Seuraavana leikataan pienituloisilta eläkeläisiltä

Anonyymi-ap

Onko kaikilta muilta pienituloisilta jo leikattu?

Politiikka|HS-analyysi
Edes eläkkeet eivät ole turvassa, kun hallitus etsii uusia miljardi­säästöjä

Hallituslähteiden mukaan kaikki puolueet joutuvat luultavasti pyörtämään entisiä vero- ja säästöpuheitaan. Huhtikuussa hallitus päättää leikkauksista, joiden suuruus voi yllättää, kirjoittaa HS:n politiikan toimittaja Teemu Luukka analyysissaan.
HS:n lähteiden mukaan eläkkeitäkin pitää nyt pohtia, vaikka puolueet lupasivatkin eduskuntavaaleissa olla leikkaamatta eläkkeistä.

Valtiovarainministeriö (VM) on ehdottanut ja tulee varmasti edelleen ehdottamaan leikkauksia eläkkeisiin.

Keinona voisi olla maksettavia eläkkeitä vuosittain tarkistettavien indeksien leikkaaminen. Ainutlaatuista se ei olisi, sillä myös Juha Sipilän (kesk) hallitus säästi jäädyttämällä eläkeindeksejä.

Hallitus on jo heikentänyt useita etuuksia indeksileikkauksilla. Moni on ihmetellyt, miksi eläkeläiset ovat säästyneet.

Kyseessä olisi erittäin uskalias päätös, sillä vanhuuseläkeläiset ovat ahkera äänestäjäryhmä.

22

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin kulutusta vähentää tämä kurjistaminen.

    • Anonyymi

      Eläkeläisiä on 1 346 000 , heistä 55% naisia ja 45%. Lähtisikö heistä puolet mielenosoitukseen leikkauksia vastaan?

    • Anonyymi

      Tuskinpa, suurin osa laiskoja lähteään mihinkään.

      • Anonyymi

        Suuri äänestäjäryhmä kyseessä ja se seikka ainoastaan suojelee eläkeläisiä karkeammilta leikkauksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuri äänestäjäryhmä kyseessä ja se seikka ainoastaan suojelee eläkeläisiä karkeammilta leikkauksilla.

        Pienituloisten eläkeläisten ääniä ei tarvita, koska ovat enimmäkseen vasemmistoon kallellaan ja heitä äänestävät, joten sama antaa leikkurin käydä tälle ryhmälle.


    • Anonyymi

      Miksi ei ikinä, koskaan leikata Herroilta?? Niillähän sitä Rahaa on eikä köyhillä..

    • Anonyymi

      Aamutv:n talousviisaat oli esiitys hallitukselle, leikataan kaikista tuloista 1%, pääomatuloista 1%, alv;stä 1%, listaamattomille erityksille jonkinkokoinen vero.

      Aivan samantapainen jonka esitin jo tammikuun alussa täällä, minä jättäisin alv:n korotuksen pois ruuan ja lääkkeiden osalta.

      Tämä prosentti olisi oikeudenmukainen esim. 1000€ eläkeläinen maksaisi kympin ja 15000€ ansaitseva maksaisi 150€. Tämä olisi luultavasti hallituksen mielestä liian tasapuolinen, he kun haluavat rangaista pienituloisia.

      Nämä leikkaukset riittäisivät jollei lisää leikattavaa löydy.

    • Anonyymi

      Aloittaja ei ole tainnut huomata, että eläkeläiset ovat jo pitkään olleet leikatun indeksin alaisia. Olen ollut hiukan yli kymmenen vuotta eläkkeellä ja nettoni on verojen jälkeen n. 1100 €. Tein sentään kymmeniä vuosia kahta työtäkin, ja lähes 40 vuotta ja silti eläkkeeni on pieni. Näiden kahden vuoden korotuken jälkeen se on nyt n. 1200€. Ja miksi eläkkeeni on näin pieni, siksi, että olen vaihtanut työpaikkaa työurani aikana ja työsuhteen katketessa eläketulo jäi jälkeen sellaisista, jotka olivat saman työnantajan palveluksessa ja heille eläke laskettiin työvuodet x viimeisten kolmen vuoden keskipalkka, kun omani oli siellä 15 -10 vuotta sitten palkkatasossa ja jopa vanhempia. Vaikka 60-luvun lopussa 1500 markan palkka oli ihan kohtuullinen, ei siitä paljon eläkekertymää kerry vuodelle 2010.

      • Anonyymi

        Tahtoo sanoa, että eläkkeitä on piiloleikattu jo lähes 50 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tahtoo sanoa, että eläkkeitä on piiloleikattu jo lähes 50 vuotta.

        Kuka on ollut eläkkeellä, siis työeläkkeellä, 50v.? Minä olen ollut reilu 10v. ja olen pärjännyt paremmin tällä leikatulla indeksillä.


    • Anonyymi

      Orpo ja Purra eivät halua välittäjää lakkojen lopettamiseen, he haluavat rangaista yrityksiä.

    • Anonyymi

      Ja Stubbi haluaa vaimolle palkkaa edustamisesta, stubbilla nousisi muutenki palkka kustantakoot sillä vaimonsa puvut! Haukio oli koko ajan töissä ohjelmapäällikkönä ja edusti samalla. Ei meillä ole verovaroja varaa laittaa Stubbin vaimoon kun taloustilanne on tämä!!! Haloo
      Stubbin puoliso tienaa 200 000€ vuodessa, eiköhän hällä oo varaa kustantaa itse pukunsa jne… miksi näille snobeille ei riitä mikään? Ja köyhältä otetaan pienestäkin jo pois koska pakko leikata!!!!

    • Anonyymi

      Kohta lakot maksaa. Olkiluoto kiinni samoin neste. Taitaa tuo 2e KWH mennä rikki kunhan jaksaa odottaa. Tämä tulee osumaan omaan nilkkaan. Mutta sama se kunhan tuo AY pomo saa tuon 20.000e kk.

      Mutta ei hätää. Pian saadaan kaksi miestä linnaan hoitamaan maahanmuutto Alholista ja lisää työtä tekeviä terroristeja maahamme. Stubbi kehui laittavansa Itäsuomen kuntoon. Eipä ole yksikään politikko siinä vielä onnistunut, ja niitä on ollut tuolla vaalituoleissa polvet päällekkäin puhumassa vaikka kuinka moni. Minä tekisin tätä ja tätä tyyliin.

      Mutta onhan tuo yksi nuhapäivä tärkeä lakkoilun kohde. Kaatukoot vaikka koko maa kunhan ei tarvi mennä töihin jos nokka vuotaa. Itse en ymmärrä että tällaisesta rokotetaan työnantajaa. Maksa itse makamiset. Jos joku sen pitää maksaa niin ei ainakaan työnantaja, ja kun niitä on kolme sairauspäivää. Tätä en ymmärrä että vastuu siirtyy työnantajalle. Tiedän monet jotka surutta käyttää näitä hyväksi pelkästään puhelinsoitto riittää terveyskeskukselle tyyliin.

      • Anonyymi

        Ei ole sähköntuotanto vaarassa ja se todellinen yleislakko toteutetaan vasta keväämmällä ja täysin syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole sähköntuotanto vaarassa ja se todellinen yleislakko toteutetaan vasta keväämmällä ja täysin syystä.

        Ja se sitten auttaa jotakin. Saatte loputkin yritykset konkkaan.

        Tämä hallitus pitää nyt tehdä jotakin mitä sossut ei kyennyt tekemään. Kun eivät ymmärrä että pitää maksaa se mitä lainataan. Ei voi olla käsi auki aina ja uskoa että velalla maksetaan velkaa. Seinä tulee nyt vastaan ja pitää reagoida tai loppuu nuo muutkin edut mitä on olemassa. 4 viikon loma+ talviloma+5pv työviikko, paluurahat, Talon puolesta vessapaperit, talouspaperit, tehtailla saunalisät, ja saa puhua kännykässä päivät pitkät kun ei saa kieltää ettei työntekijä suutu. Suurin osa ihmisistä höpöttää 2-4 tuntia päivässä puhelimeen työaikana. Senhän näkee jo siitä kun facebookit twitterit instat tiktokit paisuu uutisia jokainen sekuntti. Katsokaa totutta niin kuin se on ja lopettakaa tuo lässytys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole sähköntuotanto vaarassa ja se todellinen yleislakko toteutetaan vasta keväämmällä ja täysin syystä.

        Ei välttämättä ole vaarassa mutta hinnat sähkölle nousee pilviin. Mutta mitä väliä sillä on kunhan saadaan tuo yksi nuhapäivä pidettyä.


    • Anonyymi

      Yli 1500€ työeläkkeistä voi hyvin leikata. Itse tulemme vaimon kanssa toimeen kahdella 1000€ eläkkeellä hyvin, sillä saamme perusturvan ja asunnon maksettua sekä yhden auton ylläpitoon riittää rahaa. On vaan tarkkaan katsottava mihin rahansa laittaa.

    • Anonyymi

      40-55 syntyneet saavat yhden euron sijoituksella 5. Sieltä voi leikata muiden tasalle, elikkä 2 euroon.

    • Anonyymi

      Mistä hoivakodit sitten korkeat maksut nyhtää tuskin kelakaan ihan kaikkeen pystyy.
      Aika suuri joukko eläkkeelle jääneistä ei ennätä nauttia eläkerahoistaan, noin on käynyt useille työkavereille että lähtö tullut ennen aikaisesti heti ensimmäisten eläkevuosien aikana, harmi paikka.

      • Anonyymi

        Viikatemies tulee itse kullekin silloin kun tulee ja se rahoista nauttiminen silloin on jo melko toisarvoista.


    • Anonyymi

      3 euroa joutuu valtio ottaa velkaa 1 euroa kohti., nuoret maksaa nämäkin velat.

    • Anonyymi

      Purra sanoi, että eläkeläisltä pitää ottaa ja niin otti, taas leipäjonot kasvoivat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7130
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2751
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2336
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      95
      2024
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1727
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1525
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1309
    Aihe