Olen menossa ranteen korjausleikkaukseen, jossa murtuman jälkeinen virheellinen asento korjataan.
Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta toimenpiteestä? Onko tehty puudutuksessa vai nukutuksessa? Miten toivuitte?
Ranteen korjausleikkaus
6
10049
Vastaukset
- jeekk
Itselläni murtui ranne n. 2kk sitten, se leikattiin heti murtumisen satuttua, kun oli hankala murtuma, eikä sitä saatu oikeaan asentoon. Leikkaus tehtiin nukutuksessa, luulisin että yläraajojen isot operaatiot aina..?
Ranteeseen laitettiin metallilevy pitämään luita paikoillaan, en tiedä otetaanko se joskus pois vai jääkö sinne.
Kipsi on jo otettu pois ja nyt juoksen 2-3 kertaa viikossa fysioterapiassa, kun ranne ei juuri taivu eikä käänny. Mutta kyllä se koko ajan menee hiukan parempaan suuntaan, hitaasti kylläkin, mutta kai siitä joskus vielä kelpo "arkikäsi" tulee.
En tiedä sitten sinun leikkauksestasi, taitaa olla vielä suuritöisempi operaatio tuollainen jo luutuneen käden korjaus? Mutta melko varmaan tehdään nukutuksessa. Alaraajoihin käsittääkseni voidaan tehdä isojakin leikkauksia selkäydinpuudutuksessa tms, mutta ei yläraajoihin (ehkä jotain tähystyksiä tehdään puudutuksessa..?), kun se puudutuson aika ikävän tuntuinen, jos tulee paljon vyötäröstä ylöspäin(tunne, ettei voi hengittää jne).
Nämä ovat siis vain omia kokemuksiani, ja "kuulopuheita", en ole asiantuntija, ja voin olla ihan metsässäkin noiden puudutus/nukutusasioiden kanssa... :)- jeekk
Kuulumisia tänään...
Metallilevy leikataan pois ensi keväänä.
Sitä ennen ranne ei normaalisti tule taipumaankaan, kun levy ottaa vastaan.
Fysiatrian polillakaan ei tarvitse enää käydä kuin 1-2 kk:n välein.
Ja tulihan tuossa onneksi vähän asiantuntevampaakin tietoa nukutusasioista :)
Kirjoittele tänne, miten leikkaus meni!!
- talon tavoista
Puudutus/nukutus riippuu talon tavoista, ja myös se vaikutta asiaan, että otetaanko luusiirrettä lantiolta (tod.näk. ei). Ranneleikkauksen voi aivan hyvin tehdä hermopunospuudutuksessa. Tod.näk. leikkauksen yhteydessä laitetaan levy tukemaan uutta asento. Korjausleikkauksia on useanlaisia. Toipumisaikataulu riippuu siitä millainen leikkaus tehdään, joka tapauksessa useita viikkoja.
- Rannevamma
Leikkauksesta nyt 2 vkoa. Leikkaus tehtiin puudutuksessa, jossa siis koko käsi kainalosta alaspäin puutuu. Leikkaus meni hyvin, en tiennyt koko toimenpiteestä mitään ja nukuinkin välillä.
Minulla korjattiin nivelpintaan jäänyt n. 3mm pykälä, liuttamalla luun palat takaisin yhteen ja kiinnitettiin piikeillä ja metallilevyllä.
Minulla kesti noin vuosi murtuman jälkeen ennekuin ranne alkoi toimia normaalisti, mutta saa nähdä miten nyt käy.
Vielä voi olla toinenkin leikkaus edessä, sillä murtuman yhteydessä on myös tullut nivelsidevaurioita, mutta ainakin isoin vaurio on nyt korjattu.- talon tavoista
Mukava kuulla miten kohdallasi asiat meni. Toivottavasti ranteesta tulee hyvä. Tsemppiä ranteen paranteluun!
- rannevamma
talon tavoista kirjoitti:
Mukava kuulla miten kohdallasi asiat meni. Toivottavasti ranteesta tulee hyvä. Tsemppiä ranteen paranteluun!
Kiitoksia! Toivon tosiaan että lopputulos on hyvä. Siihen saa varmuuden 4 vkon päästä. Sairaslomaa kokonaisuudessaan minun tapauksessani tuli 10 vkoa.
Puudutusta ainakin omasta kokemuksesta suosittelen jos on kyseessä ranteeseen kohdistuva leikkaus, itselläni vain positiivisia kokemuksia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908637
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503020
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452419Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382233