Thaimaa on golfin tuleva suurmaa

Anonyymi-ap

Thaimaalla on sekä miehissä että naisissa useita pelaajia maailman parhaiden joukossa. Nousu huipulle alkoi Tiger Woodsista, joka on puoliksi thaimaalainen.

Se on historiallinen fakta, että kukaan maailmassa ei ole tuonut millekään lajille niin paljon suosiota, näkyvyyttä, sponsoreita, harrastajia, katsojia ja rahaa, kuin mitä Tiger Woods teki golfille.

Tiger esitteli taitojaan TV:ssä jo kolmen vanhana talk show- ohjelmissa ja napsautteli palloja ämpäriin 20 metrin päästä. Hän pelasi 3 vuotiaana alle 95 lyönnin kierroksia, joka on useimpien pitkään harrastaneiden aikuisten miesten keskitaso.

On otettava huomioon että maailmassa on yli satamiljoonaa WGA rekisteröityä golfaria. Suomessakin kunnioitettava määrä 160.000 rekisteröityä pelaajaa.

Kun olet sadan parhaan joukossa koko maailmassa, olet silloin siis yksi miljoonasta.

Thaimaalainen Atthaya Thitikul on nuorin (19v) koskaan LPGA kiertueen voittanut nainen ja Tiger Woods on nuorin (21)v Mastersin voittanut miespelaaja. Maailmanlistalla nyt sijalla 9.

Thaimaalaisia naisia mahtuu peräti 7. sadan parhaan joukkoon. Pitää ottaa huomioon että Thaimaa on kuitenkin keskimäärin maa, jossa vain pienellä osalla on mahdollisuus aloittaa harrastus.

Lahjakkaita toki tuetaan täälläkin ja lupaavimmat pääsee "talleihin" samaan tapaan kuin thainyrkkeilyssä ja harrastus muuttuu ammattimaiseksi.

Suomen Sami Välimäki on komeasti sijalla 107 ja ansaitsi jo paikkansa tämän vuoden tourille. Kalle Samooja sijalla 290.

Ekan kerran pelasin Thaimaassa golfia 2004. Silloin pelattiin lomalla joka päivä ja vielä treenattiin päälle. Silloin ei thaikkuja ollut pelaamassa kuin harvoin.

Tilanne muuttui joskus 2014 ja samaan aikaan thaimaalaiset juniorit ilmestyi harjoitusalueille.

Vimpan päälle varusteet ja asenne kohdallaan. Ne pojat ja tytöt eivät mene harjoitusalueille pitämään hauskaa ja räiskimään palloja, vaan toimivat tarkkaan suunnitellun harjoitusohjelman mukaan, jota muutetaan kehityksen suuntaan.

Golf-pro monasti mukana heillä ja kun kyseessä on thaimaalainen golf-pro, niin he ottavat myös työnsä vakavasti ja perehtyvät kunnolla oppilaaseensa.

Suomessa on (tai ainakin oli) paljon huonoja, jopa luokattomia golf- opettajia, jotka neuvoivat pikkusen sinne päin ja jatkoivat matkaa. Jotkut jopa pilasivat sen vähäisen hyvän, mitä aloittelija oli sisäistänyt.

Harrastajatasolla ikä, fysiikka, motoriikka, terveys, vaivat, vammat jne ovat usein (joku niistä) rajoitteena sille että se svingi näyttäisi samalta kuin ammattilaisten suorittamana telkkarissa.

Jokainen ongelma kropassa pakottaa pelaamaan "väärin", mutta muuta keinoa ei ole, jos ongelmaa ei voi korjata.

Ei tullut eikä tule minustakaan koskaan tavallista klubipelaajaa kummempaa. Ylielastinen lantio, notkoselkä ja jäykät hartiat rajoittaa liikerataa niin että vain 3/4 osaa svingi on mahdollinen, tai menee ajoitus ja osuma aivan sekaisin.

Golf ei ole voimalaji missään mielessä mutta keskikropan syvien lihasten tulee olla kunnossa oman kehon hallintaan.

Olen nähnyt kun syöpähoitoja läpikäyvä golfari oli enää kirjaimellisesti luuta ja nahkaa, paukutteli 250 metrisiä avauksia täysin rauhallisesti ja veteli rautaseiskalla 190 metrisiä par kolmosia greenille.

Koska eräs sihteeripoika aikoo kommentoida tähän jotakin että MINÄMINÄ MINÄÄÄ!!! Niin mainitsen että jäin Pattikselle vielä yöksi, kun huomenna mennään synttärisankareiden kanssa pelaamaan. Ehkä myös ti.

Majoitun suomalaisen kaverin tyhjillään olevassa kämpässä, ei tarvinnut hotellia katella. Siitä siis tämä golfvillitys iski, kun krapuloissaan tänään makoillut ja katsellut telkkarista golfia. Ehkä pieni snapsi...? Sbugeilua?

2010

17

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tapa se on tuokin sunnuntaina tavata kavereita pitkästä aikaa.

• Anonyymi

Jos ei pysty lyömään ja osumaan liikkuvaan palloon niin kannattaa pelata golffia.

• Anonyymi

Pasanen varmaan kertoo mitä lajia olet pelannut viimeksi ja missä? Golf on parhaita ulkoilu ja liikuntamuotoja mitä on olemassa ja se tapahtuu aina hienoissa puitteissa vihreillä nurmilla, usein vetten tykönä istutuksineen päivineen. Golf yhdistää ihmisiä ja se on henkien taistelua itsensä kanssa. Korreloi ja symboloi suoraan elämän kanssa ja hyvä golfkaveri on kuin armeijakaveri jossa oppii tuntemaan toisen. Siellä ollaan muutakin kuin pelaamassa, siellä nautitaan luonnosta ja seurasta. Vielä kun sattuu Thaimaassa mukava ja leikkisä caddie niin niitä tulee aina ikävä kotiin lähtiessä. Jos ei lasten syntymää ja vihkiäisiä lasketa, niin elämän parhaita hetkiä olen viettänyt golfkentällä hyvässä seurassa.

Sitä ei voi ymmärtää sellainen joka ei ole pelannut ja sohvaperunat kuten Pasanen nyt ei ymmärrä mistään muustakaan mitään. Ruoka kasvaa kaupan hyllyillä, haikara tuo lapset ja ulkoilulle sekä panemisellekin on yläikäraja.

• Anonyymi

Joo kyllähän Thaimaa alkaa olla jo aika menestynyt golf maa, varsinkin naispelaajia on monta hyvissä ranking asemissa. Tämä Thitikul oli pahimman korona vuoden Suomessa kun pelasi LET tourilla, nyt on huippuja. Thaimaa on suurien tuloerojen maa, köyhillä lapsilla ei mahdollista päästä harjoittelemaan/pelaamaan helposti. Tosin elintaso nousee kokoajan ? Suomessa on myös samoja ongelmia kun lähes kaikki kentät osakkuusperusteisia, päättäjät jostain syystä eivät halua tukea jokamiesten kenttiä. Thaimaa on kyllä loistava golf matkailumaa . Itse pelasin ensimmäisen kierroksen Chiang Mai Royal kentällä, joskus vaan varsinkin etelän kentillä ilma on aika kuuma ja kostea. Pohjois-Thaimaan hinnat ovat nousseet Aasian turistien ansiosta. Siellä ilmasto viileämpi ja kentät on hienoja koko maassa. Suosittelen?

• Anonyymi

Golf on paikallis miljönäärien häärintää. Ulkomaalaiset kuulemma haittaa kentillä.

• Anonyymi

Tiger Woods sun ihailema henkilö?

Ajoi huumeessa ja kännissä kaksi kertaa kolarin kotinsa lähellä...

Kuvan kaunis ruotsitar sai tarpeekseen ja otti 500 miljoonan taalan erorahan PLUS saaren.

Lie samanlainen örveltäjä? Tunnet myötätuntoa.

• Anonyymi

Moni Golffari pitää Tiger Woodsia hyvänä tyyppinä. Tiger Woods on rikas ja se saa kenet se haluaa sänkyyn. Keilaradan kingi. Rikkaus + panomiehen tavat. Siinä on Golffarin ihailtavaksi tunnustaman henkilön piirteet.

• Anonyymi

Johtuukohan tämä siitä kun thaimaalaiset caddiet leidipoikia ja antavat palveluksia myös kolopalllolentän ulkopuolella.

• Anonyymi

Ja myös kolopallokentällä.

• Anonyymi

Olen seurannut Tiger Woodsin uraa noin vuodesta 1998 ja oli aika jolloin minulla oli hänen kirjansa "Näin pelaan golfia" mukana matkoilla, vessassa, mökillä ja kotona. Sain sen synttärilahjaksi (julkaistu vuonna 2002)

Olen oppinut golfia enemmän siitä kirjasta kuin mistään muualta. Jokaisen harrastajan pitäisi lukea se ja kerrata, kerrata, kerrata.

Tiger Woodsikin on vain ihminen. Isänsä oli armeija kapiainen ja Vietnamin sodan aikana palveli Thaimaassa, josta Tigerin äiti löytyi matkaan.

Isänsä oli aikamoinen käskyttäjä ja hallitsija kotona, mutta teki Tigerista mestarin sillä reseptillä. Tigerilta jäi normaali nuoruus väliin omistautuessa golfille.

Jokainen elämää nähnyt ja kokenut tietää että jossakin vaiheessa se johtaa ongelmiin kun alkaa kapinoida ja ottaa takaisin sen mitä nuoruuden puuttuessa menetti.

Näin käy ihan tavallisillekin ihmisille. Ei tarvi olla maailman paras jossakin.

Tiger meni naimisiin jääkaappikylmän ruotsalaisen teinin kanssa, jotta täydelliseltä vaikuttava kulissi pysyi yllä.

Hänestä tuli historian ensimmäinen urheilija, joka on tienannut yli miljardi dollaria lajissaan. Parhaana vuonnaan hän sai pelkästään sponsorirahaa 140 miljoonaa dollaria.

Sitten kävi vähän samaan tapaan kuin Mike Tysonille. Kotona kylmä vaimo, nuoruuden hormonit jyllää ja kaikki maailman kaunottaret ovat tarjottimella.

Kukapa ei olisi langennut? Minä olisin pannut ainakin kuin punasilmäkani kaikkia kriteerit täyttäviä kaunokaisia ja luonut haaremin, jonotusjärjestelmän ja panoluolaverkoston.

Se olisi tietenkin tuhonnut urani, mutta so what? Olisin tehnyt sitä mitä eniten halusin. Lisääntymishormonit on vahvempia kuin rationaalinen järki.

Moinen mediamyllytys ympärillä ei voi olla vaikuttamatta psyykeen. Tiger oli ensimmäinen joka näkyvästi panosti fyysiseen voimaan ja saliharjoitteluun. Hän oli atleetti käytti voimaa enemmän kuin kukaan siihen mennessä.

Se sitten kostautui ajan kanssa, kun selkä, vasen jalka ja lantio oli jatkuvissa ongelmissa. Siitä alkoi sitten leikkausten kierre. Jokaisen leikkauksen jälkeen oli svingi laitettava uusiksi, koska selkä ei kestänyt enää sitä vanhaa.

Kaikesta omaisuudesta ja menestyksestä huolimatta Tigerin kipinä golfiin ei koskaan sammunut. Kipulääkkeiden ja järjettömän sisun avulla hän treenasi kerta toisensa jälkeen huipulle, vaikkei kukaan uskonut että sieltä voi vielä palata.

Vaikeudet alkoivat jo 2005 Masters- voiton jälkeen. 14 vuotta leikkauksia, opiaatteja, avioliitto-ongelmia, parit sekoilut jne.

Tigerin paluu 2019 Masters- voittajaksi on rinnastettavissa siihen että rakentaisi puusta tikkaat joilla kiipeää kuuhun. Teki täysin mahdottoman tempun.

Oletteko ikinä nähneet yhtä ylpeää poikaa isästään kuin tuon voiton jälkeen? Nyt on poikansa 5 vuotta myöhemmin lupaava ammattigolfari, joka pelasi juuri isänsä kanssa "Vanha mestari - lapsi" turnauksessa parina ihan hyvällä menestyksellä.
      https://youtu.be/pE-aOBGN8UM?t=51

Olin niin onnellinen tuosta voitosta että pääsi pienet onnen kyyneleetkin.

2010

• Anonyymi

• Kerroppa Tyttö elämästäsi ja kiinnostuksistasi edes yksi asia, missä sinulla ei olisi esikuvia?

• Anonyymi
        SENSSU kirjoitti:

Kerroppa Tyttö elämästäsi ja kiinnostuksistasi edes yksi asia, missä sinulla ei olisi esikuvia?

Esikuva? Ihailen ja kunnioitan ihmisiä jotka taistelevat ylivoimaisia vaikeuksia vastaan, kävi siinä sitten miten kävi.

Ei löydy meikäläisestä ominaisuuksia, jotka koskaan olisi tehneet minusta ammattigolfarin, saati sitten huipun. Ei sinnepäinkään.

Olen aina ollut hidas oppimaan. Se on ollut luontaista, mutta kun olen ottanut sitten kannustavassa ympäristössä jonkin asiakseni, on tulos ollut itselleni riittävä.

Golfissa olen pelannut yhden ainoan kierroksen pariin. Se tapahtui silloisella kotikentälläni Ringside- golfissa, Espoossa. Tasoitukseni on ollut sellainen 11-14 viimeiset 15 vuotta.

Golf on siitä hieno laji, että suurin vastustaja olet sinä itse. Siitä sanotaan että kilpatasolla kyse on 90% korvien välistä ja vain 10% motoriikasta. Pitää 100% paikkansa.

Golf on kamppailulaji, samoin kuin tennis, sulkapallo, mainitsemasi snooker ja monet muut. Siihen pitää syttyä ja ylittää itsensä voittaakseen.

Suosittelen sinulle Saaristomolo että puhut jatkossa vain aiheista joista tiedät jotakin. Kysyäkin saa niiltä jotka tietävät. Se joka ei ole golfia harrastanut, ei voi ymmärtää lajin nyansseja.

2010

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Esikuva? Ihailen ja kunnioitan ihmisiä jotka taistelevat ylivoimaisia vaikeuksia vastaan, kävi siinä sitten miten kävi.

Ei löydy meikäläisestä ominaisuuksia, jotka koskaan olisi tehneet minusta ammattigolfarin, saati sitten huipun. Ei sinnepäinkään.

Olen aina ollut hidas oppimaan. Se on ollut luontaista, mutta kun olen ottanut sitten kannustavassa ympäristössä jonkin asiakseni, on tulos ollut itselleni riittävä.

Golfissa olen pelannut yhden ainoan kierroksen pariin. Se tapahtui silloisella kotikentälläni Ringside- golfissa, Espoossa. Tasoitukseni on ollut sellainen 11-14 viimeiset 15 vuotta.

Golf on siitä hieno laji, että suurin vastustaja olet sinä itse. Siitä sanotaan että kilpatasolla kyse on 90% korvien välistä ja vain 10% motoriikasta. Pitää 100% paikkansa.

Golf on kamppailulaji, samoin kuin tennis, sulkapallo, mainitsemasi snooker ja monet muut. Siihen pitää syttyä ja ylittää itsensä voittaakseen.

Suosittelen sinulle Saaristomolo että puhut jatkossa vain aiheista joista tiedät jotakin. Kysyäkin saa niiltä jotka tietävät. Se joka ei ole golfia harrastanut, ei voi ymmärtää lajin nyansseja.

2010

Liikuttuneen selostajan sanoja lainaten 2019 Masters- voiton jälkeen:

"Luulin ettemme koskaan tule näkemään suurempaa kuin 1997 Tigerin ja isän halausta Masters- voiton jälkeen, mutta niin me juuri näimme ja jos olet vanhempi ja tuo halaus Tigerin ja lastensa kanssa ei tuonut silmiisi kyyneleitä, et ole ihminen"

2010

PS: Maailma tarvitsee esikuvia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

2010

Tyttö, koet siis edelleenkin minun olevan "Saaristomolo", ok minulle, ymmärrän sairautesi aiheuttamat harhakäsitykset.

Uudistan kysymyksen: Kerroppa Tyttö elämästäsi ja kiinnostuksistasi edes yksi asia, missä sinulla ei olisi esikuvia?

Huomaatko mitä kysyn?

En ole ottanut sanallakaan kantaa golffiin ja olet oikeassa, en ymmärrä lajin nyansseja.

Kirjoitat: Ihailen ja kunnioitan ihmisiä jotka taistelevat ylivoimaisia vaikeuksia vastaan, kävi siinä sitten miten kävi.

On ihan ok ihailla ja kunnioittaa, mutta varsin erikoista että jokaiseen mielenkiinnon aiheeseen alkaat bablaamaan maailman ääriesimerkeistä.

Sinulla kun vaan on joka aiheessasi aina esikuva ja ollut jo kakarasta asti jokin juliste seinällä, jonka aiheen henkilöä olet palvonut.

'*'

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tyttö, koet siis edelleenkin minun olevan "Saaristomolo", ok minulle, ymmärrän sairautesi aiheuttamat harhakäsitykset.

Uudistan kysymyksen: Kerroppa Tyttö elämästäsi ja kiinnostuksistasi edes yksi asia, missä sinulla ei olisi esikuvia?

Huomaatko mitä kysyn?

En ole ottanut sanallakaan kantaa golffiin ja olet oikeassa, en ymmärrä lajin nyansseja.

Kirjoitat: Ihailen ja kunnioitan ihmisiä jotka taistelevat ylivoimaisia vaikeuksia vastaan, kävi siinä sitten miten kävi.

On ihan ok ihailla ja kunnioittaa, mutta varsin erikoista että jokaiseen mielenkiinnon aiheeseen alkaat bablaamaan maailman ääriesimerkeistä.

Sinulla kun vaan on joka aiheessasi aina esikuva ja ollut jo kakarasta asti jokin juliste seinällä, jonka aiheen henkilöä olet palvonut.

'*'

Jatkan vielä että sorry suuresti, en ole katsellut mainitsemiesi henkilöiden halauksia ja väitän että ei kovin moni muukaan, joka ei ole hurahtanut lajiin.

• Anonyymi

En ole koskaan ihaillut ihmisiä jotka eivät hallitse omaa elämäänsä.. Perusasiat pielessä.

Urheisuorituksilla ei paikata mätää elämää....

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      131
      3807
    2. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      20
      1773
    3. Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"

Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos
      Maailman menoa
      31
      1638
    4. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      309
      1465
    5. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      20
      1413
    6. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      42
      1346
    7. Tuntuuko sinusta mies

että olet jossain, mutta sydämessäsi haluat olla muualla. Suunnittelet kaikkea kivaa ja olet innolla mukana, mutta silti
      Ikävä
      16
      1004
    8. Kapiainen siviiliesimies, Herra suuri Herra

Sotilaana kyvytön, johtajana munaton ja kotona tossun alla. Se on upseerin uran tuen pää, seinään ajo. Mutta aina löytyy
      Sodankylä
      76
      998
    9. Väärä pää tutustumiseen

Mikä ihme on, että miehet haluavat ensimmäisenä sänkyyn? Onko nykyään niin helppo saada nainen peittojensa alle.. tai pä
      Ikävä
      127
      954
    10. Oon kyllä välillä ollut susta

Nainen huolissani, en oo niin sydämetön mitä tunnut ajattelevan
      Ikävä
      74
      868
    Aihe