Pinnoitus ja molekyylikemia

Anonyymi-ap

Pinnoitusperiaate (ja pitovoitelu yleensäkin) ohjeistetaan niin että alla oleva pehmeämpi voide pinnoitetaan kovemmalla useistakin syistä (liisterien jäätymisen esto, purkkivoitelun pidon varmistaminen jne.). Otetaan esimerkiksi pitovoitelu purkilla, alle vaikka violettia ja päälle sinistä. Tätä perustellaan sillä että jos sinisen pito ei riitä niin violetti sitten tarttuu. Miten on mahdollista että ladun pinta tai lumi pääsee tuonne violettiin asti jos kerran sininen ei pidä, tämähän tarkoittaa että lumi ei läpäise molekyylikokonsa puolesta sinistä pintaa? Eihän alla oleva voide vaikuta mitään.

4

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se kova pintavoidekerros ei voi olla kuin yksi ohut kerros. Kokeile vaikka pehmeän voidekerroksen päälle useampi kerros kovaa pitoa ja tulos on aivan eri.

      Kova pintavoide estää jäätymisen ja tökkimisen ja itse pito tehdään elastisuudella, mikä tulee siitä mitä sen ”kuoren” alla on. Varsinkin pitkällä matkalla voidetta on pohjassa paljon ja auttaa alkukilometreillä huomattavasti.

      Ei kannata liikaa miettiä sitä, mitä pinnassa tapahtuu, vaan sitä, että se toimii.


      50 km hiihdossa pinnoittaminen taasen voi toisaalta olla ongelmallista, koska se pintakerros tosiaankin menee lopulta ”puhki”, lopputulos voi olla sekoite, joka ei sitten oikein toimi kunnolla. Tällöin se pinnoite pitäisi olla mahdollisimman ”kovaa” mutta ei sekoittuvaa.

      Yksi vanha kikka on tietyillä keleillä laittaa jokatoinen kerros vuoroin pehmeää, vuoroin kovaa voidetta, varsinkin pidemmillä matkoilla, tämä on kompromissi, mutta pito arvatenkin hiipuu pikkuhiljaa, mutta toimii kumminkin riittävästi.

      Kylmillä keleillä pinnoitetta ei välttämättä tarvi, jotkut pistää silloin pinnoitteeksi ehkä grafiittia tai grafiittia sisältävää pulveria.

      Liistereissä on myös tuotteita, jotka vartavasten suunniteltu pinnoitteeksi pehmeän purkin sijaan.

      Joku muu selittäneen teorian, mutta pehmeän purkin ja liisterin pinnoitus kannattaa opetella. Vinkkinä - jäähdytetty suksi on helpompi pinnoittaa.

      • Anonyymi

        Kiitän asiantuntevasta vastauksesta, kysymys lähti juuri ohjeesta 2 kerrosta punaista alle ja 3 kerrosta sinistä päälle. Toki se toimii koska sininen toimii pikkupakkasella ja vähän kovemmallakin. Mutta forget tämä.

        Tulin juuri hiihtämästä ja alla oli Rex violetti liisteri jonka "pinnoitin" vastaavalla purkilla. Ja olen itse asiassa kaikessa samaa mieltä. Onnistuminen on pienten asioiden hallintaa. Nyt sattui suksi olemaan autossa kylmänä ja pinnoitus helppoa, toki jos vähänkin jää aukkoja, suksi tuppaa tökkimään. Oli n. nollakeli, satoi jopa tihkua, suksi toimi hyvin, vähän nihkeä aluksi mutta se kuuluu liisteröintiin. Itse en saa ei-jäähdytettyä liisterisuksea pinnoitettua oikein kunnolla ollenkaan.

        Roden voiteet/liisterit varsinkin on niin tarkkoja että ne vaatii aina pinnoituksen. Se on toinen asia mitä joutuu ihmetellä miksi niitä kehutaan kun esim. Multigrade sekä tökkii että jäätyy helposti eli se anna yhtään anteeksi jos voidetta on hiukan liian laajalla alueella - toisin kuin vaikka Swix.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitän asiantuntevasta vastauksesta, kysymys lähti juuri ohjeesta 2 kerrosta punaista alle ja 3 kerrosta sinistä päälle. Toki se toimii koska sininen toimii pikkupakkasella ja vähän kovemmallakin. Mutta forget tämä.

        Tulin juuri hiihtämästä ja alla oli Rex violetti liisteri jonka "pinnoitin" vastaavalla purkilla. Ja olen itse asiassa kaikessa samaa mieltä. Onnistuminen on pienten asioiden hallintaa. Nyt sattui suksi olemaan autossa kylmänä ja pinnoitus helppoa, toki jos vähänkin jää aukkoja, suksi tuppaa tökkimään. Oli n. nollakeli, satoi jopa tihkua, suksi toimi hyvin, vähän nihkeä aluksi mutta se kuuluu liisteröintiin. Itse en saa ei-jäähdytettyä liisterisuksea pinnoitettua oikein kunnolla ollenkaan.

        Roden voiteet/liisterit varsinkin on niin tarkkoja että ne vaatii aina pinnoituksen. Se on toinen asia mitä joutuu ihmetellä miksi niitä kehutaan kun esim. Multigrade sekä tökkii että jäätyy helposti eli se anna yhtään anteeksi jos voidetta on hiukan liian laajalla alueella - toisin kuin vaikka Swix.

        Kyllä tuo 2+3 toimii, mutta kyseessä silloin sinisen keli, jossa haluttu varma pito. Toimii ainakin 20km.


    • Anonyymi

      Multigrade on 90 luvun juttuja. Ihan hyvä harrastelijoille edelleen. Hiihdän silläkin vertailun vuoksi joskus ja pistän kovan purkin päälle. Halpa hikilenkin voide. Toisaalta onhan se nykymuodin mukainen fluoriton voide, mut jäätyy pirun helposti, parempia on, halvempia ei.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      152
      10934
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3073
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2912
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1593
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    Aihe