Tilaston mukaan suomalainen ostaa vuodessa keskimäärin 34 vaatetta ja asustetta

Anonyymi-ap

Kulutusjuhlaa johtaa amerikkalainen kuluttaja, joka ostaa keskimäärin 69 uutta
vaatekappaletta vuodessa, ruotsalainen 52. Pariisin ilmastosopimuksen
kanssa linjassa olisi ostaa viisi vaatetta vuodessa.

Maailma tuottaa kahdeksalle miljardille ihmiselle 100 miljardia uutta
vaatekappaletta joka vuosi, joista noin 30 prosenttia jää myymättä
ja 66 prosentilla myydyistä vaatteista käyttöaste on olematon.
Vaatteiden käyttökerrat laskevat kaiken aikaa.

Ongelma koskee lähes kaikkia tuoteryhmiä. Esimerkiksi yli 7 miljoonaa
käyttökelpoista matkapuhelinta "nukkuu" suomalaisten kaapeissa.

Mikä on sinun vaatteittesi ja käyttötavaroittesi käyttöaste ?
Oletko ostanut jotain, joka on jäänyt lähes kokonaan käyttämättä ?

Itse käytän aika paljon "yksiä ja samoja" mieluisimpia vaatteitani vuodenajan
mukaan ja viimeisin hukkaostokseni oli "Wello 2" hengityslaite, josta kuvittelin saavani apua, mutta se ei "sopinut" keuhkoilleni ollenkaan.
Palautusoikeutta ei ollut, jos on pakkauksen avannut. Avaamatta pakkausta
sitä ei voi tietenkään testata. Ennen tilaamista ei missään lukenut, ettei se sovi kaikille, vasta pakkauksen sisällä lapussa luki.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/maailma-tuottaa-8-miljardille-ihmiselle-vuosittain-100-miljardia-vaatekappaletta-joista-liki-kolmannes-jaa-myymatta/f4e56059-e57d-4f65-bd32-fc2144aa87b4

35

560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En ostanut viime vuonna yhtään kappaletta :) Kuteita kaapit täynnä :(

Der Alte

• Anonyymi

Viime vuonna en ostanut kuin muutaman vaatteen.
      Mieluisimpia vaatteita käytän täysin loppuun.
      Uuden puhelimen ostin pari vuotta sitten ja entinen jäi kaapin laatikkoon.

• Anonyymi

Villatakki sama ollutnyt 16 vuotta talvisin käytössä.
      Vuosi sitten ostin talvitakin.

(entinen tarttuikellarin lukkoon ja repesi,,vanhuuttaan kai.

• Anonyymi

Hirveä määrä vaatetta menee haaskoon, jos jo noin 30 miljardia
      vaatekappaletta jää kokonaan myymättä ja myydyistäkin noin puolet jää
      käyttämättä tai vähäiselle käytölle.
      Tosiasiassa alle puolet eli alle 50 miljardia vaatekappaletta on tehty turhaan,
      haaskattu ihmistyötä ja materiaalia, mahdollisesti luonnonvaroja.
      Se ei missään nimessä ole "kestävää kehitystä".

• Anonyymi

Maailma on menettänyt järkensä. Maailma hukkuu tavaraan.
        En osta joka vuosikaan vaatetta enää. Työaikana oli pakko.

• Anonyymi

Viimeisen neljän vuoden aikana olen ostanut neljä vaatetta.

• Anonyymi

Epäilen vahvasti että tämä ikäluokka ei osta ylimääräisiä vaatteita.
      Nuoriso ostaa, kuteet menee pois muodista pintakuppilan jonossa:)

Oma kulutus viime vuonna, neljät kalsarit ja neljä T-paitaa. Kotimaiset, tietysti.

• Ostan uuden vaatteen noin kerran kuukaudessa, riippuen vuodenajasta ja sitten tarveostokset, jotka ovat erikseen. Nyt olen lähtenyt mukaan 75-päivää ilman vaateostoksia-haasteeseen, katsotaan kuinka muijan käy.

• Anonyymi

Melkoista kulutusta.

• Anonyymi kirjoitti:

Melkoista kulutusta.

Nyt on tarkoitus olla ostamatta mitään tarpeetonta kevääseen mennessä. Kesällä kun tulen Savonlinnan oopperajuhlille on kai ostettava uusi läninki ...

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Nyt on tarkoitus olla ostamatta mitään tarpeetonta kevääseen mennessä. Kesällä kun tulen Savonlinnan oopperajuhlille on kai ostettava uusi läninki ...

Miksi sinne pitää ostaa uusi leninki, eikä korvat kuule vanhalla vaatteilla?

• Anonyymi

Mikä siinä ostaessa, kun rahaa on kuin roskaa ja roska on kuin paskaa ja paska ei lopu koskaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi sinne pitää ostaa uusi leninki, eikä korvat kuule vanhalla vaatteilla?

Niin, sattuu että garderoobista löytyy joku sopiva viimekesäinen kotelomekko ja lyhyt jakku...
        että miksi haluan pukeutua ns. "siististi", kun en mene yksin ja en halua että seuralaiseni häpeää tilaisuuteen liian arkista vaatevalintaani :)

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Niin, sattuu että garderoobista löytyy joku sopiva viimekesäinen kotelomekko ja lyhyt jakku...
        että miksi haluan pukeutua ns. "siististi", kun en mene yksin ja en halua että seuralaiseni häpeää tilaisuuteen liian arkista vaatevalintaani :)

Joten orjailet seuralaista.

Itse en koskaan pane merkille toisten normaalia pukeutumista.

• Anonyymi

• Anonyymi kirjoitti:

http://www.parastasaimaalla.com/pukeutumisvinkkeja-savonlinnan-oopperajuhlille/

Sitten vaan iltapukua päälle ja korkea korot.

Kiitos linkistä!
        Kukkamekko ja moderni bikersjakku minulla onkin jo valmiina. Korkokengät vai vaaleat. ohuet pitkät nahkasaappaat? Sandaalit vai avokkaat?
        Iltapukua minulla ei taida edes olla, mutta shaaleja ja huiveja joka lähtöön. Maximekkojakin muutama vaatekaapin perällä...katsotaan. Pukeutuminen johonkin vähän juhlavampaan tilaisuuteen on aina kivaa.

• Anonyymi

Kuulostaahan se paljolta.

Toisaalta lapset saattaa kuluttaa kledjuja paljonkin, kasvavat jne. Jotkut juoksee muodin perässä ja monissa töissä kuluu paljon vaatteita. Paljon ei hyvin kestävää vaatetta ja tekokuituvaatteet menee käytetyn näköisiksi nopeeti.

Mutta juu, joskus pitää tietenkin jotain ostaa. Mulla hyvä, samoissa mitoissa yli kolkyt vuotta, kengänkoko kyllä kasvanut. Kenkiä tullut ostettua useempi pari, niitä kun tartee monenlaisia. Jonkinlaiset nastakenkät pitäis ehkä kevätalesta katella vielä. Lisäks tarttis muutaman pikkutakin, vanhat aika rähjäsiä. Niitä ostan yleensä kirppareilta, mun koko yleinen, eikä pikkutakkeja ole hankala löytää. Sukkia ja alusvaatteita kai yleisimmin, net ostan uutena.

Kitupiikkinä mulla rutkasti "kotivaatteita", siis snadisti rähjäsiä, mutta toimivia. Saattavat osin olla kymmeniä vuosia vanhoja. Pitää kuitenkin olla siistejäkin vaatteita. Hyvät vaatteet kyllä maksaakin, käyttöikä pitkä. Heikkolaatuista saa halvalla, mutta....

Mä olen kiikutellut vanhoja vaatteita jonnekin uffiin, jos ovat ehjiä. Mutta vielkään en ole hiffannut, minne veis lumput, suurin osa ois lumppua. Mun käsittääkseni lumpuille ois olemassa käyttöä ja niitä kyllä kierrätetään kuiduksi.

Joop, tuskin ikinä tollasia määriä vaatteita vuodessa ostanut, raha kun ei kuitenkan puussa kasva.

=DW=

• Anonyymi

Samoin minulla on vaatetta 1990 -luvulta ja ihan hyviä käyttää. Taavnomaisia hyvää laatua ns kaupunki ja ja ostoksilla käynti vaatteita ja kotivaatteita. Ajattomia ei mitäån mummo mekkoja,asuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samoin minulla on vaatetta 1990 -luvulta ja ihan hyviä käyttää. Taavnomaisia hyvää laatua ns kaupunki ja ja ostoksilla käynti vaatteita ja kotivaatteita. Ajattomia ei mitäån mummo mekkoja,asuja.

Ennen tehtiin räsymattoja, mutta lumppuvaatteet, voisko niistä tehdä linnunpelättimiä kasvimaille?

• Anonyymi

Mikä siinä ostaessa, kun rahaa on kuin roskaa ja roska on kuin paskaa ja paska ei lopu koskaan.

et ole sijoittaja
      kulutustasi rajoittaa vain kyvyttämyys kuten köyhiä yleensä

ei ole massia ei kykene

sijoittaja on varakas koska ei käyttäydy moraalisi mukaan
      massia riittää sen sijaan

tätä on vaikea opettaa työväenluokkaisille köyhille jotka pysyvät ja päivittelevät
      Arvaan että Marinin puuhissa on tätä alkoholistikodin köyhyyden älynheikkoutta, kun pääsee hetkellisesti rahaan kiinni

Nordean tulos 5.2. Fortumin 7.2,

• Anonyymi

Minusta jokin keräys käyttökelvottomille vaatteille oli, mutta ko. keräävä yritys lakkautti sen.
      Mä luulen, että moni käyttää pois entiset hyvät vaatteet juurikin kotona olovaatteina, mikäli ne ovat mukavat.
      Annan jotain kutistuneita keräyksiin. Pitää olla siistiä.
      Mutta, 2n ihan usko, että noin montaa vaatetta hankin vuodessa. Sukat, sukkapareina ja rintsikoita ja alushousuja uusin.
      Jokin uusi menovaate, paitsi, t-paita, neule - näitä entisten tilalle.
      Sekajätteisiin kelvottomat.
      Olisi hyvä, jos niille olisi läpinäkyvä pussi jatkolajittelua varten.

Muutoin. Yrittäjät voisivat merkata sovitusti, miten lajittelet.
      Iso vihreä pallo - biojäte
      Harmaa pallo - muovi
      Punainen pallo - sekajäte
      Ruskea pallo - pahvit
      Ruskea ja punainen pallo - esim. pizzarasiat
      Sininen pallo - paperit
      Keltainen pallo - kahvipaketin kultainen osa ym.
      Musta - metalli, foliovuoka
      Lila - lasi, kansi -musta
      Jne.
      Tuplapalloja, jos tarvis
      Patterit, jokin poikkeava
      Lamput, jokin poikkeava
      Jne.
      Beng

• Anonyymi

Minun kovalevyyni ei pallojen merkitys uppoaisi. :)
        Tuon on ihan hyvä, kun jäteastian reunassa lukee isoilla kirjaimilla mitä sinne kuuluu laittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun kovalevyyni ei pallojen merkitys uppoaisi. :)
        Tuon on ihan hyvä, kun jäteastian reunassa lukee isoilla kirjaimilla mitä sinne kuuluu laittaa.

Jätteet on niin tylsiä.
        Eikö ole hassua, että teen hommia, eikä makseta.
        Kuljetuksesta maksetaan, vaikka menee energialaitoksille tai jotain uusiokäyttöön raaka-aineeksi, siis minunkin jätteen.
        Aikoinaan jätepaperista korvattiin. Nukkeja, lusikoita jne.
        Beng
        Kyl on nii väärin. (Laskevalla intonaatiolla)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jätteet on niin tylsiä.
        Eikö ole hassua, että teen hommia, eikä makseta.
        Kuljetuksesta maksetaan, vaikka menee energialaitoksille tai jotain uusiokäyttöön raaka-aineeksi, siis minunkin jätteen.
        Aikoinaan jätepaperista korvattiin. Nukkeja, lusikoita jne.
        Beng
        Kyl on nii väärin. (Laskevalla intonaatiolla)

Mihin sinun mielestä jätteet pitäisi laittaa?

Paljonko sinulle pitäisi maksaa noista hommista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin sinun mielestä jätteet pitäisi laittaa?

Paljonko sinulle pitäisi maksaa noista hommista?

Arvokkaita materiaaleja.

Homma on nurinkurinen. Ihmiset tunnollisesti lajittelee jätteitään ja kiikuttavat niitä kierrätettäviksi. Roskafirmat laskuttaa siitä, että hakevat arvokkaat materiaalit käytetttäväksi. Sitten kun jäte on jalostettu uusiomateriaaliksi, myyvät sen hyvällä katteella pois.

Lakisääteistä rahastusta ja varmasti hyvää pisnestä jollekin kuusankoskelle, puhumattakaan kaikista roskien käsittelijöistä, autoilijoista jne.

Jostain romumetallista nyt hiluja voidaan maksaakkin, mutta just tollaset paristot, akut tms, ne on tehty kalliista materiaaleista. Jätepaperi, lasi jne, net menee hyvin kiertoon. Biojäte kans.

Tosiasia on, kierrätys on hyvä asia. Mutta mun mielestä jätefirmojen pitäis maksaa ilmaiseksi nyt saamastaan materiaalista. Mainiten muuten panttitölkit, suomessa erittäin korkea kierrätysprosentti ja se on kokonaan panttisysteemin ansiota.

Tein muuten aikaan hassun havainnon. Tarvitsin rautaa yhteen projektiin. Noh, kukaan ei enää myy romurautaa, kaikki vaan ostaa sitä sulatettavaksi uudeksi raudaksi. "Haetaan omaiseksi romuautoja" Ois kelvannut vanhakin rauta, jouduin ostamaan isolla summalla "uutta" rautaa.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Arvokkaita materiaaleja.

Homma on nurinkurinen. Ihmiset tunnollisesti lajittelee jätteitään ja kiikuttavat niitä kierrätettäviksi. Roskafirmat laskuttaa siitä, että hakevat arvokkaat materiaalit käytetttäväksi. Sitten kun jäte on jalostettu uusiomateriaaliksi, myyvät sen hyvällä katteella pois.

Lakisääteistä rahastusta ja varmasti hyvää pisnestä jollekin kuusankoskelle, puhumattakaan kaikista roskien käsittelijöistä, autoilijoista jne.

Jostain romumetallista nyt hiluja voidaan maksaakkin, mutta just tollaset paristot, akut tms, ne on tehty kalliista materiaaleista. Jätepaperi, lasi jne, net menee hyvin kiertoon. Biojäte kans.

Tosiasia on, kierrätys on hyvä asia. Mutta mun mielestä jätefirmojen pitäis maksaa ilmaiseksi nyt saamastaan materiaalista. Mainiten muuten panttitölkit, suomessa erittäin korkea kierrätysprosentti ja se on kokonaan panttisysteemin ansiota.

Tein muuten aikaan hassun havainnon. Tarvitsin rautaa yhteen projektiin. Noh, kukaan ei enää myy romurautaa, kaikki vaan ostaa sitä sulatettavaksi uudeksi raudaksi. "Haetaan omaiseksi romuautoja" Ois kelvannut vanhakin rauta, jouduin ostamaan isolla summalla "uutta" rautaa.

=DW=

Onneksi jätteet haetaan, ettei tarvitse itse lähteä kuskaamaan minnekään.
        Miten autoton selviäisi jätteittensä kanssa ? Jotain jätettä aina tulee väistämättä.
        Tekstiilijätettä ei saisi enää laittaa sekajätteeseen, se pitäisi viedä asianmukaiseen
        paikkaan, jota en tiedä mikä se paikka olisi, enkä lähtisi viemään.
        Talon jätehuonessa ei vielä ole laatikkoa tekstiilijätteelle ja tuleeko ollenkaan ?
        Muita laatikoita on: sekajäte, paperi, biojäte, metalli, lasi, pienelektroniikka
        ja muovi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Arvokkaita materiaaleja.

=DW=

Olet ymmärtänyt DW täydellisesti aatokseni.
        Beng
        Me ollaan niiiin kilttejä me suomalaiset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onneksi jätteet haetaan, ettei tarvitse itse lähteä kuskaamaan minnekään.
        Miten autoton selviäisi jätteittensä kanssa ? Jotain jätettä aina tulee väistämättä.
        Tekstiilijätettä ei saisi enää laittaa sekajätteeseen, se pitäisi viedä asianmukaiseen
        paikkaan, jota en tiedä mikä se paikka olisi, enkä lähtisi viemään.
        Talon jätehuonessa ei vielä ole laatikkoa tekstiilijätteelle ja tuleeko ollenkaan ?
        Muita laatikoita on: sekajäte, paperi, biojäte, metalli, lasi, pienelektroniikka
        ja muovi.

Jep. Tännehän tuodaan Italiasta jätettä, Vantaan energialaitoksen.
        Kukaan toimittajista ei ole tutkinut, onko diili 'Sopraanosien' kanssa tehty.
        Beng

• Anonyymi

Aika paljon, ostin 2, sukat.

• Anonyymi

Suomessa vuodenajat vaativat monenlaista vaatetta, muuten pärjäisi
      vähemmällä määrällä. Kaksi mielestäni ihan tyylikästä melkein "iskemätöntä" villaulsteria talveksi olen hankkinut eläkkeellä viitisen vuotta sitten
      kirppikseltä vain euron kappale. En ole toppatakki-ihminen.
      Euron takit riittävät minulle lopuksi ikää.
      Juuri muuta vaatetta en ole hankkinut vuosiin, vanhat ovat siistejä ja ajattomia,
      klassisia malleja, ehkä tylsiä, mutta kelpaavat minulle oikein hyvin.
      En liiku "high society" seurapiireissä.

En erikoisemmin pihtaa, mutta en näe tarpeelliseksi ostaa lisää vaatteita
      kaappiin roikkumaan. Sehän on kuin roikottaisi rahaa henkarilla
      pölyttymässä.

• Anonyymi

No, johan on määrä. Viime vuonna ostin sekä vaatetta että korua, yhteensä alle 10 kpl.

• Anonyymi

Keskimäärin tarkoittaa, että jotkut ostaa paljon ja jotkut hyvin vähän.

• Anonyymi

No huh että ihmiset kuluttaa.Itse en ostanut mitään vaatteita viime vuonna.Ostan vain sitten kun tarvitsen uuden

• Anonyymi

Justiin luin ruotsalaisesta nettilehdestä artikkelin kuinka yksi henkilö oli saanut vihiä kouluihin ja esikouluihin unohdetuista vaatteista ja kengistä. eräässäkin koulussa oli 20 roskasäkillistä unohdettuja vaatteita joita opettajien muistutuksista huolimatta ei oltu haettu. Eivät oikein tienneet mitä tehdä niille kaikille säkeille.
      Tämä henkilö oli sitten ystävänsä kanssa perustanut firman ja haki 18 sta Tukholman koulusta nämä unohdetut kamppeet. Niitä oli tullut 1340 kg edestä. He käyvät nyt 2 - 3 kertaa lukukaudessa hakemassa, lajittelevat, pesevät ja korjaavat. Noin puolet menevät myyntiin second hand liikkeisiin, 20-30 % hyväntekeväisyyteen ja loput tekstiiliroskiin.

• Anonyymi

Viimeisen vuoden aikana olen ostanut yhdet pitkät alukalsarit, kaksi paria sukkia ja yhdet hanskat, eli neljä tuotetta.
      Aika kulahtaneita kyllä esim. ulkokiikuntavaatteet ja polttopuu- ym. hommiin sopivat käsineetkin kyllä nyt useamman vuoden käytön jälkeen alkavat olla, josko tässä keväimellä jaksaisi vaatekaupassakin poiketa, käsineet pitänee rautakaupasta hakea.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      51
      3326
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2782
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      141
      2573
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2291
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      355
      2014
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      151
      1634
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1485
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1308
    9. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      35
      1258
    10. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      24
      1164
    Aihe