Jumala ja wiccalaisuus

Suptri

Miten wiccat suhtautuvat Jumalaan? Onko olemassa Jumala persoonana vai olenko löytämässä uskonnon, jossa uskotaan samalla tavalla kuin oma näkemykseni on? Eli Jumala on kaikkialla, olipa sitten Jumala tai ei? Eli kaikki on luonnosta, joidenkin mielestä siis Jumalasta, mutta varsinaisesti Jumalaa ei persoonana ole?

20

1586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suptri

      Siis Jumalaa ei yksittäisenä persoonana ole, vaan jonain korkeampana voimana joka tätä palloa pyörittää ja määrää mitä tapahtuu. Ns. luonnonvoima.

      • Kronos

        Mielestäni wicca ei ole nyt juuri sitä, mitä itse edustat. Edustat näkemyksinesi panteistista uskoa, jota esiintyy monissa vanhoissa uskonnoissa ja ennenkaikkea luonnonuskonnoissa. Wiccalaisuus sisältää panteistisen maailmankuvan, mutta jumalnäkemykseltään se jakautuu "jumala ja jumalatar" -dualismiin.

        Jatka etsimistäsi, mutta omana vinkkinäni sanoisin, että tutustu seuraavaksi vaikkapa shamanismiin ja lue jokunen Carlos Castanedan kirja siinä välissä.

        http://personal.inet.fi/yhdistys/shamaaniseura/index.htm


      • Suptri
        Kronos kirjoitti:

        Mielestäni wicca ei ole nyt juuri sitä, mitä itse edustat. Edustat näkemyksinesi panteistista uskoa, jota esiintyy monissa vanhoissa uskonnoissa ja ennenkaikkea luonnonuskonnoissa. Wiccalaisuus sisältää panteistisen maailmankuvan, mutta jumalnäkemykseltään se jakautuu "jumala ja jumalatar" -dualismiin.

        Jatka etsimistäsi, mutta omana vinkkinäni sanoisin, että tutustu seuraavaksi vaikkapa shamanismiin ja lue jokunen Carlos Castanedan kirja siinä välissä.

        http://personal.inet.fi/yhdistys/shamaaniseura/index.htm

        ...että wiccalaisuus antaa paljon mahdollisuuksia juuri oman näkemyksen luomiseen. Kokemuksen kautta nimenomaan. Sen mitä wiccalaisuudesta tiedän, olen ajatellut olevan lähellä omaa näkemystäni. Juuri siksi, että siihen ei kuulu mitään järjestöä eikä pakko-ohjeita tai muuta hämärää vaan nimenomaan luonnon kunnioittamista. Tavallaan ajattelen, että wiccalaisuus ei ole ristiriidassa Raamatun kanssa vaan pikemminkin melko lähellä sitä, tosin eri sanoin kuvailtuna. Raamatun mukaan kuitenkaan spiritismiä ei saa harrastaa, vaikka en wiccalaisten tapoja harjoittaa rituaalejaan näekään spiritisminä vaan päinvastoin. Siis jos spiritisminä pidetään paholaisen kanssa yhteyden pitämisenä. Haluaisin todella tutustua wiccalaisiin paremmin, sillä sen tiedon varassa mikä minulla on, olen melko samalla taajuudella.


      • Kronos
        Suptri kirjoitti:

        ...että wiccalaisuus antaa paljon mahdollisuuksia juuri oman näkemyksen luomiseen. Kokemuksen kautta nimenomaan. Sen mitä wiccalaisuudesta tiedän, olen ajatellut olevan lähellä omaa näkemystäni. Juuri siksi, että siihen ei kuulu mitään järjestöä eikä pakko-ohjeita tai muuta hämärää vaan nimenomaan luonnon kunnioittamista. Tavallaan ajattelen, että wiccalaisuus ei ole ristiriidassa Raamatun kanssa vaan pikemminkin melko lähellä sitä, tosin eri sanoin kuvailtuna. Raamatun mukaan kuitenkaan spiritismiä ei saa harrastaa, vaikka en wiccalaisten tapoja harjoittaa rituaalejaan näekään spiritisminä vaan päinvastoin. Siis jos spiritisminä pidetään paholaisen kanssa yhteyden pitämisenä. Haluaisin todella tutustua wiccalaisiin paremmin, sillä sen tiedon varassa mikä minulla on, olen melko samalla taajuudella.

        Nykyään wiccalaisuus on ikävä kyllä myös "helppo ratkaisu" trendikyytensä ja mediaseksikkyytensä vuoksi. Toisaalta, mikäli tunnet olevasi vielä jossain määrin kristitty, joudut joka tapauksessa valinnan eteen. Harkitse siis tarkkaan. Kristinusko pyrkii monin tavoin pitämään omistaan kiinni ja siihen sisältyy rankemmanpuoleista pelottelua, joka voi viedä yöunet, jos ne oikein vakavasti ottaa.

        Puhut paholaisista, spiritismistä ja Raamatusta. Mikäli uskot moiseen et voi olla wicca, koska tarkkailet rituaaleja kristillisessä sabluunassa.

        Tee mitä tahdot, kunhan et vahingoita. Sisäistä se ja unohda paholaiset. Noin aluksi voisit lähteä miettimään, mitä "paha" itse asiassa on - ja onko sitä edes olemassa. Kyllä luontoa voi kunnioittaa ja tuntea siihen yhteyttä, vaikka olisi kristittykin.

        Mieti, miksi ylipäänsä haluat "olla joku" ja edustaa jotain uskontoa? Itse en ole wicca, vaikka tunnenkin siihen vahvaa hengenheimolaisuutta. Voisin kutsua itseäni eklektikoksi, mutta huijaisin sillä itseäni. Minä olen minä ja uskon tiettyihin tärkeinä pitämiini asioihin. En ole kristitty, enkä kuulu kirkkoon. Olen oman tieni kulkija, joka näkee pyhyyttä luonnossa ja jolla on maaginen maailmankuva.


      • Suptri
        Kronos kirjoitti:

        Nykyään wiccalaisuus on ikävä kyllä myös "helppo ratkaisu" trendikyytensä ja mediaseksikkyytensä vuoksi. Toisaalta, mikäli tunnet olevasi vielä jossain määrin kristitty, joudut joka tapauksessa valinnan eteen. Harkitse siis tarkkaan. Kristinusko pyrkii monin tavoin pitämään omistaan kiinni ja siihen sisältyy rankemmanpuoleista pelottelua, joka voi viedä yöunet, jos ne oikein vakavasti ottaa.

        Puhut paholaisista, spiritismistä ja Raamatusta. Mikäli uskot moiseen et voi olla wicca, koska tarkkailet rituaaleja kristillisessä sabluunassa.

        Tee mitä tahdot, kunhan et vahingoita. Sisäistä se ja unohda paholaiset. Noin aluksi voisit lähteä miettimään, mitä "paha" itse asiassa on - ja onko sitä edes olemassa. Kyllä luontoa voi kunnioittaa ja tuntea siihen yhteyttä, vaikka olisi kristittykin.

        Mieti, miksi ylipäänsä haluat "olla joku" ja edustaa jotain uskontoa? Itse en ole wicca, vaikka tunnenkin siihen vahvaa hengenheimolaisuutta. Voisin kutsua itseäni eklektikoksi, mutta huijaisin sillä itseäni. Minä olen minä ja uskon tiettyihin tärkeinä pitämiini asioihin. En ole kristitty, enkä kuulu kirkkoon. Olen oman tieni kulkija, joka näkee pyhyyttä luonnossa ja jolla on maaginen maailmankuva.

        Haluaisin vain löytää "hengenheimolaisia" jotka kokevat asioita samoin kuin minä. En halua kuulua mihinkään "systeemiin" vaan olla osa tätä kaikkea mitä ympärillämme ja meissä itsessämme on. En kuitenkaan halua kieltää Raamattua enkä sen sanomaa, mutta en kuitenkaan kieltäytyä synttäreistä tai muista juhlista joita monet uskontokunnat kieltäytyvät viettämästä. Haluan olla oma itseni. Wiccalaisista luulisin vain löytäväni monia vastaavia tuntemuksia omaavia ihmisiä, joten siksi aihe kiinnosta suuresti. Raamatun mukaanhan (muistaakseni) "usko siirtää vuoria" joten tämä mielestäni pitää paikkansa. Tavallaan. Jos tapaisin ihmisiä, jotka uskovat luonnon voimaan, voisin itsekin saada siitä enemmän irti. Ilman että tarvitsee liittyä johonkin ja sitoutua noudattamaan jotain jumallallista käskyä tms.


      • Kronos
        Suptri kirjoitti:

        Haluaisin vain löytää "hengenheimolaisia" jotka kokevat asioita samoin kuin minä. En halua kuulua mihinkään "systeemiin" vaan olla osa tätä kaikkea mitä ympärillämme ja meissä itsessämme on. En kuitenkaan halua kieltää Raamattua enkä sen sanomaa, mutta en kuitenkaan kieltäytyä synttäreistä tai muista juhlista joita monet uskontokunnat kieltäytyvät viettämästä. Haluan olla oma itseni. Wiccalaisista luulisin vain löytäväni monia vastaavia tuntemuksia omaavia ihmisiä, joten siksi aihe kiinnosta suuresti. Raamatun mukaanhan (muistaakseni) "usko siirtää vuoria" joten tämä mielestäni pitää paikkansa. Tavallaan. Jos tapaisin ihmisiä, jotka uskovat luonnon voimaan, voisin itsekin saada siitä enemmän irti. Ilman että tarvitsee liittyä johonkin ja sitoutua noudattamaan jotain jumallallista käskyä tms.

        Olin nimikristitty evankelisluterilainen niinkuin varmaan suurin osa suomalaisista. Teini-iässä kiinnostuin aluksi buddhalaisuudesta ja myöhemmin teosofiasta. Teosofia johdatti minut Idän Tähden -järjestön pariin, jolloin tutustuin Jiddu Krishnamurtin kirjoihin. SE oli ensimmäinen Iso Kolaus!

        Sisareni esitteli minulle Carlos Castanedan kirjat, joiden maagiseen maailmankuvaan upposin - näköjään lopullisesti. Castanedan myötä tutustuin shamanismiin ja noituuteen, erosin kirkosta ja tutustuin wiccalaisuuteen ystäväni kautta. Tätä matkantekoa on nyt kestänyt kohta parikymmentä vuotta, enkä edelleenkään tiedä minne se johtaa. Olen uponnut yhä syvemmälle maagiseen maailmankuvaan ja kaikki kristillisyys näyttää tällä hetkellä jotenkin äärimmäisen ahtaalta ja väärinymmärretyltä. Se tässä on mielestäni mielenkiintoisinta ollutkin: mitä kauemmaksi olen arkaantunut kristillisyydestä, sen paremmin ymmärrän sitä!!


      • Suptri
        Kronos kirjoitti:

        Olin nimikristitty evankelisluterilainen niinkuin varmaan suurin osa suomalaisista. Teini-iässä kiinnostuin aluksi buddhalaisuudesta ja myöhemmin teosofiasta. Teosofia johdatti minut Idän Tähden -järjestön pariin, jolloin tutustuin Jiddu Krishnamurtin kirjoihin. SE oli ensimmäinen Iso Kolaus!

        Sisareni esitteli minulle Carlos Castanedan kirjat, joiden maagiseen maailmankuvaan upposin - näköjään lopullisesti. Castanedan myötä tutustuin shamanismiin ja noituuteen, erosin kirkosta ja tutustuin wiccalaisuuteen ystäväni kautta. Tätä matkantekoa on nyt kestänyt kohta parikymmentä vuotta, enkä edelleenkään tiedä minne se johtaa. Olen uponnut yhä syvemmälle maagiseen maailmankuvaan ja kaikki kristillisyys näyttää tällä hetkellä jotenkin äärimmäisen ahtaalta ja väärinymmärretyltä. Se tässä on mielestäni mielenkiintoisinta ollutkin: mitä kauemmaksi olen arkaantunut kristillisyydestä, sen paremmin ymmärrän sitä!!

        Ajattelet ainakin lähes juuri kuin minä! Tosin en ole pariakymmentä vuotta joutunut seilaamaan, mutta samoihin ajatuksiin olen päätynyt. Nimenomaan haluan pitää ajatukseni avoinna kaikelle, mitä sinne voi mistään tullakaan, suodattaa siitä sen mikä ei mielestäni sinne sovi, mutta pitää aina hyvyyden mielessäni ja toimia sen mukaan.


      • Kronos
        Suptri kirjoitti:

        Ajattelet ainakin lähes juuri kuin minä! Tosin en ole pariakymmentä vuotta joutunut seilaamaan, mutta samoihin ajatuksiin olen päätynyt. Nimenomaan haluan pitää ajatukseni avoinna kaikelle, mitä sinne voi mistään tullakaan, suodattaa siitä sen mikä ei mielestäni sinne sovi, mutta pitää aina hyvyyden mielessäni ja toimia sen mukaan.

        Löydät hengenheimolaisia paremmin tämän saman uskontofoorumin alaiselta Magia -palstalta. Jostain syystä siellä puidaan enempi syntyjä syviä. Liity joukkoon iloiseen! ;-D


      • Sulwen
        Suptri kirjoitti:

        ...että wiccalaisuus antaa paljon mahdollisuuksia juuri oman näkemyksen luomiseen. Kokemuksen kautta nimenomaan. Sen mitä wiccalaisuudesta tiedän, olen ajatellut olevan lähellä omaa näkemystäni. Juuri siksi, että siihen ei kuulu mitään järjestöä eikä pakko-ohjeita tai muuta hämärää vaan nimenomaan luonnon kunnioittamista. Tavallaan ajattelen, että wiccalaisuus ei ole ristiriidassa Raamatun kanssa vaan pikemminkin melko lähellä sitä, tosin eri sanoin kuvailtuna. Raamatun mukaan kuitenkaan spiritismiä ei saa harrastaa, vaikka en wiccalaisten tapoja harjoittaa rituaalejaan näekään spiritisminä vaan päinvastoin. Siis jos spiritisminä pidetään paholaisen kanssa yhteyden pitämisenä. Haluaisin todella tutustua wiccalaisiin paremmin, sillä sen tiedon varassa mikä minulla on, olen melko samalla taajuudella.

        Tässä on jo monta hyvää asiaa sanottu, mutta selvennykseksi haluan todeta, että vaikkakin wiccassa on monia asioita, jotka ovat harjoittajansa näköisiä ja jokaisen polulla yksilöllisiä, niin paljon on myös niitä asioita, joita ilman et ole wicca.
        Monet uuspakana uskonnot ja panteistiset ja maagiset maailmankuvat ovat kohtalaisen lähellä toisiaan ja varmastikin jostain sieltä maastosta löydät itsesi.

        Kehottaisin sinua lukemaan esim. Titus Hjelmin kirjan "mitä wicca on?". Se on kohtalaisen suppea teos, mutta siinä on hyvin selitetty wiccalaista maailmankuvaa ja sitä mikä yhdistää wiccoja. Siitä voisit saada hyvän perustuntuman mistä on kyse.
        Jos se ei naksahda yhteen oman ajattelusi kanssa, niin älä lannistu, sillä vaihtoehtoja löytyy.

        Wiccalaisuudessa oma kokemus on olennaista, mutta jumalia meilläkin on (enemmän tai vähemmän persoonallisia). Käsittääkseni monet kristityt eivät koe meidän olevan lähelläkään raamatun oppeja johtuen siitä, että wiccat harjoittavat magiaa (lasken myös uskonnoliset rituaalit siihen) ja monet wiccat harjoittavat myös perinteistä noituutta.
        Wiccalaisuus on uskonto (ja elämänkatsomus ja -tapa). Emmekä me usko paholaiseen, tai muuhunkaan persoonalliseen pahaan. Mutta näistä asioista on laajemmin jo aiemmin mainitsemassani Hjelmin kirjassa.

        -Sulwen


      • Apostoli34
        Kronos kirjoitti:

        Olin nimikristitty evankelisluterilainen niinkuin varmaan suurin osa suomalaisista. Teini-iässä kiinnostuin aluksi buddhalaisuudesta ja myöhemmin teosofiasta. Teosofia johdatti minut Idän Tähden -järjestön pariin, jolloin tutustuin Jiddu Krishnamurtin kirjoihin. SE oli ensimmäinen Iso Kolaus!

        Sisareni esitteli minulle Carlos Castanedan kirjat, joiden maagiseen maailmankuvaan upposin - näköjään lopullisesti. Castanedan myötä tutustuin shamanismiin ja noituuteen, erosin kirkosta ja tutustuin wiccalaisuuteen ystäväni kautta. Tätä matkantekoa on nyt kestänyt kohta parikymmentä vuotta, enkä edelleenkään tiedä minne se johtaa. Olen uponnut yhä syvemmälle maagiseen maailmankuvaan ja kaikki kristillisyys näyttää tällä hetkellä jotenkin äärimmäisen ahtaalta ja väärinymmärretyltä. Se tässä on mielestäni mielenkiintoisinta ollutkin: mitä kauemmaksi olen arkaantunut kristillisyydestä, sen paremmin ymmärrän sitä!!

        Otsikko itseasiassa kertookin jo asian, eli uteliaana kyselen. Täällä olen muutamia kommentteja lukenut ja useat viittaavat siihen, että wiccalaisuus ei ole sääntöjä ym., vaan oma henkilökohtainen kokemus korostuu. Kuka on sanonut, että kristinuskokaan olisi sitä? Siis sääntöjä ym. Uskonnollisuus on, mutta se koskee kaikkia uskontoja. Usko ei.


    • jaina

      Kyllä wiccalaisen jumalkäsityksenkin takana on immanenssi kaikenläpäisevyys, joka sitten on polarisoitunut noin miehiseksi ja naisiseksi.

      Luullakseni suurin osa wiccoista ajattelee, että Jumalatar synnytti maailmankaikkeuden ja tekee sitä edelleenkin. Ainakin The Charge of the StarGoddess asian näin ilmaisee:

      "...Let there be beauty and strength, power and compassion, honor and humility, mirth and reverence within you. And you who see to know Me, know that your seeking and yearning will avail you not, unless you know the Mystery; for if that which you seek, you find not within your self, you will never find it without. For behold, I have been with you from the beginning and I am that which is attained at the end of desire. Let there beauty and strength, power and compassion, honor and humility, mirth and reverence within you. And you who see to know Me, know that your seeking and yearning will avail you not, unless you know the Mystery; for if that which you seek, you find not within your self, you will never find it without. For behold, I have been with you from the beginning and I am that which is attained at the end of desire."

    • harmaavaris

      Jumala on tasapainossa Jumalatteren kanssa, toisiaan täydentävänä polariteettina. Ei ole olemassa Jumalaa ilman Jumalatarta. Uskonnosta riippuen saapi sitten olla eri mieltä. ;)

      Harjoittajasta riippuen wicca on sekoitus polyteismiä, animismia ja panteismia, muutaman mainitakseni. Jollakulla saattaa olla täysin monoteistinen näkemys, mutta montaa ei ole eteeni sattunut. Diaanisuus on yksi esimerkki.

      • Suptri

        Tätä nimenomaan tarkoitan wiccalaisuudessa. Eli jokainen kuitenkin päättää omasta näkemyksestään? Miten voisin saada yhteyttä wiccalaisiin? Uskonto (vai lie luokitellaanko uskonnoksi) vastaa niin suuresti omaa käsitystäni maailmankaikkeudesta, että haluaisin todella tavata ja keskustella ko. uskontoa harjoittavien kanssa.


      • harmaavaris
        Suptri kirjoitti:

        Tätä nimenomaan tarkoitan wiccalaisuudessa. Eli jokainen kuitenkin päättää omasta näkemyksestään? Miten voisin saada yhteyttä wiccalaisiin? Uskonto (vai lie luokitellaanko uskonnoksi) vastaa niin suuresti omaa käsitystäni maailmankaikkeudesta, että haluaisin todella tavata ja keskustella ko. uskontoa harjoittavien kanssa.

        Etkös sinä keskustele jo nyt? ;)

        Juu, näkemyksistä ei ole mitään kirjoitettua kirjaa eikä yhtä ainutta oikeata versiota, mutta tiettyjä yhtäläisyyksiä harjoittajien välillä on. Tarkoitan niitä keskeisiä määritteitä tai punaisia lankoja, jotka tekee wiccasta wiccan.


      • Suptri
        harmaavaris kirjoitti:

        Etkös sinä keskustele jo nyt? ;)

        Juu, näkemyksistä ei ole mitään kirjoitettua kirjaa eikä yhtä ainutta oikeata versiota, mutta tiettyjä yhtäläisyyksiä harjoittajien välillä on. Tarkoitan niitä keskeisiä määritteitä tai punaisia lankoja, jotka tekee wiccasta wiccan.

        "Haluaisin vain löytää "hengenheimolaisia" jotka kokevat asioita samoin kuin minä. En halua kuulua mihinkään "systeemiin" vaan olla osa tätä kaikkea mitä ympärillämme ja meissä itsessämme on. En kuitenkaan halua kieltää Raamattua enkä sen sanomaa, mutta en kuitenkaan kieltäytyä synttäreistä tai muista juhlista joita monet uskontokunnat kieltäytyvät viettämästä. Haluan olla oma itseni. Wiccalaisista luulisin vain löytäväni monia vastaavia tuntemuksia omaavia ihmisiä, joten siksi aihe kiinnosta suuresti. Raamatun mukaanhan (muistaakseni) "usko siirtää vuoria" joten tämä mielestäni pitää paikkansa. Tavallaan. Jos tapaisin ihmisiä, jotka uskovat luonnon voimaan, voisin itsekin saada siitä enemmän irti. Ilman että tarvitsee liittyä johonkin ja sitoutua noudattamaan jotain jumallallista käskyä tms."

        Lisään vielä, etten tunne Koraania tai muita teoksia yhtä hyvin kuin Raamattua, joten en näihin osaa enempää kantaa ottaa. Haluaisin kuitenkin saada selville kaiken sen mitä saatavissa on, joten esim. wiccalaisten muodostamat "energiapallot" haluaisin kokea muidenkin kuin oman itseni kesken. Tietäen, etten ole ainoa... Jos ymmärrät mitä tarkoitan?


      • Suptri kirjoitti:

        Tätä nimenomaan tarkoitan wiccalaisuudessa. Eli jokainen kuitenkin päättää omasta näkemyksestään? Miten voisin saada yhteyttä wiccalaisiin? Uskonto (vai lie luokitellaanko uskonnoksi) vastaa niin suuresti omaa käsitystäni maailmankaikkeudesta, että haluaisin todella tavata ja keskustella ko. uskontoa harjoittavien kanssa.

        Näytät nauttivan keskustelusta. Jos käytät IRCiä, niin Quakenetissä toimii kanava #pakanalliset, jossa juttelu on sallittua. Meitä on vielä aika vähän eikä meissä ole kuin yksi wicca, mutta keskustelu on silti kivaa. Muutkin saavat toki tulla.

        Anteeksi mainostus, poistakoon seriffi jos siltä tuntuu.


    • sandels

      siis wicoillahan on sarvipäinen jumala.miehilläkin on mun mielest joku jumala ja naisil sit se sarvipäinen...wicat uskoo et kaikki on kiinni itsestään.

      • harmaavaris

        Wiccoilla on kaksi jumaltyyppiä; feminiininen ja maskuliininen. Ei ole olemassa mitään pesäjakoa miesten ja naisten välillä siinä suhteessä, mihin sukupuoleen he samaistavat jumalhahmonsa. Miehet voi uskoa jumalaan ja jumalattareen siinä missä naisetkin.

        Keskeinen jumalkuva wiccassa on polariteetti; feminiininen ja maskuliininen voima täydentää toisiaan. Maskuliininen voima kuvataan usein Sarvipäänä, feminiininen luontoemona tai neitona, äitinä tai akkana. Riippuen kuka, miten ja missä valossa jumalhahmoaan tarkastelee.


    • milui

      Mä en edes lukenut kaikkia viestejä, tuntui että suurimmassa osassa viesteissä toistui sama asia.

      Itse olen ollut jo noin kymmenen vuotta wicca, jumalaan en usko, mutta uskon jumalattariin. On neljä sellaista jumalatarta johon uskon.

      (ja vaikka joku nyt sanoisikin että wiccat uskovat sekä jumalattareen että jumalaan, saa niin sanoakin, sillä se on oma asiani mihin uskon) ;)

    • wicca

      Mä uskon, et Jeesus oli wicca, ja et se oli jumalattaren poika. Sit se sai lapsia Mary Magdalenan kanssa ja niistä kaikista tuli noitia ja kaikki noidat on niitten lapsii. Ne on kaikki jumalii ku niissä on jeesuksen verta ja mäkin oon sellane, ku mä osaan tehdä taikoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2435
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      271
      2058
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2040
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1767
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1238
    Aihe