Kaupat myy suomalaista ruokaa noin 17 miljardin arvosta, joka vuosi

Anonyymi-ap

Vaatimattomalla maataloustuella maatalouden alkutuotanto tuottaa ruokaa jota elintarviketeollisuus jalostaa ja valmistaa.

51

404

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ruoan alkutuotanto on vaikeuksissa. Kauppa porskuttaa.

      • Anonyymi

        Tämä johtuu siitä, että tuolla 17 miljardilla on hyvin vähän tekemistä alkutuotannon kanssa. Einestehtaan äidit tekee maksalaatikkoa vaikka rusinoita tai riisiä ei Suomessa kasvatetakkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä johtuu siitä, että tuolla 17 miljardilla on hyvin vähän tekemistä alkutuotannon kanssa. Einestehtaan äidit tekee maksalaatikkoa vaikka rusinoita tai riisiä ei Suomessa kasvatetakkaan.

        Juu einestehdas jalostaa ja valmistaa.

        Maatalouden alkutuotanto tuottaa sen ruoan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä johtuu siitä, että tuolla 17 miljardilla on hyvin vähän tekemistä alkutuotannon kanssa. Einestehtaan äidit tekee maksalaatikkoa vaikka rusinoita tai riisiä ei Suomessa kasvatetakkaan.

        Saksa on sodan alkamisesta lähtien antanut Ukrainalle apua jo 28 miljardin euron arvosta. Tuolla 28 miljardilla on hyvin vähän tekemistä aseiden ja ammusten kanssa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä johtuu siitä, että tuolla 17 miljardilla on hyvin vähän tekemistä alkutuotannon kanssa. Einestehtaan äidit tekee maksalaatikkoa vaikka rusinoita tai riisiä ei Suomessa kasvatetakkaan.

        Missä kasvatetaan rusinoita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kasvatetaan rusinoita?

        Veikkaisin Kaliforniaa.


      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        🍒 ­­­N­­y­m­­­f­­o­­­m­a­­a­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Tilastojen "suomalainen ruoka" on Suomessa valmistettua ruokaa. Ei täällä kasvatettua. Asia on liian vaikea kehitysaluemaalaisten ymmärrettäväksi.

      • Anonyymi

        No sehän on sitten elintarviketeollisuuden ja kaupan ongelma.

        Maatalouden alkutuotanto tuottaa ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän on sitten elintarviketeollisuuden ja kaupan ongelma.

        Maatalouden alkutuotanto tuottaa ruokaa.

        Asia on liian vaikea kehitysaluemaalaisten ymmärrettäväksi.

        M.O.T.


      • Anonyymi

        "Tilastojen "suomalainen ruoka" on Suomessa valmistettua ruokaa."

        Se on silloin elintarviketeollisuuden valmistamaa.

        Maatalouden alkutuotanto tuottaa ruokaa.


      • Anonyymi

        Joo hernekeitossa oli mukavia "sattumia" kun herneet ostettiin halvalla muualta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo hernekeitossa oli mukavia "sattumia" kun herneet ostettiin halvalla muualta

        Kannattaa aina ostaa suomalaista ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän on sitten elintarviketeollisuuden ja kaupan ongelma.

        Maatalouden alkutuotanto tuottaa ruokaa.

        No minkä ihmeen takia turvejussit itkee. Kun kerran alkutuotanto mielestänne tuottaa ruokaa, niin myykää nyt hyvät tukijussit se itse kuluttajille suoraan. Kuluttajahan haluaa ostaa ruokaa, ei muuta ja se ostetaaan sieltä mistä sitä helpoiten saa ja kohtuuhintaan.

        Turhaan myytte sitä elintarviketeollisuudelle ja kaupallekin, hehän vain rahastavat välissä ihan turhan takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minkä ihmeen takia turvejussit itkee. Kun kerran alkutuotanto mielestänne tuottaa ruokaa, niin myykää nyt hyvät tukijussit se itse kuluttajille suoraan. Kuluttajahan haluaa ostaa ruokaa, ei muuta ja se ostetaaan sieltä mistä sitä helpoiten saa ja kohtuuhintaan.

        Turhaan myytte sitä elintarviketeollisuudelle ja kaupallekin, hehän vain rahastavat välissä ihan turhan takia.

        " Kun kerran alkutuotanto mielestänne tuottaa ruokaa"

        Maatalouden alkutuotanto tuottaa ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Kun kerran alkutuotanto mielestänne tuottaa ruokaa"

        Maatalouden alkutuotanto tuottaa ruokaa.

        Alkutuotanto on nimensä mukaisesti RAAKA-AINEIDEN tuotantoa. Alhaisimman jalostusarvon tuote.

        Talousajattelun, -ymmärryksen ja -osaamisen puute taitaa olla Suomen maatalouden suurin ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkutuotanto on nimensä mukaisesti RAAKA-AINEIDEN tuotantoa. Alhaisimman jalostusarvon tuote.

        Talousajattelun, -ymmärryksen ja -osaamisen puute taitaa olla Suomen maatalouden suurin ongelma.

        Maatalouden alkutuotanto tuottaa ruokaa. Elintarviketeollisuus ei TUOTA ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maatalouden alkutuotanto tuottaa ruokaa. Elintarviketeollisuus ei TUOTA ruokaa.

        Vai onko se kenties K-kaupan Väiski joka muuttaa raaka-aineen ruoaksi....?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai onko se kenties K-kaupan Väiski joka muuttaa raaka-aineen ruoaksi....?

        Tarkoitat kai K-raaka - aine kaupan Väiski?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maatalouden alkutuotanto tuottaa ruokaa. Elintarviketeollisuus ei TUOTA ruokaa.

        Kauppa ei tuota ruokaa. Kuka sen ruoan sitten tuottaa??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauppa ei tuota ruokaa. Kuka sen ruoan sitten tuottaa??

        Elintarviketeollisuus tekee elintarvikkeita.

        Maalaiset ovat tottuneet kuvittelemaan, että he ovat maailman napa, jonka ympärillä kaikki pyörii, mutta nykyaikainen talous on arvoketju (tai -verkko), jossa jokaisella on roolinsa. Viljelijä ei tuota viljaa ilman kylvökoneita ja puimureita. Puimurit eivät toimi ilman polttoaineita jne. Viljely edellyttää myös lannotteita, myrkkyjä ("kasvinsuojeluaineita"), myös siemenviljan tuotanto on eriytynyt muusta viljelystä jne. Ja sitten kun vilja (jyvät) on tuotettu, on joku taho, joka tekee ne jauhoksi, sitten on leipomo, jakelu, vähittäismyynti jne. Kuluttajalle on oleellista että leipä on lähikaupassa saatavilla. Se, että viljelijän siilossa on jyviä ei kuluttajaa lämmitä.

        Mutta maalaiset eivät tätä ymmärrä, vaan ovat infantiilissa minä, minä, minä -ajattelun vankeja. Se on varmasti juurisyy moneen maatalouden ongelmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elintarviketeollisuus tekee elintarvikkeita.

        Maalaiset ovat tottuneet kuvittelemaan, että he ovat maailman napa, jonka ympärillä kaikki pyörii, mutta nykyaikainen talous on arvoketju (tai -verkko), jossa jokaisella on roolinsa. Viljelijä ei tuota viljaa ilman kylvökoneita ja puimureita. Puimurit eivät toimi ilman polttoaineita jne. Viljely edellyttää myös lannotteita, myrkkyjä ("kasvinsuojeluaineita"), myös siemenviljan tuotanto on eriytynyt muusta viljelystä jne. Ja sitten kun vilja (jyvät) on tuotettu, on joku taho, joka tekee ne jauhoksi, sitten on leipomo, jakelu, vähittäismyynti jne. Kuluttajalle on oleellista että leipä on lähikaupassa saatavilla. Se, että viljelijän siilossa on jyviä ei kuluttajaa lämmitä.

        Mutta maalaiset eivät tätä ymmärrä, vaan ovat infantiilissa minä, minä, minä -ajattelun vankeja. Se on varmasti juurisyy moneen maatalouden ongelmaan.

        Kun puut arvoketjusta niin mitenkä määrittelen ketjun thden lenkin?
        Jos tuo yksi lenkki poistetaan niin onko ketju silloin yhtenäinen?
        Kun ajatellaan tuota yhtä lenkkiä niin mikä lenkeistä on helppo korvata toisella ja mikä lenkki on ensiarvoisen tärkeä.
        Jos esimerkiksi poisteaan ketjusta se viimeinen, eli kauppa.
        Kauanko menee että korvaava lenkki saadaan pystyyn? menisiko viikkoja?
        Jos jalostaja lenkki poistettaisiin niin kauonko menee korvaavan rakentamiseen? Menisikö kuukausia?
        Jos alkutuottaja poistetaan lenkistä niin kauonko menee tuon lenkin uudelleenrakentamiseen? menisikö vuosia?

        Jos pitkällejalostetut lehmät ja lihakarja ajetaan alas niin uusi kanta saadaan tuotavaksi minimissään 2 vuodessa.
        Mites viljanviljely, kauanko menee että saadaan katkoksen jälkeen maat uudelleen viljaviksi?

        Kuten huomataan niin elintavikeketjussa kaikki muut voidaan korvata aika lyhyellä aikajaksolla, alkutuotannossa kovaavan toiminnan käyntiin saanti vie vuosia.

        Nyt on ollut tapetilla rakennusala, mitä tapahtuu jos rakennusalan infra ja tietotaito ajetaan alas.
        Kuinka nopeasti saadaan rakennettua uusi infra ja tietotaito jälleen entiseen kokoonpanoon?


      • Anonyymi

        Jep. Maatalouden alkutuottaja tuottaa ruokaa. Elintarviketeollisuus ei tuota ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elintarviketeollisuus tekee elintarvikkeita.

        Maalaiset ovat tottuneet kuvittelemaan, että he ovat maailman napa, jonka ympärillä kaikki pyörii, mutta nykyaikainen talous on arvoketju (tai -verkko), jossa jokaisella on roolinsa. Viljelijä ei tuota viljaa ilman kylvökoneita ja puimureita. Puimurit eivät toimi ilman polttoaineita jne. Viljely edellyttää myös lannotteita, myrkkyjä ("kasvinsuojeluaineita"), myös siemenviljan tuotanto on eriytynyt muusta viljelystä jne. Ja sitten kun vilja (jyvät) on tuotettu, on joku taho, joka tekee ne jauhoksi, sitten on leipomo, jakelu, vähittäismyynti jne. Kuluttajalle on oleellista että leipä on lähikaupassa saatavilla. Se, että viljelijän siilossa on jyviä ei kuluttajaa lämmitä.

        Mutta maalaiset eivät tätä ymmärrä, vaan ovat infantiilissa minä, minä, minä -ajattelun vankeja. Se on varmasti juurisyy moneen maatalouden ongelmaan.

        "Maalaiset ovat tottuneet kuvittelemaan, että he ovat maailman napa, jonka ympärillä kaikki pyörii, mutta nykyaikainen talous on arvoketju (tai -verkko), jossa jokaisella on roolinsa"

        "Mutta maalaiset eivät tätä ymmärrä, vaan ovat infantiilissa minä, minä, minä -ajattelun vankeja"

        -Onpa rohkeita oletuksia. Mistä ammennat voimaa näihin maatalousvastaisiin kirjoituksiin?


      • Anonyymi

        "Joku omaan jankutukseensa hirttäytynyt turvejussi ei näe mitään oman napansa ympäryksen ulkopuolella tapahtuvaa. Kuvittelee olevansa tosiaan maailman napa.

        En yhtään ihmettele alkutuotannon vaikeuksia, jos tuollainen jankuttaja on tyypillinen lajinsa edustaja. Ei hänen asemansa ja tilanteensa parane, jos ei edes ymmärrä omaa rooliaan elintarvikeketjussa"

        -Mistä ammennat näitä maatalousvastaisia ajatuksiasi?


      • Anonyymi

        "Alkutuottajan oleellinen asia omien taloudellisten ja muiden ongelmien ratkaisuusi/helpotukseen, olisi tietysti mieltää oma roolinsa ja siihen liittyviin asioihin"

        -Mistä ammennat tuota dissausten paljoutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun puut arvoketjusta niin mitenkä määrittelen ketjun thden lenkin?
        Jos tuo yksi lenkki poistetaan niin onko ketju silloin yhtenäinen?
        Kun ajatellaan tuota yhtä lenkkiä niin mikä lenkeistä on helppo korvata toisella ja mikä lenkki on ensiarvoisen tärkeä.
        Jos esimerkiksi poisteaan ketjusta se viimeinen, eli kauppa.
        Kauanko menee että korvaava lenkki saadaan pystyyn? menisiko viikkoja?
        Jos jalostaja lenkki poistettaisiin niin kauonko menee korvaavan rakentamiseen? Menisikö kuukausia?
        Jos alkutuottaja poistetaan lenkistä niin kauonko menee tuon lenkin uudelleenrakentamiseen? menisikö vuosia?

        Jos pitkällejalostetut lehmät ja lihakarja ajetaan alas niin uusi kanta saadaan tuotavaksi minimissään 2 vuodessa.
        Mites viljanviljely, kauanko menee että saadaan katkoksen jälkeen maat uudelleen viljaviksi?

        Kuten huomataan niin elintavikeketjussa kaikki muut voidaan korvata aika lyhyellä aikajaksolla, alkutuotannossa kovaavan toiminnan käyntiin saanti vie vuosia.

        Nyt on ollut tapetilla rakennusala, mitä tapahtuu jos rakennusalan infra ja tietotaito ajetaan alas.
        Kuinka nopeasti saadaan rakennettua uusi infra ja tietotaito jälleen entiseen kokoonpanoon?

        Nykyajattelu lähtee siitä, että arvoketjun tärkein lenkki on lopulta kuluttaja. Hän tekee ostopäätökset ja kun emme elä suljetussa säätelytaloudessa kuluttajalla on valta valita osin mitä tuotteita ostaa ja keneltä ostaa. Markkinatalouden idea on että tarjoajia on aina monta.

        Ajatus ei ole uusi ja esimerkiksi Time lehti valtisi "vuoden henkilöksi" Sinut (You) perusteenaan juuri kuluttajakeskeisyyden korostuminen.

        Maatalous on jumahtanut paljolti suunnitelma- ja säätelytalouden ajatusmalleihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyajattelu lähtee siitä, että arvoketjun tärkein lenkki on lopulta kuluttaja. Hän tekee ostopäätökset ja kun emme elä suljetussa säätelytaloudessa kuluttajalla on valta valita osin mitä tuotteita ostaa ja keneltä ostaa. Markkinatalouden idea on että tarjoajia on aina monta.

        Ajatus ei ole uusi ja esimerkiksi Time lehti valtisi "vuoden henkilöksi" Sinut (You) perusteenaan juuri kuluttajakeskeisyyden korostuminen.

        Maatalous on jumahtanut paljolti suunnitelma- ja säätelytalouden ajatusmalleihin.

        Jäi vuosiluku pois:
        Time lehti valtisi "vuoden henkilöksi" Sinut (You) tarkoittaen kuluttajaa vuonna 2006.


      • Anonyymi

        " jos tuollainen jankuttaja on tyypillinen lajinsa edustaja"

        -mihin viittaat kun kirjoitat lajinsa edustajasta?


      • Anonyymi

        "En yhtään ihmettele alkutuotannon vaikeuksia, jos tuollainen jankuttaja on tyypillinen lajinsa edustaja"

        -pitäisikö varmuuden vuoksi kiinnittää rintapieleen esim joku tähti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elintarviketeollisuus tekee elintarvikkeita.

        Maalaiset ovat tottuneet kuvittelemaan, että he ovat maailman napa, jonka ympärillä kaikki pyörii, mutta nykyaikainen talous on arvoketju (tai -verkko), jossa jokaisella on roolinsa. Viljelijä ei tuota viljaa ilman kylvökoneita ja puimureita. Puimurit eivät toimi ilman polttoaineita jne. Viljely edellyttää myös lannotteita, myrkkyjä ("kasvinsuojeluaineita"), myös siemenviljan tuotanto on eriytynyt muusta viljelystä jne. Ja sitten kun vilja (jyvät) on tuotettu, on joku taho, joka tekee ne jauhoksi, sitten on leipomo, jakelu, vähittäismyynti jne. Kuluttajalle on oleellista että leipä on lähikaupassa saatavilla. Se, että viljelijän siilossa on jyviä ei kuluttajaa lämmitä.

        Mutta maalaiset eivät tätä ymmärrä, vaan ovat infantiilissa minä, minä, minä -ajattelun vankeja. Se on varmasti juurisyy moneen maatalouden ongelmaan.

        Kaupunkilaisena kyllä ihmettelen miksi roikut täällä maatalouspalstalla. Onhan se kumminkin merkillepantavaa että olet sisäistänyt nämä itsestäänselvyydet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupunkilaisena kyllä ihmettelen miksi roikut täällä maatalouspalstalla. Onhan se kumminkin merkillepantavaa että olet sisäistänyt nämä itsestäänselvyydet.

        Olen teidän tehottoman puuhastelunne maksaja, jos et tiennyt sitäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen teidän tehottoman puuhastelunne maksaja, jos et tiennyt sitäkään.

        Sinähän et ole koskaan maksanut yhtään mitään....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Maatalouden alkutuottaja tuottaa ruokaa. Elintarviketeollisuus ei tuota ruokaa.

        Tuotankohan minä metsänomistajana ja puun myyjänä puutaloja, paperia ja huonekaluja, jne

        Kappas vaan, tuota en koskaan ole edes tullut kuvitelleeksikaan….


      • Näinhän se menee. Puolassa puolalaisista jauhoista vaivattu, pakastettu leipätaikina muuttuu suomalaiseksi ruuaksi, kun hintaan lisätään logistiikkakustannukset, paisto suomalaisen vähittäiskaupan paistopisteellä, yms. kotimaiset kulut.

        Tällöin puolalaisen alkutuotannon arvo on pienempi kuin Suomessa kertyneiden kustannusten summa, jolloin kotimaisuusaste nousee riittävän korkeaksi, jotta lopputuote voidaan tilastoida kotimaiseksi ruuaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuotankohan minä metsänomistajana ja puun myyjänä puutaloja, paperia ja huonekaluja, jne

        Kappas vaan, tuota en koskaan ole edes tullut kuvitelleeksikaan….

        Tottakai jos tuotat puutaloja, paperia ja huonekaluja jne....mutta kun et tuota yhtään mitään....

        Pitää muistaa että maatalouden alkutuotanto tuottaa ruokaa. Elintarviketeollisuus ei tuota ruokaa.


    • Anonyymi

      Tuo 17 miljardia on kauppojen itse ilmoittama luku.

      • Anonyymi

        Mutta kun et parka raukka ollenkaan tajua mitä se sisältää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun et parka raukka ollenkaan tajua mitä se sisältää.

        Se sisältää suomalaista ruokaa jonka myyntiarvo on noin 17 miljardia euroa. Rautalankaako pitää käyttää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun et parka raukka ollenkaan tajua mitä se sisältää.

        Onhan siinä kaikenlaista, lihaa ja kalaa ja broileria ja maitotuotteita....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan siinä kaikenlaista, lihaa ja kalaa ja broileria ja maitotuotteita....

        Vaikka minkälaista alkutuotannon tuottamaa ruokaa ja elintarviketeollisuuden valmistamaa ja jalostamaa ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se sisältää suomalaista ruokaa jonka myyntiarvo on noin 17 miljardia euroa. Rautalankaako pitää käyttää?

        Sinua ei auta rautalankakaan.
        Valitettavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinua ei auta rautalankakaan.
        Valitettavasti.

        Ottaako noin koville?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottaako noin koville?

        Yritän olla piittaamatta asioista joihin en voi vaikuttaa.
        Sinä olet valinnut tyhmyyden ja tietämättömyyden. Se ei ole minun murheeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritän olla piittaamatta asioista joihin en voi vaikuttaa.
        Sinä olet valinnut tyhmyyden ja tietämättömyyden. Se ei ole minun murheeni.

        Kaupunkilaisena kyllä ihmettelen miksi roikut täällä maatalouspalstalla.

        Tarkoituksesi on ainoastaan dissata ja solvata ja stereotypioida päässäsi olevia maatalousvastaisia ajatuksia.


    • Anonyymi

      17 miljardilla suomalaista ruokaa! Stadin tyttö kiittää!

      • Anonyymi

        heehehhh, peräkammarin tummelipurkin nyplääjä tekeytyy stadilaiseksi tytöksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        heehehhh, peräkammarin tummelipurkin nyplääjä tekeytyy stadilaiseksi tytöksi

        Ai, tämä on siis sukupuolikysymys??


    • Anonyymi

      Mukava nähdä että Sigg kurkut maistuu suomalaisille ja että menestys tuo yrittäjille myös sievoisesti rahaa.

      • Anonyymi

        Suomalainen ruoka on menestystuote!


    • Anonyymi

      17 miljardilla vuosittain. Suomalaiset puputtaa merkittävillä summilla kotimaista ruokaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe