Omakustanne ja tekijänoikeudet

CarsonMode/AthaMaarit

Minulla on esillä Virheessä sarjakuva, joka on kerännyt tähän mennessä jo sen verran lukijakuntaa, että omakustanne on pyörinyt mielessä. Kuitenkin, kyseessä on enemmänkin tällainen japanilainen doujinshi kuin länsimainen sarjakuva. Lyhyesti doujinshin voi selittää siten, että se on fanien tekemää sarjakuvaa heille tärkeistä elokuva-, peli-, sarjakuva-, kirjahahmoista. Japanissa doujinshit ovat hyvin myytyjä.

Itselläni sarjakuvassa seikkailevat Namco - peliyhtiön omistaman Soul Calibur 2 -pelin hahmot (hiukan uudistuneissa muodoissa). Murtuuko ideanpoikanen omakustanteesta tuohon tekijäinoikeusseikkaan vai selviääkö siitä mainitsemalla sarjakuvan yhteydessä, etten omista kyseisiä hahmoja, vaan he ovat Namcon omaisuutta?
(Toisaalta taas tulee mieleen, että kukapa siellä Japanissa kyyläisiä Suomea asian puitteissa, mutta tiedä häntä)...

Ja ihan yleisestikin, paljonko omakustanteen tekeminen maksaa (sanotaan nyt vaikka 100 kappaletta sarjakuvaa)? Mitä muuta on hyvä tietää asiasta?

Sarjakuvaan voi käydä tutustumassa osoitteessa
www.virhe.org/teos.php?nick=AthaMaarit&kategoria=kuva&id=7946

4

558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turhaa hommaa

Aika vähän, niin vähän ettei oo mitään tolkkua ruveta painamaan. Tulostele vain itekses...

• Aka

Tekijänoikeuksista selviää todellakin laittamalla vain sen copyrights-merkin ja asianomaisen yhtiön nimen. Juu, ja todellakin, ei kannata vain 100 kpl.. Kuvittelisin että 2000-5000 olisi sopiva alku? Ja jos kysyntää löytyy, niin mikäs siinä. Olisin luultavasti itsekin kiinnostunut, kun harrastelen myös mangaa/doujinshia/piirtämistä. Kaikilla ei vaan tahdo varat riittää. Siksi jotkut hankkivat osan rahoista lahjoituksilla? (Esim.: lahjoittajan nimi tulee esille sponsorin muodossa kirjasen alkuteksteissä tms.) No, taidan jättää pulman sinulle... Mutta lykkyä tykö!

• Athanen Maarit

Kiitoksia vastauksesta!
        Ajatteli vähän vääntää omakustannetta käsin, sillä muuten painattaminen tulee ihan törkeän kalliiksi...

Sarjakuvaa voi käydä lukaisemassa tällaisesta osoitteesta, jos kiinnostaa
        www.virhe.org/teos.php?nick=AthaMaarit&kategoria=kuva&id=7946

Teen tällä hetkellä pientä kartoitusta sarjiksen kysynnästä, joten jos innostut asiasta kovasti, lait [email protected] osoitteeseen mailia. ^.^ Kommentit sarjikseen ovat aina tervetulleita!

Lisää tietoja sarjakuvan suunnitteilla olevasta omakustanteesta ja tilauskartoituksesta löydät tuon gallerian etusivulta (klikkaa nimeäni AthaMaarit yläreunasta)

• ei totisesti

Suomalainen sarjakuvakenttä on sen verran pieni, että yli 2000 kappaleen painos lehdestä on jo melko hurja. Omakustanteet pyörivät meillä päin yleensä siinä 50-300 kipaleen hujakoilla ja jokunen suositumpi saattaa just ja just yltää sinne tuhanteen.

Eikä sadan kappaleen painaminen ole kovinkaan hinnakasta nykyaikana. Digipaino veloittaa siitä pari sataa (riippuen koosta ja sivumäärästä sekä väreistä). Tuhansien painos maksaakin sitten tuhansia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      50
      3834
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3415
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2791
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2438
    5. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1869
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1799
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      185
      1756
    8. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      27
      1467
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      386
      1459
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1228
    Aihe