Onko hyötyä lasien hankinnasta

Anonyymi-ap

Eli olen 21v ja teen duunia koneella 2-3t päivässä ja lisäksi vapaa ajan puhelimen,läppärin ja tvn katselua varmaankin saman verran. On ollut pieniä ongelmia näkemisen kanssa,rivit hyppivät koneella ja puhelimella varsinkin. Ja silmät väsyvät. Niinpä kävin näkötestissä optikolla ja kuvittelin tarvitsevani plus lasit näyttö työskentelyä varten mutta yllätys olikin että tarvitsisin kuulemma miinuslasit. 17 vuotiaana kun kävin ajokortti tarkistuksessa ei tullut mitään puhetta kuitenkaan näöstä..
Tällaisen reseptin sain:
Oikea -0.25 cyl -0 .25 ax 70 vasen -0.75 cyl -1.25 ax 125
Eli kysymys kuuluukin kannattaako näillä varsin pienillä voinakkuuksilla hommata laseja? Onko niistä hyötyä vai jäävätköhän vain nurkkiin pyörimään,kallis ostos kuitenkin kyseessä minun mittapuulla ainakin.

16

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noin pienellä likinäköisyydellä olet ilmeisesti tottunut lukemaan pienet tekstit lähempää, mutta kauas näkemisessä on ongelmia. Hajataitteisuuskin voi heikentää näöntarkkuutta. Lasit kannattaa hankkia, alkuun voisit ostaa tuollaiset tarjouslasit, joita saa jopa muutamalla kympillä (monella optikkoliikkeellä tarjouksia). Jos käyttö auttaa, jatkossa voi hankkia vähän kalliimmat laadukkaammilla linsseillä.

    • Anonyymi

      aika jännää että sulla on likinäkö eli et näe kauas. ite ole likinäköinen ja en tarvitse tietokoneella ollessani silmälaseja. Telkkaa katson lasit päässä vaikka näen silloinkin tekstityksen. Ulkona en tarvitse laseja jos ei tartte nähdä kauas selvästi. Joskus jos katson lähelle jotain pientä tekstiä niin otan lasit pois koska näen lukea silloin paremmin. Olin pitänyt laseja päässä tosi paljon ennen koronaa mutta korona aikaan ja sen jälkeen olen pärjännyt ilman laseja suurimman osan ajasta. Mutta jos menisin elokuvateatteriin niin silloin tarttisin lasit.

      • Anonyymi

        Paljonko sinulla voimakkuuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko sinulla voimakkuuksia?

        oikeassa -2,25 ja vasemmassa -1,75


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oikeassa -2,25 ja vasemmassa -1,75

        Ja pärjäät silti suurimman osan aikaa ilman? :O ystäväni jolla myös -2 luokkaa käyttää laseja/pilareita kokoajan ja sanoo tuntevansa itsensä sokeaksi tai alastomaksi ilman niitä.
        Sinä siis käytät vain telkkaa katsoessa ja elokuvissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja pärjäät silti suurimman osan aikaa ilman? :O ystäväni jolla myös -2 luokkaa käyttää laseja/pilareita kokoajan ja sanoo tuntevansa itsensä sokeaksi tai alastomaksi ilman niitä.
        Sinä siis käytät vain telkkaa katsoessa ja elokuvissa?

        Mul on -2.25 molemmis ja oon ilman rillejä vain suihkus/urheillessa, oon ihan sokee muka ilman :D ekois rilleis 1.75 sillon olin 14v ja paljon käyttöä vastaan mut sit kun totuin en halunnu enää olla lainkaan ilman. Sitäpaits rillit pukee mua hienosti!! ;)
        Nii juu ja hajataittoa on kans


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja pärjäät silti suurimman osan aikaa ilman? :O ystäväni jolla myös -2 luokkaa käyttää laseja/pilareita kokoajan ja sanoo tuntevansa itsensä sokeaksi tai alastomaksi ilman niitä.
        Sinä siis käytät vain telkkaa katsoessa ja elokuvissa?

        Kyllä. Kävin tänäänkin kaupassa ilman silmälaseja. Telkkaa katsoessa ja elokuvissa käytän. Ja elokuvissa en käy usein. Jos olen koneella ja telkka auki niin silloinkaan en pidä laseja. silloin vaan kun katson pelkkää telkkaa. Mä olen tottunut siihen etten laita laseja .Jos koronaa ei olis tullut niin varmaan pitäisin laseja entiseen malliin. Korona aikana maskia oli helpompi pitää kun ei ollut laseja.


    • Anonyymi

      Optikko sanoi juuri tuota että kun toisessa silmässä tuota hajataittoa niin siksi tekstit pomppii vaikkei sinänsä lähelle näkemisessä mitään ongelmaa olekaan. Suositteli laseja vielä jatkuvaan käyttöön..
      Noj en siitä tiedä mutta tuollaiset halvat lasit kai nyt sitten hankin, ystäväni sanoi samaa että jos huomaan laseista hyötyä hankin sitten paremmat. Mutta töissä sekä autolla ajaessa ajattelisin käyttää jos hyödyttää,mutta en usko jatkuvaan käyttöön
      T. Ap

    • Anonyymi

      Noilla refraktioilla suurin ongelmasi näkemisessä on todennäköisesti hajataitto. Valmislaseissa ei hajataiton korjausta ole, joten ehdottomasti tulisit hyötymään reseptin mukaisista laseista.

      • Anonyymi

        Eipä kai tässä ollut tarkoitettukaan ns. huoltoasemalaseja, nehän lienevät yleisesti pluslaseja. Optikkoliikkeistä saa tarjouksessa usein alkaen 29 € optikon määräämiä silmälaseja. Itsekin olen käyttänyt tuollaista tarjousta kun tarvitsin normaalisti käyttämieni kalliiden moniteholasien lisäksi lukulasit mahdollisimman halvalla ja olivat aivan kelvolliset.


    • Anonyymi

      Tuskin on hyötyä noilla lukemilla, avopuoliso juuri hankki satasen lasit ja ovat päässä lähinnä asusteena olleet pari kertaa.. Halvemmalla pääset kun huoltsikalta ostat ensin kokeeksi

      • Anonyymi

        Huoltoasemilta ET saa miinuslaseja, etkä myöskään laseja joissa on hajataittoa korjattu!
        Itse ostin tilasin juuri lasit tuon reseptin mukaan ja odottelen niitä nyt saapuvaksi.
        Kirjoittelen sitten lisää kun olen saanut ne että miten kävi,hintaa ei onneksi tullut kuin 64€ postikuluineen ja sain sellaiset kehykset kuin halusin. Liikkeissä tuo alle 100€ kehyksien valikoima tuntui huonolta,kalliimpia olisivat mielellään myyneet. Netistä kun tilasin sain linsseihin vielä naarmuuntumisen esto käsittelyn.
        T. Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltoasemilta ET saa miinuslaseja, etkä myöskään laseja joissa on hajataittoa korjattu!
        Itse ostin tilasin juuri lasit tuon reseptin mukaan ja odottelen niitä nyt saapuvaksi.
        Kirjoittelen sitten lisää kun olen saanut ne että miten kävi,hintaa ei onneksi tullut kuin 64€ postikuluineen ja sain sellaiset kehykset kuin halusin. Liikkeissä tuo alle 100€ kehyksien valikoima tuntui huonolta,kalliimpia olisivat mielellään myyneet. Netistä kun tilasin sain linsseihin vielä naarmuuntumisen esto käsittelyn.
        T. Ap

        Nyt voit vaan toivoa että noiden nettilasien mitoitus on kohdallaan ja pystyt myös käyttämään niitä. Pelkästään vahvuutta osoittava resepti ei riitä, myös muita mittoja otetaan optikolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt voit vaan toivoa että noiden nettilasien mitoitus on kohdallaan ja pystyt myös käyttämään niitä. Pelkästään vahvuutta osoittava resepti ei riitä, myös muita mittoja otetaan optikolla.

        Niin. Optikolla silmälasit sovitetaan ja säädetään omaan päähän istuviksi, niin että pysyvät päässä, niitä on mukava pitää ja istuvat myös linssien osalta oikein.

        Verkkokaupan lasit voivat olla epämukavat ja jäävät käyttämättä. Vaikka hinta on halpa, niin se on kuitenkin ihan hukkaan heitettyä rahaa.


    • Anonyymi

      Hei.
      Pitkästä aikaa,unohdin jo melkein että kirjoittelin tänne tuossa optikolla käynnin jälkeen.
      Tosiaan verkkokaupasta tuli nyt lasit hankittua ja pienen omatoimisen säätelyn jälkeen vaikuttivatkin erittäin hyviltä laseilta. Ensimmäisen pari viikkoa käytin lähinnä TV.tä katsellessa,sitten myös autoillessa,töissä ja parissa viikossa aloin pitää jo lähes kokoajan. Kaikki päänsärky ja myös epämääräinen niskakipu on tiessään! Ja kaikki näkyy tarkemmin siihen päälle plussan toki ;)
      Pieni kömmähdys kävi tilauksen kanssa kun en useista suosituksista huolimatta ottanut linsseihin yhtään parempaa naarmuuntumisen estoa,nyt harmittaa nimittäin jo vietävästi ensimmäisen viikon aikana tulleet pienet naarmut!

    • Anonyymi

      Tekstiä jne. voi laittaa isommalle ilman lasejakin. Jos huonompi näkö, niin tv:n katseluun kannattaa hankkia ainakin kaukolasit. Multi- tai toimistolasit sitten muuten, ellei erilliset lähilasit, sikäli ne yltää riittävän kauas. Enemmän etäisyyttä, vähän vähemmän sinistä valoa, voi myös auttaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3171
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2612
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      387
      2551
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2076
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1907
    6. 173
      1325
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1307
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1000
    Aihe