Maatalouslomitus

On ´kyllä

Vihoviimeistä hommaa. Älkää hyvät ihmiset ruvetko palkolliseksi paskanlappajaksi, rikotte vaan ittenne raataessanne sen surkean palkan eteen mielipuolisia työtunteja. Ja kaiken lisäksi niillä tiloilla saa kyllä oikein olan takaa kaiken paskan niskaan ja epäkiitollisuutta osakseen. Ei saatana osata arvostaa sitä että joku ajaa jumankauta jostain herranperseen takaa heidän lehmiään hoitamaan kello viideksi aamulla. Sitten tullaan ruikuttamaan että ollaan viis minuuttia myöhässä ja tämä ja tämä työ on huonosti hoidettu. Ja maitomääräkin laski.
Ihan kuin sitä tultaisiin sinne niitä paskasia lehmiä hoitamaan siksi että niistä tykkää. Ehei, kyllä sinne tullaan rahan takia. Sitten pitää kuunnella raskaana olevien emäntien kiukuttelut ja isäntien ongelmat tukien ja verojen ja koneiden kanssa. Ei kiinnosta mutta eikai noita korvia voi irtikään leikata.
Kyllä maatalouslomittajan duuni tappaa ainakin meikäläisestä kaiken myötätunnon tilallisia kohtaan. Jumankautele sentään.
On se kuulkaa hyvät maitotilalliset, pikkusen eri juttu hoitaa niitä eläimiä silloin kun ne on jonkun toisen. Turha ruikuttaa ettei ammattitaitoista lomittajaa löydy, eiköhän se ole kuulkaa kiinni siitä että teille ei mikään kelpaa.

30

13377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iekki

      Just semmosia on Juhanit!

    • kiinni ihan..

      omista asenteista?
      Olen ollut lomittajana ja emäntänä nykyisin.
      Ja sanonpa, että ikävä on niitä aikoja, kun sai kuukausipalkan ja kilometrirahat päälle.
      Olin lomittajan silloin markkojen aikaan eli viimeinen lomitusvuosi oli 2000 ja parhaimmillaan sain käteen palkkaa kuukaudessa 9000 markkaa(kilometrirahat kuuluivat siihen), noin 1500 mk meni polttoaineisiin ja autonkuluihin. Käteen jäi 7500 mk.
      ja minulla ei ollut moitittavaa yhdestäkään tilasta. Enkä ole kuullut, että minua olisi moitittu. Ehkä olin tavallista parempi lomittaja ja tein työni hyvin.
      Pärjääminen tiloilla on itsestäkin kiinni.
      Oma asenne työhön ja vastuuntunto on tärkeää.
      Lomittajan on pidettävä työtään tärkeänä ja myös näytettävä yrittäjälle, että häneen voi luottaa.
      Työstä on tykättävä tai olet väärällä alalla.
      Ne paskaiset lehmät ovat ehkä tilan ainoa tulonlähde.
      Ei ole kysymys pelkästään sinun palkastasi, vaan myös yrittäjän tulosta.

      Minun mielestä pitäisi lomittajakoulutuksessa
      panostaa oman työn tärkeyteen ja motivaatioon enemmän.
      Lomittajan työn arvostusta pitäisi lisätä ja lomittajalla pitäisi olla mahdollisuus tehdä ns. sisäänajo tilalla.
      Maatalouslomituksessa on juuri kaikkein heikoin kohta tämä lomittajien työnopastus.
      Jokaisella tilalla on erilaiset koneet ja laitteet sekä toimintaperiaatteet.
      Ja yleensä työnopastus jää usein lomien lyhyyden takia olemattomaksi.
      Ongelmat tulevat esille lomittajan jäätyä yksin huolehtimaan vieraasta karjasta.
      Ei kukaan ole ammattilainen muutaman tunnin opetuksen takia.

      Yrittäjissäkin löytyy hyvin monenlaista, mutta niin löytyy lomittajissakin.
      Mutta uskoisin, että tähän ongelmaan löytyisi ratkaisu lomittajakoulutuksen tehostamisella sekä työvoiman lisäämisellä.
      Silloin olisi mahdollista järjestää lomittajalle lisäaikaa työnopastukseen, vaikka siten, että lomittajalla olisi tilalle pari tutustumis/harjoittelupäivää.
      Silloin vähenisivät mahdolliset vahingot.

      Siihen kannattaisi valtion satsata hieman lisää varoja.
      Vastaavasti vähenisi lomittajien vahinkojen kautta aiheutuvat korvaukset.

      • ei ikinä

        sulla on ollu ihan hyvä tuuri tilojen ja opastuksen suhteen.silloin kuin kiertää samoja tiloja ja sattuu ns. fiksuja tiloja lomitettavaksi niin homma jotensakkin menee.minulle oli ainakin tympeää 4krt päivässä, ajaa lumisateessa jonnekkin korpeen, lomittamaan.palkka ei ollu tyhön nähden mitenkään kohdallaan, aivan liian matala. samanhan olis melkein saanut luukultakin,siksi varmaan olinkin epäsopiva siihen työhön,vaihdoin hommia.


      • tim
        ei ikinä kirjoitti:

        sulla on ollu ihan hyvä tuuri tilojen ja opastuksen suhteen.silloin kuin kiertää samoja tiloja ja sattuu ns. fiksuja tiloja lomitettavaksi niin homma jotensakkin menee.minulle oli ainakin tympeää 4krt päivässä, ajaa lumisateessa jonnekkin korpeen, lomittamaan.palkka ei ollu tyhön nähden mitenkään kohdallaan, aivan liian matala. samanhan olis melkein saanut luukultakin,siksi varmaan olinkin epäsopiva siihen työhön,vaihdoin hommia.

        Minä maksan lomittajallekin 2500 euroa/kk. Lomittaja tykkää työstään.


      • kiinni ihan.....
        ei ikinä kirjoitti:

        sulla on ollu ihan hyvä tuuri tilojen ja opastuksen suhteen.silloin kuin kiertää samoja tiloja ja sattuu ns. fiksuja tiloja lomitettavaksi niin homma jotensakkin menee.minulle oli ainakin tympeää 4krt päivässä, ajaa lumisateessa jonnekkin korpeen, lomittamaan.palkka ei ollu tyhön nähden mitenkään kohdallaan, aivan liian matala. samanhan olis melkein saanut luukultakin,siksi varmaan olinkin epäsopiva siihen työhön,vaihdoin hommia.

        hyvä tuuri.
        Yksinkertaisesti sanon, että olen ollut lomittajana elämäni aikana neljällä eri paikkakunnalla ja kiertänyt aina eri tiloilla.
        En ole ollut koskaan renkaassa, mutta tietenkin olen pakostakin ollut samoilla tiloilla, koska tilat ovat halunneet minut uudestaan töihin.
        Ja palkka on sinullakin ollut työehtosopimuksen mukainen, kuten minullakin.
        En pidä sitä ollenkaan huonona. Ainakin itse olin palkkaan tyytyväinen. Käteen jäi enemmän kuin muissa hommissa, koska sai vähennettäväksi osan kilometreistä.
        Bruttopalkka ei ole suuren suuri, mutta eniten tienasi lauantai, sunnuntai ja ilta -korvauksilla.
        Tuskinpa olisit samaa saanut luukulta.

        Kieltämättä lomittajan työ on raskasta, aikaisia heräämisiä, pitkiä ajomatkoja, kaikilla tiloilla ei ole helpotuksia...
        mutta eihän se ole helppoa välttämättä isäntäväellekään....ei ole heillä viikonloppuvapaita, kuukausilomia, päivävapaita.
        Eikä käteen jäävä palkka ole edes yhtä hyvä kuin lomittajalla, varsinkaan nykyisin.
        Mutta silti on jaksettava ja oltava motivaatiota työhön.


      • lomittaja

        tiloille, kun menee ensimmäisen kerran on ihan määrätty opastuspäivä, mikäli tilalliset jää navetasta kumpikin lomalle.
        Ihan on hyvät ohjeet olleet, sekä oma aktiivisuus laittaa ohjeita paperille ylös, jos muisti pätkii. Puhelimet on keksitty ja ne on joka tilalla näkösällä.
        Lomittajat on ammattitatoista porukkaa ja ammattitaito kasvaa, koska nykyisin panostetaan koulutukseen, joten tieto on varmasti päivitettyä.


    • ämyli

      Meille on osusut vain hyviä lomittajia. On ollut monta lomittajaa vuosien varrella. Kenestäkään ei ole pahaa sanottavaa. Osa on ollut kokemattomampia kuin toiset. Mutta parhaansa varmasti yrittäneet.

    • vinkuja

      ...ruikuttaa täällä katkerana...

      • vinkuja Markku

        Vesilahdelta!

        Perkele olen Talojussi ihan ite!

        Ja perkele katkerakin olen!

        Koska vituiksi meni oma lehmien pito!

        Pyääääääääääääähhppppppppppppyyyyyyyääääääääähh!


      • niin meni ?
        vinkuja Markku kirjoitti:

        Vesilahdelta!

        Perkele olen Talojussi ihan ite!

        Ja perkele katkerakin olen!

        Koska vituiksi meni oma lehmien pito!

        Pyääääääääääääähhppppppppppppyyyyyyyääääääääähh!

        Siis Talojussin lehmään hoito ?


    • lomittajaneito

      ihan tosissasi.
      Minä ainakin tykkään olla navetassa:)
      Lehmät on ihania:)
      Paskan hajua ei edes huomaa, kun navetassa on niin kivaa:)
      Tilallisista sen verrana, että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
      En ole koskaan nähnyt tiloilla tovotonta tapausta, siis tilallisista, mukavaa rentoa porukkaa.
      Mietippä, mikä tuli kotiin kun tulit ja mikä tuli navettaan kun tulit?;))))))
      Hyvää kesään ja työniloa:)))

      • simo

        se tämmönen neito on?


      • jolta työt sujuu aina.
        Hauskaa kesänjatkoa sinulle!!!


    • yamaha-jaska

      Kaikkea sattuu ja tapahtuu... Sen vaan sanon että vaihda hyvä ihminen ammattia jos susta ei ole tähän hommaan...

      • Enää en

        joudu aamuvarhasella jonkun toisen paskasia lehmiä lypsämään. Täytyy olla vähän tyhmä, että lomittajan työstä tykkää, niinkuin tuo lomittajaneito ääliömäisine hymiöineen tuolla aiemmin. Palkka on huono, sanokaa mitä sanotte ja olkaa onnellisia jos on vaan hyviä tiloja kohdalle sattunut. Ite jouduin niille tiloille, joihin kukaan ei halunnut mennä. Vissiin pitivät sen verta karskina, ettei itku tule vaikka pahasti sanottaiskin. Sellasia tilojakin on, joilla ei kiitoksen sanaa saa vaikka tekis kuinka hyvin ja oikein, kiusataan vaan ihan tahallaan kun ollaan niin ylimielistä niin ylimielistä että. Kävin myös niillä tiloilla joissa toiset naislomittajat ei käyneet irstaiden lehmijussien takia, jotka kävivät persettä kourimaan kesken lehmän alle kyykistelyn. Yksi yritti, mutta sanoin sille että jos haluat pitää kätes niin toista kertaa et tähän persiiseen koske. Ammattitaidosta se ei kiinni ollut, silloin kun hyville tiloille pääsin, tykkäsivät oikein kovasti ja koittivat varailla uudestaankin. Ei aika riittänyt kun lomatoimisto täytti työlistan vuodeksi eteenpäin niillä paskoilla tiloilla.


    • Elina Kristiina

      jos jossain on ollut ikävä työskennellä, mutta en minäkään yleistä, että kaikki salkku kourassa kulkevat, on homoja. se mitä meillä on lomittajia ollut, ei ole valittamista. nyt kun olen ollut sairaslomalla ja jään äitiyslomalle kohta, sen aikaa meillä on ollut lomittamassa nuori nainen, joka ei oikein tuon taivaallista ole teinnyt näistä hommista, mutta kun ajatellaan asiaa, niin enpäs minäkään aikoinaan, eli nainen opetettiin ja ei tämän tunnollisempaa ja parempaa lomittajaa osaa kuvitella. siitä mitä hänelle maksetaan on toinen asia. totta kai sitä toivoisi, että työstään saa kunnon palkan, mutta kuten varmaan tiedättekin, kaikkeen ei voi vaikuttaa. valitettasti.

      • lomalyyli

        On mahdollista vaikuttaa lomittajien palkkaan. Meilläpäin nuoret tuottajat alkoivat vaatimaan lomittajien palkankorotuksia yhteistyössä lomatoimen ja lomittajien kanssa. Ja tulosta syntyi. Kuten jo aiemmin kerroin, näin saadaan ammattitaitoisen työvoiman pako alalta hillittyä ja uusien työntekijöiden kiinnostusta heräämään. Toivoisinkin, että muuallakin maassa ymmärrettäisi yhteistyön merkitys tässä asiassa. Tämähän on yhteinen etu.


    • Touhun TÄTI

      Maatalouslomittajan työ.. Voisko olla kivempaa.. =) Totta kai kun meitä ihmmisiä on moneen junaan ja asemalle jääviäkin niin niitä paska paikkoja on jotka ruikuttaa mutta kyllä jotkut lomittajat sitte ovat aikaansaamattomiakin..
      Minä itse olen työssäni koko ajan touhuava ja kiitosta saanut enimmäkseen näitten seittemän vuoden aikana mitä olen neljässä eri kunnassa ollut töissä.. Nyt olen kahdella maatilalla ja parempia työ paikkoja voi vain toivoa.. =) Aamulla neljän jälkeen simmut auki ja lapset hoitoon ja viideksi navettaann, nyt vuoden kohta samaa rataa mennyt eikä ole vielä yhtenäkään aamuna vit.... lähteä töihin... Arvostakaa omaa työtänne ja kohdelkaa tilallisia samalla tavalla miten haluaisit itseäsi kohdeltavan.. Työ iloa kaikille samaa työtä tekeville ja pidetään lippu korkeella!! -Laura-

      • Jossssu

        Minulle tarjottiin maatalouslomittajan paikkaa, 8€ tunnilta. Matkaa on tästä 39km meno paluu, päivässä tulisi noin 40km. Korvaukset saan vasta verottajalta. Kannattaako ees lähtee nuin huonolla palkalla töihin?


      • Lupsävä lyyli
        Jossssu kirjoitti:

        Minulle tarjottiin maatalouslomittajan paikkaa, 8€ tunnilta. Matkaa on tästä 39km meno paluu, päivässä tulisi noin 40km. Korvaukset saan vasta verottajalta. Kannattaako ees lähtee nuin huonolla palkalla töihin?

        Hei.. ei se kyllä kannata.. jos sä yksityiselle teet niin kyllähän ne voi maksaa kilsat kun ite voivat laittaa ne sitten verotukseen.. Joka tapauksessa jos pääset kaupungille tai kunnalle töihin niin hehän maksavat aina yhden ees takaisen matkoja ja toisen ees taas saa sitte laittaa verotukseen.. Mulla tällä hetkellä on 15 euroa tunti palkka...


      • kaapriel
        Lupsävä lyyli kirjoitti:

        Hei.. ei se kyllä kannata.. jos sä yksityiselle teet niin kyllähän ne voi maksaa kilsat kun ite voivat laittaa ne sitten verotukseen.. Joka tapauksessa jos pääset kaupungille tai kunnalle töihin niin hehän maksavat aina yhden ees takaisen matkoja ja toisen ees taas saa sitte laittaa verotukseen.. Mulla tällä hetkellä on 15 euroa tunti palkka...

        Lypsävä lyyli..
        Missäs kunnassa maksetaan tuollaista tunti palkkaa..Ei se täällä pohjoispohjan maalla ole kuin vajaa 10e tunti vaikka maatalouslom-mittajan töitä olen tehnyt kohta 25 vuotta..
        Ja viellä meinaan jatkka vaikka ei se aina niin herkkua ole ..


      • Anonyymi
        kaapriel kirjoitti:

        Lypsävä lyyli..
        Missäs kunnassa maksetaan tuollaista tunti palkkaa..Ei se täällä pohjoispohjan maalla ole kuin vajaa 10e tunti vaikka maatalouslom-mittajan töitä olen tehnyt kohta 25 vuotta..
        Ja viellä meinaan jatkka vaikka ei se aina niin herkkua ole ..

        noh,mikä siinä mättää


    • Entinen lomittaja

      Ei kai sinun ole pakko olla lomittajana jos työ on noin surkeaa! Onhan niitä suojatyöpaikkoja muuallakin kuin lomituspalvelussa. Mene vaikka tumpperi-kuskiksi sotkamon Talvivaaraan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En koskaan antais lasteni alkaa lomittajaks.

      • Anonyymi

        Enkä minäkään, , en myöskään rekkakuskiksi saattikka poliisiksi hoitajtajaks , mieluumin joku somettaja olisi hohdokkaampi ura.


      • Anonyymi

        Mikä se semmoinen,lista taas olikaan,kuin että:
        "Kaikkea voi kokeilla kerran paitsi........
        Kuuliskohan tämä yks homma,kanssa siihen listaan?


      • Anonyymi

        Eikä kaikkien lapsista ole lomittajaksi


    • Anonyymi

      Tämån aamun saldo lomittajan töistä. Pyykkikone laittamatta päälle jo ainakin toisen kerran kolmeen päivään, ellen minä olisi käydessäni laittanut, olisiko pessyt tissit likaisilla räteillä seuraavalla lypsyllä? Bakteerit nousseet yli 20 tuhatta itse lypsetyn ja lomittajan lypsämän tankin välillä, jotain ollut pesemättä, ei nosta edes sairas lehmä noin bakteereita. Vesihana, jota käytetään noin 5 min unohtunut auki, huomasin kun oli noin tunnin mennyt vesi hukkaan. Ellen olisi huomannut, olisiko vesi mennyt maahan kenties iltaan asti, kun seuraavan kerran tarvitsee ko. hanaa käyttää. Saati jos ei muista sittenkään, olisiko mennyt aamuun asti? Tämmöistäkö se on aloittajan mielestä riittävä työn laatu?

      • Anonyymi

        Voisko ajatella että,kokeilis ottaa asian puheeksi, ko.tekijän kanssa......


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe