Onko talven jälkeen tavallista ettei Opelin ilmastointilaite lähde käyntiin? Valo kyllä syttyy katkaisijaan, mutta tuntuu ettei mitään muuta tapahdu.
Ilmastointi ei toimi?
30
7906
Vastaukset
- Astra -00
Mulla lähti käyntiin, mutta käytin sitä myös talvella niin kuin ohjekirjassa neuvotaan. Ilmastointilaitetta pitäisi käyttää parin viikon välein, tosin itse käytin sitä vain silloin tällöin. Muistaakseni ilmastoinnin rikkoutumisesta varoitellaan, jos se on käyttämättömänä pitkiä aikoja.
- keke
sama vika rahikaisella. Auto on viime vuoden vecu ja ilmastointi ai anna kylmää. Konehuoneen puolelta kuuluu sellainen ihmeellinen suhina, ihan kuin jostain puhaltaisi ilmaa ulos. Mysteeri. Ens viikolla huolto joten eiköhön selviä. Talvi on muutenkin ilmeisen rankkaa opelille. Iskarit paukkui koko talven töyssyissä (ominaisuus?), ilmastointi mäsänä, ... Omistavan luokan ongelmia sanoisi joku.
- breeze
Jeps, eli ei ongelma ainoastaan Opeleissa vaan kaikissa uudemmissa autoissa joissa ilmastointi. Sitä ilmastointia todellakin pitäisi käyttää myös talvella. Eli kerran viikossa 5min ajan. Hyvin yleinen ongelma, etenkin kun ei mene takuuseen, huolimatonta käyttöä. Tuo lukee siinä auton mukana tulleessa ohjekirjasessa. Mutta tottahan sinä ja moni muukin on sen lukenut läpi :)
- k21
breeze kirjoitti:
Jeps, eli ei ongelma ainoastaan Opeleissa vaan kaikissa uudemmissa autoissa joissa ilmastointi. Sitä ilmastointia todellakin pitäisi käyttää myös talvella. Eli kerran viikossa 5min ajan. Hyvin yleinen ongelma, etenkin kun ei mene takuuseen, huolimatonta käyttöä. Tuo lukee siinä auton mukana tulleessa ohjekirjasessa. Mutta tottahan sinä ja moni muukin on sen lukenut läpi :)
...sen kohdan ohjekirjasta ja muutaman kerran talvella pidinkin sitä käynnissä. Ei siinä kuitenkaan sanota, että sitä pitäisi talvella käyttää vaan sanotaan, että säännöllisesti vaikkei olisikaan viilennystarvetta. Ja sen lisäksi siellä sanotaan ettei se käynnisty alle 4C lämpötilassa. Eli mitä hyötyä sitä on sitten talvella käynnistellä jos asia on noin? Katsotaanpa mitä huolto asiasta sanoo, auto kun on vasta 8 kk vanha. En kovin helpolla suostu maksamaan korjauksesta mitään.
- maksat
k21 kirjoitti:
...sen kohdan ohjekirjasta ja muutaman kerran talvella pidinkin sitä käynnissä. Ei siinä kuitenkaan sanota, että sitä pitäisi talvella käyttää vaan sanotaan, että säännöllisesti vaikkei olisikaan viilennystarvetta. Ja sen lisäksi siellä sanotaan ettei se käynnisty alle 4C lämpötilassa. Eli mitä hyötyä sitä on sitten talvella käynnistellä jos asia on noin? Katsotaanpa mitä huolto asiasta sanoo, auto kun on vasta 8 kk vanha. En kovin helpolla suostu maksamaan korjauksesta mitään.
Oma vika sorry. Näitä näkee paljon.
Mee sen kinneris kanssa vaikka autotalliin tai parkkihalliin ja käytä siellä... Sori, tätä se teettää kun luksus laitteita asennetaan jo kansanvaunuihin... Voivoi ja sitten ei ole varaa itse maksaa huoltoa viasta jonka itse aiheuttaa... - Astra -00
k21 kirjoitti:
En tiedä mikä tota ilman lämpötilaa tutkii, mutta jos olet ajellut autolla niin että moottori on kunnnolla lämmin, luulisi ilmastoinnin lähtevän käyntiin (moottori lämmittää ilman). Toinen vaihtari on kierrättää sisäilmaa ilmastoinnin kautta.
Nää on siis arvauksia!
Viime talvena lämpötila oli niin monta kertaa plussan puolella, jolloin pystyin näinä päivinä käyttämään ilmastointia. - Markku
maksat kirjoitti:
Mee sen kinneris kanssa vaikka autotalliin tai parkkihalliin ja käytä siellä... Sori, tätä se teettää kun luksus laitteita asennetaan jo kansanvaunuihin... Voivoi ja sitten ei ole varaa itse maksaa huoltoa viasta jonka itse aiheuttaa...Mitäs luksusta se ilmastointi enää on ? Jenkki vehkeissä on ollut niitä jo 70 ellei 60 luvulta lähtien !
Mutta jos ajelee jollain 70 luvun kinnerillä niin kai se radiokin on jo luksusta ?
Itse otan KAIKKI mahdolliset varusteet autooni kun sellaisen uutena tilaan ja ihmettelen ettei joissain 2000 luvun autoissa vieläkään ole kauko-ohjattavaa keskuslukitusta. - k21
maksat kirjoitti:
Mee sen kinneris kanssa vaikka autotalliin tai parkkihalliin ja käytä siellä... Sori, tätä se teettää kun luksus laitteita asennetaan jo kansanvaunuihin... Voivoi ja sitten ei ole varaa itse maksaa huoltoa viasta jonka itse aiheuttaa...Ei tässä rahasta ole kyse (tai rahattomuudesta), mutta ei kai kukaan huvikseen tällaisia kuluja maksa. Katsotaan mitä huolto sanoo kunhan sinne ehdin. Jos ymmärrystä ei löydy niin sittenhän joudun jonkun euron pulittamaan.
- minäkin
Markku kirjoitti:
Mitäs luksusta se ilmastointi enää on ? Jenkki vehkeissä on ollut niitä jo 70 ellei 60 luvulta lähtien !
Mutta jos ajelee jollain 70 luvun kinnerillä niin kai se radiokin on jo luksusta ?
Itse otan KAIKKI mahdolliset varusteet autooni kun sellaisen uutena tilaan ja ihmettelen ettei joissain 2000 luvun autoissa vieläkään ole kauko-ohjattavaa keskuslukitusta.Mutta minäpä osaankin käyttää sitä ilmastointia kuten varmasti sinäkin. Kuinkahan monella oli esim suomessa 70-luvulla ilmastoinnilla varustettu auto? Suomalaisille ilmastointi ON luksusta. Nyt kun se on tuotu joka kinneriin saataville ja vakiovarusteena niin ei niitä osata käyttää.
- joo
k21 kirjoitti:
Ei tässä rahasta ole kyse (tai rahattomuudesta), mutta ei kai kukaan huvikseen tällaisia kuluja maksa. Katsotaan mitä huolto sanoo kunhan sinne ehdin. Jos ymmärrystä ei löydy niin sittenhän joudun jonkun euron pulittamaan.
Seli seli. Auto pitää olla mutta huoltoja ei ole varaa maksaa :)
Noh ei, tuli vaan noin yleisesti mieleen kun näitä valittajia on tullut tavattua aika paljon. Kaikkea mahdollista valitetaan kuuluvaksi takuun pariin vaikka itse on aiheutettu vika. Ei vain ole sitä rahaa maksaa omia mokia, kun on pitänyt ostaa se KALLIS auto... :) - k21
joo kirjoitti:
Seli seli. Auto pitää olla mutta huoltoja ei ole varaa maksaa :)
Noh ei, tuli vaan noin yleisesti mieleen kun näitä valittajia on tullut tavattua aika paljon. Kaikkea mahdollista valitetaan kuuluvaksi takuun pariin vaikka itse on aiheutettu vika. Ei vain ole sitä rahaa maksaa omia mokia, kun on pitänyt ostaa se KALLIS auto... :)Nyt on aika huoltoon varattu ja vielä tällä hetkellä vaikuttaa, että asia menee takuuseen. Itse asiassa muista vaihtoehdoista ei edes keskusteltu. Katsotaan sitten mikä on tilanne oikeasti, kun haen auton sieltä pois.
Voisikohan sittenkin olla, että kävi niin ettet ollutkaan oikeassa :) - joo
k21 kirjoitti:
Nyt on aika huoltoon varattu ja vielä tällä hetkellä vaikuttaa, että asia menee takuuseen. Itse asiassa muista vaihtoehdoista ei edes keskusteltu. Katsotaan sitten mikä on tilanne oikeasti, kun haen auton sieltä pois.
Voisikohan sittenkin olla, että kävi niin ettet ollutkaan oikeassa :)Voihan näin olla. Hyvää palvelua sitten antavat. Ei siinä... Ole onnellinen. Minä ainakin olisin. Osasi maksat kuitenkin siinä samoin kun muutkin Opelilla ajavat, nimittäin huoltojen hinnat noisee sitä mukaa mitä enemmän takuukorjauksia tulee. Jostainhan se raha on saatava.
Ja jos tosiaan käytit ilmastointia välillä talven aikana niin silloin olet tehnyt osuutesi ja siinä on tosiaan jotain vikaa... Jos et olisi käyttänyt niin silloin vika olisi sinun. Mutta sitähän sinä et olisi kertonut :) - k21
joo kirjoitti:
Voihan näin olla. Hyvää palvelua sitten antavat. Ei siinä... Ole onnellinen. Minä ainakin olisin. Osasi maksat kuitenkin siinä samoin kun muutkin Opelilla ajavat, nimittäin huoltojen hinnat noisee sitä mukaa mitä enemmän takuukorjauksia tulee. Jostainhan se raha on saatava.
Ja jos tosiaan käytit ilmastointia välillä talven aikana niin silloin olet tehnyt osuutesi ja siinä on tosiaan jotain vikaa... Jos et olisi käyttänyt niin silloin vika olisi sinun. Mutta sitähän sinä et olisi kertonut :)Faktoja tietysti puhut huoltohintojen noususta yms. mutta sehän on maahantuojan asia tietää oman autonsa huonous ja hinnoitella autot ja huollot siten, että kate on edelleen riittävä. Osansa voi olla silläkin, että Opelia on lyöty jo lyttyyn niin paljon, että tällaiset asiat yritetään hoitaa mieluummin asiakkaan eduksi. Olen siis tyytyväinen.
Tuosta ilmastoinnin päällä pitämisestä talviaikaan ei muuten edes keskusteltu. Katsotaan tuleeko asia vielä esille. Aion kyllä tarvittaessa puhua totta eli kertoa käyttäneeni sitä päällä satunnaisesti talven aikaan. En kuitenkaan missään lämmitetyssä hallissa. Katsotaan sitten miten käy, voinhan vielä joutuakin suoraksi maksumieheksi eikä vain välillisesti huoltohintojen nousun myötä :) - Vectra-99
k21 kirjoitti:
Faktoja tietysti puhut huoltohintojen noususta yms. mutta sehän on maahantuojan asia tietää oman autonsa huonous ja hinnoitella autot ja huollot siten, että kate on edelleen riittävä. Osansa voi olla silläkin, että Opelia on lyöty jo lyttyyn niin paljon, että tällaiset asiat yritetään hoitaa mieluummin asiakkaan eduksi. Olen siis tyytyväinen.
Tuosta ilmastoinnin päällä pitämisestä talviaikaan ei muuten edes keskusteltu. Katsotaan tuleeko asia vielä esille. Aion kyllä tarvittaessa puhua totta eli kertoa käyttäneeni sitä päällä satunnaisesti talven aikaan. En kuitenkaan missään lämmitetyssä hallissa. Katsotaan sitten miten käy, voinhan vielä joutuakin suoraksi maksumieheksi eikä vain välillisesti huoltohintojen nousun myötä :)Pakko kertoa eilinen ilmastointilaitteen huollon hinta eli 145€. Tapaus oli samanlainen kuin sinulla mutta eipä ole enää takuuta voimassa.
Huolto sisälsi kompuran öljyn ja jäähdytysnesteen vaihdon.
Onneksi ilmastointilaite jäähdytti kuumennutta maksajaa kotimatkalla. - joo
Vectra-99 kirjoitti:
Pakko kertoa eilinen ilmastointilaitteen huollon hinta eli 145€. Tapaus oli samanlainen kuin sinulla mutta eipä ole enää takuuta voimassa.
Onneksi ilmastointilaite jäähdytti kuumennutta maksajaa kotimatkalla.tuo nyt paha hinta ole? Pah, pikkusumma auton kunnossa pitämisestä. Jos tuo oli mielestäsi paljon niin mitäs kunnostutit? :)
- k21
Vectra-99 kirjoitti:
Pakko kertoa eilinen ilmastointilaitteen huollon hinta eli 145€. Tapaus oli samanlainen kuin sinulla mutta eipä ole enää takuuta voimassa.
Onneksi ilmastointilaite jäähdytti kuumennutta maksajaa kotimatkalla.Taisit saada alennusta. Tänään kun käytin omaa Vectraani huollossa niin tiskillä oli lappu, jossa homma tarjottiin tehtäväksi hintaan 167€. Samassa tarjouksessa sanottiin ilmastointilaitteen tehon pienenevän vuosittain 10-15%.
Minun tapaukseni osoittautui vielä vähän hankalammaksi. Sieltä on jokin ilmastoinnin alumiiniputki murtunut ja kun tarvittavia osia ei ollut varastossa niin huolto kesti vain 5 minuuttia. Nyt odotellaan osia ja uutta huoltoaikaa.
Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että tuo vikautumistaipumus on ollut maahantuojalla tiedossa ja minunkin autoni on käynnyt lisähuollossa, jossa mm. olisi pitänyt asentaa lisätuki tuohon ilmastointiputkeen. Jostain syystä sitä ei kuitenkaan ole silloin tehty. Olisiko olleet osat silloinkin lopussa ja homma vain jätettiin tekemättä. (Tai sitten se oli jo silloin rikki ja asia vain jätettiin kertomatta minulle.) - k21
joo kirjoitti:
tuo nyt paha hinta ole? Pah, pikkusumma auton kunnossa pitämisestä. Jos tuo oli mielestäsi paljon niin mitäs kunnostutit? :)
Jos tosiaan pitää paikkansa, että ilmastoinnin teho laskee vuosittain 10-15% (ks. "Huolto" viestini) niin kyllähän -99 malliseen autoon tuo homma on jo silloin tehtävä. Eikä hinta kovin paha ole, ainakaan kun sen tietää etukäteen.
Omassa ilmastoinnissani siis oli tyyppivika päässyt iskemään. - joo
k21 kirjoitti:
Taisit saada alennusta. Tänään kun käytin omaa Vectraani huollossa niin tiskillä oli lappu, jossa homma tarjottiin tehtäväksi hintaan 167€. Samassa tarjouksessa sanottiin ilmastointilaitteen tehon pienenevän vuosittain 10-15%.
Minun tapaukseni osoittautui vielä vähän hankalammaksi. Sieltä on jokin ilmastoinnin alumiiniputki murtunut ja kun tarvittavia osia ei ollut varastossa niin huolto kesti vain 5 minuuttia. Nyt odotellaan osia ja uutta huoltoaikaa.
Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että tuo vikautumistaipumus on ollut maahantuojalla tiedossa ja minunkin autoni on käynnyt lisähuollossa, jossa mm. olisi pitänyt asentaa lisätuki tuohon ilmastointiputkeen. Jostain syystä sitä ei kuitenkaan ole silloin tehty. Olisiko olleet osat silloinkin lopussa ja homma vain jätettiin tekemättä. (Tai sitten se oli jo silloin rikki ja asia vain jätettiin kertomatta minulle.)että homma selvisi. Tuota noista alumiini putki jutuista on ollut puhetta muistaakseni sitikoidenkin kohdalla. Niissä tosin on suunnittelija idiootit säästäneet ja laittaneet ne "rautalangalla" (rautaklemmari) kiinni ja ne ruostuu ja putki saattaa mennä rikki tms.
Mutta se että ilmastointi laitteen teho laskee 10-15% per vuosi??? No joo saattaa olla mahdollista koska nykyään ei käytetä enää FREONIA :) Itselläni on ollut kärry vuodesta -98 ja edelleen pukkaa kylmää ilmaa lähes heti moottorin käynnistyksen jälkeen. On nimittäin ollut jossain vokkeleissa ongelmaa, että vuoden kahden ikäisessä autossa ilmastoinnin teho on murto-osa alkuperäisestä. Häviää kuulemma talven aikana???
- Iso A
Miksi ihmeessä olet ottanut sen talveksi pois tai sammuttanut edes vähäksi aikaa?
Itselläni on Mondeossa k.o. kone ollut päällä jatkuvasti eikä ole ollut trabulsseja (koputtaa puuta).- keke
tehon pudotus kulutuksen kasvu. eiköhän nuo ole ne perinteisimmät syyt. Suomessa kun on aika vähän niitä riittävän tehokkaita bensapihejä autoja. Ja lisäksi tuo mainittu käynnistymättömyys alle 4:n asteen lämpötiloissa.
- Iso A
keke kirjoitti:
tehon pudotus kulutuksen kasvu. eiköhän nuo ole ne perinteisimmät syyt. Suomessa kun on aika vähän niitä riittävän tehokkaita bensapihejä autoja. Ja lisäksi tuo mainittu käynnistymättömyys alle 4:n asteen lämpötiloissa.
Näin siis Opelissa, onneksi olen pysynyt loitolla....
- Onhan se varmaa
Iso A kirjoitti:
Näin siis Opelissa, onneksi olen pysynyt loitolla....
Mutta sähän tiesitkin jo että kaikista foordeista
tulee isona taunuksia... Eli pysykäämme loitolla. - Iso A
Onhan se varmaa kirjoitti:
Mutta sähän tiesitkin jo että kaikista foordeista
tulee isona taunuksia... Eli pysykäämme loitolla.Taunus on hieno auto.
- Jep
Iso A kirjoitti:
Taunus on hieno auto.
No niinhän se onkin ja toinen seikka on että Voorti miehet pääsee suoraan taivaaseen, koska helvetti on kärsitty jo maanpäällä :)))))
Ps. Vitsi vitsi - Markku
Jep kirjoitti:
No niinhän se onkin ja toinen seikka on että Voorti miehet pääsee suoraan taivaaseen, koska helvetti on kärsitty jo maanpäällä :)))))
Ps. Vitsi vitsiMeinsin laittaa sanomasi kun huomasin että olit jo sen heittänyt.
Voi piruparkoja Fordin ostaneita !
Fix Or Repair Daily = FORD
- vecu-98
Tuttua on!! Ensimmäisen kerran ilmastointi petti 2-vuotiaana, jolloin oli putki halki. Nyt taasen ilmastointi on toimimaton, tällä kertaa taitaa ilmastointilaitteesta olla mehut hävinneet. Kuulemma sitä laitetta pitäisi käyttää välillä talvellakin(parin viikon välein), jotta se pysyi ehjänä eikä kuivuisi.
- Chevy
Mulla oli jokunen vuosi sitten sellanen veronkierto vani (hyi, hyi minua) silloin joku sanoi (taisi olla automyyjä) että jos ei käytä tarpeeksi usein ilmastointi laitetta niin tiivisteet kuivaa ja freonit karkaa, no nykyäänhän se on jotain muuta se "myrkky", mutta oliskohan silti sama juttu niitten tiivisteitten kanssa.
- omega
Taitaa kyseessä olla käsisäätöinen kompura. Automaatti-ilmastointi on huoleton. Ei ongelmia talvella eikä kesällä. Poiskytkentänappulakin löytyy, mutta kokeilujen jälkeen jätin rauhaan. Maantieajossa säästää jotain 0,2 l satasella, joten eipä kiinnosta. Ja tehopuolella ei häviöitä edes huomaa ainakaan Vectran V6 ja Omegan V6 myllyistä, joiden käytöstä on kokemusta monen vuoden ajalta.
- Juha
Sulla on päässy kylmäaineet pois säiliöstä joten mee ilmastointi liikkeeseen ja pyydä täyttään se säiliö.... yleensä talven aikana se säiliö pääsee tyhjentymään jos sitä ei käytä....pitäis ainakin kerran kuussa käyttää noin viis minuuttia kerrallaan...
- k21
Juu. Ohjekirjassa lukee että kerran kuussa "hetken" aikaa. (En nyt muista juuri oikeaa sanaa.) Jättää aika paljon tulkinnan varaa käyttäjälle. Joillekin tuo voi olla 5 sekuntia, toisille 5 minuuttia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803