Lentokerhojen koneiden tekninen turvallisuus ?

Anonyymi-ap

Ilmeisemminkin suuri valtaosa harrastelentäjistä lentää kerhojen koneilla, sillä vuosittainen tiima ja / tai varallisuus ei mahdollista oman koneen hankkimista ja ylläpitoa.

Tuosta tullaankin sitten avauksen otsikkoon, eli miten luotettavassa kunnossa eri lentokerhojen kalusto mahtanee olla, vaikka niiden tuleekin minimi lakisääteinen täyttää.

Osassa kerhoja aktiviteetti voi olla jo muutenkin vähäisempää ja talvisin vieläkin vähäisempää, liki olematonta. Autojen tapaan lentokoneet eivät ole parhaimmillaan pitkissä käyttämättömyyden jaksoissa tai puhumattakaan jos ovat ulkona ympäri vuoden kaiken sään armoilla.

Entä miten kerhojen talouspuoli pidetään riittävässä kuosissa, jotta kalustostakin voisi pitään kunnollista huolta.

ULTRAT

Entäpä ultrakoneet, joita saanee huoltaa kuka tahansa ja se sitten onkin edellistäkin enempi kysymyksiä aiheuttavaa, kerhokoneidenkin tai puhumattakaan jos käytettyä katselisi.

Non-certified Rotaxeja on sen tuhannessa konemallissa ympäri maailman, eli ultralento on melko pioneerihommaa omalla tavallaan.

"Rotax's warnings to flyers"

"Unusually for a manufacturer of small aero-engines, Rotax publishes extensive warnings in the owner's manual about both the certified and non-certified versions of the engine design. Pilots are cautioned that the 912 engine is not suitable for: "

Rotax 912: https://en.wikipedia.org/wiki/Rotax_912

Onkohan Rotax yleisin ultrakoneiden moottori Euroopassa?

"A Deep Dive into Rotax LSA Engines"

- https://www.flyingmag.com/a-deep-dive-into-rotax-lsa-engines/

ps. Rotax lienee sopii etanolia sisältäville polttoaineille, mutta entäs muu its ekonene ulkopuolinen periferia-osa systeemiä, tiivisteet, pumput jne.

5

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koneen tekninen kuntohan ei riipu lainkaan siitä, kuka sen koneen omistaa. Ei myöskään siitä, kuka sen huoltaa, vaan siitä, miten se huolletaan. Joku kerhokone voi olla todella hyvin huollettu ja toinen vähän hutiloiden. Sama koskee ammattimekaanikkojen huoltamia.

      • Anonyymi

        a) Väärin, sillä jo lähtökohtaisesti koneen tekninen kunto ja turvallisuus riippuu sen käyttötavoista, kuin myös asianmukaisesen kontrolin ja huolto-ohjelman noudattamisesta.

        Heikossa taloudellisessa hapessa olevat kaikenkarvaiset lentokerhot riskeeraavat omata taipumusta kompromisseihin tai jopa laminlyönteihin. Onko kaikilla edes asianmukaisia säilytyspaikkoja, halleja talvikausiksikin. Tämä oli se asian pihvi.

        Sitten puolestaan ultrakoneilla on jo muutenkin vapaampi huoltopolitiikka, josta nousee pintaan kerhoultrien tekninen turvallisuus. Miten sellaista vuokraava voi varmistua ultran turvallisuudesta, vastuullisesta huoltohistoriasta ja asinamukaisista käyttötavoista.

        b) Sitten on kokonaan toinen asia se mistä lentkokonehuollosta saa vastuullista ja ammattitaitoista palvelua.

        Mikäli kohta a) ontuu, niin siinä ei ole avuksi edes asianmukainen lentkonehuolto.


    • Anonyymi

      Kokemusteni mukaan kerhojen koneet ovat paremmin huollettuja ja hoidettuja kuin yksityiset koneet, jos tässä nyt näitä kahta vaihtoehtoa halutaan verrata. Yksityinen koneen omistaja on liian usein liian pihi, ja lisäksi asiantuntematon. Kerhossa yleensä kumminkin on joku huoltovastaava, joka tapaa tietää aika paljon.

      Ne yksityiset koneet jotka ovat kaupallisen yrityksen valvonnassa, voivat olla hyvässäkin hoidossa, mutta se on kallista lystiä.

      Ainahan voi vuokrata koneen Suomen lukuisista (haha) kaupallisista konevuokraamoista, eiköhän ne koneet ole lentokelpoisia.

    • Anonyymi

      Halpa ei oo hyvä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe