnostaisi, mutta niiden yleinen työllistymistaso on aika huono. Striimaaminen olisi kans aikamoinen unelma, mutta sillä yksin itsensä elättäminen on hyvin epätodennäköistä.
Pahoittelen pitkästä venttauksesta, mutta halusin tuoda ongelmani esille ja purkaa sen johonkin. Olen päätynyt hakemaan apua ammatinvalintaan Ohjaamolta Te palveluiden kautta. Siihen on pari viikkoa aikaa joten pakko sinnitellä siihen asti kunnes pääsen palaamaan asuinpaikkakunnalleni palautumaan. Pelkään vain jos äitini sattuisi menehtymään ollessani poissa. Haluaisin olla tuohon aikaan läsnä, mutta kukaan ei voi tennakoida milloin hänen aikansa koittaa.

12

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ikävä tilanne.
      Oletko ottanut mistään selville, olisiko äidillesi jotain hoitopaikkaa, laitospaikkaa ?
      Pystyt vetoamaan siihen, ettet jaksa itse hoitaa kotona, käy liian raskaaksi.
      Yleensä silloin, kun omaiselle tulee ihan liian raskasta, yritetään kunnan puolesta jotain järjestää.
      On kyllä sellainen asia, joka on tarkkaan mietittävä, kuka haluaa ja mitä.
      Mutta sinun on hyvä miettiä myös itseäsi, omaa jaksamistasi. Kerroit itselläsikin olleen ongelmia.
      Voimia!

      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        🍑 ­N­y­­­m­­f­­o­­­m­­a­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18199910

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Tarvitaan ensin lääkärin lausunto ko. tilanteesta ja sen jälkeen hakea laitospaikkaa. Tiimi kokontuu keskustelemaan. Ei omaisella ole mitään pakkoa hoitaa 24/vrk jos kerran omat voimavarat koetuksella. Voi hakea sen lääkärintodistuksen eri lääkäriltä myös itselleen.

      • Anonyymi

        Jos tykkään kirjoitella tänne omista kokemuksista, niin sitten kirjoitan. Aivan sama, jos haluan tänne sepustella im-ajatukset päässä mieluummin kuin maata päivystyksessä tai sairaalassa, se on mun valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tykkään kirjoitella tänne omista kokemuksista, niin sitten kirjoitan. Aivan sama, jos haluan tänne sepustella im-ajatukset päässä mieluummin kuin maata päivystyksessä tai sairaalassa, se on mun valinta.

        Tietenkin saat tänne kirjoitella, ei kukaan sitä estä.
        On hyvä purkaa pahaa oloa jollain tavalla, jos ei muuten, niin kirjoittamalla.


    • Anonyymi

      Saatko/ oletko hakenut omaishoidon tukea? Se on hävyttömän pieni korvaus, mutta parempi kuin ei mitään.

      • Anonyymi

        eikai perheen jäsen voi toimia omais hoitajana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikai perheen jäsen voi toimia omais hoitajana

        Useimmiten se on juuri perheenjäsen, joku omainen, joka siihen hommaan alkaa.


    • Anonyymi

      Eikö hän kuuluisi sairaalaan?Eihän kukaan jaksa hoitaa omaista tuossa kunnossa.Sosiaalitoimi onko tietoinen?

    • Anonyymi

      Ymmärrän hyvin aloittajan tilanteen ristiriitaisuuden. Oman äidin pitkittynyt vakava sairaus sen tuomine kipuineen on raskasta seurattavaa.
      Ei edes terveyden hoidon ammattilaisena työskentelevä jaksa itse uupumatta vastaavaa tilannetta.
      Vakavasti sairaan hoitopaikka on sairaalan osastolla jossa on tarvittavaa kipulääkitystä saatavana.
      Älä tunne syyllisyyttä jos toivot äitisi kuolemaa, niin tuntisimme me muutkin jos olisimme vastaavassa tilanteessa.
      Itse olen 83 vuotias, tällä hetkellä melko hyvässä kunnossa. Viimeisestä aivoinfarktista on kolme vuotta. Olen kahdelle lapselleni sanonut että minua ei pidä jäädä kotiin hoitamaan ellen pysty itsestäni huolehtimaan. Myös olen tehnyt hoitotahtoon ehdottoman elvytyskiellon mikäli sydän pysähtyy.. Jos eutanasia tulee sallituksi Suomessa niin parantumattomasti sairaana haluan eutanasian.
      Pari kertaa kuoleman portilla käyneenä en pelkää kuolemaa lainkaan, se on luonnollinen osa ihmisyyttä.
      Toivon aloittajalle työuran selkiytymistä niin että löytyisi mielekäs työpaikka jossa tuntisi itsensä tervetulleeksi työyhteisöön.

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne. On tärkeää purkaa mielessä olevia huolia ja ja vertaistuki voi olla hyvä voimavara. Asioista kirjoittaminen ja niiden pohtiminen muiden kanssa voi antaa uusia näkökulmia.

      Lisäksi on olemassa monia auttavia tahoja joista saa keskusteluapua anonyymisti ja matalalla kynnyksellä.

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Ryhmäkeskusteluihin ja ryhmächatteihin osallistuminen voi myös lievittää yksinäisyyttä.

      Joka viikko ma-ke klo 15-19 ja to klo 15-21 on MIELI Kriisichat, jossa voi jutella kahden kesken päivystäjän kanssa. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää 24/7 numerossa 09 2525 0111.

      Ystävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista.

      Haluan vielä täsmentää, että olen hoitanut äitiäni isäni kanssa. Suurin osa huolenpidosta kotona jää kuitenkin itselleni, kun taas isäni hoitaa kaupassa käynnin ja kodin ulkoaskareet. Vanhemmillani on ollut pitkään hankala suhde ja olen kauan miettinyt miksi he eivät ole hakeneet eroa. Todennäköisimmin rahasyistä. Tuntuu että he ovat vain sietäneet toisiaan vuosien mittaan. Asioista tai omista tunteista ei vain voida keskustella kuin aikuiset. Syy miksi minun itsekin kesti hakea apua masennukseeni.

      Epäilen, että äidilläni on hieman narsismin piirteitä. Tarkentaakseni, hän ei ole koskaan tyytyväinen ja mitä tahansa minä tai isä teemme, siinä on aina jotain vikaa. Olemme isäni kanssa molemmat low-maintenance, mikä luo eripuraa meidän ja high-maintenance äitini kanssa.

      Äitini pää toimii, mutta hänen kehonsa ei. Hän on myös täysin sitä vastaan, että hänet vietäisiin jonnekin hoitolaitokseen. Hän nimenomaan sanoo haluavansa olla kotona. Terveydentilakaan ei ole muuttunut mihinkään suuntaan pariin kuukauteen. Pelkään hetkeä, kun palaan omaan asuntooni pois vanhempieni luota, äiti masentuu tästä vielä enemmän ja lopulta hänen terveytensä pettää. Äiti osaa olla hyvin riippuvainen minusta. Kun alun perin muutin pois kotona, hän jatkuvasti kyseli koska palaan 'kotiin' viikonloppuna? Ja aina kun vastasin kieltävästi, hän yritti saada mut tuntemaan syyllisyyttä. Tunnustan olevani hemmoteltu perheen ainoa lapsi, mutta yritän kovasti itsenäistyä, mikä on osoittautunut hankalaksi helikopterivanhemman jatkuvan paasauksen takia.

      Äitini vaatii suuria määriä ruokaa ostettavaksi, mutta syö itse tuskin ollenkaan. Hän ei saa enää vaippaa vaihdettua itse. Hän hukkaa ja tiputtaa tavaroita jatkuvasti. Tuntuu kuin huolehtisin taaperosta aikuisen naisen kehossa. Tuntuu pahalta, mutta näin se vain on. Välttelen aikaisemmin nousemista aamuisin, jotta isäni ottaisi kerrankin vastuun kotitöistä talon sisäpuolella. Olen varma että syy miksi vastuu jää suurimmalta osalta päivää itselleni on osittain koska A) isäni välttelee tätä yleisesti, koska on itsekin tired of this shit, B) koska hänen apunsa ei äidin mielestä kelpa ja C) koska hän joko nukkuu tai pakenee ulos kauppaan, lenkille koiran kanssa tai iltaisin käy avantouimassa.

      Haluan kovasti palata omaan elämääni, mutta samaan aikaan pelko äidin äkillisestä poismenosta estää minua toimimasta. Kuten aiemmassa viestissäni kerroin, että olen työtön ja mahdollisesti neuroepätyypillinen (todennäköisimmin autismi ja/tai ADD). Haluaisin saada työn ja diagnoosin ennen äitini kuolemaa. Haluan, että hän ymmärtäisi miksi ajoittain toimin hänen mielestään hieman erikoisella tavalla, korostaen "hänen tavallaan" ja että hänen ei tarvitsisi huolehtia minun rahatilanteestani. Kumppania tai lapsenlapsia en kuitenkaan voi luvata, sillä en ole kiinnostunut romanttisista tai seksuaalisista suhteista (olen aseksuaali ja aromanttinen) ja en pidä lapsista. Se ja vanhempani eivät ole olleet paras esimerkki rakastavasta' parisuhteesta/avioliitosta. Henkistä tai fyysistä väkivaltaa tai pettämistä ei onneksi ole koskaan ollut. He vain yksinkertaisesti 'sietävät' toisiaan.

      Siinä taas vähän lisätietoa elämästäni. Odotan innolla päästä palaamaan omaan kämppääni palautumaan. En ole juurikaan aktiivinen elämäntylliltäni ja poistun kotoani vain jos minulla on syy siihen, kuten kaupassa käynti tai ystävien tapaaminen. Jos Ohjaamosta ei satu olemaan apua, niin saatan palata vanhempieni luo. Säästyypähän siinä rahaa ja en joudu olemaan kaiket päivää yksin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2810
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      212
      1808
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1502
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1261
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1188
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      249
      1117
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1032
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      78
      882
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      760
    Aihe