Kaaso ei ole kiinnostunut

Häät 2vkon päästä!!!

Kaasoni suostui kesäkuiseen hommaansa mielihyvin, kun sitä häneltä useita kuukausia sitten kysyin. Nyt hän ei enää vaikutakaan kiinnostuneelta tehtävästään.

Mitään isoja/vaikeita hommia en ole hänen harteilleen antanut; hän on ollut mukana pukuostoksilla ja suunnitellut polttarini muiden ystävieni kanssa. Kyltit/opasteet hääpaikalle hän on omasta halustaan väsännyt yhdessä poikaystävänsä kanssa, samoin halusivat ottaa hääauton koristelun hommakseen. Hääpäivänä haluaisin hänet kaveriksi kampaajalle/meikkiin, auttamaan pukeutumisessa ja pitelemään kukkapuskaa kirkossa. Hääjuhlapaikalla hän opastaisi vieraita, vastaanottaisi lahjat ja laittaisi ne esille, kaikkien nähtäville keräisi talteen illan lopussa.

Kaasoni oli ilmeisesti kokenut polttareiden järjestämisen raskaaksi (itse asiassa en vaatinut polttareita... ne oikeastaan pelottivat minua...), koska puhuu niistä jatkuvasti sävyyn "Saisit olla kiitollinen, että järjestin sinulle niin hyvät polttarit". Tottakai olen kiitollinen, polttarit olivat ikimuistoiset :)

Hääjuhlaammekin hän tuntuu osallistuvan "pakon edessä". Hän kyselee, miten myöhään haluan hänen olevan paikalla -tai oikeastaan, että enhän tarvitse häntä kovin myöhään. Pyysin häneltä, että hoitaisi ainakin nuo lahjojen esille pano- ja keräämistehtävänsä ennen lähtöään... Ja tottakai haluaisin minulle tärkeän ihmisen olevan mukana juhlassa loppuun asti. En voi tietenkään pakottaa...

Minusta tuntuu, että kaasoni on ehkä kateellinen naimisiinmenolleni... Aavistan hänellä olevan samansuuntaisia haaveita, mutta miehensä ei ole vielä valmis niihin. Kaasoni toisteleekin koko ajan miten tekisi kaiken toisella tavalla omissa häissään... Tuntuu, ettei hän kunnioita ollenkaan minun ja mieheni tapaa järjestää häät.

Alkaa jo pelottaa, miten kaikki sujuu hääpäivänä, siihen kun on enää vain kaksi viikkoa... Pelkään, että kaasoni irtisanoutuu hommastaan viime metreillä... Mitä sitten teen??

19

8270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaaso 2005

      Kyllä kaikki menee hyvin vaikkei kaasosi olekaan innostunut tai mukana järjestelyissä. Kannattaisi ihan suoraan kysyä että onko kaasolla jotain hampaan kolossa!? Ja sinulla on varmaan niin paljon tukijoukkoja muuten että kyllä kaikki hommat järjestyy. Ja liika suunnittelu voi olla pahaksi. Annat juhlien mennä omalla painollaan eteenpäin niin ne menee paljon paremmin. Olin toissa kesänä kaasona ja häät oli aikataulutettu aika tarkkaan ja sitten tuntui että kaikki levis käsille. Ja jos kaasosi ei ole valmis auttamaan niin hän ei ole sinun arvoisesi. Jos kaasolla on hälläväliä meininki niin ota sinäkin sama tyyli häntä kohtaan. Kyllä kaaso sitten ehkä tulee tarjoamaan apuaan. Toivottavsti miehelläsi on hyvä bestman johon luottaa!

    • pahalta kuulosta

      Aika paljon on kaasosi lupautunut tekemään (ja sinä hänelle nakkeja antanut, ei pahalla!!) ja jos on jo suurimman osan lupaamisistaan tehnyt, niin hyvin on tehtävänsä hoitanut!

      Ehkä kaasosi tahtoisi omistautua sinulle hääpäivän ajan, nuo kaikki sille päivälle kaavailemasi tehtävät ovat melko aikaavieviä juttuja yhden ihmisen tehtäväksi...

      Voisitko kuvitella pyytäväsi vaikka jotakin sukulaistasi tai sisarustasi hoitamaan osan tuon hääpäivän tehtävistä? Yksi ohjaisi vieraita, toinen keräisi lahjoja yms.

      Älä ota tätä kirjoitusta pahalla, tarkoituksena on vain osoittaa vaihtoehtoja, joiden ansiosta myös kaasollesi tulisi mukava juhlapäivä!

      Kyllä kaasosi varmasti on onnellinen puolestanne, vaikka pieni kateus pistäisikin, me naiset nyt ollaan sellaisia... ;) Minun paras ystäväni menee elokuussa naimisiin ja toimin hänen kaasonaan. Vaikka omassa parisuhteessa kihlaukseenkin taitaa olla aikaa, tulee tietyllä tavoin haikea mieli katsella toisen valmisteluja.

      Kiitä kaasoasi näistäkin töistä, mitä hän on tähän mennessä hoitanut! Halaa ja osoita, että hänen työpanoksensa on sinulle tärkeä...

      Hyviä häitä Sinulle!

    • Nekku

      Ehkä hänen mieltään painaa jokin. Oletko kysynyt onko hänellä huolia tai onko hän suuttunut sinulle jostain?

      Kysy häneltä suoraan, että haluaako hän edelleen toimia kaasona. Että kun haluat luottaa siihen, että ne tietyt hommat mitä olit ajatellut hoituu. Ja ehtisit vaihtaa vaikka kaasoa. Luulisi hänen ymmärtävän kun muotoilet se asiallisesti.

      • Nekku

        Tai sitten voit ehdottaa, että jaetaan tehtäviä. Jos hän laittaa esim. lahjat esille niin joku muu voisi kerätä ne pois. Onko sinulle jotain muuta ystävää tai sukulaista, joka voisi tehdä sen. Tai voisi olla apuna lahjojen kanssa?


    • veitikka

      hyvä ihme! Jos yhden henkilön harteille sälytetään lahjojen keräys/pakkaus, niin se on tosi iso homma! nimimerkillä kokemusta on. Nimittäin eräissä häissä pakkasin toisen henkilön kanssa tavarat pois, osaa tavaroista joutui suojaamaan särkymisen varalta ja kaikki lahjat täytyi laittaa esim. pahvilaatikoihin/muovikoreihin, jotta kuljetus onnistuisi vaivattomammin. Eli yllättävän rankka/suuritöinen homma!

      Ja lahjojen esille laitto. Eikö jokainen vie lahjansa pöydälle ihan itse? Sitten lopuksi voisi kaaso käydä järjestelemässä niitä siten, että kaikki lahjat näkyvät, jos eivät jo näy. Ja kerää sheki talteen. Ja kortit on hyvä teipata lahjoihin, jotta eivät mene hukkaan.

      Ja mitä ihmeen vieraiden opastusta hääjuhlassa tervitaan? Olen ilmeisesti aika typerä, kun en tuollaista tajua.

      Kaiken kaikkiaan. Morsiamen auttaminenhan kuuluu kaason päätehtäväksi. Tuollaisia vieraiden opastuksia en lisäisi listaan, saatikka YKSIN lahjojen keruuta......

      • Nekku

        Niin tosiaan, se lahjojen keräys on kyllä isompi homma. Varsinkin, jos on isot häät ja paljon lahjoja. Eikä ole kyse vaan jostain lahjakorteista... Kuten ei varmaan nyt ole. Alkup. kysyjä voisi miettiä ketkä henkilöt voisi auttaa kaasoa hommassa.

        Kaason tarkoitus ei tietysti ole olla mikään työjuhta.


    • Antsku

      Millä tavalla aavistat?

      Onko se varmasti kateutta vai onko hän tyyppiä joka tuputtaa neuvojaan tai mielipiteitään (pahaa tarkoittamatta ja tietämättä, että se ärsyttää muita)? Niitäkin on.

      Kaikki ei ole oikein "hääihmisiä", ethän ole vain hössöttänyt liikaa? Kaikki ei jaksa innostua vaikka onnellisia toisen puolesta ovatkin. Jotkut morsiamet innostuu liikaa, muuttuvat ihan "höperöiksi" ja siitä hermostuu sellainenkin joka ei ole kateellinen.

      Tai sitten hommia on liikaa (hääpäivänä)? Ja mikä sinun mielestäsi on kaason tehtävä? Miksi halusit kaason? Vain järjestelyavuksi vai miksi?

      Ilmeisesti kaaso on hyvä ystäväsi, joten voit varmaan jutella hänen kanssaan ajatuksistasi.

    • ex-kaaso

      Eli pari vuotta sitten minun piti olla kaasona. Olin juuri järjestänyt polttarit ja selvinnyt niistä kunniallisesti. Polttareihin osallistujien kanssa oli ongelmia kulujen jakamisen suhteen, osa ei halunnut maksaa samaa summaa kuin muut, koska eivät olleet kuin illan mukana jne. Nämä asiat saimme sovittua aivan hyvin, kun ravintolassa tuli viinin ottamisen vuoro. He halusivat ostaa viinipullot ja ottaa rahat siihen yhteisestä kassastamme. KO. rahat olivat kuitenkin tarkoitettu morsiamen käyttöön ja näin ollen kassasta olisi jäänyt puuttumaan 40 €. Tiesin, että jos näin käy, kuka muukaan joutuu maksamaan tuon puuttuvan summan kuin minä, eli kaaso. Tässä vaiheessa morsian sanoi, että kyllä hänen kaverinsa maksavat osuutensa ja jos eivät maksa, niin hän kyllä maksaa. Hän ei tietenkään tiennyt että juuri nämä kaverit olivat kiukutelleet siitä, että he haluavat maksaa 5 € vähemmän, koska osallistuvatkin vasta illalla.

      Polttareista jäi vähän huono maku ja heti maanantai aamuna morsian alkoi pommittaa häihin liittyvillä tehtävillä. Olimme aikaisemmin sopineet, että bestman hoitaisi leikkien juontamisen (minä olin jo etsinyt hääleikit netistä, jotka olimme käyneet läpi morsiamen kanssa). Mutta sitten morsian ilmoittikin, että bestman ei aio juontaa niitä, että minun pitäisi hoitaa sekin. Sen lisäksi listallani oli jo ruusunlehtien kuivatus (niitä oli tarkoitus heittää riisin sijasta), hääleikkirekvisiitan hankkiminen, lahjojen poiskuljetus, vieraiden opastus jne. en enää edes muista kaikkea. Ilmoitin, että minusta ei ole juontajaksi, enkä halua jännittää ko.tehtävää paria viikkoa etukäteen, kun töissäkin oli silloin riittävän hektistä(olin juuri vaihtanut työpaikkaa). Ja yritin tehdä morsiamelle selväksi, että minulla on liian paljon työtehtäviä verrattuna bestmanin työtehtäviin.

      Ilmeisesti asia ei mennyt perille tai väärässä muodossa, koska vaihtoehdoksi jäi, että joko juonnan leikit jne. tai en ole enää kaaso. Minusta tilanne vaikutti hieman epäreilulta ja sanoin, että en pysty juontamaan, jolloin morsian ilmoitti että et ole enää kaaso ja hän saa siihen toisen henkilön. Sitten minä ilmoitin, että en tule häihin (ilmoittautuminen oli vielä käynnissä). Tarkoituksenani oli mennä kuitenkin kirkkoon, mutta sairastuin rajuun influenssaan, enkä olisi edes pystynyt istumaan niin kauaa. Joten se niistä häistä. Olimme aikaisemmin perhetuttuja ja miehemm pitivät vielä yhteyttä jonkin aikaa, mutta sitten tämä morsian kielsi miestään pitämästä yhteyttä minun mieheeni ja sen jälkeen en ole kuullut heistä mitään.


      En tiedä, kumpi meistä oli tässä väärässä, minä vai morsian. Minunkin olisi varmasti pitänyt vielä joustaa ja yrittää ymmärtää, että hänellä oli häästressiä, mutta tilanne nyt meni näin ja sitä ei voi enää korjata, olen yrittänyt, mutta siitä ei tullut mitään.

      Eli tarinan opetus on se, että yritä keskustella kaason kanssa tilanteesta. Älä ainakaan missään tapauksessa nakia hommia hänelle tekstiviesteinä tai sähköpostitse, siinä viesteistä tulee karuja ja niistä saa helposti väärän kuvan. Ja tehtävät kannattaa jakaa oikeuden mukaisesti, kaason ja bestmanin niskaankaan ei tarvitse työntää kaikkia hommia, vaan myös muita ystäviä, veljiä ja siskoja voi käyttää apuna.

      • elokuun morsian

        ...morsian sen sijaan ei ollut ehkä sisäistänyt kaason roolia. Eihän kaaso mikään alainen ole, jota käskytetään mielin määrin. Kyllä kaason tilanne pitää järjestää sellaiseksi että hänkin voisi nauttia olostaan sekä polttareissa, että häissä. Ikävää, että sinun tapauksessa kävi noin.


      • Hellu

        Jo oli ikävä juttu!

        Kaikki ei pidä esiintymisestä (voi olla esim. esiintymiskammo) ja juontajaksi voi valita hyvin jonkun muun(sellainenkin titteli on kuin "seremoniamestari", mutta ei tarvitse edes nimetä miksikään).

        Joku kertoi, että kaason tehtävä on kunnia, mutta jos se on vain palvelija ja kaikkea apua pidetään itsestään selvyytenä niin en ihmettele jos joku ei halua kaasoksi... Ja sittenhän kaaso voisi olla kuka vaan vieraista, eikä läheinen ystävä tai sukulainen niin kuin yleensä. Minusta kaasolla kuitenkin on muukin merkitys.

        Ja pitäisi ymmärtää, että kukaan ei varmaan niin innoissaan järjestele toisen häitä kuin omia. Että vaikka kuinka itse on innoissaan niin pitää muistaa, että muita ei saa liikaa kuormittaa. Tai ihmetellä miksi ei ole yhtä innoissaan häistä kuin minä itse. Ja ei se tietysti hyvä ole itseäänkään loppuun ajaa...

        Sinä et tehnyt mitään väärää.


    • morsmaikku!

      langetat liikaa tehtäviä kaasolle, etkö muka sitä itse huomaa? ihmekö jos on näreissään...! Minä ainakin olisin..joku ehkä saisi olla apuna!!!! mutta hauskaa hääpäivää!

    • xxx

      Voi kun olisin tiennyt kuinka paljon hommaa yhdissä häissä onkaan! Tällä en tarkoita sitä ettenkö olisi suostunut kaasoksi kun minua n. vuosi sitten pyydettiin tähän kunnialliseen hommaan. Mutta koskaan en ollut edes käynyt häissä. Pienessä tuttavapiirisäni äitini on melkein ainoa joka tätä aikaisemmin on mennyt naimisiin; maistraatissa ilman juhlia mustassa poolossa, punaisessa hameessa. Perinteistä ja tavoista minulla ei ollut hajuakaan. Se että hääleikitkin suunnitellaan bestmanin kanssa, (joka on minulle aivan tuntematon) tuli minulle vasta äsken selväksi. Karkit ja kutsukortit osasin odottaa, ja todella halusin niissä olla mukana, mutta täysin päinvastakkaiset työvuorot olivat siinä esteenä. (Ja se, että morsian on kyllä uskomaton tehokone. :) ) Nyt edessäni ovat pääasiassa siis pottarit ja hääleikit. Yritän oikein kovasti, mutta polttariporukka kokonaisuudessaan on niin hajanainen että en meinannut saada edes paria ihmistä juhlimaan kanssamme samalle päivälle, nyt meitä on vajaa puolet porukasta, ja se ei ole paljoa. Sen jälkeen alkaa parin viikon puserrus saada hääohjelmisto kuntoon, mikä on saavutus sinänsä, kun minun työni kestää puolesta päivästä pitkään iltaan asti.
      Uskoni, ja ehkä tahtonikin loppuu useammin kuin voimani.
      Suurin ohjeeni morsiammille on: ohjatkaa kaasojanne! Te olette aivan varmasti yhtä rakkaita heille kuin he teille, mutta eri tilanteessa olevat ihmiset eivät voi tietää mitä kaikkea pitää muistaa, osata, hoitaa. Te morsiammet olette onnenne pilvilinnoissa, tarkastatte kaiken tiedon häistä ja siihen liityvästä mikä käsienne ulottuville löytyy, koska se on teidän elämää, se on teille ajankohtaista. Ja niinhän sen täytyy olla. Mutta jos kaasonne ei elä vastaavassa tilanteessa, hän ei vietä iltojansa koneella etsimässä tietoa amoriini.comissa. Ei hän osaa.
      Olkaa tukena, puolin ja toisin. Opastakaa mitä kaikkea häihin liittyy, mitä pitää tehdä. Ja jakakaa paineet ja huolet. Sitten ei muuta kuin tahdon ja pitkää ikää!
      Onnittelut kaikille vihkipareille!

      • ---

        Muista että kaasokin voi aivan hyvin sanoa jos joku asia tuntuu siltä että kertakaikkiaan ei osaa tai ehdi. Häitä järjestetään niin eri tavalla, jotkut kaasot eivät joudu tekemään mitään ja joillakin taas sitä hommaa riittää. Itse kuulun tuohon ekaan kastiin, hommani on oikeastaan vain kuunnella ja kertoa mielipiteeni


    • Utelias

      Hei alkuperäinen kirjoittaja!

      Enää viikko teidän häihin... Joko ongelmasi on ratkennut? Ja miten?

      • Häät 2vko:n päästä!!!

        Tai siis viikon... tai siis neljän päivän... Huijui, jo jännittää...

        Nyt menee ihan hyvin. Saimme kaason kanssa puhutta asioista ja jaoin hänelle suunnittelemiani tehtäviä muillekin. Nyt vaikuttaa siltä, että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä :) Kaasokin vaikuttaa onnelliselta puolestani ja on innolla osallistumassa hääjuhlaan.

        Hyvä, että kaikki kääntyi lopussa parhain päin :)

        Mutta nyt ei muuta kuin viimeisiä hääjuttuja järjestelemään...

        Onnea kesän muillekin morsiammille!


      • Hellu
        Häät 2vko:n päästä!!! kirjoitti:

        Tai siis viikon... tai siis neljän päivän... Huijui, jo jännittää...

        Nyt menee ihan hyvin. Saimme kaason kanssa puhutta asioista ja jaoin hänelle suunnittelemiani tehtäviä muillekin. Nyt vaikuttaa siltä, että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä :) Kaasokin vaikuttaa onnelliselta puolestani ja on innolla osallistumassa hääjuhlaan.

        Hyvä, että kaikki kääntyi lopussa parhain päin :)

        Mutta nyt ei muuta kuin viimeisiä hääjuttuja järjestelemään...

        Onnea kesän muillekin morsiammille!

        Hieno juttu! Puhumalla ne asiat usein selviää.

        Onnellista hääpäivää ja avioliittoa!


      • kiirettä pitää
        Häät 2vko:n päästä!!! kirjoitti:

        Tai siis viikon... tai siis neljän päivän... Huijui, jo jännittää...

        Nyt menee ihan hyvin. Saimme kaason kanssa puhutta asioista ja jaoin hänelle suunnittelemiani tehtäviä muillekin. Nyt vaikuttaa siltä, että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä :) Kaasokin vaikuttaa onnelliselta puolestani ja on innolla osallistumassa hääjuhlaan.

        Hyvä, että kaikki kääntyi lopussa parhain päin :)

        Mutta nyt ei muuta kuin viimeisiä hääjuttuja järjestelemään...

        Onnea kesän muillekin morsiammille!

        Sinä voisit hankkia jonkun muun seuraneidin itsellesi kampaajalle/meikkiin/pukeutumaan ....pitäähän kaasonkin pukeutua meikata kammata


    • kaaso

      Oletkos sinä muistanut kysyä kaasoltasi että miten hän voi ym?

      Itse olen kaasona nyt ja alkaa ottamaan päähän kun morsian ei ole kolmeen kuukauteen muusta puhunut kuin häistään. Ei mitään kysymystä siitä että miten minä voin, jaksanko minä. Ei se oma elämä ole ruusuilla tanssimista, töissä on stressiä ym. Ei se tarkoita sitä että olen kateellinen, en vain jaksa kun olen 12 tuntia päivässä ollut töissä ja joskus vielä viikonloput.
      Olen todella innoissani häistä ja järjestän mielelläni polttarit mutta nyt tarvisisin vähän taukoa.

    • jiiteeuu

      Kaaso haluaisi varmasti nauttia hääjuhlastasi. Olla enemmän vieraana kuin työntekijänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      553
      3271
    2. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      40
      1445
    3. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      51
      1281
    4. Kuka on Suomussalmen rikkain mies?

      Jättäkää nimi pois, mutta antakaa sen verran vinkkiä, ettei erehdystä voi tulla. Ammatti pittää mainita.
      Suomussalmi
      34
      1264
    5. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      166
      1227
    6. Olipa kärsimystä kuunnella Martinaa huomenta suomessa

      Voi hyvää päivää sitä ulostuloa ja mitä liibalaabaa päästi suustaan. Esim. Kaikki äidit tietää mitä se arki on, what, mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      1173
    7. Volkkari olkoon tunniste....

      Ajattelen sua, en ole unohtanut. Vanhemmalle miehelle...
      Suhteet
      100
      1029
    8. Tiesitkö nainen että olen

      Tavattoman epävarma itsestäni. Pienikin takapakki tahaton tai tahallinen voi särkeä paljon ja vaikuttaa käytökseeni teh
      Ikävä
      47
      962
    9. Tunnusta pois

      Tykkäät katsella mua
      Ikävä
      60
      922
    10. Idän uskontojen viisaita tekstejä...

      ... luettuani tulin siihen tulokseen, että esim, sielunvaellusessa en halua syntyä satiaiseksi jonkun h...an perzeezeen.
      357
      824
    Aihe