Savolaisuus

Tapsako

Juontaa juurensa viime vuosisatoihin ja vieraan vallan alaisuuteen ( Venäjä, ruotsi).
Savohan sijaitsee noin suurinpiirtein keskellä Suomea, ennen kun ei ollut tiedoitusvälineitä ja jos kylään saapui oudompi vieras ja alkoi kyselemään asioista niin vieraasta pyrittiin ottamaan selvää vastailemalla kierrellen ja kaarrellen kysymyksiin.
Siitä veistetään nykyäänkin vitsiä, että jopa kellonajan kysymykseenkin voi vastata kierrellen, että voep se olla jo ylj puolenpäevän tai iltapäevänpuolellehan tuo kallistuu pikkuhilijoo tai eehän se oo vielä yhtäkään jne..
Mitä mieltä olette, onko savolaisuus rikkaus vai häpeä? Koska niin moni pääkaupunki seudulla asuva savolainen sitä peittelee, hölömöö minun mielestä..

69

16357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marion.T

      rikkaus. Sanotaan että savolaiset ovat kieroja, mutta tunnen muutaman savolaisen ja he ovat ainaskin ihan mukavia ystäviä. Enkä mitään kieroiluakaan ole huomannut :))
      Kyllä jokainen savolainen voi mun mielestä sanoa ylpeästi olevansa savolainen :DD

      • Anonyymi

        Samoin olen minäkin kokenut heidät , ihan mukavina ihmisinä


    • ei tiedä ovatko lintuja vai kaloja, sen verran kummaa porukkaa ovat.Huumorintajuisia ainakin omat tuttavani ovat. Kaikki murteet ovat kyllä rikkaus ja erilaisuus on rikkautta myös...:)

      • Anonyymi

        huumorintajuisia😄 savolainen huumorihan on sitä, että nälvitään toisille. sillä ei ole mitään tekemistä huumorin kanssa. jos savolaista osuukin omaan nilkkaan, huumori loppuu😂


    • Pirre*

      myöpä ollaannii suomalaissiin kanta "issii", eikä myö olla mittää utelijjaita eikä kieroja, myö ollaan vuan tiejjonhalussii ja silleen kaakkoo viissaita, ei myö tunkkeilla suorraan ommiin mieljpitteihemy kanssa., myö vuan ensin kysyttään, ihan muuten vuan jotta mittään ne toesettii ois mieltä assiissta ja sitten myö vasta sanottaan miten se assii loppuinlopuks on, että semmossii...mukavvii mulk....han myö...

    • PalNia

      rikkaus murteita myöten. Meillä on töissä eräs savosta muuttanut työntekijä ja huomaan viihtyväni hänen *huumoripläjäyksissä* joskus turhankin kauan. Työt kärsii ja tulee ylitöitä.;)))
      Savolaisuus on ihan OK, joskin pientä varuillaan oloa täytyy pitää, mitä tulee haasteltua.

      • Anonyymi

        Taakka hän savolaisuus on kun ei vastata selvään kysymykseen vaan kielellään ja käsitellään. Ei sellaisen kanssa voi ajatuksia vaihtaa, kun puhe on niin kaukana Suomen kielestä että joutuu arvaileen mitä Savolainen sanoi jos se joskus yrittää suoraan puhua, outoa väkeä kaikenkaikkiaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taakka hän savolaisuus on kun ei vastata selvään kysymykseen vaan kielellään ja käsitellään. Ei sellaisen kanssa voi ajatuksia vaihtaa, kun puhe on niin kaukana Suomen kielestä että joutuu arvaileen mitä Savolainen sanoi jos se joskus yrittää suoraan puhua, outoa väkeä kaikenkaikkiaan

        Vittumaista väkeä kun eivät voi opetella Suomen kieltä, ei niitä perkeleitä käsitä


    • Lyyli-Sisko

      on erittäin vivahderikkaita ilmaisuja. Opiskelukaverini oli savolainen ja nautin kuunnellessani hänen analyysejaan. Välillä kyllä ärsytti kaikkien asioiden kääntäminen huumoriksi ja se että keskustelut olivat joskua asioiden viäntämistä.

      Vuosia sitten haukuin aina kaikki savolaiset mennen tullen. Syynä oli ainoastaan yksi inhottava savolainen, minun ex-poikaystäväni. Pääsin kuitenkin eroon kaikesta kaunasta ajan myötä ja nyt voin jo tunnustaa että Savossa asuu mukaviakin immeisiä.

      • Anonyymi

        Kyllä savolaiset on kivoja ihmisiä jos vertaa satakuntalaisiin, ovat pruja,kieroja, valehtelevat yms.... oikein vihaksi pistää..


    • annina2

      Minusta missään nimessä ei ole häpeä, onko savolainen, karjalainen, lappalainen jne.. ei kaikki voi olla etelänkään ihmisiä. Itse olen tyytyväinen, kun olen saanut asua synnyinseudullani, eli on ollut siihen mahdollisuus, ei ole esim. työn perässä tarvinnut muuttaa minnekään. Onhan se tietysti hölömöö :(, jos haluaa ja joutuu asiaa peittelemään.

    • Loistava.polku

      Oli sitten savolaiset tai pohjalaiset.

      • mirham

        on savolainen,eikä tosiaankaan peittele sitä.. hyvä ja suulas ja avoin...vaikeuksiaon joskus saada selvää, että mitä hän viäntää...


      • Pirre*
        mirham kirjoitti:

        on savolainen,eikä tosiaankaan peittele sitä.. hyvä ja suulas ja avoin...vaikeuksiaon joskus saada selvää, että mitä hän viäntää...

        kun olin joskus aikoinaan, hyvin nuorena ja ujona tuolla tai siellä piäkaapungissa käämässä ja menin kauppaan ostoksille, siihen aikaan oli vielä palvelumyymälöitä ja kun pyysin, muistaakseni "kolome voipulloo"; arvatkaapas hävettikö minua kun myyjätär kysyi ihan ihmeissään, että "anteeksi mitä" ja katsoi kuin ulukomuan elävvee..:DD, voi kun ois mua nielassu miut sillon...:))


      • Savolaisten aluperästä.

        Eikös se mene näin että savolaiset on karjalaisten ja hämäläisten sekoitus.
        Silloin kun oli se kansanvaellus niin ei savolaisia mainita ollenkaan olleeen mukana.
        Niin sitten karjalasta miehet lähti ryöstö retkille hämeeseen ja hakivat naisia/tyttöjä ja jäivät siihen väli maastoon asumaan.( savoon)
        No saman teki hämäläisetkin ja siten se savolaisten suku on tullut/ alkanut.

        Niin näin minulle on kouluaikana opetettu.
        Vaikka siittähän on jo pitkä aika , voi olle että historia on kirjoitettu uusiksi?


      • Selema65
        Savolaisten aluperästä. kirjoitti:

        Eikös se mene näin että savolaiset on karjalaisten ja hämäläisten sekoitus.
        Silloin kun oli se kansanvaellus niin ei savolaisia mainita ollenkaan olleeen mukana.
        Niin sitten karjalasta miehet lähti ryöstö retkille hämeeseen ja hakivat naisia/tyttöjä ja jäivät siihen väli maastoon asumaan.( savoon)
        No saman teki hämäläisetkin ja siten se savolaisten suku on tullut/ alkanut.

        Niin näin minulle on kouluaikana opetettu.
        Vaikka siittähän on jo pitkä aika , voi olle että historia on kirjoitettu uusiksi?

        Savolaisia muutti suurin joukoin 1600-luvulla Ruotsiin Värmlantiin, niihin kuuluisiin suomalaismetsiin.
        Värmlantilaiset ovat tunnettuja samanlaisina huuliveikkoina kuin esi-isänsä savolaiset :D

        Kuuluisa värmlantilainen huuliveikko oli entinen pääministeri Tage Erlander, joka tiesi juuriensa olevan Savossa.
        Eräänä kesänä hän lähti Suomeen juuriansa etsimään.

        Siitä käynnistä oli Kari piirtänyt pilakuvan Hesariin.

        Kuvassa isäntä luki Savon Sanomia ja toteaa:
        - Sannoovat että se Erlanter on tiältä päen kotosin, vaen mahtaako siinä olla perree!
        Kaikilla mökissä olevilla oli Erlanderin naama - jopa kissallakin! :DD


      • Pielysmiehen paikkoja
        Savolaisten aluperästä. kirjoitti:

        Eikös se mene näin että savolaiset on karjalaisten ja hämäläisten sekoitus.
        Silloin kun oli se kansanvaellus niin ei savolaisia mainita ollenkaan olleeen mukana.
        Niin sitten karjalasta miehet lähti ryöstö retkille hämeeseen ja hakivat naisia/tyttöjä ja jäivät siihen väli maastoon asumaan.( savoon)
        No saman teki hämäläisetkin ja siten se savolaisten suku on tullut/ alkanut.

        Niin näin minulle on kouluaikana opetettu.
        Vaikka siittähän on jo pitkä aika , voi olle että historia on kirjoitettu uusiksi?

        Sieltä hakeen . Kun kotoperukoilla oli liika paljon pieliköitä.


      • ellumari
        Pirre* kirjoitti:

        kun olin joskus aikoinaan, hyvin nuorena ja ujona tuolla tai siellä piäkaapungissa käämässä ja menin kauppaan ostoksille, siihen aikaan oli vielä palvelumyymälöitä ja kun pyysin, muistaakseni "kolome voipulloo"; arvatkaapas hävettikö minua kun myyjätär kysyi ihan ihmeissään, että "anteeksi mitä" ja katsoi kuin ulukomuan elävvee..:DD, voi kun ois mua nielassu miut sillon...:))

        Voi kuinka värikkäitä ilmaisuja savonmurretta puhuvat appivanhempani käyttivätkään.
        "Tämä lursahan se aena noetuu." Sanoi anoppini appiukolle, joka joskus kirosi.
        "Mittee joutavoo se riekoeloo!"

        Erikoista minusta oli se kun nuori aviomieheni hiljenteli minua kun puhuin oppimaani savoa Helsingissä.
        "Puhutaan täällä niinkuin muutkin!" hän sanoi monta kertaa kun innostuin shokeeraamaan ihmisiä
        ja käyttämään leveintä oppimaani savoa julkisilla paikoilla.
        Niin teen kyllä vielä joskus nykyisinkin....piruuttani.
        Ainakin silloin jos joku on oikein tärkeilevän ja hienostelevan tuntuinen.


      • Anonyymi
        ellumari kirjoitti:

        Voi kuinka värikkäitä ilmaisuja savonmurretta puhuvat appivanhempani käyttivätkään.
        "Tämä lursahan se aena noetuu." Sanoi anoppini appiukolle, joka joskus kirosi.
        "Mittee joutavoo se riekoeloo!"

        Erikoista minusta oli se kun nuori aviomieheni hiljenteli minua kun puhuin oppimaani savoa Helsingissä.
        "Puhutaan täällä niinkuin muutkin!" hän sanoi monta kertaa kun innostuin shokeeraamaan ihmisiä
        ja käyttämään leveintä oppimaani savoa julkisilla paikoilla.
        Niin teen kyllä vielä joskus nykyisinkin....piruuttani.
        Ainakin silloin jos joku on oikein tärkeilevän ja hienostelevan tuntuinen.

        Niin minäkin piruuttani viännän savvoo.


    • Savolaenen naenen

      Olen huomannut, että savon murteelle nauretaan, muttei mielestäni mitenkään pahansuovasti. Se kai vaan, puhuttuna, saa ihmiset hyvälle tuulelle. Luonteensa savolaista puolta ei itse tiedosta, mutta eräs pohjalainen herätti minut huomiollaan, etten vastaa kysymyksiin suoraan enkä ylipäätään sano mitään suoraan... Kai se sitä on, kierouttako lienee :)

    • ggnojoP

      Ulukopaekkakuntalaaset ne statin huanon maineen
      pan alull. Tiäll ku o tuat siirtoväkkee tekmäss
      hallaa meiä maeneelle.

      Yks savolaane tull junall Kuaapiost ja astuttuaan
      laeturill, erehty kyssöömää, ett palajokos se
      kello o?

      Nuari hampuusin näkööne otti ja tinttas suoraan
      klyyvarinkehveliin ja tokas: "Löi just yks!"

      No, eipäs tua savolaane siit moksiskaan ollu vuan
      tokas takas: "Onneks en kysynnä tuntia aekasemmi!"

      • Pirre*

        niin ..:DDD


    • nainen

      Ihan ehtana savolaisena en häpeä sukujuuriani tippaakaan ja murrekin on "jäänyt" päälle. Eikä se pahemmin ole ystäviäni häirinnyt.

    • on tosi vahvaa rotua...:)) Siksihän meitä meinataan esim. etelän puolelta vähätellä, johtuu varmaan siitä, että savolaisuus koetaan uhkana. Muutaman kerran olen kuullut "savolaiset vie meidän kaikki naiset". Kyllähän täältä päin löytyy sitä "äksöniä" myös siihen tarkoitukseen jos tarve sitä vaatii.

      Kun aikoinaan kävin intin, niin siellä savolaisuutta arvostettiin, oltiin "puhtaalta" alueelta. Ja näinhän se tietenkin on. Oulunkaan alueella ei savolaisia arvosteta, vaikka savolaiset ovatkin sen alueen alulle panneet ja rakentaneet.

      Toisaalta savolaiset ovat omalla tavallaan asiallisia ja vaatimattomia, mitä sitä kuuta kurkottamaan kun on jo maa jalkojen alla...:)))

      Kyllä savolaisuus on rikkaus samalla tavalla kuin muutkin murteet ja alueet.

    • sinkku55

      ei meinaa aina tajuta,vaikka Kainuun murre on aika lailla samanlaista,mulle on joskus sanottu että olenko Savosta kotoisin.
      Savolaiset on ystävällisiä ihmisiä,ne kun tulee vieraisille,niin niillä on aina jotain tuliaisia,se on niiden tapa.
      Mut kyllä jotkut on kierojakin,mut kai niitä on joka puolella.
      Kait se jollain tavalla savolaisuus on rikkaus,mut ainakin siellä on hyviä kukkoja.
      Tohon rikkauteen vielä sehän riippuu miten sitä rikkautta mitataan:)))

      • savon seppä

        on myös tosi kivoja ihmisiä, on tullut käytyä siellä muutaman kerran. Niin, tarkoititko että täällä päin on hyviä ukkoja...:))))

        Kielen rikkautta mitataan sillä, että miten sanalle saadaan sisältöä ja muotoa. Siis, kuten autoteollisuudessa tai vaikkapa muoti teollisuudessa haetaan kappaleelle parasta mahdollista muotoa ja sisältöä, niin täällä savossa haetaan sanaa vääntämällä sille sisältöä, voimaa, optimaallisuutta ja kauneutta....:)))


      • sinkku55
        savon seppä kirjoitti:

        on myös tosi kivoja ihmisiä, on tullut käytyä siellä muutaman kerran. Niin, tarkoititko että täällä päin on hyviä ukkoja...:))))

        Kielen rikkautta mitataan sillä, että miten sanalle saadaan sisältöä ja muotoa. Siis, kuten autoteollisuudessa tai vaikkapa muoti teollisuudessa haetaan kappaleelle parasta mahdollista muotoa ja sisältöä, niin täällä savossa haetaan sanaa vääntämällä sille sisältöä, voimaa, optimaallisuutta ja kauneutta....:)))

        mun mielestä pohjoisen miehet on avoimia ja muutenkin kivoja miehiä:)))
        Tämä on mun kokemus miehistä,olen tavannut täälläkin miehiä,mut ne on niin kuivia:)))
        Varmaann olet ihan kiva ukko:)))))
        Voitko kertoa missä päin kainuuta olet käynyt??
        Ei ole pakko kertoa;))niin voin sanoa sitten onko tuttua seutua;)))


    • (.)Y(.)

      Hölmöä on olla, käyttämättä niitä.. ;))
      Itse lueskelen, mielelläni murrejuttuja.. ;)))

      • savon seppä

        muuta. Minäkin asun savon murteen optimaalisessa keskipisteessä, eikä se ole tarttunut minnuun...:)) Hyvää yötä sinulle..:)


      • (.)Y(.)
        savon seppä kirjoitti:

        muuta. Minäkin asun savon murteen optimaalisessa keskipisteessä, eikä se ole tarttunut minnuun...:)) Hyvää yötä sinulle..:)

        että jaksat takoa.. ;)))


    • Selema65

      on ku roska silimässä tae jos ee oo vielä silimässä niin on sinne mänössä...

      Sen tähe meillä on Ellinpoksi 60 :lla missä myö viännetään savvoo ja mitä murretta osataan ettei olla roskana kenenkään silimissä. Muutennii siellä on mänö aeka huluvatonta :DD
      (Justiisa nyt ku on kesäaeka, niin meijän puatti on Monakossa ja ite puattilaeset männä viilettää missä sattuu, mutta kesän jäläkeen on tuas tääs häkä piällä. Poeketkoohan heittämässä huulta työhii!)

      Minun mielestä murretta puhuvat tekköövät kulttuurityötä, ku puhtaeta murteita ee kohta oo olemassakkaa. Pitäs suaha jollaen laella säelytettyä jäläkimualimalle, miten sitä on suatettu kommunikoeja joskus aekonaan.

      Ite oon ollu savosta poes kohta 55 vuotta ja asun vieraassa muassa, mutta tekköö mieli yrittee säelyttee se ensimmäenen murre, mitä opin puhumaan.
      Opin sanomaan "äeti". Pistäkeepä silimät kiinni ja sanokee hittaasti "äeti", niin tunnetta että käettii tekköö semmosen luajan hallausliikkeen :D

      Mummu ja ukki asuvat pohjanmualla ja minnäe opin kaks murretta ihan pienenä, savon murteen ja pohojanmaan murteen. Simultaanitaeto kehitty :D ku vaehto murretta tarpeen mukkaan.

      Minusta on kaekki murteet mukavia. Heihei!

      • Kertoman mukaan

        Tämän lausahdettua "siellä satelee"...moitiskeli.

        Sinä se opi milloinkaan tätä Suomen kieltä... siellähän selevästi ripeksii!

        sudeetti kainuulainen heikkinen.


      • Loistava.polku

        ....mutta minun on ihan pakko tämä sanoa.

        Murteet rikastuttavat kieltä ja sitä paitsi kuulostavat useimmat mahtavan hauskoilta.
        Mutta murteet ovat nimenomaan PUHEKIELEN ominaisuus, joilla ei ole kirjoitettuun kieleen mitään yhteyttä.

        Siksi niiden väkisin vääntäminen kirjoitettuun muotoon vaikuttaa erittäin teennäiseltä eikä siinä ole mitään luontevaa tai originaalia.


      • Selema65
        Loistava.polku kirjoitti:

        ....mutta minun on ihan pakko tämä sanoa.

        Murteet rikastuttavat kieltä ja sitä paitsi kuulostavat useimmat mahtavan hauskoilta.
        Mutta murteet ovat nimenomaan PUHEKIELEN ominaisuus, joilla ei ole kirjoitettuun kieleen mitään yhteyttä.

        Siksi niiden väkisin vääntäminen kirjoitettuun muotoon vaikuttaa erittäin teennäiseltä eikä siinä ole mitään luontevaa tai originaalia.

        vihoja, mutta makeat naurut :DD


      • tyllilintu
        Selema65 kirjoitti:

        vihoja, mutta makeat naurut :DD

        minuakin tuo "originaalia."
        En oikein taida tietää....
        tarkoitan minkähänlaista esimerkiksi originaali karjalanmurre olisi, tai miltä kuulostaisi, tai näyttäisi vastaava hämeen, tai savon murre kirjoitettuna - DDD- :)))


      • Loistava.polku
        tyllilintu kirjoitti:

        minuakin tuo "originaalia."
        En oikein taida tietää....
        tarkoitan minkähänlaista esimerkiksi originaali karjalanmurre olisi, tai miltä kuulostaisi, tai näyttäisi vastaava hämeen, tai savon murre kirjoitettuna - DDD- :)))

        No originaalihan on tässä tapauksessa tietty se puhuttu kieli, murre, alkuperäinen ja elävä.

        Se kirjoitettu on sitten keinotekoista jäljitelmää, ei-originaalia, elinkelvotonta.

        Toivo vaan ettei tarvitse noita muitakaan nähdä kirjoitettuna.... >;)


      • tyllilintu
        Loistava.polku kirjoitti:

        No originaalihan on tässä tapauksessa tietty se puhuttu kieli, murre, alkuperäinen ja elävä.

        Se kirjoitettu on sitten keinotekoista jäljitelmää, ei-originaalia, elinkelvotonta.

        Toivo vaan ettei tarvitse noita muitakaan nähdä kirjoitettuna.... >;)

        oli jokin aika sitten pohjanmaan murteella sellaista hauskaa keskustelua - enemmän, tai oikeastaan kokonaan mielikuvitusjuttu.
        Minusta se kuulosti aivan aidolta murteelta, ei teennäiseltä vähääkään.
        Muistatko sitä juttua, oliko siinä Eulaalia ja jotkut muut murretta puhuvat?
        Minä haluaisin kyllä nähdä niitä lisää.
        Johtui varman siitä, että niissä oli huumoria..sellaista aivan hulvatonta meininkiä.


      • Selema65
        tyllilintu kirjoitti:

        oli jokin aika sitten pohjanmaan murteella sellaista hauskaa keskustelua - enemmän, tai oikeastaan kokonaan mielikuvitusjuttu.
        Minusta se kuulosti aivan aidolta murteelta, ei teennäiseltä vähääkään.
        Muistatko sitä juttua, oliko siinä Eulaalia ja jotkut muut murretta puhuvat?
        Minä haluaisin kyllä nähdä niitä lisää.
        Johtui varman siitä, että niissä oli huumoria..sellaista aivan hulvatonta meininkiä.

        Eulaalian ja Mäti-Arskan ym. ja olisin kyllä mielellään halunna että olisivat tullu rutisemmaan Ellinpoksiinnii.

        Kyllä se vaen on mehevätä lukkee, varsinnii jos lukkoo iäneen, niin voepi kuulla ihan oekeesti, miltä murteet kuullostaa.

        Anteeks vaen, mutta minusta tuntuu että murteitten vieroksuminen ja ylenkahtominen tavallisten pulliaesten jookossa on vähä teennäestä ja hienostelevoo, ku tuas kulttuuripiireissä se on tosj
        orikinellia ja hienoo.

        Uatelkoo miten köyhee suomen kielj on tänäpäevänä!
        Minä kaet kaahistun ku uattelin että minä oon tehnä kaekken että suomen kielj ja varsinnii savon murre säelys mielessä vaekka oon asunna ulukomaella nelisenkymmentä vuotta, enkä oo käätännössä ollu kosketuksissa ommaan äetinkieleen ja NYT, tänä päevänä nuoret tuskin vaehtaavat kunnon laasetta keskennään...
        Vaehetaan SMS-viestiä, ollaan "mesessä"...
        Minä oon tehnä vissiin turhoo työtä, kieljtaetoo ee tarvita, vielä vähemmän murretaetoo.


    • MysNa

      tunnen ovat kaikki mukavia ja leppoisia ihmisiä.

      Kaikki murteet ovat mielestäni rikkaus. Sen olen myös kokenut, että moni tänne pk-seudulle muuttanut häpeää murrettaan ja tekee kaikkensa jottei sitä puhuisi ja se on todella sääli. Entisestä työpaikastani on minulla hyvä ystävätär, joka on Puolangalta kotoisin. Hän ei murrettaan koskaan hävennyt ja jatkoi sen puhumista, vaikka jotkut moukkamaiset työkaverimme häntä siitä pilkkasivat. Kun hän tulee lomalta kotiseudultaan ja oikein taas vääntää ”kotikieltään” saattaa olla, että joku lause menee meikäläiseltä ihan totaalisesti ohi niin, että tukka pöllyää :)) tästä tullut välillemme hauskaa ”pilailua” vuosien saatossa.

    • kalle-pee-aa

      Kottoopoestumislupahakemus
      Minkä takija
      _ Pietään meijän osaston yöjuoksukilipaelut
      _ Muuttii männöö
      _ En ilikijäes olla poeskaan
      _ Käön esittelemässä uutta lyyssiä
      _ Vanahakii takki kelepoo


      Kottiintuloaeka
      _ Tullaan kun keritään
      _ ETYK (En tule yöks kottiin)
      _ Pimmeellä


      Jos en tule luvattuna aekana
      _ Kiusaus voetti
      _ Muutkaan ee lähtennä
      _ Tuluva vei sillan
      _ Kengännaaha katkes


      Jos piästät niin luppoon
      _ Männä vastakii
      _ Huastoo kaekki mittee illalla tapahtu
      _ Ottoo sinuttii joskus matkaan


      Jos et piästä niin
      _ Lähen kuitennii
      _ Mänen ja ruppeen roeskamaan
      _ Alan kuromaan hapanta
      _ Oon äkänen viikon aenakii
      _ Peppuroen lattijalla, huuvan ja ättäröen
      _ Jurnutan että kun et piästännä


      Lupa myönnetty

      Päeväys: ____________________________________________

      Puumerkki: ____________________________________________

      • Pirre*

        minnekkää. Vaikka suolesj tuohon puota, niin luppoo ei tule, mää vain makkoommaan siitä, eläkä yhttää piestuile siinä...

        *mie en ou ihan puhasverinen savolaenen, miulla tulloo tuota pk-seuvvun murretta mukkaan, varmmaannii huomasija jotta tuossa olj tuo peekoo, nyt se ei merkinnä piäkaapunkkii...*


      • Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

        minnekkää. Vaikka suolesj tuohon puota, niin luppoo ei tule, mää vain makkoommaan siitä, eläkä yhttää piestuile siinä...

        *mie en ou ihan puhasverinen savolaenen, miulla tulloo tuota pk-seuvvun murretta mukkaan, varmmaannii huomasija jotta tuossa olj tuo peekoo, nyt se ei merkinnä piäkaapunkkii...*

        säikähä, en mie oikkeesti.....kallepeeaa, vai mikä se nyt oljkkaa..:))

        Myö on naurettu meijjän tytön kanssa, kun hiännii män, nyt sinne oikkeelle, pk-seuvvulle töihin ja sitten hiän olj työpaikallaan syyvvessä pyytänä, että "saisinko mie piimmee"; kuulemma siitä olj tullunna semmonen kesto ilimasu oikkeen....:))


      • tyllilintu
        Pirre* kirjoitti:

        minnekkää. Vaikka suolesj tuohon puota, niin luppoo ei tule, mää vain makkoommaan siitä, eläkä yhttää piestuile siinä...

        *mie en ou ihan puhasverinen savolaenen, miulla tulloo tuota pk-seuvvun murretta mukkaan, varmmaannii huomasija jotta tuossa olj tuo peekoo, nyt se ei merkinnä piäkaapunkkii...*

        ymmärrän, niin kyllä sinä Pirre olet Pohjois - Karjalassa asunut , tai peräti syntyperäinen Joensuun seudun kasvatti.
        Tunnusta pois!
        Häpeä se ei ainakaan ole.


      • Pirre*
        tyllilintu kirjoitti:

        ymmärrän, niin kyllä sinä Pirre olet Pohjois - Karjalassa asunut , tai peräti syntyperäinen Joensuun seudun kasvatti.
        Tunnusta pois!
        Häpeä se ei ainakaan ole.

        Savon puolelta ollaan peräsin, ja jo vuuvvesta 1650 tallanneet Savon kaskimaita, siis oikkeen pesunkestävät savolaiset esi-isäni.

        Poissa oun ollu savonmailta jo 40 vuotta, ja asuna monessa paikassa, äitini on itärajan tuntumasta, siinä kait selitys sekakielleeni, savvoon on sotkeetuna sitä Pohjos-Karjalloo jo äitinmaijjossakkii.


      • kalle-p-aa
        Pirre* kirjoitti:

        minnekkää. Vaikka suolesj tuohon puota, niin luppoo ei tule, mää vain makkoommaan siitä, eläkä yhttää piestuile siinä...

        *mie en ou ihan puhasverinen savolaenen, miulla tulloo tuota pk-seuvvun murretta mukkaan, varmmaannii huomasija jotta tuossa olj tuo peekoo, nyt se ei merkinnä piäkaapunkkii...*

        vaikka viikon tiskoon ja imuroin, ostan siulle uuven koltun ja pijän hyvänä ennen ja jäläkeen ;DD


    • Nimetön

      Kyllä se savonmurre ja tietysti muutkin murteet ovat ehdottomasti rikkaus. Olen töissä, jossa kuulee muitakin murteita.On sattunut joskus kivoja sattumia, kun ei ymmärrä jotakin sanaa. Itse olen asunut jo yli puolet elämästäni täällä etelässä, mutta viimeksi perjantaina minulta kysyttiin, että mistä päin olen. Kyllä se murre säilyy, vaikka ee niin kaaheesti viäntäskää.

    • maalais-manta

      on kunnia syntyä savoon.ja sitä kannattaa minusta mainostaa.savolainen on suora eikä kiero niinku katteelliset panettelloo.

      • Pirre*

        hienotuntteisuuttahan se vuan on, kun ei liijjalla tottuuvvella pahota lähimmäisen miellii..


      • petetty

        meniomaisuus.hieno ihminen osoittuikin savolaiseksi psykopaatiksiksi.vei omaisuutni ja oli raakalaismainen lapsilleni.kotinmeni ja oli tosi ilkeä lapsilleni.monia suhteita ja sanoo vain :pitääkö sinun olla noin suvaitsematon.hän elää täysin omaa elämäänsä.tälläkin hetkellä leppävirralla.en omista enään kuin 50%vähemmän kuin 33v vuotta sitten.liekö myös homo tai bi,useimmat tuntemani homot ovat olleet pohjois-savosta,


    • kalle-pee-aa

      Pankaa se linkkuveitsi pois, pyydän! = Paa poekkeen se lipstuikkarj!
      Liukastuin ja loukkasin lonkkani = Pyllähin persiillenj ja särin ronkkonj!
      Onko täällä skini-ongelmaa? = Hyppiikö tiällä lanit silimille?
      Anteeksi, ei ollut tarkoitus töniä = Mäne muuvalle siitä torottammaan!
      Olen pahoillani = Häh, mikä se...
      Anteeksi häiriö = Kuulettako työ!
      Pääsisinkö tästä ohitse? = Väestähän vähäsen
      Olen pahoillani, en polta = Osta vuan omat tupakkis
      Tarkoitukseni ei ollut loukata neitiä = Oo tässä akkoen mieliks!
      Ei, en sanonut teistä mitään = Mittees siinä toljotat?
      En toki haastaisi riitaa noin ison miehen kanssa = Outtele siinä, minä kutun poejat!
      Menkää tiehenne! = Alakakee kalappia!
      Ei, en aio antaa teille savuketta, senkin huligaanit! = Suatta uskoo, että sätkee ee tipu, helekkarin roestikkaat!
      Mitä tämä tarkoittaa? = Mittees se tämä meinoo?
      Enhän toki luule, että te olisitte häiriöksi vain sen takia, että olette romaneja = Viskoo se kalja huiviis ja veppaele pihalle
      Olen romanikulttuurin ystävä = Sorsasalossa jos vinkit tietää voep suaha rahhookii!
      Korvaan toki teidän päälle kaatamani oluen = Jos neitille passoo korvoon luonnossa kun tuntuu hoosut jo olovan märkänä...
      Ei, en tuijottanut teidän puolisoanne = Määppäs ukko pelloomaan pottia jokssii aekoo!
      Ymmärrän toki, että te olette täysin kunniallinen nainen = Jos passoo että pankkisiirron annat nin mikä ettei...

      • Pirre*

        pieru piässöö...:DDD


      • Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

        pieru piässöö...:DDD

        selekokielelle; Elekkee naurattoo..jne..:))


      • kalle-p-aa
        Pirre* kirjoitti:

        pieru piässöö...:DDD

        joka pieruusa pijättellöö, sillä on muutakkii salattavvoo ;))


      • savolainen kalakukko
        Pirre* kirjoitti:

        selekokielelle; Elekkee naurattoo..jne..:))

        -Savolaisten ns. hyvät piirteet ovat vain ulkokuorta. He osaavat taitavasti teeskennellä eri tilanteissa, etteivät vaan joutuisi ns. häviäjän puolelle. Esim. savolaiset Helsingissä. He teeskentelevät helsinkiläistä ja nimittelevät toisia savolaisia savolaisiksi. Joutuessaan porukkaan jossa enemmistö on savolaisia, he kääntävät takkinsa.
        -Savolaisten lupsakan ulkokuoren alla on katkera, umpikiero, selkäänpuukottajan luonne. He mielellään ilkkuvat muille, mutta eivät siedä jos itselleen ilkutaan. Savolainen myös häpeilee toista savolaista, ja hänen puhumaa murretta,siksi savolaisissa paikallisradioissa on erittäin vähän savonmurretta puhuvia toimittäjia.
        -Savolaiset aloittavat myös hanakasti suuria projekteja jotka eivät valmistu koskaan.
        -Jokaisen menestyneen savolaisen takana on joku muu jota tämä on onnistunut jymäyttämään.
        -Mielikuva siitä,että savolaiset ovat lupsakkaa, huumorintajuista kansaa ovat vain vanhojen suomi-filmien kliseitä. Vitsi siitä, että savolaiset ovat niin kieroja ettei edes ampumalla heihin osu, pitää paikkansa, sillä savolainen siirtää vierustoverinsa luodin eteen.
        Kukaan ei voi väittää ettei edellä mainitut seikat pidä paikkaansa, sillä puhun kokemuksesta, sillä olenhan itsekkin savolainen. Häpeän itsessäni näitä piirtetä, ja näin toteutan itsessäni myös senkin savolaisen luonteenpiirteen.


        P.S. Tämä on totuus savolaisista, vai onko? Suattaahan se olla, mutta suattaa olla olemattakii!


    • kalle-p-aa

      Missä on wc? = Oesko tiällä vessoo jossaen
      Puhutteko suomea? = Huastellaanko sitä suomee?
      Otatteko vastaan matkashekkejä? = Kelepooko tiällä matkasekit?
      Paljonko se maksaa? = Mittees sinä siitä pyytäsit?
      Voinko maksaa tällä luottokortilla? = Mitteepä jos vinkasutat vissoo?
      Voisitteko kirjoittaa sen paperille? = Pistätkö kuule tähän ylös?
      Vieläkö olisi Ring-side -paikkoja? = Piäsisköön vielä ihan sinne pieksäntäaetuuksen kuppeeseen?
      Miten vakuuttavaa harhauttelua! = Sehän kusettelloo kaekki!
      Saisinko postimerkin kirjeeseen? = Ee kaet tämä merkitä kule!
      Haluaisin vuokrata polkupyörän = Ottasin munamankelin laenaan
      Milloin se on valmis? Tarvitsen sen huomisaamuksi = Jokohan tuon uamulla saes?
      Mitä kello on? = Mittee se kello tähän aekaan näättää
      Onko tämä Kuopion tori? = Mahettannoonko olla Kuopijon torilla?
      Saammeko leiriytyä teidän maallenne? = Suahaanko myö olla teijän mualla yötä?
      Milloin lähtee seuraava bussi Rautavaaralle? = Millonka lähtöö seoroova linja-aato Raatavuaralle?
      Ostaisin lipun = Ostasin piletin
      Haluaisin filmin tähän kameraan = Löötyskö vilimiä kameraan?
      Kauanko filmin kehittäminen kestää? = Millonka on kuvat valamiina?
      Missä kirkko sijaitsee? = Missee piruntorjuntapunkkerj on?
      Autossani on vika = Aato meenoo renata
      Tarkistakaa öljy = Tarkastakkee öljyt
      Mistä täältä voi ostaa Hugo Bossin valmistamia asusteita? = Mistee tiältä suap niitä Pomo-Huukon vuatteita?
      Voisitteko ottaa puhelun tähän numeroon? = Pirraatatko tähän numeroon?
      Missä on lähin alkoholiliike? = Ossootko neovoo paekallisseen viinakaappaan

    • SavonmuanHilima

      Iliman muuta se on rikkaus tuo savolaesuus, päeveekään en vaehtais poes. Ei olis tullu mieleenkää ikinä alakoo peittelemmään sitä tosasijoo, että Savonmualta oun...kyllä myö ollaan viksua ja vilmaattista porukkoo ;)

    • mualtakotosin

      Savolaisuus on rikkaus. Minua kyllä hävettäis asua etelässä päin, siellä on liikaa rikkaita lellipentuja, jotka saa kaiken aivan liian heleposti. Kahtoovat pitkin nenänvarttaan, kun sinne männöö.

      En ymmärrä, että miksi savolaisia pidetään alempiarvoisina.

      • YÖK!

        Olen asunut Savossa 22 vuotta ja täytyy sanoa, että 10 vuotta meni, ennenkuin aloin huomaamaan, millaisia savolaiset todellisuudessa ovat. Ei ole sattumaa, että heitä kieroiksi ja kateellisiksi väitetään. Ja totta on myös se, että niin kauan nauravat seurassa, kun leikki kohdistuu johonkin toiseen, mutta kun aletaan laskemaan leikkiä hänestä itsestään, niin savolainen suuttuu.

        Lupsakkuus on samaa kuin normaaleilla suomalaisilla vieraskoreus. Ollaan niin lupsakoita ja mukavia, kun ei oikein vielä tunneta, mutta sitten kun tullaan tutummiksi, niin alkaa se kateus ja kieroilu....

        Miksi muuten savolainen suuttuu siitä, että häntä nimitetään savolaiseksi? Olen huomannut tuon monta kertaa. Itse olen hämäläinen, enkä tosiaan suutu tai ala puolustelemaan jos minua hämäläiseksi nimitetään.

        Ihan suoraan sanottuna - savolaiset ovat suoraan sieltä, minne ei aurinko paista!


      • Jussi_b
        YÖK! kirjoitti:

        Olen asunut Savossa 22 vuotta ja täytyy sanoa, että 10 vuotta meni, ennenkuin aloin huomaamaan, millaisia savolaiset todellisuudessa ovat. Ei ole sattumaa, että heitä kieroiksi ja kateellisiksi väitetään. Ja totta on myös se, että niin kauan nauravat seurassa, kun leikki kohdistuu johonkin toiseen, mutta kun aletaan laskemaan leikkiä hänestä itsestään, niin savolainen suuttuu.

        Lupsakkuus on samaa kuin normaaleilla suomalaisilla vieraskoreus. Ollaan niin lupsakoita ja mukavia, kun ei oikein vielä tunneta, mutta sitten kun tullaan tutummiksi, niin alkaa se kateus ja kieroilu....

        Miksi muuten savolainen suuttuu siitä, että häntä nimitetään savolaiseksi? Olen huomannut tuon monta kertaa. Itse olen hämäläinen, enkä tosiaan suutu tai ala puolustelemaan jos minua hämäläiseksi nimitetään.

        Ihan suoraan sanottuna - savolaiset ovat suoraan sieltä, minne ei aurinko paista!

        seurassa oikein liikut Savossa?
        22 v. Savossa asunut eikä ole älynnyt pois lähteä, vaikka seura on noin iljettävää!
        Itse olen savolainen, enkä varmasti peittele sitä, päivastoin. Joka heimossa- myös hitaahkosti
        asioita hoksaavissa hämäläisissä- on aivan varmasti ns. kieroja ja kateellisia tyyppejä (tiedän sen jo kolmen vuoden T:reella asumisen jälkeen), mutta myös mukavia.
        Hyvä esimerkki oli ennen Heikki ja Kaija- sarja,
        jonka henkilöt kuvastivat mielestäni hämäläistä
        toisten kyräilyä ja kateutta parhaimmillaan.


    • yy

      minulla on pomona savolainen juuriltaan.Hermoraunioita ollaan muut työntekijät
      juuri noiden sutkautusten ja letkautusten vuoksi.Ja pomo voi tehä hommat niin vaikeesti ja mutkien kautta kuin mahollista,kommentoi omia sotkujaan kovaan ääneen tavalla josta ulkopuoliset
      kuvittelevat että muut ovat ne tehneet.Hän vain joutuu aina korjaamaan...muka.
      Korjaa omia hommiaan monta kertaa päivässä.OiOiOi..mikä tääl on....järjestellään.Tunnin päästä
      sama ruljanssi.Vai liekö dementia vaivana.....Kyllästynyt ja väsynyt touhuun olen.4 vuotta alkaa olla
      täys.

    • Anonyymi

      Savolaisuus on rikkaus,eikä Savolainen kiertele tai kastele puheita,he sanovat asiat suoraan,mut satakuntalainen on umpikori..oike vituttaa...

    • Anonyymi

      Onko Savo muittenkin mielestä "suurinpiirtein keskellä Suomea"? - Nm. Itäpuolelle ajoin, kun sinne menin

    • Anonyymi

      SAVOLAISUUS ON SUURI RIKKAUTENI! Edesmennyt isäni oli savolainen (s. Leppävirta). Edesmennyt äitini oli Pohjois-Karjalasta, jossa asun jälleen. Useat opiskeluni ja lähes aivan kaikki työvuoteni tein Savossa! VIIHDYIN!!!

    • Anonyymi

      Savolaisissa ja venäläisissä on paljon yhteistä eikä se ole sattumaa. Kumpikin esittää jotakin kovaäänisesti ja kuulijan on parasta pitää matalaa profiilia ja katsella ymmärtäen, tai lupsakkuus loppuu kuin seinään. Ei ole sitä itsetuntoa siellä sisimmässä.

    • Anonyymi

      häpeä!!!@@

      • Anonyymi

        Savolaiset ihania vieraanvaraisia ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Savolaiset ihania vieraanvaraisia ihmisiä.

        Ei todellakaan ole mitään yhtäläisyyttä venäläisiin. Mukavia huumoria iloa naurua koko tunteiden kirjo. On itketty naurettu halattu ja puhuttu. Savolaisten ystävieni kanssa. Asuin itsekin siellä aikoinani


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole mitään yhtäläisyyttä venäläisiin. Mukavia huumoria iloa naurua koko tunteiden kirjo. On itketty naurettu halattu ja puhuttu. Savolaisten ystävieni kanssa. Asuin itsekin siellä aikoinani

        Juuri näin minulla on aivan samat kokemukset
        Turha moittia


    • Anonyymi

      Ompa minullakin kokemus savolaisuudesta. 70 luvulla ajelin pielaveden suunnalla. Ei ollu muuta mistä suunnan ois katsonu kuin kartta. Älypuhelimia ei ollut. Yhtäkkiä autoni alkoi yskiä ja siihen tyssäsi matkan teko. Onneksi auto tyssäsi maalaistalon lähellä. Kjavrlin talolle pihassa oli isäntä ja emäntä tulossa iltalypsylta. Kerroin mitä oli sattunut ja mihin olen menossa. Isäntä tuumasi haetaan autoni tähän pihaan ja katsotaan mitä on tapahtunut. Niin isännan traktorin avustuksella hoidimme autoni talon pihaan. Tänä aikana oli emäntä laittanut iltapalan pöytään. Kutsu pöytään kävi emäntä puhumaan on jo aika myöhä auton korjaamiseen. Saa sitä vieras yöksi jäädä..Mietin hetken miten saan viestiä sinne minne olin menossa. Talossa oli puhelin joten sain ilmoitettua minne minua odoteltiin. Niin jäin taloon yöksi. Aamulla söin aamupalan ja isäntä tutki autoni vian. Autoni oli vanha ja sen ajan autot pystyi korjaamaan. Nyky autot on eri juttu. Puola oli autoni vika. Isäntä järjesti uuden ja niin matkani jatkui. Sitä vieraanvaraisuutta kiitin moneen kertaan. Että täysin vieraat ihmiset auttoivat minua. Tätä en ole ikinä unohtanut. Savolaista ystävällisyyttä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe