Hyvä uni, paras aivojen huoltaja.

Kuitenkin unilääkkeiden pitkäaikaiskäyttö lisää muistisairauteen sairastumisen mahdollisuutta. Tutkimusnäyttöä kuulemma on.
Hyvä kysymys, jota jäin itse pohtimaan on:
Mitä voisit tehdä toisin, kuin eilen? Muuta rutiineja, sanovat tutkijat.
Pienetkin asiat tuovat hyötyjä.
Mielestäni pätee, sekä kehon, että mielen huoltoon.
No ihan rutiinilla se päivä on tässä itsellä mennyt, tosin valoisuutta riittää pidenpään, ihan minusta riippumatta.

Jotta ei ihan asiaksi menisi, sanonpa arvoituksen tähän loppuun.
Ulkona turkki ja sisällä lääkkeitä. Mikä se on?

35

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oma ajatus,
      olen vuosikymmeneti käyttäny nukahtamis lääkettä imovane 7,5mg
      kylläki 1/4 tai joskus 1/2
      kaikesta huolimatta vielä 80vuotiaana olin pakollisessa muistitestissä
      joka kesti noin 1 tunti, siis ajokortin uusinta oli kyseessä,
      teski meni virheettömästi läpi 100%
      lääkäri sanoi, harvinainen kahdeksankymppinen,
      -- nyt olen 85v kohta taas pakollinen muistitesti edessä,
      nyt luulen en selviä virheettömästi kyseisestä testistä,
      jää nähtäväksi,
      mutta olen päättäny ,
      en murehdi nukahtamislääkkeen käyttöä,
      käytän samoin kuin tähänki asti jo kymmenet vuodet,
      olenhan jo vanha ja elämä tekee loppuaan,
      haitanneeko tuo jos muisti jo menee ja jos ihme käy ei mene,

      mutta
      huononee jokatapauksessa,

      en sure enään jos en ole täysin terve
      kuolema korjaa heikkouteni lopullisesti,
      vanhana kuollessaan ihmisen ei tarvi olla enään täydellinen virheetön,

      harmi vaan kun meitä vanhuksia PELOTELLAAN jopa vakituisten lääkeittemme käytöstä,
      siitä olen hyvin hyvin murheissani,
      aivan kuin tekisin väärin kun nukun nukahtamispillerin avulla.

      • Tutkijat tutkivat kaikenlaista, media sitten niitä meille kertoo.
        Niinhän se on että kaikkesta mitä ihminen käyttää ja tarvitsee, voidaan aina löytää se huononpikin puoli.
        Itse olen pannut merkille, että tämäntapaisissa uutisissa se prosentti, mikä terveyttä mahdollisesti heikentää, ei ole kovinkaan suuri.

        Jos itselleni tulee sellaista elon aikaa, että tarvitsen unilääkettä nukkuakseni, niin otan varmasti, mitä sitä tuttua ihmistä kiusaa, jos apua on saatavilla.
        Eikä sellaista lääkettä olekaan, millä ei sivuvaikutuksia olekaan.

        Hienoa, että noin hyvin meni muistitestisi, kyllä vielä kortin saat.
        Itsellä on tänä kesänä myös uusinta. Enköhän tuosta selviä.

        Eipä noita virheettömiä ihmisiä ole olemassakaan.
        Eikä kannatakaan surra asioita, mitä ei kenties koskaan tapahdu.
        Tsemppiä.


    • Anonyymi

      Kirjoitat taas faktaa Eliaana!

      • Kiitos!


    • Anonyymi

      arvoitusta en osaa arvata, kiitos jos Eliaana sen kertoo:

      • Kerron kyllä, mutten vielä.
        Jospa joku sitä miettii, niin siinäkin on aivovoimistelua


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Kerron kyllä, mutten vielä.
        Jospa joku sitä miettii, niin siinäkin on aivovoimistelua

        Ehdotan kiivi-hedelmää. Siinä nukkapinta, ei ehkä ihan turkista käy. Hedelmän sisus on ravintorikas ja sanottu auttavan nukahtamiseen.
        👀


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehdotan kiivi-hedelmää. Siinä nukkapinta, ei ehkä ihan turkista käy. Hedelmän sisus on ravintorikas ja sanottu auttavan nukahtamiseen.
        👀

        Hyvin ajateltu, muttei ole se,


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Hyvin ajateltu, muttei ole se,

        Mehiläinen tuottaa hunajaa ja hunaja on lääkettä.
        Tämä on tosi vaikea, en keksi. Meneekö yöunet 😊


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mehiläinen tuottaa hunajaa ja hunaja on lääkettä.
        Tämä on tosi vaikea, en keksi. Meneekö yöunet 😊

        Mehiläisellä on pörröinen pinta, se voisi olla mehiläinenkin.
        Tämän vastaus on kuitenkin sellainen, että se varmaan vähän naurattaa.
        Vihjeenä voin sanoa, että vastauksessa on tosiaan eläin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdotan kiivi-hedelmää. Siinä nukkapinta, ei ehkä ihan turkista käy. Hedelmän sisus on ravintorikas ja sanottu auttavan nukahtamiseen.
        👀

        Kiivi ei ole hyvä hedelmä. Kaikkea media kertoo muutamin osattava itse arvioida onko totta ja todella niin. Kiivi maistuu pahalta,enkö ole käyttänyt,ostanut näkö osta. En syö appelsiinejakaan.
        Ostan ja syön kotimaisia omenia ja niitä riittänyt vielä kaupoissa. Marjoja kotimaisia ostan myös ympäri vuoden. Kun raha riittä en puristele laadussa ja määrässä. 100e joka viikko ruokaan sisältäen pesuaineet paperit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mehiläinen tuottaa hunajaa ja hunaja on lääkettä.
        Tämä on tosi vaikea, en keksi. Meneekö yöunet 😊

        Mehiläinen ja kimalaiset arvokkaita pölyttäjiä.
        Hunaja on lääkettä sisältäen hyödyllisä entsyymejä ihmiselle. Metalli lusikkaa ja veistä ei saa käyttää hunajan levityksessä ja otossa koska metalli tuhoaa sen entsyymit ja hyvät ominaisuudet Siksi puulusikka tai muovikin käy. Käytän joka päivä hieman leivän päällä,joskus marjoihin ja omena paistokseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mehiläinen ja kimalaiset arvokkaita pölyttäjiä.
        Hunaja on lääkettä sisältäen hyödyllisä entsyymejä ihmiselle. Metalli lusikkaa ja veistä ei saa käyttää hunajan levityksessä ja otossa koska metalli tuhoaa sen entsyymit ja hyvät ominaisuudet Siksi puulusikka tai muovikin käy. Käytän joka päivä hieman leivän päällä,joskus marjoihin ja omena paistokseen.

        Ihmisen ruuasta kolmasosa on pölyttäjien ansiota.
        Viime kesänä oli ainakin meidän mökkimaisemissa mehiläisiä.
        Keitin tuossa saunan päälle kaakaota ja makeutin sen hunajalla.


      • Ei ollut lehmäkään.
        Kerron huomenna vastauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mehiläinen ja kimalaiset arvokkaita pölyttäjiä.
        Hunaja on lääkettä sisältäen hyödyllisä entsyymejä ihmiselle. Metalli lusikkaa ja veistä ei saa käyttää hunajan levityksessä ja otossa koska metalli tuhoaa sen entsyymit ja hyvät ominaisuudet Siksi puulusikka tai muovikin käy. Käytän joka päivä hieman leivän päällä,joskus marjoihin ja omena paistokseen.

        Kiitos tiedosta. Olen käyttänyt teräslusikkaa. Täytyypä hankkia puinen.


    • Anonyymi

      Hesarin sivuilta löydät nämä viisaudet ja paljon tietoa muistisairaudesta
      ja muistakin sairauksista.

      • Anonyymi

        Muistisairauden etenemistä on vaikea seurata, kun läheinen on siihen sairastunut..
        Hän tietää itse tilanteensa, ja sanoi minulle eräänä päivänä, että pitäisi muistaa, että muisti on eri asia kuin älykkyys.
        Yritän painaa sn mieleeni.
        Mkr.


    • Eilen tuli Strömsön uusinnassa ”unilääkäri” ,neurologi Markku Partisen haaststtelu, jossa hän kumosi tai vahvisti yleisiä olettamuksia unesta. Hänen mukaansa esimerkiksi pienet päikkärit, kevyt iltapala ja pikku yömyssy voivat tehdä hyvää, Hän näytti ihan konkreettisesti toimittajalle, miten syvähengitetään ja rentoutetaan kroppa. Tuo hengitystekniikka on minullakin toiminut hyvin, myös päiväsaikaan stressin poistoon.

      Partinen myös painotti riittävän ja hyvälaatuisen unen merkitystä jaksamiselle ja terveydelle. Hänen mukaansa jokaisella on kuitenkin joskus huonounisuuden aikoja, univaikeudet on luonnollinen reaktio suuriin elämänmuutoksiin, vakaviin huoliin ja murheisiin. Mutta unettomuuden jatkuessa pitempään asioihin on syytä puuttua.

      Omalla kohdallani olen huomannut, että katkonaisemman unen yötä seuraava on yleensä parempi, vahinko korjaantuu. Päikkärit pidän vähissä ja runsas ulkona liikkuminen js mieluisa puuhailu antavat makoisat pitkät unet,

      Turkki ja lääkkeet tuovat mieleen kissan. Mummollani oli lihassärkyjä, joita hän hoiti kissantaljoilla. Kyllähän elävä kissakin tuntuu mukavan lämpimältä sylissä . Lisäksi lemmikit lisäävät henkistä hyvinvointia ja niiden silitys laskee verenpainetta.

      • Heräsin, kysyin itseltäni... mikä päivä tänään on, kun kaivelin thyroksiinia pilleriboxista.

        Käytän nukahtamislääkettä 3.75 mg.
        Tykkään nukahtaa heti kun menen levolle. Nukun keskimäärin 8 tuntia yössä.

        Nämä kaksi pilleriä ovat nyt käytössäni.

        Olen toki miettinyt onko nukahtamislääkkeellä sivuvaikutuksia ja uskon, että kaikilla lääkkeillä on.

        Lopetin kipulääkkeen, jonka lääkäri määräsi koska lääke vaikutti psyykkeeseeni. Sain jonkin asteen aivosumua.

        Olen oman kehoni tutkija ja jos tapahtuu fyysisiä tai psyykkisiä muutoksia otan lääkkeen tarkasteluun.Nyt olen ollut viikon ilman kipulääkettä. Kivut ovat lisääntyneet ja olotilani pistää ajattelemään lääkkeen jatkamista sillä arvottavana on kipu tai sumuiset tuntemukset aivoissa, kumpi pahempi tai parempi. Uskon, että jaksan sietää kipua.

        Vakavan sairauteni jälkeen vieroitusoireet kortisonista aiheutti epätasapainoa psyykkeessäni. Olin kuitenkin tietoinen, että tilanne kohentuu ajan kanssa ja se korjaantui.

        Luin aamulla HS.n viikkoliitteestä artikkelin Jären juoksu hidastuu talvella. Mielenkiintoinen pohdinta, jossa päädyttiin, että ihmisen motivaatiolla työhän tai ylipäätään elämään on merkitys hidastuuko järenjuoksu vai pysyykö ennallaan.

        Taide on aina ollut alkuvuoden intohimoni. Aivoni on keskittyneet keramiikan tekoon. Järejuoksuni on saanut motivaation ; ))


      • Tuo Partinen on kyllä hyvä uniasiantuntija.
        Tuota ´´kunnolla hengittelyä´´ olisi hyvä harjoittaa useamminkin, sanotaan, että ihminen ei juurikaan käytä kaikkea hengityskapasiteettiaan.
        Itse en päikkäreitä juurikaan harjoita, mutta jos on jäänyt yö huonommaksi, saatan aamupäivällä torkahtaa tuoliin telkun eteen.
        Yleensä nukun ihan kohtalaisen hyvin, huono yö näkyy heti vireystilassa.
        Toista oli nuorena, vaikka olisi valvonut koko yön, ei tuntunut missään.

        Osuit oikeaan eläimeen.
        Koko vastaus vaan on hieman ilkikurinen.
        Se kuuluu näin: Kissa, joka hinkkaa itseään apteekin seinään.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Heräsin, kysyin itseltäni... mikä päivä tänään on, kun kaivelin thyroksiinia pilleriboxista.

        Käytän nukahtamislääkettä 3.75 mg.
        Tykkään nukahtaa heti kun menen levolle. Nukun keskimäärin 8 tuntia yössä.

        Nämä kaksi pilleriä ovat nyt käytössäni.

        Olen toki miettinyt onko nukahtamislääkkeellä sivuvaikutuksia ja uskon, että kaikilla lääkkeillä on.

        Lopetin kipulääkkeen, jonka lääkäri määräsi koska lääke vaikutti psyykkeeseeni. Sain jonkin asteen aivosumua.

        Olen oman kehoni tutkija ja jos tapahtuu fyysisiä tai psyykkisiä muutoksia otan lääkkeen tarkasteluun.Nyt olen ollut viikon ilman kipulääkettä. Kivut ovat lisääntyneet ja olotilani pistää ajattelemään lääkkeen jatkamista sillä arvottavana on kipu tai sumuiset tuntemukset aivoissa, kumpi pahempi tai parempi. Uskon, että jaksan sietää kipua.

        Vakavan sairauteni jälkeen vieroitusoireet kortisonista aiheutti epätasapainoa psyykkeessäni. Olin kuitenkin tietoinen, että tilanne kohentuu ajan kanssa ja se korjaantui.

        Luin aamulla HS.n viikkoliitteestä artikkelin Jären juoksu hidastuu talvella. Mielenkiintoinen pohdinta, jossa päädyttiin, että ihmisen motivaatiolla työhän tai ylipäätään elämään on merkitys hidastuuko järenjuoksu vai pysyykö ennallaan.

        Taide on aina ollut alkuvuoden intohimoni. Aivoni on keskittyneet keramiikan tekoon. Järejuoksuni on saanut motivaation ; ))

        Itse, kun kesäaikaan olen useimmissakin nukkupaikoissa, josku aamulla herätessäni mietin hetken, missäs minä nyt olen.
        ´´Olen oman kehoni tutkija´´ sanoit. Yleensäkin ihmisen pitäisi kuunnella omaa kehoaan, kehollamme on viisautta, joka ei näy, mutta ´´kuuluu´´, kun osaamme vain kuunnella.
        Oletko ajatellut jotain muuta särkylääkettä, tai pienempää annosta, ilmeisesti lääkkeesi on reseptilääke, kun sivuvaikutus on tuo sumuinen.
        Muistelen, että joillekin ainakin Tramadoli aiheuttaa juuri tuota sumuisuutta.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Itse, kun kesäaikaan olen useimmissakin nukkupaikoissa, josku aamulla herätessäni mietin hetken, missäs minä nyt olen.
        ´´Olen oman kehoni tutkija´´ sanoit. Yleensäkin ihmisen pitäisi kuunnella omaa kehoaan, kehollamme on viisautta, joka ei näy, mutta ´´kuuluu´´, kun osaamme vain kuunnella.
        Oletko ajatellut jotain muuta särkylääkettä, tai pienempää annosta, ilmeisesti lääkkeesi on reseptilääke, kun sivuvaikutus on tuo sumuinen.
        Muistelen, että joillekin ainakin Tramadoli aiheuttaa juuri tuota sumuisuutta.

        Tramadol aiheuttaa sumuisen horroksen, ei saanut unta eikä ollut oikein vireillå vaikka makasi sängyllä. Vuosia sitten teloin lonkan en saanut nukuttua ja oleminen oli kamalaa niin niin kokeilin sitä pari pv. Sydän rasittui syke nousi vaikka on 2 lääkken lääkitys. Jotain 3 vk kesällä kesti pahin. Jatkuvi kipuja edelleen lonkat ja polvet. Diapam pienellä annoksella autaa parhaiten unen saantiin ja kipuun. Pyörä tapaturmia ja kaatumista katuun ja kompastumista kotona. Pahinta on etten uskalla ajaa pyörällä enää asioille ja se rajoittaa elämää. Autoa ei ole.


    • Anonyymi

      Mä en ala. Säntäsin aamusetsemältä ehdottamaan kissaa. Viestini on poistanut botti.
      Kissan turkkin on pehmeä, lämmin ja miellyttävämpi kuin kuumavesipullo.
      Kissan kehräys rauhoittaa. Kissa on mielenterveyttä edistävä "lääke" miellyttävässä pakkauksessa.

      • No voi harmi, joskus ne bottien poistot ovat ihan käsittämättömiä.
        Mutta hyvin kuvasit kissaa, sen silittäminenkin luo mielihyvää.
        Aina, kun menen sängyn päälle puoli-istuvaan asentoon lukemaan, kissa tulee oitis ja käpertyy kylkeeni kiinni.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        No voi harmi, joskus ne bottien poistot ovat ihan käsittämättömiä.
        Mutta hyvin kuvasit kissaa, sen silittäminenkin luo mielihyvää.
        Aina, kun menen sängyn päälle puoli-istuvaan asentoon lukemaan, kissa tulee oitis ja käpertyy kylkeeni kiinni.

        Sotatalvina oli saatava lämmintä koviin pakkasiin, ja silloin tyttölapsille tehtiin meillä päin kissannahasta muhveja. Minullakin oli sellainen nauhojen päässä kaulassa riippumassa. Kädet muhviin, niin pysyivät lämpiminä. Myöhemmin muhvini oli toisessa käytössä, eli isän selän lämmittäjänä, kun hänelle tuli iskias ikäväksi vaivaksi.
        Toinen turkis oli kani. Siitä tehtiin karvakauluksia ja myssyn reunuksia. Joillakin oli peräti kaniturkki. Se ei ollut kovin kestävä turkis, mikäli oikein muistan.
        Jos kovat talvet palaavat, niin suhtaudumme varmasti turkiksiinkin myönteisemmin kuin näinä aikoina.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sotatalvina oli saatava lämmintä koviin pakkasiin, ja silloin tyttölapsille tehtiin meillä päin kissannahasta muhveja. Minullakin oli sellainen nauhojen päässä kaulassa riippumassa. Kädet muhviin, niin pysyivät lämpiminä. Myöhemmin muhvini oli toisessa käytössä, eli isän selän lämmittäjänä, kun hänelle tuli iskias ikäväksi vaivaksi.
        Toinen turkis oli kani. Siitä tehtiin karvakauluksia ja myssyn reunuksia. Joillakin oli peräti kaniturkki. Se ei ollut kovin kestävä turkis, mikäli oikein muistan.
        Jos kovat talvet palaavat, niin suhtaudumme varmasti turkiksiinkin myönteisemmin kuin näinä aikoina.
        Mkr.

        Koiran nahoista tehtiin rukkasia. Jollen ihan väärin muista, niin olen lapsuudessani nähnyt punaruskeat, en muista kenellä. Ehkä pohjoisen koiravaljakkojen turkit hyötykäytetään, kierrätetään. Huskyt omaavat kauniin väriset turkit (ja silmät).
        Muhvi vaikka lämmin onkin, olisi hyvin epäkäytännöllinen tällä iällä. Kädessä joko keppi, vetokassi tai muuten kädet harallaan tasapainon vuoksi.
        Ennustajat povaavat kylmiä talvia lähivuosina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sotatalvina oli saatava lämmintä koviin pakkasiin, ja silloin tyttölapsille tehtiin meillä päin kissannahasta muhveja. Minullakin oli sellainen nauhojen päässä kaulassa riippumassa. Kädet muhviin, niin pysyivät lämpiminä. Myöhemmin muhvini oli toisessa käytössä, eli isän selän lämmittäjänä, kun hänelle tuli iskias ikäväksi vaivaksi.
        Toinen turkis oli kani. Siitä tehtiin karvakauluksia ja myssyn reunuksia. Joillakin oli peräti kaniturkki. Se ei ollut kovin kestävä turkis, mikäli oikein muistan.
        Jos kovat talvet palaavat, niin suhtaudumme varmasti turkiksiinkin myönteisemmin kuin näinä aikoina.
        Mkr.

        Tuota en ole kuullutkaan, että kissankin nahasta on tehty muhveja.
        Mutta ennenvanhaan, kun kaikesta oli pulaa, niin kaikkea käytettiin, mitä voi hyödyntää.
        Ja aiemmin tietysti siksi, kun rakennukset olivat alkeellisia, eikä avotulta parempaa lämmityskeinoa ollut.
        Nykyään on tekoturkikset ja kaikenmoiset kangaslaadut suojaksemme keksitty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koiran nahoista tehtiin rukkasia. Jollen ihan väärin muista, niin olen lapsuudessani nähnyt punaruskeat, en muista kenellä. Ehkä pohjoisen koiravaljakkojen turkit hyötykäytetään, kierrätetään. Huskyt omaavat kauniin väriset turkit (ja silmät).
        Muhvi vaikka lämmin onkin, olisi hyvin epäkäytännöllinen tällä iällä. Kädessä joko keppi, vetokassi tai muuten kädet harallaan tasapainon vuoksi.
        Ennustajat povaavat kylmiä talvia lähivuosina.

        Koirankarvakintaista olen kuullut, niitä en muista nähneeni.
        Luin juuri hiljattain, että Suomen päällä on lokakuun alusta ollut ns. kylmäkupla.
        Ilmastonmuutos kuulemma aiheuttaa pohjolaan kylmiä, lumisia talvia ja etelässä on taas liian kuumaa.
        No ei ole kauaakaan aikaa, kun sanottiin, että saamme tottua lumettomiin talviin.
        Tiedä häntä.
        Globaalisti ilmasto lämmennyt 50 vuodessa 3 astetta.

        Eilen lenkillä käydessäni näin naisen, joka oli ilman päähinettä pakkasta oli 14 astetta.
        Kaikilla vaan ei ole sitä ymmärrystä, että päätä pitäisi suojata.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Tuota en ole kuullutkaan, että kissankin nahasta on tehty muhveja.
        Mutta ennenvanhaan, kun kaikesta oli pulaa, niin kaikkea käytettiin, mitä voi hyödyntää.
        Ja aiemmin tietysti siksi, kun rakennukset olivat alkeellisia, eikä avotulta parempaa lämmityskeinoa ollut.
        Nykyään on tekoturkikset ja kaikenmoiset kangaslaadut suojaksemme keksitty.

        On tehty Koiran turkista rukkasia ja päähine muistaakseni ja sitä paheksuttiin vuosia sitten.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Koirankarvakintaista olen kuullut, niitä en muista nähneeni.
        Luin juuri hiljattain, että Suomen päällä on lokakuun alusta ollut ns. kylmäkupla.
        Ilmastonmuutos kuulemma aiheuttaa pohjolaan kylmiä, lumisia talvia ja etelässä on taas liian kuumaa.
        No ei ole kauaakaan aikaa, kun sanottiin, että saamme tottua lumettomiin talviin.
        Tiedä häntä.
        Globaalisti ilmasto lämmennyt 50 vuodessa 3 astetta.

        Eilen lenkillä käydessäni näin naisen, joka oli ilman päähinettä pakkasta oli 14 astetta.
        Kaikilla vaan ei ole sitä ymmärrystä, että päätä pitäisi suojata.

        Taitaa olla nuo huskyt kuitenkin lemmikkieläimien asemassa vaikka työtä tekevätkin.
        Avopäin kulkijoita näkee silloin tällöin. Pää muistaakseni haihduttaa lämpöä eniten. Onneksi monella on huppu, jonka vetäisevät pään suojaksi.
        Vain yhden nuoren olen tänä talvena nähnyt nilkat paljaina. Oli sekin muoti. Lenkkareiden ja pillifarkkujen tai legginsien väliin jäi 5-10 cm paljasta ihoa. Nyt paheksun, vaikka olen omassa nuoruudessa nähnyt nylonit hameen kanssa pakkasella. Onkohan se urbaanilegenda että jollekin olisi jäätyneet pahasti nylonit jalkoihin ja vaati sairaalahoitoa. Huh huh.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Koirankarvakintaista olen kuullut, niitä en muista nähneeni.
        Luin juuri hiljattain, että Suomen päällä on lokakuun alusta ollut ns. kylmäkupla.
        Ilmastonmuutos kuulemma aiheuttaa pohjolaan kylmiä, lumisia talvia ja etelässä on taas liian kuumaa.
        No ei ole kauaakaan aikaa, kun sanottiin, että saamme tottua lumettomiin talviin.
        Tiedä häntä.
        Globaalisti ilmasto lämmennyt 50 vuodessa 3 astetta.

        Eilen lenkillä käydessäni näin naisen, joka oli ilman päähinettä pakkasta oli 14 astetta.
        Kaikilla vaan ei ole sitä ymmärrystä, että päätä pitäisi suojata.

        Jospa tällä naisella oli peruukki?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla nuo huskyt kuitenkin lemmikkieläimien asemassa vaikka työtä tekevätkin.
        Avopäin kulkijoita näkee silloin tällöin. Pää muistaakseni haihduttaa lämpöä eniten. Onneksi monella on huppu, jonka vetäisevät pään suojaksi.
        Vain yhden nuoren olen tänä talvena nähnyt nilkat paljaina. Oli sekin muoti. Lenkkareiden ja pillifarkkujen tai legginsien väliin jäi 5-10 cm paljasta ihoa. Nyt paheksun, vaikka olen omassa nuoruudessa nähnyt nylonit hameen kanssa pakkasella. Onkohan se urbaanilegenda että jollekin olisi jäätyneet pahasti nylonit jalkoihin ja vaati sairaalahoitoa. Huh huh.

        Väliin ihan hirvittää, kun näkee noita pakolaisia, ihan liian kevyissä vaatteissa ja jalkineissa.

        Minäkin muistan tuon nailonsukkajutun. Itsekin niitä tuli käytettyä epäsopivassa säässä,
        Ihan totena sitä jäätymisjuttua pidettiin, tiedä sitten oliko vaan pelottelua, että olisi saatu nuoriso kunnolla pukemaan päälleen.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Väliin ihan hirvittää, kun näkee noita pakolaisia, ihan liian kevyissä vaatteissa ja jalkineissa.

        Minäkin muistan tuon nailonsukkajutun. Itsekin niitä tuli käytettyä epäsopivassa säässä,
        Ihan totena sitä jäätymisjuttua pidettiin, tiedä sitten oliko vaan pelottelua, että olisi saatu nuoriso kunnolla pukemaan päälleen.

        Muistan koulussa köksän tunnilla, kun kaasuhella poksahti. Hellan edessä olevalla tytöllä oli nailonsukat ja ne suli silmänräpäyksessä. Muihin vaatteisiin ei tullut mitään.

        Tosin siinä ympärillä olevat toimi nopeasti. Kiskaistiin tyttö sivuun ja opettaja sammutti hellan.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Väliin ihan hirvittää, kun näkee noita pakolaisia, ihan liian kevyissä vaatteissa ja jalkineissa.

        Minäkin muistan tuon nailonsukkajutun. Itsekin niitä tuli käytettyä epäsopivassa säässä,
        Ihan totena sitä jäätymisjuttua pidettiin, tiedä sitten oliko vaan pelottelua, että olisi saatu nuoriso kunnolla pukemaan päälleen.

        Saavathan he täällä lämpimät sisätilat, lämpimät ruuat ja lämpimät vaatteet vastannottokeskuksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan koulussa köksän tunnilla, kun kaasuhella poksahti. Hellan edessä olevalla tytöllä oli nailonsukat ja ne suli silmänräpäyksessä. Muihin vaatteisiin ei tullut mitään.

        Tosin siinä ympärillä olevat toimi nopeasti. Kiskaistiin tyttö sivuun ja opettaja sammutti hellan.

        Hui kauheeta, pahaa tekee ajatuskin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3326
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      436
      3115
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2849
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2202
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2050
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1200
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe