Luin ET-lehdestä juttua "Kuuluuko alakulo vanhuuteen ?"

Anonyymi-ap

"Tutkimusten mukaan lievää mielialan laskua kokee jopa joka neljäs ikäihminen. Noin puolet masennukseen sairastuneista ikäihmisistä sairastuu siihen ensimmäisen kerran vasta eläkeiässä.

Eläköityminen ja sitä seuraavat vuosikymmenet ovat aivan uudenlainen elämänvaihe.

Kun työelämästä jättäytyy pois, tilaa ja aikaa vapautuu muille asioille ja ihmissuhteille.

Myös lapsuuden vaikeat kokemukset saattavat nousta pintaan.

Rooli vaihtuu myös monella muulla elämän saralla. Lähipiirissä voi tulla kuolemantapauksia ja itse voi sairastua.

Lääkärit kohtaavat ikääntyneitä, joita toisten avun varaan joutuminen elämän viimeisinä vuosina ahdistaa jo etukäteen.

Myös lapsuuden vaikeat kokemukset saattavat nousta pintaan, kun elämäänsä alkaa peilata taaksepäin.

Jos elämän varrella on paljon asioita, jotka ovat jääneet käsittelemättä, vanhuus on ikään kuin viimeinen mahdollisuus käydä läpi niitä asioita ennen kuin elämä päättyy. Se voi nostaa pintaan masennuksen tai ahdistuksen tunteita."

Onneksi ilokin kuuluu vanhuuteen, kun vain löytäisi sen.

21

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastaisin, että kuuluu. Alakulo alkoi oikeastaan jo ennen vanhuutta,
      kun ensimmäinen läheiseni kuoli. Sen jälkeen elämästä hävisi huolettomuus.

    • Anonyymi

      Miksi ei saisi olla alakuloinen ja masentunut, koska vanhuus on niin kurjaa aikaa?
      Teennäinen positiivisuusajattelu vain lisää painolastia.

      • Anonyymi

        Siitäkö johtuu, että kirkonpenkissä istuu etupäässä senioreita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitäkö johtuu, että kirkonpenkissä istuu etupäässä senioreita?

        Kirkon penkissä saa lohtua. Se on sielulle hyväksi.


      • Anonyymi

        Kaikki eivät ole niiin teennäisiä kuin sinä.


    • Anonyymi

      Vika on ruokavaliossa ja lääkkeissä joita syötte. Katsotte masentavia TV ohjelmia ja kuuntelette radio ym. musiikkia joka vaikuttaa masentvasti.

      • Anonyymi

        Ei ollenkaan. Kyllä me katselemme monenlaisia laadukkaita ohjelmia ja kuuntelemme
        kivaa musiikkia ja yritämme syödä hyvin ja kun lääkäri on meitä viisaampi
        lääkitysasioissa, syömme niitä lääkkeitä, jotka lääkäri on katsonut parhaaksi meille,
        koska meillä itsellä ei ole reseptinkirjoitusoikeutta eikä päivääkään lääketieteen
        opintoja.

        En minä ainakaan katso masentavia ohjelmia, en edes tiedä mitkä sellaisia olisivat,
        ehkä sinä tiedät.


      • Anonyymi

        Yeap, ruokavalio ja lääkkeet vaikuttavat aivotoimintaan merkittävällä tavalla. Ja aivotoiminnastahan sitten osittain on kiinni se, miten tv- ja radio-ohjelmiin suhtautuu ja asennoituu.


    • Anonyymi

      Vaikka olimme vaimoni kanssa eri tason palkkatöissä niin suunnittelimme "eläköityvämme" minun ollessa 50v iässä. Kahden työnantajani konkurssit aiheuttivat 2:n vuoden vaihesiirron.
      Elämäntavan muutos oli siis suunniteltu ja valmisteltu.
      Olimme aikaisemminki olleet lomamme matkoilla ja nyt ei puutteen torjuntakaan aiheuttanut rajoituksia,
      Enne 60v ikää lipsahti elämäntapani epäterveelliseksi mutta korjasin sen juuri tuossa ikävaiheessa.
      Mieliala alkoi muuttumaan vasta vaimoni terveyden alettua pahemmin horjumaan nelisen vuotta sitten. Matkustelut loppuivat.
      Lastenlapsissa on meille elämän iloa vaikka maantieteellistä välimatkaa onkin.
      Eräs mielialan laskemiseen vaikuttava tekijä on muisti.
      Lähimuisti pätkii mutta kaukomuisti on säilönyt tehokkaasti mm. sen miten kevyttä rauta oli 60 vuotta sitten. Nykyään teen rauhallista, pitkää maastavetoa painolla joka oli punttikisoissa tempauksen ennätys.
      Jopa viimeiset 20 vuotta masentavat. Muuttaessamme nykyiseen asuntoomme hissittömän kerrostalon ylimmässä kerroksessa hyppäsin tasajalkaa 5 askelmaa ylemmäksi. Muutama vuosi sitten katsoin kaihoisasti kolmatta askelmaa ja päätin nousta kävellen. Kauppakassin kanssa 46:n askelman reipas nousu 2 askelmaa kerrallaan alkaa melkein hengästyttämään.

      Elimistön kehno palautuminen kuormituksesta on nopeutuen pahentunut. Varsinkin reidet menevät tukkoon ja treenin jälkeen haitaavat jopa kävelyä.

      Eturauhanen kaipaa päivittäistä pilleriannosta. Mieskunto alkaa olla kenossa jamassa. Innostuu kyllä ja tuntemukset ovat voimakkaat mutta varsinkin kirkkaan eritteen tuotanto on niukkaa.

      Johan vähemmästin hauras vanhus masentuu!

    • Aloituksessa on paljon perää.
      Nykyisin mietin elettyä elämää, muistan asioita jotka ovat kiireen keskellä olleet unohduksissa.
      Kaikki muistot eivät ole hyviä.
      Talvi on erityisen pitkältä tuntuva, en tykkää lumesta enkä kylmästä.
      Joskus synkistelen kun ajattelen elämän rajallisuutta, elokuussa tulee 80-vuotta täyteen. Missä välissä olen tullut näin vanhaksi???
      Sain lapset nuorena, poikamme kuoli 45-vuotiaana syöpään, se on pahinta mitä voi äidin osalle tulla. Hän täyttäisi Joulukuussa 60-vuotta.
      Tytär on vanhempi hänkin alkaa olla eläkeiässä, vasta äsken hän oli pikkuiseni.
      Onneksi meillä on lämpimät välit vaikka asutaan eri puolilla suomea.

      Yleensä olen tyytyväinen elämääni, arvostan eläkeläisen elämääni, saan tehdä mitä haluan, kiireettömät aamut ovat parasta. Joskus sanon ääneen että kiitos kun saan elää taas tämänkin päivän.

      • Anonyymi

        Minä olen tyytynyt siihen, minkä ikä on tullessaan tuonut.
        Läheisten lähdöt tuonpuoleiseen , kotiin käpertyminen, tarmokkuuden hiipuminen - olen ajatellut, että turhaa on pyristellä ja roikkua vanhassa.
        Olen oppinut olemaan yksin, ja oikeastaan kaipaankin omaa rauhaa. Ihan mielelläni menen ja tulen, kun haetaan ja avustetaan, mutta ei ole ollenkaan vaikeaa pysytellä sivussa. riennoista.
        Vuosien mittaan ikätoverini ovat kaikki kadonneet, ja nuoremman polven elämänrytmistä olen vieraantunut. Terveydestäni olen kiitollinen, lähetän myötätuntoisen terveiseni teille palstalaisille, jotka olette terveyspulmien vaivaamia.
        En ole sentään samaa lajia, kuin nuoruuteni mummut ja papat, jotka aina erotessamme toivoivat, että vielä tavattaisiin ennen kuin lähtö on edessä. "Keväällä sitten , jos eletään".
        En ryhdy pahanilmanlinnuksi.
        "Joka aamu on armo uus".
        Mkr.


    • Anonyymi

      Kyllä minulla on koko tunne-elämän kirjo tallella. Vihaa tosin en muista milloin olisin tuntenut. Kai sekin pintaan tulee, jos on aihetta.
      Sanoisin, että olen oppinut säätelemään tunnetiloja. Välttelemään asioita ja tilanteita, jotka eivät ole minulle hyväksi.
      Eihän elämää voi täysin hallita, joten kyllä alakulot ja yläpilvet aika ajoin tulevat elämääni.
      Heräsin virkeänä parin tunnin unien jälkeen. Tällä kertaa nousin ylös, keitin kahvit ja tein voileipiä. Uutiset jo selailin ja nyt alan katsomaan eläviä kuvia.

      • Anonyymi

        Meni vuosia käsitellä "elämän kirjo", kun jäin yksin ja muistot vyöryivät päälle.
        Yllättäen muistiin nousee vuosi, jolloin ei ollut varaa kahviin kuin vieraita varten, Ei leikkelettä leivälle, ei leipääkään vaan oli leivottava itse sämpylöitä graham jauhosta.
        Kun ei ollut maitoa kaura puuroon, vaan mehukeittoa syksyn sadosta.
        Kun pelkäsi lasten jäävän pienikokoisiksi ravinnon puutteessa.
        Enää eivät muistot kalva, Ne on käsitelty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meni vuosia käsitellä "elämän kirjo", kun jäin yksin ja muistot vyöryivät päälle.
        Yllättäen muistiin nousee vuosi, jolloin ei ollut varaa kahviin kuin vieraita varten, Ei leikkelettä leivälle, ei leipääkään vaan oli leivottava itse sämpylöitä graham jauhosta.
        Kun ei ollut maitoa kaura puuroon, vaan mehukeittoa syksyn sadosta.
        Kun pelkäsi lasten jäävän pienikokoisiksi ravinnon puutteessa.
        Enää eivät muistot kalva, Ne on käsitelty.

        Minun tunnekirjon mielipaharaidat haalistuivat huomattavast, kun jätin ilkeät ihmiset elämäni ulkopuolelle. Eläkkeelle siirtyessä osa ilkeistä jäi pyörimään työelämään.
        Muutto toiselle paikkakunnalle karsi myös. Taitavaksi väistelijäksi kehittyneen ohitan myös suorasuut, jotka katsovat oikeudekseen totuuden nimissä kommentoida niin ulkonäköä kuin elämänarvojakin.
        Joskus joku menneisyyden ilkiö ilmestyy muistoihini. Silloin olen kiitollinen ettei hän pääse enää tekemään uusia haavoja mieleeni.


    • Anonyymi

      Riippuu varmaan ihmisen luonteesta ihan miten kokee vanhuutensa.
      Tunnen yhden 83 vuotiaan ihmisen joka on aktiivi ja käy kursseja ja hänellä ei ole alakuloisuutta tippaakaan. Mutta usein on niin että alakuloisuus tulee mukaan kuvaan kun on yksinäinen eikä oikein jaksa hyväksyä vanhuuden rajoituksia yhteiskunnassa jossa monintuntee itsensä syrjässä olevaksi ja etekkin jos jokin sairaus on mukana kuvassa niin sekin pelottaa että miten jatkossa

    • Mielestäni alakuloisuus ei itsestään selvyytenä kuulu kenenkään elämään, vaikka sitä vaihtelevasti varmaan jokainen joskus kokee.
      Asenteesta riippuu, miten elämään suhtautuu.
      Iän myötä tulee eteen luopumista eri asioista. Usein sairauksien ja yleisen toimintakyvyn heikkenemisen myötä.
      Monet myös kokevat yksinäisyyden tuskaa ja pelkoa.
      Toiset taas, niinkuin minäkin, nauttivat yksinolemisesta.
      Kaikkihan riippuu jokaisen henkilökohtaisesta kokemuksesta.
      Eikä pidä unohtaa tottumuksen voimaa.

    • Hyvä artikkeli. Noin ihminen minustakin vanhenee. Ja kuten täällä on todettu, luonteesta ja olosuhteista on pitkälti kiinni aiheuttaako vanheneminen alakuloa .

    • Anonyymi

      Olen myös masentunut, yksinäinen, tänään 3 päivä kun en ole puhunut kenenkään kanssa, yksin kotona, käynyt kyllä kavelyllä, lapsenlapselleni kirjoitin parin viestin verran, sen verran ylmä -25 en viitsinyt iltakävelylle lähteä, jumppaan kyllä vielä tänään, TOIVOISIN ETTÄYHTEISKUNTA JAKAISI PILLERIN JOLLA PÄÄSISI POIS TÄSTÄ MAAILMASTA. KAIKKI TÄMÄN MAAILMAN HULLUUS AHDISTAA. en yhtään ihmettele että 70 nuorta on kuollut huumeisiin..SUOMEN POLITIIKKOJAN JÄRJETTÖMÄT PÄÄTÖKSET sairastuttavat kaikkia ikäpolvia ja masentuneisuus on paha ja lääkkeitä ja huumeita käytetään siksi.

      • Anonyymi

        199:55:58

        täällä ihan samat ajatukset, kumpa pääsis pois täältä,
        tuo hullu maailma todellaki masentaa, sotaa ja tappamista joka tuutista tulee,
        ei jaksa enään,

        sinä sentään käyt vielä jonkinverran kävelyllä,
        minulla se on jo jääny meneisyyteen, enkä kotonakaa enään suuremmin jaksa voimistella,
        mieli maassa mataa,
        alakulo olo,
        tuntee ittensä niiiiiiiiinnnnnn tuthaksi niiiin turhaksi,

        olis viel presidentin vaalit, jos kauppareissulla jaksais äänestää jotaki,
        aattelin 9 numeroa äänestää, kävi miten kävi,

        hartaasti toivon että huomenna olis parempi päivä kuin tänään jaksais hieman lähteä ulos, jää nähtäväksi,
        huomennahan alkaa ennakkoäänestyski,


    • Anonyymi

      Kuuluu ainaki minun vanhuuteen,
      ei ole elämän halua enään,
      ku ei pysty enään mihinkää,
      ja muisti ja kaikki tekeminen vähenee jopa loppuu kokonaan,
      just mieti kun kävin wc:ssä että mitä jos vaan jäis makaamaan ikä nousis enään ylös vaikka mikä tarve olisi,
      kauankohan sitä pystyi makamaan vaan paikoillaan ,

      • Anonyymi

        "Hauska" ja mielenkiintoinen ajatus, minullakin on silloin tällöin vastaavia.
        Ihminen kai kuivuisi, nälkiintyisi ja menettäisi vähitellen tajuntansa,
        mutta luulenpa realistisesti, että joku pakonomainen itsesuojeluvaisto ajaisi ihmisen
        ylös, kun oikein janottaa ja nälättää ja on paha olla, kun on kaikki pöksyissä.
        Suolisto ei tyhjene kerralla. Sieltä tulisi tavaraa vielä pari päivää
        viimeisen vessassa käynnin jälkeen. Ei sitä pystyisi makaamaan vaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      67
      2904
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      411
      2798
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2237
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      87
      1984
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1830
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      9
      1821
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1775
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1592
    Aihe