ZX9R -96 Virosta tuotuna ?

Mike

Saksasta viroon tuotu pyörä ja täällä ajossa ollut.

Vuosimalli -96 kilometrit 32000 km hintaa 4000€ ja suomessa verot päälle.

Vähän kokemuksia olisi mukava saada ja listaa mitä pyörästä kannattaa tarkastaa ennen hankintaa?

Tuossa kun jonkin verran edellisiä keskusteluja luin niin sain käsityksen, että kova rassi on kyseessä?

Jos tuota pyörää verrataan vastaavan ikäsiin muihin japseisin niin miten se arvostelussa sijoittuu?

Laitampa vielä linkin ilmoitukseen.

http://fin.auto24.ee/webcache_kasutatud/auto_php-id=137465-fin_auto24_ee.html

Väri on ehkä hieman liian räväkkä, mutta mopo ois tarkoitus mahdollisesti maalata jos se väritys nyt
todellisuudessa on liian 'räväkkä'

9

4454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kwaks

      Ennen kun ostat, varmistu että koneessa on kaikki hepat tallissa. Olisi myös hyvä päästä tarkistamaan venttiilinsäätöpalojen paksuus. Jos alkaa olla alle 240, jätä väliin.

      Seuraava on koettua faktaa: Vuosimallien 94-97 9r kawojen kannet eivät meinaa kestää. Omin silmin olen 3 kantta nähnyt, halki kakkos ja kolmos pytyn imu- ja pakoventtiileiden välistä. Näissä pyörissä mittarilukema ollut 40-60tkm. Myös ruotsista (spinning wheel) tuli vastausta muutamasta halkinaisesta kannesta. Yksi varma kansi remontti tiedossa, hinnaltaan yli 3000 euroa. Pelkän uuden raa-an kannen (ei venttiilejä, ei mitään) hinta sumekolla 1512 euroa, kun noin vuosi sitten soitin. Käytettyjä hyväkuntoisia kansia ei näihin löydy. Tämä on myös todettu.

      Jos halkeama on yli seetin, ongelmat ilmenee käytössä pelin röpöttäessä tyhjäkäynnillä ja veto tuntuu olevan hiukan kateissa yläkierroksilla. Myös käynnistykset vaikeutuu. Näitä pelejä on varmasti suomen maanteillä useita. Nesteet eivät välttämättä mene sekaisin! Jos näihin ongelmiin ei venttiileiden ja kaasareiden säätäminen auta, on syytä mitata puristukset ja pelätä pahinta.

      Myös yhden pyörän venttiileiden säädössä imuventtiileiden säätöpalat huolestuttavan ohuita (215 luokkaa, kawan omat palat loppuu 250). Ajettuja kilometrejä en siitä koneesta tiedä. Näin ohuilla paloilla jo pelkkä säätö vaikeutuu palan ollessa jo paininkupin reunojen alapuolella, joten normaali mittaus ei ole luotettava.

      Suosittelen kaikkia kyseisten mallivuosien ysin omistajia lämmittämään koneen erittäin huolella ennen liikkeelle lähtöä. Tämä varmasti ehkäisee kyseisiä ongelmia.

      Jos siis ostat, varmistu että kansi on kunnossa! Kuuntele koneen käyntiä, ota kaveri mukaan joka tietää näistä yseistä! Tarkasta ettei etustefat vuoda. Omassa oli myös mystinen latausongelma, joka ei korjaantunut jännitteensäätäjän ja akun vaihdolla. Myös kaikki liittimet käytiin läpi ja putsattiin. Latasi vaan liikaa.

      • Mike

        Kaveria en mitenkään saa mukaan ellen sitten maksa matkoja tänne ku itse asun täällä ihan vakituisesti.

        Voitko vielä kertoa millainen operaatio on venttiilinsäätöpalojen tarkastaminnen?
        Pitääkö purkaa paljon?

        Ja vielä miten muuten voisin paikallaan käyttämällä testata moottorin toimintaa mahdollisimman monipuolilisesti...lähinnä se miten tuo röpötys ilmenee.
        Onko selvempi ääni kylmällä koneella vai lämpimänä?


      • Kwaks
        Mike kirjoitti:

        Kaveria en mitenkään saa mukaan ellen sitten maksa matkoja tänne ku itse asun täällä ihan vakituisesti.

        Voitko vielä kertoa millainen operaatio on venttiilinsäätöpalojen tarkastaminnen?
        Pitääkö purkaa paljon?

        Ja vielä miten muuten voisin paikallaan käyttämällä testata moottorin toimintaa mahdollisimman monipuolilisesti...lähinnä se miten tuo röpötys ilmenee.
        Onko selvempi ääni kylmällä koneella vai lämpimänä?

        Paloja tarkistaessa joudut irroittamaan tankin, ilmanputsarikotelon, muutamia letkuja ja vaijereita ja sylinterikannen kopan/kannen. Kannen syövereistä löydät pienet keinuvivut (siinä nokkien alla), jotka painavat venttiilinsäätöpalaa. Siirrät ruuvimeisselillä keinuvivun syrjään (liukuu akselissaan) ja kynämagneetilla venttiilinsäätöpala pois. Nokkia tässä ei siis tarvitse irroittaa. Tämän jälkeen mikrometri käteen ja tarkastat palan paksuuden. Pakopuolta en lähtisi tarkastamaan, imuventtiileiden painuminen näissä on lähinnä ongelmana. Eli imuventtiilin alta säätöpalat tarkastukseen. Eriasia on suostuuko kukaan kauppamies moiseen operaatioon :D. Paloja takaisin laitellessa esim, kevyesti magneettinen ruuvimeisseli on ehdoton, että saa palan nätisti tipahtamaan, joko sinne minne kuuluu, tai kannen pohjalle (se huonompi vaihtoehto).

        Moottorin tulee lähteä hyvin käyntiin, niin kylmänä kuin lämpimänäkin. Kuuntele käykö tasaisesti ja varmasti kaikilla pytyillä. Laita käsi pakoputken taakse ja tunnustele "tumpsautteleeko" kone. Ei pitäisi tehdä. Olisi hyvä käydä ajamassa peliä. Tunnustele vetääkö hyvin yläkierroksilla. Omassa kun oli kansi halki, niin tuossa 7000 kohdilla jossa ysin kuuluisi lähteä kivasti menemään, alkoi epäröinti ja tuntui että hepoja karkaa muihin talleihin. Käännä kahvasta, ottaako kierroksia nopeasti ja palautuuko ne tyhjäkäynnille nopeasti. Molemmat tulisi tapahtua. Ja lopuksi muista, jos jotkut tai kaikki näistä asioista käy toteen, voi kaasarin säädöt olla vain pielessä, roska jossain kriittisessä paikassa, venttiilin säädöissä sanomista, imukurkut haroo, myös akku tekee monesti tepposia, mitä ei uskoisi... eli ei tarkoita että kansi olisi halki, mutta voi tarkoittaa :D.


      • Teme

        Onko kansi siis täysin sama 94,95 ja 96 malleissa? Ilmoituksia katsellessa kaikki "kansivikaiset" ovat olleet 94 mallia. Onko sama ongelma myös saman ikäisissä zx-6r:ssä?


      • Kwaks
        Teme kirjoitti:

        Onko kansi siis täysin sama 94,95 ja 96 malleissa? Ilmoituksia katsellessa kaikki "kansivikaiset" ovat olleet 94 mallia. Onko sama ongelma myös saman ikäisissä zx-6r:ssä?

        Pyörähän on täysin sama 94-97 lukuun ottamatta värikuviointia ja -96 tulleita 6 mäntäisiä jarrusatuloita. Näin olen ymmärtänyt. Oma peli oli -95 mallia ja kun saksasta tilasin vaihtokoneen, oli se -96 mallia ja imuventtiilit painuneet jo aika pahasti. 6r:ssä en ole kuullut kansivioista.


    • Mike

      Kävin eilen jututtamassa pyörän nykyistä omistajaa, mutta pyörä ei ollut silloin paikalla.

      Tänään kaveri meinas tulla käymään mun luona ja katsotaan pyörää tarkemmin.
      Hyvänä asiana oli, että kaveri puhui suomea aika sujuvasti.

      Ikävä asia tässä on se, että täällä virossa tuon tyylisiä pyöriä ei ole läheskään niin paljon tarjolla kuin suomessa ja jos sen itselleen haluaa niin pitäisi olla nopea, mutta kuitenkin pitäisi tutustua muihinkin tarjolla oleviin :(

      Kuldnebörs:istä löytyi vuosimallia -97 43tkm oleva musta samanlainen ZX9R ja hinta oli 3200€...kuulit oikein :)

      Laitoin postia kaverille ja ilmoitti, että jäähdytyksen kanssa on ongelma jos antaa hanaa.
      Normaali ajossa ei ongelmaa, mutta kuulemma kierroksilla lämpenee liikaa eikä ollut varma olisiko kyseessä tiiviste vai mikä?

      Voiko rikkoontunut kansi ilmetä tällä tavoin vai olisiko kyseessä se tiiviste tai tukkeutuneet kanavat?



      Pyörää ei muuten ole tarkoitus ottaa virossa liikenteeseen vaan se menee talliin ja fiksaukseen ja ens keväänä sitten suomessa rekisteröidään ja otetaan liikenteeseen.

      • Kwaks

        Rikkoontunut kansihan voi juurikin ilmetä iskemällä painetta jäähdytysjärjestelmään. Tai sitten kannen pahvi kärähtänyt ja sen vaihto vaatii koko koneen irroituksen rungosta (samoin muuten nokkaketjun vaihto, ellei ole niitattavaa). Onhan tietysti mahdollista että termostaatti jumissa, mutta näiden mallivuosien ysien oikut tuntien, mahdollisest kansi paskana.

        Älä osta jos yhtään epäilet sen pyörän kuntoa! Siitä tulee nopeasti kallis pyörä, kokemusta on minulla ja monilla muilla!


    • Mike

      Kaveri ei päässyt näyttämään pyörää, mutta kävin katsomassa sitä paikan päälle.
      Nyt puhutaan siis tästä viestin ensimmäisestä moposta.

      Yleisilme pyörässä oli todella siistin näköinen...en havainnut naarmuja enkä suuria normaalista poikkeavia asioita.

      Kuskinpuolen värinäpalassa oli hankaumaa ja pyörä on todennäköisesti kaatunut, joko paikallaan tai pienessä vauhdissa.

      Katteiden kiinnikkeet olivat ehjät enkä kattelden alle kurkkimalla näyhnyt mitään jälkin rungossa jne.

      Päyrä lähti nätisti käytiin ja käynti oli tasaista.
      Oisko ollut jotain 900rpm.
      Ylimääräisiä ääniä ei moottorista kuulunut tyhjäkäynnille eikä kierroksilla.

      Pakoputkesta tuli tasaista kaasua eikä mitään pätkimisiä ollut kuultavissa eikä tunnettavissa.

      Kaasu oli herkkä ja otti nätisti ja palautui kierroksilta hyvin eikä jäänyt 'huutamaan' kierroksille.

      Sovimme koeajon viikonlopun jälkeiseksi ajaksi ja hintaakin saatiin neuvoteltua parempaan suuntaan.

      Myyjä ei pimitänyt mitään vastauksia vaan vastasi kaikkiin kysymyksiini heti kiertelemättä ja sain ohjeet mistä löytyy kawan varaosaliikkeet.

      Sitten vielä tänään aamulla soitti kaveri siitä toisesta pyörästä (jäähdytys vikainen) ja sovimme myös hänen kanssaa, että tulee näyttämään pyörää ensi viikolla. Hintakin tippui hieman puhelimessa ja myös sieltä sain ohjeita liikkeistä, jotka tekee korjauksia.

      Nyt tuntuu, että tämä kalliimpi olisi parempi, koska siinä ei tuntunut olevan mitään ongelmia, mutta haluan kuitenkin katsoa/kuunnella tätä toistakin ja saada vertailukohteen.

      ilmoittelen miten asia etenee

      -Mike-

      • kavanaki

        Kato paperit eri toten tarkkaan, minulta varastettiin 97 malli ja voipi olla et siellä päin markkinoidaan :( enemmän tai vähemmän maalattuna, eli jos vähänkään näyttää et voi olla puna musta hopee, niin varo voi olla mun. Muuten 9ärrä kyllä on tosi makee peli, varsinkin tämä vanha koppainen sopii hyvin matkalle ja radalle. Kawoissa kannattaa juurikin näiden kansi ongelmien kans olla tarkkana eri toten kylmällä koneella rauhallinen ajo tyyli tienaa , eli kunnon lämmitys käyttö ennen, kovia rykäisyjä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe