Kuka tai ketkä suomisäveltäjät ovat tämän hetken suosikkejanne? Tein sen huomion, että, vaikka Bengt von Törneä olen viime aikoina paljon suosinutkin ja vaikuttunut hänen äärimmäisen harvoin kuullusta musiikistaan myös emotionaalisesti, niin sittenkin herra Tuukkasen Meri sinfonian Myrsky osa vaikutti hieman väkevämmin alkupuolen ja ensimmäisen teemaryhmän päättävään mahtavasti nousevaan kliimaksiin asti kuunneltuna. Mutta säveltäjänä herra Törne on tästä huolimatta tehnyt tietoisuudessani ja arvostukseni suhteen huikean nousun jos tuumitaan sitä, että alun perin en juurikaan välittänyt hänen d molli sinfoniastaan, vaan pidin sitä mitäänsanomattoman yhdentekevänä teoksena. Mutta on todettava, että erehdyin asian suhteen, sillä en ole saanut kyllikseni kuulla sitä. Haluaisin ja toivoisin hartaasti saada kuulla enemmän Törnen sielukasta ja henkevää säveltaidetta, josta on tehty lukuisia kantanauhatallenteita, niin Balladista, sinfonisesta runosta Eidos, kuin viulusonaatista ja pianotriosta ja sinfonietastakin, ja jotka kaikki odottavat löytäjäänsä.
Keitä suomalaisia säveltäjiä suositte tällä hetkellä eniten?
13
302
Vastaukset
- Anonyymi
Hildesheimer kysyy paljon huomiota saaneessaMozart kirjassaan retorisesti, että mihin sitten ylisummaan tarvitsisimme musiikkia, jos se ei tyydyttäisi emotionaalisten kokemusten tarvetta? Emotionaalinen tarkoittaa suomeksi tunneperäistä. Kyllähän musiikkia ihan vain soivana taustamusiikkinakin kuunnellaan ilman emotionaalisten kokemusten tavoittelua ja tanssitaan musiikin tahdissa, mutta tällöin onkin kyse lähinnä viihdemusiikista.
- Anonyymi
Myö aina meen sen mukaan mikä ajankohta päivän aikana. Jos aamu niin voimamusaa ja jos pitää rauhoittua niin sopii joku rauhaisa ja harmonine musa kuten vaikkapa erään norjalaisen säveltäjän edvard griegin eräs kuuluisa musateos(nimeä en saa mieleeni), mut tietääkseni kyseessä on hänen se kuuluisin ja arvostetuin teos josta tuli heti iso maailmanlaajuinen hitti.
- Anonyymi
😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋
😋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18237352
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Törne pitää tsekata ihan lähipäivien aikana. Nyt on kuuntelussa ollut pääosin eestiläinen folk-musa =)
Romanialaiseen musaan tutustuminen oli tosi antoisaa.- Anonyymi
Törnen d molli sinfoniasta on todettava, että vaikka se tyylillisesti Salmenhaaran mukaan edustaa viimeistä uusklassiseen tyyliin sävellettyä sinfoniaa lukuun ottamatta muiden säveltäjän sinfonioiden tavoin Sibelius-vaikutteista kansallisromantiikkaa, jossa on pyrkimystä myös polyfoniaan ja kontrapunktiseen ajatteluun, ei tee myönnytystä orkesterin värityksellisille mahdollisuuksille impressionistiseen tyyliin absoluuttista sointiväriefektiä korostaen, ei juurikaan käytä hyväkseen tehokkaita orkestraalisia keinovaroja ja efektejä, ei ole saanut ylleen loisteliasta orkesterikaapua, mutta ei myöskään ripausta huonosti sopivaa Wagnerin estetiikkaa, vaan teoksessa kiinnittää huomiota soitinnuksen tietty läpikuultavuus ja jopa kamarimusiikillinen selkeäpiirteisyys, selkeä temaattinen ja muotoajattelu tietystä melodiankeksinnän tavanomaisuudesta huolimatta, suurenmoista huiluteemaa lukuun ottamatta Andante johdannossa, ja kaihtaa kaikkea pintapuolista "orkesterilla leikkimistä", ( niinikään polyfoniaa suosiva Fougstedt omasta sävellysfilosofiastaan, jolta siis olen termin omaksunut) mutta kantaa kuitenkin omintakeisesta ja persoonallisesta ilmaisuvoimasta kumpuavaa selkeää taiteellista visiota ja näkemystä, joka antaa teokselle sen arvon ja korkeimman metafyysisen merkityksen, jonka kuulija omaksuu ehkä vasta useiden kymmenien kuuntelukertojen jälkeen, mikäli tällä on kylliksi kärsivällisyyttä teoksessa ilmenevien hyveiden ja ansioiden suhteen, jotka palkitsevat kuulijan kohottavan vaikutuksensa osalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Törnen d molli sinfoniasta on todettava, että vaikka se tyylillisesti Salmenhaaran mukaan edustaa viimeistä uusklassiseen tyyliin sävellettyä sinfoniaa lukuun ottamatta muiden säveltäjän sinfonioiden tavoin Sibelius-vaikutteista kansallisromantiikkaa, jossa on pyrkimystä myös polyfoniaan ja kontrapunktiseen ajatteluun, ei tee myönnytystä orkesterin värityksellisille mahdollisuuksille impressionistiseen tyyliin absoluuttista sointiväriefektiä korostaen, ei juurikaan käytä hyväkseen tehokkaita orkestraalisia keinovaroja ja efektejä, ei ole saanut ylleen loisteliasta orkesterikaapua, mutta ei myöskään ripausta huonosti sopivaa Wagnerin estetiikkaa, vaan teoksessa kiinnittää huomiota soitinnuksen tietty läpikuultavuus ja jopa kamarimusiikillinen selkeäpiirteisyys, selkeä temaattinen ja muotoajattelu tietystä melodiankeksinnän tavanomaisuudesta huolimatta, suurenmoista huiluteemaa lukuun ottamatta Andante johdannossa, ja kaihtaa kaikkea pintapuolista "orkesterilla leikkimistä", ( niinikään polyfoniaa suosiva Fougstedt omasta sävellysfilosofiastaan, jolta siis olen termin omaksunut) mutta kantaa kuitenkin omintakeisesta ja persoonallisesta ilmaisuvoimasta kumpuavaa selkeää taiteellista visiota ja näkemystä, joka antaa teokselle sen arvon ja korkeimman metafyysisen merkityksen, jonka kuulija omaksuu ehkä vasta useiden kymmenien kuuntelukertojen jälkeen, mikäli tällä on kylliksi kärsivällisyyttä teoksessa ilmenevien hyveiden ja ansioiden suhteen, jotka palkitsevat kuulijan kohottavan vaikutuksensa osalta.
mitä sä oot vuosikausia kirjotellu näillä klassisen musan palstoilla, niin oonko ymmärtänyt täysin oikein sen, että sä arvostat musateoksessa(klassinen) sitä että teos on yhtenäinen ettei teoksen pidä olla liian sekava ja että teoksessa pitää olla oikeanlaista emotionaalisuutta, onko näin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Törnen d molli sinfoniasta on todettava, että vaikka se tyylillisesti Salmenhaaran mukaan edustaa viimeistä uusklassiseen tyyliin sävellettyä sinfoniaa lukuun ottamatta muiden säveltäjän sinfonioiden tavoin Sibelius-vaikutteista kansallisromantiikkaa, jossa on pyrkimystä myös polyfoniaan ja kontrapunktiseen ajatteluun, ei tee myönnytystä orkesterin värityksellisille mahdollisuuksille impressionistiseen tyyliin absoluuttista sointiväriefektiä korostaen, ei juurikaan käytä hyväkseen tehokkaita orkestraalisia keinovaroja ja efektejä, ei ole saanut ylleen loisteliasta orkesterikaapua, mutta ei myöskään ripausta huonosti sopivaa Wagnerin estetiikkaa, vaan teoksessa kiinnittää huomiota soitinnuksen tietty läpikuultavuus ja jopa kamarimusiikillinen selkeäpiirteisyys, selkeä temaattinen ja muotoajattelu tietystä melodiankeksinnän tavanomaisuudesta huolimatta, suurenmoista huiluteemaa lukuun ottamatta Andante johdannossa, ja kaihtaa kaikkea pintapuolista "orkesterilla leikkimistä", ( niinikään polyfoniaa suosiva Fougstedt omasta sävellysfilosofiastaan, jolta siis olen termin omaksunut) mutta kantaa kuitenkin omintakeisesta ja persoonallisesta ilmaisuvoimasta kumpuavaa selkeää taiteellista visiota ja näkemystä, joka antaa teokselle sen arvon ja korkeimman metafyysisen merkityksen, jonka kuulija omaksuu ehkä vasta useiden kymmenien kuuntelukertojen jälkeen, mikäli tällä on kylliksi kärsivällisyyttä teoksessa ilmenevien hyveiden ja ansioiden suhteen, jotka palkitsevat kuulijan kohottavan vaikutuksensa osalta.
noh klassinen musa asettaa tietyt raamit kuuntelijoille että ei varmaan kuka tahansa pysty omaksumaan klassista musaa omaksi musafanituksen aiheeksi, että se vaatii kai paljon ns lehmänhermoja ennenkaikkea mikä on ihan ymmärrettävää jo siitä syystä kun monet klassiset teokset on hyvin pitkäkestoisia. Esim minä itte kun kuuntelen esim klassista musaa, niin en jaksa kuunnella kuin ehkä yhden pitkän klassisen teoksen yhden päivän aikana ja nyt tarkoitan siis noin 15-20 minuuttista teosta(usein ovat sinfonioita).
tiiän paljon esim sinfonioita jotka ei nouse mestaruusliigaan kun niistä puuttuu joku sellainen koukku tai melodia, että se menee sellaiseksi musaksi josta puuttuu selkeä oivallus, ns melodia tai sitten teos poukkoilee liikaa olevan liian sekava tai sitten teos on liian vetelän tylsän pateettinen(mihin sibelius kompastui usein). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mitä sä oot vuosikausia kirjotellu näillä klassisen musan palstoilla, niin oonko ymmärtänyt täysin oikein sen, että sä arvostat musateoksessa(klassinen) sitä että teos on yhtenäinen ettei teoksen pidä olla liian sekava ja että teoksessa pitää olla oikeanlaista emotionaalisuutta, onko näin?
Musiikissa emotionaalinen voima ja kosketuspinta ovat sävelteoksen tärkeimmät ominaisuudet, jotka antavat sille sen arvon. Teoksen kuulijaan tekemä emotionaalinen vaikutus edellyttää osaltaan tiettyä yhtenäisyyttä, mutta sekin on suhteellista. Salmenhaara on luonnehtinut Hiroshima sinfoniaa muodoltaan hieman hajanaiseksikin tehokkaista sinfonisista jaksoista huolimatta, mutta tämä ei vähennä teoksen arvoa ja vaikuttavia kvaliteetteja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
noh klassinen musa asettaa tietyt raamit kuuntelijoille että ei varmaan kuka tahansa pysty omaksumaan klassista musaa omaksi musafanituksen aiheeksi, että se vaatii kai paljon ns lehmänhermoja ennenkaikkea mikä on ihan ymmärrettävää jo siitä syystä kun monet klassiset teokset on hyvin pitkäkestoisia. Esim minä itte kun kuuntelen esim klassista musaa, niin en jaksa kuunnella kuin ehkä yhden pitkän klassisen teoksen yhden päivän aikana ja nyt tarkoitan siis noin 15-20 minuuttista teosta(usein ovat sinfonioita).
tiiän paljon esim sinfonioita jotka ei nouse mestaruusliigaan kun niistä puuttuu joku sellainen koukku tai melodia, että se menee sellaiseksi musaksi josta puuttuu selkeä oivallus, ns melodia tai sitten teos poukkoilee liikaa olevan liian sekava tai sitten teos on liian vetelän tylsän pateettinen(mihin sibelius kompastui usein).Olen joidenkin suomalaissäveltäjien heikommilta tai jopa täysin kelvottomiltakin vaikuttaneisiin sinfonioihin tutustuttuani, sillä vain mitättömän pieni osa niistä on tallennettu kantanauhalle, tullut osittain siihen tulokseen, että ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Jopa lähes kelvottomalta vaikuttanut sinfonia on elämyshakuisen reseption perusteella useampaan kertaan kuunneltuna alkanut vaikuttaa ainakin joidenkin osien osalta tunteisiin, tahtoon ja affekteihin, niitä kohottaen ja muuttaen toiseen vireeseen, Schopenhaueria siteeraten tämän musiikin metafysiikasta. Mutta mestariteosten lisäksi suomessa on luotu jopa kilpailussa palkittuja sinfonioita, jotka eivät tosiaankaan kuulu korkeimpaan arvoluokitukseen tai laatutasolle suurten klassikkosäveltäjien mestariteosten tavoin, vaan ovat osoittautuneet säveltäjiensä kenties eräiksi heikoimmiksi saavutuksiksi tiettyjen sinfonian osien osalta, jotka eivät edusta olemassa olevasta tallenteesta huolimatta säveltäjiensä merkittävintä antia säveltaiteelle, vaan kuuluvat alempaan liigaan varsin amatöörimäisinä sepustuksina. Sääli, ettei kaikki kvalitatiivisesti merkittävä suomalainen sinfoniakirjallisuus ole löytänyt tietään levylle tai kantanauhalle, mutta yksinomaan jo Erik Fordellin tuotanto on niin käsittämättömän runsas ja monitahoinen, että niin suuren tuotannon taltioiminen olisi äärettömän haastava tehtävä, että on sikäli ymmärrettävää, ettei siitä ole olemassa paria sinfoniaa lukuun ottamatta muita tallenteita, vaikka sitä voinee pitää menetyksenä säveltaiteelle ja musiikin nälkäisille Fordell faneille. Fordellin alkupään sinfoniat eivät antane edustavaa kuvaa säveltäjän koko repertoaarista ja osaamisesta sinfonikkona, vaikka eräs niistä saavutti suuren menestyksen, kun se esitettiin aikoinaan eräässä keski suomen kaupungissa. Mutta oli niin tai näin, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta, pienessä suomessakin on vaikuttanut hämmästyttävän runsas ja kirjava joukko maan kokoluokkaan, pieneen väestömäärään, sekä säveltäjien nimettömyyteen nähden suomen oloissa verrattain taitaviakin säveltäjiä, jos mittapuuna käytetään heidän yleisölle tuntemattomia merkkiteoksiaan, joita minäkään en ole kuullut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen joidenkin suomalaissäveltäjien heikommilta tai jopa täysin kelvottomiltakin vaikuttaneisiin sinfonioihin tutustuttuani, sillä vain mitättömän pieni osa niistä on tallennettu kantanauhalle, tullut osittain siihen tulokseen, että ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Jopa lähes kelvottomalta vaikuttanut sinfonia on elämyshakuisen reseption perusteella useampaan kertaan kuunneltuna alkanut vaikuttaa ainakin joidenkin osien osalta tunteisiin, tahtoon ja affekteihin, niitä kohottaen ja muuttaen toiseen vireeseen, Schopenhaueria siteeraten tämän musiikin metafysiikasta. Mutta mestariteosten lisäksi suomessa on luotu jopa kilpailussa palkittuja sinfonioita, jotka eivät tosiaankaan kuulu korkeimpaan arvoluokitukseen tai laatutasolle suurten klassikkosäveltäjien mestariteosten tavoin, vaan ovat osoittautuneet säveltäjiensä kenties eräiksi heikoimmiksi saavutuksiksi tiettyjen sinfonian osien osalta, jotka eivät edusta olemassa olevasta tallenteesta huolimatta säveltäjiensä merkittävintä antia säveltaiteelle, vaan kuuluvat alempaan liigaan varsin amatöörimäisinä sepustuksina. Sääli, ettei kaikki kvalitatiivisesti merkittävä suomalainen sinfoniakirjallisuus ole löytänyt tietään levylle tai kantanauhalle, mutta yksinomaan jo Erik Fordellin tuotanto on niin käsittämättömän runsas ja monitahoinen, että niin suuren tuotannon taltioiminen olisi äärettömän haastava tehtävä, että on sikäli ymmärrettävää, ettei siitä ole olemassa paria sinfoniaa lukuun ottamatta muita tallenteita, vaikka sitä voinee pitää menetyksenä säveltaiteelle ja musiikin nälkäisille Fordell faneille. Fordellin alkupään sinfoniat eivät antane edustavaa kuvaa säveltäjän koko repertoaarista ja osaamisesta sinfonikkona, vaikka eräs niistä saavutti suuren menestyksen, kun se esitettiin aikoinaan eräässä keski suomen kaupungissa. Mutta oli niin tai näin, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta, pienessä suomessakin on vaikuttanut hämmästyttävän runsas ja kirjava joukko maan kokoluokkaan, pieneen väestömäärään, sekä säveltäjien nimettömyyteen nähden suomen oloissa verrattain taitaviakin säveltäjiä, jos mittapuuna käytetään heidän yleisölle tuntemattomia merkkiteoksiaan, joita minäkään en ole kuullut.
Minä tuossa tutistuin Tolosen vaikuttavaan sinfoniaan ja Saikkolan sinfoniettaan, mutta Nielsenin tylsän sinfonian kuuntelun jätin kesken.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen joidenkin suomalaissäveltäjien heikommilta tai jopa täysin kelvottomiltakin vaikuttaneisiin sinfonioihin tutustuttuani, sillä vain mitättömän pieni osa niistä on tallennettu kantanauhalle, tullut osittain siihen tulokseen, että ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Jopa lähes kelvottomalta vaikuttanut sinfonia on elämyshakuisen reseption perusteella useampaan kertaan kuunneltuna alkanut vaikuttaa ainakin joidenkin osien osalta tunteisiin, tahtoon ja affekteihin, niitä kohottaen ja muuttaen toiseen vireeseen, Schopenhaueria siteeraten tämän musiikin metafysiikasta. Mutta mestariteosten lisäksi suomessa on luotu jopa kilpailussa palkittuja sinfonioita, jotka eivät tosiaankaan kuulu korkeimpaan arvoluokitukseen tai laatutasolle suurten klassikkosäveltäjien mestariteosten tavoin, vaan ovat osoittautuneet säveltäjiensä kenties eräiksi heikoimmiksi saavutuksiksi tiettyjen sinfonian osien osalta, jotka eivät edusta olemassa olevasta tallenteesta huolimatta säveltäjiensä merkittävintä antia säveltaiteelle, vaan kuuluvat alempaan liigaan varsin amatöörimäisinä sepustuksina. Sääli, ettei kaikki kvalitatiivisesti merkittävä suomalainen sinfoniakirjallisuus ole löytänyt tietään levylle tai kantanauhalle, mutta yksinomaan jo Erik Fordellin tuotanto on niin käsittämättömän runsas ja monitahoinen, että niin suuren tuotannon taltioiminen olisi äärettömän haastava tehtävä, että on sikäli ymmärrettävää, ettei siitä ole olemassa paria sinfoniaa lukuun ottamatta muita tallenteita, vaikka sitä voinee pitää menetyksenä säveltaiteelle ja musiikin nälkäisille Fordell faneille. Fordellin alkupään sinfoniat eivät antane edustavaa kuvaa säveltäjän koko repertoaarista ja osaamisesta sinfonikkona, vaikka eräs niistä saavutti suuren menestyksen, kun se esitettiin aikoinaan eräässä keski suomen kaupungissa. Mutta oli niin tai näin, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta, pienessä suomessakin on vaikuttanut hämmästyttävän runsas ja kirjava joukko maan kokoluokkaan, pieneen väestömäärään, sekä säveltäjien nimettömyyteen nähden suomen oloissa verrattain taitaviakin säveltäjiä, jos mittapuuna käytetään heidän yleisölle tuntemattomia merkkiteoksiaan, joita minäkään en ole kuullut.
moi törneä en löytäny youtubesta sen musaa hmm. Harmitus iso, mut osaatko neuvoa miten löytää hänen musaa? En käytä mitään muuta kuin youtubea. Millä haulla hänen musaa löytää. Syötin youtubekenttään "bengt von törne" ja sen jälkeen kun en löytänyt tuolla haulla niin kokeilin "törne" enkä löytänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
moi törneä en löytäny youtubesta sen musaa hmm. Harmitus iso, mut osaatko neuvoa miten löytää hänen musaa? En käytä mitään muuta kuin youtubea. Millä haulla hänen musaa löytää. Syötin youtubekenttään "bengt von törne" ja sen jälkeen kun en löytänyt tuolla haulla niin kokeilin "törne" enkä löytänyt.
Törnen musiikkia ei liene levytetty milloinkaan, eikä sitä mm. sen vuoksi löydy tuubistakaan. Mutta Yle areenasta jotakin säveltäjän musiikkia ilmeisesti löytyy. Mutta sen musiikin kauneusarvoista ja emotionaalisesta voimasta selville pääseminen, musiikin kuulijaan tekemää kohottavaa vaikutusta myöten, edellyttää kyllä paitsi vastaanottavaiseen tilaan virittäytymistä, syvällistä eläytymistä, niin myöskin lukuisia kuuntelukertoja, jotta sen syvin olemus ja musiikin omalaatuiset esteettiset kvaliteetit paljastusivat kuulijalle ja tämä tulisi vaikutetuksi syvimpiä myöten, jos mahdollista. Pidin kyllä teoksesta jo ensikuulemalla, mutta musiikin tuottama emotionaalinen vaikutus ei kenties selvinnyt tällöin välittömästi, vaan edellytti lähempää perehtymistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Törnen musiikkia ei liene levytetty milloinkaan, eikä sitä mm. sen vuoksi löydy tuubistakaan. Mutta Yle areenasta jotakin säveltäjän musiikkia ilmeisesti löytyy. Mutta sen musiikin kauneusarvoista ja emotionaalisesta voimasta selville pääseminen, musiikin kuulijaan tekemää kohottavaa vaikutusta myöten, edellyttää kyllä paitsi vastaanottavaiseen tilaan virittäytymistä, syvällistä eläytymistä, niin myöskin lukuisia kuuntelukertoja, jotta sen syvin olemus ja musiikin omalaatuiset esteettiset kvaliteetit paljastusivat kuulijalle ja tämä tulisi vaikutetuksi syvimpiä myöten, jos mahdollista. Pidin kyllä teoksesta jo ensikuulemalla, mutta musiikin tuottama emotionaalinen vaikutus ei kenties selvinnyt tällöin välittömästi, vaan edellytti lähempää perehtymistä.
yle areena joo okei kiitos tiedosta nyt bvasta myöhään huomasin tän viestis. Sori. En yleensä yle areenasta ole etsiny musaa, mut paan harkintaan toki.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389