Sään vaikutus ihmisen terveyteen.

Kaikki me tiedämme, miten kovat helteet ovat jopa hengenvaarallisia, varsinkin ikäihmisille, jos vielä on pitkäaikaissairauksia.
Nyt on myös pakkaseen kiinnitetty enemmän huomiota.
Tutkimuksissa on selvinnyt, että kova pakkanen ja lievenpikin, jos tuulee, aiheuttaa väsymystä.
Myös sisälämpötila ei saisi olla alle 18 astetta. Heikentää unenlaatua ja pitkittää nukahtamisaikaa.
Uni katkeilee helpmmin ja vessassakin saa juosta.
Myös verenpaine nousee.

Itse kun käyn kyllä lenkillä, isommallakin pakkasella, olen ihmetellyt, että alkaako kunto huonontua, kun ulkoa tullessa pitää heti istua eteisen tuolille henkeä tasaamaan.
Liekö vaan pakkasen työtä sitten.

Linkin takana on mielenkiintoinen juttu pakkastutkimuksesta. YLE
https://yle.fi/a/74-20069852

5

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oho ! Taas uutta tietoa ! Just kun olin löytänyt sopivan makuuhuoneen lämpötilan:
      16 astetta ! Siinä lämpötilassa katsotaan myös ruskean rasvan palavan elimistöstä.

      Usko nyt näihin ja veivaa taas mittaria eestaas ! Ja maksa lisää sähköstä, kun huonelämpötilaa pitäisi nostaa kun sen on tunnollisesti laskenut suositusten mukaiseksi...
      Taidan kyllä laistaa tuon tiedon, vaikka en sitä tietenkään epäile. Partonen nyt on kuitenkin arvostettu asiantuntija.

    • Anonyymi

      Olen nukkunut 14 asteessa kaksi viikkoa mitä parhaiten.
      Vällyä vaan päälle (peittoja) niin tulee lämmin "pesä", jossa
      on ihana nukkua.

    • Mullakin oli mökillä viileinä aikoina aamulla 16 ja hyvin nukutti,
      En kamalasti viitsinyt lämmittääkään aina ja sähköpattereita en käytä, kun keväällä alkuun päivän verran, kun menen sinne.

    • Kovassa pakkasessa ulkoilu ja varsinkin työskentely rasittavat elimistöä terveilläkin. Astmaatikoille, sydän-ja verisuonitauteja sairastuneille tulee herkemmin oireita. Tämä on hyvin ymmärrettävää ja yleisesti kokemusperäisesti todettua. Tosin tämäkin on yksilöllistä, aika ankarissa pakkasissa urheilukilpailujakin pidetään. Suomen yleistä tapaa nukuttaa vauvaa jopa pakkasessa hämmästellään ja kauhistellaankin muualla. Tuulen osuutta ei voi liikaa korostaa, se voi moninkertaistaa kylmyyden vaikutuksen.

      Itse pidän kovaa hellettä rasittavampana, pakkasta vastaan voi sentään pukeutua sopivasti ja lämmittää sisätiloja. Astmaatikko-sukulaisellani on Jonas-merkkinen hengitysilman lämmitin apuna. En ihan allekirjoita tuota uuden tutkimuksen makuuhuoneen lämpösuositusta, meillä on nukuttu viileähkössä makkarissa, 17-18 asteessa hyvin ja samaa olen muiltakin kuullut. Veneessä ja retkiautossa on turvauduttu pipoihin ja makuupusseihin muutamassa lämpöasteessa, lämmityslaitteet olivat ennen niin hankalia.

      Eikös keho pyri laskemaan lämpötilaansa ennen nukahtamista. Vaikutus tehostuu, jos käy saunassa tai lämpimässä suihkussa pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Yksilöitä olemme tässäkin asiassa, oman kehon viestejä kannattaa aina kunnioittaa.

      • Eliaana

        Kyllähän helle varsinkin pitkään jatkuessaan on hankalaa.
        Toissakesänä, kun olin vanhalla kotitilalla ja oli hellejakso menossa, olin kuumimman iltapäivän ajan vanhassa betoninavetassa puita halkomassa. Ulkona hipoi +30, siellä oli noin +22.
        Tuo pakkanen on juuri keuhkosairaille pahempi.
        Luin hiljattain jostain, että esim. keuhkoahtaumaa sairastavan ei kannattaisi yli 15 pakkasasteen mennä ollenkaan ulos, tauti voi pahentua jyrkästi. Naaman edessä pitäisi pitää jotain huivia.
        Se on juuri näin, että sauna ja lämmin suihku laskee kehon lämpötilaa ja paleminen taas pyrkii nostamaan ihokarvoja värisyttämällä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2719
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2571
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2180
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1763
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1704
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      126
      1618
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1399
    Aihe