Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Työkyvyttömyys eläke

Anonyymi-ap

Millaisilla perusteilla olette päässeet työkyvyttömyys eläkkeelle? Tiedän että tuo on pitkä tie, vuoden sairaspäivärahat, uudelleen koulutus, työkokeilut.. Itsellä takana jo 40 vuoden työura ja vuoden sairaspäivärahat...

56

1180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos olet jo 40 v tehnyt töitä , niin etkö ole jo oikea eläkeikäinen, minä tein 40 töitä niin ikäni oli jo 63 v ja 9 kk joka oli eläkeikäni.
      Nyt pääsevät eläkkeelle 1959 syntyneet tai alkuvuodesta syntyneet ovat jo eläkkeellä.

      • Anonyymi

        Ei se välttämättä niin mene. Itse olen ollut työelämässä jo 43 vuotta ja vielä pitää jaksaa neljä vuotta että pääsen eläkkeelle 65 vuotiaana mikä on myös alin eläkeikäni.
        Eli 47 vuotta pitää meikäläisen tehdä duunia että pääsen eläkkeelle. Olen syntynyt vuonna 1962 ja ihan perusduunari olen. Mielestäni kohtuutonta mutta näin se vaan menee. Ei enää oikein jaksaisi mutta minkäs teet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se välttämättä niin mene. Itse olen ollut työelämässä jo 43 vuotta ja vielä pitää jaksaa neljä vuotta että pääsen eläkkeelle 65 vuotiaana mikä on myös alin eläkeikäni.
        Eli 47 vuotta pitää meikäläisen tehdä duunia että pääsen eläkkeelle. Olen syntynyt vuonna 1962 ja ihan perusduunari olen. Mielestäni kohtuutonta mutta näin se vaan menee. Ei enää oikein jaksaisi mutta minkäs teet.

        Sama juttu itsellä, oikeaa työelämää takana reilu 40v mutta eläkeikään matkaa vielä 6,5v.
        Osatyökyvyttömyyseläkkeen olen toki saanut mutta en kokoeläkettä, vuodenvaihteessa tuli hylky.
        Kun ottaa huomioon ne työt mitä maatilalla joutui lapsena tekemään niin työelämä on mulla alkanut jo paljon aiemmin.
        Traktorin rattiin laitettiin 6 vuotiaana kun vanhempi velipoika lähti kouluun.
        Läksyjä ei meillä tehty kun piti lähteä koulun jälkeen töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se välttämättä niin mene. Itse olen ollut työelämässä jo 43 vuotta ja vielä pitää jaksaa neljä vuotta että pääsen eläkkeelle 65 vuotiaana mikä on myös alin eläkeikäni.
        Eli 47 vuotta pitää meikäläisen tehdä duunia että pääsen eläkkeelle. Olen syntynyt vuonna 1962 ja ihan perusduunari olen. Mielestäni kohtuutonta mutta näin se vaan menee. Ei enää oikein jaksaisi mutta minkäs teet.

        Eihän niitä alaikäisenä tehtyjä töitä lasketa , eläke alkoi karttuman vasta 24 vuotiaana , ja monet aloitti vasta työelämän siinä 22-24 vuotiaana, kun opiskelivat kunnon ammatin itselleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän niitä alaikäisenä tehtyjä töitä lasketa , eläke alkoi karttuman vasta 24 vuotiaana , ja monet aloitti vasta työelämän siinä 22-24 vuotiaana, kun opiskelivat kunnon ammatin itselleen.

        Ei lasketa ei, ja se onkin vääryys!
        Ja mikä alaikäinen muka 18-vuotias on ?
        Itse aloittanut vakityöt v. 1981 ja silloin olin juurikin 18-v. Eli 5:n vuoden ansiotulot ei näy meikäläisen tulevassa eläkkeessä, toisin on nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lasketa ei, ja se onkin vääryys!
        Ja mikä alaikäinen muka 18-vuotias on ?
        Itse aloittanut vakityöt v. 1981 ja silloin olin juurikin 18-v. Eli 5:n vuoden ansiotulot ei näy meikäläisen tulevassa eläkkeessä, toisin on nyt.

        Montako kymppiä arvelet tosiasiassa menettäneesi tuon vuoksi? Oletko laskenut?
        Tiesitkö muuten, että tuolloin eläke määräytyi muutaman viimeisen työvuoden ansioiden perusteella ennen eläkeikää?

        Nykyisin on toisin eli jokainen työvuosi kartuttaa eläkettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako kymppiä arvelet tosiasiassa menettäneesi tuon vuoksi? Oletko laskenut?
        Tiesitkö muuten, että tuolloin eläke määräytyi muutaman viimeisen työvuoden ansioiden perusteella ennen eläkeikää?

        Nykyisin on toisin eli jokainen työvuosi kartuttaa eläkettä.

        Nyt hämmennät totaalisesti soppaa.
        Me jotka olemme siinä murrosvaiheessa olleet työelämässä elimme työelämän alkuvaiheessa siinä uskossa että viimeiset vuodet ratkaisevat.
        Sitten ykskaks ilmoitettiin että karttuma laketaan koko työhistoria-ajalta.
        Meille ei tosin annettu koko työhistoria-aikaa eikä kompensoitu mitään noista menetetyistä vuosista.
        Toisaalta nykyinen systeemi on oikeudenmukainen, raskasta työtä tekevä ei jaksa viimeisien vuosien aikana tienata ruhtinaallista eläkettä mutta nykysysteemissä voi painaa 30 -50v välillä isojakin tienestejä joilla kompensoi sitten loppupuolen huonompia karttumia.
        Kynänpyörittäjät ja tyhjänjauhajat voivat kasvattaa tienestejä aina eläkeikään saakka, heille vanha syteemi sopi erittäin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt hämmennät totaalisesti soppaa.
        Me jotka olemme siinä murrosvaiheessa olleet työelämässä elimme työelämän alkuvaiheessa siinä uskossa että viimeiset vuodet ratkaisevat.
        Sitten ykskaks ilmoitettiin että karttuma laketaan koko työhistoria-ajalta.
        Meille ei tosin annettu koko työhistoria-aikaa eikä kompensoitu mitään noista menetetyistä vuosista.
        Toisaalta nykyinen systeemi on oikeudenmukainen, raskasta työtä tekevä ei jaksa viimeisien vuosien aikana tienata ruhtinaallista eläkettä mutta nykysysteemissä voi painaa 30 -50v välillä isojakin tienestejä joilla kompensoi sitten loppupuolen huonompia karttumia.
        Kynänpyörittäjät ja tyhjänjauhajat voivat kasvattaa tienestejä aina eläkeikään saakka, heille vanha syteemi sopi erittäin hyvin.

        Höpsistä nyt. Et näemmä tiedä miten tuo muutos tehtiin…

        Kun muutos astui voimaan, niin silloiset työsuhteen vapaakirjattiin, joka tarkoittaa että niihin laskettiin eläke valmiiksi niillä säännöillä, jotka olivat voimassa silloin.
        Uudet karttumasäännöt astuivat voimaan ja siitä eteenpäin karttuminen laskettiin niiden mukaisesti. Et siten menettänyt yhtään mitään tuossa lakimuutoksessa.

        Itse aloitin vakinaiset työt v 1980 enkä muista uhranneen tuolloin ajatustakaan tulevan eläkkeen karttumiseen. Asia ei millään tavalla kiinnostanut, saati että olisin ollut ’uskossa’ joskus ’miljoonan vuoden’ päästä tulevan eläkkeeni laskutavasta. Mielessä olivat ihan muut asiat, kuten asunto-asiat, opintolainojen maksut, työpaikka ja siellä uusien asioiden omaksumisen, jopa seurustelu/perheenperustamiset, jne, jne…

        Jos aloittaa jälkiviisaana menneeseen aikaan kohdistuvat kritiikit, niin voisi edes yrittää selvittää miten asiat ovat silloin olleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt hämmennät totaalisesti soppaa.
        Me jotka olemme siinä murrosvaiheessa olleet työelämässä elimme työelämän alkuvaiheessa siinä uskossa että viimeiset vuodet ratkaisevat.
        Sitten ykskaks ilmoitettiin että karttuma laketaan koko työhistoria-ajalta.
        Meille ei tosin annettu koko työhistoria-aikaa eikä kompensoitu mitään noista menetetyistä vuosista.
        Toisaalta nykyinen systeemi on oikeudenmukainen, raskasta työtä tekevä ei jaksa viimeisien vuosien aikana tienata ruhtinaallista eläkettä mutta nykysysteemissä voi painaa 30 -50v välillä isojakin tienestejä joilla kompensoi sitten loppupuolen huonompia karttumia.
        Kynänpyörittäjät ja tyhjänjauhajat voivat kasvattaa tienestejä aina eläkeikään saakka, heille vanha syteemi sopi erittäin hyvin.

        Tuokin käsityksesi, että viimeiset vuodet ratkaisi eläkkeen suuruuden ei välttämättä ollut oikea tuolloinkaan. Se piti paikkansa vain siinä tapauksessa, että olit koko työelämäaikasi vain yhdessä ja samassa työsuhteessa.

        Tuolloin eläkekarttuma laskettiin jokaisesta työsuhteesta erikseen eli joka kerta, kun vaihtoi työpaikkaa ja työsuhde katkesi, siitä kertynyt työeläke laskettiin valmiiksi siitä työsuhteesta. Lopullinen työeläke sitten eläkkeelle siirryttäessä laskettiin noiden kaikkien päättyneiden työsuhteiden ennakkoon laskettujen kertymien perusteella, periaatteessa ne laskettiin yhteen tietysti indeksikorjattuna eläkkeen päättymisvuodenntasoisina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsistä nyt. Et näemmä tiedä miten tuo muutos tehtiin…

        Kun muutos astui voimaan, niin silloiset työsuhteen vapaakirjattiin, joka tarkoittaa että niihin laskettiin eläke valmiiksi niillä säännöillä, jotka olivat voimassa silloin.
        Uudet karttumasäännöt astuivat voimaan ja siitä eteenpäin karttuminen laskettiin niiden mukaisesti. Et siten menettänyt yhtään mitään tuossa lakimuutoksessa.

        Itse aloitin vakinaiset työt v 1980 enkä muista uhranneen tuolloin ajatustakaan tulevan eläkkeen karttumiseen. Asia ei millään tavalla kiinnostanut, saati että olisin ollut ’uskossa’ joskus ’miljoonan vuoden’ päästä tulevan eläkkeeni laskutavasta. Mielessä olivat ihan muut asiat, kuten asunto-asiat, opintolainojen maksut, työpaikka ja siellä uusien asioiden omaksumisen, jopa seurustelu/perheenperustamiset, jne, jne…

        Jos aloittaa jälkiviisaana menneeseen aikaan kohdistuvat kritiikit, niin voisi edes yrittää selvittää miten asiat ovat silloin olleet.

        Eli väität tosissaan että työeläkeotteessani on jonkinlainen kompensaatio niille vuosille joiden kohdalla on karttuma 0€?
        Vai mitä tarkoitat vapaakirjaamisella?
        Taitaa fakta olla kuitenkin se että nuo 0€ vuodet vain kuitattiin jokaisen omaksi tappioksi.

        Jos olen väärässä niin kerro tarkemmin tuosta vapaakirjaamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli väität tosissaan että työeläkeotteessani on jonkinlainen kompensaatio niille vuosille joiden kohdalla on karttuma 0€?
        Vai mitä tarkoitat vapaakirjaamisella?
        Taitaa fakta olla kuitenkin se että nuo 0€ vuodet vain kuitattiin jokaisen omaksi tappioksi.

        Jos olen väärässä niin kerro tarkemmin tuosta vapaakirjaamisesta.

        Kompensaatiolla ymmärrän tässä yhteydessä sitä, että uusi lakimuutos olisi vienyt tai vähentänyt jotain sellaista, jota olisi syrjäyttänyt vanha laki myöntänyt. Nythän sellaista ei tapahtunut.
        Ajalta ennen lakimuutosta sait ne mitä oli laissa ’luvattu’. Uuden lain soveltaminen alkoi lain voimaantulosta.

        Vapaakirjaaminen tarkoittaa sitä, että päättyneen työsuhteen osalta lasketaan valmiiksi siitä päättyvästä työsuhteesta kertynyt eläke. Se lasketaan aina ko voimassaolevien lakien mukaisesti.
        Tässä nyt keskusteltavassa lainmuutoksessa tehtiin nk tekninen vapaakirjaaminen eli niihin työsuhteisiin, jotka olivat jatkuvia lainmuutoksen hetkellä, laskettiin aina lainmuutoshetkeen asti kertynyt eläke niiden lakien mukaisesti, jotka olivat voimassa ja se rekisteröitiin. Työsuhteet jatkuivat ennallaan muilta osina niissä alettiin soveltaa uutta lakia.

        Takautuvaa lakimuutosta koskien aikaa, jolloin vanhuuseläke alkoi kertyä vasta 23-ikävuoden jälkeen ei ole tehty. Suomessa muutenkaan ei tehdä lainmuutoksia, jotka koskevat takautuvasti jotain asiaa.
        Joitain poikkeuksia historian kuluessa kyllä on ulkopuolisen pakon uhan alla tehty, esim sotasyyllisyysoikeudenkäynnit, jotka järjestettiin Neuvostoliiton vaatimuksesta. Voi olla jotain muitakin, mutta ei nyt tule mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lasketa ei, ja se onkin vääryys!
        Ja mikä alaikäinen muka 18-vuotias on ?
        Itse aloittanut vakityöt v. 1981 ja silloin olin juurikin 18-v. Eli 5:n vuoden ansiotulot ei näy meikäläisen tulevassa eläkkeessä, toisin on nyt.

        Vielä vuonna 1969 vuoden loppuun suomalainen oli vasta 21 v täysi-ikäinen, sitten tuli laki, että täysi-ikäinen oli 20 v ja taas uusi lakiuudistus vuonna 1976 heinäkuussa sillon tuli täysi-ikäiseksi 18 vuotiaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se välttämättä niin mene. Itse olen ollut työelämässä jo 43 vuotta ja vielä pitää jaksaa neljä vuotta että pääsen eläkkeelle 65 vuotiaana mikä on myös alin eläkeikäni.
        Eli 47 vuotta pitää meikäläisen tehdä duunia että pääsen eläkkeelle. Olen syntynyt vuonna 1962 ja ihan perusduunari olen. Mielestäni kohtuutonta mutta näin se vaan menee. Ei enää oikein jaksaisi mutta minkäs teet.

        Niin, mutta toiset ovat kouluttautuneet paremmin, niin sillon työelämä aloitetaan myöhemmin.


      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        ❤️ ­N­­­y­­­m­­f­­­o­m­­a­a­­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Töihin menin 17 vuotiaana, nyt 61v. Alin eläkeikä 65v Opiskelut hoitui työn ohessa iltaisin ja vkloppuisin. Työ uraa siis 44v josta 3vuotta sairaslomia ja kuntoutustuella. Seuraavaksi haetaan työkyvyttömyyseläkettä. Somaattiset ja psyykkiset sairaudet estää ammattiin palaamisen.

      Lainaus:
      Ruotsi on EU-maiden ykkösenä, sillä siellä odotettu työurien keskimääräinen pituus on 41,2 vuotta. Suomessa työuran keskimääräinen pituus on vain 37,6, mikä tarkoittaa, että Suomi jää selvästi jälkeen keskeisistä kilpakumppanimaista.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201705152200137574

      • Anonyymi

        Niin ja eläkkeen jää saamatta noista nuoruusvuosien työvuosista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja eläkkeen jää saamatta noista nuoruusvuosien työvuosista.

        Laki oli tuolloin sellainen kaikille. Syystä tai toisesta.

        Useimmille sillä, ettei joskus aikanaan noista muutamasta ensimmäisestä vuodesta kertynyt eläkettä, ei ole mitään merkitystä. Paitsi se, että aloittavalla työntekijällä palkka todennäköisesti on ollut tuolloin työuran pienin, niin myös hyvä huomata sekin, että tuolloin vanhuuseläkkeen määrä laskettiin työsuhteen viimeisten vuosien ansioista.
        Jokaisella tuolloinkin työelämässä alle 23 vuotiaana olleella on ollut vähintään 40 vuotta aikaa kerryttää eläkettä.

        Ja tuossahan oli kyse vain vanhuuseläkkeestä.


      • Anonyymi

        Sun alin eläkeikäsi on 64v ja 9 kk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun alin eläkeikäsi on 64v ja 9 kk.

        Just, ja sitä ennen kuuluu pitää kaikki kertyneet lomat, ja ylityövapaat ym ,niin voi siirtyä pois työelämästä jo 64, 6 vuotiaana ja hakea eläkettä , kun tuo 64,9 tulee täyteen.


    • Anonyymi

      Sitten pääsee eläkkeelle kunhan ensin sua on kiusattu vuosikausia henkisestikkin rikki fyysisten vaivojen lisäksi joiden takia tässä maassa ei pääse useinkaan eläkkeelle , sitten vielä ihmetellään miksi maassa on niin paljon masennus yms. porukkaa eläkkeellä , poliitikot leikkivät tyhmää tai jos ovat noin tietämättömiä niin väärässä ammatissa ovat .

      • Anonyymi

        Monet tosiaan kokee kiusaamiseksi sen, että ensisijaisesti pyritään kuntouttamaan ihmiset niin terveiksi, jotta voivat päästä takaisin työelämään. Jos se vähänkin on mahdollista. Ja jos tämä ei onnistu, niin sitten kysymykseen tulee työkyvyttömyyseläke.

        Minusta tuo, että pyritään kuntouttamaan on hyvä asia. Kyllähän terveenä on sentään paljon mukavampaa elää kuin sairaana. Ainakin minusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet tosiaan kokee kiusaamiseksi sen, että ensisijaisesti pyritään kuntouttamaan ihmiset niin terveiksi, jotta voivat päästä takaisin työelämään. Jos se vähänkin on mahdollista. Ja jos tämä ei onnistu, niin sitten kysymykseen tulee työkyvyttömyyseläke.

        Minusta tuo, että pyritään kuntouttamaan on hyvä asia. Kyllähän terveenä on sentään paljon mukavampaa elää kuin sairaana. Ainakin minusta.

        Itse pääsin 2017 työkyvyttömyyseläkkeelle 6vuoden sairastamisen jälkeen. 2016 tuli sydäninfarkti ja sen jälkeisen tutkimuksen myötä selvisi syykin, miksei pystynyt kävelemään , eli vatsa-aortan tukos, jalat eivät saa verta ja happea tarpeeksi. kumpikin tukos jäi seurakseni, ei uskallettu leikata. Mutta eläkekin tuli heti hakemuksen jälkeen.
        Nyt on jo vanhuuseläke.


    • Anonyymi

      Pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle v. 1997. Minulla oli ollut 80-luvun alusta saakka mielenterveysongelmia, olin avohoidossa. Sain myös vapautuksen asevelvollisuudesta, joka oli minulle suuri helpotus, fyysinenkin kunto heikko.

    • Anonyymi

      Kielteinen päätös tuli, ikää on 62 ja vuosikymmenet töitä paiskittu yhtä mittaa.

      • Anonyymi

        Älä valehtele.


    • Anonyymi

      Aloitin leipäni tienaamisen v.1969 jatkoin v.2010 jolloin sairastuin selkäongelmaan 57 vuotiaana ja eläke alkoi 2011.
      Lausunto oli eläkevakuutusyhtiöllä että pitkä mutta kapea työura eikä enää yritetä uudelleenkouluttaa toiseen ammattiin.
      Joten selkävikainenkin pääsee eläkkeelle jos kuvissa näkyy oikeasti vikoja , sekä sattuu lääkäri joka osaa oikealla tavalla kirjoittaa lääkärinlausunnon ja ohjata potilaan toimimaan oikein.

      • Anonyymi

        Ei se ihan noin yksioikoista ole, kun nykyään monia töitä voi tehdä näppäiliä näpyttelemällä tai hiirtä klikkailemalla tai ohjaamaalla pikku joystickejä (esim. metsäkoneet, kaivurit). Staattinen istuminen tosin onnistu monessakaan selkävaivassa, mutta toimistossa voi vuoroin istua ja seistä. Pitää olla pahasti selkävaivainen (arjessakin suurta hankaluutta), selkälääkkeet mitkä haittaa työtä, tarpeeksi ikää, päänuppi ei opi enää uutta.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ihan noin yksioikoista ole, kun nykyään monia töitä voi tehdä näppäiliä näpyttelemällä tai hiirtä klikkailemalla tai ohjaamaalla pikku joystickejä (esim. metsäkoneet, kaivurit). Staattinen istuminen tosin onnistu monessakaan selkävaivassa, mutta toimistossa voi vuoroin istua ja seistä. Pitää olla pahasti selkävaivainen (arjessakin suurta hankaluutta), selkälääkkeet mitkä haittaa työtä, tarpeeksi ikää, päänuppi ei opi enää uutta.

        Monisairas

        > Staattinen istuminen EI tosin onnistu..<..tarkoitit varmaankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Staattinen istuminen EI tosin onnistu..<..tarkoitit varmaankin.

        Joo, kyllä vain! Ei jaksa aina tarkastaa ennen lähetystä.
        Tälläkään oirekirjolla ei tullut helpolla eläkettä, vaikka suuret ja kenties suurimmat ongelmat perusarjessa mukaanlukien sosiaaliset ongelmat: avh, 3 ulkoista aivovamma, hormonivikaa, joista pahimpana sokeritautia muistuttava, cauda-oiretta (koko kirjo löytyy, lantionpohjasta varpaisiin, psyykkistä oiretta, syrjäytymistä, köyhyyttä.
        Kognitiivinen kapasiteetti periaatteessa yllättävän hyvä, vaikka väsymysherkkyyttäkin.

        Samoilla oireilla suoritin kumminkin ammatillisen tutkinnon (talha) lähes parhain arvosanoin ja helposti.

        Oma rytmitys auttaa, työ kotoa käsin, lämpö kurissa, juo ja syö sopivasti, hyvä tuoli, mahdollisuus seistä sekä kriittisen tärkeetä olis riittävä uni (herkkä asia). Näillä toimilla suoriutuisin ehkä työstä aika hyvin vielä nytkin pienen kertaamisen jälkeen, mutta ennen muuta cauda on sen verran hankala ettei sitä saa, eikä yrittäjyyden kokeiluun ole ollut rahaa, joten se siitä. Pientä eläkettä nyt saan. Vähän vanhempi varmaan saan helpommin eläkkeen, jos ollut raskas työ mikä vaan ja/tai ei voi kouluttaa. Oli muuten myös eräs 57 v. entinen betoniukko, mut se oli yllättävän hyvä oppimaan.

        Kyllä se välillä ärsyttää, kun toiset tahtoo eläkkeen, jos joku ei tee heille minuuttiaikataulua seuraavaksi päiväksi tai sitten helpolla tulee depiksellä eläkkeet, mutta sitten kyllä reissataankin ympäri maailmaa.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kyllä vain! Ei jaksa aina tarkastaa ennen lähetystä.
        Tälläkään oirekirjolla ei tullut helpolla eläkettä, vaikka suuret ja kenties suurimmat ongelmat perusarjessa mukaanlukien sosiaaliset ongelmat: avh, 3 ulkoista aivovamma, hormonivikaa, joista pahimpana sokeritautia muistuttava, cauda-oiretta (koko kirjo löytyy, lantionpohjasta varpaisiin, psyykkistä oiretta, syrjäytymistä, köyhyyttä.
        Kognitiivinen kapasiteetti periaatteessa yllättävän hyvä, vaikka väsymysherkkyyttäkin.

        Samoilla oireilla suoritin kumminkin ammatillisen tutkinnon (talha) lähes parhain arvosanoin ja helposti.

        Oma rytmitys auttaa, työ kotoa käsin, lämpö kurissa, juo ja syö sopivasti, hyvä tuoli, mahdollisuus seistä sekä kriittisen tärkeetä olis riittävä uni (herkkä asia). Näillä toimilla suoriutuisin ehkä työstä aika hyvin vielä nytkin pienen kertaamisen jälkeen, mutta ennen muuta cauda on sen verran hankala ettei sitä saa, eikä yrittäjyyden kokeiluun ole ollut rahaa, joten se siitä. Pientä eläkettä nyt saan. Vähän vanhempi varmaan saan helpommin eläkkeen, jos ollut raskas työ mikä vaan ja/tai ei voi kouluttaa. Oli muuten myös eräs 57 v. entinen betoniukko, mut se oli yllättävän hyvä oppimaan.

        Kyllä se välillä ärsyttää, kun toiset tahtoo eläkkeen, jos joku ei tee heille minuuttiaikataulua seuraavaksi päiväksi tai sitten helpolla tulee depiksellä eläkkeet, mutta sitten kyllä reissataankin ympäri maailmaa.

        Monisairas

        ...ja kognitiivinen kapasiteetti oli aika hyvä jo ennen lisäsairastumisia ja lisävammautumisia (eikä ole mitään pieniä päätällejä) mikä varmaan on auttanut ettei ole isosti pudonnut niinku esim. hyvä lihaskunto suojaa petipotilasta. Puhumiseen liittyvä kognitio on heikentynyt selvästi, kun taas kirjallisvoittoinen ei juurikaan. Sattumalla tietysti oma pieni merkitys mutta ehdottomasti vain pieni.

        Nyt kun ihmisillä jo kaikki pyriään kotona tekee ylihelpoksi, syötetään pizzaa%cokista, netti suuresti passivoi fyysisesti, tehdään lasten läksyt, ei kiinnosta opiskelut, on suurten ikäluokkien perinnöt tai muuta vaurautta, ostetaan kalliit vermeet ym. niin eihän siitä hyvää seuraa. Ei se voi niin mennä, että heti annetaan periksi, kun tulee vähänkin ongelmia.

        On se kumma, kun neuro-ja tules ihmisiltä löytyy sisua, niinku taas tässä, ja niin tuttuja kremppoja myös itsellä: https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000010042509.html

        Monisairas


    • Anonyymi

      Riittää kun kertoo lääkärisedälle olevansa persu. Joka kolmas persu ainakin kertoo olevansa työkyvyyttömyys eläkkeellä.

      • Anonyymi

        Sait näköjään persut tähänkin ketjuun. Onko sinulla vuorineuvoksen palkka?


    • Anonyymi

      Hankit hullun paperit niin pääset eläkkeelle hyvin pian, edes KELAn lekurit eivät kyseenalaista hulluutta, toisin kuin somaattisella puolella.

      Eli leikit hullua, joka tosin voi olla vaarallista, koska hulluuden kanssa ei tule koskaan leikkiä, koska siitä voi tulla oikeasti hulluksi.

      • Anonyymi

        Näin se näyttäs nykyään olevan tai sitten ei vaan jaksa tehdä mitään ja on flegmaattinen - paitsi jos kyse semmosesta mistä tykkää ja/tai saa paljon rahaa.
        Mullakin on ollut paljon syvempää depistä ja angstia ja paljon muuta kuin monella niistä keille eläke nyt myönnetään.

        Toisaalta se on melkein ihan sama saako eläkkeen vai ei, jos se on pelkkää tai isolta osin Kelan rahaa, koska saman rahan saisi muutenkin melkein yhtä helposti. Se hyvä puoli eläkkeessä on ettei siihen pure leikkurit niinku muihin sosiaaliapuihin ja eläke tuo vakaan maksuvalmiuden.

        Monisairas


      • Anonyymi

        Vähän on ristiriitainen tuo sinun näkemyksesi helppoon työeläkkeelle pääsyyn täällä oleviin kirjoituksiin, joissa poikkeuksetta ollaan sitä mieltä, ettei työkyvyttömyyseläkkeelle tahdo millään päästä, vain mielestään täyttää kaikki työkyvyttömyyden kriteerit.

        Mahtaakohan tuo ehdotuksesi olla toimiva? Mitäpä luulet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän on ristiriitainen tuo sinun näkemyksesi helppoon työeläkkeelle pääsyyn täällä oleviin kirjoituksiin, joissa poikkeuksetta ollaan sitä mieltä, ettei työkyvyttömyyseläkkeelle tahdo millään päästä, vain mielestään täyttää kaikki työkyvyttömyyden kriteerit.

        Mahtaakohan tuo ehdotuksesi olla toimiva? Mitäpä luulet?

        Nykyään alkaa olla jo lähes joka toisella masennusdiagnoosiakin, psyykkisten juttujen kanssa ei pitäs leikitellä, kuten sanoin, eläkkeellä pääsee kuitenkin hyvin helpolla. Moni on työttömänäkin mieluummin, vaikka raha on tiukassa, näitä elämäntapatyöttömiä.


    • Anonyymi

      Se on myös taitolaji. Päästä TK-eläkkeelle.... Jotkut onnistuu ja toiset ei.. älä nyt ainakaan mokaa kuntoutuksessa... Tiedän, että tyhmät tekivät siellä parhaansa ja eläke ei näin tule... Vaan eristäydy muista ja osoita kaikkia oireita...

      • Anonyymi

        Niin, terveeksitulemisen riskiä ei kannata ottaa…


    • Anonyymi

      Tässä maassa ei pääse edes muistisairas omainen edes työkyvyttömyys eläkkeelle vaikka alzheimerintauti ja laitoskuntoinen töihin vaan ja niitä töitä hakemaan

      • Anonyymi

        Sipilän aktiiviraha malli hah haa omainen joutunut hakemaan näitä töitä muistisaraalle kun itse ei enää kyennyt moniin vuosiin kun diagnoosi myöhästyi omaisen mmse 15/30 työnhakijana piti olla. Katkera


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Lisäksi paljon on puhuttu jo ainakin 10 vuotta curling- ja helikopterikasvatuksesta, jotka tekee myös helposti "uupumusta"! Mistähän vatusta nuo on mallit on otettu ja miksi???
        Sen verran on jaksettu, että kalastellaan vähän parempi eläke eli ensin opiskellaan ja ollaan muutama vuosi töissä, jotta saadaan tyel-perusteinen työkyvyttömyyseläke mutta sitten tuleekin jaksamisongelmia, enimmäkseen ei edes kiinnosta.

        Jos ollaan vaikka pitkäaikaistyöttömänä, nyt on hyvä aika hakea eläkettä, kun työttömille on suunnitteilla erilaisia toimenpiteitä ja leikkureita 😉Tämmönen vastaava piikki oli muuten jokunen vuosi takaperin. Mitä itse tunnen näitä, niin eihän näillä ole mitään kummoisiakaan mielenterveysongelmia esimerkiksi omiin verrattuna, ja mulla on vielä paljon pahempaakin.

        Monisairas


      • Anonyymi

        Tietokoneilla sitä nykyisin suuri osa tekee töitään, jopa etänä, pehmeneekö noiden työntekijöidenkin pää , kun joutuvat koneen ääressä työtään tekemään.😂😂


    • Anonyymi

      Ostan mustat suorathousut, mustat kengät, päälle silkkipusakka tai mersun logolla varustettu pusakka ja kasvata pitkät pulisongit. Jos hiukset/parta on vaaleat, niin ne on hyvä värjätä mustaksi tai ainakin tummanruskeaksi. Sitten vain sanot että olet niin masentunut ettt pysty tekemään töitä.

    • Anonyymi

      Minä pääsin TK-eläkkeelle helposti. Sano lääkärille, että suomi ei ole maailman paras maa asua. Se ainakin minulla toimi.

      • Anonyymi

        Mielenterveytesi takia olet TK- eläkkeellä, hulluna on hyvä olla.😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenterveytesi takia olet TK- eläkkeellä, hulluna on hyvä olla.😁

        Paras


    • Anonyymi

      Itse pääsin nyt joulukuun alussa TK eläkkeelle, sitä ennen n.300 paivää kelan rahoilla ,työterveyslääkäri antoi ensin sairaslomaa toisensa perään ja siinä yhdessä välissä otettiin selästä magneetti ja röngenkuvat ,sitten erikoislääkärille joka sanoi ,että sun työt tehty eli just ei ole halvaantumisen riskiä mutta selässä nikamat yhtä puuta ,niin päättyi mun työura ,olen siis nyt 64v ja tehnyt viimeksi kiinteistöhuolto hommia, selkä vaan ei kestänyt sitä traktoreilla rytyyttämistä ,kaiken kaikkiaan työvuosia takana 45v

    • Anonyymi

      Eikös jos vuoden sairastanut ala lääkäri kirjoittelee vakuutus, kela lääkäreille perusteita sairaudesta joilla saa eläkkeensä. Pitää vaan olla erikoisasiantuntija lääkäri joka sen kirjoittaa jot ei tule takasin hylättynä. Se on sitten sinun mukava alottaa eläkepäiviä kun eläkettä noilla työ vuosilla tulee varmasti vähintään 3000euroa/kk

      • Anonyymi

        Työeläkkeen, työkyvyttömyys tai vanhuus, suuruus riippuu kokonaan siitä kuinka suuri työansiosi, joista työeläkevakuutusmaksut maksetaan. Ja näin se on ihan jokaisella työelämässä olevalla/olleella ja ihan riippumatta oletko suurituloinen vai pienituloinen tai noiden väliltä.


    • Anonyymi

      Jos on päässyt työkyvyttömyys eläkkeelle. Niin sais tienata eläkkeen päälle n 1000€ ettei vaikuta eläkkeeseen. kannattaako rueta jotain osaaika juttuja tekee, ettei käy niin et eläke loppuu kokonaan, jos ne rupeaa katsomaan työkykyiseksi?

      • Anonyymi

        Niin sepä sepä, kun täydellä tk-eläkkeelläkin saa tienata aika paljon eli 40% eläkettä edeltäneestä ansiotasosta tjsp tai vähintään jotain, onko se tonnin luokkaa vai?
        Mut toisaalta arvioidaan myös työkykyä eli kyllä se helposti voi muuttua ainakin osaeläkkeeksi, jos jatkuvasti tienaa lähes maksimia. Ja sekin todella on mahdollista, että loppuu kokonaan.

        En tiedä mä en ainakaan ole tienannut mitään, kun mun terveydellä ei mitä tommosia töitä edes saa mitenkään, mut siitä se ei ole kiinni etten mitään pystys tekeen. Olishan se kiva tulonlisä, pääsis lähes 2500€ nettotuloon mikä oikeastaan riittäs oikein hyvin tällä terveydellä eikä tarttis ihan niin tarkka olla rahan kanssa. Mä oon monta kertaa "ihmetellyt" miten se on niin tarkalla, kun saan kumminkin jonkin verran yli minimin. Mut kyl ne luontevat kohteet vaan löytyy, kun tarkemmin katsoo. Minimillä pärjää kohtuu hyvin kyllä ne kellä on terveys suurinpiirtein ok.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sepä sepä, kun täydellä tk-eläkkeelläkin saa tienata aika paljon eli 40% eläkettä edeltäneestä ansiotasosta tjsp tai vähintään jotain, onko se tonnin luokkaa vai?
        Mut toisaalta arvioidaan myös työkykyä eli kyllä se helposti voi muuttua ainakin osaeläkkeeksi, jos jatkuvasti tienaa lähes maksimia. Ja sekin todella on mahdollista, että loppuu kokonaan.

        En tiedä mä en ainakaan ole tienannut mitään, kun mun terveydellä ei mitä tommosia töitä edes saa mitenkään, mut siitä se ei ole kiinni etten mitään pystys tekeen. Olishan se kiva tulonlisä, pääsis lähes 2500€ nettotuloon mikä oikeastaan riittäs oikein hyvin tällä terveydellä eikä tarttis ihan niin tarkka olla rahan kanssa. Mä oon monta kertaa "ihmetellyt" miten se on niin tarkalla, kun saan kumminkin jonkin verran yli minimin. Mut kyl ne luontevat kohteet vaan löytyy, kun tarkemmin katsoo. Minimillä pärjää kohtuu hyvin kyllä ne kellä on terveys suurinpiirtein ok.

        Monisairas

        Tuo on täyttä puppua että jos tienaa maksimi tulorajan niin muutettaisiin eläkkeen statusta.
        Itse olen ollut vuosikausia ensin osakuntoutustuella ja sitten osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja olen tienannut aina maksimitulorajan.
        Nyt viimeaikoina on jäänyt alle kun se minun tuloraja on reilu 2900€/kk.

        Hain kokoaikaista eläkettä mutta tuli hylsy ja päätöksessä todettiin että eläke jatkuu osa-aikaisena, eli ei muuttunut vaikka itse tein uuden hakemuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on täyttä puppua että jos tienaa maksimi tulorajan niin muutettaisiin eläkkeen statusta.
        Itse olen ollut vuosikausia ensin osakuntoutustuella ja sitten osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja olen tienannut aina maksimitulorajan.
        Nyt viimeaikoina on jäänyt alle kun se minun tuloraja on reilu 2900€/kk.

        Hain kokoaikaista eläkettä mutta tuli hylsy ja päätöksessä todettiin että eläke jatkuu osa-aikaisena, eli ei muuttunut vaikka itse tein uuden hakemuksen.

        Osa-aikaisessa eläkkeessä se varmaan onkin vapaampaa.

        Eikä sitä eläkettä toki automaattisesti muuteta, mut on se ihan maalaisjärjelläkin ymmärrettävissä, jos vuosikausia tienaa yhtäsoittoo sen 40% niin voi hyvin jo pohtia onko tällänen ihminen sittenkin osatyökykyinen.

        Sitten jos tosiaan tienaa vuosikausia 2900, ei kyllä mitenkään voikaan olla täysin työkyvytön. Voitko kertoa millä perusteilla katsoit etten enää kykene kokoaikatyöhön?
        Työkyvytön henkilö on sellanen, joka ei kykene ansaitsemaan itselleen kohtuullista toimeentuloa. Ei siis pelkästään sellanen ettei entistä pysty tekeen.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Ei työkyvyttömyyseläkkeelle pääsemisen helppoa tule ollakkaan, muutoin kaikki sinne pyrkivät.

      Työssäkäyvät eläkemaksuja maksavat kustantavat työkyvyttömien eläkkeet. Ei sekään reilua ole.

      • Anonyymi

        Työeläkevakuutus on vakuutus ja vakuutusmaksussa on huomioitu myös se, että osa työntekijöistä joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle. Tilastojen perusteella voidaan melkoisen tarkasti ennustaa työkyvyttömyyden määrä.
        Siinä mielessä kyse ei ole reiluudesta tai epäreiluudesta, vaan etukäteen huomioidun riskin toteutumisesta. Eli jokseenkin normaalista vakuutustoimintaan liittyvästä tapahtumasta.

        Se on ihan totta, että työkyvyttömyyseläkkeelle ei pidä päästää kuin oikeasti työkyvyttömät, joilla ei käytännössä ole enää mahdollisuuksia tervehtyä niin, että paluu työelämään olisi mahdollista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1437
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1409
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe