Romanien itsehallinto

Anonyymi-ap

Kun suomessa on kerta saamelaisillakin saamelaiskäräjät niin miksei romaneilla ole omaa itsehallintoelintä jossa heidän äänensä tuotaisiin suomen päättäjien korviin, romaneita on kuitenkin enemmän kuin saamelaisia? Eikö romaneille voitaisi antaa vaikka joku alue itäsuomesta hallittavaksi kun se muutenkin autioituu kovaa vauhtia?

24

585

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      KOSKA ENSIMMÄINEN ROMANI EDUSKUNTAAN JA PRESIDENTIN LINNAAN?

      • Anonyymi

        Muissa linnoissa heitä jo onkin


    • Anonyymi

      Itäsuomesta? Helsinkiin kaikki.ja onneksi sinne kaikki valuavatkin.

    • Anonyymi

      Se on paljon parempi kun hallitus.

    • Heillä on hyvä auto

    • Anonyymi

      Saamelaiskäräjät on kyllä merkillinen viritys, hallinto hallinnon sisällä. Rahaa tulee vain Suomen valtiolta ja siitä sitten riidellään ja kiistellään että kuka sen saa ja kuka on kuka ja oikeampi saamelainen kuin toinen jne.
      Jos jotain oikeasti käräjöitävää on, ei sitä tämä saamalaiskäräjät käsittele vaan se viedään oikean käräjäoikeuden tai ylimpien oikeusasteiden käsiteltäväksi, sikälikin täysin turha saamelaiskäräjä...

    • Anonyymi

      Niillä on jo itsehallinto!
      Saavat kaiken mitä haluavat tai ainakin ottavat!

    • Anonyymi

      Muslimien elättäminen Suomessa maksaa n. 4 mrd vuodessa. Lieneekö tutkittu, miten paljon on romanien ja saamelaisten aiheuttamat kulut yhteiskunnalle.

      • Anonyymi

        Saamelaiset ovat työllistäneet itseään tai käyvät töissä, joten luku tuskin on edes suuri. He ovat osa Suomen kulttuuria ja kohtelun tulee olla sen mukaista. Toivottavasti heidän kulttuuri ei katoa kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saamelaiset ovat työllistäneet itseään tai käyvät töissä, joten luku tuskin on edes suuri. He ovat osa Suomen kulttuuria ja kohtelun tulee olla sen mukaista. Toivottavasti heidän kulttuuri ei katoa kokonaan.

        Joo, eipä saamelaisissa ole paljoa "eläkeläisiä", poronhoito elättää vielä monia ja loput ovat hommanneet urbaanempia ammatteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saamelaiset ovat työllistäneet itseään tai käyvät töissä, joten luku tuskin on edes suuri. He ovat osa Suomen kulttuuria ja kohtelun tulee olla sen mukaista. Toivottavasti heidän kulttuuri ei katoa kokonaan.

        SAAMELAISET OVAT SUOMEN ALKUPERÄISÄESTÖÄ, KYLLÄ HEILLE KUULUUKIN SAAMELAISKERÄJÄT


    • Anonyymi

      Jo 1600-luvulla annettiin romaneille asuttavaksi silloin pääosin asumaton Pohjois-Karjala. Vaan ei kiinnostanut kaalekansaa suon kuokkiminen eikä kivien raivaus vaikka suuret maatilat olisivat voineet raivata itselleen.

      "Vuonna 1660 romaneille tarjottiin asuttaviksi autiotaloja itärajan tuntumasta. Samalla heidät velvoitettiin osallistumaan itärajan puolustukseen. Kivisten tilojen yllä pitäminen ei kuitenkaan ollut helppoa ja romanit palasivat jo muutaman vuoden kuluttua takaisin vanhaan elämäntyyliinsä."

      Kumma juttu tuo, ovathan romanit tunnettuja ahkeruudestaan ja työteliäisyydestään. Olisikohan siellä Pohjois-Karjalan metsissä kuitenkin piileskellyt rasisteja, jotka ajoivat romanit pakosalle?

      • Anonyymi

        Asiaa puhu! Miekii tiijjän, että miun serkun kummin kaima on ollu töissä kaks viikkoo vaan joutu eläkkeelle siirtymään kakskymppisenä kun ei kestäny työpaikalla rassismisia. Miettikää kaajeet sitä omaa käytöstänne meitä kohtaan!!!!!!


      • Anonyymi

        Ihan todellisten selvitysten ja nykytietämyksen mukaan (esim. geenitutkimukset) Karjalan asuttivat ääosin länsi- Suomesta sinne siirtyneet vaaleaihoiset ihmiset!


      • Anonyymi

        Karjalan romanit joutu evakkoon, kuten muutkin karjalaiset


    • Anonyymi

      Vaki paikka on hänellä.

    • Anonyymi

      Mustalaiskäräjiä käydään useissa kaupungeissa päivittäin.

    • Anonyymi

      Ihan oikeasti,voisi olla joku jämerä ukkomustalainen tai koltta presidenttiehdokkaana.Moni äänestäisi ihan pi ruuttaan samoin kun Teuvo Hakkaraista.Vähän raikastuis nämä jutut.

    • Anonyymi

      Mielummin minä äänestäisin sitä kolttaa tai ukkomustalaista kun toni halmetta vaikka ei sitä enää pysty äänestämäänkän.

    • Anonyymi

      Onhan Romaneilla itsehallinto alue jokaisen omalla paikkakunnalla, näin olen kuullut että esimerkiksi Järvenpäänkaupunki ei uskalla vuokrata kenellekkään vieraspaikkakuntalaiselle Romanille asuntoa, ilman paikallisten romanien lupaa

      • Anonyymi

        Ihan uskomatonta touhua


      • Anonyymi

        Joo toi on totta, minulla on ihan henkilökohtainen kokemus monen vuoden takaa, olen työssä käyvä yksinasuva keskiäinen naishenkilö vuokrasin asunnon toiselta paikkakunnalta. Minua kehoitettiin muuttamaan heti pois tultiin suurella joukolla kolistelemaan ikkunoitani. Kerroin heille että olen muuttanut työn perässä joten en voi missään nimessä muuttaa, enkä edes tahdo, sillä en ole millään tavalla teille sopimaton, sanoin näin koska he vetosivat siihen että olen sopimton, todellisuudessa en ole heille sopimaton. He ovat vaan ahdasmielisiä kaiken huippu esittävät vielä olevansan uskovaisia. Jouduin muuttamaan pois koska lähes joka viikko autonirenkaat puhkottiin, en voi todistaa että ilkityöntekiät olisivat olleet paikallisia mustalaisia, mutta koskaan tuon vuoden aikana ei kenenkään muiden asukkaiden renkaita oltu puhkottu kuin ainostaan minun , eikä muut rivitalonaapurini koskaan kertoneet että heidän ikkunoihin oltaisiin heitelty yöaikaan kiviä. No nyt heidän kaupunkiinsa on muuttannut seinäjokelaisia, ja saamieni tietojen mukaan kukaan paikkakunnan mustalainen ei ole heitä käynny häiritsemässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo toi on totta, minulla on ihan henkilökohtainen kokemus monen vuoden takaa, olen työssä käyvä yksinasuva keskiäinen naishenkilö vuokrasin asunnon toiselta paikkakunnalta. Minua kehoitettiin muuttamaan heti pois tultiin suurella joukolla kolistelemaan ikkunoitani. Kerroin heille että olen muuttanut työn perässä joten en voi missään nimessä muuttaa, enkä edes tahdo, sillä en ole millään tavalla teille sopimaton, sanoin näin koska he vetosivat siihen että olen sopimton, todellisuudessa en ole heille sopimaton. He ovat vaan ahdasmielisiä kaiken huippu esittävät vielä olevansan uskovaisia. Jouduin muuttamaan pois koska lähes joka viikko autonirenkaat puhkottiin, en voi todistaa että ilkityöntekiät olisivat olleet paikallisia mustalaisia, mutta koskaan tuon vuoden aikana ei kenenkään muiden asukkaiden renkaita oltu puhkottu kuin ainostaan minun , eikä muut rivitalonaapurini koskaan kertoneet että heidän ikkunoihin oltaisiin heitelty yöaikaan kiviä. No nyt heidän kaupunkiinsa on muuttannut seinäjokelaisia, ja saamieni tietojen mukaan kukaan paikkakunnan mustalainen ei ole heitä käynny häiritsemässä

        Niin se on että siittä mennään yli mistä aita on matalampi. eivät varmastikkaan ole tohtineet sanova Seinäjokisille mitää. Naisten ja lasten kimppuun on helppo hyökätä säälittävijä raukkoja ovat olleet. No Jumala näkee kaiken ja ovat eräänä päivänä tilin tejon eessä Jumalalle


    Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1445
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1147
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1022
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      887
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      760
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe