Ei kutsua..taaskaan

Ansku

Hei..Eipä tullut nyt sitten kutsua, ei edes minkäännäköstä ilmotusta. Hain Heliaan assistenttikoulutukseen, joten tiesin mahdollisuuksien olevan aika vähissä. Muihinkaan oppilaitoksiin ei ole ovet avautuneet, ei edes yo-merkonomilinjalle. Toivoa ei tunnu olevan surkealla alle 7:n keskiarvolla. Kirjotin c:n paperit. Tällä hetkellä hankin työkokemusta, mutta mahtaakohan sekään kompensoida mikään kun paperit on mitkä on. Se on todella harvinaisen totta että jos on huonot paperit, ylioppilastutkinnolla ei ole mitään merkitystä. Tässä mietinkin, että pitäsköhän alkaa pyrkimään muualle kun tänne pk-seudun amk:n. Onko muilla kokemuksia, kuinka paljon helpommin muualle pääsisi? Ja mihin amk:n kannattaisi hakea? Liiketalouden tutkinto lähinnä kiinnostaa.

15

2551

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dandi

Itselläni oli keskiarvo 6,5 kun pääsin lukiosta, ja kirjoituksista tuli m ruotsista ja enkusta, äikästä b, saksa a, ruotsi ja reaali ei menny edes läpi ja olen päässyt jo kolmeen korkeakouluun näillä papereilla. Kannattaisiko harkita jotain muuta kaupunkia kuin helsinkiä vaihteeksi, koska sinne on vaikea päästä... Onko "landella" opiskelu nyt niin kauheaa, jos haluaa johonkin tiettyyn ammattiin... sitäpaitsi jos pääset vaikka oulussa ammattikorkeeseen voit vuoden jälkeen anoa vaihtoa helsinkiin...

• Dandi

Niin siis kannattaa hakea muualle kuin Helsinkiin. Esim Kajaaniin on suhteellisen helppo päästä... Unohda isot kaupungit esim. oulu,jyväskylä, tampere, helsinki,turku ja etsi joku pikku ammattikorkeakoulu jossain pienemmässä kaupungissa...

• ei tuu kesää ei

Tämän kevään hakija olen ja hakemassa sairaanhoitajaksi.Lukion päättötodistuksen keskiarvo on upea 6.85 ja kirjoitin C:n paperit lukiosta.Äikkä=B,reaali=C,lyhyt matsku=C,englanti=C,ruotsi=C.Laitoin pk-seudulle paperit,mutta viimeiseksi vaihtoehdoksi laitoin tuon Kajaanin.Nyt vain toivon,että edes sieltä saisi opiskelupaikan :)

• Melkein idiootti
        ei tuu kesää ei kirjoitti:

Tämän kevään hakija olen ja hakemassa sairaanhoitajaksi.Lukion päättötodistuksen keskiarvo on upea 6.85 ja kirjoitin C:n paperit lukiosta.Äikkä=B,reaali=C,lyhyt matsku=C,englanti=C,ruotsi=C.Laitoin pk-seudulle paperit,mutta viimeiseksi vaihtoehdoksi laitoin tuon Kajaanin.Nyt vain toivon,että edes sieltä saisi opiskelupaikan :)

Juuh, ei tullut tänäkään vuonna kutsua amk:n, onneksi hain yliopistoon ja amikseen:P

Hain Hamk:iin 8 keskiarvolla ja C:n papereilla, muttei kutsua herunut. Millaisia neroja ne ottaa sinne sisään?

• Ei Kajaaniin

Kajaaniin nyt ei ainakaan kannata hakea, vaikka sinne olisikin helppo päästä. Opettajia on niin monenlaisia, arvosanat riippuu siitä tykkääkö ne sinusta vai ei, epäoikeudenmukaisuutta -asiallisuutta ym. ym.

• lll

Itse tein sen päätöksen neljän turhan hakuvuoden jälkeen et pk-seutu ei mun todistuksella näköjää oo mahdollinen (ka.7,43, C)
      Sen jälkeen ku hain muualle ni pääsin heti sisään.
      Kannatta ens vuonna ennen hakuaikaa mennä kirjastoon lukee viimevuoden hakuoppaasta kuinka paljon on mihinkin amk:hon hakenu porukkaa ja paljon on otettu opiskelijoiks. Sen perusteella voi sit laskeskella mihin kannattais hakee. Esim.Porvoon Helia ja Hyvinkään Laurea on ainakin pari vuotta sitten ottanu hakijoistaan lähes 100%. En sit tiiä miten esim. tänä vuonna. Mut kannatta harkita.

• maas

Kirjoitin äikästä ja englannista E:n, ruotsista M:n ja reaalista A:n. KA olikohan 7,34 tms. Ei kutsua... Miten turhaa on hakea samaan paikkaan uudelleen ensi vuonna?

• sepi8222

Itselläni oli 7 keskiarvo lukiosta ja huonot paperit.Lukion jälkeen päätin että meen yliopistoon ja sielä nyt luen halintotiedettä.Opetus:papereilla ei tee mitään vaan sillä kuinka pääsykokeisiin lukee...ja mitä haette ees johonkin sihteerikoulutukseen kun parempaakin voi lukea...???

• Ansku

Se onkin hassua, miksi amk:n pääseminen on tehty jopa vaikeammaksi kun yliopistoon; sinne sentään pääsee ainakin pääsykokeeseen. Kun se oiskin niin että ois kiinni siitä kuinka pääsykokeisiin lukee, mutta näköjään tuomitsevat jo heti lukion arvosanojen perusteella eivätkä anna ees mahdollisuutta tulla siihen pääsykokeeeseen..! Itseäni ei oikeen yliopisto houkuta, haluan käytännönläheisemmän ammatin. Onko kellään kokemusta avoimesta amk:sta, olen käsittänyt että suorittamalla siellä tietyn määrän opintoviikkoja pääsee suoraan sisään opiskelemaan..?

• menikään

No voehan nenä! Eikös se lukio ollutkaan niin autuaaksi tekevä paikka, että ovet aukeaa jokapaikkaan???

• .......

Joo, älä vaivu epätoivoon. Kuten edelliset ihmisetkin ovat sanoneet, niiin hae muualle kaupunkeihin, on elämää sielläkin. Itse opiskelen Lahdessa, kotoisin Helsingistä. Niin ja kannattaa lukee avoimessa liiketalouden juttuja, ne maksavat pikkaisen ja on tietenkin työläitä, mutta niilla saat lisä pointseja pääsäreihin ja jos pääset sisalle niin korvattua tod.näkösesti jotain kursseja!

• ammatista_ammattiin

"No voehan nenä! Eikös se lukio ollutkaan niin autuaaksi tekevä paikka, että ovet aukeaa jokapaikkaan???"

Heh, niinpä.

Valmistun tänä keväänä ammattiin ja amk:n pääsykoekutsu tuli mukavasti postilaatikkoon viikko sitten. :)

• cvxvxcvvcbb

Ammattikoulun käyneen on kyllä paljon helpompi saada paljon lähtöpisteitä kuin lukiolaisen. Ammattikoulun kurssit ovat pääsääntöisesti todella paljon helpompia kuin lukiokurssit ja korkean arvosanan saa paljon helpommin.

Toisaalta olen sitä mieltä, että amk on sopivampi paikka nimenomaan ammattikoulun käyneelle kuin lukiolaiselle. Itse olen lukio pohjalta ammattikorkeakoulussa ja huomaan, että matematiikat, fysiikat ym. opetetaan kyllä juurta jaksaen. Sen sijaan ammattiaineissa oletetaan olevan jo jonkunlainen lähtötaso. Eipä noita käytännön asioita juurikaan amk:ssa näe. Näin ollen olisi ollut hyvä jos niitä olisi nähnyt jo ennen kouluun tuloa (kuten amiksessa).

Tämä koulu alta pois ja toista alaa lukemaan yliopistoon, jospa se sopisi minulle hieman paremmin.

• Godspeed dear

Itsehän sain kanssa heikohkon todistuksen lukiosta, muutaman kerran hain AMK:hon, mutta tuloksetta. Sen jälkeen suoritin merkonomin tutkinnon aikuiskoulutuksena ja aika vähällä yrityksellä sai hyvän tutkintotodistuksen vuosi takaperin. Hain sen kanssa uudestaan, pääsin heti opiskelemaan liiketaloutta AMK:iin. Mutta turha sitä toivoa on menettää, vuosi tai kaksi sinne tänne.

• MV

Moi, itse suoritin aikanaan lukion lähestulkoon samanlaisin arvosanoin ja jouduin läpikäymään tuon saman prosessin "huonoilla papereilla ei tee mitään" ja "Amk:n vaikeampi päästä kuin yliopistoon, edes pääsykokeisiin ei pääse". Myös pk-seudulla siis. Satuin pääsemään kuitenkin toimistotöihin, joissa olin 1,5 vuotta. Tämän jälkeen pääsinkin sisään Keravan Laureaan (ehkä olisin muutenkin päässyt, en tiedä sisäänottopolitiikasta, mutta siis sain täydet työkokemuspisteet) myös liiketaloutta lukemaan. Joten älä menetä toivoa: työkokemuksella pystyt kyllä kompensoimaan huonoja papereita. Varsinkin jos haet aikuispuolelle, saat pisteitä työkokemuksesta ja avoimen amk:n opinnoista, jotka myös mahdollistavat sisäänpääsyn. Ja tietenkin kannattaa hakea vähänkin kauemmas Helsingistä, ihan vaikka sitten Keravalle. Onneksi huonot paperit ei kuitenkaan tulevaisuutta pilaa, vaikka se alussa siltä tuntuukin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      129
      7993
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      156
      7105
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      183
      4835
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      248
      3290
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      101
      2764
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      124
      2345
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      153
      1980
    8. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      15
      1927
    9. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      41
      1740
    10. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      206
      1675
    Aihe