Eikös nyky tietokoneen prosessorit tuota lämpöä noin 60-70w edestä?
Eli kysymys kuuluukin, että toimisiko jos laittaisin 70w peltieriin jonkun prossucoolerin? Riittäisikö se pitämään kuumanpuolen tarpeeksi viileänä? Täytyykö olla koku huippumalli, vai riittääkö ihan halppis?
Vielä peltier-elementeistä
4
1733
Vastaukset
- S.teurastaja
Prossucooleri on mekaniikaltaan, hinnaltaan ja Termisiltä ominaisuuksiltaan oiva valinta Peltierhommaan.
Kunhan vaan Peltierielementtisi mitat ovat yhteensopivat jäähdytyselementin kanssa.
Tuulettimen jännitekkin (12V) natsaa tiettyjen Peltier-elementtien kanssa.
Anyway tulee halvemmaksi ostaa kylmälaukku ja repiä sietä sisuskalut käyttöönsä kuin ostaa edes 1 elementti.
Myös kylmän puolen lämmönsiirto on hoidettava,
jos jäähdytät ilmaa vaatii se kylmälle puolelle vastaavan prossucoolerin, tällöin tuulettimella
on tehoaan vastaava lämmittävä vaikutus kylmälle puolelle joka on huomioitava.
Prosessorin jäähdytyksen tehostamiseen en systeemiä suosittelisi.- kalanpaska
Juu en kyllä tietokoneeseen aijo laittaa kiinni, vaan kylmälaukkuun. 36w peltier ei oikeen jäädytä kesäjuomia tarpeeksi, niin ajattelin ottaa projektiksi änkeä kylmälaukkuun 70w peltierin.
Alkuperäinen (36 watille) tarkoitettu siili ei oikeen riitä 70w jäädyttämään. Jotenkin ängen sinne sisälle sitten prossucoolerin ja vielä jollain ihmeellisellä keinolla (ei hajuakaan millä) kiinnitän sen.
Pitää varmaankin vielä jotain keinolla itse parannella eristyksiä, kun on nääs semmonen pieni "tiiviste" kannen ja itse laukun välillä. - S.teurastaja
kalanpaska kirjoitti:
Juu en kyllä tietokoneeseen aijo laittaa kiinni, vaan kylmälaukkuun. 36w peltier ei oikeen jäädytä kesäjuomia tarpeeksi, niin ajattelin ottaa projektiksi änkeä kylmälaukkuun 70w peltierin.
Alkuperäinen (36 watille) tarkoitettu siili ei oikeen riitä 70w jäädyttämään. Jotenkin ängen sinne sisälle sitten prossucoolerin ja vielä jollain ihmeellisellä keinolla (ei hajuakaan millä) kiinnitän sen.
Pitää varmaankin vielä jotain keinolla itse parannella eristyksiä, kun on nääs semmonen pieni "tiiviste" kannen ja itse laukun välillä.Projektisi kuulostaa järkeenkäyvältä.
Olen itse kyhännyt paljonkin Peltiersätöksiä niin
ehkäpä muutama sana olisi paikallaan.
Asiaa voi tarkastella niin että mitä viileämmäksi
saat kuumanpuolen, sitä kylmemmäksi tulee kylmäpuoli.
Lämpötilaeron eri puolten välillä pienetessä järjestelmän lämmönsiirtokyky paranee.
Kuumanpuolen tuuletuksen pitää olla "timmissä", eli pelkästään ohjaamalla puhaltimen koko ilmavirta jäähdytysripojen läpi voi saavuttaa
suurta hyötyä, itse olen protoilussa käyttänyt
mm. metalliteippiä.
Ehkä ko. tuulettimen vaihtokin on tarpeen.
Myös käytettävällä piitahnalla on suuri vaikutus,
pitäisi valita paras lämmönjohtokykyinen.
Kylmiasiltoja olisi vältettävä elikkä metalliset
kiinnitysruuvit eivät saisi yhdistää eripuolten
jäähdytyselementtejä.
Pyrkimys voisi olla että modifioitukin kaappi
pitäisi kaljat kylmänä, jäähdytys tulee joka tapauksessa olemaan vähän niin ja näin.
- toimii
Peltier toimii hyvin ko tarkoituksessa.
Itse olen rakentanut systeemin siten, että elemenntti jäähdyttää jäähdytysprofiileista tehtyä "tunnelia" jonka läpi otetaan prossun tuulettimelle jäähdytysilma.
Sen voi helposti laskea, että mikä pitää olla noi profiilien mitat, jotta lämmönsiirto saadaan parhaaksi mahdolliseksi.
Itselläni sain lämmöt putoon ratkaisevasti ja suht edulisesti.
Elementtejä saa kylmälaukkua halvemmalla eri komponenttiliikksistä ja sieltä saa hankittua tarpeeksi isonkin, ettei tarvi tyytyä laukkumalleihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu705727Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti274747Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett182966- 1772367
- 172026
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1662011- 1011470
- 681184
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171156Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o771038