vellin teko itse

miu

Saiskos ohjeen miten tehdä vellejä vauvalle itse? Vauva nyt 4 kk, ja viikko ollaan maisteltu perunaa. En ole vielä velliä aloittamassa, mutta ohjetta nyt kyselisin. Ja milloin ois hyvä aika aloittaa sitten vellin anto? Aikaisempia keskusteluja kun olen lukenut, niin ilmeisesti kannattaa antaa maissi- tai perunaporkkanavalliä, vai?

10

23501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teko-ohje

      on paketin kyljessä. Porkkanavellistä en tiedä.

    • Milla.M

      keitä peruna ja porkkana pehmeäksi, ja soseuta ne vaikkapa sauvasekoittimella. Lisää joukkoon niin paljon korviketta tai rintamaitoa että saat löysän vellin. Ota tiheä siivilä ja kaada velli vielä sen läpi, painele siivilään jäävät "kokkareet" jotta saat mahdollisimman paljon porkkanaa mukaan. Porkkana on nimenomaan se ongelma, koska sauvasekoittimella soseuttaessa siihen jää aika paljon kokkareita jotka tukkivat sitten vellitutin. En tiedä saisiko velliä helpommalla jos käyttäisi pakastettua porkkanasosetta, mutta itse teen mieluummin ihan "tuoreesta" porkkanasta.

      Perunavelliä voit tehdä samalla tavalla, mutta jauhoista perunaa käytettäessä yleensä pelkällä sauvasekoittimella muussaaminen riittää.

      Maissivellin ohjetta ei kyllä ole pussissa, joten ohje siihenkin: vispaa 0,5 dl maissijauhoa n.1 desiin kylmää korviketta. Kuumenna liedellä mutta älä keitä! Eli ota pois juuri ennen kuin alkaa kuplimaan. Anna hautua muutama minuutti ja lisää korviketta n. 4dl vispilällä sekoittaen. Tuosta annoksesta tulee suurinpiirtein kaksi reilun 200ml:n pullollista.

      • vastausta hamuava !!

        mitä maissijauhoja käytät? en tiedä muita kuin maizena maissijauhot? onko muita??
        yritin myös kaupasta etsiä mutta en löytänyt


      • Milla.M
        vastausta hamuava !! kirjoitti:

        mitä maissijauhoja käytät? en tiedä muita kuin maizena maissijauhot? onko muita??
        yritin myös kaupasta etsiä mutta en löytänyt

        ...näkyy olevan merkki tuossa pussissa. Maizena on kai jonkinlaista suurustetta joten ei soveltune puuroihin ja velleihin..? Tai en tiedä kun ei ole kokemusta. Noita Risentan jauhoja löytyy ainakin K-kaupasta.


    • 3:n äiti

      Jos vauva osaa syödä jo lusikasta, ei ole mitenkään tarpeellista alkaa antamaan velliä. Tai no ehkä sellaisessa tilanteessa, että lapselle pitää antaa jotain maitoa tuhdimpaa illalla siinä vaiheessa kun hän on jo niin väsynyt, ettei jaksa lusikasta syödä.

      Itse en ole antanut velliä kuin esikoiselleni, ja hänellekin vasta 9 kk alkaen, ja syy vellin antamiseen oli se, että pelkkä maito aiheutti vatsakipuja, mutta velli ei. Eli siis korvasin maidon vellillä. Kaksi nuorempaa ovat pärjänneet hyvin ilman vellejäkin.

      Mutta jokainen toimii tietenkin jokaisen lapsensa kanssa parhaaksi katsomallaan tavalla tässäkin asiassa. Eroja on eri lasten kanssa jopa saman perhee sisällä, saati sitten eri perheissä.

      Mutta sitten itse kysymykseesi. Jos olet antanut jo perunaa, ja se sopii, ehdottomasti varma velli on perunavelli, ja sehän tehdään niin, että soseutetaan pieni määrä perunaa erittäin hienoksi (esim. siivilän läpi) ja sekoitetaan maidon sekaan. Eli siis sitä samaa perunaa, mitä nyt syötät lusikalla, sekoitat sitä vauvan käyttämän maidon sekaan ja syötät sen sitten pullosta. (Jos ei ole aikaisemmin saanut korvikemaitoa, kannattaa sen sopivuus testata ennen kuin alkaa siihen vellejä tekemään.) Maissivelli taas, jauhot ovat keltaisia maissijauhoja, ja ne löytyvät "luontaistuote" hyllystä. Keitetään niistä puuro veteen ja sekoitetaan sitä maitoon sen verran, että tulee sopivan paksua velliä. Mutta vauvalle voi kyllä antaa tuota maissipuuroakin ihan lusikalla puurona, ja juottaa maitoa lisäksi.

    • ..........

      Maissivelliä voi antaa, siis valmista korviketta itse annoin eka velliksi, sittemmin 5kk rupesin itse keittämään vellit, äidinmaitokorviketta ja pikkasen vettä kattilan pohjalle, ja sitten joko mannapuuroa, tai aamuhyvää. Hyvin on tytöntyllerö syönyt ja vatsakin ollut ok. Hedelmämössöä pikkasen lusikaan että syö. Aina välillä ei koko ajan. Niitä hedelmämössöjä annan vieläkin vaikka vauveli jo 8kk. Tällai yks äiti. Niin ja onhan niitä eri puurovaihtoehtoja kaupassa.

    • Eloveena

      Olen alkanut maistattamaan nyt 6kk ikäiselle tytölleni kauravelliä aamuisin; olen tehnyt tavallisista eloveena hiutaleista siten, että illalla hiutaleet turpoamaan vesilasiin (n.2rkl hiutaleita 1,5dl vettä) ja aamulla siitä tehnyt löysän vellin, hyvin hauduttamalla. Mitään vatsaongelmia ei ole ilmennyt ja olen syöttänyt lusikalla. Muita vellejä ei olla vielä maisteltukaan, vaan soseita pelkästään.

      • Milla.M

        nuo vellivaihtoehdot muitten ruokien lisäksi onneksi lisääntyvät, näin 4kk vanhalle ei vaan ole syytä antaa muuta kuin maissi-tai porkkanavelliä vielä tässä vaiheessa.


    • vvv4

      Kiitos maissivelliohjeesta!!

      En ole onneksi ainoa tyhmä tällä pallolla,kun luulin kans et Maizena/maissitärkkelys on sama asia kuin maissijauho! Onneks neuvola oikaisi luuloni :D

    • Anonyymi

      Velliä että jaksaa kelliä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe