Tiilerin Pikku-Lassin muuraus?

Riittääkö manit???

Kiinnostaisi Tiilerin Pikku-Lassi, mutta onko tietoa siitä, mitä luokkaa on muurarin veloitus pystytyksestä?

22

18944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tätä

      Luokkaa,eli virallinen ohjehinta muuraukselle n 685€ sos.kulut.

    • jopa

      kiskurihinta, tolla hinnalla pikkulassia vois muurailla reilun viikon, kun todellinen työaika on pari päivää, olen meinaan muuraillu joskus

      • Nimetön

        Joo olen kans muurailut joskus,kohta 20 vuotta.Tilaappas huviksesi rakennusliitosta mikäli eivät ole potkineet sinua pois sieltä,rakennusalan urakkahinnoittelu 2005,ja katso sieltä mitä sielä lukee pikku-lassin muuraus hinnasta,se muuten tulee kaikille jäsenille kotiin.Siinä on kaksi eri hintaa
        Muuraustyön perushinta (palkanlisineen) 840,00 euroa
        Muuraustyön kokonaishinta (lakisääteisine sosiaalivakuutusmaksuineen) 1050,00 euroa


      • kva
        Nimetön kirjoitti:

        Joo olen kans muurailut joskus,kohta 20 vuotta.Tilaappas huviksesi rakennusliitosta mikäli eivät ole potkineet sinua pois sieltä,rakennusalan urakkahinnoittelu 2005,ja katso sieltä mitä sielä lukee pikku-lassin muuraus hinnasta,se muuten tulee kaikille jäsenille kotiin.Siinä on kaksi eri hintaa
        Muuraustyön perushinta (palkanlisineen) 840,00 euroa
        Muuraustyön kokonaishinta (lakisääteisine sosiaalivakuutusmaksuineen) 1050,00 euroa

        munkin liitto suosittelee palkkavaatimukseksi jo opiskeluvaihessa sellaista palkkaa, ettei edes valmistunut tule sellaista saamaan.
        Että sellaiset palkkatoiveet....

        Mullekin sopis sellaiset hommat, pari päivää töitä ja loppuviikko vapata. Eipä luoja luonut mulle liikaa älliä. Lopun aikaa voikin kiusata työnantajaa ilmestymällä työpaikalle miten sattuu, tulkitsemalla työsopimusta miten sattuu ja kaiken päälle vielä uhkaamalla vielä liiton lakimiehillä.


      • eka
        kva kirjoitti:

        munkin liitto suosittelee palkkavaatimukseksi jo opiskeluvaihessa sellaista palkkaa, ettei edes valmistunut tule sellaista saamaan.
        Että sellaiset palkkatoiveet....

        Mullekin sopis sellaiset hommat, pari päivää töitä ja loppuviikko vapata. Eipä luoja luonut mulle liikaa älliä. Lopun aikaa voikin kiusata työnantajaa ilmestymällä työpaikalle miten sattuu, tulkitsemalla työsopimusta miten sattuu ja kaiken päälle vielä uhkaamalla vielä liiton lakimiehillä.

        ihan senverran tosta liittojutusta et vaihda hommia jos vituttaa ku ei palkka oo liiton suosituksien mukanen, eli rupee muuraamaan noita takkoja ja pyydät aina ton liiton suosituksen ni varmasti saat tänäpäivänä ton hinnan koska hommia on. ja tee paripäivää viikossa ja loppuviikko lomaa... helppoa eikö totta.

        tosin että hommaat ite aina työmaat aina mihin meet ja hommaat työkalut, miten aina pääsee homman alottaa, onko kaikki tarvittavat kamppeet isäntä hommannu ku meet työmaalle.... kyllä on aikapaljon "helpompi" olla vakituisessa työsuhteessa jos palkka tulee tilille ku manulle illallinen.


      • Kva
        eka kirjoitti:

        ihan senverran tosta liittojutusta et vaihda hommia jos vituttaa ku ei palkka oo liiton suosituksien mukanen, eli rupee muuraamaan noita takkoja ja pyydät aina ton liiton suosituksen ni varmasti saat tänäpäivänä ton hinnan koska hommia on. ja tee paripäivää viikossa ja loppuviikko lomaa... helppoa eikö totta.

        tosin että hommaat ite aina työmaat aina mihin meet ja hommaat työkalut, miten aina pääsee homman alottaa, onko kaikki tarvittavat kamppeet isäntä hommannu ku meet työmaalle.... kyllä on aikapaljon "helpompi" olla vakituisessa työsuhteessa jos palkka tulee tilille ku manulle illallinen.

        hommissa varjopuolensakin. Homma on periaatteessa vaarallista (korkeat paikat, pöly ym., työn raskaus), joten mitenköhän muurarit jaksavat lakisääteiseen eläkeikään asti?

        Omalle kohdalleni sattui oikeastaan muurarin irvikuva. Oikea "Tulisijamuurari"

        *Suuren palkkan lisäksi tiilet piti suunnilleen antaa käteen muurauksen yhteydessä, kaikki valmistelut oli muka päin persettä, telitetöistä laskutettiin takkojen teon yhteydessä erikseen 4 h(vaikka sopimuksessa luki ihan jotain ihan toista ja telinetarvikkeet oli vieressä... missäköhän asti muurari kävi niiden telinetarvikkeiden kanssa... lähikaupassa varmaankin).
        *Työpaikalle tultiin ihan miten sattui (olin itse apupoikana piipun teon yhteydessä, kuvitelkaapa tilanne jossa palkattu apupoika... kallista olisi tullut).
        *Piipun paikka mitattiin kolmeen kertaan.
        -ensin piirustusten mukaan yhdestä pisteestä.
        (jokainen tajuaa, että yhden kulmapisteen ympäri voi piippua piippua pyöritää vaikka kokonaisen ympyrän).
        -sitten piirustusten mukaan kahdesta seinästä, mutta kattotuolit "siirtyneet" kuvista viisi senttiä.
        -Ja lopuksi sillä tavalla, miten se olisi aluksi pitänyt, eli mihin se mahtuu..... KATTOTUOLIEN VÄLIIN. Taisi olla tämäkin vedätystä, kun piipunpaikkaa haettiin kaksi tuntia. Puhumattakaan sitten kun haettiin tulisijojen paikkaa, vaikka piipussahan on sellainen reikä jota kutsutaan hormiliitokseksi. Tuskinpa silloin kannattaa pesuhuoneeseen asti lähteä hakemaan tulisijalle paikkaa.

        Jäi koko hommasta niin paskanmaku suuhun, että vit#ttaa vieläkin. Vedätystä alusta loppuun asti.
        Lopulta meni sukset ristiin, kun kusetus alkoi olla jo liian läpinäkyvää.

        Ihan tiedoksi pääkaupunkiseudun rakentajille. Kannattaa aina varmistaa "Tulisijamuurarin" ammattitaito, ei kannata välttämättä luottaa edes ammattikiltoihin.
        Kun lopulta selvittelin asioita "killasta" selvisi ,että ammattitaitoisia muurareita löytyy pääkaupunkiseudun läheisistä maakunnista, jotka ovat valmiita tulemaan pääkaupunkiseudulle asti ilman mitään erillisiä kilometrikorvauksia. (Usein omia firmoja, joten vastuutkin siirtyvät niille).On vissiin palkat/palkkiot sen verta suuria.


      • jopa
        Nimetön kirjoitti:

        Joo olen kans muurailut joskus,kohta 20 vuotta.Tilaappas huviksesi rakennusliitosta mikäli eivät ole potkineet sinua pois sieltä,rakennusalan urakkahinnoittelu 2005,ja katso sieltä mitä sielä lukee pikku-lassin muuraus hinnasta,se muuten tulee kaikille jäsenille kotiin.Siinä on kaksi eri hintaa
        Muuraustyön perushinta (palkanlisineen) 840,00 euroa
        Muuraustyön kokonaishinta (lakisääteisine sosiaalivakuutusmaksuineen) 1050,00 euroa

        Minullekkin olisi siis pitänyt hinnasto tulla, koska olen ollut liiton jäsen marraskuusta 1980
        ja muurannut yli kakskyt vuotta. Eipä vaan ole näkynyt, syy lienee se etten liittyessäni ollut muurari, joten olen edelleen liiton kirjoissa rakennusmies. Omaan osastooni olen tehnyt useamman kerran korjauspyynnön koska on jääänyt muutakin muuraripostia saamatta. Ei vaan muutu. Eli siis muuraushinnoittelu ei tule kaikille jäsenille, ainoastaan niille jotka joku ystävällinen ammattiyhdistyshenkilö muurariksi tiedostoihin merkitsee. Sitten siihen hinnastoon, Pikku-Laurin hinta sen mukaan on perushintana 750 ja kuluineen 930 eli lue vähän tarkemmin sitä raamattuas. Minä tarkoitin hinnoittelussa käytännön työstä maaseudulla, kehä kolmosen ulkopuolella, saatavaa korvausta, joka on kohtuullinen ja riittävä. Tietysti minulle kelpaa enempikin, mutten ole kehdannut pyytää, koska joku tolkku pitää olla kerjätessäkin. Varsinkin kun muuraa esim. Pikku-Laurin.


      • oikeassa olet
        jopa kirjoitti:

        Minullekkin olisi siis pitänyt hinnasto tulla, koska olen ollut liiton jäsen marraskuusta 1980
        ja muurannut yli kakskyt vuotta. Eipä vaan ole näkynyt, syy lienee se etten liittyessäni ollut muurari, joten olen edelleen liiton kirjoissa rakennusmies. Omaan osastooni olen tehnyt useamman kerran korjauspyynnön koska on jääänyt muutakin muuraripostia saamatta. Ei vaan muutu. Eli siis muuraushinnoittelu ei tule kaikille jäsenille, ainoastaan niille jotka joku ystävällinen ammattiyhdistyshenkilö muurariksi tiedostoihin merkitsee. Sitten siihen hinnastoon, Pikku-Laurin hinta sen mukaan on perushintana 750 ja kuluineen 930 eli lue vähän tarkemmin sitä raamattuas. Minä tarkoitin hinnoittelussa käytännön työstä maaseudulla, kehä kolmosen ulkopuolella, saatavaa korvausta, joka on kohtuullinen ja riittävä. Tietysti minulle kelpaa enempikin, mutten ole kehdannut pyytää, koska joku tolkku pitää olla kerjätessäkin. Varsinkin kun muuraa esim. Pikku-Laurin.

        Mutta kun nyt on ollut kyse pikku-lassista,
        ja sen hinnaston saa kaikki jäsenet rakennus liitossa,siinä on myöskin timpurin urakat


      • kotimuurari
        kva kirjoitti:

        munkin liitto suosittelee palkkavaatimukseksi jo opiskeluvaihessa sellaista palkkaa, ettei edes valmistunut tule sellaista saamaan.
        Että sellaiset palkkatoiveet....

        Mullekin sopis sellaiset hommat, pari päivää töitä ja loppuviikko vapata. Eipä luoja luonut mulle liikaa älliä. Lopun aikaa voikin kiusata työnantajaa ilmestymällä työpaikalle miten sattuu, tulkitsemalla työsopimusta miten sattuu ja kaiken päälle vielä uhkaamalla vielä liiton lakimiehillä.

        hyvä palkka 4-uunia kuussa kertaa 10 kuukautta,se tekee hyvä vuosipalkka.


      • ei ahmatti

        Joo näin on, olen kahdenpäivän muurarin jälkiä klorjannut kaksipäivää. Ensin purkanut " pääskysenpesän" ja muurannut uudestaan puhtaaksi.


    • moisen

      Tilasin äskettäin Pikku-Lassin ja paikallisen 'tiilerin valtuuttaman' muurarin hinta-arvio muuraukselle on n. 1000 euroa.

      Tämä tietysti edellyttää, että asennuspaikka ja hormi ovat valmiina.

      • Tietoinen kans

        Jo on hinnat! Kannattaisi muurareidenkin ruveta lakkoon. Kyllä tuntihinnan pitää kuitenkin olla vähintään 50 e alv. Työkalut kulkee sankossa ja työllä on juridisesti perävalotakuu. Saman palkan saa joku koulujakin käynyt urakoitsija, joka on investoinut koneisiin 200-300.000 euroa.


      • muurari
        Tietoinen kans kirjoitti:

        Jo on hinnat! Kannattaisi muurareidenkin ruveta lakkoon. Kyllä tuntihinnan pitää kuitenkin olla vähintään 50 e alv. Työkalut kulkee sankossa ja työllä on juridisesti perävalotakuu. Saman palkan saa joku koulujakin käynyt urakoitsija, joka on investoinut koneisiin 200-300.000 euroa.

        ymmärtää palkkakuluista tuon taivaallista!


      • voisin

        sanoa, että melko kallista, no elämä on. Mutta itse tilasin myös ja saan muurarin n. 500 erkillä!


      • silleen!
        voisin kirjoitti:

        sanoa, että melko kallista, no elämä on. Mutta itse tilasin myös ja saan muurarin n. 500 erkillä!

        Siis mitä siihen 500:seen sisältyy?Vero,eläke,
        sotu,vakuutusmaksut?



        Voisi sanoa,että:"Pilkka osuu omaan nilkkaan".Joku mättää siinä tapauksessa,johon tämä vastaus.Ei ammattimies lähde hintoja polkemaan.


    • Tomi

      Minulla maksoi varaavan takan muuraus omien ja muurarin suunnitelmien mukaan tarpeet n. 2000 euroa, josta muurarin työn osuus n. 900 e (veroineen ja muine lisämaksuineen). Takan muuraukseen kului muistaakseni 36h. Takan slammauksen, luukkujen kiinnityksen sekä kannen laatoituksen tein itse. Muurari täällä päin arvostettu ja ammattitaitoinen. Laskeskelin, että tuntipalkka pyöri siinä 20 euron hujakoilla.

      Mielestäni kannattaa takat teettää ammattitaitoisella muurarilla ihan rautakauppatarpeista. Ainakin tulee halvemmaksi kuin Tiilerin paketeista tehtynä.

      • klin

        Se kannattaa ehdottomasti muurata itse ellei sitten ole paljon ylimääräistä pikkurahaa taskuissa. Se tietenkin edellyttää sitä että on aikaa siihen touhuun. Työnä se ei ole vaikeaa ja tiilerin kivet on numeroitu oikeaan järjestykseen. Itse muuraan syksyllä Tiilerin Lassi takan.


      • muuraukselle(ihan oikeasti)
        klin kirjoitti:

        Se kannattaa ehdottomasti muurata itse ellei sitten ole paljon ylimääräistä pikkurahaa taskuissa. Se tietenkin edellyttää sitä että on aikaa siihen touhuun. Työnä se ei ole vaikeaa ja tiilerin kivet on numeroitu oikeaan järjestykseen. Itse muuraan syksyllä Tiilerin Lassi takan.

        eihän siinä ole muuta kuin laastia ja tiiliä,siinä järjestyksessä! nimim.kokemusta on.(yli 20v.)

        Tosiaan on kyse muuraamisesta,eikä asennuksesta tai pystytyksestä,niin kuin joku/jotkut kirjoittavat.Elementtitakoilla(myös vuolukivijutut)ei ole juurikaan tekemistä tulisijamuurauksen kanssa.Niitä kylläkin saa tietenkin vapaasti valita!
        Osa tällä palstalla ymmärtää muurareita ja meidän ammattia.On fyysisesti vaativaa,mutta se henkinen puoli!Joutuu todella useita kertoja alottamaan yhden vuoden aikana uuden työsuhteen!Siihen liittyy jatkuva paine työnhausta!Kyllä siinä on vitsit vähissä.Syytetään muuraria;kyllä työsuhteessa on aina kaksi osapuolta.Niinpä,eihän niistä hyvin menneistä töistä melua pidetä.Muurarien palkoista sen verran,että ovat jääneet pahasti jälkeen,se on taivaantosi.Me joudumme henkilökohtaisesti vastaamaan vaikka leivättömän pöydän ääressä töistämme,esim.jos semmonen katastrofi,kuin tulipalo iskee.Takavalotakuista on turha puhua.(ed.lause toisen viestin kirjottaneelle).

        Näillä leveysasteilla savupiipun sekä tulisijan on hyvä lämpötalouden kannalta olla massiivisia.Tämä täytyisi nykysuunnittelijoiden ottaa mitoituksessa huomioon(kaiken markkinahumunkin keskellä!).


      • amatööri-
        klin kirjoitti:

        Se kannattaa ehdottomasti muurata itse ellei sitten ole paljon ylimääräistä pikkurahaa taskuissa. Se tietenkin edellyttää sitä että on aikaa siihen touhuun. Työnä se ei ole vaikeaa ja tiilerin kivet on numeroitu oikeaan järjestykseen. Itse muuraan syksyllä Tiilerin Lassi takan.

        Kuinka sulla sujui takan muuraus, onko toiminut odotetulla tavalla.
        Itse juuri muurailin pikku-jussi mallisen kulmatakan. Ansiotöiden jälkeen iltahommina (4 iltaa). Odottelen nyt pari viikkoa että pääsee kuivatustulia pitämään. Muurailuhommat sujui kohtuu kivuttomasti, eiköhän kaikki menny niinkuin pitikin. Eniten ihmetystä aiheutti luukun kiinnitys, mutta se olikin loppujenlopuksi simppeli homma. Toinen kohta jossa amatöörinä ihmettelin seuraavaa vaihetta oli palokannen päälle tulevan 50mm palovillan päälle muuraaminen. Oli ihan mielenkiintoinen homma kaikenkaikkiaan. Minkälaisen muurauskurssituksen vaatis että olis pätevyys / lupa kasata noita takkoja vaikka sivubisneksenä?


      • lisätietoja
        amatööri- kirjoitti:

        Kuinka sulla sujui takan muuraus, onko toiminut odotetulla tavalla.
        Itse juuri muurailin pikku-jussi mallisen kulmatakan. Ansiotöiden jälkeen iltahommina (4 iltaa). Odottelen nyt pari viikkoa että pääsee kuivatustulia pitämään. Muurailuhommat sujui kohtuu kivuttomasti, eiköhän kaikki menny niinkuin pitikin. Eniten ihmetystä aiheutti luukun kiinnitys, mutta se olikin loppujenlopuksi simppeli homma. Toinen kohta jossa amatöörinä ihmettelin seuraavaa vaihetta oli palokannen päälle tulevan 50mm palovillan päälle muuraaminen. Oli ihan mielenkiintoinen homma kaikenkaikkiaan. Minkälaisen muurauskurssituksen vaatis että olis pätevyys / lupa kasata noita takkoja vaikka sivubisneksenä?

        Eipä vaadi mitään lupia tai kursseja, takkoja saa muurata kuka vain, se ei ole luvan varaista toimintaa. Kuten esim. sähkötyöt...


    • TerppaTeetee

      Kannanpa korteni kekoon: Tuli muurattua Lauri funkkis ja vielä korotettuna. Luulin minäkin että homma on pelkkää tiilien latomista mutta heti alkuun tuli liian kuivaa laastia joten tiilet ei tarttunu toisiinsa lainkaan. Pari ekaa kerrosta purin pois. Onneksi sukulainen on muurauksen ammattilainen joten kyselin hieman apuja ja seuraava laastierä olikin sitten kunnolla märkää ja tiilet kastoin veteen jotta ei olis liian kuivia. Aloittelevalla käy helposti kuten minulla eli sauman paksuus ei pysy vakiona ja on itseasiassa hankala saada pysymään tarpeeksi paksuna ( olikohan se nyt 13mm tms.) jotta sisä ja ulkokerrokset täsmää. Myöskin täydellinen suoruus oli vaikeeta.
      Tein sitten apuseinät joita vasten muurasin ja alkoi löytyä suoruutta mutta ongelma olikin sitten itse kuori. Sitä varten ei enää saanutkaan apuseiniä tai olis joutunu pudottelemaan tiilet parista metristä.

      Nyt jälkikäteen olisin tehnyt monta asiaa toisin. Tukiseinät sivuille mutta ulkokuoren mukaan, etuseinä palasista joita aina 30cm välein olisi lisäillyt. Muuraus olisi tapahtunut sydän, välikerros ja kuori samaan aikaan. Tässä taas ongelma olisi ollut eri laastit mutta tarpeeksi pieninä erinä olis ehkä selvinnyt ilman kuivumisia astiaan.

      Eli on tuossa monta mutkaa tehdessä. Luukun aukko kuoreen tuli liian korkealle suhteessa sydämeen mutta ei haittaa käyttöä ja oikeestaan parempi että tulisija on vähän kuin montussa koska luukusta näkyvää tulta tuijotellaan yleensä vähän yläviistosta.

      Hieman arvelutti että halkeeko tuo nyt ekasta lämmityksestä mutta nyt vuosien käytön jälkeen on edelleen pystyssä ja toimii. Pirunmoinen homma ja jos omalle työlle laskee hintaa niin kalliiksi tuli. Mutta kun tämmönen perusduunari saa käteen joka kuukausi saman summan niin jos vapaa-aikansa käyttää muuraamiseen säästää siinä aika paljon rahaa. Joku 600e (kotitalousvähennysten jälkeen) on verollisena 900 luokkaa joka on ansaittava leipätyöstä jotta voi maksaa takan tekijän työn. Se on paljon rahaa se. Ja omalle ajalle on hankala laskea hintaa koska jos tuon ajan olisin istunut sohvalla en olisi yhtään sen rikkaampi. Nyt on yksi kokemus lisää. Toisaalta nyt myös tiedän miksi takan muuraaminen maksaa sen mitä maksaa. On aika iso homma ja vaatii monia niksejä jotta homma toimii.

    • gjobe

      Lueskelin tämän sinänsä ajattoman keskustelun läpi,ja juurikin näiden asioiden kanssa olen tulisijamuurarin urallani törmännyt. Tiilerin takan pystyy kyllä teeseitse mies tai nainen muuraamaan,tarvitsee kyllä jonkinmoista preppausta ammatin osaavalta,ohjeet on selkeät,savukanavien pyöristys ja fiksaus vaan unohtuu monelta,niin alkaa keräämään nokea. "apuseiniä"ei kyllä tarvita,vaan mitta ja vatupassi,sekä kärsivällisyyttä ja tarkkuutta. Nopeus tulee ajan myötä,kaksi työpäivää saa varmaan kulumaan pikkutakan kanssa,kun yksin puuhastelee. Olen monta kertaa törmännyt näiden ns 500€ takkoihin,kun asiakas on pyytänyt katsomaan miksei "pelitä". "muurari"ei vastaa puhelimeen,ja jos vastaa,ei ota kantaa.Nää on surullisia tapauksia,kun luuli säästävänsä,ja maksaakin 500 aineet,jotka korjataan lekalla pihalle. Näin ammattiylpeänä en ala korjaamaan muiden rakennelmia,koska olen vastuussa siitä,että tulisija on muurattu annettujen säädösten mukaisesti! "pitkästä tavarasta"tehty tulisija vaatiikin sitten oikean ammattilaisen,ei kannata itse lähteä kylmiltään kyhäämään,jollei ole tietoa savukanavista ja supistusten koosta,mallista,palotilan mitoituksesta ym,mikä ei näy ulospäin.Kuori ja luukkujen asennus on jo helpompaa.Kun valitsette muuraria,paras löytyy muiden suosituksista,tulisijamuurareilla on myös "valokuvakansio",missä on aikaisemmin tehtyjä malleja.Rahasta vielä,toki löytyy "sivutyönään"tekeviä,käteismaksua vastaan, ammattitaitoisia takanpystyttäjiä,mutta syytä olisi tuntea nämä tekijät.Tulisijamuurarit hinnoittelevat työn vaativuuden mukaan,aina kallein ei ole paras,mutta "talkoilla"tekeminen ei kuulu sanavarastoon,kun pitää myös suoriutua omista velvoitteista yhteiskunnalle,ja eläminen maksaa tulisijamuurarillekkin! Myönnän toki,et "palkoissa"muurari sijoittuu duunarisarjassa kärkipäähän,mutta johtuisko se siitä,et käsityötä aletaan arvostamaan,varsinkin kun se on katoavaa sorttia. Tervetuloa alalle,töitä riittää,ja hyviä,eikä työpaikka siirry kiinaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      624
      4622
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3509
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3211
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2469
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2309
    6. 252
      1867
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe