Auton lämmitys - miksi se on niin tärkeää?

Anonyymi-ap

Auton esilämmitys säästää moottoria ja moottorilämmitin saattaa hyvinkin pelastaa talviaamusi.

Lohkolämmitin on muodostunut yleisnimitykseksi kaikille moottorilämmittimille, joissa auto kytketään pistokkeella verkkovirtaan ja moottoria esilämmitetään sen voimalla. Käytännössä autoilija ei välttämättä edes tiedä autonsa moottorin lämmitintyyppiä, sillä kaikissa lämmittimissä auton keulalle on tuotu samannäköinen pistoke. Nämä erityyppiset lämmittimet auttavat moottoria saavuttamaan nopeammin oikean käyntilämpötilan. Lohkolämmitin-nimitys jakautuu kuitenkin teknisesti kolmeen päätyyppiin:

Lohkolämmitin

Lohkolämmitin on moottorilohkon vesitilaan asennettu vastus, joka lämmittää moottorin jäähdytysnestettä. Tätä kautta lämpö johtuu moottorin eri osiin.

Moottorin lohkon kylkeen tuleva lohkolämmitin oli vanhoissa autoissa yleisin lämmitinmuoto, mutta sitä ei teknisesti ole enää mahdollista asentaa moneenkaan uuteen autoon.

Letkulämmitin

Letkulämmitin lämmittää niin ikään nestettä, mutta on kytketty jäähdytysnesteletkujen väliin. Letkulämmittimistä on saatavilla myös versioita, joissa lämmittimen jatkona on kiertovesipumppu. Tällaisissa versioissa lämmin neste leviää tehokkaammin moottorin eri osiin.

Nykyautoissa letkulämmitin voi antaa moottorinohjaukselle vääristynyttä tietoa, kun auto tulkitsee käyntilämpötilaa nesteestä ja säätää sen perusteella moottorin toimintaa.

Säteilylämmitin

Säteilylämmitin on tyypillisesti moottorin öljypohjaan asennettu vastus ja lämmittää joko lähes yksinomaan moottoriöljyä tai lohkon kylkeen asennettuna jäähdytysnestettä.

Moottorin öljypohjaan asennettava säteilylämmitin on nykyisin yksi yleisimmistä autoissa käytettävistä lämmitintyypeistä, sillä se ei aiheuta auton moottorinojausjärjestelmälle ristiriitaista tietoa ulkona vallitsevista olosuhteista. Öljypohjaan asennettavan säteilylämmittimen asennus on verrattain helppoa ja se myös lämmittää lähes yksinomaan moottoriöljyä, joka on tärkeimpiä esilämmitettäviä asioita.

Webasto tai Eber – polttoainekäyttöinen moottorilämmitin

Polttoainekäyttöiset lämmittimet, tutummin kansankielellä kutsutut Webasto ja Eber, ovat tänä päivänä todella yleisiä lämmittimiä erityisesti diesel-autoissa. Ne lämmittävät tehokkaasti niin auton moottorin kuin sisätilatkin. Tämä ilman sähkötolppaa toimiva lämmitysjärjestelmä käyttää lämmön tuottamiseen auton omaa polttoainetta ja virta tulee sähköpistokkeen sijaan auton akusta.

On kuitenkin huomioitava, että polttoainekäyttöinen moottorilämmitin on kova virrankuluttaja. Siksi lyhyttä ajomatkaa säännöllisesti ajamalla auto ei ehdi lataamaan lämmittimen käyttämää virtaa ja akku hiipuu. Akun elonjäämistaisteluna on silloin säännöllinen akun ylläpitolataus tai pidemmän ajomatkan tekeminen, jotta akku ehtii latautua tarpeeksi. Lataukseen tarvittavaa ajoaikaa ei voi suoraan yleistää, mutta autosta ja olosuhteista riippuen tarvitaan vähintään yhtä pitkä aika ajoa kuin mitä lämmitintä on käytetty. Kovilla pakkasilla vaaditaan yleensä vieläkin pidempää ajoaikaa, koska kylmä akku ei pysty ottamaan latausta vastaan heti.

Polttoainekäyttöinen lämmitin on nopea, mutta vaatii huolenpitoa

Hyvä puoli polttoainekäyttöisessä lämmittimessä on se, ettei sitä tarvitse pitää yhtä pitkään päällä kuin sähköllä lämmittäessä. Riittävä lämmitysaika vaihtelee n. 10 - 30 minuutin välillä, ulkolämpötiloista riippuen. Ei siis haittaa, jos et illalla muista ajastaa lämmitystä päälle – saat autosi lämpimäksi hyvinkin lyhyessä ajassa.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei kuitenkaan ole yhtä huoltovapaa kuin sähköiset lämmitysmenetelmät. Lämmittimen moitteettoman toiminnan kannalta on tärkeää muistaa käyttää sitä välillä myös kesällä, jotta polttoaine ei pääse vanhentumaan tai muodostamaan sakkaa järjestelmään.

Lähde: https://oilpoint.fi/b/03-03-2023/auton-lammitys%E2%80%93miksi-se-on-niin-tarkeaa-

2

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ajastin muistaa laittaa lohkolämmittimen ajallaan verkkoon.
      Säästää auton konetta lauhallakin säällä.
      . här vilar.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      70
      5737
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      27
      4797
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      18
      2976
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      177
      2387
    5. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      177
      2045
    6. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      2036
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      103
      1491
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1184
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1156
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      1048
    Aihe