Onko kenelläkään tosipohjaista kokemusta vanhan 2000 luvu n alun IV koneen vaihdosta tuoreempaan? Eräs firma mainostaa sivuillaan että vanha kone säästi 3000 kwh lämmön talteenotolla ja uusi sitten 6000 kwh??
IV koneen vaihto tuoreempaan
30
537
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä niitä vaihtelee jos toimii ja vastaavaa tekniikkaa. Uudemmiss on vaan enemmän puolijohteita ja heikompaa mekaniikkaa.
- Anonyymi
Ihmetyttää, kuinka joku hilavitkutin pikkukone täyttää 85 % vaatimuksen.
- Anonyymi
Jos puhutaan 6000 kWh säästöstä, niin kyseessä ei ole omakotitalo.
Normaalit huoneistokohtaiset iv-koneet kuluttavat pari tuhatta kWh/vuosi.
Joka tapauksessa kusetus tuoksuu vahvasti. Iso säästö onnistuu helpolla, jos vanhassa koneessa ei ollut lainkaan lämmöntalteenottoa.
Jos vanhassa koneessa oli joku huonosti toiminut nestekiertoinen LTO 45 % hyötysuhteella, niin sitten voisi talteenotettavan energiamäärän tuplata vaihtamalla kiekkokoneesen. Mutta tässä on yksi iso mutta. Kiekkohan ei kaikkiin käyttökohteisiin voi laittaa. Yleensä siihen on syynsä, että on valittu levysiirrin tai nestekiertoinen LTO.
- Anonyymi
Pidä vanha uusissa ei kestä enää puhaltimet ja niitä pitää uusia noin 5-10 vuoden välein.
- Anonyymi
Taitaa olla sama kehityssuunta kaikessa teollisuusmekaniikassa. Mekaaninen kestävyys heikkenee ja vaikeasti hallittava elektroniikka lisääntyy.
- Anonyymi
Mitä tarkoittaa: "pidä vanha uusissa" ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa: "pidä vanha uusissa" ?
Olet liian vanha ymmärtääksesi nykyistä somesukupolvea ja niiden juttuja.
Siitä puuttuu pilkku, niitä ei enää käytetä, eikä pisteitä, eikä isoja kirjaimia lauseen alussa.
Tarkoittaa "Pidä vanha, uusissa ei kestä....".
Minäkin olen(liian vanha). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet liian vanha ymmärtääksesi nykyistä somesukupolvea ja niiden juttuja.
Siitä puuttuu pilkku, niitä ei enää käytetä, eikä pisteitä, eikä isoja kirjaimia lauseen alussa.
Tarkoittaa "Pidä vanha, uusissa ei kestä....".
Minäkin olen(liian vanha).Kyllähän minä sen tiesin mutta huvikseni huomautin nykyajan höhläkielestä.
- Anonyymi
Tosipohjaista? Voiko kokemusta olla muunlaistakin?
- Anonyymi
Onhan netti pullollaan sitä toisenlaista kokemusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan netti pullollaan sitä toisenlaista kokemusta.
? Meinaatko että netti on pullollaan keksittyjä juttuja IV-koneen vaihdosta uudempaan?
- Anonyymi
Kyllä voi. Uskonnoissa ei ole mitään tosipohjaista, kaikki on mielikuvitusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä voi. Uskonnoissa ei ole mitään tosipohjaista, kaikki on mielikuvitusta.
Tämäpä uutta - ilmanvaihtokone-uskonnoista en ole vielä kuullutkaan.
- Anonyymi
Puhallinmoottorin kulutuksessa ei ainskaan säästä kun muutaman sataa wsttia. Tuo vallox 95 vie reilu 800kwh/v kakkosella. Jos on 2-3 henkee ja puulämmitystä joukkoon niin voi vähän pienentää puhallin nopeutta. Kytkentöjä löytyy 70, 90, 110 120 volttia jne.... 110V noin 80w kulutus. Uudemmalla tekniikalla saa ehkä kolmanneksen kulutuksedta pois samalla ilmamäärällä.
Tuossa on 50% hyöty, jos uudessa ois 80%, niin mitäköhän se sitte lämmityksessä vaikuttais? En jaksa tutkia mutta veikkaan reilua 1000kwh/v+ sähkön säästö puhaltimissa 400kwh riippuen nopeudesta.- Anonyymi
Tuo on vain yhden puhaltimen kulutus, max. kulutus on 4 A x 230 V.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on vain yhden puhaltimen kulutus, max. kulutus on 4 A x 230 V.
Se on 100w yhteensä alkuperäisellä säädöllä kakkosella. Nelosellakaan ei oo kun noin 250w. Älä sekoita tähän jälkilämmitys vastusta, mulla se on 5c eikä koskaan päällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on 100w yhteensä alkuperäisellä säädöllä kakkosella. Nelosellakaan ei oo kun noin 250w. Älä sekoita tähän jälkilämmitys vastusta, mulla se on 5c eikä koskaan päällä.
Mitä tarkoittaa " 5c "?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa " 5c "?
Jälkilämmitysvastuksen ohjaustermostaatin kytkeytymisl ämpötila celsiusasteina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jälkilämmitysvastuksen ohjaustermostaatin kytkeytymisl ämpötila celsiusasteina.
Tottakai kaikki kulutus on huomioitava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai kaikki kulutus on huomioitava.
Jos tuo vastus olisi koko ajan päällä niin iv koneen kulutus olisi rspiat 5000kwh/ v
Hih, ehkä jollain on jos kesälläkin sen onnistuu tekemään. Normisti 15c säädettynä se on talvellakin hyvin vähän päällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tuo vastus olisi koko ajan päällä niin iv koneen kulutus olisi rspiat 5000kwh/ v
Hih, ehkä jollain on jos kesälläkin sen onnistuu tekemään. Normisti 15c säädettynä se on talvellakin hyvin vähän päällä.Ei se kesällä mene tietenkään päälle, koska siinä on termostaattipotikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hih, ehkä jollain on jos kesälläkin sen onnistuu tekemään. Normisti 15c säädettynä se on talvellakin hyvin vähän päällä.Mulla lähtee päälle kun ulkona on n. Kuusi astetta pakkasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla lähtee päälle kun ulkona on n. Kuusi astetta pakkasta.
Esim Vallox 110 mv koko jälkilämmitysvastuksen toiminta on automatisoitu. Mistään et näe onko se päällä vai ei. Käyttöliittymän valikosta löytyy vain vastuksen testivalikko. Ainakaan itse löytänyt. Tieto on vissiin vain modbus kautta haettavissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim Vallox 110 mv koko jälkilämmitysvastuksen toiminta on automatisoitu. Mistään et näe onko se päällä vai ei. Käyttöliittymän valikosta löytyy vain vastuksen testivalikko. Ainakaan itse löytänyt. Tieto on vissiin vain modbus kautta haettavissa.
Näkee sen ainakin sähkömittarista ja ilmanvaihdon muutoksista jos osaa seurata niitä. Ja onhan se melko helppo lisätä merkkivalo kotelon ulkopuolelle jos asia kiinnostaa.
- Anonyymi
Eihän ole kyse pelkästään puhaltimista vaan myös lämmöntalteenotosta. Jos sen hyötysuhde muuttuu 40% -> 80% niin puhutaan jo jonkinmoisesta lämmitystarpeen vähennyksestä.
- Anonyymi
Jos 40- > 80 % hyötysuhdemuutoksella säästää 3000 kWh/a, niin kokoluokka on vähän jotain muuta kuin normi OK, talo.
Ja kun vielä pitäisi tässä kohtaa puhua vuosihyötysuhteesta, niin jää käteen lähinnä kiekko. Jota nyt ei vaan välttämättä tosta noin vaan tipauteta levysiirtimen tilalle.
Hieman on markkinamies veivannut lukuja otolliseen suuntaan, jos näillä speksillä iv-konetta normaaliin OK -taloon myydään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos 40- > 80 % hyötysuhdemuutoksella säästää 3000 kWh/a, niin kokoluokka on vähän jotain muuta kuin normi OK, talo.
Ja kun vielä pitäisi tässä kohtaa puhua vuosihyötysuhteesta, niin jää käteen lähinnä kiekko. Jota nyt ei vaan välttämättä tosta noin vaan tipauteta levysiirtimen tilalle.
Hieman on markkinamies veivannut lukuja otolliseen suuntaan, jos näillä speksillä iv-konetta normaaliin OK -taloon myydään.Tätä yritin tuolla edellä vähän tuoda esille kun kirjoitin valloxin 95 hyötysuhteesta.
Ilmamääräarvot on neliöiden tai kuutioiden perusteella asetettu , todellinen tarve on eri asia. Huudattakaa konettanne vaan lähes täysillä ja pari ihmistä käy muutaman tunnin höyrystämässä taloa hengityksellään ja muutamalla litralla suihku vettä.
Itselleni riittää vanhassa valluxsissa ykkös nopeus mainiosti. Ilma ja kosteus on hyvä, mutta on myös 3 tulisijaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hieman on markkinamies veivannut lukuja otolliseen suuntaan, jos näillä speksillä iv-konetta normaaliin OK -taloon myydään.Minulla omakotitalon sähkön kokonaiskulutus viime vuonna oli 6000 kWh. Lämmitys suora sähkö + ILP + klapeja saunassa sekä varaava takka (puuta n. 3 pinomottia vuodessa) Ilmanvaihto pelaa 80-luvun Muh ilmavalla. Olisi upeaa jos konetta vaihtamalla sähkön kokonaiskulutus putoaisi puoleen. HEH HEH.
- Anonyymi
Kyllä jonkinmoisesta mutta ei suuresta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362536- 372441
- 951759
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511310Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861301Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51195Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2811092- 561038
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi38769- 27760