Väkänen, poikkiviiva ja kaksi pallukkaa

Tärkeää tietoa kaikille jotka ette vielä ole käyneet äänestämässä ja tulevia vaaleja varten:
miten kirjoitatte numerot vaaliseteliin?
(Aaamun hesarissa oli juttua asiasta)

Tuleeko ykköseen väkänen, seiskaan poikkiviiva ja saako kasin kirjoittaa piirtämällä kaksi pallukkaa päällekkäin, kuin keskeneräinen lumiukko?

Minä teen itse kaikki nuo kolme virhettä!

55

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ahaa, siis numeroa 8 äänestit! Niin minäkin, hyvä valinta.👍

      • Anonyymi

        Ei ole mitään väliä, miten kirjoitat numerot, kunhan ääntenlaskija pystyy ne yksiselitteisesti tunnistamaan.

        Näiden vaalien toisella kierroksella verrataan numeroja 8 ja 10. Niiden erottaminen on todella helppoa.


    • Anonyymi

      Äänestyskopin seinällä on mallit miten mikäkin numero tulee "piirtää" äänestyslippuun.

    • Anonyymi

      1 = tulee pieni väkänen, kuten ed. näkyy. 1 voi kirjoittaa myös ilman väkästä = 1 pystyviiva. Itse laitan aina hyvin pienen väkäsen.
      7 = tulee poikkiviiva. Ilman poikkiviivaa, käsialasta riippuen, tuon voisi muutoin tulkita nro 1:ksi.
      8 = yhdestä, ei kahdesta eri kuviosta koostuva numero. Eli "kaksi lumipalloa päällekkäin" ei ole nro 8.

      Vaikka muutoin voi ihminen jossain määrin valita käsialaansa, niin vaaleissa tulee olla tarkka numeroiden virallisista muodoista.

      Nro 1 ei suomal. vaaleissa kellään yleensä ole. Ehkä juuri sekaannuksen välttämiseksi.

      • Anonyymi

        Kyllä eduskunta-ja kunnallisvaaleissa ykkösiä löytyy, ehkä ei yksinäisenä numerona.


      • Anonyymi

        Haaviston numerossa on ykkönen,mutta ehkä varmuuden vuoksi kannattaisi kirjoittaa vaalilappuun 8+2. Ei tulisi sekaannusta.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haaviston numerossa on ykkönen,mutta ehkä varmuuden vuoksi kannattaisi kirjoittaa vaalilappuun 8 2. Ei tulisi sekaannusta.
        Mkr.

        Minä laitan sen 1 perään nollan, ilman "pallukoita".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haaviston numerossa on ykkönen,mutta ehkä varmuuden vuoksi kannattaisi kirjoittaa vaalilappuun 8 2. Ei tulisi sekaannusta.
        Mkr.

        Taitaa olla niin, että mikään muu ei kelpaa, kun juuri ne numerot, mitkä heillä on ja mallin mukaan kirjoitettuna.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Taitaa olla niin, että mikään muu ei kelpaa, kun juuri ne numerot, mitkä heillä on ja mallin mukaan kirjoitettuna.

        Niin mutta juurihan tuolla sanotaan, kuinka vaikea se ykkönen on ymmärtää ja kirjoittaa. Minä koetan auttaa hyvillä neuvoilla niitä, joille se ykkönen aiheuttaa niin suuren huolen.
        8+2 on 10.
        Kympin kirjoittaminen on joillekin ylivoimaista.
        Mkr.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta juurihan tuolla sanotaan, kuinka vaikea se ykkönen on ymmärtää ja kirjoittaa. Minä koetan auttaa hyvillä neuvoilla niitä, joille se ykkönen aiheuttaa niin suuren huolen.
        8 2 on 10.
        Kympin kirjoittaminen on joillekin ylivoimaista.
        Mkr.

        Nii-i, mutta epäilen suuresti, ettei vaalivirkailijoille kelpaa muut, vain 8 ja 10.
        Kaikki muu hylätään.
        Voihan tuota kympin kirjoittamista harjoitella kotona ja vielä kun mennessään hokee itselleen, että kyllä minä osaan, niin osaahan hän.


    • Anonyymi

      Boikotoin näiden epärehellisten vaalien 2-kierrosta, enkä äänestä kumpaakaan ehdokasta. Tulee kumpi tahansa, se on Suomen tuho. En halua olla osallinen valtavaan rikokseen.

      • Anonyymi

        Trumpin kaveri?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trumpin kaveri?

        En ajattele Trumpia, joka on pelle. Noiden kahden kaveruus huomattavasti rikollisempien maailmanjohtajien kanssa on uhka suomalaisten turvallisuudelle.

        En äänestä tällä kierroksella, sillä en "kannata" ja hyväksy kumpaakaan.


      • Anonyymi

        Joudut siitä vastuuseen joka tapauksessa. Demokratia toimii.


    • Anonyymi

      Mihin kahdeksikon kirjoittamisessa tarvitaan väkäsiä, kummailee Makriina. En panisi poikkiviivaakaan kovin herkästi.
      Ykkösestä tulisi seiska. 😀😃

    • Anonyymi

      Tulee kumpi tahansa, se on Suomen tuho

      H on väestönvaihtaja
      Soinikin palkkasi hänet noin 2015

      Petturi-S erotettiin 2017 ehdoton no no PS-puolueessa
      joten sen johto äänestää Cai-Göran Stubbia sanoivat ne mitä hyvänsä
      näin se menee


      Hesari on tarkoitettu kouluja vähän käyneille ihmisparoille
      joille numerot ovat vaikeita ja jotka pitävät usein puolivillaisten toimittajien
      mielipiteitä tarkan seuraamisen arvoisina. Kieltämättä katson kaupan myyntihyllystä viikottain ehkä kerran
      en tilaa enkä kerro miten numerot kirjoitetaan

      • Anonyymi

        ps ettekö oppimattomina tiedä edes näiden numeroiden suomihistoriaa

        se liittyy ryssienvastaiseen taisteluun ja on ollut tärkeää

        numerot tykistö hevonen pelasti suomen uudella ajalla vanhalla lisäksi lehmä
        rys säävastaan taistellessa


      • Anonyymi kirjoitti:

        ps ettekö oppimattomina tiedä edes näiden numeroiden suomihistoriaa

        se liittyy ryssienvastaiseen taisteluun ja on ollut tärkeää

        numerot tykistö hevonen pelasti suomen uudella ajalla vanhalla lisäksi lehmä
        rys säävastaan taistellessa

        Ja minä kun olen täällä päivittämässä suomen kielen taitojani!
        Tuo viimeinen virke ei ollut mielestäni edes sitä kieltä jota puhun äidinkielenäni.

        Muuten, eiköhän sitä kouluttamatonta väkeä löydy ihan riittävästi suomenuutisten lukijakunnasta.
        Jos tehtäisi tutkimus niin uskoisin hesarin päihittävän suomenuutisten lukijat mitä tä tulee koulumenestykseen ja koulutuksen tasoon.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ja minä kun olen täällä päivittämässä suomen kielen taitojani!
        Tuo viimeinen virke ei ollut mielestäni edes sitä kieltä jota puhun äidinkielenäni.

        Muuten, eiköhän sitä kouluttamatonta väkeä löydy ihan riittävästi suomenuutisten lukijakunnasta.
        Jos tehtäisi tutkimus niin uskoisin hesarin päihittävän suomenuutisten lukijat mitä tä tulee koulumenestykseen ja koulutuksen tasoon.

        Paljon onkin oppimista, koska et tiedä alkeisasioita, kuten ison kirjaimen käyttöä.Sanojen yhteen kirjoittaminenkin osoittaa heikkoa koulupohjaa. Pilkkujen käytöstä et ole koskan kuullutkaan ja paljon muutakin korjattavaa löytyy..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon onkin oppimista, koska et tiedä alkeisasioita, kuten ison kirjaimen käyttöä.Sanojen yhteen kirjoittaminenkin osoittaa heikkoa koulupohjaa. Pilkkujen käytöstä et ole koskan kuullutkaan ja paljon muutakin korjattavaa löytyy..

        Arvostelija hyvä.
        Pilkkujen käytön moitteettasi puuttuu pilkku " ja" - sanan edestä, ja yksi kirjoitusvirhekin löytyy.


    • :)
      Kirjoitin kyllä aikanani laudaturin.
      En oikolue mitään keskustelupalstatekstiäni, koska en katso sen olevan aiheellista. Minulla on copyright omiin kirjoitusvirheisiinkin.
      En ole oppimassa täällä mitään, ainoastaan päivittämässä mitä tulee oikeinkirjoitukseen ja uusiosanoihin.

      • Ja tässä vaiheessa minulla on kysymys kaikille joilla lapsenlapsia peruskoulussa:
        miten nykyisin opetaan kirjoittamaan numerot?
        En ole nähnyt enää monenkaan tekevän seiskaan poikkiviivoja ja lumipallokasit ovat yleistymässä.
        Ykköseen ei suositella enää väkästä eikä jalustaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ja tässä vaiheessa minulla on kysymys kaikille joilla lapsenlapsia peruskoulussa:
        miten nykyisin opetaan kirjoittamaan numerot?
        En ole nähnyt enää monenkaan tekevän seiskaan poikkiviivoja ja lumipallokasit ovat yleistymässä.
        Ykköseen ei suositella enää väkästä eikä jalustaa.

        Meidän lastenlapset ovat jo lääkäreitä ja dipl. insinöörejä, yksi on kauppatiteiden maisteri ja nuorin armeijassa.


      • Anonyymi

        Mitä järkeä on sanoa päivittävänsä oikeinkirjoitusta, jos ei halua oppia ? Se sinun laudatur on jo yli puoli vuosisataa sitten saatu, naurettavaa tulla sillä leuhkimaan. Noin ylimielistä tyyppiä harvoin tapaa. Ei ihme ettei sinusta tykätä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä järkeä on sanoa päivittävänsä oikeinkirjoitusta, jos ei halua oppia ? Se sinun laudatur on jo yli puoli vuosisataa sitten saatu, naurettavaa tulla sillä leuhkimaan. Noin ylimielistä tyyppiä harvoin tapaa. Ei ihme ettei sinusta tykätä.

        Kyllä minusta tykätään, sekä palstoilla että livessä. Ei ongelmia.
        Päivittäminen ei tarkoita oppimista vaan ajan tasalle saattamista. Oikeinkirjoituksessani ei periaatteessa ole mitään vikaa, virheitä sattuu kaikille, mutta kielessä on tapahtunut muutoksia ja tietyt sanat ovat jääneet pois käytöstä; uusia on tullut tilalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meidän lastenlapset ovat jo lääkäreitä ja dipl. insinöörejä, yksi on kauppatiteiden maisteri ja nuorin armeijassa.

        Kyllä täällä on montakin minun ikäistäni ja lapsenlapset ovat vielä koulussa, joskin jo yläasteella ja lukiossa.
        Olin lähinnä kiinnostunut numeroiden kirjoitusasusta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kyllä täällä on montakin minun ikäistäni ja lapsenlapset ovat vielä koulussa, joskin jo yläasteella ja lukiossa.
        Olin lähinnä kiinnostunut numeroiden kirjoitusasusta.

        Tämä palsta ei pyöri sinun kiinnostuksesi mukaan. Kysy siltä ystävältäsi miten numerot Suomessa kirjoitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä palsta ei pyöri sinun kiinnostuksesi mukaan. Kysy siltä ystävältäsi miten numerot Suomessa kirjoitetaan.

        Kysyvä ei tieltä eksy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä palsta ei pyöri sinun kiinnostuksesi mukaan. Kysy siltä ystävältäsi miten numerot Suomessa kirjoitetaan.

        Tämä palsta ei ehkä, mutta tämä minun aloitukseni kylläkin.
        (Pissaat potan reunoille)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä järkeä on sanoa päivittävänsä oikeinkirjoitusta, jos ei halua oppia ? Se sinun laudatur on jo yli puoli vuosisataa sitten saatu, naurettavaa tulla sillä leuhkimaan. Noin ylimielistä tyyppiä harvoin tapaa. Ei ihme ettei sinusta tykätä.

        Et siis itse saanut laudaturia?
        Jotkut eivät ole kuin kansakoulun käyneitä, silti kirjoittelevat.
        Uhkarohkeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä järkeä on sanoa päivittävänsä oikeinkirjoitusta, jos ei halua oppia ? Se sinun laudatur on jo yli puoli vuosisataa sitten saatu, naurettavaa tulla sillä leuhkimaan. Noin ylimielistä tyyppiä harvoin tapaa. Ei ihme ettei sinusta tykätä.

        Homehtuuko laudatur ajan kanssa?
        Entä muut vuosikymmenien takaiset tapahtumat ja saavutukset?
        Minkä ikäisenä ihminen muuttuu ylimieliseksi, jos muistaa kouluarvosanansa?
        Entä armeija? Saako muistaa sotilasarvonsa - korpraali - presidenttiväittelyssä?


    • Anonyymi

      Paloma se kirjoittelee +80 vuotiaitten palstoille, menikö ihan kohdilleen tämäkään?

      • Anonyymi

        No hänellehän kasi on vaan kaksi pallukkaa, ni 80 on sitten 3.


    • Anonyymi

      tilanne etenee siis sillä tavalla että cai-göran on johdossa
      mutta H lähestyy häntä

      kunnes tullaan aivan loppusuoralle
      jolloin ekk-puolue näyttää kyntensä eli sama joka nosti lopussa Hallaa

      eli siis en kerro kantaani -puolue

      on päivänselvää että että H joka on usa-vastainen ydinasevastainen ja kansanvastainen väestönvaihtaja ei tule kyseeseen
      ps-puolueen kannattajissa

      jotka loppumetreillä menevät äänestämään cai-göranin

      muuten tämä palsta on älyvapaiden pönttöjen joten on ihan sama
      mitä spekulaatio muutama täällä keskenään jauhaa
      miten numeroita tehdään tms

      • Anonyymi

        Omiesi joukossa olet.


      • Anonyymi

        EVVK-puolue. :(
        Kannattajat vauhdissa. Irvivät ja ylenkatsovat muiden mielipiteitä, ja kuitenkin kysymyksessä on maan korkein virka.
        Miksi sen tavoittelijoille ei voida antaa arvoa? Virkaan ei tyhmät eivät edes pääse pyrkimään. Näyttöä pitää olla.
        Äänestys on kansalaisvelvollisuus.


      • Anonyymi

        Kerrankin itsekritiikkiä. Ihan sama todellakin.


    • Anonyymi

      Kirjoitin ihan reilusti Stub siihen ettei pääse suvakit numeroa muuttaa Haabistubb on toki vaarana

    • Anonyymi

      Kahdeksikko on helppo ja varma numero, ei ole pelkoa virheestä.

    • Anonyymi

      Ruotsalaiset eivät osaa kirjoittaa numeroita kun niillä ei ole ollut sotaa jossa tykeillä piti ampua maaleihin eliryssiin
      Silloin numeroissa piti olla tarkka ettei keskitys osu omiin

      Lisäksi maaliryssiin piti suunnata useita pattereita kilometrien päässä toisistaan jotta maksimoitaisiin ryssientuho

      • Anonyymi

        Suomessa on innostuttu eroamaan reservistä. Häkkäsen puheet ovat pelästyttäneet sadat Suomen urhot.
        Suomalaisuuteen ei enää liity ilman muuta tahto puolustaa maata ja seistä sen rajaoilla, jos sotatilanne syttyy.
        Luuleeko aseistakieltäytyjä, ettei hänellä olisi mitään velvollisuuksia isänmaan puolustamiseen hätätilassa? Kyllä pahaa pelkään, että jokaiselle suomalaiselle löytyy tehtävä vihollisen torjumisessa, haluaa sitten aseen tai ei.
        Totaalikieltäytyjille on sitten paikka vankilassa.


    • Anonyymi

      Isänmaan puolustaja Nanna Väätäinen on myös taistelija ja ps-ääniharava Eu-vaaleissa https://x.com/nannainkeri/status/1650181281026826242

    • Miten aloittaja maksoi laskunsa ennen nettipankkia?

      Ainakin minä siinä vaiheessa opin kirjoittamaan numerot niinkuin ne nykyisin kirjoitetaan, ilman poikiviivoja, väkäsiä ja pallukoita, kun lähetin pankille maksulappuja, mille tileille ja minkä verran haluan maksaa tililtäni.
      Siinähän oli tarkat säännöt, koska ne maksumääräykset luettiin koneellisesti.

      • Kyllä minä olen osannut aina numeroni kirjoittaa. Ja laskuni maksaa.
        Nyt oli kysymys hesarin jutusta jossa puhuttiin ssitä miten numeroita kirjoitetaan vaaliseteleihin, että ääntenlaskijat ymmärtävät ne oikein. Eli siis: saako ykkoseen tehdä väkäsen, kuten minäkin usein tekstiä käsin kirjoittaessani vielä teen?


      • Anonyymi

        Äänestyslippuun pitää laittaa seiskaan poikkiviiva, jotta ei sekottuisi ykkösten väkäsiin. :)

        Seiskan poikkiviivaa käytän yhä, mutta en ole koskaan väkäsiä piirrellyt ykköseen, enkä pallukoita kahdeksikkoon.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Kyllä minä olen osannut aina numeroni kirjoittaa. Ja laskuni maksaa.
        Nyt oli kysymys hesarin jutusta jossa puhuttiin ssitä miten numeroita kirjoitetaan vaaliseteleihin, että ääntenlaskijat ymmärtävät ne oikein. Eli siis: saako ykkoseen tehdä väkäsen, kuten minäkin usein tekstiä käsin kirjoittaessani vielä teen?

        Aha. meinasin vain, kun aloituksessa kirjoitit:
        "Minä teen itse kaikki nuo kolme virhettä!"

        Bankgiro on sitten joutunut käsittelemään käsin maksulappusi, koska kone ei ole niitä tunnistanut, kun niitä on sinne syötetty.

        Miksi sinun pitäisikään opetella numeroitten kirjoittamista suomalaisiin vaaliseteleihin, kun et ole äänioikeutettukaan Suomeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Äänestyslippuun pitää laittaa seiskaan poikkiviiva, jotta ei sekottuisi ykkösten väkäsiin. :)

        Seiskan poikkiviivaa käytän yhä, mutta en ole koskaan väkäsiä piirrellyt ykköseen, enkä pallukoita kahdeksikkoon.

        Presidentinvaaleissa tuskin pystyy sekoittamaan ykkösen ja seiskan, koska kenenkään äänestusnumero ei ollut ykkönen, eikä kenenkään numero ollut 70.


      • Tellukka kirjoitti:

        Aha. meinasin vain, kun aloituksessa kirjoitit:
        "Minä teen itse kaikki nuo kolme virhettä!"

        Bankgiro on sitten joutunut käsittelemään käsin maksulappusi, koska kone ei ole niitä tunnistanut, kun niitä on sinne syötetty.

        Miksi sinun pitäisikään opetella numeroitten kirjoittamista suomalaisiin vaaliseteleihin, kun et ole äänioikeutettukaan Suomeen.

        Et sinä nyt meinannut oikein mitään, kunhan vain etsit jotain keljuiltavaa.
        On aivan toinen asia mitä kirjoittaa esim. tietokoneella kaavakkeisiin tai mitä numeroita laittaa laskuihin kuin kirjoittaa numeroita vapaalla kädellä tekstiin.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Et sinä nyt meinannut oikein mitään, kunhan vain etsit jotain keljuiltavaa.
        On aivan toinen asia mitä kirjoittaa esim. tietokoneella kaavakkeisiin tai mitä numeroita laittaa laskuihin kuin kirjoittaa numeroita vapaalla kädellä tekstiin.

        Mistä sinä tuon tietokoneen tähän juttuun repäisit? :)


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Aha. meinasin vain, kun aloituksessa kirjoitit:
        "Minä teen itse kaikki nuo kolme virhettä!"

        Bankgiro on sitten joutunut käsittelemään käsin maksulappusi, koska kone ei ole niitä tunnistanut, kun niitä on sinne syötetty.

        Miksi sinun pitäisikään opetella numeroitten kirjoittamista suomalaisiin vaaliseteleihin, kun et ole äänioikeutettukaan Suomeen.

        Miksi paloma sitten koko ajan vaahtoaa Suomen vaaleista?


    • Anonyymi

      Plomakaan ei uskalla kysyä vaikka ei ymmärrä miksi Suomen ja Ruotsin numerot ovat erilaiset sodan takia

      Kyse ei ole mistään giro-siirroista vaan tykistöstä

      Tässäkin nähdään miten surkeat yleistiedot kekkoskauden porukalla on Suomesta

      • Anonyymi

        Vielä lisää Ploma
        koska opiskelet suomea
        Sana kaavake on väärä
        Oikea on lomake


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vielä lisää Ploma
        koska opiskelet suomea
        Sana kaavake on väärä
        Oikea on lomake

        Kiitos oikaisusta!
        Tarkistin vielä asian Kotuksen sivulta ja näinhän se on, lomake on sopivampi sana ja sen käyttöä suositellaan.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe