Auton lämmitys - miksi se on niin tärkeää?

Anonyymi-ap

Auton esilämmitys säästää moottoria ja moottorilämmitin saattaa hyvinkin pelastaa talviaamusi.

Lohkolämmitin on muodostunut yleisnimitykseksi kaikille moottorilämmittimille, joissa auto kytketään pistokkeella verkkovirtaan ja moottoria esilämmitetään sen voimalla. Käytännössä autoilija ei välttämättä edes tiedä autonsa moottorin lämmitintyyppiä, sillä kaikissa lämmittimissä auton keulalle on tuotu samannäköinen pistoke. Nämä erityyppiset lämmittimet auttavat moottoria saavuttamaan nopeammin oikean käyntilämpötilan. Lohkolämmitin-nimitys jakautuu kuitenkin teknisesti kolmeen päätyyppiin:

Lohkolämmitin

Lohkolämmitin on moottorilohkon vesitilaan asennettu vastus, joka lämmittää moottorin jäähdytysnestettä. Tätä kautta lämpö johtuu moottorin eri osiin.

Moottorin lohkon kylkeen tuleva lohkolämmitin oli vanhoissa autoissa yleisin lämmitinmuoto, mutta sitä ei teknisesti ole enää mahdollista asentaa moneenkaan uuteen autoon.

Letkulämmitin

Letkulämmitin lämmittää niin ikään nestettä, mutta on kytketty jäähdytysnesteletkujen väliin. Letkulämmittimistä on saatavilla myös versioita, joissa lämmittimen jatkona on kiertovesipumppu. Tällaisissa versioissa lämmin neste leviää tehokkaammin moottorin eri osiin.

Nykyautoissa letkulämmitin voi antaa moottorinohjaukselle vääristynyttä tietoa, kun auto tulkitsee käyntilämpötilaa nesteestä ja säätää sen perusteella moottorin toimintaa.

Säteilylämmitin

Säteilylämmitin on tyypillisesti moottorin öljypohjaan asennettu vastus ja lämmittää joko lähes yksinomaan moottoriöljyä tai lohkon kylkeen asennettuna jäähdytysnestettä.

Moottorin öljypohjaan asennettava säteilylämmitin on nykyisin yksi yleisimmistä autoissa käytettävistä lämmitintyypeistä, sillä se ei aiheuta auton moottorinojausjärjestelmälle ristiriitaista tietoa ulkona vallitsevista olosuhteista. Öljypohjaan asennettavan säteilylämmittimen asennus on verrattain helppoa ja se myös lämmittää lähes yksinomaan moottoriöljyä, joka on tärkeimpiä esilämmitettäviä asioita.

Webasto tai Eber – polttoainekäyttöinen moottorilämmitin

Polttoainekäyttöiset lämmittimet, tutummin kansankielellä kutsutut Webasto ja Eber, ovat tänä päivänä todella yleisiä lämmittimiä erityisesti diesel-autoissa. Ne lämmittävät tehokkaasti niin auton moottorin kuin sisätilatkin. Tämä ilman sähkötolppaa toimiva lämmitysjärjestelmä käyttää lämmön tuottamiseen auton omaa polttoainetta ja virta tulee sähköpistokkeen sijaan auton akusta.

On kuitenkin huomioitava, että polttoainekäyttöinen moottorilämmitin on kova virrankuluttaja. Siksi lyhyttä ajomatkaa säännöllisesti ajamalla auto ei ehdi lataamaan lämmittimen käyttämää virtaa ja akku hiipuu. Akun elonjäämistaisteluna on silloin säännöllinen akun ylläpitolataus tai pidemmän ajomatkan tekeminen, jotta akku ehtii latautua tarpeeksi. Lataukseen tarvittavaa ajoaikaa ei voi suoraan yleistää, mutta autosta ja olosuhteista riippuen tarvitaan vähintään yhtä pitkä aika ajoa kuin mitä lämmitintä on käytetty. Kovilla pakkasilla vaaditaan yleensä vieläkin pidempää ajoaikaa, koska kylmä akku ei pysty ottamaan latausta vastaan heti.

Polttoainekäyttöinen lämmitin on nopea, mutta vaatii huolenpitoa

Hyvä puoli polttoainekäyttöisessä lämmittimessä on se, ettei sitä tarvitse pitää yhtä pitkään päällä kuin sähköllä lämmittäessä. Riittävä lämmitysaika vaihtelee n. 10 - 30 minuutin välillä, ulkolämpötiloista riippuen. Ei siis haittaa, jos et illalla muista ajastaa lämmitystä päälle – saat autosi lämpimäksi hyvinkin lyhyessä ajassa.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei kuitenkaan ole yhtä huoltovapaa kuin sähköiset lämmitysmenetelmät. Lämmittimen moitteettoman toiminnan kannalta on tärkeää muistaa käyttää sitä välillä myös kesällä, jotta polttoaine ei pääse vanhentumaan tai muodostamaan sakkaa järjestelmään.

Lähde: https://oilpoint.fi/b/03-03-2023/auton-lammitys%E2%80%93miksi-se-on-niin-tarkeaa-

2

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ajastin muistaa laittaa lohkolämmittimen ajallaan verkkoon.
      Säästää auton konetta lauhallakin säällä.
      . här vilar.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      68
      3941
    2. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      19
      2239
    3. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

      Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      440
      1951
    4. Eipäs sitten ryypätä kesälomalla

      Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo
      Maailman menoa
      164
      1791
    5. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      108
      1176
    6. Pysyä yhdessä vai ei

      En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p
      Parisuhde
      87
      1153
    7. Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m
      Maailman menoa
      236
      1105
    8. Tänään oli

      Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      33
      927
    9. En halua sua enää

      joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha
      Ikävä
      37
      788
    10. Ukrainan häviö pitää tunnistaa ja tunnustaa

      Venäjä ei ole vain maa, jolla on suuri hyvin koulutettu ja varusteltu armeija, joka on osoittanut tehokkuutensa Ukraina
      Maailman menoa
      165
      730
    Aihe